DE BX 19 D EN 19 TRD DAS DIESELEN VOOR JE PLEZIER! CITROEN l BX 16 TRS DE VISA DIESEL, SNELLER EN TOCH GOEDKOPER WEGENS GROOT SUCCES PRIJS VERLAAGD DE CITROEN VISA: OP KOP IN Z'N KLASSE DE NIEUWE VISA 14 TRS COMBINEERT STIJL EN SPORTIVITEIT Zo stond 't in uw auto-vakblad. 1^ÊÊÊÊÊÊÊtÈ^ CITROEN BX CITROËN BX14E CITROËN BX14RE NU 19.900- NU 21.900- NU 23.700- ^V;> Neem de geavanceerde carrosserie van de BX. Zet daar een van de beste diesel motoren in die er te vinden is. En je hebt het BX Diesel programma. Levendig en plezierig om in te rijden: dank zij de voor een diesel onvergelijkelijke kracht/gewichtsverhouding trekken de BX 19 D en 19 TRD van 0-100 km/h op in slechts 15,5 seconden. Deze BX Die sels lopen ook bij hoge snelheid soepel en gelijkmatig. SUPERZUINIG Door hun superieure aërodynamiek en een motor die alom wordt beschouwd als de meest efficiënte diesel in deze klasse, halen de nieuwe BX Diesels ongekend lage verbruikscijfers: 1 21,2 bij 90 km/h constant. Ze zijn zeer han delbaar in druk verkeer - een koppel van 12,2 kgm bij slechts 2000 tpm, maakt veel schakelen overbodig. Standaard is een 5-versnellingsbak waarvan de hoogste versnelling een sterk overdrive-karakter heeft. Dat spaart brandstof, rijdt stiller en beperkt motorslijtage bij kruissnelheid. (Autokampioen) "v Over de BX Diesels en de nieuwe BX 19 GT is in de autobladen uiteraard heel wat afgeschreven. Een paar van de opvallendste opmerkingen willen we u niet onthouden. (Auto visie) (Auto visie) Hei beste bevidT^oede 50>n i 'e 'open ian de motor. Alleen j daarom ,s he, aanschaffen Z waa,H rJ he'iner»egen al aJ"| O verbruikscijfers zijn I san/ellsprekend ook een fractie I 2rnrBl1 ""cn 120 km/hf 1 nsum geert men nu I on P 1 f vênff ,l3'^P B" een '•portie' f /je Jopjl.0a,!^„VerbrUlk i visie) ooV 'èf ha"ar,'/,s da" d,e ,..nc erva' jne i gaspe ven *1 Jema' SLulesT^Ctent Va" BX. erop hellben ziften kunnen""5'6 model' de conclusie komen over drü/l,"6 maar één wa, langer wanl doen we wagen weer van de h popelen om de j kwam zelfs met ae sug~sLm Jonverlaat I maar even los te koonetn Z 'dierfabel '50 000' voorlop«nTXWal 9e!al 1 Jomen te staan venstertje zou Benzineverbruik 1 op 18,2 (bij 90 km/h constant)gepaard aan een top van 176 km/h*. Slechts 2 onderhoudsuren per jaar. Rotsvaste, sportieve wegligging dank zij hydropneumatisch veersy- steem in combinatie met McPherson voorwielophanging. Geavanceerde vormgeving, gebaseerd op ideale aëro dynamiek. Verkrijgbaar met 1,4 of 1,6 liter benzinemotor, 1,9 liter dieselmotor en nu ook met 1,9 liter benzinemotor. BX 16 RS en BX 16 TRS (ook leverbaar met automaat) Wie in een Visa wil "dieselen", kan bij dit type kiezen uit twee uitvoeringen: 17 D en 17 RD. De laatste is wat luxueu zer uitgevoerd, maar mechanisch zijn beide modellen gelijk. De nieuwe Visa's Diesel zijn opmerke lijk snel. Hun kracht ontlenen zij dan ook aan een van de meest efficiënte motoren in dit genre. Met een inhoud van 1769 cm3 levert deze 60 DIN pk bij 4600 tpm, wat in verhouding tot het lage gewicht van de auto bijzonder pit tig is. De topsnelheid bedraagt niet minder dan 152 km/h en de Visa 17 D of 17 RD trekt op van 0-100 km/h in slechts 15,9 seconden. Met brandstof is-ie bepaald gierig: 4,3 liter per 100 km (123,2) bij 90 km/u constant, 5,9 liter per 100 km (1 16,9) bij 120 km/u constant en 5,5 liter per 100 km (118,1) in stads-verkeer. Van buiten is deze nieuwe auto aan de voorzijde herkenbaar aan de grotere verbrede spatschermen. Als een produkt veel verkocht wordt, kan de fabrikant twee dingen doen. Hij kan de prijs verhogen, en daarmee extra profiteren van de populariteit, of hij kan de prijs verlagen, omdat z'n kosten relatief lager zijn. Citroën koos voor een verlaging van de prijzen van de succesvolle BX. BX 14 E en BX 14 RE. Zodat deze geweldige middenklassers ook binnen het bereik komen van mensen die het dit jaar zuiniger aan gaan doen. En als het voor minder kan, waarom zouden we het dan laten? Per slot van rekening is de Citroën BX vanuit die zelfde economische gedachte ontwik keld. Met een BX rijdt u prijsbewust, zonder dat dit aan uw auto te zien is. En zonder in te boeten aan comfort, veiligheid en prestaties! De Citroën Visa. Geen andere auto in de populaire middenklasse biedt bin nen één serie modellen zoveel reële keuzemogelijkheden als het om motor vermogen gaat. Het vloeiende, aërody namische profiel van de Visa heeft een lage luchtweerstandscoëfficiënt. Bij kruissnelheden levert dit een aanzien lijke brandstofbesparing op. Belangrij ker echter is nog dat de besturing voor spelbaar blijft en de auto minder zij- windgevoelig maakt. De aërodyna mische vorm en compacte buitenmaten van de Visa gaan echter niet ten koste van de binnenruimte. ROYALE BINNENRUIMTE Het grote glasoppervlak van de Visa geeft al een idee van het ruime interieur. Zodra u instapt, weet u het zeker: hoofd- en beenruimte zijn royaal. De Visa is een echte 4- a 5-persoons auto met volop comfort voor een lange rit. Het is trouwens een van de weinige auto's in deze klasse die in alle versies vier portieren heeft plus een vijfde deur. NU NOG COMPLETER Aan de nieuwste Visa is in details heel wat verbeterd. Het dashboard is van een nieuw ontwerp, met een compact instrumentenpaneel waarin meters met traditionele ronde schaal zijn gecombi neerd met tiptoetsschakelaars, die kun nen worden bediend zonder dat de bestuurder zijn handen van het stuur hoeft te nemen. Handig: alle Visa's heb ben nu één sleutel die past op het con tactslot, de sloten van portieren en ach terklep en de tankdop. De buitenspiegel (sommige modellen hebben er zelfs twee) is van binnenuit verstelbaar. Desondanks zijn de verbruikscijfers opvallend goed: niet meer dan 5,0 liter per 100 km (1 20) bij 90 km/h con stant. De standaarduitvoering omvat een toerenteller, halogeen koplampen, digitaal kwartsklokje en sportieve high-grip banden. Deze nieuwe versie van de Visa biedt een uitrustingsniveau dat tot nu toe alleen verkrijgbaar was in de Visa GT. Maar door gebruikmaking van een iets getemperde 60 DIN pk uitvoering van dezelfde 1360 cm' motor haalt de nieuwe Visa 14 TRS indrukwekkend- lage verbruikscijfers. Terwijl er niet of nauwelijks hoeft te worden ingeleverd op het gebied van prestaties. De Visa 14 TRS is verkrijgbaar met een 4- of 5-versnellingsbak. In die laatste ver sie is de auto goed voor een acceleratie van 0-100 km/h in slechts 13,8 secon den en een topsnelheid van 153 km/h.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1985 | | pagina 10