Stille, zuinige, pittige 3 cilinder SUZUKI SA 310 rAlimTIDC ALLE AUTO'S 1 JAAR GARANTIE AUTOBEDRIJF GEBR. STURM AUTOBEDRIJF PETER NEUFEGLISE CAMPING OLMENVELD DA'S PAS BEROEPS IN VERVOER: Auto-Poppe Walcheren B.V. STER-OCCASIONS Occasion Centrum Serooskerke DE GROOTSTE KEUS IN ECONOMISCHE BEDRIJFSWAGENS STAAT BIJ VOLKSWAGEN. Autobedrijf Joosse Autobedrijf Joosse Rij-impressie Suzuki Alto.'n Heleboel auto voor je goeie geld. Wie serieus kijkt, kiest een KIP bij: EEN MERCEDES-BENZ STER-OCCASION LAAT NIETS TE WENSEN OVER. VAN OEVEREN B.V. A-1 GEBRUIKTE WAGENS DE REGT KOM, KIJK EN VERGELIJK DE PRIJZEN!!! SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 12 SEPTEMBER 1984 PI»»—i INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER 0m misverstanden te voorkomen: dit is de nieuwprijs. tel. BMW 31568.000 km 1981 Ford Escort 1300 Stationcar68.000 km 1981 Ford Escort 1.3 L44.000 km 1982 Ford Escort 55 1.3 (grijs kent.)1982 Ford Sierra 1.6 L 5-drs. (metallic) 8.500 km 1983 Ford Fiesta 1.1 L48.000 km 1981 Ford Taunus 1600 Bravo43.000 km 1982 Mercedes 300 D190.000 km 1977 Opel Kadett 12 N51.000 km 1982 Opel Kadett 1.3 S51.000 km 1982 Opel Kadett 1.3 S Berlina Stationcar1981 Opel Ascona 1.6 S48.000 km 1982 Opel Ascona 1.6 S 5-drs43.000 km 1982 Opel Rekord 2.0 S Luxe62.000 km 1982 Range Rover 4 WD70.000 km 1979 Toyota Starlet Special50.000 km 1981 Mitsubishi Lancer GL60.000 km 1981 VW Golf C25.000 km 1982 Noordweg 467, Middelburg (St. Laurens) Tel. 01180-12042 BIEDT TE KOOP AAN: Tevens verhuur van stacaravans Gapingseweg 5 - Serooskerke Tel. 01189-1285 (gem. Veere) °PPe ALLEEN VERKRIJGBAAR BIJ DE OFFICIËLE MERCEDES-BENZ DEALER. Mercedes 200 D1979 Mercedes 300 D1980 Mercedes 200 D1979 Mercedes 2301980 Peugeot 5051981 Honda Civic1982 Mitsubishi Galant Diesel1981 Gildeweg 20, Vlissingen 01184-19420 (Wondergem Melse) Torenstraat 39, tel. 01189-1766 Afd. verkoop A. Dagevos, tel. privé 01189-2429 307 Suzuki heeft na het succes met de Alto een nieuw model op de markt gebracht, dat luistert naar de minder simpele letter-cij- fercombinatie SA 310. Wij had den voor de test de luxe uitvoe ring, waardoor er achter dat SA 310 ook nog GL komt, was een naam niet eenvoudiger ge weest? We zullen het wel nooit wéten en moeten het voorlopig doen met dat SA 310 GL, dat In elk ge val wel In naamgeving behoor lijk afwijkend la van Alto, zodat daar geen verwarring mee kan zijn. De SA 310 lijkt In het geheel niet op de Alto. Het model is niet alléén een slag groter, maar ook anders van vorm, de wagen Is minder vierkant dan de Alto, er zitten duidelijk wat rondere lij nen In. Echt revolutionair Is het model niet, want wie er een Toyota Starlet 1984 naast zet, ziet veel overeenkomsten. In technisch opzicht lonkt de SA 310 naar de Daihatsu Charade, mmers de SA 310 is uitgevoerd -net een 3 cilinder 993 cc motor, weliswaar een nieuw ontwerp, maar qua inhoud gelijk aan de 3 cilinder in de Charade. De bouw, ooring x slag, vermogen, koppel e.d. verschillen en ook in het ge- oruik komen de verschillen aan het icht. De Suzuki-motor is namelijk veel stiller en ondanks het mindere vermogen toch pittiger en in het verbruik zuiniger. Waarschijnlijk de voordelen van een moderner ontwerp. Na zo links en rechts wat vergelijkingen gemaakt te hebben, ontbreekt nog de echte plaatsering van de Suzuki SA 310 in de markt. Het is een kleine middenklasser die, en hoe kan het anders, in het segment van de Toyota Starlet en de Daihatsu Charade valt. Maar ook van de Nissan Micra en de Honda Jazz om nog een paar Ja- oanse broeders te noemen. Als Europese concurrenten komen naar voren de Opel Corsa, Ford Fiesta, VW Polo, Fiat Uno, Peugeot 104/205, Talbot Samba, Renault 5, Citroen Visa, kortom concurren ten genoeg. Natuurlijk is het moei lijk vergelijken, een 3 cilinder te genover veel 4 cilinders, maar be halve naar motor, autogrootte e.d. kijken we ook naar de prijs en de Suzuki SA 310 behoort zeker niet tot de bijzonder voordeliger) in de ze klasse. De prijswijzigingen in april ten tijde van deze test sprin gen de pan uit, maar om toch een indicatie te geven, de SA 320 be gint zo rond de 14.300,-, de GL kost 15.300,-, de Europese 4 ci linders zoals de Corsa, de Fiesta, de Polo, de Uno e.d. liggen in de zelfde, soms nog lagere prijsklas sen, als we bijvoorbeeld ook de Fiat 127 of Seat Fura.' Metro 1000 e.d. erbij nemen. Zoals uit de rij- impressie zal blijken, is de Suzuki SA 310 een heel fijne auto, per- illl illlllll 'AUTOTIPS soonlijk denk ik echter dat de con currentie in deze klasse te groot is om een dergelijke prijs te handha ven. In vergelijking met de Alto had de SA 310 zo rond de 13'/2 duizend gulden moeten beginnen. Prestatie* en verbruik Een nieuw ontworpen, dwars voorin geplaatste, vloeistof gekoel de 3 cilinder motor van 993 cc zorgt voor de prestaties van deze nieuwe Suzuki. Het vermogen be draagt 50 PK, het koppel 75 Nm bij 3600 toeren. De afmetingen van de auto zijn Ixbrxh 359x155x135 cm, het gewicht is 675 kg. Aldus komt de auto aan een top van 140 km/u in 15 sec en versnellen van 60 naar 120 km/u in 27 sec. Voor een dergelij ke auto pittige prestaties. De aan drijving is op de voorwielen, er is een prettige schakelende 5 ver snellingsbak met de 5 als overdri ve. Vóór is er een onafhankelijke wielophanging, achter is er een starre as, vóór zijn er schijfrem men, achter trommels, de remweg bij 100 km/u bedraagt 48 m. Het verbruik tenslotte, bij 90 km/u meetten wij 1:19.6 en bij 120 km/u 1:12.6, de ECE cijfers zijn bij 90,1:23.8, bij 120.1:14.9 en in stadsverkeer 1:15,6, ons gemid delde tijdens de test 1:15. Wegligging De wegligging van de SA 310 is redelijk. De besturing is direct, maar niet zo nauwkeurig, er is een licht onderstuurkarakter waar neembaar. De bediening is licht, ook in de bochten. De bochtvast heid is goed, uitbreken komt nor maliter niet voor. Op de rechte weg gaat het ook pest, er is een lichte invloed van zijwind en wego- neffendheden. Zoals boven al ver meld zijn de remmen goed. Comfort De Suzuki SA 310 is redelijk comfortabel voor een auto uit deze klasse. Daartoe draagt vooral de geluidsproduktie bij, verwacht mag namelijk worden dat er toch nogal wat lawaai zou zijn. Motorisch valt dat reuze mee, eigenlijk is er meer windgeruis en bandenrumoer. Toch blijft de decibelmeter in het veilige gebied, bij 100 km/u 70 dBA, bij 120 km/u 73 dBA en bij topsnelheid slechts 77 dBA, in de 5e versnelling gemeten. Verder is de vering weliswaar kort maar toch redelijk comfortabel, de schok demperwerking is goed. De stoe len en bank zitten goed, het zijn royale stoelen die goede steun ge ven, de bank is licht geprofileerd en in tweeën neerklapbaar. De ruimte voorin is toereikend, achter in geeft het meer problemen, ook de instap naar achter is niet zo ge makkelijk. De bagageruimte is, ge bruikelijk bij een dergelijke auto, klein, maar kan door neerklappen van de achterbank vergroot wor den. Het interieur is netjes afge werkt, al het nodige is aanwezig. Aan veiligheid noteerden wij rede lijke rij-eigenschappen met een rustige besturing. Goede remmen, diagonaal gescheiden, een ge deelde veiligheidsstuurkolom, een gelaagde voorruit, 3-pnts veilig heidsgordels en hoofdsteunen, achterin heupgordels, achterruit verwarming, achteruitrijlampen, mistachterlicht, wisser op achter ruit, halogeen koplampen en knip perlichtinstallatie. De Suzuki brengt het er dus best vanaf, goe de prestaties met een zuinig ver bruik, een redelijke wegligging en een ruime voldoende voor het .comfort. 10.995.- ombouw voor gehandicapten mogelijk. Autobedrijf PAAUWENBURG B.V. Gerbrandystraat 4, Vlissingen 01184- 65496 WJZUKI Ford Taunus 2300 GLs1980 Triumph TR7 Cabriolet Amerik. uitv1980 Peugeot 505 GR1980 Renault Fuego TX1981 Opel Senator 2.8S autom. m. LPG1979 Opel Kadett City 1979 Opel Kadett Coupé1977 Mazda 626 Hardtop 1.6 m. LPG 1979 Fiat 131 Mirafiori 1600 1980 Innocenti Mille1981 Suzuki 100 SX de luxe 1980 Mitsubishi Galant 1600 GL1980 V.W. Golf diesel 5-bak1983 Ford Escort RX3 1981 Ford Escort 1300 L autom1977 Ford Taunus 2.0 Bravo kombi m. LPG dec. 1981 Saab 900 GLS 4-drs1982 Saab 99 Turbo1978 Datsun 160B de luxe1977 Volvo 245 met LPG1980 Volvo 242 GT1979 Volvo 244 GL autom1987 BMW 728inov. 1979 BMW 5201981 Toyota Cressida de luxe autom. 23.000 km 1982 Honda Accord1979 OOK VOOR ALLE REPARATIES EN ONDERHOUD AAN UW AUTO Industrieweg 1-3, Vlissingen Tel. 01184-14831 Aut O-P Transporter. gesloten. WB 246. Afmetingen laadruimte LxBxH: 278x 159x 146,5 LT 28. Bestelauto Afmetingen laadruim I. x B x II297 182 x (46 --fl-eF! Volkswagen Passat Variant Van. Volkswagen Cadd». Diverse opbouw mogelijkheden. Golf Van Leverbaar met zijruiten achter. t, Van 13 tot 53 GVW. Met daartussen honderden verschillende typen, uilvoeringen en variaties op Volkswagen bedrijfswagens. Daaruit kiezen wij samen met u de ideale vervoersoplossing voor uw bedrijf. Want economisch vervoer begint bij een complete keus! Daarnaast kunt u in ons bedrijf rekenen op complete bedrijfswagenservice. Met vakkundig, preventief onderhoud tegen een vaste, afgesproken „pakketprijs". En snelle reparaties. Wij bieden u maatwerk voor uw vervoerssituatie. Waardoor u kunt rekenen op een lage kilometerprijs en gunstige leasetarieven! Bedrijfswogens - ft\M cpÉ^ Postbus 176, 4330 AD Middelburg Gildeweg 22, 4383 NK Vlissingen Telefoon 01184-19610 A. Plesmanweg 2 - Goes Telefoon 01100-12730 Mercuriusweg 25 - Vlissingen Tel. 01184-18351 Ford Fiesta L 1980 Ford Fiesta 1100 Bravo1982 Ford Escort 1600 L Combi1982 Ford Escort 1300 L automaat1980 Ford Escort 1300 L, 3-drs1982 Citroën Visa Special1979 Ford Taunus 16 GL1979 Citroën GS1978 Ford Taunus 1600 L1978 Mazda 626 2.0 SDX, hardtop LPG1981 Ford Escort 1300 Bravo1982 Volvo 343 L1981 Opel Kadett 1600 S 5-drs1982 Ford Escort 1600 S1979 Opel Ascona Diesel met nieuwe motor1980 Renault 4 GTL1982 Ford Fiesta 1100 L1978 BMW 3181979 Granada 2800 GLS inj1979 Ford Taunus 1600 GL1980 Renault 51979 Peugeot 504 Diesel1979 Ford Escort 1300 GL Combi1981 Ford Granada 2000 L1981 Ford Granada 2000 L met LPG1982 Datsun Cherry GL 14001981 Peugeot 104 GL1978 Peugeot 505 GL met LPG1982 Ford Granada 23001981 Datsun Cherry 12001981 Renault 5 GTL1983 Peugeot 505 GR1983 Mitsubishi Colt GLX, 5-drs1983 Citroën 2 CV 61982 Peugeot 505 GR1982 8.250.- 12.500.- 16.750.- 8.700.- 14.900.- 4.500.- 6.750.- 2.000.- 4.500.- 10.500.- 14.500.- 12.500.- 16.750.- 8.500.- 10.500.- 8.750.- 6.750.- 13.500.- 8.500.- 11.750.- 6.500.- 7.500.- 13.750.- 14.500.- 17.500.- 9.250.- 4.500.- 17.500.- 12.500.- 9.750.- 13.500.- 21.500.- 17.500.- 7.400.- 18.500.- YAMAHA XV 750 SE chopper met cardan van 9.499.- slechts8.499.- KAWASAKl 440 chopper van 7.399.- voor6.399." DOOR INRUIL TE KOOP BMW R 60-7 197 83.000.- BMW R 100 S 197 97.500.- BMW R 60 S 19731.950.- opknapper 01100-16358 in- en verkoop van gebruikte mo toren Peugeot 504 LPG1977 3.500 Honda Accord 3-drs1977 3.900.- VW Golf Diesel1977 5.500.- Volvo 66 DL1979 5.900.- Renault 20 TS1979 6.250.- Toyota Tercel 2-drs1979 6.400.- Honda Accord 4-drs. de Luxe1978 7.400.- Datsun Cherry 3-drs1980 7.450.- Citroën CX 2400 5-versn1979 7.500.- Hyundai Pony DLX 4-drs. zeer mooi1981 7.900.- Honda Accord 4-drs1979 8.250.- Ford Capri 2300 S juli1979 9.450.- Opel Ascona 2.0 S Junior1981 10.950.- Toyota Corolla 1.3 Liftback1981 10.950.- Opel Kadett 1.2 3-drsokt. 1981 11.950 - Saab 99 GLE automaat1980 12.750.- Ford Escort Bravo 3-drs. de Luxe... 1983 15.250.- Ford Sierra 1.6 L 5-drs1983 19.450.- Saab 900 GL 4-drsnov. 1982 21.500.- Saab 900 GLS1982 23.900.- BMW 320 6-cil. i.st.v.nsept. 1982 26.500.- Mercedes 200 D div. acc. 47.000 km1982 35.750.- Nu NIEUWE ACCU'S voor alle merken pers. auto's voor de meeneemprljs van 75.- tot 90.-1 Incl. BTW. Zolang de voorraad strekt. INRUIL - GARANTIE-* FINANCIERING

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1984 | | pagina 7