STOP
STOP
Een top van 180 km per
uur voor Fiësta XR-2
TIDC
AUTOBEDRIJF BERBO
s
GARAGE VAN OORSCHOT
Opvallende prestaties van de Honda Jazz
Maak nu een proefrit!!!!
NISSAN
flllTd WOUTERS
SUNROOF
Off. Honda-dealer voor Walcheren
PRIMA OCCASIONS!!
Gildeweg 21 - 4383 NJ Vlissingen - Telefoon 01184-13995
OOST-SOUBURG
iWA
Auto-Poppe Walcheren B.V.
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 20 JUNI 1984
Inruil - financiering - garantie
Welkom bij uw
NISSAN-DEALER
fr ;fr ft ft ft ft
vanaf:
230.-
295.-
315.-
montage I 100-
OPEL REKORD 19 N
6.500.-
PEUGEOT 505 AUTOM.
18.750.-
AUDI 80 DIESEL
21.950.-
MERCEDES 300 DIESEL
19.500.-
FORD TAUNUS BRAVO
13.950.-
RENAÜLT 20 TS
15.750.-
AUDI100 AVANT DIESEL
PASSAT VARIANT-COMBI
21.950.-
AUDI 80 GLS
13.950.-
MERCEDES 240 DIESEL
22.500.-
AUD1100 GL5S
9.750.-
PASSAT CL DIESEL
Occasions met de beste garantie van Nederland De keiharde zekerheden
Uw VAjG dealer voor Volkswagen en Audi:
Bel:
A. de Buck 01180-29442
C.D.G. Gebuys 01184-12236
FIAT PANDA VLA. F 11.450,-.
FIAT 127 V.A. F12.650,-.
FIAT UNO VJL F 14.990,-.
FIAT ARGENTA VA F 25.990,-.
Tot en met 25 juni a.s. kunt u
de nieuwe Fiat van uw keuze kopen,
zonder wellicht uw vakantiebudget
ook maar voor één cent aan te
spreken
Als u wilt, verschaft Fiat u
namelijk graag een renteloos krediet
tot 75% van de aanschafprijs van
uw nieuwe Fiat, met een maximum
van 10.000 gulden*
Wanneer we aannemen dat uw
huidige auto goed is voor het rest
bedrag, betekent dat inderdaad dat
u nu meteen kunt gaan sturen,
zonder in eerste instantie enige kos
ten van belang te maken.
Want u betaalt uw nieuwe Fiat
pas op 1 april 1985. Dit grandioze
aanbod van Fiat geldt niet-zoals bij
andere merken- voor slechts één
of een paar modellen, maar voor
alle Fiat personenauto's in alle
uitvoeringen!
Dus voor de Panda, waarmee
u iedereen uitlacht. Voor de 127, die
al bij z'n introduktie slecht nieuws
betekende voor japanse, duitse en
franse autofabrikanten
Voor de Uno, die niet voor niets
Auto van het Jaar is. Voor de Ritmo,
die van de superzuinige ES tot de zeer
snelle Ritmo 130 TC Abarth de ruim
ste familiebolide in z'n prijsklasse is.
Voor de nieuwe Regata, die
ideaal is voor de coureurs onder de
huisvaders maar ook voor de huis
vaders onder de coureurs. En voor
de Argenta, die bewijst dat overdaad
soms wel degelijk baat
Ga dus snel eens langs bij uw
Fiat Dealer. Want t/m 25 juni a.s.
geldt voor alle Fiats nu halen, april
1985 pas betalen.
FIAT. UNIEK IN PRUS EN PRESTATIE.
GEENWACHTTUDEN,
METEEN RIJDEN!
MIDDELBURG: EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE BLAAS, HERCULESWEG12, INDUSTRIETERREIN ARNESTEIN,
TEL 01180-12918. OOSTKAPELLE: AUTOBEDRIJF DUYVELAAR, DOMBÜRGSEWEG 83, TEL 01188-1569. VUSSINGEN:
AUTOBEDRIJF"BRITANNIA" B.V., INDUSTRIEWEG 19, TEL 01184-17736.
315
Een voor Nederland heel nieu
we Honda is de Honda Jazz, al
mogen we dit jaar, 1984, wat
Honda betreft wel van bijna al
lemaal nieuwe modellen spre
ken, want bijvoorbeeld de Civic
is dusdanig vernieuwd en in
zoveel nieuwe uitvoeringen op
de markt gebracht dat wel
haast van een totaal nieuw mo
del gesproken mag worden.
Maar de Jazz was, laten we
het dan zo stellen, in ons
land nog geen bestaand mo
del. Anders Is dat voor het
land van herkomst Japan,
waar de Jazz al bijna 3 jaar
rondrijdt. Hij heet daar ech
ter Honda City, in Europa
kon die naam niet gehand
haafd blijven, omdat er al di
verse andere merken de
naam City kenden, zoals o.a.
Opel met de Kadett City.
De Jazz is wel een typisch
autootje. Het verkleinwoord
„tje" wordt gebruikt omdat hij
inderdaad klein toont, als zo
danig hoort hij ook thuis in de
kleine klasse, maar qua binne-
nafmetingen blijkt de Jazz best
over een behoorlijke ruimte be
schikken, althans voor de
chauffeur en de passagiers,
voor de bagage ligt dat wat an
ders. Qua prestaties heeft de
Jazz ook heel wat in zijn mars,
de 1231 cc motor met resp.
45 PK voor de Special en
56 PK voor de Luxe, zorgt daar
wel voor. Een in gebruik vol
wassen auto dus met een toch
wel wat gedrongen, merkwaar
dig klein voorkomen. Geen en
kele testauto maakte tijdens
onze testritten zoveel verdeel
de reakties los bij het publiek.
Zolang de Jazz nog niet volop
ingeburgerd is, kan de berijder
ook rekenen op grote belang
stelling van zijn medewegge
bruikers. In het kort hebben we
het al gememoreerd, de Jazz
hoort thuis ^in de kleine klasse,
aanvankelijk werd daar des
tijds de Civic voor gebracht,
maar die is in de loop der jaren
naar een (kleine) middenklasse
auto gegroeid. De Jazz is er in
2 uitvoeringen, een Special en
een Luxe. Het grote verschil is
hoofdzakelijk technisch, een
verschil in vermogen, in
4 of5 bak en verder in wat min
of meer luxe. Het prijsverschil
is niet groot, de Special kost
rond de 15.500.-, de Luxe
rond de 16.000.- een overige
pittige prijs.
We reden de Jazz met de pitti
ge motor, de luxe versie dus.
Het voordeel is ook dat dit mo
del uitgerust is met een 5-bak,
al is de 5 duidelijk een overdri
ve. Neemt niet weg dat hij op
de grote weg het geluid en ver
bruik duidelijk terugbrengt.
Prestaties en verbruik
In de Jazz ligt een nieuwe,
eigen motor, die nergens el
ders wordt toegepast. Het is
een dwarsgeplaatste, vloeistof-
gekoelde, viercilinder in lijn
motor met een behoorlijk lange
slag. Hij meet 1231 cc heeft
een vermogen 56 PK (45 PK
voor de Special) en een koppel
van 93 Nm bij 3500 toeren. De
prestaties zijn voor een derge
lijk kleine en tamelijk hoge wa
gen uitzonderlijk. De top be
draagt 144 km/u, de accelera
tie van 0-100 km/u verloopt in
14.5 sec., versnellen van 60
naar 120 km/u in de 4e ver
snelling kost 23 sec., zeer goe
de cijfers in deze klasse. Het
verbruik valt alles mee. bij 90
km/u meten wij een verbruik
van 1:16.5 bij 120 km/u 1:12,
de ECE cijfers vallen zoals ge
bruikelijk wat gunstiger uit, bij
90 1:20, bij 120 1:14 en in
stadsvervoer 1:16 gemiddeld
reden wij 1:14.
Wegligging
De jazz heeft voorwielaandrij
ving, de besturing is direct en
tamelijk nauwkeurig. Het stuur-
karakter vrij neutraal. De be
sturing is licht, ook bij parke
ren, de draaicirkel 9,9 meter.
De koersvastheid op de rechte
weg is goed, zijwind en/of
wegoneffenheden hebben
nauwelijks invloed op de koers.
In de bochten gedraagt de
Jazz zich eveneens goed, de
carrosserie helt wel wat over.
Al met al heeft de Jazz een
goede, rustige wegligging.
Comfort
Als we het over comfort gaan
hebben, moeten we begrijpen
dat we spreken over een auto
in de kleine klasse. Het één en
ander moet dus tegen die ach
tergrond gezien worden. De
vering is dan ook wat kort,
maar toch voldoende soepel
en comfortabel, de schokdem
perwerking is goed.
De stoelen
en bank zitten goed al zit men
wat hoog en rechtop. Voorin is
de ruimte toereikend, de
hoofdruimte geeft ook achterin
weinig problemen, met de
beenruimte wordt het voor lan
ge mensen dan wel wat woe
keren. De bagageruimte is
klein, maar kan vergroot wor
den als de achterbank wordt
neergeklapt. De afwerking is
simpel maar netjes, alle beno
digde apparatuur is aanwezig.
Aan veiligheid noteerden wij al
het nodige, een rustige bestu
ring, goede rijeigenschappen,
goede diagonaal gescheiden
remmen. De remweg bij 100
km/u bedroeg precies 50 me
ter. Verder zijn er standaard
hoofdsteunen, 3 pts; aut. vei
ligheidsgordels voorin, heup
gordels achterin. Een gedeelde
stuurkolom, een gelaagde
voorruit, achterruitverwarming,
achteruitrijlampen, mistachter-
licht, halogeenkoplampen en
een wis-was installatie op ach
terruit. Tot slot de geluidspro-
duktie, die is bij een dergelijk
kleine wagen natuurlijk forser
dan bij een grote limousine. Bij
100 km/u gaf de decibelmeter
75 dBA aan, bij 120 km/u 81
dBA en bij topsnelheid 84 dBA,
bejalve het motorgeluid is er
ook nog wat windgeruis. De
Honda Jazz is in gebruik een
heel fijne auto, een opvallende
verschijning met ook opvallen
de prestaties. De prijs is aan de
hoge kant want voor dat geld
komt men ook in de Corsa, Po
lo, Fiesta en Uno klasse.
De nieuwste sportieve Ford,
de Fiësta XR2, zal binnenkort
in heel Europa leverbaar zijn.
Het model bevat alle verbete
ringen die op de overige ver
sies van de 1984 Fiësta-serie
zijn doorgevoerd - zoals een
nieuwe voorwielophanging,
stuurinrichting en carrosserie
structuur - plus enkele speciale
voorzieningen op het gebied
van de motor, de transmissie,
de carrosserie-uitrusting en het
onderstel om het uitgesproken
sportieve karakter van de wa
gen te onderstrepen.
De Fiësta XR2 heeft een top
snelheid van 180 km/h en ac
celereert van 0 tot 100 km/h in
9,9 seconden, maar heeft des
ondanks een brandstofverbruik
van slechts 5,7 1/100 km
(1:17,5) bij 90 km/h. Sinds de
Ford Fiësta XR 2 in december
1981 werd geïntroduceerd
heeft dit model ongeveer zeven
procent van alle Fiësta-verko-
pen voor zijn rekening geno
men, hetgeen duidelijk het
succes weerspiegelt van de
sportieve XR-versies van de
Ford modellen. De nieuwe
Fiësta XR2 is ontwikkeld uit de
geheel herziene Fiësta-serie
aan het einde van de zomer
van 1983 werd aangekondigd.
De wagen heeft een nieuwe en
aërodynamische verbeterde
carrosserie die de inbouw mo
gelijk maakt van de 96 pk vier
cilinder CHV-motor welke
voorheen in de Escort XR3
(carburateurversie) werd toe
gepast, alsmede een vijfver
snellingsbak met dicht opeen
volgende overbrengingen. Tot
de verdere veranderingen be
horen een nieuwe wielophan
ging, een verbeterde stuurin
richting en nieuwe motorsteu-
nen.
Nissan Sunny 1.7 D 5-bak2.900 km 1984
Nissan Micra 1.0 BX demo2.800 km 1984
Nissan Sunny 1.5 GL 4-drs. 5-bak12.000 km 1983
Lada 1300 S trekhaak13.000 km 1983.
Honda Civic Combi 5-drs20.000 km 1983
Nissan Cherry 1.5 GL 3-drs28.000 km 1983
Datsun Bluebird 20 GL diesel 5-bak. 57.000 km 1981
Datsun Bluebird 20 GL nw. model demo 3.100 km 1984
Verder div. goedkopere vakantieauto's
INRUIL
FINANCIERING
GARANTIE
KANAALSTRAAT 75
TELEFOON 01184-67658
M
■x
-w
«w
Dr. Stavermanstraat 37
4382 LE Vlissingen
Tel. 01184-14607
ruimte 3. 5 roya\e
4' r?l Sg')6- rePreSCn'
9. bescheiden
bouwjaar 1978
bouwjaar 1981
als nieuw
bouwjaar 1983
4-deurs
bouwjaar 1978
Zeer goede staat!
bouwjaar 1982
LPG-installatie
bouwjaar 1981
als nieuw!
bouwjaar 1980
veel extra's
17.250.-
bouwjaar 1983
zilvermetallic
bouwjaar 1980
groenmetallic
bouwjaar 1979 autom.
veel extra's
bouwjaar 1979
bouwjaar 1982
20.950.-
die wij u bieden: - 3 maanden volledige V.A.G. garantie - 9 maanden aanvullende No Risk
garantie op de belangrijkste delen van de auto - 15 dagen omruilgarantie - keuringsrapport bij
iedere occasion - duidelijk garantiebewijs - wij zijn V.A.G dealer voor Volkswagen en Audi.
Gildeweg 22, 4383 NK Vlissingen
Postbus 176, 4330 AD Middelburg
Telefoon 01184 - 19610
OCCAS*"0
ALLE
FIATS NU
HALEN,
APRIL'85
BETALEN.
mm
Prijzen inclusief BTW. exclusief
dllevenngskosten tJ#mWl MJ
Pnjswiizigmgen voorbehouden g;
FIAT BIEDT U DE MOGELIJKHEID EEN HUUR
KOOPOVEREENKOMST AF TE SLUITEN BIJ FIAT CREDIT
NEDERLAND VOOR DE PERIODE TOT EN MET 1 APRIL 1985.
FIAT NEEMT BIJ DEZE OVEREENKOMST, WAARVOOR DE
GEBRUIKELIJKE VOORWAARDEN ZOALS KREDIETWAARDIG
HEID, EIGENDOMSVOORBEHOUD ED. VAN TOEPASSING
ZUN, DE RENTE VOOR ZN REKENING. WILT U NA 1 APRIL 1985
VERDER FINANCIEREN. KUNT U DAARVOOR NATUURLIJK
00K TERECHT BU UW FIAT DEALER