BMW 525 E: zuinige reislimousine
'Al ITÓTIDC
KIES UW DEALER
EVEN ZORGVULDIG
ALS UW BMW.
AUTOBEDRIJF RIJK B.V.
Occasion Centrum Serooskerke
STER-OCCASIONS
CAMPING OLMENVELD
PAAUWENBURG
B.V.
750 - KORTING
500.
Het kan niet op. Ook bij aankoop van een gebruikte auto vanaf 6.000.-:
Forse koers
Woonkamer
Puur rijgenot
BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIG.
Wie serieus kijkt,
kiest een KIP bij:
EEN MERCEDES-BENZ
STER-OCCASION LAAT
NIETS TE WENSEN OVER.
VAN OEVEREN B.V.
Bij aankoop van een nieuwe Peugeot of Talbot personenauto uit onze voorraad C AA If ADTIIJ A
in de maand december en kentekenregistratie in januari 1985 geven wij u DvUa1 IVWil I lliU
Zonder inruil
Met inruil
KORTING
Tot ziens in onze showroom.
Pres. Rooseveltlaan 745 Vlissingen 01184-12008
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 19 DECEMBER 1984
311
Elke autoliefhebber
kent de BMW als een
scheurijzer. Of dat er nu
één uit de drie- of de ze
venserie is. Het zijn alle
maal - naar gelang hun
prijs - min of meer rappe
jongens. Mede als gevolg
van de snel stijgende
brandstofprijzen wijzigde
BMW vorig jaar zijn image
een tikkeltje met het bijna
tegelijk verschijnen van
twee uitvoeringen in de 5-
serie die zonder al te veel
aan snelheid in te boeten
relatief zuinig met benzi
ne en dieselolie omsprin
gen. Het betreft de 525 E
en 525 TD. Vooral de laat
ste, de 525TD met turbo
dieselmotor verraste
enorm.
INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER
RENAULT 5 TL LE CAR
RENAULT 11 DIESEL
(Wondergem Melse) Torenstraat 39, tel. 01189-1766
ALLEEN VERKRIJGBAAR BIJ DE
OFFICIËLE MERCEDES-BENZ DEALER.
RENAULT STAAT ER
VIERKANT ACHTER
BEDRIJFSWAGENS
Tevens verhuur van stacaravans
Gapingseweg 5 - Serooskerke
Tel. 01189-1285 (gem. Veere)
KOM, KIJK EN VERGELIJK DE PRIJZEN!!!
Dodge
Door inruil verkregen:
AUTOBEDRIJF
Afgelopen voorjaar gingen we uit
gebreid op deze geblazen oliesto-
ker in. Ditmaal nemen we de 525 E
onder de loep. Gewoonlijk staat de
toevoeging E voor energie of in
spuiting. De Bayerische Motoren
Werke leiden de E evenwel af van
de Griekse letter Eta in hun techni
sche jargon betreffende het motor
rendement. Onder de specifieke
BMW motorkap huist een brok
energie dat bij een opvallend laag
toerental veel vermogen levert. Zo
bedraagt het max. vermogen 92
kW (125 pk) bij slechts 4250 tpm,
terwijl het max. koppel van maar
liefst 240 NM (24.5 mkg) bij 3250
omw/min. vrij komt. Om deze
krachten bij zo'n laag toerental te
verkrijgen, moest er het nodige
aan de zescilmder motor met cilin
derinhoud van 2693 cm3 gesleu
teld worden. Zo werd het inlaat-
spruitstuk vergroot en het elektro
nisch benzine injectiesysteem ge
perfectioneerd. Ook vonden nog
een aantal kleine wijzigingen
plaats, maar het voert te ver die op
te sommen.
BMW levert de 525 E standaard
met een vijfversnellingsbak. Tegen
meerprijs plaatst BMW een vierver-
snellingsautomaat, waarvan de
"vier" een bijzonder sterk overdri
vekarakter (0.718) bezit.
Bijna drie jaar geleden onder
ging de 5-serie een stevige renova
tie, waardoor deze BMW-uitvoering
nog jaren meegaat. De strakke
vierdeurs limousine met z'n lage
snoekachtige vormgeving is een
lust voor het oog. In tegenstellig tot
andere automerken verwerkt BMW
nog rijkelijk chroom. Uiteraard van
aen hoogwaardige kwaliteit. Tus
sen de dubbele halogeen koplam
pen zien we de forse grill met het
BMW-huismerk, twee aan elkaar
verbonden nieren. Op de ver
chroomde, geïntergreerde, vrij klei
ne bumpers voorkomen rubberen
randen lichte beschadigingen,
evenals de eindstukken rond de
hoeken en de strips langs de flan
ken. Rondom licht getint glaswerk.
De voorruit is gelaagd. Een grote
achterklep geeft toegang tot de
zeer ruime verlichte kofferbak. Wel
moet men zware stukken over een
vrij hoge drempel tillen. Rond de
14 inch velgen zitten 175 HR ra-
diaalbanden. Onze testwagen be
schikt over twee elektrisch van bin
nenuit te verstellen buitenspiegels
en een centraal vergrendelingssys
teem, beide accessoires tegen een
(forse) meerprijs. Het vergrende-
lingssysteem sluit niet alleen alle
deuren, ook de kofferbak en toe
gang tot de 70 liter brandstoftank
valt in het slot. De ruitewisser ken
nen twee snelheden en een vaste
interval van 5 sec.
In de cockpit aangeland spreekt
de "Deutsche Gründlichkeit"
boekdelen. Aan de afwerking ont
dekken we met één ongerechtig
heid, perfect! Inrichting, plaatsing
van instrumenten, knoppen, hen
dels en schakelaars bevinden zich
op die plaats waar ze thuishoren.
Zoals een klassieke Duitse auto
eigen, blijft overbodige opsmuk
achterwege. Door de bovenste
helft van het met zachte kunststof
afgewerkte vierspakige stuurwiel,
met knoppen van de toeter op de
spëken, valt ons oog op het klok
kenspel. Jazeker, klokken, want
naast de gecombineerde snel
heidsmeter, kilometer-, dagteller
zien we een even grote toerentel-
ler. Bovendien vermeldt een ver-
bruiksmeter continu of er al dan
niet zuinig met de benzine wordt
omgesprongen.
Een hele rits controlelampjes in
formeren over het wel en wee der
techniek, of over nalatigheid van
de berijder Pal boven het stuur to
nen lichtjes in welke stand de keu
zehendel van de "automaat" staat.
Graag zien we de aanduiding
naast de pook ook verlicht. Nu blijft
het een beetje zoeken in het don
ker. Verder noteren we een een
voudig maar bijzonder effectief
werkend verwarmings- en ventila
tiesysteem, royale binnenverlich-
ting, onder andere werkend over
alle vier portieren, een verlicht af
sluitbaar ruim kastje en aflegmoge-
lijkheden op het dashbord in de
console en kaartvakken op de deu
ren. Zowel vóór als achter beschik
ken inzittenden over prima aanlig
gende veiligheidsgordels.
Onmiddelijk na het openen van
één der portieren straalt de solidi
teit van de wagen je toe. Twee
royale luxeuze zetels en een even
luxe achterbank met een midden-
armsteun nodigen uit tot plaatsne
men in de 525 E.
Vooral Japanse en Franse vier
wielers beschikken vaak over (te)
weke zitplaatsen. Dat kan men van
BMW's niet zeggen. Ze zijn even
min stug. Vooral op de lange trip
bieden zij, gecombineerd met de
fijne vering, een comfort op hoog
niveau. Éénmaal gezeten op de in
alle standen, zelfs in hoogte, te
verstellen bestuurdersstoel, zien
we een overzichtelijk instrumenta
rium, bij avond gedistingeerd ver
licht. Zowel vóór als achter be
schikken de inzittenden over ruim
voldoende hoofd- en beenruimte.
Via de automatische choke, één
maal intrappen van de gaspedaal,
start de zespitter iedere koude
morgen zeer rap. Het blijft van
meet af aan uitzonderlijk stil vanuit
het vooronder. We moeten goed
luisteren of de motor wel goed
loopt. Ook bij hogere snelheden
nemen we amper motorgeluid
'AUIQÜES.
waar. Slechts een licht zoemen,
een elektromotor is hoorbaar.
Windgeluiden dringen pas boven
150 km/u naar binnen door. Maar
ook dan nog verre van hinderlijk.
Bijna lyrisch worden we van de
automatische transmissie. Won
derschoon schakelt'ie over, vrijwel
zonder merkbare reactie. Bij een
rustige rijstijl zien we alleen bij het
iets terugvallen van de toerenteller
rond de 1500 tmp, dat de "bak"
opschakelt. Alleen bij plankgas ne
men we lichte schokjes waar. In
z'n versnelling met stationair toe
rental wachtend voor rood licht
vertoont de wagen kruipneigingen
en moet men bijremmen. Bij lange
re pauzes dus hendel in neutraal
en/of motor af. Rustig toerend snel
even inhalen kan met gebruik van
de "kick-down". Gaspedaal op de
plank en de BMW schiet er van
door. Even de pedaal laten opko
men en de "vierbak" schakelt door
naar z'n overdrive.
Voor de besturing niets dan
lof. Een geweldig fijn werkende
stuurbekrachting maakt het mo
gelijk met één vinger (niet doen!)
te sturen. Ook bij hogere snelhe
den blijft de besturing rustig. Tij
dens ferme herfststormen rea
geert de wagen wel een beetje
op zijwind. Hierdoor moeten we
vooral bij hogere snelheid de
koers regelmatig wat corrigeren.
Bij snel bochtenwerk helt de
koets licht over. De besturing blijft
lang neutraal. Alleen bij snel geno
men curven treedt een tikkeltje on
derstuur op. Dribbelverschijnselen
doen zich niet voor. Al met al een
prima stuurgedrag, zelfs bij lage
snelheden zoals in files of tijdens
parkeren. Dankzij het vele glas
werk overzien we deze toch wel tot
de grotere jongens horende BMW
van voor naar achteren prima.
Geen klachten over comfort. Uit
stekende vering en demping, sa
men met de al genoemde stoelen
maken het afleggen van een lange
afstand een peuleschilletje, waarna
de hele familie na afloop monter en
fris de wagen verlaat.
Is een perfecte dealer niet netzo belangrijk als een
perfecte automobiel?
U hebt van beide het beste als u voor BMW kiest. Want
BMW Nederland stelt zeer hoge eisen aan zijn dealers^^
Vakmensen met de vereiste opleiding en
instelling die hun kennis voortdurend op peil moe-
ten houden
Industrieweg 27-29
Vlissingen 01184-14400
M A. de Ruyterlaan 8-16
Goes Tel. 01100-28545
B.M.W.-DEALER VOOR
NOORD- EN ZUID-BEVELAND EN WALCHEREN
-outo-renoult
Renault 4 GTL 19793.900.-
Renault 5 GTL 19819.900.-
Renault 5 TL 19806.900.-
Renault 9 C 198313.950. -
Renault 9 TL 198315.250.-
Renault 14 TL 19796.750.-
Renault 14LS19807.900.-
Renault 16 TL 19762.250.-
Renault 18 TL LPG 19817.900.-
Renault 18 GTL 198318.750.-
Renault 18 GTS 19797.900.-
Renault 18 GTS LPG 1981 13.900.-
Renault20 TL 19795.750.-
Peugeot 305 1979...8.500-
Toyota Carina 19819.500.-
Ford Escort 198315.900 -
Daihatsu Mini cab 55
wide 19816.250-
Citroën CX 2400 Pallas
aut. 197912.900.-
Citroën Visa 19817.900.-
Speciale aanbieding
Demonstratiewagen RENAULT 25 GTX
kleur wijnrood, bj. 1984
en demonstratiewagen
kleur zilver met.
demo 1984
Ook voor een leuke, goedkope, maar toch
goede gebruikte auto tot 5.000,- zult u bij
ons zeker slagen.
Audi 80 L750
Subaru 1600 DL autom. 1979 3.750.
Peugeot 504 19772.500.
Renault20 TL3.750.
Citroën G Spec2.450.
3 ot 6 maanden garantie
gecleaned en gepoetst
WELKOM BIJ vrijdag koopavond
Glldeweg 16 - Vlissingen
Tel. 01184-17130
d^kujetbv
Mercedes 200D 55.000 km
Opel Kadett 1.2 N 3-drs
Opel Kadett 1.3 N 3-drs
Opel Kadett
Ford Taunus 2-drs. 1 6 L LPG
Ford Taunus 4-drs. 1 6 L LPG
Ford Escort 16 L 3-drs
Renault 18 GTS automaat
Citroen CX 2400 5 versn
Citroen 2CV6 club 35.000 km
Peugeot 504 met LPG
Fiat Rïtmo 75 CL 33.000 km
Honda Accord 3-drs. EX i.s.v.n.
Honda Accord 4-drs., mooie auto
Honda Civic 5-drs Luxe
Honda Civic 5-drs automaat
Honda Civic 3-drs Luxe
'82 35 750 -
juli "81 11 950 -
sept "81 10 650 -
79 7 250-
81
"79 5 500-
"83 16 450-
'81 11 450 -
"79 6 500.-
81 5750-
77 3 500 -
'82 10 750 -
jum '80 11 250 -
78 6 750 -
82 11950-
80 8 750-
80 8 500
.aug
.aug.
Honda Prelude slechts 15.000 km als nieuw
vele ace. zilver metallic (nieuwste model)'83 23.500-
Toyota Corolla stationcar 5-drs. luxedec. '82 12.500.-
BMW316'76 4.950,
BMW 320-6 als nieuw, vele acenov. '78 12.500 -
Volkswagen Scirocco zwart'79 10.950.
Volkswagen Golf Diesel'78 7.250,
Datsun Cherry 3-drs. Luxe'80 7.450,
Toyota Tercel 1.3'79 6.400,
Renault 14 GTL i.z.g.st'79 6.500,
Nu NIEUWE ACCU'S voor alle merken pers.
auto's voor de meeneemprijs van 75.- tot 90.-
incl. BTW. Zolang de voorraad strekt.
Mercedes 280 E
Mercedes 200
Mercedes 240 D
Mercedes 300 D
Mercedes 240 TD
Mercedes 240 D
Citroën CX 20 Reflex
307 D verlengd
Volkswagen (gas)
1980
1983
1983
1979
1980
1979
1982
1980
1973
INRUIL-* GARANTIE-* FINANCIERING
A. Plesmanweg 2 - Goes
Telefoon 01100-12730
Mercuriusweg 25 - Vlissingen
Tel. 01184-18351
SUZUKI
Toyota Carina 1979
Suzuki LJ 80 Q1980
Suzuki bestel1982
Honda Civic1979
Suzuki Alto 1981
Ford Fiesta1977
Mitsubishi Lancer1979
Gerbrandystraat 4, Vlissingen
tel 01184-65496
DECEMBER AKTIEMAAND BIJ DIJKWEL VLISSINGEN B.V.
AUTOMOBIELBEDRIJF
DIJKWEL VLISSINGEN B.V