CITROEN MAAKT UW AUTODROMEN WAAR DE BX: GESTROOMLIJNDE TECHNOLOGIE m KLANTVRIENDELIJKHEID STAAT VOOROP BIJ DIJKWEL BV ONTDEK DE NIEUWE BX 19 GT BIJ UW CITROËN-AGENT 'WAAR DE SERVICE VAN DE IMPORTEUR OPHOUDT, BEGINT DIE VAN ONS' AUTOMOBIELBEDRIJF DIJKWEL MIDDELBURG B.V. VEERSEWEG 104-106 MIDDELBURG TEL. 01180-29955 februari 1985 CITROEN'JOURNAL - De Citroen BX beantwoordt volledig aan het ideale beeld dat u van een auto hebt - hij ziet er goed uit, trekt vlot op en heeft een directe besturing. Ook bij hoge snelheden is het een rustige, sta biele wagen, met een rotsvaste weglig- ging. De BX is zonder meer de auto die u echt nodig hebt. Compact en aëro dynamisch, een handige vijfde deur, royale binnenruimte, uiterst comforta bel, zuinig met brandstof, praktisch onverslijtbaar. NIEMAND HEEFT MEER ERVARING MET AËRODYNAMICA In tegenstelling tot veel andere auto fabrikanten, die de voordelen van een goede aërodynamica pas recentelijk ontdekten, is bij Citroën de aërodyna- (BX19GT) mica al lang het uitgangspunt bij elk ontwerp. Aandacht voor details, zoals de verzonken, gelijmde voorruit, beter aansluitende carrosseriepanelen en een gladde onderkant, levert de BX een per fecte luchtweerstandscoëfficiënt op van 0,33 (BX14) De CxF-coëfficiënt van de BX, waarin de combinatie van profiel en front oppervlak tot uiting komt, haalt de indrukwekkende waarde van 0,63 - zo'n 10% beter dan andere auto's in zijn klasse. De vormgeving van de BX bete kent een vermindering van het brand stofverbruik met maar liefst 5% bij kruissnelheid. VOLOP RUIMTE VOOR PASSAGIERS ÈN BAGAGE Nieuwe constructietechnieken en Het bijzonder succesvolle Citroën BX- gamma is uitgebreid met een type dat nóg meer presteert: de nieuwe Citroën BX 19 GT. Dit is de krachtigste versie van een auto die toch al tot de origi neelste en opvallendste van Europa behoortDeze nieuwste BX wordt aan gedreven door een perfecte lichtmeta len 2 liter motor met dubbelpoorts car burateur, die het begrip 'prestaties' een totaal nieuwe inhoud geeft. GEMAAKT VOOR TOP PRESTATIES Mede dank zij een aantal detailverbete ringen levert de nieuwe motor maar liefst 105 DIN pk met een vlakke kop pel-karakteristiek, wat resulteert in een gelijkmatig toenemend vermogen. Een iaag gewicht en een nóg betere aëro- dynamiek leiden tot een snelle accelera tie - van 0-100 km/Ti in slechts 10,0 seconden - een maximum snelheid van 185 km/h en een brandstofverbruik dat slechts 1 13,3 bedraagt bij 120 km/h constant. Bij 90 km/h constant bereikt het verbruik zelfs een waarde van 1 17 2. EEN COMPROMISLOZE COMBINATIE De BX 19 GT heeft een boardcomputer met 14 functies, en een nieuw, sportief dashboard met traditionele meters met ronde schaalverdeling, een toerenteller en een oliepeilmeter. Aan de buitenkant is de BX 19 GT herkenbaar aan de mist lampen vóór en een grotere spoiler ach ter, wat bijdraagt tot een verdere ver mindering van de luchtweerstand. Of uw huidige auto nu een sedan is of een wat sportievere wagen, een proefrit in de BX 19 GT zal u zeker verrassen: u ontdekt dan dat de kwaliteiten van beide succesvol in één auto zijn gecom bineerd, zonder enig compromis! Computer Aided Design hebben geleid tot een uiterst aërodynamische carros serie die desondanks meer ruimte biedt voor hoofd, benen en ellebogen dan menig grotere auto. De BX biedt plaats aan 4 a 5 inzittenden en neemt dan ook nog 444 dm3 bagage mee. Met neergeklapte achterbank wordt de BX een veelzijdige auto met vijfde deur, die ruimte biedt aan voor werpen met een lengte van maximaal 1,43 meter en met een laadvolume tot aan het dak van 907 dm3. De lage drempel maakt in- en uitladen heel gemakkelijk. 2 ONDERHOUDSUREN PER JAAR Basisgedachte bij het ontwerpen van de BX was het creëren van een auto die weinig onderhoud vergt, met een inter val van 20.000 km tussen de grote beurten en alleen olieverversen om de 10.000 km. Zelfs dat laatste gaat vlot ter, omdat gebruik wordt gemaakt van een carter-afzuigopening. Het onder houd wordt ook versneld door andere extra voorzieningen, zoals het diagnosecontact en de getransistori- seerde ontsteking, die dank zij de magnetische impulsgeving vrijwel geen bewegende delen bevat. Een koppeling zonder vrije slag en zelfstellende schijf remmen rondom betekenen een beper king van de onderhoudstijd voor een grote beurt tot minder dan twee uur. MAKKEUJK EN WII IG Laag gewicht en goede aërodynamiek besparen niet alleen brandstof. Ze geven de BX ook een superieure accele ratie, besturing en topsnelheid. Wan neer u eenmaal achter het stuur zit van een BX, zult u waardering hebben voor de wijze waarop alle belangrijke bedie ningsorganen onder handbereik liggen, zonder dat u het stuur ervoor hoeft los te laten. De stoel voor de bestuurder is wetenschappelijk ontworpen teneinde de juiste hoek te verkrijgen ten opzichte van stuurwiel en bedieningspaneel. De stoel is op vele manieren verstelbaar, een gevolg van recent onderzoek naar de optimale lichaamshouding voor comfortabel autorijden. De knop voor het verstellen is ingebouwd in de voor zijde van de stoel. Het oprolmecha- nisme van de veiligheidsgordels is weg gewerkt in de deurstijlen en de gesp zelf is aan de stoel gemonteerd. Dat is niet alleen makkelijker, maar ook veiliger. De slanke voorstoelen zijn zo gevormd dat de achterpassagiers meer been ruimte hebben. Een garagebedrijf is net een keuken. Het door de slager geleverde vlees is precies hetzelfde, maar wie achter de pannen staat bepaalt de smaak. "En die smaakmaker bij ons is Alex Dijkwel", prijst directeur Piet Koster van Citroën-agent Dijkwel zijn collega. In zijn kantoor naast de vriendelijkste showroom van het automobielbedrijf aan de Veerseweg steekt hij niet onder stoelen of banken. Koster kan het weten. Behalve bij Dijkwel zwaaide hij ook elders in een garagebedrijf jaren achtereen de scepter. "Klantvriendelijk. Ja, dat kenmerkt het hele Dijkwel- bedrijf, peinst hij. "Wat mij hier is opgevallen is bovendien dat Citroen-rijders uiterst trouwe klan ten zijn. Een groot deel van de cliënten rijdt al meer dan twintig jaar Citroën. Maar men weet ook dat er bij ons altijd iemand klaar staat, wel 24 uur per dag", concludeert hij. Hij noemt als voorbeeld, dat als andere garages op zaterdag om twaalf uur hun deuren sluiten, Dijkwel gewoon doorgaat. "En die opvallende klantvriendelijkheid is tot stand gekomen onder de bezie lende leiding van Alex Dijkwel". Trouwe klgntgn. Heeft dgt niet in de eerste plaats met het merk te maken? Piet Koster: "Voor een deel klopt dat inderdaad. Zien we echter dat de Mid delburgse garage voor Citroën één van de belangrijkste in Nederland is, dan is er kennelijk toch méér aan de hand. Door de sfeer van 'we zijn er voor de klanten, en niet andersom' blijven we een hechte band houden met Citroën- rijders. En waar de service van de importeur ophoudt, begint die van ons. Dat geldt trouwens ook voor onze gara ges in Vlissingen. Het is de meer waarde die je aan de auto's meegeeft". VOORDELEN Koster somt vervolgens een aantal voordelen op van het gehele Dijkwel- concern (In Vlissingen nog drie andere Franse merken). Hier in Middelburg hebben we alles onder een dak. Er is een plaatwerkerij en een spuiterij, als één van de eerste garages in Zeeland hadden we een remmen-testbank, er is allerlei andere uiterst moderne apparatuur om de auto onder de loep te nemen en wie in Vlissingen of Middelburg met panne komt te staan, kan altijd in die plaats rekenen op deskundig advies. Onze mensen in Vlissingen bijvoorbeeld, zijn behoorlijk op de hoogte van Citroën. Het is dus zo gek nog niet of Dijkwel kan hef repareren. En dat is een uniekgege- ven, pronkt directeur Pief Koster. TROUW In de loop van hef gesprek komt vast te staan dat het personeel van Dijkwel al bijna even trouw is als de klanten. Bij voorbeeld de garagechef Peter Duine. Hij trekt al heel lang op met het Dijkwel- concern. Hij kent de auto's van binnen en van buiten. Wie Duine vraagt naar de voordelen van onder meer de Citroën wordt onmidellijk geconfron teerd meteen hele waslijst, die hij zo uit m P® zijn hoofd opdreunt. Hij wijst op de voor treffelijke vering en de stabiele weglig- ging. En dan glimlacht hij naar de BX, een auto die met twee onderhoudsuren per jaar er in de modernste versies van het Nederlandse wagenpark duidelijk uitspringt. Maar in dit gesprek past ook een kri tische noot. Citroën wordt nog wel eens in verband gebracht met roest. Vooral de dealers van andere merken gebrui ken dat. Het pleidooi van de Dijkwel- mensen is fel. "Die roest is verleden tijd. Sinds enkele jaren krijgen alle Citroëns een gedegen anti-corrosie-behande- ling. Alle wagens zijn goed behandeld en de koper krijgt vijf jaar garantie op het koetswerk, tegen roesten van bin nen uit." Een deel van het Citroën-Dijkwel-personeel in Middelburg rond een topwagen van weleer. (toto Ruben Oreel) COMPUTER Minder in het oog springend binnen Dijkwel is de administratie. Dat bete kent echter niet dat dit deel van het bedrijf onbelangrijk is. Een goed uitge ruste boekhouding is zelfs van levens belang voor een garage. Dijkwel in Mid delburg beschikt daarom over een uiterst moderne Philips-computer, die is verbonden met de andere Dijkwel- vestigingen. Financieel directeur P.J. Kriekaard beschouwt de computer als een enorme aanwinst. In een oogop slag kan men beschikken over alle gewenste informatie. Of het nu om onderdelen gaaf of de hoogte van het bedrag dat een cliënt moet uittrekken voor een bepaalde reparatie: de com puter vertelt het allemaal. "Ook de com puter verhoogt de service naar onze cliënten", stelt de heer Kriekaard vast. Na enkele uurtjes Dijkwel staat onher roepelijk vast dat men bij Dijkwel niet op zijn lauweren rust. Een goede ser vice prijkt nog steeds hoog in het vaan del. En onder die filosofie blijft Dijkwel aan de weg timmeren en het voortouw nemen als er zich nieuwe ontwikkelin gen in de autobranche voordoen.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1985 | | pagina 9