fS) een collage van de herfst SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 14 NOVEMBER 1984 De wereld om ons heen is in het najaar vaak kleuriger dan in de zomer. Het kleurenpalet van de herfst is dan ook een erg mooi fotomodel. Wie er in dit seizoen op uittrekt, vindt veel motieven voor de camera. De ver kleurende bladeren aan de struiken. Of bomen in hun laatste blad. De paddestoelen langs de weg. Een stille vaart in de herfst. Een spinneweb in de morgen. Mensen die wachten op de winter. Hier is een collage van de herfst... een pagina vol ideeën om in dit donkere seizoen toch nog geslaagde en fleurige foto's te maken. v herfst-fototaal De bloemen van het bos Ze horen op een pagina vol herfst foto's: de mysterieuze 'kinderen van de herfst'. Ze op deze manier fotograferen is vooral een kwestie van geduld en enkele gymnasti sche oefeningen, want je moet er wel voor met de camera naar de grond. Wachten op de winter -"«r- Een laagstaande zon, mensen die wachten bij een stoplicht... zo'n foto is het symbool van een sei zoen, waarin we, wachtend op de winter, genieten van de laatste zonnewarmte. Het vogeloogper- spectief zorgt voor een opvallende vlakverdeling Een mistige morgen Mist is vaak een vriend van foto grafen, die van diepte in hun foto houden. Dat naar de horizon toe waziger wordende landschap heeft een goede vertewerking. Deze foto graafhad geluk, dat hij nèt die reiger op de goede plaats in beeld kon krijgen. De dreigende lucht is het resultaat van een in de donke re kamer toegepaste techniek, waarbij het licht plaatselijk werd 'tegengehouden -■ Spoor in het zand Een fotograaf ontdekt soms bij zondere.motieven in de gewoonste dingen. Zoals hier op een na de drukke zomermaanden verlaten strand. Het voertuig, waarmee de vakantiehuisjes zijn opgehaald, laat een diep spoor achter in het zand. A Is de zon de juiste stand heeft, worden alleen de opstaande kanten beschenen en krijg je dit verrassende resultaat. De laatste blaadjes Mooie foto's zijn soms het resul taat van fotograferen op het juiste moment. A Is ze volop in blad staan leveren deze knotwilgen een weinig boeiend beeld op. Als ze helemaal kaal zijn, zijn ze vaak ook minder interessant. Maar nu ze net nog wat blad hebben, vor men ze een veelzeggend motief. De bomen zijn iets onderbelicht, waardoor de stammen en takken een zwart/wit lijnenspel vormen. Spel met de schaduwen Wie een hoog standpunt kiest en dan let op de zonnestand kan een leuk effect bereiken door te spelen met de schaduwen. In het najaar is de zonnestand laag genoeg om zo'n foto te maken. Als de zon ho ger aan de hemel zou hebben ge- I staan, dan was dit dubbelbeeld niet zichtbaar geweest. Beweging bevriezen Bij zo'n motief van snelle bewegin gen en vallende waterdruppels is de flitser ideaal. De belichting vindt bij het flitsen niet plaats ge durende de tijd, dat de lens open staat meestal II30e seconde). In dat geval zou er te veel bewe- gingsonscherpte zijn ontstaan. Er wordt alleen belicht tijdens het moment van het flitsen, en dat ligt bij een electronenflitser op slechts 11500e tot III.000e seconde en bij een computerflitser op korte af standen zelfs op 1/IO.OOOe seconde of nog korter. Zo kun je een bewe ging 'bevriezenzodat zelfs de druppels volledig stil lijken te staan. Herfstmozaiek Een paar bladeren van een ameri- kaanse eik op wat gaas... zo'n foto moet je in kleur zien! De fotograaf heeft Moeder Natuur wel iets ge holpen door met zwart carton te zorgen voor een donkere achter grond. Maar dat is niet erg als het er om gaat de herfst te vangen in al zijn kleurige schoonheid. Tegenlicht in web Recept voor zo'n foto: een vroege herfstmorgen, dauwdruppels aan de draden en de eerste stralen van de zon, die van achteren door de druppels spelen. Omdat de belich ting bij zo'n tegenlichtopname niet precies te berekenen is, kun je 't beste enkele opnamen maken met verschillende belichtingstijden of lensopeningen). Ook binnenfoto's Buiten is het somber en binnen is het donker. Dan pak je al gauw de flitser. Deze fotograaf deed dat niet: met een filmpje van 27 DIN (is gelijk aan 400 ASA) maakte hij deze sfeervolle opname. Het lamplicht zorgde voor dit resultaat, dank zij de hooggevoelige film. mmm

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1984 | | pagina 15