2 CV 7 KORT CITROËN INTRODUCEERT: DE AXEL CITROEN BEDRIJFSWAGENS PRAKTISCHE ALLESKUNNERS. EN NOG MOOI OOK! ACCESSOIRES WORDT TOEKOMSTDROOM REALITEIT? CITROËN ECO 2000 SLAAT ALLE ZUINIGHEIDSRECORDS STERK, DOORDACHT EN BETROUWBAAR, VOOR EEN BESCHEIDEN PRIJS De bruto adviesprijzen zijn voor de komplete BX set f 1.895,- incl. BTW en voor de complete Visa set f 1.510,- incl. BTW. Maar Citroen "Accessoirie" heeft nog veel meer plezierig geprijsde artikelen voor U of voor Uw auto. Zoals bijvoorbeeld de uitgebreide kledinglijn, de wiel doppen en stripingsets. Vraag er naar bij Uw Citroën-agent. Geheel vrijblijvend zal hij U gaarne informeren over alle Citroen accessoires die "Accessoirie" Ukan leveren. Hoewel de 2CV min of meer uniek is in zijn soort, kunt u 'm toch goed vergelij ken met andere auto's in dezelfde prijs klasse. De directe concurrent heeft slechts twee deuren, de 2CV vier - in feite mag u de 2CV6 Gub en Charles ton bijna als vijfdeursauto's beschou wen, nu ze ook in een nieuwe versie met grote achterklep leverbaar zijn. De 2CV biedt vier inzittenden royale hoofd ruimte en een optimaal rijcomfort, dank zij de karakteristieke zachte vering. Voorwielaandrijving geeft de 2CV een superieure wegligging. De hoogwaardige luchtgekoelde 2-cilin dermotor van 602 cmgebruikt slechts 1 18,5, bij 90 km/h constant. Kortom, een 2CV kent geen concurrentie! De bedrijfswagens van Citroen hebben een traditie hoog te houden. Behalve functioneel en efficiënt zijn ze bedrijfs- zeker, comfortabel en eenvoudig te be sturen. Maar bovenal zijn ze praktisch: dank zij de voorwielaandrijving komen er in de laadruimte geen obstakels voor en ligt de laadvloer laag, wat het in- en uitladen makkelijker maakt. BETROUWBARE PARTNERS VOOR HET GROTE WERK Transport is een zaak van veel rijden en weinig stilstaan. De C 25 en C 35 hou den dan ook van aktie. Zij beschikken over een groot uithoudingsvermogen en kunnen tegen een stootje. Robuuste geweldenaars, volledig inzetbaar voor elke besteldienst. Afhankelijk van uw wensen en behoef tes kan puur maatwerk worden gele verd. Gesloten, verhoogd, verlengd of als pick-up, in onderling overleg met uw Citroën-agent kan werkelijk alles. VRAAG DE BROCHURE In de uitgebreide brochure Citroën Bedrijfswagens worden alle typen tot in details beschreven. Deze brochure ligt voor u klaar bij de Citroën-agent. VÉÉL AUTO VOOR WEINIG GE Zijn kracht haalt de Axel uit een be trouwbare 4-cilinder boxermotor: 1129 cm3 voor de Axel 11 en 1299 cm3 voor de luxueuze Axel 12 TRS. Deze motoren zijn luchtgekoeld, wat een eind maakt aan de meeste zwakke pun ten van motoren met waterkoeling. Het spreekt vanzelf dat dit alles de betrouw baarheid zeer ten goede komt en onder houdskosten uitspaart. Beide modellen zijn zeer compleet uit gerust, zoals u dat van Citroën ver wacht. Kom ze vlug eens bekijken in de showroom en stap in voor een proefrit. Dan merkt u dat u voor weinig geld nu wel héél veel auto koopt! Hm Benzineverbruik 1 17,5 (bij 90 km/h constant)gepaard aan een top van 157 km/h*. Luchtkoeling, die onderhouds kosten uitspaart. Solide constructie en aërodynamische vormgeving. Voor wielaandrijving en onafhankelijke wielophanging, voor superieure weg ligging. Verkrijgbaar met 1,1 en 1,3 liter benzinemotor. *Axel 12 TRS. Met de Axel introduceert Citroën een auto voor de grote groep automobilis ten die vragen om een functionele, solide auto voor een lage prijs, zonder te hoeven inleveren aan veiligheid en comfort. De Axel is een 3-deurs auto in de populaire middenklasse, met een royaal interieur - volop ruimte voor 4 a 5 inzittenden plus bagage. Zoals het een echte Citroën betaamt, is de Axel een aërodynamisch gevormde auto met voorwielaandrijving; in combinatie met de onafhankelijke wielophanging goed voor een superieure wegligging. VOLKOMEN NIEUW, MAAR GOED DOORDACHT De carrosserie heeft een vloeiende, aërodynamische vorm. De solide con structie weerstaat de meest onbarmhar tige weers- en rijomstandigheden. Het casco is ontworpen als een veiligheids- kooi, omgeven door kreukelzones. De voorruit is van gelaagd glas. Het zacht beklede dashboard en het karakteris tieke éénspakige Citroën stuurwiel die nen eveneens de veiligheid. Alle prijzen met een*zijn excl. afeverings- kosten en anti-corrosie behandeling. Citroen behoudt rich het recht voor om tussentijdse wijzigingen aan te brengen in de uitvoeringen de prijzen van zijn auto's. De gegevens in deze krant kunnen dus nooit als bindend worden beschouwd. Een nieuw model Citroën ontstaat uiteraard niet van de ene dag op de andere. Daarvoor is een jarenlange research nodig, wat uiteindelijk resul teert in een aantal prototypen. Daarvan krijgt u als consument meestal niets te zien. Onlangs werd echter een uitzon dering gemaakt voor een unieke creatie van Citroën: de ECO 2000. AËRODYNAMICA OP Z'N BEST Alle autofabrikanten zijn bezig hun stroomlijn te vervolmaken, om de luchtweerstand van hun modellen zo veel mogelijk te verminderen. Als aëro- dynamica-specialist nummer 1 maakt Citroën bij deze experimenten enorme vorderingen. De ECO 2000 heeft een Cx-coëfficiënt van 0,21 en een zeer laag gewicht. Die gewichtsbesparing wordt bereikt door toepassing van o.m. kunststof wielen en een drastische ver mindering van het aantal carrosserie onderdelen. Bij de ECO 2000 zijn dat er slechts 85, tegen bijvoorbeeld 288 bij de Citroën GSA. VERBRUIK 1 OP 28,6 De vormgeving van de ECO 2000 is op zich minstens even revolutionair en fu turistisch als die van de eerste Eend bij zijn introductie. En bij beide is het in de eerste plaats begonnen om een zuinig brandstofverbruik. De nog geen 3,5 meter lange ECO 2000 bereikt dat door toepassing van een watergekoelde 3-cilinder benzine motor met een vermogen van 35 pk. Een uiterst soepele krachtbron, die tus sen de 2000 en 3000 toeren al vol doende trekkracht levert. Goed voor een acceleratie van 0-100 km/h in 18 seconden en een top van 140 km/h. Maar het mooist zijn de verbruikscij fers: gemiddeld 128,6! Tot nu toe is de ECO 2000 niet meer dan een proto type. De ontwikkeling gaat voort. De nieuwe generatie automobielen van Citroën, waaronder de Visa en de BX, komt U dagelijks tegen, wanneer U onderweg bent. Spor tieve auto's, fraai gestyleerd. Snel ook! Het Citroën rallyteam behaal de met de Visa Trophëe achtereen volgens twee maal de derde plaats en in 1984 zelf de tweede plaats in het Internationaal Nederlands Rally kampioenschap. Een prestatie bereikt door harmonieus samen gaan van behendige coureurs en degelijke kwaliteit. Voortbordu rend op deze sportiviteit en kwali teit heeft Citroën „Accessoirie" een sportset voorde Visa en de BX lat en ontwikkelen, die niet alleen het uiterlijk verfraait, maar bovendien de toch al uitstekende rij-eigen- schappen nog verder perfectio neert. Een rondomset, sportief geprijsd, voor de BX bestaande uit voor- en achterspoiler, spatbord- verbreders, treeplankset, een dak en kofferklepspoiler. De Visa set is identiek met uitzondering van de kofferklepspoiler, die meestal al standaard is gemonteerd. Alle onderdelen zijn ook los leverbaar. De GSA is de laagst geprijsde Citroën waarin u de voordelen geniet van het hydropneumatische veersysteem. En de GSA is steeds verder geperfectio neerd, met transistorontsteking voor een vlotte start en goede prestaties. De GSA Spécial wordt aangedreven door een 65 DIN pk 1299 cm! 4-cilinder luchtgekoelde boxermotor met 4-ver- snellingsbak, voor een topsnelheid van 158 km/h. De sportieve GSA Xl met achterspoiler en toerenteller heeft als extra een 5-versnellingsbak met korte eindoverbrenging, voor een maximum snelheid van 164 km/h. En voor de lief hebbers is er ook nog de GSA Spécial Break, die zelfs als alle zitplaatsen bezet zijn, nog 645 dm5 bagageruimte biedt. Klapt u de achterstoelen neer, dan ont staat een ruimte van 1504 dm

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1985 | | pagina 11