GILDEWEG 33
VLISSINGEN - 01184-18851
Min Metro in 3 jaar
verbeterd maar niet duurder
Banden zijn van levensbelang
HOE ONTSTAAT TE
SNELLE BANDENSLIJTAGE?
Saab-90 de moderne versie van de 99
DE EERSTE 10 KOPERS GRATIS NAAR ENGELAND MET DE OLAU LINE.
Occasion!
"ge
PEUGEOT-RUBERS
OPGELET
W. J. SONKE,
TOYOTA CEVAAL
occasions
AUTOBEDRIJF RIJK R.V.
AUTOBEDRIJF:
MAAK EEN PROEFRIT IN DE AUSTIN MAESTRO BIJ:
OFF. DEALER VOOR WALCHEREN
Een moderne auto
UW TOYOTA-DEALER:
van de BMW-dealer
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 17 OKTOBER 1984
Austin Rover Nederland B.V. heeft
per 15 oktober 1984 Autobedrijf Maritiem te
Vlissingen aangesteld als officieel dealer voor
het merk Austin.
Vanaf deze datum is Vlissingen een
gloednieuw autobedrijf rijker waar u, behalve
voor service en onderhoud, aan het juiste
adres bent om kennis te maken met de
nieuwste modellen van Austin Metro, Austin
Maestro en de jubilerende Austin Mini.
Eind november vindt de officiële
opening plaats, maar wie de showroom van
Maritiem eerder bezoekt kan rekenen op di
verse speciale aanbiedingen. Zoals de Austin
Maestro Superstar, nu vanaf 15.995,-. Of extra
inruilvoordeel tot maximaal 1.500,- boven de
ANWB/Bovag koerslijst bij aanschaf van een
Austin Metro.
Bovendien gaan de eerste 10 kopers
voor rekening van Autobedrijf Maritiem met
de Olau Line naar Engeland. Kortom, een be
zoekje aan dit autobedrijf is nu iqt||VI
al meer dan de moeite waard. ™-*o
Gildeweg 33, Vlissingen, tel. 01184-18851.
TEVENS TE KOOP GEVRAAGD,
AUTOBEDRIJF
311
AUTOBEDRIJF MARITIEM
In 1981 werd in Neder
land de Austin Metro op de
markt gebracht. In de drie
jaren die er sindsdien ver
streken, werd een zeer
groot aantal wijzigingen en
verbeteringen aan de stan
daard-uitrusting van de Me
tro aangebracht, terwijl de
prijs - de inflatie in aanmer
king genomen - in feite rela
tief daalde.
In het bijzonder de 1000 cm1
modellen (thans leverbaar als de
Metro Surf, het goedkoopste ty
pe, en de wat duurdere maar ook
wat ruimer uitgeruste LS) profi
teerden hiervan, ook al omdat
een aantal belangrijke voorzie
ningen die oorspronkelijk alleen
op de duurdere modellen voor
kwamen, ook bij de goedkopere
typen werden aangebracht.
De vele wijzigingen hebben be
trekking op techniek, veiligheid,
comfort, cosmetica en garantie-
voorwaarden, De prijs voor het
goedkoopste type Metro in 1981
was toen 12.995. Thans be
draagt de prijs voor de Surf, het
goedkoopste type van nu,
13.390. Het verschil is dus
395. De inflatie over drie jaar in
aanmerking genomen, is de Metro
nu dus relatief goedkoper dan bij
de introductie en bovendien aan
zienlijk vollediger uitgerust.
INRUIL
Niet alleen de prijs van een nieu
we auto speelt een rol, bij de aan
koopbeslissing, ook de waarde van
de auto bij inruil doet dat in belang
rijke mate. Voor de Austin Metro is
die waarde na twee jaar 55 a 60
procent, waarmee de Metro zich
met zijn beste concurrenten kan
meten.
ONDERHOUD
Voor de Austin Metro gelden on
derhoudsbeurten die met een in
terval van 20.000 km (of eenmaal
per jaar, wat zich het eerst voor
doet) moeten worden uitgevoerd.
Voor deze beurten staat een vaste
tijd, namelijk van 2 3,/4 uur.
KOSTEN PER
KILOMETER
Over een periode van 80.000 ki
lometer (of twee jaar) worden de
totale kosten van onderhoudsbeur
ten en reparaties voor een Austin
Metro op 4V6 cent per kilometer ge
raamd. In dit bedrag zijn begrepen:
arbeidsloon, onderdelen, olie, ban
den en uitlijnen. Dit cijfer van kos
ten per kilometer is aan de hand
van praktijkgegevens uitgerekend
door de technische afdeling van
Austin Rover Nederland in Gouda.
WIJZIGINGEN
In de 3 jaar dat de Metro nu op
de markt is zijn er een groot aantal
wijzigingen doorgevoerd. De dea
ler kan u er alles over vertellen. Wij
noemen hier een aantal wijzigin
gen op. De koppeling is verbeterd,
een nieuwe koppelingsplaat met
radiale dempingsveren is toege
past, de koppeling grijpt nu zeer
soepel aan. De motorophanging is
verbeterd, waardoor trillingen en
geluidsoverdracht niet meer voor
komen. Alle Metro modellen zijn nu
uitgerust met een gelaagde voor
ruit en veiligheidswielen en ban
den, welke laatsten ervoor zorgen
dat ook met een lekke band nog
redelijk doorgereden kan worden
naar een veilige reparatieplaats.
Ten opzichte van de eerste Metro's
is er veel meer isolatie toegepast,
waardoor ander geluid het interieur
binnendringt. In het interieur is er
nogal wat veranderd om het com
fort te verbeteren zoals nieuwe
stoelen met betere zitting en
rugleuning, betere steun en nieu
we hoofdsteunen. Verder nieuwe
rolgordels met een unieke ophan
ging. Betere plaatsing stuurwiel en
nieuwe beter geplaatste bedie
ningshefbomen, schakelaars e.d.
Een betere zijruitontwaseming, en
alle modellen standaard uitklapba
re zijruiten, betere hoedeplank en
betere zonnekleppen met meer
mogelijkheden. En tot slot meer
voorzieningen op de goedkopere
modellen zoals rembekrachtiger,
achterruitwisser en sproeier, ach
terruitverwarming, mistachter-
lichten en achteruitrijlampen, por-
tierbakken en rijkere en smaakvol
lere interieuraankleding.
GARANTIE
Na de introductie van de Metro
in 1981 werd het „Supercover
Plus" systeem ingevoerd voor de
gehele reeks van Austin/MG en
Rover modellen. Voor de Austin
Metro houdt dit het volgende in. De
koper krijgt één jaar fabrieksgaran
tie. Voor een bedrag van 235
(voor de MG is dat 325) kan hj
zich voor één extra jaar verzekeren
tegen vrijwel alle mechanische de
fecten. Geeft hij een bedrag van
410 uit (MG Metro 535), dan
geldt deze extra verzekering gedu
rende twee jaar (of 100.000 km, bij
één jaar is het maximum 50.000
km). Op deze wijze kan een waar
borg van drie jaar worden verkre
gen. Bovendien is ook assistentie
bij autopech in eigen land en in de
rest van Europa in dit systeem be
grepen (informatie bij dealers).
Tenslotte werd een carrosseriega-
rantite van zes jaar ingevoerd tegen
corrosie van binnenuit.
Wanneer autobanden te snel slijten, kunnen daarvoor
velerlei oorzaken bestaan. Het kan zijn dat de wielen niet
goed sporen of dat er sprake is van onbalans. Maar het
ook op een defect aan de auto duiden, of op verkeerde
bandenspanning dan wel een „te sportieve rijstijl". In elk
geval doet iedere automobilist er goed aan zelf op zijn ban
denslijtage te letten: met het oog op zijn veiligheid en uit
het oogpunt van zijn portemonnaie. Slijt een band scheef
af, dan verdient een bezoek aan een bandenspecialist aan
beveling.
de automobilist, meestal bij een
bepaalde snelheid, een trilling in
het stuur. Een gek geluid door re
sonantie in de wielophanging of de
carrosserie kan er ook op duiden.
Dit euvel is alleen te verhelpen
door met juiste apparatuur de wie
len te balanceren. Het is in principe
niet nodig wielen van plaats te ver
wisselen, zegt Vredestein, maar als
dit gebeurt moeten voor- en ach
terwielen gewisseld worden zonder
dat de draairichting van de band
verandert. Ook bij het demonteren
en monteren van winterhanden is
het zaak de rijrichting en positie op
de band te merken: een pijl met
een wit krijtje is voldoende. Vrede
stein wijst erop, dat goed gebalan
ceerde wielen rustiger lopen, dat
dan de banden minder slijten,
maar dat ook zekerheid, veiligheid
en rijcomfort hiermee gediend zijn.
Toch zijn er behalve deze twee
De Nederlandse bandenfabri
kant Vredestein Is van oordeel
dat de moderne radlaalbanden
vele tienduizenden kilometers
kunnen meegaan, mits de band
goed gebruikt wordt. Maar wat Is
dan goed en wat Is verkeerd? De
voornaamste voorwaarde om
een zo lang mogelijke levens
duur te bereiken Is volgens Vre
destein een goede wlelsporlng.
Verkeerde sporing merkt men al
gauw aan te snelle slijtage van
vooral de voorbanden. Dit gaat
vaak samen met een scheve slijta
ge van het loopvlak. In ernstige ge
vallen vormt zich op de randen van
de loopvlakribben soms een vlies.
In dit geval is er maar één oplos
sing: de vakman moet de voortrein
van de wagen uitlijnen.
Een andere oorzaak van te snel
le en vaak scheve bandenslijtage is
onbalans van de wielen. Dan voelt
„hoofdoorzaken" van bandenpro
blemen nog tal van andere diagno
ses mogelijk. Als de voortrein niet
goed afgesteld is, wanneer een
rem aanloppt, als er speling zit in
de wiellagers of het besturingsme
chanisme, indien de schokdem
pers defect zijn, dan kun je dat aan
de bandenslijtage merken.
Waar men tevens regelmatig op
moet letten is de bandenspanning,
die door de fabrikant wordt voor
geschreven. Bij onderspanning of
overbelasting slijten de schouders
van de banden te veel; bij te hoge
spanning slijt de middenbaan ex
tra. Daarom raden we voor lange
trajecten, bij zware belasting en bij
winterhanden 0.2 bar extra lucht
druk aan, en bij een kombinatie
van deze omstandigheden 0.4 bar.
Dat gaat overmatige warmie-ont-
wikkeling tegen en komt weer ten
goede aan de levensduur van de
banden.
Niet „scheuren door de boch
ten", niet te fel optrekken en zo
min mogelijk remmen met geblok
keerde wielen bespaart ook de
banden. De automobilisten kan er
zelf veel aan doen. Maar het be
langrijkste is dat hij er zelf op let.
Banden zijn nu eenmaal erg be
langrijk, al realiseert men zich dat
te weinig: „Het bandenloopvlak is
het enige contact tussen de auto
en de weg".
De Saab-90 is het basis
model geworden in de
reeks Saab-modellen. Met
zijn volkomen nieuw achter
stuk is de Saab-99 omge
doopt in Saab-90. Naast
een grotere bagageruimte
en een grotere brandstof
tank, heeft de achterophan
ging van de auto dezelfde
constructie als die van de
Saab-900 Sedan. Andere
nieuwe kenmerken zijn on
der meer wielen, volgens
een nieuw ontwerp, lage-
druk gasschokdempers
voor een betere wegligging
en groter comfort en harde
re klepzittingen in de motor,
zodat deze nu op loodvrije
benzine kan rijden.
De grondige modernisering van
de 99 tot de Saab-90 demonstreert
het voornemen om de markt in de
afzienbare toekomst te blijven
voorzien van een auto van dit type.
De Saab-90 zal een belangrijk deel
van de activiteiten van Saab vor
men en neemt ongeveer 15-20%
van het produktie- en verkoopvolu
me van Saab voor zijn rekening.
De nieuwe Saab is een verdere
ontwikkeling van de auto waarmee
Saab tegen het einde van de zesti
ger jaren een eerste stap zette op
de markt voor grotere auto's. Toen
de Saab-99 geïntroduceerd werd,
werd hij beschouwd als een uiterst
moderne auto met veel geavan
ceerde en futuristische kenmer
ken Speciaal kregen het goede
weggedrag en de grote inwendige
ruimte van de auto lof toege
zwaaid.
Een groot aantal van de belangrijk
ste Saab-vernieuwingen werden
op de Saab-99 geïntroduceerd -
zelfherstellende bumpers, de ver
warmde stoel, koplampwissers, het
praktische Combi Coupé idee en
bovenal, Saab's speciale toepas
sing van de techniek van drukvul-
ling door middel van uitlaatgassen,
waarbij grote prestaties gecombi
neerd werden met een laag brand
stofverbruik. (Turbo).
In vergelijking met de concur
rentie zal men bemerken dat de
nieuwe Saab-90 weer een uiterst
moderne auto is. De carosserrie is
zeer sterk en voldoet aan uiterst
stringente eisen wat de veiligheid
bij botsingen betreft. Het chassis is
voortdurend verder verfijnd en is
fundamenteel hetzelfde als dat van
de Saab-900, dat altijd bij proeven
vol lof werd beoordeeld. De schijf
remmen rondom, nu met asbest-
vrije blokken, zijn geconstrueerd
om bestand te zijn tegen zware be
lasting bij alle rij-omstandigheden.
De wegligging en de actieve vei
ligheid van de Saab-90 behoren tot
de beste in zijn klasse. De voor
wielaandrijving en de grote 15-inch
wielen spelen een belangrijke rol.
Toen de Saab-99 werd geïntrodu
ceerd vormde voorwielaandrijving
eerder een uitzondering dan de re
gel. De meeste fabrikanten zijn
zich nu bewust van de voordelen
van voorwielaandrijving. Het levert
de basis voor een chassiscon-
structie die de bestuurder de beste
mogelijkheden biedt om de auto in
moeilijke verkeerssituaties te kun
nen besturen - in het bijzonder on
der winterse omstandigheden op
de weg.
De 99 had al bepaalde construc-
tiekenmerken van de Saab-900
geérfd. Nu het gehele achterstuk
van de carosserie gelijk is aan dat
van de 900 Sedan, was het tevens
mogelijk de achterwielophanging
toe te passen waaraan de 900 zijn
stabiele bedieningskenmerken te
danken heeft. Een eerlijke respons
en duidelijke reakties op het stuur
wiel zijn van belang als de bestuur
der in staat moet zijn om de auto
onder alle omstandigheden te be
sturen om eventuele fouten te her
stellen.
Het is een bekend feit dat in dit
opzicht voorwielaandrijving meer
„vergevend" van aard is dan ach
terwielaandrijving. Een goede ge
wichtsverdeling is ook belangrijk.
Bij de Saab-90 wordt het meeste
gewicht altijd door de voorwielen
gedragen - zelfs als de auto volle
dig beladen is. De bestuurder
wordt derhalve nooit onaange
naam verrast door veranderingen
in het gedrag van de auto bij het
vervoeren van verschillende ladin
gen.
De inwendige veiligheid behoort
tot de beste in zijn klasse. Dit wordt
aangetoond door onderzoeken van
ongevallen. De carrosserie is nu
volkomen gewijzigd vanaf de mid
delste dakstijl tot de achterbumper.
Dit heeft het mogelijk gemaakt de
bagageruimte tot 617 dm3 te ver
groten. Met neergeklapte achter
bank neemt de inhoud van de laad
ruimte toe tot 1.5 m3. Het nieuwe
achterstuk kan ook een grotere
brandstoftank bergen - 63 liter
vergeleken met 58 liter bij de 99.
De Saab-90 wordt uitsluitend
gefabriceerd als een tweedeurs
Sedan en wordt aangedreven door
de beproefde Saab twee liter motor
met enkele carburator die 100 DIN
pk(73 kW) ontwikkelt. De vijf ver
snellingsbak heeft iets lagere over
brengingsverhoudingen dan voor
heen het geval was, zodat de auto
zowel zuinig als sportief kan wor
den bereden. Een voorspoiler is
standaard aangebracht op de
Saab-90 hetgeen de auto een
sportiever aanzien geeft. De basis
uitrusting van de Saab-90 heeft
een hoge standaard. De veilig-
heidskenmerken zijn onder meer 3
veiligheidsriemen voor de passa
giers achterin, buitenspiegels aan
beide kanten die van binnenuit
kunnen worden versteld, wissers
op de koplampen, koplampen die
samen met de ontsteking automa
tisch worden uitgeschakeld en
elektrisch verwarmde bestuurders
stoel.
De Saab-90 is standaard uitge
rust met laagprofiel banden met
een lage rolweerstand hetgeen tot
het lage brandstofverbruik bij
draagt. Deze uitvoering is ook van
een voorspoiler voorzien die de
luchtweerstand bij hoge snelheden
vermindert Als extra kan op dit
model een schuifdak worden gele
verd..
AUSTIN TERUG
IN VLISSINGEN
MARITIEM
Dus kiest u een „First Class"-occasion
bij uw Toyotadealer, bij ons dus. Ruime keus
in goede, gebruikte auto's. Véél Toyota's natuurlijk.
want wie éénmaal Toyota rijdt, blijft 'm rijden. Maar ook steeds meer anderen
ruilen hun auto bij ons in. Zodoende hebben wij een ruim aanbod in diverse
merken en modellen. Na uitvoerige en zorgvuldige controle krijgen die
wagens ons predikaat „First Class". Van zo'n auto weet u zeker, dat hij
betrouwbaar en veilig is. Bovendien geven wij op Toyota (afhankelijk van
model, bouwjaar en gereden kilometers) 3 of 12 maanden garantie op
materiaal en arbeidsloon. Deze week bieden wij o.a. aan:
Toyota Starlet1980 VI
Toyota Tercel 4-drs. luxe1979
Toyota Tercel 3-drs. coupé1979 VI
Toyota Corolla Spec1980 VI
Toyota Corolla station1979
Toyota Corolla 4-drs. GL 1983
nieuw model
Audi 80 cl.. 4-drs. mrt. '84. 65.000 km
in staat van nieuw tegen zéér
prijs VI
Goedkope meeneemauto's:
Toyota Carina 4-drs. de luxe81-82 VI
Toyota Cressida diesel1981 VI
Mitsubishi1982 VI
Mazda 6261979 VI
Renault 9 TL1982 VI
Honda Civic 3-drs1980 VI
Opel Ascona 1.9 de Luxe1981
Opel Kadett Caravan 1.3 N1980
Opel Kadett 3-drs. diesel1982 VI
Suzuki 3-drs1983
Toyota Celica Coupé ST1977
Toyota Corolla Station1976 VI
Toyota Mark II1975
Toyota Carina1975-77-78 VI
Simca 1308 GLS'78
Ford Taunus'73
Toyota Crown station. 1978. 52.0(H)
km. ideaal als trekker, paardetrailer
m)
Middelburg: Klein Vlaanderen 97-Tel. 01180-12865
Vlissingen: Industrieweg 23-Tel. 01184-12916
Renault 9 TSE1982 16.650 -
Renault 5 GTL 1980 8.500.-
Peugeot 504 GL1976 2.250 -
Talbot Horizon GLS 5-drs1982 12.750 -
Fiat Ritmo 60 L1982 11.000
Opel Ascona 16 S1977 4.950.-
Volvo 340 L1982 14.500.-
VW Golf D1979 8.200.-
Mercedes 300 D div. acc. nov. 1980 24.000.-
Opel Ascona 16 S, 4-drs. Berlina 1982 17.500.-
Industrieweg 27-29
Vlissingen 01184-144000
Verk. privé: P. Vogelaar, tel. 01184-60973
Wij bieden te koop aan motoren, automati
sche versn.bakken en alle andere onderde
len voor alle typen Peugeot 504 Tl, GL, en
504 diesel.
In- en overbouw mogelijk.
Alles tegen zeer scherpe prijzen.
tegen contante betaling, alle typen Peugeot 504 met
benzinemotoren 1.8 en 2.0 liter vanaf 1975. F.S.O.
Polonez en Polski Fiat 125 P vanaf 1979
Goes, tel. 01100-15415
b.g.g. 14987.