Volvo 340-diesel: Hollands welvaren 'ai irnriDi CAMPING OLMENVELD BEZOEK: \%T* OCCASION-CENTRUM MIDDEN-ZEELAND DIJKWEL -MIDDELBURG B.V. KLIP ABC-OCCASIONS Occasion Centrum Serooskerke Garantie zonder eigen risico. AUTO WOUTERS OOST sobwrg Autobedrijf Joosse Wie serieus kijkt, kiest een KIP bij: OPEL VW JETTA VW GOLF PEUGEOT RENAULT CITROËN 55 55 f Autobedrijf Joosse SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 20 FEBRUARI 1985 304 Fraai interieur Fijne diesel. Robuust uiterlijk INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER OCCASION VAN DE WEEK VW JETTA DIESEL 77.000 km 1982 15.750.- Tevens verhuur van stacaravans Gapingseweg 5 - Serooskerke Tel. 01189-1285 (gem. Veere) AW O.M.: BMW enz. enz. VEERSEWEG- 01180-29955 f^KLIP AUTOBEDRIJF Off. Daihatsu- en Alfa Romeo-Dealer INRUIL FINANCIERING GARANTIE Datsun 280 ZX coupé grijs met.88.000 km 1980 Volvo 340 L, rood26.000 km 1984 Datsun Stanza 1.6, 4-drs., rood met69.000 km 1982 Nissan Sunny, 2-drs., groen met65.000 km 1982 Fiat Ritmo, 5-drs., blauw 5 bak15.000 km 1983 Nissan Cherry, 3-drs., beige met43.000 km 1983 Nissan Cherry, 3-drs., wit43.000 km 1983 Datsun Violet, 4-drs., groen met35.000 km 1980 Datsun Bluebird 2.0 GLE, bruin met37.000 km 1982 Opel Rekord Diesel, beige63.000 km 1980 Datsun Cherry Coupé, grijs met71.000 km 1981 Datsun Sunny Combi, wit78.000 km 1981 Peugeot 504 GR, bruin42.000 km 1982 SHOWROOM- EN DEMO-AUTO'S Nissan Cherry Diesel, wit Nissan Bluebird Diesel, grijs met Nissan Cherry 1.3, 3-drs., bruin met .1984 .1984 .1984 (Wondergem Melse) Torenstraat 39, tel. 01189-1766 Renault 18 TS Combi, aut1980 8.500.- Talbot Horizon SX automatic1979 7.250.- Datsun Laurel automatic1980 8.500.- VW Golf GLD Diesel, zwart1979 9.750.- Honda Civic, 3-drs., blauw met1981 9.850.- Datsun Sunny, 5-drs., Traveller, beige1979 6.950.- Datsun Sunny 1.4 GL, 2-drs., groen1980 6.750.- Datsun Violet 1.6, 4-drs., groen1980 8.500.- Opel Kadett C, groen1979 7.500.- Simca 1307, bruin met1978 3.750.- F! NISSAN WELKOM!! BIJ UW DATSUN/NISSAN SERVICEDEALER KOM, KIJK EN VERGELIJK DE PRIJZEN!!! &ü7xi Gildeweg 20, Vlissingen 01184-19420 De opmars van de dieselmotor in de personenautosector is niet meer te stuiten. Vooral in de kleine re middenklasse gaan de meeste diesels over de toonbank. Ruim 65 procent van de dieselende auto's horen tot die groep. Volvo Car, de in Born gevestig de fabrikant van de Volvo 300-se- rie bracht onlangs ook een model met een dieselmotor onder de mo torkap op de markt. Die motor is overigens een oude bekende. Na melijk uit de Renault 9 en 11. Niet zo verwonderlijk, Volvo Car onder houdt al jaar en dag nauwe betrek kingen met dit Franse merk. Uiter- blik naar opzij en achter. Uiteraard is de voorruit gelaagd. Zo'n type ruit hoort eigenlijk in iedere auto en is in de veilige Volvo natuurlijk standaard. Slaan we de achterklep omhoog dan blikt ons een ruime kofferbak tegemoet. Moet men grote stukken vervoeren, dan laat de achterbank zich naar voren klappen. Niet alleen aan de buitenzijde komt de stoere Hollandse bink uit stekend uit de verf. Ook binnens- achteren met een beetje goede wil ook best. Vóór is ruimte te over, achter komen lange personen met de kruin tegen het plafond. Voorin in lengterichting staat de viercilinder-in-lijn dieselmotor. Dit gietijzeren motorblok met een licht metalen cilinderkop heeft een cilin derinhoud van 1596 cm3. Een ge tande riem drijft zowel de bovenlig gende nokkenas als de roterende brandstotpomp aan. De inspuiting vindt plaats in de wervelkamers, aard plantte Volvo de motor niet zonder meer over in zijn wagens. Diverse wijzigingen maakten er volgens Volvo's zeggen een rusti ge economische fluisterdiesel van. Volvo levert de 340 Diesel in vier uitvoeringen, de 340 DL Diesel drie- en vi/fdeurs, de 340 DL Diesel Sedan en de 340 GL Diesel Sedan. Als alles naar Volvo's wens ver loopt hoopt men in 1985 tiendui zend diesels af te zetten. Zo'n 10% van de totale produktie. Wij namen voor onze test de Volvo 340 Diesel driedeurs onder de loep. Niemand zal ontkennen, dat de Volvo 340 over een robuust uiter lijk beschikt. Zonder al te chauvi nistisch te willen zijn, vinden we ons vaderlandse produkt nog steeds een lust voor het oog, ele gant en representatief. Naast de specifieke Volvo grille zien we de rechthoekige halogeen koplampen De kunststof bumpers voor en achter lopen om de hoe ken tot aan de wielkasten. Daarna nemen pvc stootstrips op de flan ken de taak, het voorkomen van kleine beschadigingen, over. Zo wel voor als achter zijn de richting aanwijzers van opzij waarneem baar. Eén grote buitenspiegel - niet van binnenuit te stellen - geeft ruim kamers biedt de wagen zijn inzit tenden alle comfort die men maar kan wensen. Chique bekleding op het meubi lair harmonieert goed bij het overi ge van het interieur. Volledig ver stelbare stoelen met vaste openge werkte hoofdsteunen en een ge profileerde achterbank zitten net zo goed als het fijnste bankstel thuis. Het compacte instrumentenpa neel bevat alle gebruikelijke me ters. Een hele rits lampjes houdt ons op de hoogte van het wel en wee der techniek. Onder andere één die waarschuwt wanneer de driepunts automatische veilig- heidsgordels niet omliggen. Verder zien we een ventilator met drie snelheden, een grote klok, diverse ruime bergvakken en een met af sluitbaar verlicht dashboardkastje. Diverse uitstroomopeningen ver zorgen de verdeling van de warme of koude lucht onder meer naar de voeten van de achterpassagiers. Pal achter het specifieke Volvos- tuur, met de toetsen van de toeter op de spaken, zitten hendels voor ruitewisser/wasser (twee snelhe den en vaste interval) en richting- aanwijzers/grootlicht. Vanuit de console steekt de korte vijfversnel- lingspook die de vijfbak bedient. Instappen vóór geeft geen enkel probleem. Doordat de rugleuning van de voorstoelen schuin naar het midden wegklappen lukt het naar zoals bij de meeste concurrerende diesels. Deze viercilinder levert een maximum vermogen van 40 kW (54,5 pk) bij 4800 tpm, terwijl het gunstigste koppel van 100 Nm (10.1 mkg) vrij komt bij 2250 tpm. Na een natte decembernacht starten we de machine vlot na eerst zo'n acht seconden voorgloeien. Even tijd om de veilig heidsriem om te leggen. Iets wat moet, het kan met vaak genoegd gezegd. Natuurlijk horen we na de koude start, zoals gebruikelijk, het kiezelstenengeluid. Meer hoorbaar voor de omgeving, dan voor de be stuurder, wat mede te danken is aan de extra isolatie van de 340 diesel. Bij warme motor ontlopen de diesel- en benzineversie elkaar niet veel. Het verblijf aan boord van de 340 is aangenaam en comfortabel. Het stuur pakt lekker aan en de ve ring verwerkt oneffenheden prima, overhellen tijdens snel bochten werk nemen we amper waar. De wagen heeft ondanks de vrij zware „diesel" voorin slechts een licht onderstuurkarakter. Uitbreken van de achteras bemerken we niet. Schakelen doet de vijfbak licht, di rect en met een korte slag. De soe pel in aangrijping komende koppe ling vraagt weinig voetkracht. Tij dens parkeermanoeuvres en snel genomen bochten vergt de met be krachtigde besturing tamelijk veel energie. Hobbels in het wegdek en zijwind maken geen enkele indruk op de Volvo. Boven 120 km/u dringt windge ruis naar binnen door. Over de uit stekend werkende verwarming en ventilatie niets dan lof. Na het op temperatuur komen van de diesel, wat meer tijd vergt dan bij benzine motoren, lijdt men geen kou. Wanneer de schemer invalt, gaan de lampen uiteraard aan. De halogeenpitten gooien een gewel dige bundel licht op het wegdek. Wat de prestaties betreft doet het „dieseltje"'het naar wens. Bij klei ne acceleraties pakt de motor soe pel op en valt bij gas terugnemen niet sterk terug. In het drukke verkeer komt de Volvo prima mee. Stoplichtsprints wint men natuurlijk niet. Om de motor lekker pittig te laten draaien, moeten we redelijk veel schakelen. Bij een rustige rijstijl en waarom met, kan men bij 50 km/u de „vijf" al inleggen. Accelereren van 0 -80 km/u lukt in 13.8 sec. en van 0 - 100 km/u in 19.7 sec. Van 0-120 km/u klokken we ook: 35.8 sec. Tot zo'n 130 km/u trekt de wagen vlot door. Daarboven kost het een beetje meer moeite. Al overdrijft de klok een pietsie 10%), de „die sel" blijkt zeker goed voor 138 km/u; meer dan voldoende voor deze 1030 kg wegende Volvo 340. Tijdens onze testweek nuttigde de motor 6.5 L/100 km olie, wat op 1 op 15.4 neerkomt. Gezien de stevige rijstijl een gunstige uit komst. Al met al zijn we bijzonder tevre den over Volvo's aanwinst. Prijzen. Volvo Nederland prijst z'n „die sel" bijzonder scherp. Onze DL driedeurs testwagen kost 23.350,-. Voor de luxe 340 GL Sedan betaalt men 25.^00,-. Daartussen vertoeven de overige twee. Prijzen inclusief BTW, excl. afleveringskosten. 'AUTOTIPS Vele interessante occasions in alle prijsklassen. Talbot Horizon1978 3.500, Renault 4 GTL1981 7.750, Citroën Visa 4-cil1982 9.500, Citroen GS Break1980 7.500, Ford Fiesta 1100 Festival1983 13.500, Ford Escort 1300 L1981 13.400, Ford Escort 1100 Bravo1982 14.200. Ford Escort 1300 L wit1982 14.500, Ford Escort 1300 Bravo combi1983 18.000. Ford Escort 1300 L1979 5.500. Ford Escort 1600 GL 5-drs., slechts 37.000 km1982 16.500. Honda Civic1982 Opel Kadett 1600 S, 41.000 km1982 Ford Escort 1600 Bravo, 5-drs., 77.000 kmeind 1982 Ford Capri 2000 S wit1979 Ford Granada 2000 L1981 Ford Sierra 2000 L, 5-drs., 56.000 km1982 Ford Taunus 1600 Bravo, 57.000 km1981 Ford Taunus 1600 L, wit 2-drs1979 Ford Taunus 1600 L, 4-drs1979 Volvo 343 L, 53.000 km 1981 Renault 14 TL, 48.000 km1981 VW Scirocco GT zilvergrijs, 50.000 km lichtmetalen wielen, radiocassette stereo1982 Audi 80 GL diesel, 60.000 km1981 VW Jetta diesel, 77.000 km1982 FiatRitmo60L1982 Fiat Panda 45 L, 17.600 km1982 Nissan Stanza 1800 GL1983 11 800 15.995, 14.900, 9.500, 11.500, 18.600, 11.000, 7.750, 7.750, 10.500, 10.500, 19.750, 16.500, 15.750, 11.500, 9.300, 17.300, I II Af 2de OCCASION-SPEKTAKEL INDUSTRIEWEG 17 VLISSINGEN Tel. 01184-13434 Alfa Romeo Giulietta1978 7.700.- Alfa Romeo Sud Tl1981 8.500.- Alfa Romeo GTV 201978 7.500.- Citroën 2CV61982 7.600.- Daihatsu Charade 2500 km aut1983 Daihatsu Cuore1982 7.900- Daihatsu Charmant1982 12.900.- Renault 30 TX1980 12.500.- Honda Civic1980 9.000.- Alfa Romeo Sud 1.51982 13.500.- Fiat Ritmo 651979 6.700.- Mitsubishi Galant1983 15.300.- BMW 320 automaat1979 12.500.- Volvo 244 DL1980 12.500.- AUTO'S MET LPG Alfa Romeo Alfetta1981 16.500.- Alfa Romeo Giulietta 2.01982 19.000.- RenaultR5TL1982 9.900- GOEDKOPE AUTO'S Citroën GS Club1977 2.750.- Renault R5TL1978 4.800- Mini Automaat1979 4.800- SimcaHorizon1979 4.900- Opel Kadett 1.3 N, 3-drssept. '80 10.650, Opel Kadett79 7.250, Fiat Ritmo 65 CL'80 6.900, Renault 18 GTS automaataug. '81 11.450, Citroen 2 CV 6 Club, 35 000 km'81 5 750, Fiat Ritmo 75 CL. 33 000 km'82 10.750, Honda Accord 4-drsmooie auto78 6.750, Honda Civic. 5-drs Luxe'82 11.950.- Honda Civic. 5-drs. automaat '80 8 750, Honda Civic. 3-drs„ Luxe'80 8 500, BMW 320-6. als nieuw, vele accnov. '78 12 500, Saab 99 GL'81 14 000 Mazda 323 3-drs'81 9 950, Opel Rekord 2.0 S. 2-drs'81 10.750, Opel Manta GTE'82 17.500, VW Golf '77 2 950, Opel Kadett 36.000 km'80 10.650, Opel Kadett Speciaal'79 9.750 Opel Kadett'76 1.750 Peugeot 505 GRD. diesel'80 7 500, Opel Ascona 1.6 S'84 19.450, Opel Manta 2.0 S Berlinetta combi coupénov. '78 8.500, Mercedes 300 TD autom. veel acc'79 24.950, Mitsubishi Tredia 1600 GLS 2500 km'84 20.500, Peugeot 505 GR met LPG'82 16.350, Mercedes 200 D'76 9.500, Renault 14 GTL i J.g st'79 6.500, Caravan Tabbert type Burggraaf, 5.3 mtr. Tandemasser met voortent INu NIEUWE ACCU'S voor alle merken pers.auto's voor de meeneemprijs van 75.- tot 90.- incl. BTW. Zolang de voorraad strekt. KANAALSTRAAT 75 VERKOOP TELEFOON 01184-67658 WERKPLAATS JULIANASTR. 26. 01184-61844 INRUIL-* GARANTIE-* FINANCIERING rr

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1985 | | pagina 4