Fiat Regata fraai gelijnde en comfortabele middenklasser MAZDA RX7 nog mooier MIE AUTO'S 1 JAAR GARANTIE AUTOBEDRIJF GEBR. STURM (Süf Occasion! AIITnTlOt TOYOTA CEVAAL Nissan Sunny vorig jaar meest gemaakt FIAT. UNIEK IN PRIJS EN PRESTATIE. BOBO Fiat Autobedrijf BRITANNIA Ba Va ;t AUTOMOBIELBEDRIJF VAN FRAASSEN B.V. NIET GOED? IFIIIaITI AUTO TERUG! Voor een proefrit en inlichtingen naar: LET OP ONZE PANDA 34 AANBIEDING AUTOBEDRIJF BRITANNIA B.V. SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 14 NOVEMBER 1984 Rij-impressie INDUSTRIEWEG 19 VLISSINGEN 01184-17736 Kom - kijk en vergelijk De Mazda 323 typen Sport Flair en Noblesse autoccasion 2. Fiat dealer garantie. van 11.500.- voor9.999. Ford Sierra 16 L, 7 mnd. oud 10.000 km, 5-drs. grijs metallic GOEDKOPE INRUIL WAGENS: Noordweg 467, Middelburg (St. Laurens) Tel. 01180-12042 GOEDKOPE MEENEEMAUTO'S: UW TOYOTA-DEALER: pe Fiat Regata is een mo dern gelijnde wagen, veel moderner en aërodynami sch er dan de oude 131. Het is echter niet een op vallende wagen en als zo danig dus een klassiek se danmodel. De Regata kent vele uit voeringen. Eerstens in motoren, er is een 1.3, 1.5, 1.6, motor, alsmede twee dieselversies, de 1.7 en 1.9 liter motor. Ook is er f)og onderscheid in ver mogen, de 1.3 liter is er met een vermogen van 65 (de ES, een extra zuinige versie) en van 68 PK, de 1.6 liter motor heeft ook 2 vermogensklassen name lijk 85 en 100 PK. Evenals de Uno en de Ritmo wor den de achternamen van de Regata in deze vermo gens uitgedrukt, dus er is een Regata 70 (de 68 PK wordt naar boven afge rond), een Regata 85 en een Regata 100. De Rega ta ES is de zuinige versie met 65 PK en de Regata Diesel (met 1.7 I motor) heeft geen vermogen cij fer, maar uiteraard wel •een vermogen en dat is 58 PK. De 1.9 dieselmotor heeft een vermogen van 65 PK. De Regata is in alle ver sies vrij cfimpleet uitge rust, met uitzondering van bet goedkoopste model, de 70, is er overal een 5- bak (of automaat) ook wordt de Regata altijd met 4 portieren geleverd, een 2-drs. versie is er dus niet. Als hatchback model dient natuurlijk de Ritmo en als stationcar vooralsnog de '131 Panorama, dat is dus nog het enige 131-model dat te krijgen is. Wij reden een Fiat Regata 100 S en een Regata Diesel. De nj-eigen- schappen van alle Regata's zijn hagenoeg gelijk. Verschillen treden uiteraard daar op waar de motor in het geweer komt, dus met betrek king tot prestaties en verbruik en mogelijk bij het comfort wat de ge- luidsproduktie betreft. Daarom be handelen wij in de impressie alle Regata-modellen met in het bijzon der natuurlijk de wagens waarin wij zelf gereden hebben. Prestaties en verbruik Bij dit hoofdstuk dan nog maar even alle motoren, de 70 en 70 ES hebben de 1301 cc motor, vier ci- finder-in-lijn met bovenliggende nokkenas door een tandriem aan gedreven. Zoals alle motoren drijft hij de voorwielen aan. De gewone 70 heeft een vermogen van 68 PK en een koppel van 100 Nm bij 2900 toeren, de ES een vermogen van 65 PK en een koppel van eveneens 100 Nm bij 2900 toeren, de gewone 70 heeft een 4-bak, de ES een 5-bak. De topsnelheid be draagt 156 km/u (in 4), de accele ratie van 0-100 km/u verloopt in 14 sec. De verbruiken verschillen echter duidelijk tussen beide versies, de 70 verbruikt volgens ECE bij 90 km/u 1:18.5, de ES bij 90 1:19.2, in stadsverkeer geeft de ECE aan resp. 1:11.2 en 1:13.5. Uit be trouwbare collegiale bron verna men wij dat de ECE cijfers bij de Regata 70 zeer reëel zijn, gemid deld werd met dè 70 ES 1:15 gere den. In de Regata 85 huist een 1498 cc motor voor de automaat en een 1585 cc motor voor de handgeschakelde versie. De exac te reden daarvan is ons ook niet duidelijk, de vermogen- en koppel- cijfers blijven echter gelijk, name lijk 85 PK en 120 Nm bij 3000 toe ren. De topsnelheid bedraagt 165 km/u, de acceleratie van 0-100 km/u verloopt in 12.5 sec., het verbruik is bij 90 km/u volgens ECE 1:18 en in stadsverkeer 1:10.9, deze cijfers hebben wij he laas nergens kunnen verifiëren. Dan de Regata 100, daarin huist een 1585 cc motor met een vermo gen van 100 PK en een koppel van 'A UTO UPS INI iHiiimiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiimiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiHiiiiHiiiiiii^ Het paradepaard uit het Mazda-programma, de RX- 7, heeft onlangs een aantal belangrijke wijzigingen on dergaan. Niettemin hebben de ontwerpers kans gezien het karakter van de auto onaangetast te laten. Uiterlijk Is de vernieuw de versie te herkennen aan de nieuwe lichtmetalen 14 inch velgen (standaard) met 205/60HR14 banden en de ventilatie-roostertjes in de voorspoiler, voor de toevoer van koellucht naar de remmen. Verder is de Mazda RX-7 tegen meer prijs leverbaar met in twee kleuren gespoten carros serie, met name zilvergrijs met antraciet. Belangrijke wijzigingen hebben zich echter voltrok ken in het interieur. Dash board, stuurwiel, stoelen en bekleding zijn volledig nieuw opgezet. Het instrumenten paneel is ergonomisch bij zonder logisch ingedeeld, o.a. met een viertal secun daire bedieningsorganen in cluster-opstelling aan weers zijden van het instrumenta rium, te bedienen zonder het stuur los te laten. De aandui ding op de vier ronde tellers zijn uitgevoerd in zacht rood en daardoor onder alle om standigheden optimaal af leesbaar. Het uitgebreide verwarmings- en ventilatie systeem met tien uitstroom openingen wordt bediend met inwendig verlichte draai en drukschakelaars en be schikt o.a. over vier aanja- gersnefheden en een re-cir culatiestand. De bestuur dersstoel is naast de gebrui kelijke funkties voorzien van zithoek-verstelling, een ver stelbare hoofdsteun en in stelbare lendesteun. In het interieur is uitgebreid gebruik gemaakt van velours als be- kledingsstof, met name op de stoelen en de deurpane len. Het dashboard is geheel vervaardigd uit niet-reflekte- rend materiaal. De belangrijkste techni sche wijzigingen zijn uitge voerd aan het onderstel. De voor deze modifikaties beno digde research is voor een aanzienlijk deel gelegen in de aktieve inzet van Mazda's RX-7 in de autosport. Het remsysteem is nu rondom f voorzien van inwendig ge- koelde schijven van een gro- tere diameter. De bevesti- f gmgspunten van het Watts- stangenstelsel van de ach- terwielophanging zijn ver- plaatst, met als resultaat een f iets sterker natuurlijk onder- stuur, wat de richtings-stabi- liteit ten goede komt. Tegen meerprijs is de vernieuwde Mazda RX-7 leverbaar met een 50% sper-differentieel, wat nog sneller bochtenwerk mogelijk maakt. Gebleven is het kenmerkende motorische f hart van de Mazda RX-7, de tweeschijfs rotatiemotor. De specificaties en prestatiecij- fers, alsmede het brandstof- verbruik van deze bewezen betrouwbare krachtbron wa- 1 ren geen aanleiding tot enige modifikatie. De basisprijs voor de vernieuwde Mazda RX-7 SDX bedraagt 51.895.-, waarbij moet worden aangemerkt, dat de eenvoudige DX-versie met 1 meer in het programma voor- komt. 1 (Prijswijzigingen voorbe- houden) f 133.5 Nm bij 3800 toeren. De ge meten topsnelheid bedraagt 181 km/u, de gemeten acceleratie van 0-100 km/u verloopt in 10.2 sec. Het verbruik volgens ECE bij 90 km/u is 1:17, wij maten 1:16.5, in stadsverkeer geeft de ECE aan 1:9.6, wij hadden een gemiddeld verbruik van 1:12. Tot slot de die selmotor, deze meet 1714 cc, het vermogen is 58 PK, het koppel 103 Nm bij 3000 toeren. De prestaties van de diesel zijn zeer redelijk, een top van 150 km/u, een acceleratie van 0-100 km/u in 19 sec. en een verbruik volgens ECE bij 90 km/u 1:19.2, bij 120 km/u 1:13.7 en in stadsverkeer 1:14.1, wij hadden een gemiddelde tijdens de test van 1:15. Het gaat hier dus om de die seluitvoering met de 1,7 liter mo tor. Wegligging Hier kunnen we wat korter zijn, er is namelijk weinig verschil in weg- liggmgseigenschappen tussen de diverse Regata's. Alle hebben na melijk voorwielaandrijving, onaf hankelijke veerpoten met schroef- veren vóór en onafhankelijke op hanging met dwarsgeplaatste blad- veer achter. De remmen vóór zijn schijven, achter trommels, het is een in vóór en achter gescheiden systeem met bekrachtiging. De stuurinrichting is van het tandheu gelsysteem. De besturing is indi rect en niet zo nauwkeurig. Een licht onderstuurkarakter is waar neembaar, de bediening is niette min licht. De koersvastheid op de van zijwind of wegoneffenheden. In de bochten gedraagt de Regata zich goed, uitbreken is er met bij. De voorwielaandrijving wordt ver der niet in het stuur gevoeld. De remweg bij 100 km/u bedraagt 48 meter. Comfort De Regata is bijzonder comforta bel. Ook hier weinig verschil tus sen de diverse uitvoeringen, zij het dat de duurdere modellen een iets rijkelijker uitrusting hebben. Ook neemt het inte rieurgeluid met het stijgen van de prijs af, veroorzaakt door mo gelijk betere isolatie en vanzelf sprekend door de grotere motor die minder moeite heeft met de auto. De diesel Is eveneens re delijk stil al hoor je hem meer bij optrekken en stationair draaien. De vering van de Regata is tame lijk kort, maar toch nog wel rede lijk soepel. De schokdemperwer king is goed. De stoelen en bank zitten prima, voorin royale en comfortabele stoelen met goede steun, achterin een licht geprofi leerde achterbank. De ruimte voor en achter is toerei kend, 5 personen kunnen gemak kelijk een plaats vinden in de Re gata. De bagageruimte is fors be meten. Het interieur is netjes afge werkt en gestoffeerd, de uitrusting compleet tot rijkelijk bij de luxe modellen. Aan veiligheid noteerden wij, goede rij-eigenschappen, rus tige besturing, goede remmen in gescheiden circuits. Gelaagde voorruit, gedeelde stuurkolom, 3 pts, aut. veiligheidsgordel en hoofdsteunen, kindersloten op achterportierenAchterruitverwar ming, achteruitrijlampen, mistach- terlicht, halogeen koplampen en knipperlichtinstallatie. Als opmer king de halogeen koplampen zitten met op de standaard, de wissers hebben naast de intervalstand. maar één snelheidstrand. Tot slot de geluidsproduktie, wij geven hierbij een gemiddelde, bij 100 km/u 73 dBA, bij 120 km/u 76 dBA en bij topsnelheid 81 dBA. De Regata is een heel prettige auto, een waardige opvolger voor de 131, een fraai gelijnde, maar niet opvallende auto. Het is op een top een Fiat met dus een Italiaans temperament, de afwer king is fraai, de uitrusting rijke lijk, de prijs is zeer redelijk al zijn er in deze klasse en prijsgroep concurrenten zat. 309 iimHiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiimiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimmimimiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimimiiiimmiitimin De over 1983 meest ge produceerde wagen is de Nissan Sunny. Met slechts een 600 exemplaren ver sloeg de Sunny zijn groot ste concurrent de Toyota Corolla. De eerste twee plaatsen van meest vervaardigde wagens ter wereld in 1983 worden dus door Japan ners ingenomen en dat zegt toch wel wat. Op de 3e plaats komt trouwens een Amerikaan, de Ciera van General Motors, niet te verwarren met de Sierra van Ford. De 4e, 5e en 6e plaats wordt dan eindelijk door Europeanen bezet resp. Renault met de 9, Volkswagen met de Golf en Opel met de Kadett. Van Nissan Sunny zijn in 1983 377.891 exemplaren geëxporteerd naar maar liefst 130 landen. In totaal zijn van de Sunny sinds 1966 7 miljoen auto's ver vaardigd. De top 10 over 1983 luidt: 1. Sunny Nissan (Ja pan) 556.340; 2. Corolla Toyota (Japan) 555.706; 3. Ciera (Cutlass) GM (Ame rika) 527.391; 4. R9 Re nault (Frankrijk) 488.048; 5. Golf VW (W. Duitsland) 483.181; 6. Kadett Opel (W.Duitsland) 426.262; 7. Mazda 323 Toyata Kogyo (Japan) 418.255; 8. Centu ry/Regal GM (Amerika) 411.255; 9. Uno Fiat (Italië) 376.349; 10 Oldsmobile GM Amerika365.554. FIAT REGATA. Volvo - Mazda President Rooseveltlaan 768 Vlissingen - tel. 01184-16679 Filiaal Oude Vlissingseweg 40B Middelburg-01180-25521 Volvo 66 DL1979 Volvo 345 LPG 1982 Volvo 240 Van diesel 1981 Volvo 244 DL1977-1978 Volvo 343 GLS1982 Volvo 343 Winner1982 Volvo 343 1981 Triumph Dolemite HL1980 Citroen Visa Super1982 Fiat Ritmo 75 CL1981 Ford Escort autom1977 Mazda 323 HB1982 Mazda 323 Sedan1982 Mazda 626 Sedan LPG1980 Mazda 626 2.01979 Simca 1307 GLS1978 Simca 1308 S1977 Renault 4 GTL1978 Renault 5 TL, 5-drs1981 Renault 14 TS, zeegroen1979 Renault FuegoTX, groen metallic1982 Audi 100 LS1978 Datsun Stanza, rood metallic1982 Talbot 1510 LS LPG1980 VW Jetta automaat1983 Fiat Fiorino1981 Fiat Ritmo 60 L, brons metallic 1982 Ford Escort, oranje1979 Ford Taunus, zilver1980 Honda Accord Sedan1982 Toyota Corolla1980 Toyota Corolla Liftback DX1982 Austin Maxi1981 Renault 5 GTL1980 Simca 1100 Tl1977 Citroen Dyane 61979 MAZDA MEER AUTO MINDER ZORGEN met drievoudige zekerheid. 3. 6 maanden omruil-garantie volgens voorwaarden omruil-garantie Fiat Panda 45 1982 9.250.- Fiat 127,3-drs. 1979 5.250.- Fiat 128,1300 CL, 2-drs. 1978 2.500.- Fiat Ritmo 3, 5-drs. 1979, v.a 4.750.- Fiat Ritmo Diesel 1980-1981 v.a 9.500.- Fiat Ritmo 60 5-drs. 1983 n.o.t.k. Fiat 131 2000 Racing 1979 5.450.- Fiat 132 1600 1979 7.750.- Renault 9 TL 1982 12.950.- Autobianchi A112 E 1979 7.150.- Peugeot 504 Break 1980 11.250.- Lancia Beta 1600 1980 10.400.- Citroen 2 CV 6 Club 1981 6.900.- 9.250.- Talbot Horizon 1.3 1981 9.750.- Audi 80 2-drs. 1974 2.250.- Datsun 160 B 4-drs. 1979 3.950.- Fiat 127 Panorama 5-speed 1983 12.900.- Datsun Cherry 1979 7.850.- Ford Escort Automaat 1980 8.250.- Mini 1000 Bestel 1980 2.500.- Mazda 14 Estate 1981 11.500- Industrieweg 19 Vlissingen 01184-17736 BMW 315 Ford Escort 55 1.3 (grijs kent.). Ford Fiesta 1.1 L Mercedes 300 D Opel Kadett 1.3 S Opel Kadett 1.2 N, 2-drs Opel Kadett 1.6 D Opel Ascona 1 6 S Opel Ascona 1 6 S, 5-drs Mitsubishi Lancer GL VW Golf C BMW 320-6 div. acc Ford Escort 16 L 68.000 km 48.000 km 190.000 km 51.000 km 28.000 km 58.000 km 48.000 km 43.000 km 60.000 km 25.000 km 78.000 km 51.000 km 1981 1982 1981 1977 1982 1980 1982 1982 1982 1981 1982 1979 1981 Opel Rekord 19 N53.000 km VW Passat 16 CL diesel43.000 km Audi 80 GLS79 000 km Peugeot 305 GLD130.000 km BMW 320-6 zender uitv73.000 km Ford Escort 1300 Stationcar68 000 km Datsun Cherry36 000 km Mazda 323 DX42.000 km Opel Kadett 12 N 3-drs55.000 km Opel Kadett 12 N65.000 km Opel Rekord 2.0 S53.000 km VW Jetta GLD. 4-drs74.000 km 1982 1982 1980 1979 1980 1981 1982 1982 1982 1980 1981' 1981 Renault 4 TL1976 500.- Mazda 8181976 275.- Simca 1100 Tl1974 750.- Volvo 144 E1973 1.250.- Dus kiest u een „First Class"-occasion bij uw Toyotadealer, bij ons dus. Ruime keus in goede, gebruikte auto's. Véél Toyota's natuurlijk. want wie éénmaal Toyota rijdt, blijft 'm rijden. Maar ook steeds meer anderen ruilen hun auto bij ons in. Zodoende hebben wij een ruim aanbod in diverse merken en modellen. Na uitvoerige en zorgvuldige controle krijgen die wagens ons predikaat „First Class". Van zo'n auto weet u zeker, dat hij betrouwbaar en veilig is. Bovendien geven wij op Toyota (afhankelijk van model, bouwjaar en gereden kilometers) 3 of 12 maanden garantie op materiaal en arbeidsloon. Deze week bieden wij o.a. aan: Xoyota Starlet1980 VI 'Toyota Tercel 4-drs. luxe1979 Toyota Tercel 3-drs. coupé1979 VI Toyota Corolla Spec .1980 VI TOYOTA COROLLA 4-drs. GL 1983. nieuw model Toyota Carina 4-drs. de luxe Toyota Cressida diesel Mitsubishi 81-82 VI 1981 VI 1982 VI Mazda 626 1979 VI Renault 9 TL Honda Civic 3-drs 1982 VI 1980 VI Opel Ascona 1 9 de Luxe Opel Kadett Caravan 1.3 N Opel Kadett 3-drs. diesel Suzuki 3-drs 1981 1980 1982 VI 1983 DAIHATSU CHARMANT LC Kyoto uitv. 5 wkn. oud, 2.500 km met veel extra's. Werke lijk als nieuw, tegen zéér aantrekkelijke prijs. VL. Toyota Celica Coupé ST1977 Toyota Corolla Station1976 VI Toyota Mark II1975 Toyota Carina1975-77-78 VI Simca 1308 GLS78 Ford Taunus73 Opel Ascona 1.674 Middelburg: Klein Vlaanderen 97-Tel. 01180-12865 Vlissingen: Industrieweg 23-Tel. 01184-12916

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1984 | | pagina 9