AUSTIN MAESTRO BIEDT
OPVALLEND VEEL RUIMTE
'ai ITfïTIOt
I'MJTQUËS.
Nu ook Turbo op Renault 11
'AIITnTIDC
'AUTOTIPS
Voor verdere
informatie uw
Renault dealer:
outo-Fenoult dgkweUïv
e!^\
AUTOBEDRIJF
VEERSEDAM
OCCASIONS
Occasion!
W
m)
TOYOTA CEVAAL
autobedrijf
I L„wu
bi
GARAGE DE JAGER
SAAB-DAIHATSU
DELTA
DAIHATSU
SAAB
Rij-impresse
Diverse occasions met
Bovag-garantie
INRUILAUTO'S
voor AKTIEPRIJZENÜ!
UW TOYOTA-DEALER:
SPEC. AANBIEDING
LADA 2105 GL '82
3
Om misverstanden te voorkomen: dit is de nieuwprijs
Suzuki AIto.'n Heleboel auto voor je goeie geld
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 13 JUN11984
INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER
INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER
Gildeweg 16
VLISSINGEN
Tel. 17130
Lada 1200 met LPG1975
Lada 1200, beige1974
Ford Fiesta, blauw1981
Datsun 180B, geel1977
Peugeot 504, wit1974
Peugeot 304, rood1978
Simca 1100,2x1976-1977
Vauxhall Viva, brons1976
Citroen Dyane, rood1975
I Noordmonsterweg 4 - Middelburg - Tel. 01180-36815
Servicefiliaal te Vlissingen, 01184-18851
I ?mï
Mm
SAAB 99 GL 2-drs. LPG onderbouw
SAAB 99 GL 4-drs2x
SAAB 99 TURBO 2-drs1979-
SAAB 900 GLI 3-drs
SAAB 900 EMS 3-drs. schuifdak
SAAB 900 GLI SEDAN
SAAB 900 GLS SEDAN LPG
SAAB 900 GLS 5-drs
SAAB 900 GLS 5-drsdec.
FIAT RITMO 13.000 km
RENAULT 4 GTL
RENAULT 5 automaat
BMW 316 LPG
1983
1982
1980
1982
1981
1981
1981
1979
1978
1983
1983
1980
1979
OCCASIONS
met Bovag-garantie
Zonder garantie
OPEL MANTA1974 2.750.-
DAF 661975 2.000.-
RENAULT 5 TL1976 1.500.-
CITROËN GS1977 1.000.-
RINGBAAN WEST 24 - GOES
Tel. 15092 b.g.g 01104-319 Verf.: R. Ketelaar Of 100-20873
Gerbrandystraat 4, Vlissingen
tel.
01184-
65496
30<
Austin heeft het lange
tijd moeten doen met
auto's in een tamelijk klei
ne klasse, want daar be
horen de Mini en Metro
immers toe. Voorheen pe
netreerde Austin met de
Maxi en de Balanza in de
middenklasse, maar dat is
toch al een behoorlijk tijd
je geleden. De hele Aus-
tin-Rover groep (vroeger
British Leyland geheten)
heeft het moeilijk gehad in
de populaire middenklas
se, want Morris is met de
Marina e.d. helemaal ver
dwenen.
Het enige wat men dus had
was de Triumph Acclaim, maar
deze overigens prima auto, ligt
als Japanse Honda kennelijk
niet zo goed bij oude Triumph
en Austin/Morris kopers. Wilde
je toch Engels blijven rijden dan
moest je wat het Europese Con
tinent betrof naar de Rover, maar
zelfs in de 2 literklasse is dat nu
niet bepaald een middenklasser
auto.
De Maestro mag dus als de lang
verwachte gekenschetst worden,
zeker hier op het vasteland, want
in Engeland zelf reed hij al hele
jaar 1983. In Nederland kwam hij
november 1983 en eigenlijk kun je
dus stellen dat hij begin 1984 pas
goed van start ging. De Maestro is
met recht een middenklasse auto,
de buitenafmetingen wijzen zo mo
gelijk op een kleine middenklasser,
de binnenruimte geeft echter aan
dat we hier met een ruime 5-per-
soons auto te maken hebben, pri
ma geschikt als comfortabele ge
zinsauto, als reis- en zakenauto.
Eind dit jaar komt Austin helemaal
goed in de middenklasse te zitten
want dan verschijnt ook de Austin
Montego op de Nederlandse we
gen. Dat is een ruime, comfortabe
le 5-persoons sedan met grote kof
ferruimte, in feite het broertje van
de Maestro die in deze klasse als
hatchback gezien mag worden. De
l Maestro is leverbaar met een 1300
en 1600 motor, de Montego krijgt
daarnaast ook nog een 2 liter mo
tor, zodat niet uitgesloten mag
worden dat de Maestro zo mogelijk
ook nog eens met die 2 litermotor
wordt uitgerust en dan zal uiter
aard mettertijd ook de dieselmotor
in deze beide nieuwe Austinversies
volgen. Behalve de keuze in een
1.3 of 1.6 liter motor kan er ook ge
kozen worden uit een aantal uit
voeringen. In de 1.3 serie een Spe
cial, een normale en een LE-versie,
in de 1.6 een L, HLS en MG-versie,
dat althans is de stand ten tijde van
deze rij-indruk in april 1984, uit
breiding van de serie zit er zeker
in. De Maestro wordt zeer com
pleet geleverd, ook het goedkoop
ste model de 1.3 Special, over 5
deuren beschikt men in elk geval
altijd.
Voor de rij-impressie hadden wij
tot onze beschikking een Maestro
1.3, de uitvoering die na de 1.3
Special komt en 17.995,- kost.
Bij de introduktie in november re
den wij een 1.6 L. Echt grote ver
schillen in rij-eigenschappen zijn
er niet, verschillen treden die op
daar waar de motorverschillen tot
uiting komen, de 1.6 is uiteraard
iets sneller dan de 1.3, merkwaar
digerwijs is de 1.3 weer ietsje stil
ler.
AUSTIN VAÉSTRD
AUSTIN
AUSTIN MAESTRO
Na de Introduktie van de nieu
we Renault 11 GTX en TXE Elec
tronic, met de zwaardere 1700
cm1 motoren, wordt de Renault
11 serie opnieuw uitgebreid. Dit
maal met een snelle en sportieve
versie de Renault 11 Turbo. Met
de komst van dit nieuwste type
wordt het totaal aantal modellen
binnen het Renault 11 gamma
gebracht op 15 stuks.
De Renault 11 Turbo wordt als
drie-deurs model geleverd en is
door zijn hoge prestatie- en uitrus
tingsniveau bestemd voor de spor
tief ingestelde automobilist, zonder
dat daarbij veel concessies werden
gedaan aan de praktische ge
bruiksmogelijkheden en het com
fort. Om aan deze eisen te kunnen
voldoen onderging de 11 Turbo op
tal van punten ingrijpende wijzigin
gen en aanpassingen, zowel op
motorisch gebied als ten aanzien
van wegligging, remsysteem en
besturing. De krachtbron van de
Renault 11 Turbo is een 1400 cm3
motor voorzien van een Garrett T2
turbocompressor. Het bijzondere
hiervan is dat de tijd waarbinnen
de turbo reageert op het gaspedaal
zeer kort is en dat dank zij de toe
passing van een interkoeler voor
de inlaatlucht een hoog maximum
koppel wordt verkregen dat reeds
bij een laag toerental vrijkomt. Aan
deze motorkarakteristiek en de
nieuwe 5-versnellingsbak ontleent
de 11 Turbo een zeer snelle acce
leratie en een grote mate van sou
plesse waardoor ook vanuit lagere
toerentallen moeiteloos kan wor
den geaccelereerd zonder dat
daarbij veel schakelen noodzake
lijk is. Enkele gegevens zijn: Max.
vermogen 105 DIN pk bij 5500 t/
min, Max. koppel 16,5 mkg DIN bij
2500 t/min, acceleratie van 0-400
m in 16 sec., van 0-1000 m in 30
sec. en van 0-100 km/u in 9 sec.
De topsnelheid bedraagt 186
km/u.
Behalve zijn opvallende rijkwali-
teiten beschikt de Renault 11 Tur
bo bovendien over een zeer com
pleet uitrustingsniveau dat hem bo
ven de meeste concurrenten
plaatst. Hiertoe behoren vele ex
tra's, zoals bijvoorbeeld: elektrisch
bediende portierruiten, centrale
deurvergrendeling met infrarood
afstandsbediening, van binnenuit
verstelbare koplamphoogte, boord
computer met 8 funkties, gecombi
neerde oliepeil/oliedrukmeter,
dubbeltonige luchthoorn, kantelba-
K>
re monotrace voorstoelen met len-
desteun en verstelbare hoofdsteu
nen, lichtmetalen velgen en low-
profile banden etc. De prijs (onder
voorbehoud) van de Reanult 11
Turbo bedraagt 29.500.- incl.
BTW.
Prestaties en verbruik
Twee motorversies zorgen dus
voor de prestaties, we behandelen
ze hier beide. De 1.3 heeft een
1275 cc, 4 cilinder-in-lijn motor,
vloeistofgekoeld, dwars voorin ge
plaatst. Dezelfde motor als in de
Metro 1.3 zit. Het vermogen is 69
Pk, het koppel 102 Nm bij 3500
toeren. De topsnelhèid bedraagt
150 exacte km/u, de acceleratie
van 0-100 km/u verloopt in 12,5
sec., versnellen van 60 naar 120
km/u beloopt 22 sec. Het verbruik
valt bij rustig rijgedrag en/of snel
heden tot 100 km/u mee, bij een
sportiever rijgedrag lust de Mae
stro, zowel de 1.3 als de 1.6 wel
een slokje. Bij 90 km/u verbruikt
de 1.3 1:14,5 bij 120 km/u 1:11,
de ECE-cijfers komen gunstiger uit
resp. 1:17 en 1:11,5. De 1.6 ver
bruikte bij 90 km/u 1:14 en bij 120
km/u 1:11,5, de ECE-cijfers hier
resp. 1:16,9 en 1:12,5. Omdat de
verbruikcijfers relatief weinig ver
schillen tussen de 1.3 en 1.6 kan
gesteld worden dat gemiddeld 1:12
met beide versies mogelijk is. Tot
slot nog even de gegevens van de
1.6 motor, 1598 cc, 82 PK en kop
pel 124 Nm bij dezelfde 3500 toe
ren, de MG-versie heeft dezelfde
motor, het vermogen bedraagt
daar echter 103 Pk en het koppel
135 Nm. De prestaties van de 1.6
en de 1.6 MG achtereenvolgens
top 160 km/u en 170 km/u, acce
leratie 0-100 km/u in resp. 11,5 en
9,5 sec.
Wegligging
De wegligging van alle Maestro
modellen is gelijk, de MG heeft
lichtmetalen wielen met brede ban
den wat bij hogere snelheden wat
gunstiger is. De besturing is licht,
ook bij parkeersnelheden, hij is in
direct en niet al te nauwkeurig, een
onderstuurkarakter is duidelijk
waarneembaar. De koersvastheid
is goed, geen last van wegoneffen-
heden of zijwind. Ook in de boch
ten gedraagt de Mestro zich per
fect, uitbreken is er niet bij. De
remmen zijn goed, met een snel
heid van 100 km/u staat de wagen
binnen 47 meter stil, voor zijn er
schijfremmen, achter trommels,
het systeem is diagonaal geschei
den.
Comfort
De Maestro is redelijk comforta
bel, vooral de behoorlijke binnen
ruimte zorgt voor een comfortabele
zit in de auto, been- en hoofdruim
te in normale omstandigheden vol
doende. De stoelen en bank zijn
ruim en comfortabel en geven goe
de steun, de voorstoelen zijn in
voldoende mate verstelbaar,
hoofdsteunen zijn standaard. De
vering is voldoende soepel, de
schokdemperwerking goed. Verder
draagt bij tot het comfort de nette
afwerking en de redelijke tot rijke
(bij luxe modellen) uitrusting. Bin
nen is er voldoende aflegruimte, de
bagageruimte kan flink wat bergen
en uiteraard door het (gescheiden)
wegklappen van de achterbank
vergroot worden, de toegang door
de grote achterklep tot op de bum
per is uitstekend.
Aan veiligheid noteerden we pri
ma remmen, goede wegligging,
rustige besturing, gelaagde voor
ruit, gedeelde stuurkolom, hoofd
steunen, 3-punts veiligheidsgor
dels, achterruitverwarming, achter-
uitrijlampen, mistachterlichten, ha
logeen koplampen en kindesloten
op achterportieren. Komen we tot
slot bij de geluidsproduktie, de mo
toren en banden van de Maestro
laten zich wel horen, echter hin
derlijke vormen neemt het niet aan,
bij 80 km/u gaf de decibelmeter 69
dBA aan, bij 100km/u 75 en bij
120 km/u 78 dBA, rond de top
snelheid kroop de meter boven de
80 uit namelijk naar 82 83 dBA.
Op misschien het geluid en het
verbruik bij hogere snelheden na
geen echt negatieve punten voor
de nieuwe Maestro, een fijne, rui
me, comfortabele wagen met goe
de prestaties en een prettige aan-
schafsprijs.
Leo de Ruiter
Audi 100 Gl 5 Diesel, zilver metallic. 8? 000 km 1979
Audi 80 GID. 4-drs .zilver meülllc. 98 000 km 1981
BMW 520/6. rood. revisiemotor LPG1979
BMW 320/6 aul (poen metallic, lichlmet wielen ...1978
BMW 316. Mauw metallicokl 1978
Daihatsu 1400 Charmant. 4-drsMauw metallic. 68000 km 1978
Ford Taunus 16 U.2-drs, groen 1977
Mercedes 240 0. beige. 160000 km 1974
Mercedes 200 D. ivoor. vMi extra s 150 000 km1981
OtdsmoMle 98 Regency automaat. Mauw metallic 1978
Opel Ascona 16 N. Mauw LPG. 2-drs1978
Opel Ascona 1 6 N. 2-drsgroen 45 000 km1982
Opel Ascona 1 9 N 4-drsbeige 61.000 km 1981
Opel Kadett 1.2 S stationcarbruin 48 000 km 1982
Opel Kadetl. 2-drs. rood dec 1978
Opel Kaden. 2-drsblauw 1975
Opel Kaden. 3-drs stationcar, rood 78 000 km 1979
Peugeot 505 S Tl autom beige LPG 1980
Peugeot 504 GL ivoor. 126 000 km1977
Renault 20 TS LPG. goud metallic 1979
Renault Fuego 2.0 TX. Muln metallic. 46 000 km1981
Saab 99 Super Luxe. 3-drs. comM coupé, rood 1977
Toyota Corolla 30 Stationcar. 3-drs. bruin metallic1979
VWGoHGLD. 3-drs brum metallic1977
VWGolt N. Mauw metallic. 3-drs 60 000 km.I960
VW Golt Diesel CD. oranje. 3-drs 1981
VWGoM CO. zwan. 3-drs 63000km1982
VW Golf LD, 3-drs, bruin 68.000 km1978
Bovag-garantie vanaf 5.000.-
Wij leveren ook alle merken
nieuwe auto's
Vrouwenpolder
L Tel. 01189-1524-1351 J
Dus kiest u een „First Class"-occasion
bij uw Toyotadealer, bij ons dus. Ruime keus
in goede, gebruikte auto's. Véél Toyota's natuurlijk,
want wie éénmaal Toyota rijdt, blijft 'm rijden. Maar ook steeds meer anderen
ruilen hun auto bij ons in. Zodoende hebben wij een ruim aanbod in diverse
merken en modellen. Na uitvoerige en zorgvuldige controle krijgen die
wagens ons predikaat „First Class". Van zo'n auto weet u zeker, dat hij
betrouwbaar en veilig is. Bovendien geven wij op Toyota (afhankelijk van
model, bouwjaar en gereden kilometers) 3 of 12 maanden garantie op
materiaal en arbeidsloon. Deze week bieden wij o.a. aan:
Toyota Starlet DX80-82
Toyota Starlet Spec82 VI:
Toyota Corolla82 VI.
Toyota Tercel79
Toyota Tercel 3-drs. DX83 VI.
Toyota Carina81 VI.
Toyota Carina80
BMW 318 181 VI.
Renault 9 TL82
Suzuki Alto FX83 VI.
Honda Civic 3-drs80
Citroen GSA80 VI.
Mazda 62679 VI.
Mitsubishi divVI.
DIESELS
Toyota Cressida Diesel81 VI.
Opel Kadett 3-dfs82 VI.
Fiat Ritmo 3-drs81
GOEDKOPE MEENEEMAUTO'S
Citroen Acadiane (bestel)80 VI.
Citroen GS Break79 VI.
Simca 1308 GT78
VW PoloS78 VI.
Ford Taunus73
Toyota 100075
Toyota MK II75
Toyota Corolla Coupé75
Middelburg: Klein Vlaanderen 97 - Tel. 01180-12865
Vlissingen: Industrieweg 23-Tel. 01184-12916
ivoor
LADA-ZASTAVA
DEALER VOOR WALCHEREN
Renault 14 TL....,1981
Opel Ascona 1600 de Luxe1978
Honda Civic de Luxe1980
VW Pick-Up-1977
Opel Ascona 19 S. 4-drs., automaat1977
Opel Kadetl City Ten1979
Suzuki Alto 1983
Subaru Mini Jumbo de Luxe1982
Renault F 6 Bestel 1981
Ford 1600 L 4-drs.. automaat1980
Taunus 1600 L Combidec 1980
Toyota Celica ST Coupé.1980
CitroénCXGTI1977
Opel Rekord 2 0 S met LPG1980
Datsun Sunny 1980
VWGolt Sprint-1980
Opel Kadett City1976
Opel Kadett 3-deurs spec1980
Opel Manta C.C. de luxe 46.000 km1981
Ford Thunderbird Coupé
In staat van nieuw
met zeer veel extra's 1977.
nruil en financiering mogelijk
Ons bedrijf is elke dag ook zaterdag
tot 18.00 uur geopend
AUTOMOBIELBEDRIJF
JJ
Lambrechtstraat 19 - Middelburg
Tel. 01180-13029-25467
10.995.-
ombouw voor
gehandicapten
mogelijk.
ook in automaat
Autobedrijf PAAUWENBURG B.V.
SUZUK