STOP
JillJ
STOP
Alfa Romeo 90: Italiaanse perfectie
PEUGE0T-305 ALS GTX
w'ai irnriDt
fAUTOTIPS
STER-OCCASIONS
HOUTHANDEL
DOMBURG" B.V.
57.00
8.00
1.85
19.95
OPRUIMING
BOS
RUIM AANBOD GEBRUIKTE AUTO'S
UNDERLAYMENT DAKPLATEN
TEMPEX
GESCHAAFD VLOERHOUT
GLASWOL ROLLEN
Autobedrijf Joosse
Autobedrijf Joosse
WIE SUM IS, RUDT SKODA
EEN MERCEDES-BENZ
STER-OCCASION LAAT
NIETS TE WENSEN OVER.
VAN OEVEREN B.V.
Nu kwaliteitsmeubelen voor weinig geld!
WANDMEUBELS
20-50% KORTING
BANKSTELLEN KORTINGEN VAN 10-50%
DIV. EIKEN FAUTEUILS 10-50% KORTING
GORDIJNSTOFFEN U,U._B .1U
313
Ondanks het allesbehalve verouderde koets
werk van de Alfetta klopte Alfa Romeo enige tijd
geleden op de deur van maestro Nuccio Bertone,
die op het gebied van auto's ontwerpen langza
merhand z'n sporen wel verdiende. Opdracht: te
ken voor ons een auto die als opvolger voor de Al
fetta kan dienen, met hetzelfde onderstel, eendere
technieken en dito karakter. Het werd uiteindelijk
de Alfa 90, waarover Bertone zelf zegt „heel tevre
den" te zijn. Rond Milaan, een stad waar de nieu
we „90" zich prima thuisvoelt probeerden we de
auto uit. Tijdens deze „try-out" reden we eerst in
een 2500 cm3 zespitter en daarna in een Turbo-
Diesel.
Verstelbare spoiler
Interieur
Rijden
Razende turbo-diesel
®SKDM AUTOM.-BEDR. SORBER
INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER
ALLEEN VERKRIJGBAAR BIJ DE
OFFICIËLE MERCEDES-BENZ DEALER.
BEDRIJFSWAGENS
307 D verlengd1980
Volkswagen (gas)1973
A. Plesmanweg 2 - Goes
Telefoon 01100-12730
Mercuriusweg 25 - Vlissingen
Tel. 01184-18351
T
Nu al in een splinternieuwe Fiat
rijden en over een jaar pas betalen Dat kan
omdat Fiat u een renteloos krediet kan ver
schaffen* Tot 75% van de aanschafprijs en
met een maximum van 10.000 gulden
Bij inlevering van uw huidige auto
betekent dat in de meeste gevallen dat u inder
daad geen kosten van belang hebt als u nu
bij uw dealer een nieuwe Fiat gaat uitzoeken
Want de inruilwaarde compenseert
waarschijnlijk het restbedrag U betaalt uw
nieuwe Fiat dus pas veel later.
Om precies te zijn op 2 januari 1986.
Het is dus nu hét moment om over de aan
schaf van een nieuwe Fiat te denken
Dat kan 'n Fiat Panda zijn met z'n ver
bazingwekkende binnenruimte, z'n frappante
zuinigheid en z'n vele snaakse mogelijkheden
Het kan ook de Fiat 127 zijn die
rijgemak en economisch gebmik op welhaast
ongelofelijke wijze combineert
Of de sensationeel succesvolle Fiat
Uno. Met z'n riante binnenruimte, z'n voor
beeldige wegligging en z'n markante uiterlijk
Of de Fiat Ritmo, die met recht de
ruimste tamiliebolide in z'n prijsklasse wordt
genoemd. Nieuw is de Fiat Ritmo Amico,
die u nu voor een vriendenprijs kunt aan
schaffen f 15.300,-.
En dan is er de Fiat Regata. Een ge
riefelijke lamiliesedan met de allures van een
sportwagen
En niet te vergeten de Fiat Argenta De
auto die bewezen heelt dat overdaad soms
baat en die je moet beleven om 'm te geloven
Stap eens binnen bij uw Fiat dealer.
Hij laat u graag kennis maken met het model
van uw keuze.
HAT. UNIEK IN PRUS EN PRESTATIE. BDBB
MIDDELBURG: EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE BU\AS, HERCULESWEG12, INDUSTRIETERREIN ARNESTEIN,
TEL. 01180-12918. OOSTKAPELLE: AUTOBEDRIJF DUYVELAAR, DOMBURGSEWEG 83,TEL. 01188-1569. VUSSINGEN:
AUTOBEDRIJF "BRITANNIA" B.V., INDUSTRIEWEG 19,TEL. 01184-17736.
Ford Fiesta 1100 L1980
Ford Fiesta 1100 Bravo1981
Ford Fiesta 1100 L1979
Esccort 1300 L 3-drs1981
Escort 1300 3-drs.1981
Escort 1100 Bravo 3-drs1982
Escort 1100 Bravo 3-drs1983
Escort 1600 Bravo 3-drs1983
Escort 1300 Bravo Combi1983
Capri 2000 S1979
Taunus 1600 Bravo 2-drs1982
Taunus 1600 L 2-drs1979
Sierra 2000 L1982
Sierra 1600 L1983
Sierra 1600 GL1983
Granada 2000 L1981
Datsun Cherry1981
Peugeot 104 GL1978
Peugeot 305 SR1979
Simca Horizon 13001978
Opel Kadett 12S Luxe1983
Opel Kadett Flash1982
Mitsubishi Colt 14001983
Renault 4 GTL1981
Fiat Ritmo 60 L1982
VW Passat CL1982
Toyota Corolla Liftback1982
DIESEL
Audi 80 GL1981
VW Jetta1982
Gildeweg 20, Vlissingen 01184-19420
Wij bezorgen gratis thuis.
Roosjesweg - Domburg - Tel. 01188-2749
Alle prijzen incl. 19% BTW
Geldig van 10-1-'85 t/m 25-1-'85
of zolang de voorraad strekt.
MATRASSEN. SPREIEN. DEKENS. TAFELKLEDEN enz
Alfa Romeo levert in Ollanda
de „90" in vier versies: een
2.0, een 2.0 injectie, een 2.5
zescilinder (de motor uit de Al
fa 6 en GTV) en ten slotte een
versie met turbo-diesel en een
inhoud van 2400 cm3. De laat
ste in tegenstelling tot de
krachtbron die,we al kennen,
voorzien van een intercooler.
Die intercooler koelt de voor de
turbo bestemde lucht eerst af.
Daardoor verkrijgt men een be
ter vulling van de cilinders, wat
weer meer paardekracht tot re
sultaat heeft. Verschil met de
motor zonder intercooler: ze
ventien paardekrachten (van
93 naar 110). Alleen in thuis
land Italië wordt een versie met
achtienhonderd cc's leverbaar.
Alfa Romeo nam de techniek
rechtstreeks uit de Alfetta over,
uiteraard sterk verbeterd. De
carrosserie veranderde even
wel geheel. Het meest opmer
kelijke detail vormt de voor
spoiler, die zich volautoma
tisch aanpast aan de snelheid
van de auto. Dit moet een gun
stige invloed op wegligging en
stroomlijn hebben, wat we niet
hebben kunnen controleren,
maar het is een aardige vondst,
voor navolging vatbaar.
Lang zoeken naar de juiste
zitpositie in de V-6 Quadrifoglio
Oro (Gouden klavertje vier),
Alfa's aanduiding voor de
meest luxieuze versie, is niet
nodig. Zowel stuur, rugleuning
als hoogte van de bestuurders
stoel verstellen we electrisch,
evenals de buitenspiegels. Het
apart gevormde dashboard be
staat uit twee balken: één voor
het toerental en één voor de
snelheid. De overige meters
(brandstof, oliedruk) werken
eveneens electronisch. Overi
gens wordt de snelheid ook in
cijfers (digitaal) vermeld. Los
daarvan staat de digitale kilo
meterteller. Het dashboard be
zit tevens een boordcomputer
met veertien functies. Je ziet
meteen waar de fout zit in een
electronisch telwerk. De bedie
ningsknoppen voor ramen en
(groene!) binnenverlichting zit
ten cockpitachtig in een unit
tegen het plafond. Wel aardig,
maar waar moet een eventueel
schuifdak nu komen? Een bril
jant idee van meneer Nuccio
Bertone is de (tegen meerprijs)
leverbare „koffer" die onder
het dashboard wordt gescho
ven. Parkeert men de auto,
dan kunnen papieren, radio,
sleutels, zonnebril en dergelij
ke in dat fraaie koffertje en ver
volgens als diplomatenkoffer
meegenomen worden.
Rijden met het Alfa parade
paard is genieten! Niet in de
laatste plaats om de schitteren
de brom van de motor net als
bij de Alfa Romeo GTV, maar
ook andere aspecten spreken
mee zoals: een uitstekende
schakeling (eindelijk!), zeer
hoge prestaties (in negen se
conden naar 100 km/u), per
fect werkende stuurbekrachti
ging, prima uitzicht en veel bin
nenruimte.
Door een zo gelijk mogelij
ke gewichtsverdeling over de
voor- en achteras (Alfa heeft
de versnellingsbak en het
differentieel daartoe weer
achterin gelegd) stuurt de
wagen neutraal en overhel
len in de bochten valt alles
zins mee. We vinden het
dashboard moeilijk om aan
te wennen en waren blij te
horen dat Alfa alleen het top
model met zo'n „modern" in
strumentenpaneel uitrust. De
overige versies doen het met
de normale ronde meters.
Meubilair en geluidsniveau
verdienen een pluim. Beide
dragen bij tot het reiskarakter
van deze zespitter.
Ooit schreven we in een
roadtest van de BMW 524 tur
bo-diesel dat deze eigenlijk
niet geëvenaard wordt. Wel,
dat is voorbij. De Alfa 90 turbo
diesel is vrijwel even fel en
ruim, terwijl de Duitser zo'n
tienduizend gulden hoger in
prijs ligt. Prestaties van deze
Alfa: een top van rond 180
km/u en een acceleratie van
0-100 km/u in slechts 11.6
sec. Opvallend is de soepel
heid van de Italiaanse „race
diesel" en het makkelijk rij-ka-
rakter. Een droom van een
auto, die alle eventuele weer
stand tegen dieselmotoren
doet smelten. Overigens is de
combinatie dieselmotor-turbo
compressor een goeie. De
„Diesel" heeft veel trekkracht
onderin (laag toerental) en de
turbo levert een stevige hulp bij
hogere toerentallen. Eigenlijk
voldoet deze combinatie veel
beter dan bij een benzinemotor.
Kapelle-Biezelinge, Stationssingel 16.
Tel. 01102-2193
Vlissingen, Gildeweg 13, tel. 01184-12547
Met de lancering van de GTX
breidt Peugeot z'n 305-gamma
naar boven uit. Tevens levert Peu
geot de 305 nu met een automati
sche transmissie ontwikkeld door
de vermaarde West-Duitse firma
ZF. In het vooronder van de 305
GTX staat een vierpitter met een ci
linderinhoud van 1905 cm3. Dit
blok levert een maximum vermo
gen van 77.3 kW (105 pk) bij 5600
omw/min. Het max. koppel be
draagt 162 Nm bij 3000 tpm. Hij
accelereert hiermee van 0-100
km/u in 10 sec., terwijl de topsnel
heid boven de 180 km/u ligt. Stan
daard beschikt de GTX over een
echte „vijfbak", die „vijf" dient dus
niet als overdrive.
Binnen straalt de weelde je toe.
Fraai beklede uitstekend gevormde
stoelen, een dashboard afkomstig
uit de 205 GTi, elektrisch te bedie
nen ruiten en schuifdak en een
sportstuur maker er iets moois van.
De centrale deurvergrendeling be
dient men via infraroodstralen op
afstand. Natuurlijk maakten we een
korte proefrit met dit raspaardje.
Men kan lekker scheuren met de
GTX, maar dank zij het forse kop
pel over een groot toerenbereik is
het tevens plezant toeren. Veel
schakelen hoeft niet al laat de
„bak" dit zonder een enkele vorm
van protest toe. De wagen ligt ste
vig op de weg, terwijl de vering niet
al te stug is. Al met al.een fijne
aanwinst in de Peugeotstal, die
voor 30.750.- de showroom uit
rolt.
Zoals gezegd nu dan ook een
Peugeot 305 Automatic. Deze vier-
versnellings automaat bezit een
„lock-up". Dit systeem schakelt in
z'n drie de koppelomvormer ge
deeltelijk en in de vierde versnel
ling helemaal uit. Daardoor blijft
slippen van de koppelomvormer
achterweg. Resultaat: betere pres
taties bij een lager brandstofver
bruik. Voor de energie zorgt een
1.6 L 69.2 kW (94pk) motor. Als
topsnelheid geeft de fabriek 165
km/u op. Al dit technisch vernuft
te zamen kost 28.325.-
Mercedes 300 TD1979
Mercedes 300 D1980
Mercedes 190......1984
Mercedes 200 D1980
Mercedes 2001983
Mercedes 240 D1983
Mercedes 240 D1979
Citroën CX 20 Reflex1982
Opel Rekord
Turbo Diesel Van1984
ALLE HATS NU HALEN,
JANUARI '86 PAS BETALEN.
'FIAT BIEDT DE MOGELIJKHEID EEN HUURKOOPOVEREENKOMST AF TE
SLUITEN BU FIAT CREDIT NEDERLAND VOOR DE PERIODE TOT EN MET 1 JANUARI 1966
FIAT NEEMT BU DEZE OVEREENKOMST WAARVOOR DE GEBRUIKELUKE VOORWAARDEN
ZOALS KREDIETWAARDIGHEID EIGENDOMSVOORBEHOUD ED.VAN TOEPASSING ZUN.
DE RENTE VOOR ZN REKENING DIT AANBOD GELDT TOT EN MET 28 JANUARI 1985
VOOR ALLE NIEUWE FIAT PERS0NENAUT0S WILT U NA 1 JANUARI 1966 VERDER FINAN
CIEREN KUNT U DAARVOOR NATUURLUK OOK TERECHT BU UW FIAT DEALER
Prijzen inclusief BT\X'. exclusie! alleveringskosten Prijswiizigingen voorbehouden
1-
244x122, 18.5 mm dik
van 63.- voorp. plaat
200x100, 3 cm dikp. plaat
mes groefp. m1
800x60, 6 cm dikp. plaat
1
Alle eiken
nu met
Div. dessins nuMINDER DAN HALVE PRIJS
L. Delft 43
t.o. Segeersstraat
woninginrichting Middelburg
T