GILDEWEG 33 VLISSINGEN - 01184-18851 Min Metro in 3 jaar verbeterd maar niet duurder Banden zijn van levensbelang HOE ONTSTAAT TE SNELLE BANDENSLIJTAGE? Saab-90 de moderne versie van de 99 DE EERSTE 10 KOPERS GRATIS NAAR ENGELAND MET DE OLAU LINE. Occasion! "ge PEUGEOT-RUBERS OPGELET W. J. SONKE, TOYOTA CEVAAL occasions AUTOBEDRIJF RIJK R.V. AUTOBEDRIJF: MAAK EEN PROEFRIT IN DE AUSTIN MAESTRO BIJ: OFF. DEALER VOOR WALCHEREN Een moderne auto UW TOYOTA-DEALER: van de BMW-dealer SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 17 OKTOBER 1984 Austin Rover Nederland B.V. heeft per 15 oktober 1984 Autobedrijf Maritiem te Vlissingen aangesteld als officieel dealer voor het merk Austin. Vanaf deze datum is Vlissingen een gloednieuw autobedrijf rijker waar u, behalve voor service en onderhoud, aan het juiste adres bent om kennis te maken met de nieuwste modellen van Austin Metro, Austin Maestro en de jubilerende Austin Mini. Eind november vindt de officiële opening plaats, maar wie de showroom van Maritiem eerder bezoekt kan rekenen op di verse speciale aanbiedingen. Zoals de Austin Maestro Superstar, nu vanaf 15.995,-. Of extra inruilvoordeel tot maximaal 1.500,- boven de ANWB/Bovag koerslijst bij aanschaf van een Austin Metro. Bovendien gaan de eerste 10 kopers voor rekening van Autobedrijf Maritiem met de Olau Line naar Engeland. Kortom, een be zoekje aan dit autobedrijf is nu iqt||VI al meer dan de moeite waard. ™-*o Gildeweg 33, Vlissingen, tel. 01184-18851. TEVENS TE KOOP GEVRAAGD, AUTOBEDRIJF 311 AUTOBEDRIJF MARITIEM In 1981 werd in Neder land de Austin Metro op de markt gebracht. In de drie jaren die er sindsdien ver streken, werd een zeer groot aantal wijzigingen en verbeteringen aan de stan daard-uitrusting van de Me tro aangebracht, terwijl de prijs - de inflatie in aanmer king genomen - in feite rela tief daalde. In het bijzonder de 1000 cm1 modellen (thans leverbaar als de Metro Surf, het goedkoopste ty pe, en de wat duurdere maar ook wat ruimer uitgeruste LS) profi teerden hiervan, ook al omdat een aantal belangrijke voorzie ningen die oorspronkelijk alleen op de duurdere modellen voor kwamen, ook bij de goedkopere typen werden aangebracht. De vele wijzigingen hebben be trekking op techniek, veiligheid, comfort, cosmetica en garantie- voorwaarden, De prijs voor het goedkoopste type Metro in 1981 was toen 12.995. Thans be draagt de prijs voor de Surf, het goedkoopste type van nu, 13.390. Het verschil is dus 395. De inflatie over drie jaar in aanmerking genomen, is de Metro nu dus relatief goedkoper dan bij de introductie en bovendien aan zienlijk vollediger uitgerust. INRUIL Niet alleen de prijs van een nieu we auto speelt een rol, bij de aan koopbeslissing, ook de waarde van de auto bij inruil doet dat in belang rijke mate. Voor de Austin Metro is die waarde na twee jaar 55 a 60 procent, waarmee de Metro zich met zijn beste concurrenten kan meten. ONDERHOUD Voor de Austin Metro gelden on derhoudsbeurten die met een in terval van 20.000 km (of eenmaal per jaar, wat zich het eerst voor doet) moeten worden uitgevoerd. Voor deze beurten staat een vaste tijd, namelijk van 2 3,/4 uur. KOSTEN PER KILOMETER Over een periode van 80.000 ki lometer (of twee jaar) worden de totale kosten van onderhoudsbeur ten en reparaties voor een Austin Metro op 4V6 cent per kilometer ge raamd. In dit bedrag zijn begrepen: arbeidsloon, onderdelen, olie, ban den en uitlijnen. Dit cijfer van kos ten per kilometer is aan de hand van praktijkgegevens uitgerekend door de technische afdeling van Austin Rover Nederland in Gouda. WIJZIGINGEN In de 3 jaar dat de Metro nu op de markt is zijn er een groot aantal wijzigingen doorgevoerd. De dea ler kan u er alles over vertellen. Wij noemen hier een aantal wijzigin gen op. De koppeling is verbeterd, een nieuwe koppelingsplaat met radiale dempingsveren is toege past, de koppeling grijpt nu zeer soepel aan. De motorophanging is verbeterd, waardoor trillingen en geluidsoverdracht niet meer voor komen. Alle Metro modellen zijn nu uitgerust met een gelaagde voor ruit en veiligheidswielen en ban den, welke laatsten ervoor zorgen dat ook met een lekke band nog redelijk doorgereden kan worden naar een veilige reparatieplaats. Ten opzichte van de eerste Metro's is er veel meer isolatie toegepast, waardoor ander geluid het interieur binnendringt. In het interieur is er nogal wat veranderd om het com fort te verbeteren zoals nieuwe stoelen met betere zitting en rugleuning, betere steun en nieu we hoofdsteunen. Verder nieuwe rolgordels met een unieke ophan ging. Betere plaatsing stuurwiel en nieuwe beter geplaatste bedie ningshefbomen, schakelaars e.d. Een betere zijruitontwaseming, en alle modellen standaard uitklapba re zijruiten, betere hoedeplank en betere zonnekleppen met meer mogelijkheden. En tot slot meer voorzieningen op de goedkopere modellen zoals rembekrachtiger, achterruitwisser en sproeier, ach terruitverwarming, mistachter- lichten en achteruitrijlampen, por- tierbakken en rijkere en smaakvol lere interieuraankleding. GARANTIE Na de introductie van de Metro in 1981 werd het „Supercover Plus" systeem ingevoerd voor de gehele reeks van Austin/MG en Rover modellen. Voor de Austin Metro houdt dit het volgende in. De koper krijgt één jaar fabrieksgaran tie. Voor een bedrag van 235 (voor de MG is dat 325) kan hj zich voor één extra jaar verzekeren tegen vrijwel alle mechanische de fecten. Geeft hij een bedrag van 410 uit (MG Metro 535), dan geldt deze extra verzekering gedu rende twee jaar (of 100.000 km, bij één jaar is het maximum 50.000 km). Op deze wijze kan een waar borg van drie jaar worden verkre gen. Bovendien is ook assistentie bij autopech in eigen land en in de rest van Europa in dit systeem be grepen (informatie bij dealers). Tenslotte werd een carrosseriega- rantite van zes jaar ingevoerd tegen corrosie van binnenuit. Wanneer autobanden te snel slijten, kunnen daarvoor velerlei oorzaken bestaan. Het kan zijn dat de wielen niet goed sporen of dat er sprake is van onbalans. Maar het ook op een defect aan de auto duiden, of op verkeerde bandenspanning dan wel een „te sportieve rijstijl". In elk geval doet iedere automobilist er goed aan zelf op zijn ban denslijtage te letten: met het oog op zijn veiligheid en uit het oogpunt van zijn portemonnaie. Slijt een band scheef af, dan verdient een bezoek aan een bandenspecialist aan beveling. de automobilist, meestal bij een bepaalde snelheid, een trilling in het stuur. Een gek geluid door re sonantie in de wielophanging of de carrosserie kan er ook op duiden. Dit euvel is alleen te verhelpen door met juiste apparatuur de wie len te balanceren. Het is in principe niet nodig wielen van plaats te ver wisselen, zegt Vredestein, maar als dit gebeurt moeten voor- en ach terwielen gewisseld worden zonder dat de draairichting van de band verandert. Ook bij het demonteren en monteren van winterhanden is het zaak de rijrichting en positie op de band te merken: een pijl met een wit krijtje is voldoende. Vrede stein wijst erop, dat goed gebalan ceerde wielen rustiger lopen, dat dan de banden minder slijten, maar dat ook zekerheid, veiligheid en rijcomfort hiermee gediend zijn. Toch zijn er behalve deze twee De Nederlandse bandenfabri kant Vredestein Is van oordeel dat de moderne radlaalbanden vele tienduizenden kilometers kunnen meegaan, mits de band goed gebruikt wordt. Maar wat Is dan goed en wat Is verkeerd? De voornaamste voorwaarde om een zo lang mogelijke levens duur te bereiken Is volgens Vre destein een goede wlelsporlng. Verkeerde sporing merkt men al gauw aan te snelle slijtage van vooral de voorbanden. Dit gaat vaak samen met een scheve slijta ge van het loopvlak. In ernstige ge vallen vormt zich op de randen van de loopvlakribben soms een vlies. In dit geval is er maar één oplos sing: de vakman moet de voortrein van de wagen uitlijnen. Een andere oorzaak van te snel le en vaak scheve bandenslijtage is onbalans van de wielen. Dan voelt „hoofdoorzaken" van bandenpro blemen nog tal van andere diagno ses mogelijk. Als de voortrein niet goed afgesteld is, wanneer een rem aanloppt, als er speling zit in de wiellagers of het besturingsme chanisme, indien de schokdem pers defect zijn, dan kun je dat aan de bandenslijtage merken. Waar men tevens regelmatig op moet letten is de bandenspanning, die door de fabrikant wordt voor geschreven. Bij onderspanning of overbelasting slijten de schouders van de banden te veel; bij te hoge spanning slijt de middenbaan ex tra. Daarom raden we voor lange trajecten, bij zware belasting en bij winterhanden 0.2 bar extra lucht druk aan, en bij een kombinatie van deze omstandigheden 0.4 bar. Dat gaat overmatige warmie-ont- wikkeling tegen en komt weer ten goede aan de levensduur van de banden. Niet „scheuren door de boch ten", niet te fel optrekken en zo min mogelijk remmen met geblok keerde wielen bespaart ook de banden. De automobilisten kan er zelf veel aan doen. Maar het be langrijkste is dat hij er zelf op let. Banden zijn nu eenmaal erg be langrijk, al realiseert men zich dat te weinig: „Het bandenloopvlak is het enige contact tussen de auto en de weg". De Saab-90 is het basis model geworden in de reeks Saab-modellen. Met zijn volkomen nieuw achter stuk is de Saab-99 omge doopt in Saab-90. Naast een grotere bagageruimte en een grotere brandstof tank, heeft de achterophan ging van de auto dezelfde constructie als die van de Saab-900 Sedan. Andere nieuwe kenmerken zijn on der meer wielen, volgens een nieuw ontwerp, lage- druk gasschokdempers voor een betere wegligging en groter comfort en harde re klepzittingen in de motor, zodat deze nu op loodvrije benzine kan rijden. De grondige modernisering van de 99 tot de Saab-90 demonstreert het voornemen om de markt in de afzienbare toekomst te blijven voorzien van een auto van dit type. De Saab-90 zal een belangrijk deel van de activiteiten van Saab vor men en neemt ongeveer 15-20% van het produktie- en verkoopvolu me van Saab voor zijn rekening. De nieuwe Saab is een verdere ontwikkeling van de auto waarmee Saab tegen het einde van de zesti ger jaren een eerste stap zette op de markt voor grotere auto's. Toen de Saab-99 geïntroduceerd werd, werd hij beschouwd als een uiterst moderne auto met veel geavan ceerde en futuristische kenmer ken Speciaal kregen het goede weggedrag en de grote inwendige ruimte van de auto lof toege zwaaid. Een groot aantal van de belangrijk ste Saab-vernieuwingen werden op de Saab-99 geïntroduceerd - zelfherstellende bumpers, de ver warmde stoel, koplampwissers, het praktische Combi Coupé idee en bovenal, Saab's speciale toepas sing van de techniek van drukvul- ling door middel van uitlaatgassen, waarbij grote prestaties gecombi neerd werden met een laag brand stofverbruik. (Turbo). In vergelijking met de concur rentie zal men bemerken dat de nieuwe Saab-90 weer een uiterst moderne auto is. De carosserrie is zeer sterk en voldoet aan uiterst stringente eisen wat de veiligheid bij botsingen betreft. Het chassis is voortdurend verder verfijnd en is fundamenteel hetzelfde als dat van de Saab-900, dat altijd bij proeven vol lof werd beoordeeld. De schijf remmen rondom, nu met asbest- vrije blokken, zijn geconstrueerd om bestand te zijn tegen zware be lasting bij alle rij-omstandigheden. De wegligging en de actieve vei ligheid van de Saab-90 behoren tot de beste in zijn klasse. De voor wielaandrijving en de grote 15-inch wielen spelen een belangrijke rol. Toen de Saab-99 werd geïntrodu ceerd vormde voorwielaandrijving eerder een uitzondering dan de re gel. De meeste fabrikanten zijn zich nu bewust van de voordelen van voorwielaandrijving. Het levert de basis voor een chassiscon- structie die de bestuurder de beste mogelijkheden biedt om de auto in moeilijke verkeerssituaties te kun nen besturen - in het bijzonder on der winterse omstandigheden op de weg. De 99 had al bepaalde construc- tiekenmerken van de Saab-900 geérfd. Nu het gehele achterstuk van de carosserie gelijk is aan dat van de 900 Sedan, was het tevens mogelijk de achterwielophanging toe te passen waaraan de 900 zijn stabiele bedieningskenmerken te danken heeft. Een eerlijke respons en duidelijke reakties op het stuur wiel zijn van belang als de bestuur der in staat moet zijn om de auto onder alle omstandigheden te be sturen om eventuele fouten te her stellen. Het is een bekend feit dat in dit opzicht voorwielaandrijving meer „vergevend" van aard is dan ach terwielaandrijving. Een goede ge wichtsverdeling is ook belangrijk. Bij de Saab-90 wordt het meeste gewicht altijd door de voorwielen gedragen - zelfs als de auto volle dig beladen is. De bestuurder wordt derhalve nooit onaange naam verrast door veranderingen in het gedrag van de auto bij het vervoeren van verschillende ladin gen. De inwendige veiligheid behoort tot de beste in zijn klasse. Dit wordt aangetoond door onderzoeken van ongevallen. De carrosserie is nu volkomen gewijzigd vanaf de mid delste dakstijl tot de achterbumper. Dit heeft het mogelijk gemaakt de bagageruimte tot 617 dm3 te ver groten. Met neergeklapte achter bank neemt de inhoud van de laad ruimte toe tot 1.5 m3. Het nieuwe achterstuk kan ook een grotere brandstoftank bergen - 63 liter vergeleken met 58 liter bij de 99. De Saab-90 wordt uitsluitend gefabriceerd als een tweedeurs Sedan en wordt aangedreven door de beproefde Saab twee liter motor met enkele carburator die 100 DIN pk(73 kW) ontwikkelt. De vijf ver snellingsbak heeft iets lagere over brengingsverhoudingen dan voor heen het geval was, zodat de auto zowel zuinig als sportief kan wor den bereden. Een voorspoiler is standaard aangebracht op de Saab-90 hetgeen de auto een sportiever aanzien geeft. De basis uitrusting van de Saab-90 heeft een hoge standaard. De veilig- heidskenmerken zijn onder meer 3 veiligheidsriemen voor de passa giers achterin, buitenspiegels aan beide kanten die van binnenuit kunnen worden versteld, wissers op de koplampen, koplampen die samen met de ontsteking automa tisch worden uitgeschakeld en elektrisch verwarmde bestuurders stoel. De Saab-90 is standaard uitge rust met laagprofiel banden met een lage rolweerstand hetgeen tot het lage brandstofverbruik bij draagt. Deze uitvoering is ook van een voorspoiler voorzien die de luchtweerstand bij hoge snelheden vermindert Als extra kan op dit model een schuifdak worden gele verd.. AUSTIN TERUG IN VLISSINGEN MARITIEM Dus kiest u een „First Class"-occasion bij uw Toyotadealer, bij ons dus. Ruime keus in goede, gebruikte auto's. Véél Toyota's natuurlijk. want wie éénmaal Toyota rijdt, blijft 'm rijden. Maar ook steeds meer anderen ruilen hun auto bij ons in. Zodoende hebben wij een ruim aanbod in diverse merken en modellen. Na uitvoerige en zorgvuldige controle krijgen die wagens ons predikaat „First Class". Van zo'n auto weet u zeker, dat hij betrouwbaar en veilig is. Bovendien geven wij op Toyota (afhankelijk van model, bouwjaar en gereden kilometers) 3 of 12 maanden garantie op materiaal en arbeidsloon. Deze week bieden wij o.a. aan: Toyota Starlet1980 VI Toyota Tercel 4-drs. luxe1979 Toyota Tercel 3-drs. coupé1979 VI Toyota Corolla Spec1980 VI Toyota Corolla station1979 Toyota Corolla 4-drs. GL 1983 nieuw model Audi 80 cl.. 4-drs. mrt. '84. 65.000 km in staat van nieuw tegen zéér prijs VI Goedkope meeneemauto's: Toyota Carina 4-drs. de luxe81-82 VI Toyota Cressida diesel1981 VI Mitsubishi1982 VI Mazda 6261979 VI Renault 9 TL1982 VI Honda Civic 3-drs1980 VI Opel Ascona 1.9 de Luxe1981 Opel Kadett Caravan 1.3 N1980 Opel Kadett 3-drs. diesel1982 VI Suzuki 3-drs1983 Toyota Celica Coupé ST1977 Toyota Corolla Station1976 VI Toyota Mark II1975 Toyota Carina1975-77-78 VI Simca 1308 GLS'78 Ford Taunus'73 Toyota Crown station. 1978. 52.0(H) km. ideaal als trekker, paardetrailer m) Middelburg: Klein Vlaanderen 97-Tel. 01180-12865 Vlissingen: Industrieweg 23-Tel. 01184-12916 Renault 9 TSE1982 16.650 - Renault 5 GTL 1980 8.500.- Peugeot 504 GL1976 2.250 - Talbot Horizon GLS 5-drs1982 12.750 - Fiat Ritmo 60 L1982 11.000 Opel Ascona 16 S1977 4.950.- Volvo 340 L1982 14.500.- VW Golf D1979 8.200.- Mercedes 300 D div. acc. nov. 1980 24.000.- Opel Ascona 16 S, 4-drs. Berlina 1982 17.500.- Industrieweg 27-29 Vlissingen 01184-144000 Verk. privé: P. Vogelaar, tel. 01184-60973 Wij bieden te koop aan motoren, automati sche versn.bakken en alle andere onderde len voor alle typen Peugeot 504 Tl, GL, en 504 diesel. In- en overbouw mogelijk. Alles tegen zeer scherpe prijzen. tegen contante betaling, alle typen Peugeot 504 met benzinemotoren 1.8 en 2.0 liter vanaf 1975. F.S.O. Polonez en Polski Fiat 125 P vanaf 1979 Goes, tel. 01100-15415 b.g.g. 14987.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1984 | | pagina 13