Een goede voorbereiding op de
winter spaart een hoop ellende
'AiirrtTiBC
'AUIQUES.
DE ACCU HEEFT HET
ZWAAR IN DE WINTER
AUTOBEDRIJF
VEERSEDAM
ANWB-gekeurd
de toekomst b.v.
AUTOMOBIELBEDRIJF
VAN FRAASSEN B.V.
Diverse occasions met
Bovag-garantie
Auto-Poppe Walcheren B.V.
Autobedrijf Joosse
Autobedrijf Joosse
RENAULT
A-1 GEBRUIKTE WAGENS
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 31 OKTOBER 1984
1. Banden
2. Rem- en stuurinrichting
De automobilist kan makke
lijk zelf nagaan of zijn auto
remt en bij het remmen
goed spoort, als hij niet te
hard op een stille weg remt.
Op een slecht wegdek kan
worden vastgesteld of de
stuurinrichting correct
werkt.
3. Ruitewissers
4. Koplampen, achterlich
ten
5. Accu en dynamo
6. Radiator
7. Motorolie
8. Bougies
9. Luchtfilter en carbura
tor
10. Verwarming en venti
latie
11. Portiersloten
12. Portierafdichtingen
13. Scharnieren
14. Lak en chroom
15. Nuttige zaken
AUTO EN
Volvo - Mazda
Kom - kijk en vergelijk
De Mazda 323 typen Sport
Flair en Noblesse
Bovag-garantie vanaf 5.000,-
Wij leveren ook alle
merken nieuwe auto's
Vrouwenpolder
Tel. 01189-1524-1351 J
.RENAULT——
4 GTL
5 GTL
Iff
5 TL 5-deurs
9 TL
9 GTL
9 GTL
14 GTL
1982
1982
1979
1982
1982
1983
1979
18 stationcar1981
18.
1983
10.500.-
12.500.-
7.950.-
13.500.-
12.500.-
14.950.-
6.500.-
12.500.-
14.950.-
5.500.-
11.750.-
20 TL LPG1979
Mini Metro1983
Mercedes 300 0
aut1980 29.750.-
Golf1980 9.500.-
FmNWB
Met! jaar no-riskGarantie en
een professionele service.
En toch vooreen redelijke prijs.
Auto-Poppe-
OCCASIONS
Een greep uit ons assortiment
NET EVEN BETER
occasions
I Audi 80 GL Diesel 2-drsslechts 59.000 km 1981
Gildeweg 20, Vlissingen 01184-19420
315
Nu is het tijd aan het water
onderhoud van uw auto te
denken. Een auto die goed
is uitgerust voor de winter,
zal zijn berijder zelden voor
problemen stellen.
Verschillende werkjes kan
de automobilist best zelf op
knappen; andere moet hij
aan zijn dealer of garage
overlaten, vooral als nauw
keurige metingen dienen te
worden verricht of als er
specialistisch gereedschap
aan te pas moet komen. Ve
le bedrijven testen overi
gens diverse onderdelen
zoals banden, remmen,
schokdempers, stuurinrich
ting, uitlaten, accu's, ont
steking, verlichting, radiator
en slangen gratis of middels
een winterinspectiebeurt
voor heel weinig geld. Maar
laten we een aantal zaken
de revue passeren:
Vanzelfsprekend hebben de
banden een goed profiel
nodig, zeker in winterse
omstandigheden. Kijk of er
geen onregelmatige slijtage
te zien is. Deze kan duiden
op fouten in het onderhoud.
Dit is werk voor de garage
of bandenspecialist. Kijk
ook na of de banden op de
juiste spanning zijn.
De ruitëwisserbladen zijn
vaak te hard en dan is het
beter ze te vervangen. De
ruiten ontdoen van alle vet
te aanslag. Ook het is tijd
het tankje van de ruite-
sproeier van antivries te
voorzien.
In deze donkere maanden
is de verlichting erg belang
rijk. Kijk de gloeilampen na.
Zien ze er iets zwart uit, ver
vang ze dan alvast. En het
beste is altijd een stel te
vervangen. Laat de lampen
ook goed afstellen, het is
hinderlijk die lampen die
overal heen schijnen.
Is de ventialatorriem in or
de? Deze riem zorgt voor
de aandrijving van de dyna
mo. Zonodig vervangen.
Belangrijk is ook de accu.
Corrosie aan de poolklem-
men verwijderen en de po
len licht invetten. Als de ac
cu bol staat, duidt dit door
gaans op een spoedig ein
de. Verstandig is het in dit
geval een nieuwe accu - be
palend voor een vlotte start
in de winter - aan te schaf
fen. Zorg dat alle kabels en
stroomoverbrengers droog
en vetvrij zijn, zonodig in
spuiten met een anti-vocht-
middel.
De radiator moet worden
voorzien van antivries, als
de auto tenminste niet is
voorzien van een gesloten
koelsysteem met speciale
koelvloeistof. Kijk tevens al
le waterslangen na.
Wie een multigrade olie ver
bruikt, hoeft zich geen zor
gen te maken. Wie zomero-
lie gebruikt (SAE 30 of 40)
moet deze laten verwisselen
voor SAE 20W/20.
Het is een kleine moeite de
bougies uit te schroeven en
Voorkom onaangename verrassingen in de winter en laat de auto op diverse pun
ten goed controleren
de afstand van de elektro
den nader te bekijken. Zijn
ze sterk ingebrand, dan
moet de bougie worden ver
vangen. Overigens is het
beter de bougies in ieder
geval om de 15.000 km te
vervangen. Let net als bij de
accu op de kabels, spuit ze
in met een vocht-verdrij-
vend middel, ook voor de
stroomverdelerkap is dit
goed. Zorg dat de ontste
king perfect in orde is.
Veel auto's zijn voorzien
van een automatische rege
ling voor het luchtfilter, die
zich aanpast aan de winter
periode. Bij andere auto's
moet dit met de hand ge
beuren. Het luchtfilterele-
ment wordt uitgeblazen of
uitgeklopt. Bij te sterke ver
vuiling is het beter het lucht-
filterelement te vernieuwen.
Werkt de startmotor naar
behoren? Duurt het lang
vordat de motor aanslaat?
Loopt de motor onrustig of
met een te hoog toerental?
Dit zijn zaken voor de gara
ge.
Hier doen zich nauwelijks
problemen voor, kijk alle
waterslangen na. Zijn er
problemen, daar weet de
dealer of garage wel raad.
Voor een goed uitzicht is
verwarming en ventilatie
onontbeerlijk.
De automobilist die in de
winter wel eens moeite
heeft gehad met bevroren
portiersloten open te krij
gen, heeft hiervoor voort
aan wel een spuitbusje bij
de hand.
Ook de rubbers van deuren
en kofferdeksel kunnen
vastvriezen. Het verdient
aanbeveling de rubberran-
den met wat talkpoeder of
glycerine in te vetten.
Een druppel olie kan geen
kwaad. Vooral dit soort za
ken (11, 12, 13 en 15) zijn
er speciale middelen op de
markt.
Het wegenzout heeft een
verwoestende werking. De
lak behandelen met een
conserverend verzorgings
middel en het chroom invet
ten. En wat de onderkant
aangaat denk aan de anti-
roest-behandeling.
Het is nuttig in de auto ook
een ijskrabber of een bus
ruitontdooier en een anti-
condensdoek te hebben,
een handwisser voor besla
gen ramen, evenals een set dien een bekeuring kan be-
reservelampen, die boven- sparen.
Misschien is het al voorgekomen in deze maanden, maar
mogelijk gebeurt het nog wanneer het echt flink gaat vrie
zen, ineens wil de motor niet meer starten. De startmotor
en motor draaien moeizaam rond tot aan het moment dat
er helemaal geen geluid meer te horen is, de accu is leeg.
Althans dat is wel het meest voorkomend fenomeen in de
winter, we willen hier direkt stellen dat met altijd de accu
schuldig is, natuurlijk kunnen allerlei stroomoverbrengers
niet deugen, er kan veel carrosie zijn, de startmotor kan
defect zijn of te zwaar draaien, de dynamo kan niet in orde
zijn en de accu niet voldoende bijladen, eenzelfde euvel
kan ook een defecte of niet goed afgestelde V-snaar ver
oorzaken, een slecht afgestelde ontsteking, een defecte
bobine kan de oorzaak zijn (bij benzinemotoren uiteraard)
maar toch, ondanks deze lijst, zal het niet starten in de
winter meestal terug te voeren zijn tot de accu.
Dit komt namelijk door het feit dat een accu niet levenslang
meegaat, een accu raakt op. Het één en ander komt door
de chemische processen die in de accu plaatsvinden.
De leeftijd die een accu kan smeermiddelen oliën voe-
bereiken is afhankelijk van pret-
Een goede afstelling van verlichting is uiterst belangrijk
goed onderhoud, dat wil zeg
gen de accu regelmatig
schoonmaken, dus op polen
reinigen, de accu zonodig
met gedestilleerd water bij
vullen enz., verder van een
goede staat van de motor en
andere stroomoverbrengers,
zodat de accu niet wordt
overbelast of overladen, en
vervolgens ook nog van de
kwaliteit of misschien beter
gezegd de techniek die in de
accu is toegepast.
Naast de aloude bekende accu
is er de laatste jaren ook de
zgn. onderhoudsvrije accu op
de markt gekomen. Daarbij
wordt in de accu van een an
dere stof, legering, gebruik ge
maakt, in plaats van het anti
moon bij de loden platen ge
bruikt men seleen, een cal-
ciumlegering of tin. Deze stof
fen zorgen voor minder onre
gelmatigheden dan het anti-
noom en doen de accu langer
leven. Het is echter uitkijken
geblazen, sommige min of
meer onbekende accu's wor
den weieens onterecht van een
sticker onderhoudsvrij voor
zien. En afhankelijk van de ge
bruikte stof, min of meer anti
moon, het gebruikte raamwerk
in de accu gaat de ene onder
houdsvrije accu. Ook hier
spreekt de kwaliteit een woord
je mee. Adviseren hierin is
moeilijk, zoals voor elke accu,
onderhoudbehoevend of on
derhoudsvrij, geldt, is het beste
een nieuwe accu aan te schaf
fen van een bekend, alom ge
prezen, merk met zo mogelijk
een origineel garantie-certifi
caat en dit te doen bij een ori
ginele vakman, een dealer, Bo-
vaggarage of banden/accus
pecialist met Vaco-lidmaatsa-
chap enz. Maar keren we eerst
even terug naar dat niet meer
starten. De accu moet de
stroom leveren, ten eerste om
de startmotor aan te draaien,
die op haar beurt weer de mo
tor aandraait en dat is voor een
benzine, diesel of LPG motor
hetzelfde. Om dat te kunnen
doen moet die accu in optimale
staat verkeren, maar 's zomers
zijn er vele verzachtende om
standigheden, de temperatuur
en het klimaat (vaak met voch
tig) werken zeker niet tegen.
Zo zorgt de zomerse tempera
tuur ervoor dat alle draaiende
gedeelten soepel lopen, oqk al-
tiger dus wat hogere tempera
tuur. Kortom is er niet zoveel
kracht en dus stroom nodig om
het geheel van motoren te la
ten lopen. Daarbij voelt de ac
cu zich ook behaaglijker bij
een wat hogere temperatuur.
Vergelijk maar een doodgewo
ne batterij uit een lantaarn of
een radio, soms helpt even in
de zon of op de verwarming
leggen weer voldoende ener
gie. De winter met zijn lage
temperatuur werkt dus in het
nadeel. Door de lage tempera
tuur zakt de energie van de ac
cu al enorm. Geeft de accu's
zomers 100%, door de koude
kan dit zakken naar 80 en zelfs
50%. Als we daarbij nu voegen
dat een accu met het eeuwige
leven heeft, maar in de loop
der jaren al achteruit gaat en
dus door zijn leeftijd al niet
meer 100% geeft, dan zal het
duidelijk zijn dat een accu die
door zijn leeftijd al 70 of 80%
geeft, in de winter in extreme
gevallen tot 50% gereduceerd
wordt, en dan dus nog maar
zo'n 30 tot 40% van zijn capa
citeit levert. Het zal ook duide
lijk zijn dat dit in de zomer zelfs
te weinig is, laat staan in de
winter door de koude alles nog
een extra stroef draait. Kortom
het is dus helemaal niet bijzon
der dat de accu er op het eer
ste gezicht zo ineens mee op
houdt.
Maar net even een beetje vorst
en de auto start al niet meer.
De oorzaak toch die al was
oudere accu (tenminste zo'n 2
jaar oud, in andere gevallen is
er of sprake van een slechte
kwaliteit of een duidelijke fout,
een sluiting, die normaliter nog
onder de garantie of tenminste
een deel daarvan zou moeten
vallen), die accu die onder zo
merse omstandigheden het
nog doet, maar echte winterse
koude met meer aan kan en
ook na opladen telkens weer
problemen geeft. Het beste is
dan die accu toch maar te ver
vangen, het voorkomt een
hoop irritatie.
Een accu is net als banden,
een uitlaat, schokdempers e.d.
een artikel dat tot de groep slij
tage artikelen of snelle vervan-
gmgsartikelen behoort. Voor
de consument is het zaaks
daarin op de centjes te letten.
Adviesprijzen, zelfs van top
merken zeggen al niets meer.
President Rooseveltlaan 768
Vlissingen - tel. 01184-16679
Filiaal Oude Vlissingseweg 40B
Middelburg-01180-25521
Volvo 244 DL1977-1978
Volvo 343 GLS1982
Volvo 343 Winner1982
Volvo 343 1981
Volvo 343 autom1978
Volvo 343 DL autom1977
Triumph Dolemite HL1980
Citroën Visa Super1982
Citroën GS Break1978
Fiat 127 1978
Fiat Ritmo 75 CL1981
Ford Escort autom1977
Mazda 323 HB1982
Mazda 323 Sedan1982
Mazda 626 Sedan LPG1980
Simca 1307 GLS1978
Simca 1308 S1977
Renault 4 GTL1978
Renault 5 TL, 5-drs1981
Renault 14 TS, zeegroen1979
Renault Fuego TX, groen metallic1982
Audi 100 LS1978
Datsun Stanza, rood metallic1982
Talbot 1510 LS LPG1980
VW Jetta automaat1983
VW Golf1981
Fiat Ritmo 60 L, brons metallic 1982
Ford Escort, oranje1979
Ford Taunus, zilver1980
Honda Accord Sedan1982
Toyota Corolla1980
Toyota Corolla Liftback DX1982
Austin Maxi1981
Renault 5 GTL1980
Simca 1100 Tl1977
Citroën Dyane 61979
MAZDA MEER AUTO MINDER ZORGEN
Audi 100 GL 5 Diesel, zilver met., 87.000 km1979
Audi 100 GL 5 Diesel, zilver, 110.000 km1981
BMW 520/6. rood. revisiemotor LPG 1979
BMW 728, groen met120 000 km1978
Citroen GS Break, blauw metallic1979
Fiat Argenta 2 0 injectie, blauw
metallic. 26 000 km nov 1982
Ford Capri 2.0 S. zilver antraciet. 80 000 km
Ford Fresta 13 S. zilver. 68 000 km
Ford Escort automaat 1300 L zilver metallic
Honda CBX 550 F2
Honda Civic. 5-drs.. blauw metallic, 46 000 km
Mercedes 240 D. blauw. 80.000 km
Mercedes 300 TD. ivoor. 100.000 km
Mercedes 240 0.136 000 km
Mercedes 240 D 5 v beige, 96000 km
Mercedes 200 D. groen
Mitsubishi Colt. 3-drsrood metallic, 43 000 km
Mitsubishi Colt. 3-drs., zilver metallic. 76 000 km
Opel Ascona 2.0 D. 2-drs., brum
Renault 54 automaat 1300, zilver metallic
Renault 5 TL. groen metallic. 68 000 km
Toyota Carina 1600.4-deurs. rood
Toyota Sportswagon. blauw metallic. 70 000 km
VW Goll LD. 3-drs.. bruin melallic. rev motor
VW Goll D. 3-drs.. rood
1980
1979
1977
1982
1981
1982
1979
1980
1982
1974
1980
1979
1979
1979
1979
1978
1978
1977
1975
1980
1978
VW GOH. 3-drsrood. 72.000 km
VW Goll. 3-drsgeel. 70 000 km
VW Passat Diesel Variant stationcar, geel1981
VW Scirocco GT, rood1977
Technorapport aanwezig, vraag inzage
geadviseerde reparaties worden vóór
aflevering uitgevoerd
coupon voor ANWB-contro
bijgevoegd
Autobedrijf
Selspleln 5-13 4331 NP Middelburg
Telefoon (01180) 33003
Neem met een gebruikte auto geen risico. Neem een No-
risk occasion van Auto Poppe die er als V.A.G.-dealer voor
Volkswagen en Audi volledig achter staat. Met een service,
die net zo goed en compleet is als bij een nieuwe auto. Dat
geeft zekerheid, betrouwbaarheid en veiligheid.
Kom langs en maak een keus uit meer dan 40 perfekte, ge
bruikte wagens van verschillende merken. U kunt inruilen,
verzekeren en financieren. We zijn ook op vrijdagavond en
op zaterdag geopend.
Maak een proefrit en ontdek het zelf Een gebruikte auto
van Auto Poppe is goed èn bovendien zeer redelijk ge
prijsd.
Peugeot 305 GL 60.000 km
1980
9.750.-
Opel Kadett Special 70.000 km
1982
12.750-
BMW 315 Special 43.000 km
1983
18.950.-
Citroën Visa GT 27.000 km
1983
13.950-
Renault 4 TL 63.000 km
1980
5.750.-
Golf Diesel 105.000 km
1980
10.700.-
Peugeot 305 GL 75.000 km
1981
10.950.-
Audi 100 L5 S 140.000 km
1978
3.950.-
Citroën Visa GT 20.000 km
1983
14.250.-
Santana GL5 75.000 km
1982
22.500-
Jetta C 1300 45.000 km
1980
9.950.-
Golf Extra 70.000 km
1979
9.250.-
Peugeot 505 SR 84.000 km....
1981
16.750.-
Ford Taunus 88.000 km
1979
7.450.-
Opel Kadett 13 S 19.000 km
1982
15.000.-
Datsun Cherry 1300 19.000 km
1982
12.750.-
Opel Kadett SR 50.000 km
1980
13.500.-
Talbot Horizon GL 59.000
1981
9.850.-
Gildeweg 22, 4383 NK Vlissingen
Postbus 176, 4330 AD Middelburg
Telefoon 01184-19610
Ford Fiesta 1300 S met open dak1979
Ford Fiesta Bravo1981
Ford Fiesta 1100 L50.000 km 1980
Ford Escort 1300 Bravo 5-drs26.000 km 1983
Ford Escort 1100 Bravo25.000 km 1983
Ford Escort 1300 Bravo 5-drs. met 5 versnellingsbak28.000 km 1983
Ford Escort 1600 Bravo 5-drs. met 5-versnelling27.000 km 1983
Ford Escort 1600 GL 3-drs. automaat 28.000 km 1983
Ford Escort 1600 Bravo 5-drs. combi met LPG 36.000 km 1983
Ford Escort 1600 Bravo 3-drs. combi44.000 km 1982
Ford Escort 1600 Sport 38.400 km 1980
Ford Escort 1600 Sport 67.000 km 1979
Ford Escort 1300 L 2-drs56.000 km 1980
Ford Escort 1300 L 4-drs. automaat59.500 km 1980
Ford Escort 1300 L 2-drs72.000 km 1978
Ford Escort 1100 Bravo 3-drs32.000 km 1982
Ford Taunus 1600 L 2-drs65.000 km 1979
Ford Taunus 2000 L 2-drs96.000 km 1979
Ford Taunus 1600 L 2-drs1976
Ford Taunus 1600 L 2-drs1978
Ford Taunus 1600 Bravo 2-drs57.000 km 1981
Ford Taunus 1600 GL 4-drs51.000 km 1980
Ford Taunus 1600 GL 4-drs78.000 km 1980
Ford Taunus 1600 Bravo 4-drs63.000 km 1982
Ford Taunus 1600 Bravo 2-drs40.000 km 1982
Ford Sierra 1600 L 5-drs18 400 km 1983
Ford Sierra 1600 GL 5-drs45.000 km 1983
Ford Sierra 1600 L 5-drs70.000 km 1983
Ford Granada 2300 1981
Ford Granada 2300 GL94.000 km 1979
Ford Capri 2000 GL70.000 km 1981
Ford Capri 1600 1978
Toyota Corolla 1600 Liftback58.000 km 1982
Opel Kadett 1200 N 3-drs18.000 km 1982
Peugeot 305 SR48.000 km 1982
Opel Kadett 1600 S 5-drs40.000 km 1982
Volvo 343 L53.000 km 1980
Opel Ascona 1600 S 5-drs.
Renault 5 GTL 3-drs
Renault 14 TS
Datsun 120 A half automaat
52.000 km 1982
44.000 km 1980
78.000 km 1979
86.600 km 1978
FORD D TRUCK type 810 open laadbak met huif 1979,100.000 km
Peugeot 104 GL82.600 km 1978