Nieuwe Renault-5 rijdt
fijn en biedt veel comfort
'AllTnTIDt
WTQTJPS
Autobedrijf Joosse
Autobedrijf Joosse
AUTOBEDRIJF
j VEERSEDAM
KLIP
t
-k
-k
-k
-k
-k
-k
•k
-k
-k
-k
-k
•k
auto
BETROUWBARE OCCASIONS
VAN DE V.A.G.-DEALER
Garantie zonder eigen risico.
Mini WOUTERS OOST-SOUBURG
Techniek
Diverse occasions met
Bovag-garantie
Wij leveren ook alle
merken nieuwe auto's
NISSAN
wLSpiegelstraat 92,Goes,Tel.01100-14840
Damstraat 85,\ërseke,TeI.01131-1609
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 23 JANUARI 1985
307
INFORM A TIE O VER A UT O EN VERKEER
Vele interessante occasions in alle prijsklassen.
WIEBIJDEPINKEN WIL
GAAN WINKELEN GAAT
EVEN ZITTEN
VOOR DE SCHELDEBODE
[DE
Bovag-garantie vanaf 5.000.-
Vrouwenpolder
V Tel. 01189-1524-1351 J
AUTOBEDRIJF
INRUIL
FINANCIERING
GARANTIE
SHOWROOM- EN DEMO-AUTO'S
Messcherp geprijsde
occasions:
Door de verkoopsuccessen van
Audi en Volkswagen zijn wij goed
gesorteerd in allerlei occasions
van diverse merken. Occasions
met öf zonder no-risk garantie,
stuk voor stuk voorzien van een
messcherpe prijs. En met soms
weinig kilometers op de teller.
Kom nu kijken want het aanbod is
groot.
Een greep
uit onze mooie rz m
kollektie
No Risk occasions
SPECIALS LET OP:
demonstratieauto's:
Komt binnen:
Bel A. de Buck 01180-29442
öf C. Gebuys 01184-12236
Voor een afspraak en de mes
scherpe prijs!!!!
Vandaag kopen
Vandaag rijden!
Beter kan niet. De beste en betaal-
baarste occasion vindt u bij
r
met garantie
Gildeweg 20, Vlissingen 01184-19420
Ruim 12 jaar geleden lanceerde
Renault een verdraaid leuk kar
retje; de R 5 dat toen meteen volop
in de belangstelling stond In het
afgelopen dozijn jaren verkochten
zij maar liefst 5.1 miljoen exempla
ren. Regelmatig paste Renault z'n
"vijfje" aan zowel wat techniek als
wat uitvoering betreft. Uiteindelijk
moest er toch een nieuwe komen.
Een prima doordachte kleine rak
ker met opvallend veel binnenruim
te. Van buiten lijkt 'te veel op z'n
voorganger, doch schijn bedriegt.
Niet één plaatdeeltje of schroef
nam Renault van het vorige model
over
Overigens, Renault blijft de
"oude vijf" nog leveren in diverse
"Le Car" uitvoeringen totdat me
dio '85 de vijfdeurs-versie van "La
nouvelle cmq" verschijnt. Voorlo
pig kan men zich dus alleen een
driedeurs R 5 aanschaffen in diver
se uitvoeringen. Bovendien kan
men kiezen uit vier motoren. Wij
namen de 5 GTL voorzien van 1.4
L motor onderhanden.
De nieuwe R 5, daar draait het
nu om. Vóór en achter zien we
de specifieke Renault schild-
bumpers. Onderlangs de flanken
lopen - op alle modellen - brede
kunststoffen stroken. Het meest
veranderde de achterzijde. De
luchtroosters boven de achter
lichten zijn vervangen door plas
ticplaatjes. Onderaan de grote
ver omhoog klappende ach
terklep zit nu een rand kunststof.
Door de auto naar alle kanten
een beetje te laten uitdijen, kreeg
het interieur ruimere afmetingen.
Het werd zowel 6 cm langer als
breder. Door toepassingen van
enige andere modificaties zoals
dwars in plaats van in lengterich
ting geplaatste motor, wat meer
beenruimte oplevert, valt de leef
ruimte van de nieuwe R 5 vergele
ken met zijn voorganger een stuk
royaler uit. Vooral de achterpassa
giers kunnen blij zijn met de ge
wonnen plaats voor onderste lede
maten. Hoofden, ook die van de
langsten onder ons, komen voor
noch achter in conflict met het dak.
Vaak betitelen importeurs dit ty
pe wagens in hun reclamebood
schap als vijfpersoons. We waren
onverwacht genoodzaakt met vijf
grote kerels in de "vijf" een uur te
moeten rijden. Veel makke scha
pen gaan in een hok, maar van
werkelijk fijn toeven was geen
sprake. Nee, het "vijfje" hoort tot
de gezinswagens, vader, moeder
voorin en de eventuele "koters" op
de achterbank. Ook jongelui waar
deren de "vijf" evenwel.
Ondanks gebruik van veel
kunststof oogt het interieur best
chic. Ter wering van invallend en
daardoor reflecterend zonlicht
orijkt er boven het klokkenspel
een luifel. Door het tweespaaks
roer overzien we het instrumen
tarium duidelijk. Schakelaars en
hendels voor licht, claxon, ruite-
wisser etc. vinden we aan de
stuurkolom en op het dashboard
pal achter de stuurring. Alle ge
bruikelijke meters en wat dies
meer zij zitten aan boord com
pleet met een serie waarschu
wingslampjes, een klokje en een
klepje waarachter men bijvoor
beeld een paar cassettebandjes
kwijt kan.
Verwarming en ventilatie bedie
nen we eenvoudig via twee draaik-
noppen. De aanjager kent vier
snelheden. Via een groot aantal
roosters wordt de warme of koude
lucht door de cabine verspreid.
Stevige en brede zittingen - in de
GTL de al vaak geroemde mono-
trace stoelen - voorzien van leuke
geruite stof staan borg voor veel
comfort. De kuipvormige zetels
vóór beschikken over in hoogte
verstelbare hoofdsteunen. Door de
achterbank naar voren te klappen
kan men tevens grotere stukken
bagage meenemen.
Renault beoogt met de "vijf"
weer een auto op de' markt te bren
gen geschikt voor alle wereldde
len. Zo'n auto moet dan ook vol
doen in elk klimaat.
Renault liet mets aan het toeval
over en construeerde de "vijf" van
A tot Z nieuw. Ook het motorische
gedeelte onderging flinke wijzigin
gen. In het vooronder van het GTL
staat dwar voorin geplaatst een
vloeistofgekoelde vier-cilinder-in-
lijn motor met een cilinderinhoud
van 1397 cm3. Dit blok levert een
maximum vermogen van 43 kW
(58.5 pk) bij 5250 omw/min. Het
maximum koppel bedraagt 102 Nm
(10.6 mkg) bij 2500 tpm. Voor het
noodzakelijke benzine/luchtmeng-
sel zorgt een enkelvoudige carbu
rateur. Een vijfversnellingsbak,
waarbij de vijfde stand met een
overbrengingsverhouding van 0.79
1 duidelijk dienst doet als "over
drive", brengt het grootste deel
van de opgewekte krachten over
op de voorwielen.
Rondom bezit de tweede gene
ratie "vijf" onafhankelijke wielop
hanging. Vóór met McPhersonpo-
ten, achter torsievering, rondom
telescopische schokdempers, ach
ter gasgevuld. Zowel vóór als ach
ter zien we een torsiestabilisator.
Het bekrachtigde diagonaal ge
scheiden remsysteem omvat schijf
remmen vóór en trommel remmen
achter, werkend via een remdruk-
begrenzer. Koelsleuven in de voor
spoiler dragen bij tot voorkomen
van fading. De tandheugelbeturing
heeft 3.8 omwentelingen nodig om
van uiterst links naar uiterst rechts
te komen. Rond de 13 inch velgen
zitten 155/70 radiaalbanden.
Dan het uur der waarheid. Is er
echt zoveel verbeterd aan de "vijf"
anno 1985? Kort en bondig zeg
gen we: „ja, heel veel". Voor een
auto van slechts 3.59 meter biedt
hij binnen opvallend veel ruimte.
Bovendien kan men de perfect zit
tende stoelen zeer ver naar achte
ren verstellen, zodat ook chauf
feurs met heel lange onderdanen
prima uit de voeten kunnen. Het
lekker in de hand liggende roer laat
alle zicht op het klokkenspel.
Na een vrij pittige herfstnacht
start de auto na het uittrekken van
de chokehendel uitzonderlijk vlot.
Mede te danken aan de elektroni
sche ontsteking. Direct al een pret
tige verrassing! Immers Renaults
met handchokebediening gedra
gen zich de eerste kilometers nog
al nukkig. Dit euvel ontbreekt ten
ene male. Sterker nog, voor het
eind van de straat, na pakweg 500
m. kan deze hendel al weer terug.
Het blijft aangenaam stil binnen.
Via een lichte zoem horen we de
krachtbron z'n werk doen. Wind en
motorgeluid laten zich ook bij hoge
snelheden slechts weinig horen.
Middels de korte pook schakelt
de "vijfbak" zonder één wanklank.
Door de manchet op de pookstang
te lichten leggen we deze in z'n
achteruit. Een prima vergrendeling
Misschakelen is hierdoor uitgeslo
ten.
Dankzij de lagere Cw-waarde,
minder gewicht en verbeterde
techniek verbruiken de "vijfjes"
minder benzine. Apropos, volgend
jaar verschijnt er ook een "vijfdie
sel".
Tijdens onze testperiode versto
ken we 6.3 liter/100 km, wat neer
komt op 115.8 km. Alleszins rede
lijk gezien ons gooi- en smijtwerk.
Bij een rustiger rijstijl moet 1 op 19
haalbaar zijn. Ondanks dit gunsti
ge brandstofverbruik is de 5 GTL
absoluut geen luilak. Van 0-100
km/u m 14 0 sec en een topsnel
heid van 158 km/u horen tot de
betere rapportcijfers.
Bij al dat scheurwerk gedraagt
de wagen zich zonder onprettige
verrassingen. Prima direct bestu
ring. met in de bochten een licht
onderstuurkarakter. Even gas los
en de wagen rolt praktisch neutraal
de bocht weer uit. Zijwind en onre
gelmatigheden in het wegdek heb
ben geen invloed op de koers. Met
weinig kracht op de rechter pedaal
staat de Renault in notime stil.
Blokkeerverschijnselen bemerken
we niet.
Het sterke overhellen van de
koets in bochten, zo kenmer
kend voor de vorige "vijf" ver
minderde sterk, maar dit ging
niet ten koste van de vering. Zo
wel van grote als van kleine hob
bels in het wegdek merkt men
binnen weinig of niets. Al met al
kunnen we concluderen dat Re
nault er in slaagde een bijzonder
fijn rijdende en veel comfort bie
dende "nieuwe vijf" op de weg
te zetten. Een wagen die het vol
gens ons weer helemaal gaat
maken.
Citroen Dyane1979 3.750.-
Peugeot104GL1978 3.750.-
Citroen GS met LPG1979 2.500.-
Talbot Horizon1978 3.500.-
Peugeot 304 GLS1977 1.500.-
Chrysler 1600 stationcar1979 2 750 -
Innocentie 12001981 5 500.-
Peugeot 305 SR1979 6 950.-
Renault 4 GTL1981 7 759
Ford Escort 4-drs. automaat1980 7 750 -
Citroen GS Break1989 7.500 -
Ford Fiesta 1100 1979 7 750
Ford Fiesta 1100 1980 8 500-
Ford Fiesta 1100 Bravo1981
Ford Fiesta 1100 Festival1988
Ford Escort 13001981 12.750.-
Ford Escort 1300 1981 13.400 -
Ford Escort 1100 Bravo wit1982 14 7
Ford Escort 1600 GL 5-drs., slechts 37.000 km1982 16 500 -
Ford Escort 1100 Bravo 3-drs., 17.000 km. open dak, metallic lak1983 15 750 -
Ford Escort 1600 Bravo. 3-drs., 82.000 km, open dak, metallic lak1983 15 750-
Ford Escort 1600 Bravo, 5-drs.. 77.000 kmeind 1982 14 900 -
Ford Escort 1300 Bravo 5-drs., 35.000 km,.1983 16 750.-
Ford Escort 1600 Sport, 38.000 km1980 8 750 -
Ford Capri 2000 S. wit1979 9 50° -
Ford Capri 2000 GL, zilver1981 13.995.-
Ford Sierra 1600 L, wit, 38.000 km1982 1 7 500-
Ford Sierra 1600 L, 3-drs., 19.000 km1983 19 750
Ford Sierra 2000 L, 5-drs., 56.000 km1982 18 600
Ford Taunus 1600 Bravo. 57.000 km1981 11 000
Ford Taunus 1600 L, wit, 2-drs1979 7 750
Ford Taunus 1600 L, 4-drs1979 7 750-'
Volvo 343 L, 53.000 km1981 10.500 -
Renault 14 TL, 48 000 km1981 10.500.-
Mitsubishi Colt 14001988
VW Scirocco GT 1982 zilvergrijs
50.000 km, lichtmetalen wielen, radiocassette stereo19.750.-
Audi 80 GL diesel, 60.000 km1981 16-500-
VW Jetta diesel, 77.000 km1982 15.750.-
Toyota Corolla 1600 DX Liftback12 780.-
BMW 728. groen metallic, 120.000 km..
BMW s20 t 'ooö IPC 135 000 km rev motor
Citroen GS Break, Nauw metallic
Mercwes 240 0 Nauv. rev motor
Ford Escort automaat 1300 L tliner metallic
Honda Civic S-dri. Nam» metallic 46 000 km
Mercedes 300 0 autom ivoor
Mercedes 240 0 Nauw 80000 km
Mercedes 240 0.136 000 km rood
Mercedes 240 0. 5 v Deige 96 000 km
Chevrolet Malibu autom invet
Opel Ascona diesel «-(I'S Nauw. 90000 km
Mercedes 230 (benzine) geel
Opel Kaden 12 S Nauw metallic 5-drs42 000 km
Opel Kadett 2 0 D 2-drsDrun
Opel fiekord 2 0 S Nauw LPG 100 000 km
Renaull 5 automaat 1300. zilver metallic
Renault 5 Tl. groen metallic. 68 000 km
VW Passat diesel Variant stationcargeel
VW Golt 3-drs groen metallic
1977
nov 1979
1982
okt
INDUSTRIEWEG 17
VLISSINGEN
Tel. 01184-13434 "V
Off. Daihatsu- en
Alfa Romeo-Dealer
Alfa Romeo Giulietta1978 7.700.
Alfa Romeo Sud Tl1981 8 500
Alfa Romeo Sprint Veloce1980 11 900
Alfa Romeo GTV 201978 7 500
Citroen 2CV61982 7 600
Daihatsu Charade 2500 km aut .1983
Daihatsu Cuore1982 7 900
Daihatsu Charmant1982 12 900
BMW 318 1977 6 900
Volvo 240 GL1983 29.500
Renault 30 TX1980 12.500
Honda Civic1980 9 000
Alfa Romeo Sud 1.51982 13.500
Fiat Ritmo 6 51979 6.700
Mitsubishi Galant1983 16.500
BMW 728 11979 14 900
AUTO'S MET LPG
Alfa Romeo Alfetta1981 16.500.-
Alfa Romeo Giulietta 2.01982 19.000.-
Renault R 5 TL1982 10.500,
GOEDKOPE AUTO'S
Citroen Visa Club1980 4.900,
Ford Taunus1975 750,
Citroën GS Club1977 2.750,
Renault R5 TL1978 4.800,
Mini Automaat1979 4.800,
Fiat 850 Sport1971 1.850,
Saab 99 GL1977 4.900,
Simca Horizon1979 4.900,
Volvo 360 GLS, groen met
Volvo 340 L, rood
Datsun Stanza 1.6, 3-drs., blauw met.
Ford Escort Laser, blauw met
Nissan Sunny, 2-drs., rood met
Fiat Ritmo, 5-drs., blauw 5-bak
Nissan Cherry, 3-drs., beige met.
Nissan Cherry, 5-drs., groen met
Datsun Violet, 4-drs., groen met
Datsun Bluebird 2.0 GLE, bruin met
Fiat Ritmo 65 L, 5-drs., grijs
Opel Rekord Diesel, beige
Datsun Cherry Coupé, grijs met
Datsun Sunny Combi, wit
8.000
km
1984
26.000
km
1984
10.000
km
1984
15.000
km
1983
28.000
km
1983
15 000
km
1983
43000
km
1983
16 000
km
1982
35.000
km
1980
37 000
km
1982
14.000
km
1979
63 000
km
1980
71 000
km
1981
78 000
km
1981
Nissan Cherry Diesel, wit3.000 km 1984
Nissan Bluebird Diesel, grijs met40 km 1984
Nissan Cherry 1.3, 3-drs., bruin met80 km 1984
Renault 18 TS Combi, aut1980
Talbot Horizon SX automatic1979
Datsun Laurel automatic1980
VW Golf GLD Diesel, zwart1979
Ford Granada LPG, beige1978
Honda Civic, 3-drs., blauw met1981
Datsun Sunny, 5-drs., Travelier, beige1979
Datsun Sunny 1.4 GL, 2-drs., groen1980
Datsun Violet 1.6, 4-drs., groen1980
Opel Kadett C, groen1979
Datsun Cherry 1200, 3-drs.t grijs1979
Peugeot 104, rood1977
Simca 1307, bruin met1978
8.500,-
7.250,-
8.500,-
9.750,-
6.500,-
9.850,-
7.950,-
8.750,-
8.500,-
7.500,-
7.500,-
3.250,-
3.750,-
-K
bij uw nissan/datsun dealer:
Welkom
KANAALSTRAAT 75 VERKOOP TELEFOON 01184-67658
WERKPLAATS JULIANASTR 26. 01184-61844
Type bouwjaar k.m.-stand
Passal CL 5-deurs 1981 nov75.000 km
Passat Variant C diesel 1982 85.000 km
Audi 80 C 1300 1983 19.000 km
Audi 80 GLS 198038.000 km
Santana GL 5 198250.000 km
Opel Kadett 12 NI 98330.000 km
Opel Kadett Spec. LPG 198285.000 km
Opel Kadett Spec. 5-drs. 1982 72.000 km
Opel Ascona 16 S 5-drs. 1982 55.000 km
Opel Rekord 2.0 S 198233.000 km
Citroën Visa GT 1983 20.000 km
Citroën Visa GT 1983 28.000 km
Volvo 345 DL autom. 1980 50.000 km
VW JettaS 1600 1981 29.000 km
VW Jetta C diesel 4-drs. 1983 50.000 km
Diverse VW's Golf. benzine en diesel
Opel Manta Irmscher 200 1984 20.000 km
Audi 80 C diesel 1984 20.000 km
Santana CX 1600 benz. 1984 9.000 km
Opel Manta GTE 198330.000 km
Audi Coupé 5 S. zilvergrijsmetallic
VW Santana CL, blauwmetallic
VW Golf GL Turbo, diesel, wit
VW Golf C diesel, 5-drsgroen
VW Golf C diesel, 5-drsgeel
VW Golf C diesel, 3-drswit
VW Golf Diesel. 3-drs.. beige
VW Golf CL diesel, 3-drsblauwmetallic
VW Golf LX diesel, 5-drswit
VW Golf LX 3-drszandmetallic, slechts
VW Golf L. 3-drs groen
VW Golf autom., 3-drsbruin
VW Jetta C Diesel, 2-drswil
VW Jetta C Diesel, 2-drs.. zilvermetallic
VW Jetta LS. 2-drs., groenmetallic
VW Jetta S, 4-drs groenmetallic
VW Jetta Export. 2-drsbeige
Mercedes 200 benzine, groenmetallic
Opel Rekord. 4-drs diesel, wit
Opel Kadett 1.3 2-drs.. met LPG, blauw
Triumph Acclaim HL. 4-drsroodmetalhc
Ford Sierra 16. 5-drsblauwmetallic
Ford Escort 1.3 GL, autom. 4-drs.. beigemetallic
BMW 316 18 blauwmetallic
Renault 4 GTL. wit
Renaull 5 TL beige
Citroen 2 CV 6. beige
Peugeot 504 GL autom met Ipg. beige metallic
Austin Mini Metro 1 3 HLE. wit
Mazda 626 GLX. 5-drs.. zilvermetallic
Toyota Corolla Special. 2-drs., rood
Mitsubishi Colt GLX. 5-drsroodmetalhc
56 000
61000
87 000
.40 000
103 000
.120 000
.117 000
.66 000
55 000
4 000
60 000
.75000
.74 000
99 000
88 000
.70 000
54 000
...53 000
72 000
44 500
...52 000
90 000
41000
.27 000
.16 000
...51000
...27 000
.81000
.10 000
.45 000
59 000
63 000
km 1982
km 1982
km 1982
km 1983
km 1982
km 1982
km 1979
km 1984
km 1983
km 1983
km 1979
km 1977
km 1983
km 1981
km 1980
km 1980
km 1980
km 1983
km 1983
km 1982
km 1983
km 1983
km 1978
km 1982
km 1983
km 1978
km 1983
km 1978
km 1983
km 1983
km 1982
km 1981