Nieuwe Renault-5 rijdt fijn en biedt veel comfort 'AllTnTIDt WTQTJPS Autobedrijf Joosse Autobedrijf Joosse AUTOBEDRIJF j VEERSEDAM KLIP t -k -k -k -k -k -k •k -k -k -k -k •k auto BETROUWBARE OCCASIONS VAN DE V.A.G.-DEALER Garantie zonder eigen risico. Mini WOUTERS OOST-SOUBURG Techniek Diverse occasions met Bovag-garantie Wij leveren ook alle merken nieuwe auto's NISSAN wLSpiegelstraat 92,Goes,Tel.01100-14840 Damstraat 85,\ërseke,TeI.01131-1609 SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 23 JANUARI 1985 307 INFORM A TIE O VER A UT O EN VERKEER Vele interessante occasions in alle prijsklassen. WIEBIJDEPINKEN WIL GAAN WINKELEN GAAT EVEN ZITTEN VOOR DE SCHELDEBODE [DE Bovag-garantie vanaf 5.000.- Vrouwenpolder V Tel. 01189-1524-1351 J AUTOBEDRIJF INRUIL FINANCIERING GARANTIE SHOWROOM- EN DEMO-AUTO'S Messcherp geprijsde occasions: Door de verkoopsuccessen van Audi en Volkswagen zijn wij goed gesorteerd in allerlei occasions van diverse merken. Occasions met öf zonder no-risk garantie, stuk voor stuk voorzien van een messcherpe prijs. En met soms weinig kilometers op de teller. Kom nu kijken want het aanbod is groot. Een greep uit onze mooie rz m kollektie No Risk occasions SPECIALS LET OP: demonstratieauto's: Komt binnen: Bel A. de Buck 01180-29442 öf C. Gebuys 01184-12236 Voor een afspraak en de mes scherpe prijs!!!! Vandaag kopen Vandaag rijden! Beter kan niet. De beste en betaal- baarste occasion vindt u bij r met garantie Gildeweg 20, Vlissingen 01184-19420 Ruim 12 jaar geleden lanceerde Renault een verdraaid leuk kar retje; de R 5 dat toen meteen volop in de belangstelling stond In het afgelopen dozijn jaren verkochten zij maar liefst 5.1 miljoen exempla ren. Regelmatig paste Renault z'n "vijfje" aan zowel wat techniek als wat uitvoering betreft. Uiteindelijk moest er toch een nieuwe komen. Een prima doordachte kleine rak ker met opvallend veel binnenruim te. Van buiten lijkt 'te veel op z'n voorganger, doch schijn bedriegt. Niet één plaatdeeltje of schroef nam Renault van het vorige model over Overigens, Renault blijft de "oude vijf" nog leveren in diverse "Le Car" uitvoeringen totdat me dio '85 de vijfdeurs-versie van "La nouvelle cmq" verschijnt. Voorlo pig kan men zich dus alleen een driedeurs R 5 aanschaffen in diver se uitvoeringen. Bovendien kan men kiezen uit vier motoren. Wij namen de 5 GTL voorzien van 1.4 L motor onderhanden. De nieuwe R 5, daar draait het nu om. Vóór en achter zien we de specifieke Renault schild- bumpers. Onderlangs de flanken lopen - op alle modellen - brede kunststoffen stroken. Het meest veranderde de achterzijde. De luchtroosters boven de achter lichten zijn vervangen door plas ticplaatjes. Onderaan de grote ver omhoog klappende ach terklep zit nu een rand kunststof. Door de auto naar alle kanten een beetje te laten uitdijen, kreeg het interieur ruimere afmetingen. Het werd zowel 6 cm langer als breder. Door toepassingen van enige andere modificaties zoals dwars in plaats van in lengterich ting geplaatste motor, wat meer beenruimte oplevert, valt de leef ruimte van de nieuwe R 5 vergele ken met zijn voorganger een stuk royaler uit. Vooral de achterpassa giers kunnen blij zijn met de ge wonnen plaats voor onderste lede maten. Hoofden, ook die van de langsten onder ons, komen voor noch achter in conflict met het dak. Vaak betitelen importeurs dit ty pe wagens in hun reclamebood schap als vijfpersoons. We waren onverwacht genoodzaakt met vijf grote kerels in de "vijf" een uur te moeten rijden. Veel makke scha pen gaan in een hok, maar van werkelijk fijn toeven was geen sprake. Nee, het "vijfje" hoort tot de gezinswagens, vader, moeder voorin en de eventuele "koters" op de achterbank. Ook jongelui waar deren de "vijf" evenwel. Ondanks gebruik van veel kunststof oogt het interieur best chic. Ter wering van invallend en daardoor reflecterend zonlicht orijkt er boven het klokkenspel een luifel. Door het tweespaaks roer overzien we het instrumen tarium duidelijk. Schakelaars en hendels voor licht, claxon, ruite- wisser etc. vinden we aan de stuurkolom en op het dashboard pal achter de stuurring. Alle ge bruikelijke meters en wat dies meer zij zitten aan boord com pleet met een serie waarschu wingslampjes, een klokje en een klepje waarachter men bijvoor beeld een paar cassettebandjes kwijt kan. Verwarming en ventilatie bedie nen we eenvoudig via twee draaik- noppen. De aanjager kent vier snelheden. Via een groot aantal roosters wordt de warme of koude lucht door de cabine verspreid. Stevige en brede zittingen - in de GTL de al vaak geroemde mono- trace stoelen - voorzien van leuke geruite stof staan borg voor veel comfort. De kuipvormige zetels vóór beschikken over in hoogte verstelbare hoofdsteunen. Door de achterbank naar voren te klappen kan men tevens grotere stukken bagage meenemen. Renault beoogt met de "vijf" weer een auto op de' markt te bren gen geschikt voor alle wereldde len. Zo'n auto moet dan ook vol doen in elk klimaat. Renault liet mets aan het toeval over en construeerde de "vijf" van A tot Z nieuw. Ook het motorische gedeelte onderging flinke wijzigin gen. In het vooronder van het GTL staat dwar voorin geplaatst een vloeistofgekoelde vier-cilinder-in- lijn motor met een cilinderinhoud van 1397 cm3. Dit blok levert een maximum vermogen van 43 kW (58.5 pk) bij 5250 omw/min. Het maximum koppel bedraagt 102 Nm (10.6 mkg) bij 2500 tpm. Voor het noodzakelijke benzine/luchtmeng- sel zorgt een enkelvoudige carbu rateur. Een vijfversnellingsbak, waarbij de vijfde stand met een overbrengingsverhouding van 0.79 1 duidelijk dienst doet als "over drive", brengt het grootste deel van de opgewekte krachten over op de voorwielen. Rondom bezit de tweede gene ratie "vijf" onafhankelijke wielop hanging. Vóór met McPhersonpo- ten, achter torsievering, rondom telescopische schokdempers, ach ter gasgevuld. Zowel vóór als ach ter zien we een torsiestabilisator. Het bekrachtigde diagonaal ge scheiden remsysteem omvat schijf remmen vóór en trommel remmen achter, werkend via een remdruk- begrenzer. Koelsleuven in de voor spoiler dragen bij tot voorkomen van fading. De tandheugelbeturing heeft 3.8 omwentelingen nodig om van uiterst links naar uiterst rechts te komen. Rond de 13 inch velgen zitten 155/70 radiaalbanden. Dan het uur der waarheid. Is er echt zoveel verbeterd aan de "vijf" anno 1985? Kort en bondig zeg gen we: „ja, heel veel". Voor een auto van slechts 3.59 meter biedt hij binnen opvallend veel ruimte. Bovendien kan men de perfect zit tende stoelen zeer ver naar achte ren verstellen, zodat ook chauf feurs met heel lange onderdanen prima uit de voeten kunnen. Het lekker in de hand liggende roer laat alle zicht op het klokkenspel. Na een vrij pittige herfstnacht start de auto na het uittrekken van de chokehendel uitzonderlijk vlot. Mede te danken aan de elektroni sche ontsteking. Direct al een pret tige verrassing! Immers Renaults met handchokebediening gedra gen zich de eerste kilometers nog al nukkig. Dit euvel ontbreekt ten ene male. Sterker nog, voor het eind van de straat, na pakweg 500 m. kan deze hendel al weer terug. Het blijft aangenaam stil binnen. Via een lichte zoem horen we de krachtbron z'n werk doen. Wind en motorgeluid laten zich ook bij hoge snelheden slechts weinig horen. Middels de korte pook schakelt de "vijfbak" zonder één wanklank. Door de manchet op de pookstang te lichten leggen we deze in z'n achteruit. Een prima vergrendeling Misschakelen is hierdoor uitgeslo ten. Dankzij de lagere Cw-waarde, minder gewicht en verbeterde techniek verbruiken de "vijfjes" minder benzine. Apropos, volgend jaar verschijnt er ook een "vijfdie sel". Tijdens onze testperiode versto ken we 6.3 liter/100 km, wat neer komt op 115.8 km. Alleszins rede lijk gezien ons gooi- en smijtwerk. Bij een rustiger rijstijl moet 1 op 19 haalbaar zijn. Ondanks dit gunsti ge brandstofverbruik is de 5 GTL absoluut geen luilak. Van 0-100 km/u m 14 0 sec en een topsnel heid van 158 km/u horen tot de betere rapportcijfers. Bij al dat scheurwerk gedraagt de wagen zich zonder onprettige verrassingen. Prima direct bestu ring. met in de bochten een licht onderstuurkarakter. Even gas los en de wagen rolt praktisch neutraal de bocht weer uit. Zijwind en onre gelmatigheden in het wegdek heb ben geen invloed op de koers. Met weinig kracht op de rechter pedaal staat de Renault in notime stil. Blokkeerverschijnselen bemerken we niet. Het sterke overhellen van de koets in bochten, zo kenmer kend voor de vorige "vijf" ver minderde sterk, maar dit ging niet ten koste van de vering. Zo wel van grote als van kleine hob bels in het wegdek merkt men binnen weinig of niets. Al met al kunnen we concluderen dat Re nault er in slaagde een bijzonder fijn rijdende en veel comfort bie dende "nieuwe vijf" op de weg te zetten. Een wagen die het vol gens ons weer helemaal gaat maken. Citroen Dyane1979 3.750.- Peugeot104GL1978 3.750.- Citroen GS met LPG1979 2.500.- Talbot Horizon1978 3.500.- Peugeot 304 GLS1977 1.500.- Chrysler 1600 stationcar1979 2 750 - Innocentie 12001981 5 500.- Peugeot 305 SR1979 6 950.- Renault 4 GTL1981 7 759 Ford Escort 4-drs. automaat1980 7 750 - Citroen GS Break1989 7.500 - Ford Fiesta 1100 1979 7 750 Ford Fiesta 1100 1980 8 500- Ford Fiesta 1100 Bravo1981 Ford Fiesta 1100 Festival1988 Ford Escort 13001981 12.750.- Ford Escort 1300 1981 13.400 - Ford Escort 1100 Bravo wit1982 14 7 Ford Escort 1600 GL 5-drs., slechts 37.000 km1982 16 500 - Ford Escort 1100 Bravo 3-drs., 17.000 km. open dak, metallic lak1983 15 750 - Ford Escort 1600 Bravo. 3-drs., 82.000 km, open dak, metallic lak1983 15 750- Ford Escort 1600 Bravo, 5-drs.. 77.000 kmeind 1982 14 900 - Ford Escort 1300 Bravo 5-drs., 35.000 km,.1983 16 750.- Ford Escort 1600 Sport, 38.000 km1980 8 750 - Ford Capri 2000 S. wit1979 9 50° - Ford Capri 2000 GL, zilver1981 13.995.- Ford Sierra 1600 L, wit, 38.000 km1982 1 7 500- Ford Sierra 1600 L, 3-drs., 19.000 km1983 19 750 Ford Sierra 2000 L, 5-drs., 56.000 km1982 18 600 Ford Taunus 1600 Bravo. 57.000 km1981 11 000 Ford Taunus 1600 L, wit, 2-drs1979 7 750 Ford Taunus 1600 L, 4-drs1979 7 750-' Volvo 343 L, 53.000 km1981 10.500 - Renault 14 TL, 48 000 km1981 10.500.- Mitsubishi Colt 14001988 VW Scirocco GT 1982 zilvergrijs 50.000 km, lichtmetalen wielen, radiocassette stereo19.750.- Audi 80 GL diesel, 60.000 km1981 16-500- VW Jetta diesel, 77.000 km1982 15.750.- Toyota Corolla 1600 DX Liftback12 780.- BMW 728. groen metallic, 120.000 km.. BMW s20 t 'ooö IPC 135 000 km rev motor Citroen GS Break, Nauw metallic Mercwes 240 0 Nauv. rev motor Ford Escort automaat 1300 L tliner metallic Honda Civic S-dri. Nam» metallic 46 000 km Mercedes 300 0 autom ivoor Mercedes 240 0 Nauw 80000 km Mercedes 240 0.136 000 km rood Mercedes 240 0. 5 v Deige 96 000 km Chevrolet Malibu autom invet Opel Ascona diesel «-(I'S Nauw. 90000 km Mercedes 230 (benzine) geel Opel Kaden 12 S Nauw metallic 5-drs42 000 km Opel Kadett 2 0 D 2-drsDrun Opel fiekord 2 0 S Nauw LPG 100 000 km Renaull 5 automaat 1300. zilver metallic Renault 5 Tl. groen metallic. 68 000 km VW Passat diesel Variant stationcargeel VW Golt 3-drs groen metallic 1977 nov 1979 1982 okt INDUSTRIEWEG 17 VLISSINGEN Tel. 01184-13434 "V Off. Daihatsu- en Alfa Romeo-Dealer Alfa Romeo Giulietta1978 7.700. Alfa Romeo Sud Tl1981 8 500 Alfa Romeo Sprint Veloce1980 11 900 Alfa Romeo GTV 201978 7 500 Citroen 2CV61982 7 600 Daihatsu Charade 2500 km aut .1983 Daihatsu Cuore1982 7 900 Daihatsu Charmant1982 12 900 BMW 318 1977 6 900 Volvo 240 GL1983 29.500 Renault 30 TX1980 12.500 Honda Civic1980 9 000 Alfa Romeo Sud 1.51982 13.500 Fiat Ritmo 6 51979 6.700 Mitsubishi Galant1983 16.500 BMW 728 11979 14 900 AUTO'S MET LPG Alfa Romeo Alfetta1981 16.500.- Alfa Romeo Giulietta 2.01982 19.000.- Renault R 5 TL1982 10.500, GOEDKOPE AUTO'S Citroen Visa Club1980 4.900, Ford Taunus1975 750, Citroën GS Club1977 2.750, Renault R5 TL1978 4.800, Mini Automaat1979 4.800, Fiat 850 Sport1971 1.850, Saab 99 GL1977 4.900, Simca Horizon1979 4.900, Volvo 360 GLS, groen met Volvo 340 L, rood Datsun Stanza 1.6, 3-drs., blauw met. Ford Escort Laser, blauw met Nissan Sunny, 2-drs., rood met Fiat Ritmo, 5-drs., blauw 5-bak Nissan Cherry, 3-drs., beige met. Nissan Cherry, 5-drs., groen met Datsun Violet, 4-drs., groen met Datsun Bluebird 2.0 GLE, bruin met Fiat Ritmo 65 L, 5-drs., grijs Opel Rekord Diesel, beige Datsun Cherry Coupé, grijs met Datsun Sunny Combi, wit 8.000 km 1984 26.000 km 1984 10.000 km 1984 15.000 km 1983 28.000 km 1983 15 000 km 1983 43000 km 1983 16 000 km 1982 35.000 km 1980 37 000 km 1982 14.000 km 1979 63 000 km 1980 71 000 km 1981 78 000 km 1981 Nissan Cherry Diesel, wit3.000 km 1984 Nissan Bluebird Diesel, grijs met40 km 1984 Nissan Cherry 1.3, 3-drs., bruin met80 km 1984 Renault 18 TS Combi, aut1980 Talbot Horizon SX automatic1979 Datsun Laurel automatic1980 VW Golf GLD Diesel, zwart1979 Ford Granada LPG, beige1978 Honda Civic, 3-drs., blauw met1981 Datsun Sunny, 5-drs., Travelier, beige1979 Datsun Sunny 1.4 GL, 2-drs., groen1980 Datsun Violet 1.6, 4-drs., groen1980 Opel Kadett C, groen1979 Datsun Cherry 1200, 3-drs.t grijs1979 Peugeot 104, rood1977 Simca 1307, bruin met1978 8.500,- 7.250,- 8.500,- 9.750,- 6.500,- 9.850,- 7.950,- 8.750,- 8.500,- 7.500,- 7.500,- 3.250,- 3.750,- -K bij uw nissan/datsun dealer: Welkom KANAALSTRAAT 75 VERKOOP TELEFOON 01184-67658 WERKPLAATS JULIANASTR 26. 01184-61844 Type bouwjaar k.m.-stand Passal CL 5-deurs 1981 nov75.000 km Passat Variant C diesel 1982 85.000 km Audi 80 C 1300 1983 19.000 km Audi 80 GLS 198038.000 km Santana GL 5 198250.000 km Opel Kadett 12 NI 98330.000 km Opel Kadett Spec. LPG 198285.000 km Opel Kadett Spec. 5-drs. 1982 72.000 km Opel Ascona 16 S 5-drs. 1982 55.000 km Opel Rekord 2.0 S 198233.000 km Citroën Visa GT 1983 20.000 km Citroën Visa GT 1983 28.000 km Volvo 345 DL autom. 1980 50.000 km VW JettaS 1600 1981 29.000 km VW Jetta C diesel 4-drs. 1983 50.000 km Diverse VW's Golf. benzine en diesel Opel Manta Irmscher 200 1984 20.000 km Audi 80 C diesel 1984 20.000 km Santana CX 1600 benz. 1984 9.000 km Opel Manta GTE 198330.000 km Audi Coupé 5 S. zilvergrijsmetallic VW Santana CL, blauwmetallic VW Golf GL Turbo, diesel, wit VW Golf C diesel, 5-drsgroen VW Golf C diesel, 5-drsgeel VW Golf C diesel, 3-drswit VW Golf Diesel. 3-drs.. beige VW Golf CL diesel, 3-drsblauwmetallic VW Golf LX diesel, 5-drswit VW Golf LX 3-drszandmetallic, slechts VW Golf L. 3-drs groen VW Golf autom., 3-drsbruin VW Jetta C Diesel, 2-drswil VW Jetta C Diesel, 2-drs.. zilvermetallic VW Jetta LS. 2-drs., groenmetallic VW Jetta S, 4-drs groenmetallic VW Jetta Export. 2-drsbeige Mercedes 200 benzine, groenmetallic Opel Rekord. 4-drs diesel, wit Opel Kadett 1.3 2-drs.. met LPG, blauw Triumph Acclaim HL. 4-drsroodmetalhc Ford Sierra 16. 5-drsblauwmetallic Ford Escort 1.3 GL, autom. 4-drs.. beigemetallic BMW 316 18 blauwmetallic Renault 4 GTL. wit Renaull 5 TL beige Citroen 2 CV 6. beige Peugeot 504 GL autom met Ipg. beige metallic Austin Mini Metro 1 3 HLE. wit Mazda 626 GLX. 5-drs.. zilvermetallic Toyota Corolla Special. 2-drs., rood Mitsubishi Colt GLX. 5-drsroodmetalhc 56 000 61000 87 000 .40 000 103 000 .120 000 .117 000 .66 000 55 000 4 000 60 000 .75000 .74 000 99 000 88 000 .70 000 54 000 ...53 000 72 000 44 500 ...52 000 90 000 41000 .27 000 .16 000 ...51000 ...27 000 .81000 .10 000 .45 000 59 000 63 000 km 1982 km 1982 km 1982 km 1983 km 1982 km 1982 km 1979 km 1984 km 1983 km 1983 km 1979 km 1977 km 1983 km 1981 km 1980 km 1980 km 1980 km 1983 km 1983 km 1982 km 1983 km 1983 km 1978 km 1982 km 1983 km 1978 km 1983 km 1978 km 1983 km 1983 km 1982 km 1981

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1985 | | pagina 7