Citroen BX diesel:
,JE MERKT ER NIETS VAN'
4 I /T/iTin
A
wai irnrmt
'autotips
Korte rij-impressie
Citroën CX 25 TRD
y
sr o so
„ér
GARAGE VAN OORSCHOT
0
SUNROOF
ANWB-gekeurd
OCCASIONS
Rij-impressie
Comfort
r'y
O
RENAULT
de toekomst b.v.
occasions
Opel Manta 1.8 S mrt. 1984
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 27 JUNI 1984
307
INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER
f „O c.'
O) vk
3J O
vanaf:
230.-
295.-
315.-
montage j 100.-
Volvo- en Mazda-dealer biedt aan:
GROOTSTE SORTERING AUTO'S
MET AUTOMAAT IN WALCHEREN O.A.:
SPEC. AANB.
Diverse Franse auto's
Diverse andere aantrekkelijke occasions:
Citroën heeft zich hele
maal op de die8elmarkt ge
stort. De bekende CX Is al
jaar en dag met een diesel
motor uitgevoerd,* die on
langs nog een vervolg kreeg
In een turbo-dieselmotor, die
aan die grote CX bijna sport
wagenprestatie (top 175 km,
acceleratie 0-100 km/u in
13,5 sec) geeft.
Begin dit jaar is daar nu de
BX diesel bijgekomen en
over enkele maanden, d.w.z.
najaar '84, krijgt ook de Visa
een dieselmotor, zodat bijna
het hele Citroën-programma
van dieselmotor is voorzien.
Ruime keus dus bij Ci
troën, maar ook goede keus,
want de Citroën dieselmoto
ren, zeg maar de PSA (sa
men met Peugeot/Talbot)
dieselmotoren zijn prima
motoren. Jarenlange erva
ring staat daar borg voor. Ik
heb het dan in eerste instan
tie nog niet eens over de be-
nauwelijks dat je in een die
sel rijdt, soms hoor je het
even bij stationair draaien,
soms merk je het als een ver
gelijkbare, maar dan wel
krachtiger, benzine Citroën
wat sneller is, maar verder
weet je eigenlijk van niets of
toch, ja aan de pomp natuur
lijk, een zuiniger verbruik en
in Nederland goekopere
brandstof. De Citroën BX 19
TRD maakt daar geen uitzon
dering op, hij is stil, comfor
tabel, snel en zuinig. De 1905
cc PSA dieselmotor zorgt
daar in samenwerking met de
aërodynamische carrosserie
en het Citroën-eigen comfort,
o.a. de vering, wel voor. De
BX diesel is er in twee uitvoe
ringen, een 19 D kost
27.180,- en een 19 TRD
kost 30.220,-, prijswijzigin
gen na maart '84 voorbehou
den. De BX hoort thuis in de
ruime middenklasse, in de
benzineversie is de wagen al
zo'n 2 jaar op de markt, zodat
trouwbaarheid en duurzaam
heid, maar over het comfort,
de souplesse, het geluld, de
prestaties en het verbruik. Ik
heb nu alle soorten Citroën
dieselmotoren gereden, de
gewone CX, de CX turbo, de
BX en min of meer ook de
Visa, zij het dan in de vorm
van de Peugeot 205, want dat
is dezelfde dieselmotor en ik
kan niet anders zeggen dan
dat het mij prima bevallen is.
Eigenlijk merk je bij Citroën
nadere uitleg over het model
en zijn plaatsering achterwe
ge kan blijven. Misschien
prijstechnisch toch nog even
een verduidelijking, de BX
diesel hoort uiteraard voor
de zo snel opkomende klasse
kleine diesels, daar valt zo
straks de Visa in, De BX moet
ingedeeld worden bij de Opel
Rekord/Ascona diesel, Ford
Sierra diesel, VW Passat/
Santana diesel, Peugeot
305/505 diesel, Renault 18
diesel e.d. en dan is de prijs
niet ongunstig.
We zullen wat de rij-im
pressie aangaat wat korter
zijn dan gewoonlijk, omdat
we de Citroën BX met zijn
1400 en 1600 benzinemotor
al eerder uitgebereid aan de
tand gevoeld hebben. In rij-
eigenschappen verschilde de
BX 19 diesel natuurlijk niet
zoveel, verschillen komen op
conto van de motor. Dat zou
dan tot uitdrukking kunnen
komen in prestaties, verbruik
en comfort, eigenlijk blijft
daar alléén het verbruik van
over, voor de rest zijn de ver
schillen nihil.
Voor de prestaties zorgt de
voorin geplaatste vloeistof
gekoelde viercilinder PSA
dieselmotor van 1905 cc, 65
Pk en een koppel van 119 Nm
bij 2000 toeren. Toch nog
even in vergelijking de benzi
nemotoren 1360 en 1580 cc
resp. 62 en 92 Pk en 106 en
129 Nm koppel, waaruit al
blijkt minimale verschillen.
De topsnelheid van de BX
diesel bedraagt maar liefst
157 echte km/u, de accelera
tie van 0-100 km/u verloopt
in 15 sec versnellen van 60
naar 120 km/u kost in 4e ver
snelling slechts 21 sec en dat
zijn cijfers die voor benzine
wagens al snel zijn. De top-
snelheden van de benzine
BX 14 ligt tussen de 155 en
160 km/u, de krachtiger (92
Pk) BX 1 haalt 175 km/u. De
diesel slaat de benzinever
sies echter volledig in ver-
bruikcijfers bij 90 km/u ma
ten 1 ij 1:19,5, bij 120 km/u
1:14, de ECE-cijfers zijn bij
90 1:21, bij 120 1:16 en in
stadsverkeer 1:15,3, uiter
aard weer iets gunstiger,
toch is een gemiddeld ver
bruik van 1:14 tot 1:15 voor
een dergelijk grote wagen
heel niet gek.
De wegligging van de BX
diesel is nagenoeg gelijk aan
de BX benzine. De dieselver
sie heeft een iets groter ge
wicht 990 kg tegenover 900
cq 950 voor de 14 en 16 BX
benzinemodellen. Het meer-
gewicht komt door de zwaar
dere motor, dus drukt voor
een groot deel op de voorzij
de. De besturing is dan ook
iets zwaarder dan«bij de ben
zineversie, maar een naam
mag het eigenljk niet hebben.
De besturing is verder pre
cies en indirect, een vrij dui
delijk onderstuurkarakter is
waarneembaar. De koers
vastheid is goed, geen last
van wegoneffenheden of zij
wind, in de bochten gedraagt
de BX zich prima, geen uit
breekneigingen. De remmen
zijn uitstekend, de remweg
bij 100 km/u bedraagt 47 me
ter. De specifieke vering
geeft verder een heel eigen
karakter aan de totale auto
en dus ook de wegligging.
Zoals voor alle Citroëns
geldt is een zekere gewen
ning noodzakelijk, althans
zeker voor hem die niet eer
der Citroën reden. Bij de BX
is die overgang van ander
merk naar Citroën echter niet
zo groot als de CX. Toch
even wennen aan de vering,
de besturing, de remmen,
met name rempedaal en aan
de algehele bediening, dus
het hele instrumentarium
Daarna zal u het comfort als
verrassend overkomen, een
rustige besturing en weglig
ging, een prima vering, een
goede zit door comfortabele
stoelen en achterbank, een
goede steun, een nette af
werking en rijke uitrusting.
De ruime in dé BX is zowel
voor- als achterin voldoende,
de kofferruimte is groot. Qua
veiligheid is aan alles ge
dacht. Besluiten we met de
geluidsproduktie, bij 80 km
maten wij 68 dBA. Wat de BX
betreft en met name de diesel
vallen we niet in herhalingen,
niet-Citroënrijders moeten
even wennen maar daarna is
het één en al rijgenot.
Omdat eind 1983 Citroën
het CX-dieselprogramma uit
gebreid heeft met een diesel
met turbo-compressor hebben
wij ook een rij-impressie, zo'n
1000 km, gemaakt met deze
CX 25 turbodiesel. De CX 25
diesel voelden wij al eerder uit
gebreid aan de tand.
Toen al vonden wij de CX
25 diesel een heel fijne en
comfortabele wagen. De die
selmotor was rustig, vol
doende pittig voor een der
gelijk grote wagen en ook re
delijk zuinig.
Uiteindelijk ver
anderde de 2500 dieselmotor
niets aan de comfortabele rij-
eigenschappen van deze
grote Citroën limousine,
maar kennelijk was hij niet
snel genoeg in die veeleisen
de klasse. Citroën voorzag
hem namelijk van een turbo
compressor waardoor het
vermogen met 20 Pk en de
snelheid met bijna 20 km/u
toenam.
De CX 25 turbo diesel is
naast de gewone 25 dieselver
sie leverbaar. De CX 25 D start
bij 40.300,-, de CX 25 D Tur
bo bij 45.050.-, de wagen is
dan tevens iets luxer uitge
voerd, terwijl er ook nog een
exclusieve uitvoering is de CX
25 TRD en die kost f 47.650.-.
De 25 Turbo diesel heeft een
2500 cc 4 cilinder dieselmotor
met een indirecte brandstofin
spuiting met turbocompressor.
Het vermogen is 95 Pk, het
koppel 216 Nm bij 2000 toe
ren. De topsnelheid bedraagt
175 km/u, de acceleratie van
0-100 km/u verloopt in 13,5
sec. Het verbruik bii 90 km/u
ligt rond de 1:16, volgens ECE
1:17,5, bij 120 km/u maten wij
rond de 1:12,5, volgens ECÉ
1:13,6, in stadsverkeer geeft
ECE op 1:11,6. Over de gehele
test kwamen wij op een gemid
delde van 1:12,5 heel niet gek
voor een dergelijk grote wa
gen, die je ongemerkt toch
sportief gaat berijden. Qua
wegligging en comfort verschilt
de CX turbodiesel in niets van
de gewone CX diesel en die
weer in bijna niets van de CX
benzineversies. De wagen
stuurt prima, heeft een lichte
bediening en is licht onder-
stuurd.
Wennen moet je aan de
progressieve stuurbekrachti
ging, ook progressief naar de
nulstand, alsmede aan de di
recte besturing. Gewenn'ig ver
gt ook het rempedaal en daar
mee het hele remmen van de
auto. Het hydraulisch systeem
van de voortreffelijke vering,
zorgt namelijk ook voor de
rem- en stuurbekrachtiging.
Eenmaal gewend dan heb Je
aan de CX, dus ook aan de CX
turbodiesel, een geweldig rus
tige, comfortabele wagen.
CITROËN
7 o
CITROËN
Dr. Stavermanstraat 37
4382 LE Vlissingen
Tel. 01184-14607
occ satan
RENAULT
4 GTL1982 10.500.-
4 GTL1981 8.950.-
5 TL1981 9.950.-
5 aut1981 11.500.-
5 TL1982 11.950.-
12 TL1977 2.750.-
18 TS1979 7.950.-
18 TL break1980 10.500.-
Mlnl Metro1983 12.500.-
Ford Taunus 1600 L1980 7.950.-
Peugeot 305 GLS1981 9.950.-
Mercedes 300 D aut1980 29.750.-
GolfLX1983 16.000.-
Mazda 3.23 ES1977 3.750.-
Technorapport aanwezig, vraag inzage
geadviseerde reparaties worden vóór
aflevering uitgevoerd
coupon voor ANWB contr^
bijgevoegd
Autobedrijf
Seisplein 5-13, 4331 NP Middelburg
Telefoon (01180) 33003
AUTOMOBIELBEDRIJF VAN FRAASSEN B.V.
Pres. Rooseveltlaan 768 - 4382 NB VLISSINGEN - tel. 16679
na 19.00 uur P. Zuldijk 01184-10327 MAZDA
Daf 461976
Volvo 66 GL1979
Volvo 343 autom1977
Mazda 323 autom1979
Ford Escort Ghia autom1979
Ford Taunus 2.0 autom1980
2.250.
8.250.
5.900,
9.700.
8.900,
10.750,
'5.000 km, grijsmet. div. acc24.900.-
Renault 14 TS1979
Renault 14 LS1980
Renault 18 GTS met vele accessoires1982
Renault 5 GTL1980
Renault Fuego TX1982
Citroën GS Break1979
Citroën GS Break1978
Peugeot 104 GL1979
Talbot 1510 LS1980
7.900.
9.900.
16.750.
8.500.
21.900.
4.900.
2.500.
4.250.
7.900.
Volvo 66 GL1977
Volvo 340 DL LPG1982
Volvo 343 GL1979
Volvo 343 DL1982
Volvo 244 DL1980
Volvo 244 DL1977
Suzuki Alto1981
Honda Civic 3-drs. luxe 1981
Honda Accord Sedan1982
Mazda 323 Sedan1982
Mazda 323 1 5 GT1982
Mazda 323 SP 1978
Ford Escort 1.3 GL1980
Opel Rekord 2.019/9
Fiat Ritmo1982
Toyota Corolla 1980
Saab 99 Turbo1980
Datsun Stanza1982
Audi 100 LS1978
Toyota Starlet1979
Boven 5.000.- 3 ofd 6 mnd. garantie
met Volvo paspoort voor zekerheid
4.900.
15.900.
9.900.
14.900.
9.900.
7.900.
7.250.
7.250.
16.250.
14.500.
15.500.
5.500.
8.750.
8.750.
12.750.
9.500.
14.900.
13.900,
5.900,
7.500,
f