Een goede voorbereiding op de winter spaart een hoop ellende 'AiirrtTiBC 'AUIQUES. DE ACCU HEEFT HET ZWAAR IN DE WINTER AUTOBEDRIJF VEERSEDAM ANWB-gekeurd de toekomst b.v. AUTOMOBIELBEDRIJF VAN FRAASSEN B.V. Diverse occasions met Bovag-garantie Auto-Poppe Walcheren B.V. Autobedrijf Joosse Autobedrijf Joosse RENAULT A-1 GEBRUIKTE WAGENS SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 31 OKTOBER 1984 1. Banden 2. Rem- en stuurinrichting De automobilist kan makke lijk zelf nagaan of zijn auto remt en bij het remmen goed spoort, als hij niet te hard op een stille weg remt. Op een slecht wegdek kan worden vastgesteld of de stuurinrichting correct werkt. 3. Ruitewissers 4. Koplampen, achterlich ten 5. Accu en dynamo 6. Radiator 7. Motorolie 8. Bougies 9. Luchtfilter en carbura tor 10. Verwarming en venti latie 11. Portiersloten 12. Portierafdichtingen 13. Scharnieren 14. Lak en chroom 15. Nuttige zaken AUTO EN Volvo - Mazda Kom - kijk en vergelijk De Mazda 323 typen Sport Flair en Noblesse Bovag-garantie vanaf 5.000,- Wij leveren ook alle merken nieuwe auto's Vrouwenpolder Tel. 01189-1524-1351 J .RENAULT—— 4 GTL 5 GTL Iff 5 TL 5-deurs 9 TL 9 GTL 9 GTL 14 GTL 1982 1982 1979 1982 1982 1983 1979 18 stationcar1981 18. 1983 10.500.- 12.500.- 7.950.- 13.500.- 12.500.- 14.950.- 6.500.- 12.500.- 14.950.- 5.500.- 11.750.- 20 TL LPG1979 Mini Metro1983 Mercedes 300 0 aut1980 29.750.- Golf1980 9.500.- FmNWB Met! jaar no-riskGarantie en een professionele service. En toch vooreen redelijke prijs. Auto-Poppe- OCCASIONS Een greep uit ons assortiment NET EVEN BETER occasions I Audi 80 GL Diesel 2-drsslechts 59.000 km 1981 Gildeweg 20, Vlissingen 01184-19420 315 Nu is het tijd aan het water onderhoud van uw auto te denken. Een auto die goed is uitgerust voor de winter, zal zijn berijder zelden voor problemen stellen. Verschillende werkjes kan de automobilist best zelf op knappen; andere moet hij aan zijn dealer of garage overlaten, vooral als nauw keurige metingen dienen te worden verricht of als er specialistisch gereedschap aan te pas moet komen. Ve le bedrijven testen overi gens diverse onderdelen zoals banden, remmen, schokdempers, stuurinrich ting, uitlaten, accu's, ont steking, verlichting, radiator en slangen gratis of middels een winterinspectiebeurt voor heel weinig geld. Maar laten we een aantal zaken de revue passeren: Vanzelfsprekend hebben de banden een goed profiel nodig, zeker in winterse omstandigheden. Kijk of er geen onregelmatige slijtage te zien is. Deze kan duiden op fouten in het onderhoud. Dit is werk voor de garage of bandenspecialist. Kijk ook na of de banden op de juiste spanning zijn. De ruitëwisserbladen zijn vaak te hard en dan is het beter ze te vervangen. De ruiten ontdoen van alle vet te aanslag. Ook het is tijd het tankje van de ruite- sproeier van antivries te voorzien. In deze donkere maanden is de verlichting erg belang rijk. Kijk de gloeilampen na. Zien ze er iets zwart uit, ver vang ze dan alvast. En het beste is altijd een stel te vervangen. Laat de lampen ook goed afstellen, het is hinderlijk die lampen die overal heen schijnen. Is de ventialatorriem in or de? Deze riem zorgt voor de aandrijving van de dyna mo. Zonodig vervangen. Belangrijk is ook de accu. Corrosie aan de poolklem- men verwijderen en de po len licht invetten. Als de ac cu bol staat, duidt dit door gaans op een spoedig ein de. Verstandig is het in dit geval een nieuwe accu - be palend voor een vlotte start in de winter - aan te schaf fen. Zorg dat alle kabels en stroomoverbrengers droog en vetvrij zijn, zonodig in spuiten met een anti-vocht- middel. De radiator moet worden voorzien van antivries, als de auto tenminste niet is voorzien van een gesloten koelsysteem met speciale koelvloeistof. Kijk tevens al le waterslangen na. Wie een multigrade olie ver bruikt, hoeft zich geen zor gen te maken. Wie zomero- lie gebruikt (SAE 30 of 40) moet deze laten verwisselen voor SAE 20W/20. Het is een kleine moeite de bougies uit te schroeven en Voorkom onaangename verrassingen in de winter en laat de auto op diverse pun ten goed controleren de afstand van de elektro den nader te bekijken. Zijn ze sterk ingebrand, dan moet de bougie worden ver vangen. Overigens is het beter de bougies in ieder geval om de 15.000 km te vervangen. Let net als bij de accu op de kabels, spuit ze in met een vocht-verdrij- vend middel, ook voor de stroomverdelerkap is dit goed. Zorg dat de ontste king perfect in orde is. Veel auto's zijn voorzien van een automatische rege ling voor het luchtfilter, die zich aanpast aan de winter periode. Bij andere auto's moet dit met de hand ge beuren. Het luchtfilterele- ment wordt uitgeblazen of uitgeklopt. Bij te sterke ver vuiling is het beter het lucht- filterelement te vernieuwen. Werkt de startmotor naar behoren? Duurt het lang vordat de motor aanslaat? Loopt de motor onrustig of met een te hoog toerental? Dit zijn zaken voor de gara ge. Hier doen zich nauwelijks problemen voor, kijk alle waterslangen na. Zijn er problemen, daar weet de dealer of garage wel raad. Voor een goed uitzicht is verwarming en ventilatie onontbeerlijk. De automobilist die in de winter wel eens moeite heeft gehad met bevroren portiersloten open te krij gen, heeft hiervoor voort aan wel een spuitbusje bij de hand. Ook de rubbers van deuren en kofferdeksel kunnen vastvriezen. Het verdient aanbeveling de rubberran- den met wat talkpoeder of glycerine in te vetten. Een druppel olie kan geen kwaad. Vooral dit soort za ken (11, 12, 13 en 15) zijn er speciale middelen op de markt. Het wegenzout heeft een verwoestende werking. De lak behandelen met een conserverend verzorgings middel en het chroom invet ten. En wat de onderkant aangaat denk aan de anti- roest-behandeling. Het is nuttig in de auto ook een ijskrabber of een bus ruitontdooier en een anti- condensdoek te hebben, een handwisser voor besla gen ramen, evenals een set dien een bekeuring kan be- reservelampen, die boven- sparen. Misschien is het al voorgekomen in deze maanden, maar mogelijk gebeurt het nog wanneer het echt flink gaat vrie zen, ineens wil de motor niet meer starten. De startmotor en motor draaien moeizaam rond tot aan het moment dat er helemaal geen geluid meer te horen is, de accu is leeg. Althans dat is wel het meest voorkomend fenomeen in de winter, we willen hier direkt stellen dat met altijd de accu schuldig is, natuurlijk kunnen allerlei stroomoverbrengers niet deugen, er kan veel carrosie zijn, de startmotor kan defect zijn of te zwaar draaien, de dynamo kan niet in orde zijn en de accu niet voldoende bijladen, eenzelfde euvel kan ook een defecte of niet goed afgestelde V-snaar ver oorzaken, een slecht afgestelde ontsteking, een defecte bobine kan de oorzaak zijn (bij benzinemotoren uiteraard) maar toch, ondanks deze lijst, zal het niet starten in de winter meestal terug te voeren zijn tot de accu. Dit komt namelijk door het feit dat een accu niet levenslang meegaat, een accu raakt op. Het één en ander komt door de chemische processen die in de accu plaatsvinden. De leeftijd die een accu kan smeermiddelen oliën voe- bereiken is afhankelijk van pret- Een goede afstelling van verlichting is uiterst belangrijk goed onderhoud, dat wil zeg gen de accu regelmatig schoonmaken, dus op polen reinigen, de accu zonodig met gedestilleerd water bij vullen enz., verder van een goede staat van de motor en andere stroomoverbrengers, zodat de accu niet wordt overbelast of overladen, en vervolgens ook nog van de kwaliteit of misschien beter gezegd de techniek die in de accu is toegepast. Naast de aloude bekende accu is er de laatste jaren ook de zgn. onderhoudsvrije accu op de markt gekomen. Daarbij wordt in de accu van een an dere stof, legering, gebruik ge maakt, in plaats van het anti moon bij de loden platen ge bruikt men seleen, een cal- ciumlegering of tin. Deze stof fen zorgen voor minder onre gelmatigheden dan het anti- noom en doen de accu langer leven. Het is echter uitkijken geblazen, sommige min of meer onbekende accu's wor den weieens onterecht van een sticker onderhoudsvrij voor zien. En afhankelijk van de ge bruikte stof, min of meer anti moon, het gebruikte raamwerk in de accu gaat de ene onder houdsvrije accu. Ook hier spreekt de kwaliteit een woord je mee. Adviseren hierin is moeilijk, zoals voor elke accu, onderhoudbehoevend of on derhoudsvrij, geldt, is het beste een nieuwe accu aan te schaf fen van een bekend, alom ge prezen, merk met zo mogelijk een origineel garantie-certifi caat en dit te doen bij een ori ginele vakman, een dealer, Bo- vaggarage of banden/accus pecialist met Vaco-lidmaatsa- chap enz. Maar keren we eerst even terug naar dat niet meer starten. De accu moet de stroom leveren, ten eerste om de startmotor aan te draaien, die op haar beurt weer de mo tor aandraait en dat is voor een benzine, diesel of LPG motor hetzelfde. Om dat te kunnen doen moet die accu in optimale staat verkeren, maar 's zomers zijn er vele verzachtende om standigheden, de temperatuur en het klimaat (vaak met voch tig) werken zeker niet tegen. Zo zorgt de zomerse tempera tuur ervoor dat alle draaiende gedeelten soepel lopen, oqk al- tiger dus wat hogere tempera tuur. Kortom is er niet zoveel kracht en dus stroom nodig om het geheel van motoren te la ten lopen. Daarbij voelt de ac cu zich ook behaaglijker bij een wat hogere temperatuur. Vergelijk maar een doodgewo ne batterij uit een lantaarn of een radio, soms helpt even in de zon of op de verwarming leggen weer voldoende ener gie. De winter met zijn lage temperatuur werkt dus in het nadeel. Door de lage tempera tuur zakt de energie van de ac cu al enorm. Geeft de accu's zomers 100%, door de koude kan dit zakken naar 80 en zelfs 50%. Als we daarbij nu voegen dat een accu met het eeuwige leven heeft, maar in de loop der jaren al achteruit gaat en dus door zijn leeftijd al niet meer 100% geeft, dan zal het duidelijk zijn dat een accu die door zijn leeftijd al 70 of 80% geeft, in de winter in extreme gevallen tot 50% gereduceerd wordt, en dan dus nog maar zo'n 30 tot 40% van zijn capa citeit levert. Het zal ook duide lijk zijn dat dit in de zomer zelfs te weinig is, laat staan in de winter door de koude alles nog een extra stroef draait. Kortom het is dus helemaal niet bijzon der dat de accu er op het eer ste gezicht zo ineens mee op houdt. Maar net even een beetje vorst en de auto start al niet meer. De oorzaak toch die al was oudere accu (tenminste zo'n 2 jaar oud, in andere gevallen is er of sprake van een slechte kwaliteit of een duidelijke fout, een sluiting, die normaliter nog onder de garantie of tenminste een deel daarvan zou moeten vallen), die accu die onder zo merse omstandigheden het nog doet, maar echte winterse koude met meer aan kan en ook na opladen telkens weer problemen geeft. Het beste is dan die accu toch maar te ver vangen, het voorkomt een hoop irritatie. Een accu is net als banden, een uitlaat, schokdempers e.d. een artikel dat tot de groep slij tage artikelen of snelle vervan- gmgsartikelen behoort. Voor de consument is het zaaks daarin op de centjes te letten. Adviesprijzen, zelfs van top merken zeggen al niets meer. President Rooseveltlaan 768 Vlissingen - tel. 01184-16679 Filiaal Oude Vlissingseweg 40B Middelburg-01180-25521 Volvo 244 DL1977-1978 Volvo 343 GLS1982 Volvo 343 Winner1982 Volvo 343 1981 Volvo 343 autom1978 Volvo 343 DL autom1977 Triumph Dolemite HL1980 Citroën Visa Super1982 Citroën GS Break1978 Fiat 127 1978 Fiat Ritmo 75 CL1981 Ford Escort autom1977 Mazda 323 HB1982 Mazda 323 Sedan1982 Mazda 626 Sedan LPG1980 Simca 1307 GLS1978 Simca 1308 S1977 Renault 4 GTL1978 Renault 5 TL, 5-drs1981 Renault 14 TS, zeegroen1979 Renault Fuego TX, groen metallic1982 Audi 100 LS1978 Datsun Stanza, rood metallic1982 Talbot 1510 LS LPG1980 VW Jetta automaat1983 VW Golf1981 Fiat Ritmo 60 L, brons metallic 1982 Ford Escort, oranje1979 Ford Taunus, zilver1980 Honda Accord Sedan1982 Toyota Corolla1980 Toyota Corolla Liftback DX1982 Austin Maxi1981 Renault 5 GTL1980 Simca 1100 Tl1977 Citroën Dyane 61979 MAZDA MEER AUTO MINDER ZORGEN Audi 100 GL 5 Diesel, zilver met., 87.000 km1979 Audi 100 GL 5 Diesel, zilver, 110.000 km1981 BMW 520/6. rood. revisiemotor LPG 1979 BMW 728, groen met120 000 km1978 Citroen GS Break, blauw metallic1979 Fiat Argenta 2 0 injectie, blauw metallic. 26 000 km nov 1982 Ford Capri 2.0 S. zilver antraciet. 80 000 km Ford Fresta 13 S. zilver. 68 000 km Ford Escort automaat 1300 L zilver metallic Honda CBX 550 F2 Honda Civic. 5-drs.. blauw metallic, 46 000 km Mercedes 240 D. blauw. 80.000 km Mercedes 300 TD. ivoor. 100.000 km Mercedes 240 0.136 000 km Mercedes 240 D 5 v beige, 96000 km Mercedes 200 D. groen Mitsubishi Colt. 3-drsrood metallic, 43 000 km Mitsubishi Colt. 3-drs., zilver metallic. 76 000 km Opel Ascona 2.0 D. 2-drs., brum Renault 54 automaat 1300, zilver metallic Renault 5 TL. groen metallic. 68 000 km Toyota Carina 1600.4-deurs. rood Toyota Sportswagon. blauw metallic. 70 000 km VW Goll LD. 3-drs.. bruin melallic. rev motor VW Goll D. 3-drs.. rood 1980 1979 1977 1982 1981 1982 1979 1980 1982 1974 1980 1979 1979 1979 1979 1978 1978 1977 1975 1980 1978 VW GOH. 3-drsrood. 72.000 km VW Goll. 3-drsgeel. 70 000 km VW Passat Diesel Variant stationcar, geel1981 VW Scirocco GT, rood1977 Technorapport aanwezig, vraag inzage geadviseerde reparaties worden vóór aflevering uitgevoerd coupon voor ANWB-contro bijgevoegd Autobedrijf Selspleln 5-13 4331 NP Middelburg Telefoon (01180) 33003 Neem met een gebruikte auto geen risico. Neem een No- risk occasion van Auto Poppe die er als V.A.G.-dealer voor Volkswagen en Audi volledig achter staat. Met een service, die net zo goed en compleet is als bij een nieuwe auto. Dat geeft zekerheid, betrouwbaarheid en veiligheid. Kom langs en maak een keus uit meer dan 40 perfekte, ge bruikte wagens van verschillende merken. U kunt inruilen, verzekeren en financieren. We zijn ook op vrijdagavond en op zaterdag geopend. Maak een proefrit en ontdek het zelf Een gebruikte auto van Auto Poppe is goed èn bovendien zeer redelijk ge prijsd. Peugeot 305 GL 60.000 km 1980 9.750.- Opel Kadett Special 70.000 km 1982 12.750- BMW 315 Special 43.000 km 1983 18.950.- Citroën Visa GT 27.000 km 1983 13.950- Renault 4 TL 63.000 km 1980 5.750.- Golf Diesel 105.000 km 1980 10.700.- Peugeot 305 GL 75.000 km 1981 10.950.- Audi 100 L5 S 140.000 km 1978 3.950.- Citroën Visa GT 20.000 km 1983 14.250.- Santana GL5 75.000 km 1982 22.500- Jetta C 1300 45.000 km 1980 9.950.- Golf Extra 70.000 km 1979 9.250.- Peugeot 505 SR 84.000 km.... 1981 16.750.- Ford Taunus 88.000 km 1979 7.450.- Opel Kadett 13 S 19.000 km 1982 15.000.- Datsun Cherry 1300 19.000 km 1982 12.750.- Opel Kadett SR 50.000 km 1980 13.500.- Talbot Horizon GL 59.000 1981 9.850.- Gildeweg 22, 4383 NK Vlissingen Postbus 176, 4330 AD Middelburg Telefoon 01184-19610 Ford Fiesta 1300 S met open dak1979 Ford Fiesta Bravo1981 Ford Fiesta 1100 L50.000 km 1980 Ford Escort 1300 Bravo 5-drs26.000 km 1983 Ford Escort 1100 Bravo25.000 km 1983 Ford Escort 1300 Bravo 5-drs. met 5 versnellingsbak28.000 km 1983 Ford Escort 1600 Bravo 5-drs. met 5-versnelling27.000 km 1983 Ford Escort 1600 GL 3-drs. automaat 28.000 km 1983 Ford Escort 1600 Bravo 5-drs. combi met LPG 36.000 km 1983 Ford Escort 1600 Bravo 3-drs. combi44.000 km 1982 Ford Escort 1600 Sport 38.400 km 1980 Ford Escort 1600 Sport 67.000 km 1979 Ford Escort 1300 L 2-drs56.000 km 1980 Ford Escort 1300 L 4-drs. automaat59.500 km 1980 Ford Escort 1300 L 2-drs72.000 km 1978 Ford Escort 1100 Bravo 3-drs32.000 km 1982 Ford Taunus 1600 L 2-drs65.000 km 1979 Ford Taunus 2000 L 2-drs96.000 km 1979 Ford Taunus 1600 L 2-drs1976 Ford Taunus 1600 L 2-drs1978 Ford Taunus 1600 Bravo 2-drs57.000 km 1981 Ford Taunus 1600 GL 4-drs51.000 km 1980 Ford Taunus 1600 GL 4-drs78.000 km 1980 Ford Taunus 1600 Bravo 4-drs63.000 km 1982 Ford Taunus 1600 Bravo 2-drs40.000 km 1982 Ford Sierra 1600 L 5-drs18 400 km 1983 Ford Sierra 1600 GL 5-drs45.000 km 1983 Ford Sierra 1600 L 5-drs70.000 km 1983 Ford Granada 2300 1981 Ford Granada 2300 GL94.000 km 1979 Ford Capri 2000 GL70.000 km 1981 Ford Capri 1600 1978 Toyota Corolla 1600 Liftback58.000 km 1982 Opel Kadett 1200 N 3-drs18.000 km 1982 Peugeot 305 SR48.000 km 1982 Opel Kadett 1600 S 5-drs40.000 km 1982 Volvo 343 L53.000 km 1980 Opel Ascona 1600 S 5-drs. Renault 5 GTL 3-drs Renault 14 TS Datsun 120 A half automaat 52.000 km 1982 44.000 km 1980 78.000 km 1979 86.600 km 1978 FORD D TRUCK type 810 open laadbak met huif 1979,100.000 km Peugeot 104 GL82.600 km 1978

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1984 | | pagina 15