Fiat Regata fraai gelijnde
en comfortabele middenklasser
MAZDA RX7 nog mooier
MIE AUTO'S 1 JAAR GARANTIE
AUTOBEDRIJF
GEBR. STURM
(Süf
Occasion!
AIITnTlOt
TOYOTA CEVAAL
Nissan Sunny
vorig jaar
meest gemaakt
FIAT. UNIEK IN PRIJS EN PRESTATIE. BOBO
Fiat Autobedrijf BRITANNIA Ba Va
;t
AUTOMOBIELBEDRIJF
VAN FRAASSEN B.V.
NIET GOED?
IFIIIaITI AUTO TERUG!
Voor een proefrit en inlichtingen naar:
LET OP ONZE PANDA 34
AANBIEDING
AUTOBEDRIJF
BRITANNIA B.V.
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 14 NOVEMBER 1984
Rij-impressie
INDUSTRIEWEG 19 VLISSINGEN 01184-17736
Kom - kijk en vergelijk
De Mazda 323 typen Sport
Flair en Noblesse
autoccasion 2. Fiat dealer garantie.
van 11.500.- voor9.999.
Ford Sierra 16 L, 7 mnd. oud
10.000 km, 5-drs. grijs metallic
GOEDKOPE INRUIL WAGENS:
Noordweg 467, Middelburg (St. Laurens)
Tel. 01180-12042
GOEDKOPE MEENEEMAUTO'S:
UW TOYOTA-DEALER:
pe Fiat Regata is een mo
dern gelijnde wagen, veel
moderner en aërodynami
sch er dan de oude 131.
Het is echter niet een op
vallende wagen en als zo
danig dus een klassiek se
danmodel.
De Regata kent vele uit
voeringen. Eerstens in
motoren, er is een 1.3, 1.5,
1.6, motor, alsmede twee
dieselversies, de 1.7 en
1.9 liter motor. Ook is er
f)og onderscheid in ver
mogen, de 1.3 liter is er
met een vermogen van 65
(de ES, een extra zuinige
versie) en van 68 PK, de
1.6 liter motor heeft ook 2
vermogensklassen name
lijk 85 en 100 PK. Evenals
de Uno en de Ritmo wor
den de achternamen van
de Regata in deze vermo
gens uitgedrukt, dus er is
een Regata 70 (de 68 PK
wordt naar boven afge
rond), een Regata 85 en
een Regata 100. De Rega
ta ES is de zuinige versie
met 65 PK en de Regata
Diesel (met 1.7 I motor)
heeft geen vermogen cij
fer, maar uiteraard wel
•een vermogen en dat is 58
PK. De 1.9 dieselmotor
heeft een vermogen van
65 PK.
De Regata is in alle ver
sies vrij cfimpleet uitge
rust, met uitzondering van
bet goedkoopste model,
de 70, is er overal een 5-
bak (of automaat) ook
wordt de Regata altijd met
4 portieren geleverd, een
2-drs. versie is er dus niet.
Als hatchback model dient
natuurlijk de Ritmo en als
stationcar vooralsnog de
'131 Panorama, dat is dus
nog het enige 131-model
dat te krijgen is.
Wij reden een Fiat Regata 100 S en
een Regata Diesel. De nj-eigen-
schappen van alle Regata's zijn
hagenoeg gelijk. Verschillen treden
uiteraard daar op waar de motor in
het geweer komt, dus met betrek
king tot prestaties en verbruik en
mogelijk bij het comfort wat de ge-
luidsproduktie betreft. Daarom be
handelen wij in de impressie alle
Regata-modellen met in het bijzon
der natuurlijk de wagens waarin wij
zelf gereden hebben.
Prestaties en verbruik
Bij dit hoofdstuk dan nog maar
even alle motoren, de 70 en 70 ES
hebben de 1301 cc motor, vier ci-
finder-in-lijn met bovenliggende
nokkenas door een tandriem aan
gedreven. Zoals alle motoren drijft
hij de voorwielen aan. De gewone
70 heeft een vermogen van 68 PK
en een koppel van 100 Nm bij
2900 toeren, de ES een vermogen
van 65 PK en een koppel van
eveneens 100 Nm bij 2900 toeren,
de gewone 70 heeft een 4-bak, de
ES een 5-bak. De topsnelheid be
draagt 156 km/u (in 4), de accele
ratie van 0-100 km/u verloopt in
14 sec.
De verbruiken verschillen echter
duidelijk tussen beide versies, de
70 verbruikt volgens ECE bij 90
km/u 1:18.5, de ES bij 90 1:19.2,
in stadsverkeer geeft de ECE aan
resp. 1:11.2 en 1:13.5. Uit be
trouwbare collegiale bron verna
men wij dat de ECE cijfers bij de
Regata 70 zeer reëel zijn, gemid
deld werd met dè 70 ES 1:15 gere
den. In de Regata 85 huist een
1498 cc motor voor de automaat
en een 1585 cc motor voor de
handgeschakelde versie. De exac
te reden daarvan is ons ook niet
duidelijk, de vermogen- en koppel-
cijfers blijven echter gelijk, name
lijk 85 PK en 120 Nm bij 3000 toe
ren. De topsnelheid bedraagt 165
km/u, de acceleratie van 0-100
km/u verloopt in 12.5 sec., het
verbruik is bij 90 km/u volgens
ECE 1:18 en in stadsverkeer
1:10.9, deze cijfers hebben wij he
laas nergens kunnen verifiëren.
Dan de Regata 100, daarin huist
een 1585 cc motor met een vermo
gen van 100 PK en een koppel van
'A UTO UPS
INI
iHiiimiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiimiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiHiiiiHiiiiiii^
Het paradepaard uit het
Mazda-programma, de RX-
7, heeft onlangs een aantal
belangrijke wijzigingen on
dergaan. Niettemin hebben
de ontwerpers kans gezien
het karakter van de auto
onaangetast te laten.
Uiterlijk Is de vernieuw
de versie te herkennen aan
de nieuwe lichtmetalen 14
inch velgen (standaard)
met 205/60HR14 banden
en de ventilatie-roostertjes
in de voorspoiler, voor de
toevoer van koellucht naar
de remmen. Verder is de
Mazda RX-7 tegen meer
prijs leverbaar met in twee
kleuren gespoten carros
serie, met name zilvergrijs
met antraciet.
Belangrijke wijzigingen
hebben zich echter voltrok
ken in het interieur. Dash
board, stuurwiel, stoelen en
bekleding zijn volledig nieuw
opgezet. Het instrumenten
paneel is ergonomisch bij
zonder logisch ingedeeld,
o.a. met een viertal secun
daire bedieningsorganen in
cluster-opstelling aan weers
zijden van het instrumenta
rium, te bedienen zonder het
stuur los te laten. De aandui
ding op de vier ronde tellers
zijn uitgevoerd in zacht rood
en daardoor onder alle om
standigheden optimaal af
leesbaar. Het uitgebreide
verwarmings- en ventilatie
systeem met tien uitstroom
openingen wordt bediend
met inwendig verlichte draai
en drukschakelaars en be
schikt o.a. over vier aanja-
gersnefheden en een re-cir
culatiestand. De bestuur
dersstoel is naast de gebrui
kelijke funkties voorzien van
zithoek-verstelling, een ver
stelbare hoofdsteun en in
stelbare lendesteun. In het
interieur is uitgebreid gebruik
gemaakt van velours als be-
kledingsstof, met name op
de stoelen en de deurpane
len. Het dashboard is geheel
vervaardigd uit niet-reflekte-
rend materiaal.
De belangrijkste techni
sche wijzigingen zijn uitge
voerd aan het onderstel. De
voor deze modifikaties beno
digde research is voor een
aanzienlijk deel gelegen in
de aktieve inzet van Mazda's
RX-7 in de autosport. Het
remsysteem is nu rondom f
voorzien van inwendig ge-
koelde schijven van een gro-
tere diameter. De bevesti- f
gmgspunten van het Watts-
stangenstelsel van de ach-
terwielophanging zijn ver-
plaatst, met als resultaat een f
iets sterker natuurlijk onder-
stuur, wat de richtings-stabi-
liteit ten goede komt. Tegen
meerprijs is de vernieuwde
Mazda RX-7 leverbaar met
een 50% sper-differentieel,
wat nog sneller bochtenwerk
mogelijk maakt. Gebleven is
het kenmerkende motorische f
hart van de Mazda RX-7, de
tweeschijfs rotatiemotor. De
specificaties en prestatiecij-
fers, alsmede het brandstof-
verbruik van deze bewezen
betrouwbare krachtbron wa- 1
ren geen aanleiding tot enige
modifikatie. De basisprijs
voor de vernieuwde Mazda
RX-7 SDX bedraagt
51.895.-, waarbij moet
worden aangemerkt, dat de
eenvoudige DX-versie met 1
meer in het programma voor-
komt. 1
(Prijswijzigingen voorbe-
houden) f
133.5 Nm bij 3800 toeren. De ge
meten topsnelheid bedraagt 181
km/u, de gemeten acceleratie van
0-100 km/u verloopt in 10.2 sec.
Het verbruik volgens ECE bij 90
km/u is 1:17, wij maten 1:16.5, in
stadsverkeer geeft de ECE aan
1:9.6, wij hadden een gemiddeld
verbruik van 1:12. Tot slot de die
selmotor, deze meet 1714 cc, het
vermogen is 58 PK, het koppel 103
Nm bij 3000 toeren. De prestaties
van de diesel zijn zeer redelijk, een
top van 150 km/u, een acceleratie
van 0-100 km/u in 19 sec. en een
verbruik volgens ECE bij 90 km/u
1:19.2, bij 120 km/u 1:13.7 en in
stadsverkeer 1:14.1, wij hadden
een gemiddelde tijdens de test van
1:15. Het gaat hier dus om de die
seluitvoering met de 1,7 liter mo
tor.
Wegligging
Hier kunnen we wat korter zijn, er
is namelijk weinig verschil in weg-
liggmgseigenschappen tussen de
diverse Regata's. Alle hebben na
melijk voorwielaandrijving, onaf
hankelijke veerpoten met schroef-
veren vóór en onafhankelijke op
hanging met dwarsgeplaatste blad-
veer achter. De remmen vóór zijn
schijven, achter trommels, het is
een in vóór en achter gescheiden
systeem met bekrachtiging. De
stuurinrichting is van het tandheu
gelsysteem. De besturing is indi
rect en niet zo nauwkeurig. Een
licht onderstuurkarakter is waar
neembaar, de bediening is niette
min licht. De koersvastheid op de
van zijwind of wegoneffenheden.
In de bochten gedraagt de Regata
zich goed, uitbreken is er met bij.
De voorwielaandrijving wordt ver
der niet in het stuur gevoeld. De
remweg bij 100 km/u bedraagt 48
meter.
Comfort
De Regata is bijzonder comforta
bel. Ook hier weinig verschil tus
sen de diverse uitvoeringen, zij
het dat de duurdere modellen
een iets rijkelijker uitrusting
hebben. Ook neemt het inte
rieurgeluid met het stijgen van
de prijs af, veroorzaakt door mo
gelijk betere isolatie en vanzelf
sprekend door de grotere motor
die minder moeite heeft met de
auto. De diesel Is eveneens re
delijk stil al hoor je hem meer bij
optrekken en stationair draaien.
De vering van de Regata is tame
lijk kort, maar toch nog wel rede
lijk soepel. De schokdemperwer
king is goed. De stoelen en bank
zitten prima, voorin royale en
comfortabele stoelen met goede
steun, achterin een licht geprofi
leerde achterbank.
De ruimte voor en achter is toerei
kend, 5 personen kunnen gemak
kelijk een plaats vinden in de Re
gata. De bagageruimte is fors be
meten. Het interieur is netjes afge
werkt en gestoffeerd, de uitrusting
compleet tot rijkelijk bij de luxe
modellen. Aan veiligheid noteerden
wij, goede rij-eigenschappen, rus
tige besturing, goede remmen in
gescheiden circuits. Gelaagde
voorruit, gedeelde stuurkolom, 3
pts, aut. veiligheidsgordel en
hoofdsteunen, kindersloten op
achterportierenAchterruitverwar
ming, achteruitrijlampen, mistach-
terlicht, halogeen koplampen en
knipperlichtinstallatie. Als opmer
king de halogeen koplampen zitten
met op de standaard, de wissers
hebben naast de intervalstand.
maar één snelheidstrand. Tot slot
de geluidsproduktie, wij geven
hierbij een gemiddelde, bij 100
km/u 73 dBA, bij 120 km/u 76
dBA en bij topsnelheid 81 dBA.
De Regata is een heel prettige
auto, een waardige opvolger
voor de 131, een fraai gelijnde,
maar niet opvallende auto. Het is
op een top een Fiat met dus een
Italiaans temperament, de afwer
king is fraai, de uitrusting rijke
lijk, de prijs is zeer redelijk al zijn
er in deze klasse en prijsgroep
concurrenten zat.
309
iimHiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiimiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimmimimiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimimiiiimmiitimin
De over 1983 meest ge
produceerde wagen is de
Nissan Sunny. Met slechts
een 600 exemplaren ver
sloeg de Sunny zijn groot
ste concurrent de Toyota
Corolla.
De eerste twee plaatsen
van meest vervaardigde
wagens ter wereld in 1983
worden dus door Japan
ners ingenomen en dat
zegt toch wel wat. Op de
3e plaats komt trouwens
een Amerikaan, de Ciera
van General Motors, niet
te verwarren met de Sierra
van Ford. De 4e, 5e en 6e
plaats wordt dan eindelijk
door Europeanen bezet
resp. Renault met de 9,
Volkswagen met de Golf
en Opel met de Kadett.
Van Nissan Sunny zijn in
1983 377.891 exemplaren
geëxporteerd naar maar
liefst 130 landen. In totaal
zijn van de Sunny sinds
1966 7 miljoen auto's ver
vaardigd.
De top 10 over 1983
luidt: 1. Sunny Nissan (Ja
pan) 556.340; 2. Corolla
Toyota (Japan) 555.706; 3.
Ciera (Cutlass) GM (Ame
rika) 527.391; 4. R9 Re
nault (Frankrijk) 488.048;
5. Golf VW (W. Duitsland)
483.181; 6. Kadett Opel
(W.Duitsland) 426.262; 7.
Mazda 323 Toyata Kogyo
(Japan) 418.255; 8. Centu
ry/Regal GM (Amerika)
411.255; 9. Uno Fiat (Italië)
376.349; 10 Oldsmobile
GM Amerika365.554.
FIAT REGATA.
Volvo - Mazda
President Rooseveltlaan 768
Vlissingen - tel. 01184-16679
Filiaal Oude Vlissingseweg 40B
Middelburg-01180-25521
Volvo 66 DL1979
Volvo 345 LPG 1982
Volvo 240 Van diesel 1981
Volvo 244 DL1977-1978
Volvo 343 GLS1982
Volvo 343 Winner1982
Volvo 343 1981
Triumph Dolemite HL1980
Citroen Visa Super1982
Fiat Ritmo 75 CL1981
Ford Escort autom1977
Mazda 323 HB1982
Mazda 323 Sedan1982
Mazda 626 Sedan LPG1980
Mazda 626 2.01979
Simca 1307 GLS1978
Simca 1308 S1977
Renault 4 GTL1978
Renault 5 TL, 5-drs1981
Renault 14 TS, zeegroen1979
Renault FuegoTX, groen metallic1982
Audi 100 LS1978
Datsun Stanza, rood metallic1982
Talbot 1510 LS LPG1980
VW Jetta automaat1983
Fiat Fiorino1981
Fiat Ritmo 60 L, brons metallic 1982
Ford Escort, oranje1979
Ford Taunus, zilver1980
Honda Accord Sedan1982
Toyota Corolla1980
Toyota Corolla Liftback DX1982
Austin Maxi1981
Renault 5 GTL1980
Simca 1100 Tl1977
Citroen Dyane 61979
MAZDA MEER AUTO MINDER ZORGEN
met drievoudige zekerheid.
3. 6 maanden omruil-garantie
volgens voorwaarden omruil-garantie
Fiat Panda 45 1982
9.250.-
Fiat 127,3-drs. 1979
5.250.-
Fiat 128,1300 CL, 2-drs. 1978
2.500.-
Fiat Ritmo 3, 5-drs. 1979, v.a
4.750.-
Fiat Ritmo Diesel 1980-1981 v.a
9.500.-
Fiat Ritmo 60 5-drs.
1983
n.o.t.k.
Fiat 131 2000 Racing 1979
5.450.-
Fiat 132 1600 1979
7.750.-
Renault 9 TL 1982
12.950.-
Autobianchi A112 E 1979
7.150.-
Peugeot 504 Break 1980
11.250.-
Lancia Beta 1600 1980
10.400.-
Citroen 2 CV 6 Club 1981
6.900.-
9.250.-
Talbot Horizon 1.3 1981
9.750.-
Audi 80 2-drs. 1974
2.250.-
Datsun 160 B 4-drs. 1979
3.950.-
Fiat 127 Panorama 5-speed 1983
12.900.-
Datsun Cherry 1979
7.850.-
Ford Escort Automaat 1980
8.250.-
Mini 1000 Bestel 1980
2.500.-
Mazda 14 Estate 1981
11.500-
Industrieweg 19 Vlissingen 01184-17736
BMW 315
Ford Escort 55 1.3 (grijs kent.).
Ford Fiesta 1.1 L
Mercedes 300 D
Opel Kadett 1.3 S
Opel Kadett 1.2 N, 2-drs
Opel Kadett 1.6 D
Opel Ascona 1 6 S
Opel Ascona 1 6 S, 5-drs
Mitsubishi Lancer GL
VW Golf C
BMW 320-6 div. acc
Ford Escort 16 L
68.000 km
48.000 km
190.000 km
51.000 km
28.000 km
58.000 km
48.000 km
43.000 km
60.000 km
25.000 km
78.000 km
51.000 km
1981
1982
1981
1977
1982
1980
1982
1982
1982
1981
1982
1979
1981
Opel Rekord 19 N53.000 km
VW Passat 16 CL diesel43.000 km
Audi 80 GLS79 000 km
Peugeot 305 GLD130.000 km
BMW 320-6 zender uitv73.000 km
Ford Escort 1300 Stationcar68 000 km
Datsun Cherry36 000 km
Mazda 323 DX42.000 km
Opel Kadett 12 N 3-drs55.000 km
Opel Kadett 12 N65.000 km
Opel Rekord 2.0 S53.000 km
VW Jetta GLD. 4-drs74.000 km
1982
1982
1980
1979
1980
1981
1982
1982
1982
1980
1981'
1981
Renault 4 TL1976 500.-
Mazda 8181976 275.-
Simca 1100 Tl1974 750.-
Volvo 144 E1973 1.250.-
Dus kiest u een „First Class"-occasion
bij uw Toyotadealer, bij ons dus. Ruime keus
in goede, gebruikte auto's. Véél Toyota's natuurlijk.
want wie éénmaal Toyota rijdt, blijft 'm rijden. Maar ook steeds meer anderen
ruilen hun auto bij ons in. Zodoende hebben wij een ruim aanbod in diverse
merken en modellen. Na uitvoerige en zorgvuldige controle krijgen die
wagens ons predikaat „First Class". Van zo'n auto weet u zeker, dat hij
betrouwbaar en veilig is. Bovendien geven wij op Toyota (afhankelijk van
model, bouwjaar en gereden kilometers) 3 of 12 maanden garantie op
materiaal en arbeidsloon. Deze week bieden wij o.a. aan:
Xoyota Starlet1980 VI
'Toyota Tercel 4-drs. luxe1979
Toyota Tercel 3-drs. coupé1979 VI
Toyota Corolla Spec
.1980 VI
TOYOTA COROLLA 4-drs.
GL 1983. nieuw model
Toyota Carina 4-drs. de luxe
Toyota Cressida diesel
Mitsubishi
81-82 VI
1981 VI
1982 VI
Mazda 626
1979 VI
Renault 9 TL
Honda Civic 3-drs
1982 VI
1980 VI
Opel Ascona 1 9 de Luxe
Opel Kadett Caravan 1.3 N
Opel Kadett 3-drs. diesel
Suzuki 3-drs
1981
1980
1982 VI
1983
DAIHATSU CHARMANT LC
Kyoto uitv. 5 wkn. oud, 2.500
km met veel extra's. Werke
lijk als nieuw, tegen zéér
aantrekkelijke prijs. VL.
Toyota Celica Coupé ST1977
Toyota Corolla Station1976 VI
Toyota Mark II1975
Toyota Carina1975-77-78 VI
Simca 1308 GLS78
Ford Taunus73
Opel Ascona 1.674
Middelburg: Klein Vlaanderen 97-Tel. 01180-12865
Vlissingen: Industrieweg 23-Tel. 01184-12916