CITROEN MAAKT UW AUTODROMEN WAAR
DE BX: GESTROOMLIJNDE TECHNOLOGIE
m
KLANTVRIENDELIJKHEID STAAT VOOROP
BIJ DIJKWEL BV
ONTDEK DE NIEUWE BX 19 GT
BIJ UW CITROËN-AGENT
'WAAR DE SERVICE VAN DE IMPORTEUR OPHOUDT, BEGINT DIE VAN ONS'
AUTOMOBIELBEDRIJF DIJKWEL
MIDDELBURG B.V.
VEERSEWEG 104-106
MIDDELBURG
TEL. 01180-29955
februari 1985
CITROEN'JOURNAL
-
De Citroen BX beantwoordt volledig
aan het ideale beeld dat u van een auto
hebt - hij ziet er goed uit, trekt vlot op
en heeft een directe besturing. Ook bij
hoge snelheden is het een rustige, sta
biele wagen, met een rotsvaste weglig-
ging. De BX is zonder meer de auto
die u echt nodig hebt. Compact en aëro
dynamisch, een handige vijfde deur,
royale binnenruimte, uiterst comforta
bel, zuinig met brandstof, praktisch
onverslijtbaar.
NIEMAND HEEFT MEER
ERVARING MET
AËRODYNAMICA
In tegenstelling tot veel andere auto
fabrikanten, die de voordelen van een
goede aërodynamica pas recentelijk
ontdekten, is bij Citroën de aërodyna-
(BX19GT)
mica al lang het uitgangspunt bij elk
ontwerp. Aandacht voor details, zoals
de verzonken, gelijmde voorruit, beter
aansluitende carrosseriepanelen en een
gladde onderkant, levert de BX een per
fecte luchtweerstandscoëfficiënt op van
0,33 (BX14)
De CxF-coëfficiënt van de BX, waarin
de combinatie van profiel en front
oppervlak tot uiting komt, haalt de
indrukwekkende waarde van 0,63 -
zo'n 10% beter dan andere auto's in zijn
klasse. De vormgeving van de BX bete
kent een vermindering van het brand
stofverbruik met maar liefst 5% bij
kruissnelheid.
VOLOP RUIMTE VOOR
PASSAGIERS ÈN BAGAGE
Nieuwe constructietechnieken en
Het bijzonder succesvolle Citroën BX-
gamma is uitgebreid met een type dat
nóg meer presteert: de nieuwe Citroën
BX 19 GT. Dit is de krachtigste versie
van een auto die toch al tot de origi
neelste en opvallendste van Europa
behoortDeze nieuwste BX wordt aan
gedreven door een perfecte lichtmeta
len 2 liter motor met dubbelpoorts car
burateur, die het begrip 'prestaties' een
totaal nieuwe inhoud geeft.
GEMAAKT VOOR TOP
PRESTATIES
Mede dank zij een aantal detailverbete
ringen levert de nieuwe motor maar
liefst 105 DIN pk met een vlakke kop
pel-karakteristiek, wat resulteert in een
gelijkmatig toenemend vermogen. Een
iaag gewicht en een nóg betere aëro-
dynamiek leiden tot een snelle accelera
tie - van 0-100 km/Ti in slechts 10,0
seconden - een maximum snelheid van
185 km/h en een brandstofverbruik dat
slechts 1 13,3 bedraagt bij 120 km/h
constant. Bij 90 km/h constant bereikt
het verbruik zelfs een waarde van 1
17 2.
EEN COMPROMISLOZE
COMBINATIE
De BX 19 GT heeft een boardcomputer
met 14 functies, en een nieuw, sportief
dashboard met traditionele meters met
ronde schaalverdeling, een toerenteller
en een oliepeilmeter. Aan de buitenkant
is de BX 19 GT herkenbaar aan de mist
lampen vóór en een grotere spoiler ach
ter, wat bijdraagt tot een verdere ver
mindering van de luchtweerstand.
Of uw huidige auto nu een sedan is of
een wat sportievere wagen, een proefrit
in de BX 19 GT zal u zeker verrassen: u
ontdekt dan dat de kwaliteiten van
beide succesvol in één auto zijn gecom
bineerd, zonder enig compromis!
Computer Aided Design hebben geleid
tot een uiterst aërodynamische carros
serie die desondanks meer ruimte biedt
voor hoofd, benen en ellebogen dan
menig grotere auto.
De BX biedt plaats aan 4 a 5 inzittenden
en neemt dan ook nog 444 dm3 bagage
mee. Met neergeklapte achterbank
wordt de BX een veelzijdige auto met
vijfde deur, die ruimte biedt aan voor
werpen met een lengte van maximaal
1,43 meter en met een laadvolume tot
aan het dak van 907 dm3. De lage
drempel maakt in- en uitladen heel
gemakkelijk.
2 ONDERHOUDSUREN PER
JAAR
Basisgedachte bij het ontwerpen van de
BX was het creëren van een auto die
weinig onderhoud vergt, met een inter
val van 20.000 km tussen de grote
beurten en alleen olieverversen om de
10.000 km. Zelfs dat laatste gaat vlot
ter, omdat gebruik wordt gemaakt van
een carter-afzuigopening. Het onder
houd wordt ook versneld door andere
extra voorzieningen, zoals het
diagnosecontact en de getransistori-
seerde ontsteking, die dank zij de
magnetische impulsgeving vrijwel geen
bewegende delen bevat. Een koppeling
zonder vrije slag en zelfstellende schijf
remmen rondom betekenen een beper
king van de onderhoudstijd voor een
grote beurt tot minder dan twee uur.
MAKKEUJK EN WII IG
Laag gewicht en goede aërodynamiek
besparen niet alleen brandstof. Ze
geven de BX ook een superieure accele
ratie, besturing en topsnelheid. Wan
neer u eenmaal achter het stuur zit van
een BX, zult u waardering hebben voor
de wijze waarop alle belangrijke bedie
ningsorganen onder handbereik liggen,
zonder dat u het stuur ervoor hoeft los
te laten. De stoel voor de bestuurder is
wetenschappelijk ontworpen teneinde
de juiste hoek te verkrijgen ten opzichte
van stuurwiel en bedieningspaneel. De
stoel is op vele manieren verstelbaar,
een gevolg van recent onderzoek naar
de optimale lichaamshouding voor
comfortabel autorijden. De knop voor
het verstellen is ingebouwd in de voor
zijde van de stoel. Het oprolmecha-
nisme van de veiligheidsgordels is weg
gewerkt in de deurstijlen en de gesp zelf
is aan de stoel gemonteerd. Dat is niet
alleen makkelijker, maar ook veiliger.
De slanke voorstoelen zijn zo gevormd
dat de achterpassagiers meer been
ruimte hebben.
Een garagebedrijf is net een keuken.
Het door de slager geleverde vlees is
precies hetzelfde, maar wie achter de
pannen staat bepaalt de smaak. "En die
smaakmaker bij ons is Alex Dijkwel",
prijst directeur Piet Koster van
Citroën-agent Dijkwel zijn collega. In
zijn kantoor naast de vriendelijkste
showroom van het automobielbedrijf
aan de Veerseweg steekt hij niet onder
stoelen of banken. Koster kan het
weten. Behalve bij Dijkwel zwaaide hij
ook elders in een garagebedrijf jaren
achtereen de scepter. "Klantvriendelijk.
Ja, dat kenmerkt het hele Dijkwel-
bedrijf, peinst hij.
"Wat mij hier is opgevallen is bovendien
dat Citroen-rijders uiterst trouwe klan
ten zijn. Een groot deel van de cliënten
rijdt al meer dan twintig jaar Citroën.
Maar men weet ook dat er bij ons altijd
iemand klaar staat, wel 24 uur per
dag", concludeert hij. Hij noemt als
voorbeeld, dat als andere garages op
zaterdag om twaalf uur hun deuren
sluiten, Dijkwel gewoon doorgaat. "En
die opvallende klantvriendelijkheid is
tot stand gekomen onder de bezie
lende leiding van Alex Dijkwel".
Trouwe klgntgn. Heeft dgt niet in de
eerste plaats met het merk te maken?
Piet Koster: "Voor een deel klopt dat
inderdaad. Zien we echter dat de Mid
delburgse garage voor Citroën één van
de belangrijkste in Nederland is, dan is
er kennelijk toch méér aan de hand.
Door de sfeer van 'we zijn er voor de
klanten, en niet andersom' blijven we
een hechte band houden met Citroën-
rijders. En waar de service van de
importeur ophoudt, begint die van ons.
Dat geldt trouwens ook voor onze gara
ges in Vlissingen. Het is de meer
waarde die je aan de auto's meegeeft".
VOORDELEN
Koster somt vervolgens een aantal
voordelen op van het gehele Dijkwel-
concern (In Vlissingen nog drie andere
Franse merken).
Hier in Middelburg hebben we alles
onder een dak. Er is een plaatwerkerij
en een spuiterij, als één van de eerste
garages in Zeeland hadden we een
remmen-testbank, er is allerlei andere
uiterst moderne apparatuur om de
auto onder de loep te nemen en wie in
Vlissingen of Middelburg met panne
komt te staan, kan altijd in die plaats
rekenen op deskundig advies. Onze
mensen in Vlissingen bijvoorbeeld, zijn
behoorlijk op de hoogte van Citroën.
Het is dus zo gek nog niet of Dijkwel kan
hef repareren. En dat is een uniekgege-
ven, pronkt directeur Pief Koster.
TROUW
In de loop van hef gesprek komt vast te
staan dat het personeel van Dijkwel al
bijna even trouw is als de klanten. Bij
voorbeeld de garagechef Peter Duine.
Hij trekt al heel lang op met het Dijkwel-
concern. Hij kent de auto's van binnen
en van buiten. Wie Duine vraagt naar
de voordelen van onder meer de
Citroën wordt onmidellijk geconfron
teerd meteen hele waslijst, die hij zo uit
m P®
zijn hoofd opdreunt. Hij wijst op de voor
treffelijke vering en de stabiele weglig-
ging. En dan glimlacht hij naar de BX,
een auto die met twee onderhoudsuren
per jaar er in de modernste versies van
het Nederlandse wagenpark duidelijk
uitspringt.
Maar in dit gesprek past ook een kri
tische noot. Citroën wordt nog wel eens
in verband gebracht met roest. Vooral
de dealers van andere merken gebrui
ken dat. Het pleidooi van de Dijkwel-
mensen is fel. "Die roest is verleden tijd.
Sinds enkele jaren krijgen alle Citroëns
een gedegen anti-corrosie-behande-
ling. Alle wagens zijn goed behandeld
en de koper krijgt vijf jaar garantie op
het koetswerk, tegen roesten van bin
nen uit."
Een deel van het Citroën-Dijkwel-personeel in Middelburg rond een topwagen van weleer.
(toto Ruben Oreel)
COMPUTER
Minder in het oog springend binnen
Dijkwel is de administratie. Dat bete
kent echter niet dat dit deel van het
bedrijf onbelangrijk is. Een goed uitge
ruste boekhouding is zelfs van levens
belang voor een garage. Dijkwel in Mid
delburg beschikt daarom over een
uiterst moderne Philips-computer, die is
verbonden met de andere Dijkwel-
vestigingen. Financieel directeur P.J.
Kriekaard beschouwt de computer als
een enorme aanwinst. In een oogop
slag kan men beschikken over alle
gewenste informatie. Of het nu om
onderdelen gaaf of de hoogte van het
bedrag dat een cliënt moet uittrekken
voor een bepaalde reparatie: de com
puter vertelt het allemaal. "Ook de com
puter verhoogt de service naar onze
cliënten", stelt de heer Kriekaard vast.
Na enkele uurtjes Dijkwel staat onher
roepelijk vast dat men bij Dijkwel niet
op zijn lauweren rust. Een goede ser
vice prijkt nog steeds hoog in het vaan
del. En onder die filosofie blijft Dijkwel
aan de weg timmeren en het voortouw
nemen als er zich nieuwe ontwikkelin
gen in de autobranche voordoen.