Stille, zuinige, pittige 3 cilinder
SUZUKI SA 310
rAlimTIDC
ALLE AUTO'S 1 JAAR GARANTIE
AUTOBEDRIJF
GEBR. STURM
AUTOBEDRIJF
PETER NEUFEGLISE
CAMPING OLMENVELD
DA'S PAS BEROEPS IN VERVOER:
Auto-Poppe Walcheren B.V.
STER-OCCASIONS
Occasion Centrum Serooskerke
DE GROOTSTE KEUS IN ECONOMISCHE BEDRIJFSWAGENS
STAAT BIJ VOLKSWAGEN.
Autobedrijf Joosse
Autobedrijf Joosse
Rij-impressie
Suzuki Alto.'n Heleboel auto voor je goeie geld.
Wie serieus kijkt,
kiest een KIP bij:
EEN MERCEDES-BENZ
STER-OCCASION LAAT
NIETS TE WENSEN OVER.
VAN OEVEREN B.V.
A-1 GEBRUIKTE WAGENS
DE REGT
KOM, KIJK EN VERGELIJK DE PRIJZEN!!!
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 12 SEPTEMBER 1984
PI»»—i
INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER
0m misverstanden te voorkomen: dit is de nieuwprijs.
tel.
BMW 31568.000 km 1981
Ford Escort 1300 Stationcar68.000 km 1981
Ford Escort 1.3 L44.000 km 1982
Ford Escort 55 1.3 (grijs kent.)1982
Ford Sierra 1.6 L 5-drs. (metallic) 8.500 km 1983
Ford Fiesta 1.1 L48.000 km 1981
Ford Taunus 1600 Bravo43.000 km 1982
Mercedes 300 D190.000 km 1977
Opel Kadett 12 N51.000 km 1982
Opel Kadett 1.3 S51.000 km 1982
Opel Kadett 1.3 S Berlina Stationcar1981
Opel Ascona 1.6 S48.000 km 1982
Opel Ascona 1.6 S 5-drs43.000 km 1982
Opel Rekord 2.0 S Luxe62.000 km 1982
Range Rover 4 WD70.000 km 1979
Toyota Starlet Special50.000 km 1981
Mitsubishi Lancer GL60.000 km 1981
VW Golf C25.000 km 1982
Noordweg 467, Middelburg (St. Laurens)
Tel. 01180-12042
BIEDT TE KOOP AAN:
Tevens verhuur van stacaravans
Gapingseweg 5 - Serooskerke
Tel. 01189-1285 (gem. Veere)
°PPe
ALLEEN VERKRIJGBAAR BIJ DE
OFFICIËLE MERCEDES-BENZ DEALER.
Mercedes 200 D1979
Mercedes 300 D1980
Mercedes 200 D1979
Mercedes 2301980
Peugeot 5051981
Honda Civic1982
Mitsubishi Galant Diesel1981
Gildeweg 20, Vlissingen 01184-19420
(Wondergem Melse) Torenstraat 39, tel. 01189-1766
Afd. verkoop A. Dagevos, tel. privé 01189-2429
307
Suzuki heeft na het succes
met de Alto een nieuw model op
de markt gebracht, dat luistert
naar de minder simpele letter-cij-
fercombinatie SA 310. Wij had
den voor de test de luxe uitvoe
ring, waardoor er achter dat SA
310 ook nog GL komt, was een
naam niet eenvoudiger ge
weest?
We zullen het wel nooit wéten
en moeten het voorlopig doen
met dat SA 310 GL, dat In elk ge
val wel In naamgeving behoor
lijk afwijkend la van Alto, zodat
daar geen verwarring mee kan
zijn. De SA 310 lijkt In het geheel
niet op de Alto. Het model is niet
alléén een slag groter, maar ook
anders van vorm, de wagen Is
minder vierkant dan de Alto, er
zitten duidelijk wat rondere lij
nen In. Echt revolutionair Is het
model niet, want wie er een
Toyota Starlet 1984 naast zet,
ziet veel overeenkomsten.
In technisch opzicht lonkt de SA
310 naar de Daihatsu Charade,
mmers de SA 310 is uitgevoerd
-net een 3 cilinder 993 cc motor,
weliswaar een nieuw ontwerp,
maar qua inhoud gelijk aan de 3
cilinder in de Charade. De bouw,
ooring x slag, vermogen, koppel
e.d. verschillen en ook in het ge-
oruik komen de verschillen aan het
icht. De Suzuki-motor is namelijk
veel stiller en ondanks het mindere
vermogen toch pittiger en in het
verbruik zuiniger. Waarschijnlijk
de voordelen van een moderner
ontwerp. Na zo links en rechts wat
vergelijkingen gemaakt te hebben,
ontbreekt nog de echte plaatsering
van de Suzuki SA 310 in de markt.
Het is een kleine middenklasser
die, en hoe kan het anders, in het
segment van de Toyota Starlet en
de Daihatsu Charade valt. Maar
ook van de Nissan Micra en de
Honda Jazz om nog een paar Ja-
oanse broeders te noemen. Als
Europese concurrenten komen
naar voren de Opel Corsa, Ford
Fiesta, VW Polo, Fiat Uno, Peugeot
104/205, Talbot Samba, Renault
5, Citroen Visa, kortom concurren
ten genoeg. Natuurlijk is het moei
lijk vergelijken, een 3 cilinder te
genover veel 4 cilinders, maar be
halve naar motor, autogrootte e.d.
kijken we ook naar de prijs en de
Suzuki SA 310 behoort zeker niet
tot de bijzonder voordeliger) in de
ze klasse. De prijswijzigingen in
april ten tijde van deze test sprin
gen de pan uit, maar om toch een
indicatie te geven, de SA 320 be
gint zo rond de 14.300,-, de GL
kost 15.300,-, de Europese 4 ci
linders zoals de Corsa, de Fiesta,
de Polo, de Uno e.d. liggen in de
zelfde, soms nog lagere prijsklas
sen, als we bijvoorbeeld ook de
Fiat 127 of Seat Fura.' Metro 1000
e.d. erbij nemen. Zoals uit de rij-
impressie zal blijken, is de Suzuki
SA 310 een heel fijne auto, per-
illl illlllll
'AUTOTIPS
soonlijk denk ik echter dat de con
currentie in deze klasse te groot is
om een dergelijke prijs te handha
ven. In vergelijking met de Alto
had de SA 310 zo rond de 13'/2
duizend gulden moeten beginnen.
Prestatie* en verbruik
Een nieuw ontworpen, dwars
voorin geplaatste, vloeistof gekoel
de 3 cilinder motor van 993 cc
zorgt voor de prestaties van deze
nieuwe Suzuki. Het vermogen be
draagt 50 PK, het koppel 75 Nm
bij 3600 toeren. De afmetingen
van de auto zijn Ixbrxh
359x155x135 cm, het gewicht is
675 kg. Aldus komt de auto aan
een top van 140 km/u in 15 sec
en versnellen van 60 naar 120
km/u in 27 sec. Voor een dergelij
ke auto pittige prestaties. De aan
drijving is op de voorwielen, er is
een prettige schakelende 5 ver
snellingsbak met de 5 als overdri
ve. Vóór is er een onafhankelijke
wielophanging, achter is er een
starre as, vóór zijn er schijfrem
men, achter trommels, de remweg
bij 100 km/u bedraagt 48 m. Het
verbruik tenslotte, bij 90 km/u
meetten wij 1:19.6 en bij 120
km/u 1:12.6, de ECE cijfers zijn bij
90,1:23.8, bij 120.1:14.9 en in
stadsverkeer 1:15,6, ons gemid
delde tijdens de test 1:15.
Wegligging
De wegligging van de SA 310 is
redelijk. De besturing is direct,
maar niet zo nauwkeurig, er is een
licht onderstuurkarakter waar
neembaar. De bediening is licht,
ook in de bochten. De bochtvast
heid is goed, uitbreken komt nor
maliter niet voor. Op de rechte
weg gaat het ook pest, er is een
lichte invloed van zijwind en wego-
neffendheden. Zoals boven al ver
meld zijn de remmen goed.
Comfort
De Suzuki SA 310 is redelijk
comfortabel voor een auto uit deze
klasse. Daartoe draagt vooral de
geluidsproduktie bij, verwacht mag
namelijk worden dat er toch nogal
wat lawaai zou zijn. Motorisch valt
dat reuze mee, eigenlijk is er meer
windgeruis en bandenrumoer.
Toch blijft de decibelmeter in het
veilige gebied, bij 100 km/u 70
dBA, bij 120 km/u 73 dBA en bij
topsnelheid slechts 77 dBA, in de
5e versnelling gemeten. Verder is
de vering weliswaar kort maar toch
redelijk comfortabel, de schok
demperwerking is goed. De stoe
len en bank zitten goed, het zijn
royale stoelen die goede steun ge
ven, de bank is licht geprofileerd
en in tweeën neerklapbaar. De
ruimte voorin is toereikend, achter
in geeft het meer problemen, ook
de instap naar achter is niet zo ge
makkelijk. De bagageruimte is, ge
bruikelijk bij een dergelijke auto,
klein, maar kan door neerklappen
van de achterbank vergroot wor
den. Het interieur is netjes afge
werkt, al het nodige is aanwezig.
Aan veiligheid noteerden wij rede
lijke rij-eigenschappen met een
rustige besturing. Goede remmen,
diagonaal gescheiden, een ge
deelde veiligheidsstuurkolom, een
gelaagde voorruit, 3-pnts veilig
heidsgordels en hoofdsteunen,
achterin heupgordels, achterruit
verwarming, achteruitrijlampen,
mistachterlicht, wisser op achter
ruit, halogeen koplampen en knip
perlichtinstallatie. De Suzuki
brengt het er dus best vanaf, goe
de prestaties met een zuinig ver
bruik, een redelijke wegligging en
een ruime voldoende voor het
.comfort.
10.995.-
ombouw voor
gehandicapten
mogelijk.
Autobedrijf PAAUWENBURG B.V.
Gerbrandystraat 4, Vlissingen
01184-
65496
WJZUKI
Ford Taunus 2300 GLs1980
Triumph TR7 Cabriolet Amerik. uitv1980
Peugeot 505 GR1980
Renault Fuego TX1981
Opel Senator 2.8S autom. m. LPG1979
Opel Kadett City 1979
Opel Kadett Coupé1977
Mazda 626 Hardtop 1.6 m. LPG 1979
Fiat 131 Mirafiori 1600 1980
Innocenti Mille1981
Suzuki 100 SX de luxe 1980
Mitsubishi Galant 1600 GL1980
V.W. Golf diesel 5-bak1983
Ford Escort RX3 1981
Ford Escort 1300 L autom1977
Ford Taunus 2.0 Bravo kombi m. LPG dec. 1981
Saab 900 GLS 4-drs1982
Saab 99 Turbo1978
Datsun 160B de luxe1977
Volvo 245 met LPG1980
Volvo 242 GT1979
Volvo 244 GL autom1987
BMW 728inov. 1979
BMW 5201981
Toyota Cressida de luxe autom. 23.000 km 1982
Honda Accord1979
OOK VOOR ALLE REPARATIES EN
ONDERHOUD AAN UW AUTO
Industrieweg 1-3, Vlissingen
Tel. 01184-14831
Aut
O-P
Transporter. gesloten. WB 246.
Afmetingen laadruimte LxBxH: 278x 159x 146,5
LT 28. Bestelauto
Afmetingen laadruim
I. x B x II297 182 x (46
--fl-eF!
Volkswagen Passat Variant Van.
Volkswagen Cadd».
Diverse opbouw mogelijkheden.
Golf Van
Leverbaar met zijruiten achter.
t, Van 13 tot 53 GVW. Met daartussen honderden verschillende typen, uilvoeringen en variaties op
Volkswagen bedrijfswagens. Daaruit kiezen wij samen met u de ideale vervoersoplossing voor uw bedrijf. Want
economisch vervoer begint bij een complete keus!
Daarnaast kunt u in ons bedrijf rekenen op complete bedrijfswagenservice. Met vakkundig, preventief
onderhoud tegen een vaste, afgesproken „pakketprijs". En snelle reparaties.
Wij bieden u maatwerk voor uw vervoerssituatie. Waardoor u kunt rekenen op een lage kilometerprijs
en gunstige leasetarieven!
Bedrijfswogens
- ft\M cpÉ^
Postbus 176, 4330 AD Middelburg
Gildeweg 22, 4383 NK Vlissingen
Telefoon 01184-19610
A. Plesmanweg 2 - Goes
Telefoon 01100-12730
Mercuriusweg 25 - Vlissingen
Tel. 01184-18351
Ford Fiesta L
1980
Ford Fiesta 1100 Bravo1982
Ford Escort 1600 L Combi1982
Ford Escort 1300 L automaat1980
Ford Escort 1300 L, 3-drs1982
Citroën Visa Special1979
Ford Taunus 16 GL1979
Citroën GS1978
Ford Taunus 1600 L1978
Mazda 626 2.0 SDX, hardtop LPG1981
Ford Escort 1300 Bravo1982
Volvo 343 L1981
Opel Kadett 1600 S 5-drs1982
Ford Escort 1600 S1979
Opel Ascona Diesel met nieuwe motor1980
Renault 4 GTL1982
Ford Fiesta 1100 L1978
BMW 3181979
Granada 2800 GLS inj1979
Ford Taunus 1600 GL1980
Renault 51979
Peugeot 504 Diesel1979
Ford Escort 1300 GL Combi1981
Ford Granada 2000 L1981
Ford Granada 2000 L met LPG1982
Datsun Cherry GL 14001981
Peugeot 104 GL1978
Peugeot 505 GL met LPG1982
Ford Granada 23001981
Datsun Cherry 12001981
Renault 5 GTL1983
Peugeot 505 GR1983
Mitsubishi Colt GLX, 5-drs1983
Citroën 2 CV 61982
Peugeot 505 GR1982
8.250.-
12.500.-
16.750.-
8.700.-
14.900.-
4.500.-
6.750.-
2.000.-
4.500.-
10.500.-
14.500.-
12.500.-
16.750.-
8.500.-
10.500.-
8.750.-
6.750.-
13.500.-
8.500.-
11.750.-
6.500.-
7.500.-
13.750.-
14.500.-
17.500.-
9.250.-
4.500.-
17.500.-
12.500.-
9.750.-
13.500.-
21.500.-
17.500.-
7.400.-
18.500.-
YAMAHA XV 750 SE chopper met
cardan van 9.499.-
slechts8.499.-
KAWASAKl 440 chopper van
7.399.-
voor6.399."
DOOR INRUIL
TE KOOP
BMW R 60-7
197 83.000.-
BMW R 100 S
197 97.500.-
BMW R 60 S
19731.950.-
opknapper
01100-16358
in- en verkoop van gebruikte mo
toren
Peugeot 504 LPG1977 3.500
Honda Accord 3-drs1977 3.900.-
VW Golf Diesel1977 5.500.-
Volvo 66 DL1979 5.900.-
Renault 20 TS1979 6.250.-
Toyota Tercel 2-drs1979 6.400.-
Honda Accord 4-drs. de Luxe1978 7.400.-
Datsun Cherry 3-drs1980 7.450.-
Citroën CX 2400 5-versn1979 7.500.-
Hyundai Pony DLX 4-drs. zeer mooi1981 7.900.-
Honda Accord 4-drs1979 8.250.-
Ford Capri 2300 S juli1979 9.450.-
Opel Ascona 2.0 S Junior1981 10.950.-
Toyota Corolla 1.3 Liftback1981 10.950.-
Opel Kadett 1.2 3-drsokt. 1981 11.950 -
Saab 99 GLE automaat1980 12.750.-
Ford Escort Bravo 3-drs. de Luxe... 1983 15.250.-
Ford Sierra 1.6 L 5-drs1983 19.450.-
Saab 900 GL 4-drsnov. 1982 21.500.-
Saab 900 GLS1982 23.900.-
BMW 320 6-cil. i.st.v.nsept. 1982 26.500.-
Mercedes 200 D div. acc.
47.000 km1982 35.750.-
Nu NIEUWE ACCU'S voor alle merken pers.
auto's voor de meeneemprljs van 75.- tot 90.-1
Incl. BTW. Zolang de voorraad strekt.
INRUIL - GARANTIE-* FINANCIERING