STOP JillJ STOP Alfa Romeo 90: Italiaanse perfectie PEUGE0T-305 ALS GTX w'ai irnriDt fAUTOTIPS STER-OCCASIONS HOUTHANDEL DOMBURG" B.V. 57.00 8.00 1.85 19.95 OPRUIMING BOS RUIM AANBOD GEBRUIKTE AUTO'S UNDERLAYMENT DAKPLATEN TEMPEX GESCHAAFD VLOERHOUT GLASWOL ROLLEN Autobedrijf Joosse Autobedrijf Joosse WIE SUM IS, RUDT SKODA EEN MERCEDES-BENZ STER-OCCASION LAAT NIETS TE WENSEN OVER. VAN OEVEREN B.V. Nu kwaliteitsmeubelen voor weinig geld! WANDMEUBELS 20-50% KORTING BANKSTELLEN KORTINGEN VAN 10-50% DIV. EIKEN FAUTEUILS 10-50% KORTING GORDIJNSTOFFEN U,U._B .1U 313 Ondanks het allesbehalve verouderde koets werk van de Alfetta klopte Alfa Romeo enige tijd geleden op de deur van maestro Nuccio Bertone, die op het gebied van auto's ontwerpen langza merhand z'n sporen wel verdiende. Opdracht: te ken voor ons een auto die als opvolger voor de Al fetta kan dienen, met hetzelfde onderstel, eendere technieken en dito karakter. Het werd uiteindelijk de Alfa 90, waarover Bertone zelf zegt „heel tevre den" te zijn. Rond Milaan, een stad waar de nieu we „90" zich prima thuisvoelt probeerden we de auto uit. Tijdens deze „try-out" reden we eerst in een 2500 cm3 zespitter en daarna in een Turbo- Diesel. Verstelbare spoiler Interieur Rijden Razende turbo-diesel ®SKDM AUTOM.-BEDR. SORBER INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER ALLEEN VERKRIJGBAAR BIJ DE OFFICIËLE MERCEDES-BENZ DEALER. BEDRIJFSWAGENS 307 D verlengd1980 Volkswagen (gas)1973 A. Plesmanweg 2 - Goes Telefoon 01100-12730 Mercuriusweg 25 - Vlissingen Tel. 01184-18351 T Nu al in een splinternieuwe Fiat rijden en over een jaar pas betalen Dat kan omdat Fiat u een renteloos krediet kan ver schaffen* Tot 75% van de aanschafprijs en met een maximum van 10.000 gulden Bij inlevering van uw huidige auto betekent dat in de meeste gevallen dat u inder daad geen kosten van belang hebt als u nu bij uw dealer een nieuwe Fiat gaat uitzoeken Want de inruilwaarde compenseert waarschijnlijk het restbedrag U betaalt uw nieuwe Fiat dus pas veel later. Om precies te zijn op 2 januari 1986. Het is dus nu hét moment om over de aan schaf van een nieuwe Fiat te denken Dat kan 'n Fiat Panda zijn met z'n ver bazingwekkende binnenruimte, z'n frappante zuinigheid en z'n vele snaakse mogelijkheden Het kan ook de Fiat 127 zijn die rijgemak en economisch gebmik op welhaast ongelofelijke wijze combineert Of de sensationeel succesvolle Fiat Uno. Met z'n riante binnenruimte, z'n voor beeldige wegligging en z'n markante uiterlijk Of de Fiat Ritmo, die met recht de ruimste tamiliebolide in z'n prijsklasse wordt genoemd. Nieuw is de Fiat Ritmo Amico, die u nu voor een vriendenprijs kunt aan schaffen f 15.300,-. En dan is er de Fiat Regata. Een ge riefelijke lamiliesedan met de allures van een sportwagen En niet te vergeten de Fiat Argenta De auto die bewezen heelt dat overdaad soms baat en die je moet beleven om 'm te geloven Stap eens binnen bij uw Fiat dealer. Hij laat u graag kennis maken met het model van uw keuze. HAT. UNIEK IN PRUS EN PRESTATIE. BDBB MIDDELBURG: EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE BU\AS, HERCULESWEG12, INDUSTRIETERREIN ARNESTEIN, TEL. 01180-12918. OOSTKAPELLE: AUTOBEDRIJF DUYVELAAR, DOMBURGSEWEG 83,TEL. 01188-1569. VUSSINGEN: AUTOBEDRIJF "BRITANNIA" B.V., INDUSTRIEWEG 19,TEL. 01184-17736. Ford Fiesta 1100 L1980 Ford Fiesta 1100 Bravo1981 Ford Fiesta 1100 L1979 Esccort 1300 L 3-drs1981 Escort 1300 3-drs.1981 Escort 1100 Bravo 3-drs1982 Escort 1100 Bravo 3-drs1983 Escort 1600 Bravo 3-drs1983 Escort 1300 Bravo Combi1983 Capri 2000 S1979 Taunus 1600 Bravo 2-drs1982 Taunus 1600 L 2-drs1979 Sierra 2000 L1982 Sierra 1600 L1983 Sierra 1600 GL1983 Granada 2000 L1981 Datsun Cherry1981 Peugeot 104 GL1978 Peugeot 305 SR1979 Simca Horizon 13001978 Opel Kadett 12S Luxe1983 Opel Kadett Flash1982 Mitsubishi Colt 14001983 Renault 4 GTL1981 Fiat Ritmo 60 L1982 VW Passat CL1982 Toyota Corolla Liftback1982 DIESEL Audi 80 GL1981 VW Jetta1982 Gildeweg 20, Vlissingen 01184-19420 Wij bezorgen gratis thuis. Roosjesweg - Domburg - Tel. 01188-2749 Alle prijzen incl. 19% BTW Geldig van 10-1-'85 t/m 25-1-'85 of zolang de voorraad strekt. MATRASSEN. SPREIEN. DEKENS. TAFELKLEDEN enz Alfa Romeo levert in Ollanda de „90" in vier versies: een 2.0, een 2.0 injectie, een 2.5 zescilinder (de motor uit de Al fa 6 en GTV) en ten slotte een versie met turbo-diesel en een inhoud van 2400 cm3. De laat ste in tegenstelling tot de krachtbron die,we al kennen, voorzien van een intercooler. Die intercooler koelt de voor de turbo bestemde lucht eerst af. Daardoor verkrijgt men een be ter vulling van de cilinders, wat weer meer paardekracht tot re sultaat heeft. Verschil met de motor zonder intercooler: ze ventien paardekrachten (van 93 naar 110). Alleen in thuis land Italië wordt een versie met achtienhonderd cc's leverbaar. Alfa Romeo nam de techniek rechtstreeks uit de Alfetta over, uiteraard sterk verbeterd. De carrosserie veranderde even wel geheel. Het meest opmer kelijke detail vormt de voor spoiler, die zich volautoma tisch aanpast aan de snelheid van de auto. Dit moet een gun stige invloed op wegligging en stroomlijn hebben, wat we niet hebben kunnen controleren, maar het is een aardige vondst, voor navolging vatbaar. Lang zoeken naar de juiste zitpositie in de V-6 Quadrifoglio Oro (Gouden klavertje vier), Alfa's aanduiding voor de meest luxieuze versie, is niet nodig. Zowel stuur, rugleuning als hoogte van de bestuurders stoel verstellen we electrisch, evenals de buitenspiegels. Het apart gevormde dashboard be staat uit twee balken: één voor het toerental en één voor de snelheid. De overige meters (brandstof, oliedruk) werken eveneens electronisch. Overi gens wordt de snelheid ook in cijfers (digitaal) vermeld. Los daarvan staat de digitale kilo meterteller. Het dashboard be zit tevens een boordcomputer met veertien functies. Je ziet meteen waar de fout zit in een electronisch telwerk. De bedie ningsknoppen voor ramen en (groene!) binnenverlichting zit ten cockpitachtig in een unit tegen het plafond. Wel aardig, maar waar moet een eventueel schuifdak nu komen? Een bril jant idee van meneer Nuccio Bertone is de (tegen meerprijs) leverbare „koffer" die onder het dashboard wordt gescho ven. Parkeert men de auto, dan kunnen papieren, radio, sleutels, zonnebril en dergelij ke in dat fraaie koffertje en ver volgens als diplomatenkoffer meegenomen worden. Rijden met het Alfa parade paard is genieten! Niet in de laatste plaats om de schitteren de brom van de motor net als bij de Alfa Romeo GTV, maar ook andere aspecten spreken mee zoals: een uitstekende schakeling (eindelijk!), zeer hoge prestaties (in negen se conden naar 100 km/u), per fect werkende stuurbekrachti ging, prima uitzicht en veel bin nenruimte. Door een zo gelijk mogelij ke gewichtsverdeling over de voor- en achteras (Alfa heeft de versnellingsbak en het differentieel daartoe weer achterin gelegd) stuurt de wagen neutraal en overhel len in de bochten valt alles zins mee. We vinden het dashboard moeilijk om aan te wennen en waren blij te horen dat Alfa alleen het top model met zo'n „modern" in strumentenpaneel uitrust. De overige versies doen het met de normale ronde meters. Meubilair en geluidsniveau verdienen een pluim. Beide dragen bij tot het reiskarakter van deze zespitter. Ooit schreven we in een roadtest van de BMW 524 tur bo-diesel dat deze eigenlijk niet geëvenaard wordt. Wel, dat is voorbij. De Alfa 90 turbo diesel is vrijwel even fel en ruim, terwijl de Duitser zo'n tienduizend gulden hoger in prijs ligt. Prestaties van deze Alfa: een top van rond 180 km/u en een acceleratie van 0-100 km/u in slechts 11.6 sec. Opvallend is de soepel heid van de Italiaanse „race diesel" en het makkelijk rij-ka- rakter. Een droom van een auto, die alle eventuele weer stand tegen dieselmotoren doet smelten. Overigens is de combinatie dieselmotor-turbo compressor een goeie. De „Diesel" heeft veel trekkracht onderin (laag toerental) en de turbo levert een stevige hulp bij hogere toerentallen. Eigenlijk voldoet deze combinatie veel beter dan bij een benzinemotor. Kapelle-Biezelinge, Stationssingel 16. Tel. 01102-2193 Vlissingen, Gildeweg 13, tel. 01184-12547 Met de lancering van de GTX breidt Peugeot z'n 305-gamma naar boven uit. Tevens levert Peu geot de 305 nu met een automati sche transmissie ontwikkeld door de vermaarde West-Duitse firma ZF. In het vooronder van de 305 GTX staat een vierpitter met een ci linderinhoud van 1905 cm3. Dit blok levert een maximum vermo gen van 77.3 kW (105 pk) bij 5600 omw/min. Het max. koppel be draagt 162 Nm bij 3000 tpm. Hij accelereert hiermee van 0-100 km/u in 10 sec., terwijl de topsnel heid boven de 180 km/u ligt. Stan daard beschikt de GTX over een echte „vijfbak", die „vijf" dient dus niet als overdrive. Binnen straalt de weelde je toe. Fraai beklede uitstekend gevormde stoelen, een dashboard afkomstig uit de 205 GTi, elektrisch te bedie nen ruiten en schuifdak en een sportstuur maker er iets moois van. De centrale deurvergrendeling be dient men via infraroodstralen op afstand. Natuurlijk maakten we een korte proefrit met dit raspaardje. Men kan lekker scheuren met de GTX, maar dank zij het forse kop pel over een groot toerenbereik is het tevens plezant toeren. Veel schakelen hoeft niet al laat de „bak" dit zonder een enkele vorm van protest toe. De wagen ligt ste vig op de weg, terwijl de vering niet al te stug is. Al met al.een fijne aanwinst in de Peugeotstal, die voor 30.750.- de showroom uit rolt. Zoals gezegd nu dan ook een Peugeot 305 Automatic. Deze vier- versnellings automaat bezit een „lock-up". Dit systeem schakelt in z'n drie de koppelomvormer ge deeltelijk en in de vierde versnel ling helemaal uit. Daardoor blijft slippen van de koppelomvormer achterweg. Resultaat: betere pres taties bij een lager brandstofver bruik. Voor de energie zorgt een 1.6 L 69.2 kW (94pk) motor. Als topsnelheid geeft de fabriek 165 km/u op. Al dit technisch vernuft te zamen kost 28.325.- Mercedes 300 TD1979 Mercedes 300 D1980 Mercedes 190......1984 Mercedes 200 D1980 Mercedes 2001983 Mercedes 240 D1983 Mercedes 240 D1979 Citroën CX 20 Reflex1982 Opel Rekord Turbo Diesel Van1984 ALLE HATS NU HALEN, JANUARI '86 PAS BETALEN. 'FIAT BIEDT DE MOGELIJKHEID EEN HUURKOOPOVEREENKOMST AF TE SLUITEN BU FIAT CREDIT NEDERLAND VOOR DE PERIODE TOT EN MET 1 JANUARI 1966 FIAT NEEMT BU DEZE OVEREENKOMST WAARVOOR DE GEBRUIKELUKE VOORWAARDEN ZOALS KREDIETWAARDIGHEID EIGENDOMSVOORBEHOUD ED.VAN TOEPASSING ZUN. DE RENTE VOOR ZN REKENING DIT AANBOD GELDT TOT EN MET 28 JANUARI 1985 VOOR ALLE NIEUWE FIAT PERS0NENAUT0S WILT U NA 1 JANUARI 1966 VERDER FINAN CIEREN KUNT U DAARVOOR NATUURLUK OOK TERECHT BU UW FIAT DEALER Prijzen inclusief BT\X'. exclusie! alleveringskosten Prijswiizigingen voorbehouden 1- 244x122, 18.5 mm dik van 63.- voorp. plaat 200x100, 3 cm dikp. plaat mes groefp. m1 800x60, 6 cm dikp. plaat 1 Alle eiken nu met Div. dessins nuMINDER DAN HALVE PRIJS L. Delft 43 t.o. Segeersstraat woninginrichting Middelburg T

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1985 | | pagina 13