BMW 525 E: zuinige reislimousine 'Al ITÓTIDC KIES UW DEALER EVEN ZORGVULDIG ALS UW BMW. AUTOBEDRIJF RIJK B.V. Occasion Centrum Serooskerke STER-OCCASIONS CAMPING OLMENVELD PAAUWENBURG B.V. 750 - KORTING 500. Het kan niet op. Ook bij aankoop van een gebruikte auto vanaf 6.000.-: Forse koers Woonkamer Puur rijgenot BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIG. Wie serieus kijkt, kiest een KIP bij: EEN MERCEDES-BENZ STER-OCCASION LAAT NIETS TE WENSEN OVER. VAN OEVEREN B.V. Bij aankoop van een nieuwe Peugeot of Talbot personenauto uit onze voorraad C AA If ADTIIJ A in de maand december en kentekenregistratie in januari 1985 geven wij u DvUa1 IVWil I lliU Zonder inruil Met inruil KORTING Tot ziens in onze showroom. Pres. Rooseveltlaan 745 Vlissingen 01184-12008 SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 19 DECEMBER 1984 311 Elke autoliefhebber kent de BMW als een scheurijzer. Of dat er nu één uit de drie- of de ze venserie is. Het zijn alle maal - naar gelang hun prijs - min of meer rappe jongens. Mede als gevolg van de snel stijgende brandstofprijzen wijzigde BMW vorig jaar zijn image een tikkeltje met het bijna tegelijk verschijnen van twee uitvoeringen in de 5- serie die zonder al te veel aan snelheid in te boeten relatief zuinig met benzi ne en dieselolie omsprin gen. Het betreft de 525 E en 525 TD. Vooral de laat ste, de 525TD met turbo dieselmotor verraste enorm. INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER RENAULT 5 TL LE CAR RENAULT 11 DIESEL (Wondergem Melse) Torenstraat 39, tel. 01189-1766 ALLEEN VERKRIJGBAAR BIJ DE OFFICIËLE MERCEDES-BENZ DEALER. RENAULT STAAT ER VIERKANT ACHTER BEDRIJFSWAGENS Tevens verhuur van stacaravans Gapingseweg 5 - Serooskerke Tel. 01189-1285 (gem. Veere) KOM, KIJK EN VERGELIJK DE PRIJZEN!!! Dodge Door inruil verkregen: AUTOBEDRIJF Afgelopen voorjaar gingen we uit gebreid op deze geblazen oliesto- ker in. Ditmaal nemen we de 525 E onder de loep. Gewoonlijk staat de toevoeging E voor energie of in spuiting. De Bayerische Motoren Werke leiden de E evenwel af van de Griekse letter Eta in hun techni sche jargon betreffende het motor rendement. Onder de specifieke BMW motorkap huist een brok energie dat bij een opvallend laag toerental veel vermogen levert. Zo bedraagt het max. vermogen 92 kW (125 pk) bij slechts 4250 tpm, terwijl het max. koppel van maar liefst 240 NM (24.5 mkg) bij 3250 omw/min. vrij komt. Om deze krachten bij zo'n laag toerental te verkrijgen, moest er het nodige aan de zescilmder motor met cilin derinhoud van 2693 cm3 gesleu teld worden. Zo werd het inlaat- spruitstuk vergroot en het elektro nisch benzine injectiesysteem ge perfectioneerd. Ook vonden nog een aantal kleine wijzigingen plaats, maar het voert te ver die op te sommen. BMW levert de 525 E standaard met een vijfversnellingsbak. Tegen meerprijs plaatst BMW een vierver- snellingsautomaat, waarvan de "vier" een bijzonder sterk overdri vekarakter (0.718) bezit. Bijna drie jaar geleden onder ging de 5-serie een stevige renova tie, waardoor deze BMW-uitvoering nog jaren meegaat. De strakke vierdeurs limousine met z'n lage snoekachtige vormgeving is een lust voor het oog. In tegenstellig tot andere automerken verwerkt BMW nog rijkelijk chroom. Uiteraard van aen hoogwaardige kwaliteit. Tus sen de dubbele halogeen koplam pen zien we de forse grill met het BMW-huismerk, twee aan elkaar verbonden nieren. Op de ver chroomde, geïntergreerde, vrij klei ne bumpers voorkomen rubberen randen lichte beschadigingen, evenals de eindstukken rond de hoeken en de strips langs de flan ken. Rondom licht getint glaswerk. De voorruit is gelaagd. Een grote achterklep geeft toegang tot de zeer ruime verlichte kofferbak. Wel moet men zware stukken over een vrij hoge drempel tillen. Rond de 14 inch velgen zitten 175 HR ra- diaalbanden. Onze testwagen be schikt over twee elektrisch van bin nenuit te verstellen buitenspiegels en een centraal vergrendelingssys teem, beide accessoires tegen een (forse) meerprijs. Het vergrende- lingssysteem sluit niet alleen alle deuren, ook de kofferbak en toe gang tot de 70 liter brandstoftank valt in het slot. De ruitewisser ken nen twee snelheden en een vaste interval van 5 sec. In de cockpit aangeland spreekt de "Deutsche Gründlichkeit" boekdelen. Aan de afwerking ont dekken we met één ongerechtig heid, perfect! Inrichting, plaatsing van instrumenten, knoppen, hen dels en schakelaars bevinden zich op die plaats waar ze thuishoren. Zoals een klassieke Duitse auto eigen, blijft overbodige opsmuk achterwege. Door de bovenste helft van het met zachte kunststof afgewerkte vierspakige stuurwiel, met knoppen van de toeter op de spëken, valt ons oog op het klok kenspel. Jazeker, klokken, want naast de gecombineerde snel heidsmeter, kilometer-, dagteller zien we een even grote toerentel- ler. Bovendien vermeldt een ver- bruiksmeter continu of er al dan niet zuinig met de benzine wordt omgesprongen. Een hele rits controlelampjes in formeren over het wel en wee der techniek, of over nalatigheid van de berijder Pal boven het stuur to nen lichtjes in welke stand de keu zehendel van de "automaat" staat. Graag zien we de aanduiding naast de pook ook verlicht. Nu blijft het een beetje zoeken in het don ker. Verder noteren we een een voudig maar bijzonder effectief werkend verwarmings- en ventila tiesysteem, royale binnenverlich- ting, onder andere werkend over alle vier portieren, een verlicht af sluitbaar ruim kastje en aflegmoge- lijkheden op het dashbord in de console en kaartvakken op de deu ren. Zowel vóór als achter beschik ken inzittenden over prima aanlig gende veiligheidsgordels. Onmiddelijk na het openen van één der portieren straalt de solidi teit van de wagen je toe. Twee royale luxeuze zetels en een even luxe achterbank met een midden- armsteun nodigen uit tot plaatsne men in de 525 E. Vooral Japanse en Franse vier wielers beschikken vaak over (te) weke zitplaatsen. Dat kan men van BMW's niet zeggen. Ze zijn even min stug. Vooral op de lange trip bieden zij, gecombineerd met de fijne vering, een comfort op hoog niveau. Éénmaal gezeten op de in alle standen, zelfs in hoogte, te verstellen bestuurdersstoel, zien we een overzichtelijk instrumenta rium, bij avond gedistingeerd ver licht. Zowel vóór als achter be schikken de inzittenden over ruim voldoende hoofd- en beenruimte. Via de automatische choke, één maal intrappen van de gaspedaal, start de zespitter iedere koude morgen zeer rap. Het blijft van meet af aan uitzonderlijk stil vanuit het vooronder. We moeten goed luisteren of de motor wel goed loopt. Ook bij hogere snelheden nemen we amper motorgeluid 'AUIQÜES. waar. Slechts een licht zoemen, een elektromotor is hoorbaar. Windgeluiden dringen pas boven 150 km/u naar binnen door. Maar ook dan nog verre van hinderlijk. Bijna lyrisch worden we van de automatische transmissie. Won derschoon schakelt'ie over, vrijwel zonder merkbare reactie. Bij een rustige rijstijl zien we alleen bij het iets terugvallen van de toerenteller rond de 1500 tmp, dat de "bak" opschakelt. Alleen bij plankgas ne men we lichte schokjes waar. In z'n versnelling met stationair toe rental wachtend voor rood licht vertoont de wagen kruipneigingen en moet men bijremmen. Bij lange re pauzes dus hendel in neutraal en/of motor af. Rustig toerend snel even inhalen kan met gebruik van de "kick-down". Gaspedaal op de plank en de BMW schiet er van door. Even de pedaal laten opko men en de "vierbak" schakelt door naar z'n overdrive. Voor de besturing niets dan lof. Een geweldig fijn werkende stuurbekrachting maakt het mo gelijk met één vinger (niet doen!) te sturen. Ook bij hogere snelhe den blijft de besturing rustig. Tij dens ferme herfststormen rea geert de wagen wel een beetje op zijwind. Hierdoor moeten we vooral bij hogere snelheid de koers regelmatig wat corrigeren. Bij snel bochtenwerk helt de koets licht over. De besturing blijft lang neutraal. Alleen bij snel geno men curven treedt een tikkeltje on derstuur op. Dribbelverschijnselen doen zich niet voor. Al met al een prima stuurgedrag, zelfs bij lage snelheden zoals in files of tijdens parkeren. Dankzij het vele glas werk overzien we deze toch wel tot de grotere jongens horende BMW van voor naar achteren prima. Geen klachten over comfort. Uit stekende vering en demping, sa men met de al genoemde stoelen maken het afleggen van een lange afstand een peuleschilletje, waarna de hele familie na afloop monter en fris de wagen verlaat. Is een perfecte dealer niet netzo belangrijk als een perfecte automobiel? U hebt van beide het beste als u voor BMW kiest. Want BMW Nederland stelt zeer hoge eisen aan zijn dealers^^ Vakmensen met de vereiste opleiding en instelling die hun kennis voortdurend op peil moe- ten houden Industrieweg 27-29 Vlissingen 01184-14400 M A. de Ruyterlaan 8-16 Goes Tel. 01100-28545 B.M.W.-DEALER VOOR NOORD- EN ZUID-BEVELAND EN WALCHEREN -outo-renoult Renault 4 GTL 19793.900.- Renault 5 GTL 19819.900.- Renault 5 TL 19806.900.- Renault 9 C 198313.950. - Renault 9 TL 198315.250.- Renault 14 TL 19796.750.- Renault 14LS19807.900.- Renault 16 TL 19762.250.- Renault 18 TL LPG 19817.900.- Renault 18 GTL 198318.750.- Renault 18 GTS 19797.900.- Renault 18 GTS LPG 1981 13.900.- Renault20 TL 19795.750.- Peugeot 305 1979...8.500- Toyota Carina 19819.500.- Ford Escort 198315.900 - Daihatsu Mini cab 55 wide 19816.250- Citroën CX 2400 Pallas aut. 197912.900.- Citroën Visa 19817.900.- Speciale aanbieding Demonstratiewagen RENAULT 25 GTX kleur wijnrood, bj. 1984 en demonstratiewagen kleur zilver met. demo 1984 Ook voor een leuke, goedkope, maar toch goede gebruikte auto tot 5.000,- zult u bij ons zeker slagen. Audi 80 L750 Subaru 1600 DL autom. 1979 3.750. Peugeot 504 19772.500. Renault20 TL3.750. Citroën G Spec2.450. 3 ot 6 maanden garantie gecleaned en gepoetst WELKOM BIJ vrijdag koopavond Glldeweg 16 - Vlissingen Tel. 01184-17130 d^kujetbv Mercedes 200D 55.000 km Opel Kadett 1.2 N 3-drs Opel Kadett 1.3 N 3-drs Opel Kadett Ford Taunus 2-drs. 1 6 L LPG Ford Taunus 4-drs. 1 6 L LPG Ford Escort 16 L 3-drs Renault 18 GTS automaat Citroen CX 2400 5 versn Citroen 2CV6 club 35.000 km Peugeot 504 met LPG Fiat Rïtmo 75 CL 33.000 km Honda Accord 3-drs. EX i.s.v.n. Honda Accord 4-drs., mooie auto Honda Civic 5-drs Luxe Honda Civic 5-drs automaat Honda Civic 3-drs Luxe '82 35 750 - juli "81 11 950 - sept "81 10 650 - 79 7 250- 81 "79 5 500- "83 16 450- '81 11 450 - "79 6 500.- 81 5750- 77 3 500 - '82 10 750 - jum '80 11 250 - 78 6 750 - 82 11950- 80 8 750- 80 8 500 .aug .aug. Honda Prelude slechts 15.000 km als nieuw vele ace. zilver metallic (nieuwste model)'83 23.500- Toyota Corolla stationcar 5-drs. luxedec. '82 12.500.- BMW316'76 4.950, BMW 320-6 als nieuw, vele acenov. '78 12.500 - Volkswagen Scirocco zwart'79 10.950. Volkswagen Golf Diesel'78 7.250, Datsun Cherry 3-drs. Luxe'80 7.450, Toyota Tercel 1.3'79 6.400, Renault 14 GTL i.z.g.st'79 6.500, Nu NIEUWE ACCU'S voor alle merken pers. auto's voor de meeneemprijs van 75.- tot 90.- incl. BTW. Zolang de voorraad strekt. Mercedes 280 E Mercedes 200 Mercedes 240 D Mercedes 300 D Mercedes 240 TD Mercedes 240 D Citroën CX 20 Reflex 307 D verlengd Volkswagen (gas) 1980 1983 1983 1979 1980 1979 1982 1980 1973 INRUIL-* GARANTIE-* FINANCIERING A. Plesmanweg 2 - Goes Telefoon 01100-12730 Mercuriusweg 25 - Vlissingen Tel. 01184-18351 SUZUKI Toyota Carina 1979 Suzuki LJ 80 Q1980 Suzuki bestel1982 Honda Civic1979 Suzuki Alto 1981 Ford Fiesta1977 Mitsubishi Lancer1979 Gerbrandystraat 4, Vlissingen tel 01184-65496 DECEMBER AKTIEMAAND BIJ DIJKWEL VLISSINGEN B.V. AUTOMOBIELBEDRIJF DIJKWEL VLISSINGEN B.V

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1984 | | pagina 11