RENAULT MET NIEUW VIJFJE Vertrouwd concept meer nieuw tot het kleinste schroefje ai irnrmc 'AUTOTIPS Mazda 929 Injection Coupé Nieuwe Alfa 33 sportief en compleet De eerste auto met 'n hoofdingang staat in onze showroom. W.J. WILLEMSE auto Wouters «st-soubure 1 Autobedrijf Berbo auto V-A-G auto P0PPE b.v. Garantie zonder eigen risico. VOLVO 360 GLS II Dijkwel Vlissingen.... als het om 2e hands auto's gaat!! KOOPJES: I I Rij-impressie Luxe uitrusting Eerste indruk f 14.345, f 15.195- E3 NISSAN AUTOMOBIELBEDRIJF DIJKWEL VLISSINGEN BV I I I 1 SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 28 NOVEMBER 1984 Alweer dik 12 jaar rolt de Renault 5 over de weg. Regelmatig aangepast aan de tijd, zowel wat techniek als koets betreft. Toch moest er volgens de Régie Nationale des Usines Renault een nieuw „vijfje" komen en terecht. Gingen de „oudjes" in het thuisland Frankrijk nog als (stok)broodjes van de warme bakker over de toonbank, de export daalde aanzienlijk. Evenals Volkswagen met z'n nieuwe Golf koos Renault niet voor een volledig veranderde vormgeving, maar ging uit van het oude vertrouwde concept. INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER Gildeweg 21, Vlissingen, 01184-13995 200 liter brandstof of ACCESSOIRES voor j 350,- Messcherp geprijsde occasions: VLISSINGEN 01184 19610 Bemiddeling bij aan- en verkoop van OCCASIONS biedt aan: Volvo 343 DL autom30-9-77 4.750. ft Ford Taunus 16 L77 3.750. Mazda 121 LAm. uitv78 5.750. ft Toyota Celica liftback77 5.800. Toyota Corolla77 2.800. ft Honda Accord77 3.750. Opel Ascona76 2.800. ft Citroen CX 240079 3.900. Opel Rekord 2100 D78 6.250. ft Mazda 929 Hard-top'81 9.000. INRUIL FINANCIERING GARANTIE schuifdak trekhaak 7.000 km i groen metallic 1984 sr I li 8 sr I 8 1 1 i 311 00 Ondanks z'n sterke gelij kenis met zijn voorganger is Renaults jongste aanwinst tot het kleinste schroefje gloednieuw. Hij werd zowel 6 cm langer als breder. Door een veel gunstiger stroomlijn bezit de wegen nu een aërodynamische luchtweerstand van 0.35. Het glasoppervlak vermeer derde met maar liefst 19.4%. Toch nam de nieu we Renault 5 niet in gewicht toe. Sterker zelfs, door toe passing van hypermoderne technieken en lichte mate rialen daalde het gewicht behoorlijk. Zo weegt de 5 TL exact 700 kg, 9.7% min der dan het oude model. Dankzij deze gewichtsver mindering, lagere Cw-waarde en veranderingen aan de mo toren, verbruiken de nu dwars- geplaatste krachtbronnen min der dure brandstof. Voorbeeld: de 5 TL nuttigt bij constant 90 km/u 4.1 L/100 km (1 op 24.4), bij 120 km/u 5.6 1/100 km (1 op 17.9) en in het stads verkeer 5.8 L/100 km (1 op 17.2). Dit komt bij normaal ge bruik neer op een aantrekkelijk gemiddelde van 51 L/100 km (1 op 19.4). Of dit in de praktijk haalbaar is, zal de tijd leren. Voordat de ,,vijf" op de Neder landse markt komt, 3 decem ber aanstaande (leuk sin terklaascadeautje!) zullen we de wagen uitgebreid aan de tand voelen. Niet alleen de koets onderging drastische wijzigingen. Ook het interieur valt niet meer te ver gelijken met de „oude" vijf. Vooral de binnenruimte werd stevig vergroot. Zo bedraagt de breedte op schouderhoogte vóór nu 1.36 m 9cm) en achter 1.38 m 18 cm). Voorlopig levert Renault de „vijf" alleen in een driedeurs- uitvoering. Net als de vorige R 5 loopt de grote achterklep tot op de bumper, waardoor bela den van de kofferruimte een fluitje van een cent is. Door de achterbank naar voren te klap pen, verruimen we deze ruimte aanmerkelijk. Tegen meerprijs kan de ko per van een R 5 z'n bezit vol proppen met allerlei luxe snuf jes tot od afstand bedienbare centrale deurvergrendeling toe. Er is een gloednieuw dashboard met grote duidelijk afleesbare ronde klokken, af gedekt tegen invallend zonlicht met een luifel a la grote broer 25, en diverse metertjes en/of waarschuwingslichtjes die het wel en wee der techniek mee delen. Vanaf de GTL-versie staan standaard in de „vijf" de uit de R 9 en R 11 bekende kuipvormige (montrace) voor- stoelen. Hierdoor beschikken de achterpassagiers over nog meer ruimte voor de voeten. Vanzelfsprekend in dit type wa gen laat de achterbank zich neerklappen. Renault levert de nieuwe R 5 weer in een hele rits uitvoerin gen met keus uit vier motoren oplopend van 42 tot 72 paar- dekrachten. Daarnaast kan men kiezen uit een vier- of vijf versnellingsbak, terwijl er ook een drieversnellingsautomati- sche transmissie in samenwer king met de 1.4 L motor komt. Deze „automaat" kunnen we evenwel pas in maart '85 tege moet zien. Twee maanden daarna verschijnt het scheur ijzer van de 5-familie, de GT turbo, in de Renault show room. Renault liet ons voor het eerst kennismaken met z'n nieuwste kleintje rond Parijs over een traject van zo'n 250 kilometer. leder soort wegdek kwam in het parcours voor. Zand, boch tige landwegen en snelle stuk ken autoweg. Meteen stelden we vast dat de nieuwe „vijf" dan nog wel lijkt op zijn voor ganger, maar dat het daar wel mee ophoudt. Hij rijdt veel pitti ger, is een stuk stiller en biedt veel meer comfort aan de inzit tenden. Vooral tijdens snel bochtenwerk blijkt de „vijf" volwassener geworden. Tillen we bij het vorige „vijfje" al rap één der achterwielen van het wegdek, dit karretje anno 1985 jagen we zonder dergelijke ku ren rap door de curven. Het stuur ligt lekker in de hand, evenals het korte versnellings pookje. De vier- c.q. vijfbak schakelt licht en exact. Gezien de soepelheid van het „tor retje" hoeft veel schakelen niet. Al met al een fijne mini- middenklasser die Renault de komende jaren weer een op gaande produktie moet en kan leveren. Aan de wagen zal het niet liggen. Mazda breidde onlangs z'n toch al niet geringe gamma uit met een 929 Coupé, voorzien van een 2.0 I motor elektronisch ge voed via brandstofinjectie. Dit compacte lichtgewicht blok levert bij 5300 omw/ min 88.3 kW (120 pk). Een topsnelheid van 192 km/u en een acceleratie van 0 - 100 km/u in 9.9 seconden zijn leuke rapportcijfers. Technisch leidde Mazda de Coupé af van de 929 Se dans. Via een vijfversnel lingsbak wordt het overgro te deel van de peka 's over gebracht op de achterwie len. Standaard beschikt de wagen over automatisch af- stelbare schokdempers, waardoor de bestuurder het weggedrag constant kan aanpassen aan de actuele omstandigheden. Naast een bijzonder luxe interieur be schikt de wagen tevens over een speedcontrol. Op de overvolle randstadsnel wegen weinig zinvol, maar daarbuiten en zeker op de West-Duitse autobahnen een fijn comfortverhogend hulpmiddel. De Mazda 929 Injectie Coupé kost inclusief alle toeters en bellen 40.895.-. Echter voor het A.A.S.-systeem en de stuur bekrachtiging komt daar 1600.-bij. Na een dieptepunt vorig jaar zit het roemruchte Italiaanse merk Alfa Romeo hier te lan de weer in de lift. Vooral de Alfa 33 zorgt voor hogere verkoopcijfers. Het wachten is nu op de Alfa 90, de 'plaatsvervanger van de Alfet- ta. Ook missen we nog steeds de Arna bij de dea lers. Onlangs breidde Alfa Romeo de 33-lijn naar boven uit met een groen klavertje vier; de letterlijke vertaling van het niet uit te spreken Quadrifoglio Verde. Onder de motorkap staat een oude bekende, de uit de Sprint af komstige viercilinder boxer motor met een cilinderin houd van 1489 cm®. Dit „tor retje" weet een maximaal vermogen van 77 kW (105 pk) bij 6000 tpm te voor schijn te toveren. Dat lukte de Alfatechneuten niet zonder meer. Door plaat sing van twee dubbele carbu rateurs (elke cilinder één), aan passing van cilinderkop, inla ten en spruitstuk werd het ver mogen tot die honderdvijf paardekrachten opgefokt. Het maximumkoppel bedraagt 130 Nm en komt pas bij 4000 tpm vrij. De 33 QV vraagt daarom ook om een lekker hoog toe rental, wat weer veel schakel- werk met de „vijfbak" inhoudt. Van buiten straalt de 33 QV iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin één brok sportiviteit uit. Zowel voor als achter kleine spoilers onder de bumpers, waarvan de voorste geïntegreerde mist lampen bezit. Verder zien we een nieuw ontworpen zwart uitgevoerde grille met natuur lijk Alfa's embleem in het hart. De bumpers hebben dezelfde kleur als de koets. Tegen een meerprijs van slechts 2.000.- levert Alfa de 33 QV met getint glas, centrale deurvergrende ling en fraaie lichtmetalen vel gen met laagprofiel sloffen. Standaard bezit deze snelle Ita liaan elektrisch te bedienen voorramen, toerenteller, me- taallak, halogeen koplampen, wis/wasinstallatie op de ach terruit en koplampsproeiers. Binnen blijft er weinig te wensen over. Fijne Kuipstoelen geven alle gewenste steun. Aangezien een deel van het dashboard met het in hoogte verstelbare sportstuur mee op en neer gaat blijft het zicht op het klokkenspel optimaal. Een leuk detail: op de linkerdeur zit een paneel waarin we keurig in vakjes allerhande zaken kurv- nen opbergen zoals kaarten en pennen, terwijl zich in een spe ciaal vakje een kaartleeslampje bevindt aan te sluiten op de si garenaansteker. Een slecht af te lezen oliedruk- en voltmeter in de middenconsole maken de zaak compleet. We reden onlangs enige honderden kilometers met de 33 QV en waren er na af loop prima over te spreken. Moeiteloos - althans zo lijkt het - jakkert de wagen naar 160 km/u, terwijl we dan pas snel de „vijf" inschakelen. Een begrenzer - die overi gens pas rond de 7000 tpm in werking treedt - waakt er voor dat men de motor niet over z'n toeren jaagt. On danks een overbrengings verhouding van 0.825 1 le vert deze vijfde versnelling nog opvallend veel kracht. De top van 190 km/u berei ken we dan ook in de „vijf", maar dat begreep u al. Opvallend neutraal laat de 33 QV zich besturen. Lekker scherp door de bochten zon der problemen. De wagen is vrij stug afgeveerd, echter nog ruim voldoende comfortabel. Hij kleeft als het ware aan de weg, zelfs nog rond z'n top snelheid. Al met al een fijn scheurijzer, bijzonder com pleet uitgerust met alles erop en eraan wat men zich maar wensen kan voor een schappe lijke prijs van f 26.590.-. Als u 'n proefrit maakt in 'n auto uit de kompakt- klasse stoot u al snel uw hoofd. Zo niet bij ons in de Honda Jazz. Daar "loopt" u bij wijze van spreken in. Dankzij de hoge daklijn en de brede portieren. En als u dan gaat zitten, dan weet u hoe een vorst zich voelt. Éénmaal 'n beetje aan de ruimte gewend, dan merkt u hoe kompleet en verzorgd zo'n Jazz is. Van mistachterlichten tot van binnen uit verstelbare buitenspiegel. Van hoofdsteunen tot wagenbreed tapijt. Van waarschuwingslampjes en -meters tot en met radio* HONDA jé En de Jazz is géén grauw windtunnelkonsept, maar een futuristisch ontwerp, dat voldoet aan de eisen van morgen. U moet 'm zien om het allemaal te geloven en dat geldt ook voor de prijs. De Jazz, het 1985 model, koopt u al vanaf f 14.345,-. Special Jazz Luxe* Beide typen ook als "Van" leverbaar, resp. f 11.895,- en f 12. en meerprijs bi) metallic lak f 300,-. Wijzigingen voorbehouden. ling. ExcL afleveringskoslen f 370,- Als u in de periode van 21 tot en met 30 november een no-risk occasion (1 jaar garantie) koopt, krijgt u 200 liter brandstof óf 350,- acc. gratis! En dat is natuurlijk mooi meegenomen Door de verkoopsuccessen van Audi en Volkswagen zijn wij goed gesorteerd in allerlei occasions van diverse merken. Occasions met óf zonder no-risk garantie, stuk voor stuk voorzien van een messcherpe prijs. En met soms weinig kilometers op de teller. Kom nu kijken want het aanbod is groot. Een greep uit onze mooie kollektie No Risk occasions Citroèn Visa GT 1983 zwart Opel Kadett SR 1980 wit50.000 km Peugeot 504 diesel 1980 blauw57.000 km H Renault 4 TL 1980 blauw63.000 km c Datsun Cherry 1982 blauw met19.000 km B M W. 315 spec. 1983 d.blauw18.950 km m Opel Kadett spec. 5 drs. 1982 bruin met70.000 km j> Golf GLS autom. 1979 groen met98.000 km N Polo Smash 1983 wit 15 000 km Citroen GS break 1980 groen met 97 000 km Audi 80 a diesel 5 4-drs 1983 zand met 60 000 km m Renault 4 GTl 1981 rooc 44 000 km 3D Golf Diesel extra 1977 rood 105 000 km O Peugeot 305 GL 1980 beige 70 000 km "1 Golf extra 1976 groen koopje' J Jetta 1600 4-drs 1981 tel rood 37 000 km S Passat CL S-drs 1981 groen mei 74 000 km fq Citroen CX 2400 sp 1981 zilver met. .97.000 km m Komt spoedig binnen Let op: Opel Manta Lamsher 200 9 mnd. jong17.000 km kleur: wit Ford Escort Lazer 1984 rood20.000 km Opel Record „classic" 2.0S okt. 1982 30.000 km kleur: zilvermetallic Vandaag kopen Vandaag rijden! Beter kan niet. De beste en betaal-1 baarste occasion vindt u bij Inruil - Garantie - Financiering ini. Noord weg 487 St. LAURENS - tel. 01180-27850 Nissan Sunny 17 Diesel Nissan Cherry 1.3 GL Nissan Sunny Diesel 5-bak Datsun Bluebird 2.0 GLE Daihatsu Charade 5-drs Datsun Cherry GL Nissan Sunny 2-drs Datsun Cherry 3-drs Renault 18 Combi Datsun Violet 4-drs Nissan Stanza 1 6 3-drs Nissan Sunny 2-drs Opel Rekord Berlma Diesel Fiat Ritmo 65 L 5-drs Opel Kadett Combi 3 500 km 31 000 km 75 000 km ...37 000 km 29000 km ...17 000 km 65 000 km 28 000 km 103 000 km 35 000 km 10 000 km 28 000 km 63 000 km 14 000 km 1984 grijs met. 1982 grijs met. 1983 rood 1982 bruin met. 1983 blauw met. 1982 blauw met. 1982 groen met. 1980 blauw met. 1980 groen met. 1980 groen met. 1984 blauw met. 1983 rood met. beige 1979 grijs 1981 rood Alfa Romeo Giulietta zwart1979 8.500. Datsun Violet groen met. 2x1979 7.250. Opel Kadett groen1979 7.500. Peugeot 104 5-drs. rood1977 3.750. Simca 1307 bruin met1978 3.500. Renault 4 TL oker1977 2.500. Toyota Carina groen1977 3.250. Ford Escort1978 2.750. Bij UW NISSAN/DATSUN DEALER: Welkom KANAALSTRAAT 75 VERKOOP TELEFOON 01184-67658 werkplaats julianastr 26 01184-61844 0) O 1 8 •H. ST Q. *3? i S" i «O Q. i «Q Q. <Q Peugeot 104 GL 61980 Peugeot 305 GLS1981 Peugeot 305 SR Break1981 Peugeot 305 GLS1981 Talbot 1510 GLS1979 Talbot Horizon 1.3 LS1982 Talbot Solara 1.6 LS1980 Talbot Samba1982 Talbot 1510 GLS1980 Talbot Horizon 1.5 LS autom1981 Talbot 1309 SX autom. schuifdak, stuurbekr., lederen bekl1979 Talbot Solara 1.6 LS1981 Talbot Sunbeam1981 Opel Kadett 1600 S 2-drs1982 Citroen 2CV6 Club1980 Mini Clubman Estate 1981 Mazda 323 1980 Skoda 120 LS1983 Toyota Corolla Liftback DX1982 7.900 12.500 12.900 13.900 6.900 12.900 6.900 10.500 8.900 14.500.- 7.900- 9.900.- 8.500.- 13.900.- 5.900.- 6.500.- 6.500- 7.900- 12.750- Peugeot 305 GR1978 Peugeot 504 L1976 Peugeot 504 Tl1977 Talbot 1308 GLS1978 Alfa Sud 1.31979 VW Golf1975 Talbotl 100 LE1977 Talbot 1100 Special1977 Citroen GS 1978 4.900 1.250.- 3.900- 3.500- 2.900- 900- 1.900- 1.900- 3.750- Auto's boven de f 5.000,- met Bovag Garantie PCVCEOT TALMOT Pres. Rooseveltlaan 745 4383 NG VLISSINGEN tel. 01184-12008 I Jc 5 6 S Oi I s 5 O) "j i

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1984 | | pagina 17