RENAULT MET NIEUW VIJFJE
Vertrouwd concept meer nieuw
tot het kleinste schroefje
ai irnrmc
'AUTOTIPS
Mazda 929 Injection Coupé
Nieuwe Alfa 33
sportief en compleet
De eerste auto met 'n hoofdingang
staat in onze showroom.
W.J. WILLEMSE
auto Wouters «st-soubure
1
Autobedrijf Berbo
auto
V-A-G auto P0PPE b.v.
Garantie zonder eigen risico.
VOLVO 360 GLS
II
Dijkwel Vlissingen....
als het om 2e hands
auto's gaat!!
KOOPJES:
I
I
Rij-impressie
Luxe uitrusting
Eerste indruk
f 14.345,
f 15.195-
E3 NISSAN
AUTOMOBIELBEDRIJF
DIJKWEL VLISSINGEN BV
I
I
I
1
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 28 NOVEMBER 1984
Alweer dik 12 jaar rolt de Renault 5 over de
weg. Regelmatig aangepast aan de tijd, zowel wat
techniek als koets betreft. Toch moest er volgens
de Régie Nationale des Usines Renault een nieuw
„vijfje" komen en terecht. Gingen de „oudjes" in
het thuisland Frankrijk nog als (stok)broodjes van
de warme bakker over de toonbank, de export
daalde aanzienlijk. Evenals Volkswagen met z'n
nieuwe Golf koos Renault niet voor een volledig
veranderde vormgeving, maar ging uit van het
oude vertrouwde concept.
INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER
Gildeweg 21, Vlissingen, 01184-13995
200 liter brandstof of
ACCESSOIRES voor j 350,-
Messcherp geprijsde
occasions:
VLISSINGEN 01184 19610
Bemiddeling bij aan- en verkoop
van OCCASIONS
biedt aan:
Volvo 343 DL autom30-9-77 4.750.
ft Ford Taunus 16 L77 3.750.
Mazda 121 LAm. uitv78 5.750.
ft Toyota Celica liftback77 5.800.
Toyota Corolla77 2.800.
ft Honda Accord77 3.750.
Opel Ascona76 2.800.
ft Citroen CX 240079 3.900.
Opel Rekord 2100 D78 6.250.
ft Mazda 929 Hard-top'81 9.000.
INRUIL
FINANCIERING
GARANTIE
schuifdak trekhaak 7.000 km i
groen metallic 1984
sr
I
li
8
sr
I
8
1
1
i
311
00
Ondanks z'n sterke gelij
kenis met zijn voorganger is
Renaults jongste aanwinst
tot het kleinste schroefje
gloednieuw. Hij werd zowel
6 cm langer als breder.
Door een veel gunstiger
stroomlijn bezit de wegen
nu een aërodynamische
luchtweerstand van 0.35.
Het glasoppervlak vermeer
derde met maar liefst
19.4%. Toch nam de nieu
we Renault 5 niet in gewicht
toe. Sterker zelfs, door toe
passing van hypermoderne
technieken en lichte mate
rialen daalde het gewicht
behoorlijk. Zo weegt de 5
TL exact 700 kg, 9.7% min
der dan het oude model.
Dankzij deze gewichtsver
mindering, lagere Cw-waarde
en veranderingen aan de mo
toren, verbruiken de nu dwars-
geplaatste krachtbronnen min
der dure brandstof. Voorbeeld:
de 5 TL nuttigt bij constant 90
km/u 4.1 L/100 km (1 op
24.4), bij 120 km/u 5.6 1/100
km (1 op 17.9) en in het stads
verkeer 5.8 L/100 km (1 op
17.2). Dit komt bij normaal ge
bruik neer op een aantrekkelijk
gemiddelde van 51 L/100 km
(1 op 19.4). Of dit in de praktijk
haalbaar is, zal de tijd leren.
Voordat de ,,vijf" op de Neder
landse markt komt, 3 decem
ber aanstaande (leuk sin
terklaascadeautje!) zullen we
de wagen uitgebreid aan de
tand voelen.
Niet alleen de koets onderging
drastische wijzigingen. Ook het
interieur valt niet meer te ver
gelijken met de „oude" vijf.
Vooral de binnenruimte werd
stevig vergroot. Zo bedraagt
de breedte op schouderhoogte
vóór nu 1.36 m 9cm) en
achter 1.38 m 18 cm).
Voorlopig levert Renault de
„vijf" alleen in een driedeurs-
uitvoering. Net als de vorige R
5 loopt de grote achterklep tot
op de bumper, waardoor bela
den van de kofferruimte een
fluitje van een cent is. Door de
achterbank naar voren te klap
pen, verruimen we deze ruimte
aanmerkelijk.
Tegen meerprijs kan de ko
per van een R 5 z'n bezit vol
proppen met allerlei luxe snuf
jes tot od afstand bedienbare
centrale deurvergrendeling
toe. Er is een gloednieuw
dashboard met grote duidelijk
afleesbare ronde klokken, af
gedekt tegen invallend zonlicht
met een luifel a la grote broer
25, en diverse metertjes en/of
waarschuwingslichtjes die het
wel en wee der techniek mee
delen. Vanaf de GTL-versie
staan standaard in de „vijf" de
uit de R 9 en R 11 bekende
kuipvormige (montrace) voor-
stoelen. Hierdoor beschikken
de achterpassagiers over nog
meer ruimte voor de voeten.
Vanzelfsprekend in dit type wa
gen laat de achterbank zich
neerklappen.
Renault levert de nieuwe R 5
weer in een hele rits uitvoerin
gen met keus uit vier motoren
oplopend van 42 tot 72 paar-
dekrachten. Daarnaast kan
men kiezen uit een vier- of vijf
versnellingsbak, terwijl er ook
een drieversnellingsautomati-
sche transmissie in samenwer
king met de 1.4 L motor komt.
Deze „automaat" kunnen we
evenwel pas in maart '85 tege
moet zien. Twee maanden
daarna verschijnt het scheur
ijzer van de 5-familie, de GT
turbo, in de Renault show
room.
Renault liet ons voor het
eerst kennismaken met z'n
nieuwste kleintje rond Parijs
over een traject van zo'n 250
kilometer.
leder soort wegdek kwam in
het parcours voor. Zand, boch
tige landwegen en snelle stuk
ken autoweg. Meteen stelden
we vast dat de nieuwe „vijf"
dan nog wel lijkt op zijn voor
ganger, maar dat het daar wel
mee ophoudt. Hij rijdt veel pitti
ger, is een stuk stiller en biedt
veel meer comfort aan de inzit
tenden. Vooral tijdens snel
bochtenwerk blijkt de „vijf"
volwassener geworden. Tillen
we bij het vorige „vijfje" al rap
één der achterwielen van het
wegdek, dit karretje anno 1985
jagen we zonder dergelijke ku
ren rap door de curven. Het
stuur ligt lekker in de hand,
evenals het korte versnellings
pookje. De vier- c.q. vijfbak
schakelt licht en exact. Gezien
de soepelheid van het „tor
retje" hoeft veel schakelen
niet. Al met al een fijne mini-
middenklasser die Renault de
komende jaren weer een op
gaande produktie moet en kan
leveren. Aan de wagen zal het
niet liggen.
Mazda breidde onlangs
z'n toch al niet geringe
gamma uit met een 929
Coupé, voorzien van een
2.0 I motor elektronisch ge
voed via brandstofinjectie.
Dit compacte lichtgewicht
blok levert bij 5300 omw/
min 88.3 kW (120 pk). Een
topsnelheid van 192 km/u
en een acceleratie van 0 -
100 km/u in 9.9 seconden
zijn leuke rapportcijfers.
Technisch leidde Mazda de
Coupé af van de 929 Se
dans. Via een vijfversnel
lingsbak wordt het overgro
te deel van de peka 's over
gebracht op de achterwie
len. Standaard beschikt de
wagen over automatisch af-
stelbare schokdempers,
waardoor de bestuurder het
weggedrag constant kan
aanpassen aan de actuele
omstandigheden. Naast een
bijzonder luxe interieur be
schikt de wagen tevens
over een speedcontrol. Op
de overvolle randstadsnel
wegen weinig zinvol, maar
daarbuiten en zeker op de
West-Duitse autobahnen
een fijn comfortverhogend
hulpmiddel. De Mazda 929
Injectie Coupé kost inclusief
alle toeters en bellen
40.895.-. Echter voor het
A.A.S.-systeem en de stuur
bekrachtiging komt daar
1600.-bij.
Na een dieptepunt vorig jaar
zit het roemruchte Italiaanse
merk Alfa Romeo hier te lan
de weer in de lift. Vooral de
Alfa 33 zorgt voor hogere
verkoopcijfers. Het wachten
is nu op de Alfa 90, de
'plaatsvervanger van de Alfet-
ta. Ook missen we nog
steeds de Arna bij de dea
lers. Onlangs breidde Alfa
Romeo de 33-lijn naar boven
uit met een groen klavertje
vier; de letterlijke vertaling
van het niet uit te spreken
Quadrifoglio Verde. Onder
de motorkap staat een oude
bekende, de uit de Sprint af
komstige viercilinder boxer
motor met een cilinderin
houd van 1489 cm®. Dit „tor
retje" weet een maximaal
vermogen van 77 kW (105
pk) bij 6000 tpm te voor
schijn te toveren.
Dat lukte de Alfatechneuten
niet zonder meer. Door plaat
sing van twee dubbele carbu
rateurs (elke cilinder één), aan
passing van cilinderkop, inla
ten en spruitstuk werd het ver
mogen tot die honderdvijf
paardekrachten opgefokt. Het
maximumkoppel bedraagt 130
Nm en komt pas bij 4000 tpm
vrij. De 33 QV vraagt daarom
ook om een lekker hoog toe
rental, wat weer veel schakel-
werk met de „vijfbak" inhoudt.
Van buiten straalt de 33 QV
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin
één brok sportiviteit uit. Zowel
voor als achter kleine spoilers
onder de bumpers, waarvan de
voorste geïntegreerde mist
lampen bezit. Verder zien we
een nieuw ontworpen zwart
uitgevoerde grille met natuur
lijk Alfa's embleem in het hart.
De bumpers hebben dezelfde
kleur als de koets. Tegen een
meerprijs van slechts 2.000.-
levert Alfa de 33 QV met getint
glas, centrale deurvergrende
ling en fraaie lichtmetalen vel
gen met laagprofiel sloffen.
Standaard bezit deze snelle Ita
liaan elektrisch te bedienen
voorramen, toerenteller, me-
taallak, halogeen koplampen,
wis/wasinstallatie op de ach
terruit en koplampsproeiers.
Binnen blijft er weinig te
wensen over. Fijne Kuipstoelen
geven alle gewenste steun.
Aangezien een deel van het
dashboard met het in hoogte
verstelbare sportstuur mee op
en neer gaat blijft het zicht op
het klokkenspel optimaal. Een
leuk detail: op de linkerdeur zit
een paneel waarin we keurig in
vakjes allerhande zaken kurv-
nen opbergen zoals kaarten en
pennen, terwijl zich in een spe
ciaal vakje een kaartleeslampje
bevindt aan te sluiten op de si
garenaansteker. Een slecht af
te lezen oliedruk- en voltmeter
in de middenconsole maken de
zaak compleet.
We reden onlangs enige
honderden kilometers met
de 33 QV en waren er na af
loop prima over te spreken.
Moeiteloos - althans zo lijkt
het - jakkert de wagen naar
160 km/u, terwijl we dan pas
snel de „vijf" inschakelen.
Een begrenzer - die overi
gens pas rond de 7000 tpm
in werking treedt - waakt er
voor dat men de motor niet
over z'n toeren jaagt. On
danks een overbrengings
verhouding van 0.825 1 le
vert deze vijfde versnelling
nog opvallend veel kracht.
De top van 190 km/u berei
ken we dan ook in de „vijf",
maar dat begreep u al.
Opvallend neutraal laat de 33
QV zich besturen. Lekker
scherp door de bochten zon
der problemen. De wagen is
vrij stug afgeveerd, echter nog
ruim voldoende comfortabel.
Hij kleeft als het ware aan de
weg, zelfs nog rond z'n top
snelheid. Al met al een fijn
scheurijzer, bijzonder com
pleet uitgerust met alles erop
en eraan wat men zich maar
wensen kan voor een schappe
lijke prijs van f 26.590.-.
Als u 'n proefrit maakt in 'n auto uit de kompakt-
klasse stoot u al snel uw hoofd. Zo niet bij ons in de
Honda Jazz. Daar "loopt" u bij wijze van spreken in.
Dankzij de hoge daklijn en de brede portieren. En als u
dan gaat zitten, dan weet u hoe een vorst zich voelt.
Éénmaal 'n beetje aan de ruimte gewend, dan
merkt u hoe kompleet en verzorgd zo'n
Jazz is.
Van mistachterlichten tot van binnen
uit verstelbare buitenspiegel.
Van hoofdsteunen tot wagenbreed
tapijt. Van waarschuwingslampjes
en -meters tot en met radio*
HONDA jé
En de Jazz is géén grauw windtunnelkonsept, maar
een futuristisch ontwerp, dat voldoet aan de eisen van
morgen. U moet 'm zien om het allemaal te geloven en
dat geldt ook voor de prijs.
De Jazz, het 1985 model, koopt u al vanaf f 14.345,-.
Special
Jazz Luxe*
Beide typen ook als "Van" leverbaar, resp. f 11.895,- en f 12.
en meerprijs bi) metallic lak f 300,-. Wijzigingen voorbehouden.
ling. ExcL afleveringskoslen f 370,-
Als u in de periode van 21 tot en
met 30 november een no-risk
occasion (1 jaar garantie) koopt,
krijgt u 200 liter brandstof óf
350,- acc. gratis! En dat is
natuurlijk mooi meegenomen
Door de verkoopsuccessen van
Audi en Volkswagen zijn wij goed
gesorteerd in allerlei occasions
van diverse merken. Occasions
met óf zonder no-risk garantie,
stuk voor stuk voorzien van een
messcherpe prijs. En met soms
weinig kilometers op de teller.
Kom nu kijken want het aanbod is
groot.
Een greep uit onze
mooie kollektie No Risk
occasions
Citroèn Visa GT 1983 zwart
Opel Kadett SR 1980 wit50.000 km
Peugeot 504 diesel 1980 blauw57.000 km H
Renault 4 TL 1980 blauw63.000 km c
Datsun Cherry 1982 blauw met19.000 km
B M W. 315 spec. 1983 d.blauw18.950 km m
Opel Kadett spec.
5 drs. 1982 bruin met70.000 km j>
Golf GLS autom. 1979 groen met98.000 km N
Polo Smash 1983 wit 15 000 km
Citroen GS break 1980 groen met 97 000 km
Audi 80 a diesel 5
4-drs 1983 zand met 60 000 km m
Renault 4 GTl 1981 rooc 44 000 km 3D
Golf Diesel extra 1977 rood 105 000 km O
Peugeot 305 GL 1980 beige 70 000 km "1
Golf extra 1976 groen koopje' J
Jetta 1600 4-drs 1981 tel rood 37 000 km S
Passat CL S-drs 1981 groen mei 74 000 km fq
Citroen CX 2400 sp 1981 zilver met. .97.000 km m
Komt spoedig binnen Let op:
Opel Manta Lamsher 200
9 mnd. jong17.000 km kleur: wit
Ford Escort Lazer 1984 rood20.000 km
Opel Record „classic" 2.0S
okt. 1982 30.000 km kleur: zilvermetallic
Vandaag kopen
Vandaag rijden!
Beter kan niet. De beste en betaal-1
baarste occasion vindt u bij
Inruil - Garantie - Financiering
ini. Noord weg 487
St. LAURENS - tel. 01180-27850
Nissan Sunny 17 Diesel
Nissan Cherry 1.3 GL
Nissan Sunny Diesel 5-bak
Datsun Bluebird 2.0 GLE
Daihatsu Charade 5-drs
Datsun Cherry GL
Nissan Sunny 2-drs
Datsun Cherry 3-drs
Renault 18 Combi
Datsun Violet 4-drs
Nissan Stanza 1 6 3-drs
Nissan Sunny 2-drs
Opel Rekord Berlma Diesel
Fiat Ritmo 65 L 5-drs
Opel Kadett Combi
3 500 km
31 000 km
75 000 km
...37 000 km
29000 km
...17 000 km
65 000 km
28 000 km
103 000 km
35 000 km
10 000 km
28 000 km
63 000 km
14 000 km
1984 grijs met.
1982 grijs met.
1983 rood
1982 bruin met.
1983 blauw met.
1982 blauw met.
1982 groen met.
1980 blauw met.
1980 groen met.
1980 groen met.
1984 blauw met.
1983 rood met.
beige
1979 grijs
1981 rood
Alfa Romeo Giulietta zwart1979 8.500.
Datsun Violet groen met. 2x1979 7.250.
Opel Kadett groen1979 7.500.
Peugeot 104 5-drs. rood1977 3.750.
Simca 1307 bruin met1978 3.500.
Renault 4 TL oker1977 2.500.
Toyota Carina groen1977 3.250.
Ford Escort1978 2.750.
Bij UW NISSAN/DATSUN DEALER:
Welkom
KANAALSTRAAT 75
VERKOOP
TELEFOON 01184-67658
werkplaats julianastr 26 01184-61844
0)
O
1
8
•H.
ST
Q.
*3?
i
S"
i
«O
Q.
i
«Q
Q.
<Q
Peugeot 104 GL 61980
Peugeot 305 GLS1981
Peugeot 305 SR Break1981
Peugeot 305 GLS1981
Talbot 1510 GLS1979
Talbot Horizon 1.3 LS1982
Talbot Solara 1.6 LS1980
Talbot Samba1982
Talbot 1510 GLS1980
Talbot Horizon 1.5 LS autom1981
Talbot 1309 SX autom. schuifdak,
stuurbekr., lederen bekl1979
Talbot Solara 1.6 LS1981
Talbot Sunbeam1981
Opel Kadett 1600 S 2-drs1982
Citroen 2CV6 Club1980
Mini Clubman Estate 1981
Mazda 323 1980
Skoda 120 LS1983
Toyota Corolla Liftback DX1982
7.900
12.500
12.900
13.900
6.900
12.900
6.900
10.500
8.900
14.500.-
7.900-
9.900.-
8.500.-
13.900.-
5.900.-
6.500.-
6.500-
7.900-
12.750-
Peugeot 305 GR1978
Peugeot 504 L1976
Peugeot 504 Tl1977
Talbot 1308 GLS1978
Alfa Sud 1.31979
VW Golf1975
Talbotl 100 LE1977
Talbot 1100 Special1977
Citroen GS 1978
4.900
1.250.-
3.900-
3.500-
2.900-
900-
1.900-
1.900-
3.750-
Auto's boven de f 5.000,- met Bovag Garantie
PCVCEOT TALMOT
Pres. Rooseveltlaan 745
4383 NG VLISSINGEN
tel. 01184-12008
I
Jc
5
6
S
Oi
I
s
5
O)
"j
i