Volvo 340-diesel: Hollands welvaren
'ai irnriDi
CAMPING OLMENVELD
BEZOEK:
\%T*
OCCASION-CENTRUM
MIDDEN-ZEELAND
DIJKWEL -MIDDELBURG B.V.
KLIP
ABC-OCCASIONS
Occasion Centrum Serooskerke
Garantie zonder eigen risico.
AUTO WOUTERS OOST sobwrg
Autobedrijf Joosse
Wie serieus kijkt,
kiest een KIP bij:
OPEL
VW JETTA
VW GOLF
PEUGEOT
RENAULT
CITROËN
55
55
f
Autobedrijf Joosse
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 20 FEBRUARI 1985
304
Fraai interieur
Fijne diesel.
Robuust uiterlijk
INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER
OCCASION VAN DE WEEK
VW JETTA DIESEL 77.000 km
1982 15.750.-
Tevens verhuur van stacaravans
Gapingseweg 5 - Serooskerke
Tel. 01189-1285 (gem. Veere)
AW O.M.: BMW
enz. enz.
VEERSEWEG- 01180-29955
f^KLIP
AUTOBEDRIJF
Off. Daihatsu- en
Alfa Romeo-Dealer
INRUIL
FINANCIERING
GARANTIE
Datsun 280 ZX coupé grijs met.88.000 km 1980
Volvo 340 L, rood26.000 km 1984
Datsun Stanza 1.6, 4-drs., rood met69.000 km 1982
Nissan Sunny, 2-drs., groen met65.000 km 1982
Fiat Ritmo, 5-drs., blauw 5 bak15.000 km 1983
Nissan Cherry, 3-drs., beige met43.000 km 1983
Nissan Cherry, 3-drs., wit43.000 km 1983
Datsun Violet, 4-drs., groen met35.000 km 1980
Datsun Bluebird 2.0 GLE, bruin met37.000 km 1982
Opel Rekord Diesel, beige63.000 km 1980
Datsun Cherry Coupé, grijs met71.000 km 1981
Datsun Sunny Combi, wit78.000 km 1981
Peugeot 504 GR, bruin42.000 km 1982
SHOWROOM- EN DEMO-AUTO'S
Nissan Cherry Diesel, wit
Nissan Bluebird Diesel, grijs met
Nissan Cherry 1.3, 3-drs., bruin met
.1984
.1984
.1984
(Wondergem Melse) Torenstraat 39, tel. 01189-1766
Renault 18 TS Combi, aut1980 8.500.-
Talbot Horizon SX automatic1979 7.250.-
Datsun Laurel automatic1980 8.500.-
VW Golf GLD Diesel, zwart1979 9.750.-
Honda Civic, 3-drs., blauw met1981 9.850.-
Datsun Sunny, 5-drs., Traveller, beige1979 6.950.-
Datsun Sunny 1.4 GL, 2-drs., groen1980 6.750.-
Datsun Violet 1.6, 4-drs., groen1980 8.500.-
Opel Kadett C, groen1979 7.500.-
Simca 1307, bruin met1978 3.750.-
F! NISSAN
WELKOM!! BIJ UW DATSUN/NISSAN SERVICEDEALER
KOM, KIJK EN VERGELIJK DE PRIJZEN!!!
&ü7xi
Gildeweg 20, Vlissingen 01184-19420
De opmars van de dieselmotor in
de personenautosector is niet
meer te stuiten. Vooral in de kleine
re middenklasse gaan de meeste
diesels over de toonbank. Ruim 65
procent van de dieselende auto's
horen tot die groep.
Volvo Car, de in Born gevestig
de fabrikant van de Volvo 300-se-
rie bracht onlangs ook een model
met een dieselmotor onder de mo
torkap op de markt. Die motor is
overigens een oude bekende. Na
melijk uit de Renault 9 en 11. Niet
zo verwonderlijk, Volvo Car onder
houdt al jaar en dag nauwe betrek
kingen met dit Franse merk. Uiter-
blik naar opzij en achter. Uiteraard
is de voorruit gelaagd. Zo'n type
ruit hoort eigenlijk in iedere auto
en is in de veilige Volvo natuurlijk
standaard.
Slaan we de achterklep omhoog
dan blikt ons een ruime kofferbak
tegemoet. Moet men grote stukken
vervoeren, dan laat de achterbank
zich naar voren klappen.
Niet alleen aan de buitenzijde
komt de stoere Hollandse bink uit
stekend uit de verf. Ook binnens-
achteren met een beetje goede wil
ook best. Vóór is ruimte te over,
achter komen lange personen met
de kruin tegen het plafond.
Voorin in lengterichting staat de
viercilinder-in-lijn dieselmotor. Dit
gietijzeren motorblok met een licht
metalen cilinderkop heeft een cilin
derinhoud van 1596 cm3. Een ge
tande riem drijft zowel de bovenlig
gende nokkenas als de roterende
brandstotpomp aan. De inspuiting
vindt plaats in de wervelkamers,
aard plantte Volvo de motor niet
zonder meer over in zijn wagens.
Diverse wijzigingen maakten er
volgens Volvo's zeggen een rusti
ge economische fluisterdiesel van.
Volvo levert de 340 Diesel in vier
uitvoeringen, de 340 DL Diesel
drie- en vi/fdeurs, de 340 DL Diesel
Sedan en de 340 GL Diesel Sedan.
Als alles naar Volvo's wens ver
loopt hoopt men in 1985 tiendui
zend diesels af te zetten. Zo'n 10%
van de totale produktie. Wij namen
voor onze test de Volvo 340 Diesel
driedeurs onder de loep.
Niemand zal ontkennen, dat de
Volvo 340 over een robuust uiter
lijk beschikt. Zonder al te chauvi
nistisch te willen zijn, vinden we
ons vaderlandse produkt nog
steeds een lust voor het oog, ele
gant en representatief.
Naast de specifieke Volvo grille
zien we de rechthoekige halogeen
koplampen De kunststof bumpers
voor en achter lopen om de hoe
ken tot aan de wielkasten. Daarna
nemen pvc stootstrips op de flan
ken de taak, het voorkomen van
kleine beschadigingen, over. Zo
wel voor als achter zijn de richting
aanwijzers van opzij waarneem
baar.
Eén grote buitenspiegel - niet
van binnenuit te stellen - geeft ruim
kamers biedt de wagen zijn inzit
tenden alle comfort die men maar
kan wensen.
Chique bekleding op het meubi
lair harmonieert goed bij het overi
ge van het interieur. Volledig ver
stelbare stoelen met vaste openge
werkte hoofdsteunen en een ge
profileerde achterbank zitten net
zo goed als het fijnste bankstel
thuis.
Het compacte instrumentenpa
neel bevat alle gebruikelijke me
ters. Een hele rits lampjes houdt
ons op de hoogte van het wel en
wee der techniek. Onder andere
één die waarschuwt wanneer de
driepunts automatische veilig-
heidsgordels niet omliggen. Verder
zien we een ventilator met drie
snelheden, een grote klok, diverse
ruime bergvakken en een met af
sluitbaar verlicht dashboardkastje.
Diverse uitstroomopeningen ver
zorgen de verdeling van de warme
of koude lucht onder meer naar de
voeten van de achterpassagiers.
Pal achter het specifieke Volvos-
tuur, met de toetsen van de toeter
op de spaken, zitten hendels voor
ruitewisser/wasser (twee snelhe
den en vaste interval) en richting-
aanwijzers/grootlicht. Vanuit de
console steekt de korte vijfversnel-
lingspook die de vijfbak bedient.
Instappen vóór geeft geen enkel
probleem. Doordat de rugleuning
van de voorstoelen schuin naar het
midden wegklappen lukt het naar
zoals bij de meeste concurrerende
diesels. Deze viercilinder levert een
maximum vermogen van 40 kW
(54,5 pk) bij 4800 tpm, terwijl het
gunstigste koppel van 100 Nm
(10.1 mkg) vrij komt bij 2250 tpm.
Na een natte decembernacht
starten we de machine vlot na
eerst zo'n acht seconden
voorgloeien. Even tijd om de veilig
heidsriem om te leggen. Iets wat
moet, het kan met vaak genoegd
gezegd. Natuurlijk horen we na de
koude start, zoals gebruikelijk, het
kiezelstenengeluid. Meer hoorbaar
voor de omgeving, dan voor de be
stuurder, wat mede te danken is
aan de extra isolatie van de 340
diesel. Bij warme motor ontlopen
de diesel- en benzineversie elkaar
niet veel.
Het verblijf aan boord van de
340 is aangenaam en comfortabel.
Het stuur pakt lekker aan en de ve
ring verwerkt oneffenheden prima,
overhellen tijdens snel bochten
werk nemen we amper waar. De
wagen heeft ondanks de vrij zware
„diesel" voorin slechts een licht
onderstuurkarakter. Uitbreken van
de achteras bemerken we niet.
Schakelen doet de vijfbak licht, di
rect en met een korte slag. De soe
pel in aangrijping komende koppe
ling vraagt weinig voetkracht. Tij
dens parkeermanoeuvres en snel
genomen bochten vergt de met be
krachtigde besturing tamelijk veel
energie. Hobbels in het wegdek en
zijwind maken geen enkele indruk
op de Volvo.
Boven 120 km/u dringt windge
ruis naar binnen door. Over de uit
stekend werkende verwarming en
ventilatie niets dan lof. Na het op
temperatuur komen van de diesel,
wat meer tijd vergt dan bij benzine
motoren, lijdt men geen kou.
Wanneer de schemer invalt,
gaan de lampen uiteraard aan. De
halogeenpitten gooien een gewel
dige bundel licht op het wegdek.
Wat de prestaties betreft doet het
„dieseltje"'het naar wens. Bij klei
ne acceleraties pakt de motor soe
pel op en valt bij gas terugnemen
niet sterk terug.
In het drukke verkeer komt de
Volvo prima mee. Stoplichtsprints
wint men natuurlijk niet. Om de
motor lekker pittig te laten draaien,
moeten we redelijk veel schakelen.
Bij een rustige rijstijl en waarom
met, kan men bij 50 km/u de „vijf"
al inleggen. Accelereren van 0 -80
km/u lukt in 13.8 sec. en van 0 -
100 km/u in 19.7 sec. Van 0-120
km/u klokken we ook: 35.8 sec.
Tot zo'n 130 km/u trekt de wagen
vlot door. Daarboven kost het een
beetje meer moeite. Al overdrijft de
klok een pietsie 10%), de „die
sel" blijkt zeker goed voor 138
km/u; meer dan voldoende voor
deze 1030 kg wegende Volvo 340.
Tijdens onze testweek nuttigde
de motor 6.5 L/100 km olie, wat
op 1 op 15.4 neerkomt. Gezien de
stevige rijstijl een gunstige uit
komst.
Al met al zijn we bijzonder tevre
den over Volvo's aanwinst.
Prijzen.
Volvo Nederland prijst z'n „die
sel" bijzonder scherp. Onze DL
driedeurs testwagen kost
23.350,-. Voor de luxe 340 GL
Sedan betaalt men 25.^00,-.
Daartussen vertoeven de overige
twee. Prijzen inclusief BTW, excl.
afleveringskosten.
'AUTOTIPS
Vele interessante occasions in alle prijsklassen.
Talbot Horizon1978 3.500,
Renault 4 GTL1981 7.750,
Citroën Visa 4-cil1982 9.500,
Citroen GS Break1980 7.500,
Ford Fiesta 1100 Festival1983 13.500,
Ford Escort 1300 L1981 13.400,
Ford Escort 1100 Bravo1982 14.200.
Ford Escort 1300 L wit1982 14.500,
Ford Escort 1300 Bravo combi1983 18.000.
Ford Escort 1300 L1979 5.500.
Ford Escort 1600 GL 5-drs., slechts 37.000 km1982 16.500.
Honda Civic1982
Opel Kadett 1600 S, 41.000 km1982
Ford Escort 1600 Bravo, 5-drs., 77.000 kmeind 1982
Ford Capri 2000 S wit1979
Ford Granada 2000 L1981
Ford Sierra 2000 L, 5-drs., 56.000 km1982
Ford Taunus 1600 Bravo, 57.000 km1981
Ford Taunus 1600 L, wit 2-drs1979
Ford Taunus 1600 L, 4-drs1979
Volvo 343 L, 53.000 km 1981
Renault 14 TL, 48.000 km1981
VW Scirocco GT zilvergrijs, 50.000 km lichtmetalen wielen,
radiocassette stereo1982
Audi 80 GL diesel, 60.000 km1981
VW Jetta diesel, 77.000 km1982
FiatRitmo60L1982
Fiat Panda 45 L, 17.600 km1982
Nissan Stanza 1800 GL1983
11 800
15.995,
14.900,
9.500,
11.500,
18.600,
11.000,
7.750,
7.750,
10.500,
10.500,
19.750,
16.500,
15.750,
11.500,
9.300,
17.300,
I II Af
2de OCCASION-SPEKTAKEL
INDUSTRIEWEG 17
VLISSINGEN
Tel. 01184-13434
Alfa Romeo Giulietta1978 7.700.-
Alfa Romeo Sud Tl1981 8.500.-
Alfa Romeo GTV 201978 7.500.-
Citroën 2CV61982 7.600.-
Daihatsu Charade 2500 km aut1983
Daihatsu Cuore1982 7.900-
Daihatsu Charmant1982 12.900.-
Renault 30 TX1980 12.500.-
Honda Civic1980 9.000.-
Alfa Romeo Sud 1.51982 13.500.-
Fiat Ritmo 651979 6.700.-
Mitsubishi Galant1983 15.300.-
BMW 320 automaat1979 12.500.-
Volvo 244 DL1980 12.500.-
AUTO'S MET LPG
Alfa Romeo Alfetta1981 16.500.-
Alfa Romeo Giulietta 2.01982 19.000.-
RenaultR5TL1982 9.900-
GOEDKOPE AUTO'S
Citroën GS Club1977 2.750.-
Renault R5TL1978 4.800-
Mini Automaat1979 4.800-
SimcaHorizon1979 4.900-
Opel Kadett 1.3 N, 3-drssept. '80 10.650,
Opel Kadett79 7.250,
Fiat Ritmo 65 CL'80 6.900,
Renault 18 GTS automaataug. '81 11.450,
Citroen 2 CV 6 Club, 35 000 km'81 5 750,
Fiat Ritmo 75 CL. 33 000 km'82 10.750,
Honda Accord 4-drsmooie auto78 6.750,
Honda Civic. 5-drs Luxe'82 11.950.-
Honda Civic. 5-drs. automaat '80 8 750,
Honda Civic. 3-drs„ Luxe'80 8 500,
BMW 320-6. als nieuw, vele accnov. '78 12 500,
Saab 99 GL'81 14 000
Mazda 323 3-drs'81 9 950,
Opel Rekord 2.0 S. 2-drs'81 10.750,
Opel Manta GTE'82 17.500,
VW Golf '77 2 950,
Opel Kadett 36.000 km'80 10.650,
Opel Kadett Speciaal'79 9.750
Opel Kadett'76 1.750
Peugeot 505 GRD. diesel'80 7 500,
Opel Ascona 1.6 S'84 19.450,
Opel Manta 2.0 S Berlinetta
combi coupénov. '78 8.500,
Mercedes 300 TD autom. veel acc'79 24.950,
Mitsubishi Tredia 1600 GLS 2500 km'84 20.500,
Peugeot 505 GR met LPG'82 16.350,
Mercedes 200 D'76 9.500,
Renault 14 GTL i J.g st'79 6.500,
Caravan Tabbert type Burggraaf, 5.3 mtr.
Tandemasser met voortent
INu NIEUWE ACCU'S voor alle merken
pers.auto's voor de meeneemprijs van 75.-
tot 90.- incl. BTW. Zolang de voorraad
strekt.
KANAALSTRAAT 75
VERKOOP
TELEFOON 01184-67658
WERKPLAATS JULIANASTR. 26. 01184-61844
INRUIL-* GARANTIE-* FINANCIERING
rr