DE BX 19 D EN 19 TRD
DAS DIESELEN VOOR JE PLEZIER!
CITROEN
l BX 16 TRS
DE VISA DIESEL, SNELLER
EN TOCH GOEDKOPER
WEGENS GROOT SUCCES
PRIJS VERLAAGD
DE CITROEN VISA:
OP KOP IN Z'N KLASSE
DE NIEUWE VISA 14 TRS
COMBINEERT STIJL EN SPORTIVITEIT
Zo stond 't in uw auto-vakblad.
1^ÊÊÊÊÊÊÊtÈ^
CITROEN BX
CITROËN BX14E
CITROËN BX14RE
NU 19.900-
NU 21.900-
NU 23.700-
^V;>
Neem de geavanceerde carrosserie van
de BX. Zet daar een van de beste diesel
motoren in die er te vinden is. En je hebt
het BX Diesel programma. Levendig en
plezierig om in te rijden: dank zij de
voor een diesel onvergelijkelijke
kracht/gewichtsverhouding trekken de
BX 19 D en 19 TRD van 0-100 km/h op
in slechts 15,5 seconden. Deze BX Die
sels lopen ook bij hoge snelheid soepel
en gelijkmatig.
SUPERZUINIG
Door hun superieure aërodynamiek en
een motor die alom wordt beschouwd
als de meest efficiënte diesel in deze
klasse, halen de nieuwe BX Diesels
ongekend lage verbruikscijfers: 1 21,2
bij 90 km/h constant. Ze zijn zeer han
delbaar in druk verkeer - een koppel
van 12,2 kgm bij slechts 2000 tpm,
maakt veel schakelen overbodig.
Standaard is een 5-versnellingsbak
waarvan de hoogste versnelling een
sterk overdrive-karakter heeft. Dat
spaart brandstof, rijdt stiller en beperkt
motorslijtage bij kruissnelheid.
(Autokampioen) "v
Over de BX Diesels en de nieuwe
BX 19 GT is in de autobladen
uiteraard heel wat afgeschreven.
Een paar van de opvallendste
opmerkingen willen we u
niet onthouden.
(Auto visie)
(Auto visie)
Hei beste bevidT^oede 50>n
i 'e 'open ian de motor. Alleen j
daarom ,s he, aanschaffen Z
waa,H rJ he'iner»egen al
aJ"| O verbruikscijfers zijn
I san/ellsprekend ook een fractie I
2rnrBl1 ""cn 120 km/hf
1 nsum geert men nu I on P 1 f
vênff ,l3'^P B" een '•portie' f
/je Jopjl.0a,!^„VerbrUlk
i visie)
ooV 'èf
ha"ar,'/,s da"
d,e ,..nc erva'
jne
i
gaspe
ven *1 Jema'
SLulesT^Ctent Va"
BX. erop hellben ziften kunnen""5'6 model' de
conclusie komen over drü/l,"6 maar één
wa, langer wanl doen we
wagen weer van de h popelen om de
j kwam zelfs met ae sug~sLm Jonverlaat
I maar even los te koonetn Z 'dierfabel
'50 000' voorlop«nTXWal 9e!al
1 Jomen te staan venstertje zou
Benzineverbruik 1 op 18,2 (bij 90 km/h
constant)gepaard aan een top van 176
km/h*. Slechts 2 onderhoudsuren per
jaar. Rotsvaste, sportieve wegligging
dank zij hydropneumatisch veersy-
steem in combinatie met McPherson
voorwielophanging. Geavanceerde
vormgeving, gebaseerd op ideale aëro
dynamiek. Verkrijgbaar met 1,4 of 1,6
liter benzinemotor, 1,9 liter dieselmotor
en nu ook met 1,9 liter benzinemotor.
BX 16 RS en BX 16 TRS (ook leverbaar
met automaat)
Wie in een Visa wil "dieselen", kan bij
dit type kiezen uit twee uitvoeringen:
17 D en 17 RD. De laatste is wat luxueu
zer uitgevoerd, maar mechanisch zijn
beide modellen gelijk.
De nieuwe Visa's Diesel zijn opmerke
lijk snel. Hun kracht ontlenen zij dan
ook aan een van de meest efficiënte
motoren in dit genre. Met een inhoud
van 1769 cm3 levert deze 60 DIN pk bij
4600 tpm, wat in verhouding tot het
lage gewicht van de auto bijzonder pit
tig is. De topsnelheid bedraagt niet
minder dan 152 km/h en de Visa 17 D
of 17 RD trekt op van 0-100 km/h in
slechts 15,9 seconden. Met brandstof
is-ie bepaald gierig: 4,3 liter per 100 km
(123,2) bij 90 km/u constant, 5,9 liter
per 100 km (1 16,9) bij 120 km/u
constant en 5,5 liter per 100 km (118,1)
in stads-verkeer.
Van buiten is deze nieuwe auto aan de
voorzijde herkenbaar aan de grotere
verbrede spatschermen.
Als een produkt veel verkocht wordt, kan de fabrikant twee dingen doen.
Hij kan de prijs verhogen, en daarmee extra profiteren van de populariteit,
of hij kan de prijs verlagen, omdat z'n kosten relatief lager zijn. Citroën koos
voor een verlaging van de prijzen van de succesvolle BX. BX 14 E en BX
14 RE. Zodat deze geweldige middenklassers ook binnen het bereik komen
van mensen die het dit jaar zuiniger aan gaan doen.
En als het voor minder kan, waarom zouden we het dan laten? Per slot van
rekening is de Citroën BX vanuit die zelfde economische gedachte ontwik
keld. Met een BX rijdt u prijsbewust, zonder dat dit aan uw auto te zien is.
En zonder in te boeten aan comfort, veiligheid en prestaties!
De Citroën Visa. Geen andere auto in
de populaire middenklasse biedt bin
nen één serie modellen zoveel reële
keuzemogelijkheden als het om motor
vermogen gaat. Het vloeiende, aërody
namische profiel van de Visa heeft een
lage luchtweerstandscoëfficiënt. Bij
kruissnelheden levert dit een aanzien
lijke brandstofbesparing op. Belangrij
ker echter is nog dat de besturing voor
spelbaar blijft en de auto minder zij-
windgevoelig maakt. De aërodyna
mische vorm en compacte buitenmaten
van de Visa gaan echter niet ten koste
van de binnenruimte.
ROYALE BINNENRUIMTE
Het grote glasoppervlak van de Visa
geeft al een idee van het ruime interieur.
Zodra u instapt, weet u het zeker:
hoofd- en beenruimte zijn royaal. De
Visa is een echte 4- a 5-persoons auto
met volop comfort voor een lange rit.
Het is trouwens een van de weinige
auto's in deze klasse die in alle versies
vier portieren heeft plus een vijfde deur.
NU NOG COMPLETER
Aan de nieuwste Visa is in details heel
wat verbeterd. Het dashboard is van
een nieuw ontwerp, met een compact
instrumentenpaneel waarin meters met
traditionele ronde schaal zijn gecombi
neerd met tiptoetsschakelaars, die kun
nen worden bediend zonder dat de
bestuurder zijn handen van het stuur
hoeft te nemen. Handig: alle Visa's heb
ben nu één sleutel die past op het con
tactslot, de sloten van portieren en ach
terklep en de tankdop. De buitenspiegel
(sommige modellen hebben er zelfs
twee) is van binnenuit verstelbaar.
Desondanks zijn de verbruikscijfers
opvallend goed: niet meer dan 5,0 liter
per 100 km (1 20) bij 90 km/h con
stant. De standaarduitvoering omvat
een toerenteller, halogeen koplampen,
digitaal kwartsklokje en sportieve
high-grip banden.
Deze nieuwe versie van de Visa biedt
een uitrustingsniveau dat tot nu toe
alleen verkrijgbaar was in de Visa GT.
Maar door gebruikmaking van een iets
getemperde 60 DIN pk uitvoering van
dezelfde 1360 cm' motor haalt de
nieuwe Visa 14 TRS indrukwekkend-
lage verbruikscijfers. Terwijl er niet of
nauwelijks hoeft te worden ingeleverd
op het gebied van prestaties. De
Visa 14 TRS is verkrijgbaar met een 4-
of 5-versnellingsbak. In die laatste ver
sie is de auto goed voor een acceleratie
van 0-100 km/h in slechts 13,8 secon
den en een topsnelheid van 153 km/h.