Bouwvergunning is al gauw nodig ONROEREND GOED EN HYPOTHEEK INFORMATIE 1 Hypotheek informatie I Onroerend goed informatie 1 door mr. T.M. Kölle Iedere eigenaar van onroerend goed in Nederland komt op een gegeven moment in aanraking met de overheid. Vanaf de aankoop van het huis moeten er belastingen worden betaald, formulieren ingevuld en vergunningen worden aangevraagd. Vooral het vergunningenstelsel levert menige eigenaar problemen op. De vergunning die we hier willen bespreken, de bouwvergunning, is er één waar lang niet iedere eigenaar mee in aanraking komt, soms overigens uit onwetendheid, maar die toch zeer belangrijk is. 'Geen uitzondering Welstand woensdag 21 november 1984 pagina 7 Dat de eigenaar die van plan is op een stuk grond een huis te bouwen, allereerst een bouwvergunning dient aan te vragen en te verkrijgen is algemeen bekend. Dat echter ook voor het uitbreiden van de schuur in de achtertuin een vergunning vereist is, wordt wel eens over het hoofd gezien. De arm van de overheid reikt verder dan men op het eerste gezicht zou denken. Artikel 47 van de Woningwet schrijft voor dat het verboden is te bouwen zonder, of in afwijking van een schriftelijke vergunning van B. en W. Deze schriftelijke vergunning noemt men doorgaans bouwvergunning. Onder bouwen verstaat de Woningwet het plaatsen, geheel of gedeeltelijk oprichten, vernieuwen of veranderen en het vergroten van een bouwwerk. Kortom bijna iedere bouwactiviteit. Als men zich nu ook nog verdiept in de definitie van het 'bouwwerk' dan blijkt al spoedig dat beduidend vaker een vergunning vereist is dan men zou denken. In de modelbouwverordening van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, die door de meeste gemeenten wordt gehanteerd, staat een bouwwerk omschreven als elke constructie van hout, steen of ander materiaal, welk op de plaats van bestemming met de grond verbonden is of steun vindt in de grond. Deze ruime formuleringen hebben de consequentie dat al snel sprake is van een bouwwerk waarvoor een vergunning vereist is. Uitzonderingen worden alleen gemaakt voor veranderingen en vernieuwingen van ondergeschikte betekenis en voor bouwwerken van zeer geringe afmetingen. De rechtspraak is buitengewoon rijk aan uitspraken omtrent de vraag of er in een bepaald geval sprake van één van de uitzonderingen is. Zo werden respectievelijk een vlaggemast, een carport, demontabele kassen, erfafscheidingen (hekken e.d.), overkappingen van terrassen en duivehokken niet als uitzondering beschouwd. Een bouwvergunning was in al deze gevallen dus wel vereist. Een gemeente wilde zelfs het schilderen van de buitengevel vergunningplichtig maken. De beroepsinstanties accepteerden dat echter niet. Een zeer ingrijpende interne verbouwing, waaronder begrepen het verplaatsen van muren, behoeft echter (formeel) wel de toestemming van B. en W. Of daaronder ook een zitkuil wordt begrepen is nog onbekend. De bouwvergunning kan, indien vereist, bij B. en W. worden aangevraagd. Deze moeten binnen twee maanden na ontvangst een besluit nemen. Deze termijn mag éénmaal met twee maanden worden verlengd. De vergunning moet worden afgegeven tenzij de aanvraag in strijd is met het geldende bestemmingsplan of niet strookt met de geldende bouwverordening. Buiten deze twee gronden om mag de vergunning niet worden geweigerd. De beleidsruimte van B. en W. is derhalve vrij gering. Bezwaren van buren en omwonenden of een conflict met de gemeente zelf mag nimmer een reden tot weigering zijn zolang aan de bouwverordening maar voldaan wordt. Ingewikkelder wordt het overigens bij zogenaamde voorbereidingsbesluiten, waarbij vooruitgelopen wordt op mogelijke herziening van een bestemmingsplan. Hoewel een particulier die een dakkapel wil plaatsen of zijn schuur wil uitbreiden niet snel in aanvaring met het bestemmingsplan of de bouwverordening zal komen, zijn er toch enkele gevallen denkbaar. Zo weigerde een gemeente eens een bouwvergunning voor een duivenhok, omdat plaatsing daarvan niet strookte met de bestemming 'tuin en groenvoorziening' die op de achtertuinen in kwestie rustte. Tuinen mogen namelijk niet overdekt zijn. Dat een bouwwerk moet voldoen aan een aantal eisen van veiligheid, grootte, hoogte en volume dat in de bouwverordening is neergelegd, ligt voor de hand. Het oprichten van de kleinste bouurwerken mag niet zonder vergunning. De gemeente kan, indien een aanvraag in geringe mate in strijd met de plaatselijke plannen en verordeningen zou komen, nadere voorwaarden en voorschriften aan het verlenen van een vergunning verbinden. Ook bestaat de mogelijkheid om bepaalde gevallen vrijstellingen te verlenen. Als omwonenden of andere belanghebbenden echter daartegen in het geweer komen, dan is er kans op een langdurige beroepsprocedure aanzienlijk. Eén van de belangrijkste struikelblokken voor bouwvergunningen is de zogenaamde 'welstandsbepaling' die in iedere bouwverordening te vinden is. De welstandscommissie van de gemeente buigt zich dan over de aanvraag en beoordeelt haar aan de hand van de plaatselijke welstandscriteria. Dat deze criteria plaatselijk sterk verschillen, nogal vaag en derhalve moeilijk te toetsen zijn, spreekt voor zich. Het is dan ook een bron van problemen. Voor degenen die na het lezen van dit artikel zouden besluiten voor het plaatsen van het konijnehok in de achtertuin maar geen vergunning aan te vragen om al deze obstakels te omzeilen, is een kleine waarschuwing op zijn plaats. De Woningwet stelt het bouwen zonder vergunning namelijk strafbaar. Veel gebruikelijker en minstens even vervelend is echter een ander dwangmiddel dat de gemeente tot haar beschikking heeft: de bevoegdheid tot het (doen) afbreken van het clandestiene bouwwerk. De gemeente is verplicht om van dit middel op uiterst zorgvuldige wijze gebruik te maken. Er mag bijvoorbeeld geen onevenredig grote schade worden toegebracht aan andere eigendommen van de bouwer. De aanvrager van een bouwvergunning kan echter ook op een probleem stuiten: de aanvraag wordt afgewezen. Zoals hierboven reeds uiteengezet kan dit slechts op beperkte gronden, maar het kan natuurlijk wel gebeuren. Tegen een afwijzende beslissing kent de wet aan de aanvrager een aantal beroepsmogelijkheden toe. Allereerst dient men zich met een beroepschrift tot de gemeenteraad te wenden. Tegen een eventueel weer afwijzende beslissing kan men dan binnen een bepaalde termijn op grond van de wet AROB (Administratieve Rechtspraak Overheidsbeschikkingen) in beroep gaan bij de Raad van State. Dit besluit is dan definitief maar belet de aanvrager natuurlijk niet om zijn verzoek in gewijzigde en aangepaste vorm opnieuw bij B W in te dienen. Tot slot moet hier gezegd worden dat, ondanks een veelheid van regels op dit gebied, de particuliere eigenaar die een kleine verbouwing wil uitvoeren in het algemeen op weinig problemen zal stuiten. Het verdient echter aanbeveling om in een zeer vroeg stadium een oriënterend gesprek op het gemeentehuis te organiseren dan wel dit aan de aannemer op te dragen, als men die in de arm genomen heeft. De meeste obstakels zullen dan zonder meer omzeild kunnen worden. |IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIII|||||||||||||||||||||||||||||imi||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||| ?,llllll 5 jaar vaste rente met gemeente garantie Annuïteiten Lineair Leven Geldverstrekker werke lijke rente opge geven rente opgegeven rente Geldverstrekker opge geven rente Zwolsche Alg. 8,18 7,6 - Prudential 7,7 Bonds. Centr. Ned - - 8,0 Delta Lloyd 8,0 Bouwfonds N.G. 8,46 7,9 - Equity Law 8,0 RPS 8,52 8,1 8,1 Nationale Ned. 8,0 Nutssp.'s-Grav. 8,52 8,1 8,1 NOG/deJong 8,0 Ver. Spaarbank 8,52 8,1 8,1 RVS 8,0 EnniaHypoth. 8,57 8,1 8,1 Lev. Verz.Utrecht 8,0 Directbank 8,57 8,1 8,1 Winterthur 8,0 NMB 8,57 83 83 Behalve het rentepercentage is Nat. Ned.'Optie' 8,62 82 82 ter beoordeling van welke verze keraar u het beste past van belang te wetén hoe de ele Utrecht 8,62 82 82 RaboHypoth. 8,63 8,1 8.1 menten premieheffing, afkoop- waarde, winstdeling enz. enz. er uitzien, de NVM-makelaar beschikt over uitvoerig documentatiemateriaal per Nutssp. West Ned. 8,65 82 82 Bondsp. Mid /N /O.Ned 8,68 82 82 AMEVHyp.Bedr. 8,74 8,1 8.1 verzekeraar. Mees Hope 8,76 82 82 ABN (ABHK) 8,79 83 8,3 Andere vormen opge geven rente AMR O 8,79 83 8,3 Landbouwb.(CL) 8,79 83 83 Geldverstrekker W.U.H. 8,98 83 83 Roparco krediet 7.6 WoonfondsHoll. 9,12 8,5 83 Bouwf. Rente Rust 8,0 F.G.H. 9,16 8.4 8,7 Rabo Rente Stabiel 83 Bovengenoemde rentetarieven vormen een onderdeel van het zogenaamde NVM-Stappenplan dit Stappenplan vindt de hypotheekberekening op objectieve wijze plaats. Samen met uw N VM- makelaar bepaalt u of nu annuïteit, lineair of leven u het beste past en wat er over blijft om van te leven Informatie hierover kunt u in de Stappenplanfolder lezen, die verkrijgbaar is bij uw NVM- makelaar. Via De gled verstrekkers hebben in hun pakket ook hypotheken met andere rente-perioden, bijvoorbeeld variabel 13 10 jaar vast. Om de renten met elkaar te kunnen vergelijken staan hier alleen de hypotheken met 5jaar vaste rente, vermeld. De werkelijk rente bestaat uit de opgegeven rente, waarbij rekening wordt gehouden met de invloed van bijkomende kosten (afsluitprovisie), moment van afboeken van de aflossing, betalingstermijnen en de spaarvergoeding over in depot gestortte bedragen ter betaling van rente en aflossing. Voor hypotheken zonder gemeentegarantie geldt, dat de rente plus minus 0,2%hoger is dan bovengenoemde renten. Peildatum 5 november 1984 Bron Stappenplan NVM Prijsontwikkeling bestaande woningen Jaar 1979 1980 1981 1982 1983 Absoluut 187.300 171.100 153.500 138.100 142.100 Index 1980=100 109 100 90 81 83 [uli 1983 t/m sept. 1983 f142.800,-.Juli 1984 t/m sept. 1984 f142.200,- De prijs over de periode juli t/m september ligt plus minus l/2%onder het niveau van dezelfde oenode in 1983. Extreme veranderingen in prijsontwikkeling worden niet verwacht. De prijs rntwikkeling heeft betrekking op de gemiddelde verkoopprijzen van bestaande woningen Per vonmgtype en regio kan de ontwikkeling anders zijn Nederlandse Vereniging van Makelaars in onroerende goederen NVM iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiimmi

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1984 | | pagina 27