2 CV
7 KORT
CITROËN INTRODUCEERT: DE AXEL
CITROEN BEDRIJFSWAGENS
PRAKTISCHE ALLESKUNNERS.
EN NOG MOOI OOK!
ACCESSOIRES
WORDT TOEKOMSTDROOM REALITEIT?
CITROËN ECO 2000 SLAAT ALLE ZUINIGHEIDSRECORDS
STERK, DOORDACHT EN BETROUWBAAR, VOOR EEN BESCHEIDEN PRIJS
De bruto adviesprijzen zijn voor de
komplete BX set f 1.895,- incl.
BTW en voor de complete Visa set
f 1.510,- incl. BTW. Maar Citroen
"Accessoirie" heeft nog veel meer
plezierig geprijsde artikelen voor U
of voor Uw auto. Zoals bijvoorbeeld
de uitgebreide kledinglijn, de wiel
doppen en stripingsets. Vraag er
naar bij Uw Citroën-agent.
Geheel vrijblijvend zal hij U
gaarne informeren
over alle Citroen accessoires die
"Accessoirie" Ukan leveren.
Hoewel de 2CV min of meer uniek is in
zijn soort, kunt u 'm toch goed vergelij
ken met andere auto's in dezelfde prijs
klasse. De directe concurrent heeft
slechts twee deuren, de 2CV vier - in
feite mag u de 2CV6 Gub en Charles
ton bijna als vijfdeursauto's beschou
wen, nu ze ook in een nieuwe versie met
grote achterklep leverbaar zijn. De 2CV
biedt vier inzittenden royale hoofd
ruimte en een optimaal rijcomfort,
dank zij de karakteristieke zachte
vering. Voorwielaandrijving geeft de
2CV een superieure wegligging. De
hoogwaardige luchtgekoelde 2-cilin
dermotor van 602 cmgebruikt slechts
1 18,5, bij 90 km/h constant. Kortom,
een 2CV kent geen concurrentie!
De bedrijfswagens van Citroen hebben
een traditie hoog te houden. Behalve
functioneel en efficiënt zijn ze bedrijfs-
zeker, comfortabel en eenvoudig te be
sturen. Maar bovenal zijn ze praktisch:
dank zij de voorwielaandrijving komen
er in de laadruimte geen obstakels voor
en ligt de laadvloer laag, wat het in- en
uitladen makkelijker maakt.
BETROUWBARE PARTNERS
VOOR HET GROTE WERK
Transport is een zaak van veel rijden en
weinig stilstaan. De C 25 en C 35 hou
den dan ook van aktie. Zij beschikken
over een groot uithoudingsvermogen
en kunnen tegen een stootje. Robuuste
geweldenaars, volledig inzetbaar voor
elke besteldienst.
Afhankelijk van uw wensen en behoef
tes kan puur maatwerk worden gele
verd. Gesloten, verhoogd, verlengd of
als pick-up, in onderling overleg met
uw Citroën-agent kan werkelijk alles.
VRAAG DE BROCHURE
In de uitgebreide brochure Citroën
Bedrijfswagens worden alle typen tot in
details beschreven. Deze brochure ligt
voor u klaar bij de Citroën-agent.
VÉÉL AUTO VOOR WEINIG GE
Zijn kracht haalt de Axel uit een be
trouwbare 4-cilinder boxermotor:
1129 cm3 voor de Axel 11 en 1299 cm3
voor de luxueuze Axel 12 TRS. Deze
motoren zijn luchtgekoeld, wat een
eind maakt aan de meeste zwakke pun
ten van motoren met waterkoeling. Het
spreekt vanzelf dat dit alles de betrouw
baarheid zeer ten goede komt en onder
houdskosten uitspaart.
Beide modellen zijn zeer compleet uit
gerust, zoals u dat van Citroën ver
wacht. Kom ze vlug eens bekijken in de
showroom en stap in voor een proefrit.
Dan merkt u dat u voor weinig geld nu
wel héél veel auto koopt!
Hm
Benzineverbruik 1 17,5 (bij 90 km/h
constant)gepaard aan een top van 157
km/h*. Luchtkoeling, die onderhouds
kosten uitspaart. Solide constructie en
aërodynamische vormgeving. Voor
wielaandrijving en onafhankelijke
wielophanging, voor superieure weg
ligging. Verkrijgbaar met 1,1 en 1,3 liter
benzinemotor.
*Axel 12 TRS.
Met de Axel introduceert Citroën een
auto voor de grote groep automobilis
ten die vragen om een functionele,
solide auto voor een lage prijs, zonder te
hoeven inleveren aan veiligheid en
comfort. De Axel is een 3-deurs auto in
de populaire middenklasse, met een
royaal interieur - volop ruimte voor 4 a
5 inzittenden plus bagage. Zoals het een
echte Citroën betaamt, is de Axel een
aërodynamisch gevormde auto met
voorwielaandrijving; in combinatie
met de onafhankelijke wielophanging
goed voor een superieure wegligging.
VOLKOMEN NIEUW, MAAR
GOED DOORDACHT
De carrosserie heeft een vloeiende,
aërodynamische vorm. De solide con
structie weerstaat de meest onbarmhar
tige weers- en rijomstandigheden. Het
casco is ontworpen als een veiligheids-
kooi, omgeven door kreukelzones. De
voorruit is van gelaagd glas. Het zacht
beklede dashboard en het karakteris
tieke éénspakige Citroën stuurwiel die
nen eveneens de veiligheid.
Alle prijzen met een*zijn excl. afeverings-
kosten en anti-corrosie behandeling.
Citroen behoudt rich het recht voor om tussentijdse
wijzigingen aan te brengen in de uitvoeringen de prijzen
van zijn auto's. De gegevens in deze krant kunnen dus
nooit als bindend worden beschouwd.
Een nieuw model Citroën ontstaat
uiteraard niet van de ene dag op de
andere. Daarvoor is een jarenlange
research nodig, wat uiteindelijk resul
teert in een aantal prototypen. Daarvan
krijgt u als consument meestal niets te
zien. Onlangs werd echter een uitzon
dering gemaakt voor een unieke creatie
van Citroën: de ECO 2000.
AËRODYNAMICA OP Z'N BEST
Alle autofabrikanten zijn bezig hun
stroomlijn te vervolmaken, om de
luchtweerstand van hun modellen zo
veel mogelijk te verminderen. Als aëro-
dynamica-specialist nummer 1 maakt
Citroën bij deze experimenten enorme
vorderingen. De ECO 2000 heeft een
Cx-coëfficiënt van 0,21 en een zeer laag
gewicht. Die gewichtsbesparing wordt
bereikt door toepassing van o.m.
kunststof wielen en een drastische ver
mindering van het aantal carrosserie
onderdelen. Bij de ECO 2000 zijn dat er
slechts 85, tegen bijvoorbeeld 288 bij
de Citroën GSA.
VERBRUIK 1 OP 28,6
De vormgeving van de ECO 2000 is op
zich minstens even revolutionair en fu
turistisch als die van de eerste Eend bij
zijn introductie. En bij beide is het in de
eerste plaats begonnen om een zuinig
brandstofverbruik.
De nog geen 3,5 meter lange ECO
2000 bereikt dat door toepassing van
een watergekoelde 3-cilinder benzine
motor met een vermogen van 35 pk.
Een uiterst soepele krachtbron, die tus
sen de 2000 en 3000 toeren al vol
doende trekkracht levert. Goed voor
een acceleratie van 0-100 km/h in 18
seconden en een top van 140 km/h.
Maar het mooist zijn de verbruikscij
fers: gemiddeld 128,6! Tot nu toe is de
ECO 2000 niet meer dan een proto
type. De ontwikkeling gaat voort.
De nieuwe generatie automobielen
van Citroën, waaronder de Visa en
de BX, komt U dagelijks tegen,
wanneer U onderweg bent. Spor
tieve auto's, fraai gestyleerd. Snel
ook! Het Citroën rallyteam behaal
de met de Visa Trophëe achtereen
volgens twee maal de derde plaats en
in 1984 zelf de tweede plaats in het
Internationaal Nederlands Rally
kampioenschap. Een prestatie
bereikt door harmonieus samen
gaan van behendige coureurs en
degelijke kwaliteit. Voortbordu
rend op deze sportiviteit en kwali
teit heeft Citroën „Accessoirie" een
sportset voorde Visa en de BX lat en
ontwikkelen, die niet alleen het
uiterlijk verfraait, maar bovendien
de toch al uitstekende rij-eigen-
schappen nog verder perfectio
neert. Een rondomset, sportief
geprijsd, voor de BX bestaande uit
voor- en achterspoiler, spatbord-
verbreders, treeplankset, een dak
en kofferklepspoiler. De Visa set is
identiek met uitzondering van de
kofferklepspoiler, die meestal al
standaard is gemonteerd. Alle
onderdelen zijn ook los leverbaar.
De GSA is de laagst geprijsde Citroën
waarin u de voordelen geniet van het
hydropneumatische veersysteem. En
de GSA is steeds verder geperfectio
neerd, met transistorontsteking voor
een vlotte start en goede prestaties. De
GSA Spécial wordt aangedreven door
een 65 DIN pk 1299 cm! 4-cilinder
luchtgekoelde boxermotor met 4-ver-
snellingsbak, voor een topsnelheid van
158 km/h. De sportieve GSA Xl met
achterspoiler en toerenteller heeft als
extra een 5-versnellingsbak met korte
eindoverbrenging, voor een maximum
snelheid van 164 km/h. En voor de lief
hebbers is er ook nog de GSA Spécial
Break, die zelfs als alle zitplaatsen bezet
zijn, nog 645 dm5 bagageruimte biedt.
Klapt u de achterstoelen neer, dan ont
staat een ruimte van 1504 dm