Het Xenakis Ensemble Meer dan alleen concerten Drempels slechten Programma Openingsconcert Twaalf vleugels Klaas Hoek Het Derde Pedaal SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 20 JUN11984 309 Donderdag 21 juni t/m zaterdag 7 juli 1984 De Vleeshal, Markt, Middelburg. Alle festival- concerten gratis toegang. Filmfestival Vingerhoeds/Chojnacka Workshop Het heeft er een tijdlang om gespannen, maar uitein delijk is het toch zover geko men. Voor de achtste maal heeft Zeeland een Festival Nieuwe Muziek binnen de grenzen. Aan deze inmiddels inter nationaal bekende gebeurte nis dreigde een abrupt eind te komen toen de organisa tor, Jeugd en Muziek Zee land, na financiële proble men moest ophouden te be staan. Maar na een jaar on derbreking durfde het pro vinciebestuur in zee te gaan met een nieuwe organisatie: Stichting Nieuwe Muziek Zeeland. Voor het eerst kan het fes tival gratis aan het publiek worden aangeboden. Een kunstliefhebber, die onbe kend toenst te blijven, kocht alle entreebewijzen met het verzoek ze daarna gratis uit te delen. Daarmee kon een belangrijke drempel tussen publiek en vernieuwende kunst - het betalen van geld voor een riskante confronta tie met het onbekende - wor den geslecht. Doordat geen entreegeld wordt geheven, vervalt de fi nanciële drempel. De thuis blijver kan nu alleen nog maar gebrek aan belangstel ling worden verweten. Nieu we Muziek wil wel van de gelegenheid gebruik maken donateurs te werven met de bedoeling van de gratis toe gang tot het festival een tra ditie te kunnen maken. Het programma 1984 zoekt een balans tussen gecompo neerde - en geïmproviseerde muziek. „Nieuw", aldus de stichting, „staat hier voor eigentijdse, nieuwe composi tie-technieken en het zoeken naar nieuwe combinaties. Maar ook voor onbekend, uit andere culturen. Wat dat be treft overschrijdt nieuwe muziek voortdurend drem pels. Nieuw is de muziek ook door de presentatie van we reldpremières (2) en Neder landse premières (20). Fasci nerend aspekt van de nieuwe muziek is dat slechts musici van topniveau de composi ties ten gehore kunnen bren gen. De producties vergen het uiterste van technische vaardigheid en kennis van de mogelijkheden van het instrument. Naast het luiste ren is daarom ook het kijken naar de uitvoeringen de moeite waard, zo niet een ge noegen. Men moet de eigen tijdse muziek eerst „beleven" om haar daarna te gaan waarderen." Het festival 1984 biedt rui me gelegenheid om kennis te nemen van Amerikaanse, Mexicaanse, Japanse, Franse, Italiaanse en Nederlandse composities en improvisa ties. Het festival werd moge lijk gemaakt door subsidies van rijk, provincie en ge meente. FÉST|VAL nieuwe MUZIEK 21/6 17.00 uur Opening door R. Hanemaai jer Voorzitter van de Stichting Nieuwe Muziek Zeeland. 21/6 17.30 uur Martine Viard Een bijzondere zangeres uit Parijs opent het muziekfesti val met een zang-performance. Virtuoze stemtechnieken in theatrale composities. 21/6 20.30 uur Xenakis ensemble Solisten en slagwerkgroep spelen werken van de Ameri kaan John Cage. Voor het eerst in Nederland zijn Viool etudes, Three Dances voor 2 piano's geprepareerd en ver strekt en Sixteen Dances voor 5 solisten en slagwerk groep. 22/6 20.30 uur Aki Takahashi, piano Oost-West contracten in de pianoserie Het derde pedaal. Aki Takahashi behoort tot een van de beste pianosolisten van Japan. 22/6 22.30 uur Tristan Honzinger kwartet Een internationale groep voor het eerst in Nederlnad. Geïmproviseerde muziek en zang. 23/6 12.30 uur Frank van Koten, hobo Speelt werken aan hem opgedragen van Mache en Lif chitz. 23/5 15.00 uur Klaas Hoek, orgel Winnaar van het Gaudeamus concours 1983 speelt op het orgel van de Maria Magdalenakerk in Goes een extreem eigentijds programma: Cage en Feldman (premières voor Nederland) alsmede het als onspeelbaar bekend staande werk van Xenakis. 23/6 20.30 uur Xenakis ensemble Een gevariëerd festivalprogramma van het Xenakis en semble met koor, solisten en slagwerkgroep onder leiding van Huub Kerstens. Eerste uitvoeringen van werken van de jonge generatie uit Canada en Mexico: Beecroft en Estrada, voorts werken van Xenakis, Manneke en Wie ner. 25/6 20.30 uur Nam Yun Paik Acht videofilms van de Koreaanse video-kunstenaar. 29/6 20.30 uur Twaalf pianisten en twaalf vleugels Een spectaculair concert in de Oostkerk met werken voor 4, 6 en 12 pianisten. Italiaanse, Nederlandse en Japanse pianisten spelen o.a. een 50 minuten durende wereldpre mière van Lombardi. 30/6 20.30 uur Giuseppe Chiari Bekend Italiaanse video-kunstenaar, pianist en compo nist uit de fluxus periode. 30/6 22.30 uur Das Duo dubbel De Oostenrijkse jazzgitaristen Andy Manndorf en Hel- mut Jasbar en daarna Andy Manndorf met de Ameri kaanse drummer Michael Vatcher. 2/7 20.30 uur Max Lifchitz, piano Pianomuziek van Amerikaanse en Lantijs-Amerikaanse componisten voor het eerst in Europa in de serie Het der de pedaal. Vestzaktheater Vlissingen. 3/7 16.00 uur Workshop o.l.v. Willem van Manen Vijfdaagse workshop geïmroviseerde muziek door 30 per sonen die zich hiervoor hebben opgegeven. 3/7 20.30 uur Rova Saxophone Quartet Vier beroemde jazz-saxofonisten uit San Francisco. 6/7 20.30 uur Vera Vingerhoeds Septet Gecomponeerde en geïmproviseerde muziek. 7/7 15.00 uur Workshop o.l.v. Willem van Manen Eindpresentatie van de 5-daagse workshop. 7/7 20.30 uur Elisabeth Chojnacka, clavecimbel Twee nieuwe solocomposities voor clavecimbel van Xe nakis en Bussotti. 7/7 21.15 uur Vera Vingerhoeds Septet 7/7 22.30 uur Slotconcert Vera Vingerhoeds presenteert de eerste uitvoering van haar compositie voor clavecimbel en jazz-kwartet ge naamd Sizofitz. Een compositieopdracht van Nieuwe Mu ziek. Elisabeth Chojnacka, clavecimbel; Vera Vinger hoeds, saxofoon; Maurice Horsthuis, altviool; Johan Boe- ke, trompet; Michael Vatcher, slagwerk. Inlichtingen: Postbus 15, 4330 AA Middelburg, telefoon (01180)23650. Martine Viard opent het festival met een zang-performance. Het Festival Nieuwe Muziek start donderdag met een ope ningsprogramma dat meteen de moeite waard is. Onderdeel van de officiële opening is namelijk een zang-performance van Martine Viard (Frankrijk). Ze brengt recent werk van de com ponisten Kagel en Arpeghis speciaal voor haar geschreven. Van Kagel zingt Viard vier korte liederen, die hij samen „Rrrrr" noemde. Eén lied staat in het teken van de Amerikaanse folklore, het tweede is welhaast klassiek barok, het volgende moet met zo diep mogelijke stem worden gezongen en het laatste moet klinken alsof tegelijkertijd kauwgom gegeten wordt. Van Aperghis brengt zij „Intersessions", een performance achtig stuk, bestaande uit veertien korte delen die samen een vrouwenportret vormen. De delen zijn volledig getheatraliseerd, o.a. met accessoires en belichtings-effecten. Een andere performer tijdens het festival is Giuseppe Ghiari (Italië). Hij brengt op zaterdag 30 juni een multi-media-perfor- mance met licht, piano en zelfgemaakte instrumenten. Een bui tenbeentje tijdens het festival is verder Nam June Paik (Japan). Van deze video-kunstenaar worden op maandag 25 juni acht ta pes (muziek voor het oog) vertoond. festivAL nieuwe MUZIEK Max Lifchitz speelt werk van Latijns-Amerikaanse componis ten (Concert Het Derde Pedaal/ Vlissingen). fest|N/aL nieuwe MUZIEK Klaas Hoek, winnaar van het Internationaal Gaudeamus Concours 1983 voor uitvoerders van nieuwe muziek, speelt tij dens het festival orgelwerk van Cage, Feldman en Xenakis. Daarvoor verhuist het festival even naar de Maria Magdalena Kerk in Goes. Klaas Hoek kreeg in 1978 de Prix d'exceUence voor orgel. Hij werd in 1949 geboren in Harlingen en woont mo menteel in Bellingwolde, geeft regelmatig cursussen clavichord en hedendaagse orgelmuziek en is als medewerker verbonden aan orgeltijdschriften in België en Nederland. Hoek volgde de gehele 4-jarige opleiding aan de KMA te Bre da. Daarna studeerde hij muziek in Maastricht en Amsterdam. Hij was in de leer bij Kamiel d'Hooghe (clavecimbel), bij Ton Koopman (clavecimbal) en bij Ton de Leeuw (compositie). Nieuwe Muziek zet de maandelijkse piano-serie Het Derde Pedaal tijdens het festival gewoon door. Dat levert concerten op in Middelburg (Aki Takahashi) en Vlissingen (Max Lifchitz). Het derde pedaal is een piano-serie waarin nieuwe piano-com posities worden afgewisseld met historisch actuele programma's en geïmproviseerde muziek In deze serie zijn jazz- en avant-garde pianisten van naam te beluisteren. Het derde pedaal is een initiatief van Nieuwe Mu ziek Zeeland in samenwerking met de IJsbreker Amsterdam. Anders dan voor de festivalevenementen, wordt voor deze twee concerten wel entreegelden geheven. Takahashi (Japan) brengt een programma Oost-West Con trasten met werk van Scelsi, Kagel, Yun, Takemitsu en Xenakis. Lifchitz (Mexico) speelt werk van Amerikaanse en Latijns- Amerikaanse componisten. Vera Vingerhoeds. Xenakis, twee jaar geleden, tijdens zijn demonstratie van de componeer-computer in Middel burg. Het Xenakis ensemble werd in 1979 op initiatief van het Festival Nieuwe Muziek opge richt en is sindsdien vast on derdeel in de festivals. Dat ge beurde met instemming van de Grieks/Franse komponist Iannis Xenakis. Het manage ment berust bij Nieuwe Mu ziek. Het ensemble wordt steeds samengesteld uit musici die zich gespecialiseerd heb ben in de muziek van van daag. Het voert programma's uit die in de tijd gezien als vernieuwend en grensverleg gend kunnen worden aange merkt. Uitgangspunt daarbij is de muziek van Xenakis, zijn leerlingen, zijn school. Het ensemble bestaat uit Belgische koperblazers, Ne derlandse strijkers, aangevuld met solisten. Nieuwe muziek kan daarbij een beroep doen op musici uit allerlei delen van de wereld, specialisten in hun vakgebied. Zo maken dit jaar tijdens het festival onder meer Aki Takahashi (piano), Daniele Lombardi (piano), Michiko Hi- rayama (sopraan), Ille Strazza (sopraan), Camilla Hoitenga (fluit) en Tadashi Tanaka (cel lo) van het ensemble deel uit. Er wordt een gevarieerd pro gramma gebracht met o.a. werk van de jonge generatie uit Canada en Mexico: Bee croft en Estrada. Verder werk van Xenakis, Manneke en Wiener. Bij deze gelegenheid treedt het Xenakis Ensemble op met de Nieuwe Slagwerkgroep Amsterdam en het koor Dia- boli in Musica. Het staat onder leiding van Huub Kerstens. Het ensemble gaf behalve in Middelburg ook al concerten in Parijs, Brussel, Antwerpen, Gent, Amsterdam, Utrecht en Groningen. Vele werken van Xenakis werden in Nederland in première gebracht. Iannis Xenakis houdt zich in de muziek vooral bezig met de faktor orde versus chaos. Samenvoeging van „wanorde lijke" geluidsbronnen leidt bij hem tot een heldere en duide lijke massaliteit: qua uitdruk kingskracht tot in het bar baarse, zuiver ritmisch tot in het detail. Onder de thans op de voor grond staande avant-gardis- ten is Xenakis de enige die tot in de structurele grondslagen van zijn muziek het 19e eeuw- se individualisme heeft afge zworen. Zijn muzikale denken is gericht op het zoeken naar toonmassa's, toonwolken, waarbinnen de afzonderlijke toon geen kans meer krijgt om zich op de voorgrond te schui ven. Het werk van Xenakis geeft vooral betekenis aan het begrip ruimte. Andere thema's zijn de wiskunde en het isole ment. De mathematische benade ring van Xenakis lijkt voor te komen uit een diepgeworteld verlangen om schoonheid in het web van de logica te van gen. Bij het vorige festival was hij aanwezig met een compo- neer-computer, waar ook zeer kleine kinderen mee konden werken. De minachting van de tradi tionele componisten voor Xe nakis was, vooral in de jaren 50, niet gering. Maar dat heeft hem er niet van kunnen weer houden zijn weg onbegrensd te bewandelen en naar oplossin gen te zoeken om een moderne muziek op een authentieke manier verder te ontwikkelen. Van Iannis Xenakis worden tijdens het festival de volgen de komposities ten gehore ge bracht: Evryali, Dmaathen, Gmeeoorh, A Colone, Khal- perr, N'Shima, Psappha en Naama. Willem van Manen is een van de bindende krachten in de Nederlandse jazz- en geïm proviseerde muziek. Hij speel de jaren in het Willem Breu- ker Kollektiefspeelt in het or kest De Volharding, is lid van het Vera Vingerhoeds Septet en is leider en oprichter van de Springband. Daniele Lombardi: Grande Sonata. De wereldpremière van de Grande Sonata voor 12 piano's van Daniele Lombardi (Italië) belooft één van de spektakelstukken tijdens het festival te worden. Daarvoor worden 12 Steinway- vleugels in de Oostkerk gestationeerd. Het stuk, in mei van dit jaar geschreven, wordt op 29 juni uitgevoerd door Italiaanse (waaronder Lombardi zelf) en Nederlandse pianisten. Op 5 juli zal de tweede uitvoering van dit stuk plaatsvinden in de „Boboli-tuin" in Florence. De Grande Sonata behoeft geen orkestleider. Een systeem van gesynchroniseerde tijdmeters - één voor elke pianist - verzekert de onmisbare hulp om de aan slagen en agogische ontwikkeling binnen alle vijf delen, ge speeld zonder onderbreking, te leiden. Vera Vingerhoeds. Het Festival Nieuwe Muziek biedt het publiek niet alleen con certen, maar ook een serie andere evenementen. Zo kan men ook in de Vleeshal terecht bij de repetities van het Vera Vingerhoeds Septet en Elisabeth Chojnacka voor de uitvoering van de festi valkompositie-opdracht. Ook de workshop onder leiding van Willem van Manen is openbaar. Het filmhuis Middelburg organiseert in Meccano een filmfestival en verder vinden in de voorhal van de Vleeshal twee exposities plaats. In samenwerking met Nieu we Muziek verzorgt hpt Film huis Middelburg tijdens het festival een drietal filmweken in Meccano aan de Pauwpoort bij het Damplein. In de eerste week (20 tot en met 26 juni) worden films van Luis Bunuel vertoond en van zijn zoon Jean Bunuel. In de tweede week (27 juni t/m 3 ju li) staat de Italiaanse film cen traal. Zowel nieuwe (E la nava va - Fellini) als oudere films (Rome, Open Stad) zullen te zien zijn. In de laatste week vertoont het Filmhuis enkele Neder landse films waarvan vier pri meurs voor Zeeland: Place de la Bastille van Rudolf van den Berg, De Witte Waan van Van Ditvoort, De Tijd van Johan van der Keuken en Naughty Boys van Eric de Kuyper. Ook Extremo van Zwartjes wordt gedraaid. Speciaal ten behoeve van het Festival Nieuwe Muziek is aan de Nederlandse saxofonis- te Vera Vingerhoeds een com positie-opdracht verstrekt. In de uitvoering krijgt naast het Vera Vingerhoeds-kwartet ook de Pools/Franse klaveci- niste Elisabeth Chojnacka een belangrijk aandeel. Bedoeling is een spannende confrontatie tussen klassiek en jazz, compositie en impro visatie. De compositie wordt op de slotavond van het festi val uitgevoerd, maar ook de repetities van woensdag 4 t/m zaterdag 7 juli zijn openbaar. De compositie heet Sizafitz. De uitvoering wordt door de VPRO-radio opgenomen. Vera Vingerhoeds: „Elisa beth is een ware virtuoos, ze speelt de allermoeilijkste stukken uit de eigentijdse mu ziek. Maar zij is op het gebied van improvisatie zeer onzeker en ik ben onzeker op het com positorisch vlak. We hebben dus allebei wat". Trombonist Willem van Manen leidt van dinsdag 3 tot en met vrijdag 6 juli een workshop voor geïmprovi seerde muziek. De workshop in De Vleeshal, dagelijks van 16.00 tot 20.00 uur, is ook toe gankelijk voor publiek. Er heeft zich al een dertigtal deelnemers, bespelers van di verse instrumenten, aange meld. In de voorhal van de Vlees hal vinden tijdens het festival twee exposities plaats. Het Bureau Culturele Zaken van de gemeente Middelburg ver zorgt een tentoonstelling met „musical pieces" van de Ame rikaan Bill Beckley. De kun stenaar zal zijn werk vrijdag 6 juli tijdens een lezing met dis cussie nader toelichten. Verder gaat een tentoon stelling Kijken naar Muziek in première. Deze tentoonstelling geeft een overzicht van graf- sche partituren in Nederland in de periode 1960/80, werd sa mengesteld door Pieter Hil^ie- ring en Donemus en uitge voerd door de Rijksvoorlich tingsdienst. De tentoonstelling is samengesteld uit reproduk- ties en gedrukte originele par tituren van componisten .waaronder werken van An- driessen, de Leeuw en Loeven- die. Verschillende komposities kan men via cassetterecorder beluisteren. De tentoonstelling krijgt in Middelburg een „proefopstel ling" en gaat daarna naar vele plaatsen in binnen- en buiten- land.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1984 | | pagina 9