AUSTIN MAESTRO BIEDT OPVALLEND VEEL RUIMTE 'ai ITfïTIOt I'MJTQUËS. Nu ook Turbo op Renault 11 'AIITnTIDC 'AUTOTIPS Voor verdere informatie uw Renault dealer: outo-Fenoult dgkweUïv e!^\ AUTOBEDRIJF VEERSEDAM OCCASIONS Occasion! W m) TOYOTA CEVAAL autobedrijf I L„wu bi GARAGE DE JAGER SAAB-DAIHATSU DELTA DAIHATSU SAAB Rij-impresse Diverse occasions met Bovag-garantie INRUILAUTO'S voor AKTIEPRIJZENÜ! UW TOYOTA-DEALER: SPEC. AANBIEDING LADA 2105 GL '82 3 Om misverstanden te voorkomen: dit is de nieuwprijs Suzuki AIto.'n Heleboel auto voor je goeie geld SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 13 JUN11984 INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER Gildeweg 16 VLISSINGEN Tel. 17130 Lada 1200 met LPG1975 Lada 1200, beige1974 Ford Fiesta, blauw1981 Datsun 180B, geel1977 Peugeot 504, wit1974 Peugeot 304, rood1978 Simca 1100,2x1976-1977 Vauxhall Viva, brons1976 Citroen Dyane, rood1975 I Noordmonsterweg 4 - Middelburg - Tel. 01180-36815 Servicefiliaal te Vlissingen, 01184-18851 I ?mï Mm SAAB 99 GL 2-drs. LPG onderbouw SAAB 99 GL 4-drs2x SAAB 99 TURBO 2-drs1979- SAAB 900 GLI 3-drs SAAB 900 EMS 3-drs. schuifdak SAAB 900 GLI SEDAN SAAB 900 GLS SEDAN LPG SAAB 900 GLS 5-drs SAAB 900 GLS 5-drsdec. FIAT RITMO 13.000 km RENAULT 4 GTL RENAULT 5 automaat BMW 316 LPG 1983 1982 1980 1982 1981 1981 1981 1979 1978 1983 1983 1980 1979 OCCASIONS met Bovag-garantie Zonder garantie OPEL MANTA1974 2.750.- DAF 661975 2.000.- RENAULT 5 TL1976 1.500.- CITROËN GS1977 1.000.- RINGBAAN WEST 24 - GOES Tel. 15092 b.g.g 01104-319 Verf.: R. Ketelaar Of 100-20873 Gerbrandystraat 4, Vlissingen tel. 01184- 65496 30< Austin heeft het lange tijd moeten doen met auto's in een tamelijk klei ne klasse, want daar be horen de Mini en Metro immers toe. Voorheen pe netreerde Austin met de Maxi en de Balanza in de middenklasse, maar dat is toch al een behoorlijk tijd je geleden. De hele Aus- tin-Rover groep (vroeger British Leyland geheten) heeft het moeilijk gehad in de populaire middenklas se, want Morris is met de Marina e.d. helemaal ver dwenen. Het enige wat men dus had was de Triumph Acclaim, maar deze overigens prima auto, ligt als Japanse Honda kennelijk niet zo goed bij oude Triumph en Austin/Morris kopers. Wilde je toch Engels blijven rijden dan moest je wat het Europese Con tinent betrof naar de Rover, maar zelfs in de 2 literklasse is dat nu niet bepaald een middenklasser auto. De Maestro mag dus als de lang verwachte gekenschetst worden, zeker hier op het vasteland, want in Engeland zelf reed hij al hele jaar 1983. In Nederland kwam hij november 1983 en eigenlijk kun je dus stellen dat hij begin 1984 pas goed van start ging. De Maestro is met recht een middenklasse auto, de buitenafmetingen wijzen zo mo gelijk op een kleine middenklasser, de binnenruimte geeft echter aan dat we hier met een ruime 5-per- soons auto te maken hebben, pri ma geschikt als comfortabele ge zinsauto, als reis- en zakenauto. Eind dit jaar komt Austin helemaal goed in de middenklasse te zitten want dan verschijnt ook de Austin Montego op de Nederlandse we gen. Dat is een ruime, comfortabe le 5-persoons sedan met grote kof ferruimte, in feite het broertje van de Maestro die in deze klasse als hatchback gezien mag worden. De l Maestro is leverbaar met een 1300 en 1600 motor, de Montego krijgt daarnaast ook nog een 2 liter mo tor, zodat niet uitgesloten mag worden dat de Maestro zo mogelijk ook nog eens met die 2 litermotor wordt uitgerust en dan zal uiter aard mettertijd ook de dieselmotor in deze beide nieuwe Austinversies volgen. Behalve de keuze in een 1.3 of 1.6 liter motor kan er ook ge kozen worden uit een aantal uit voeringen. In de 1.3 serie een Spe cial, een normale en een LE-versie, in de 1.6 een L, HLS en MG-versie, dat althans is de stand ten tijde van deze rij-indruk in april 1984, uit breiding van de serie zit er zeker in. De Maestro wordt zeer com pleet geleverd, ook het goedkoop ste model de 1.3 Special, over 5 deuren beschikt men in elk geval altijd. Voor de rij-impressie hadden wij tot onze beschikking een Maestro 1.3, de uitvoering die na de 1.3 Special komt en 17.995,- kost. Bij de introduktie in november re den wij een 1.6 L. Echt grote ver schillen in rij-eigenschappen zijn er niet, verschillen treden die op daar waar de motorverschillen tot uiting komen, de 1.6 is uiteraard iets sneller dan de 1.3, merkwaar digerwijs is de 1.3 weer ietsje stil ler. AUSTIN VAÉSTRD AUSTIN AUSTIN MAESTRO Na de Introduktie van de nieu we Renault 11 GTX en TXE Elec tronic, met de zwaardere 1700 cm1 motoren, wordt de Renault 11 serie opnieuw uitgebreid. Dit maal met een snelle en sportieve versie de Renault 11 Turbo. Met de komst van dit nieuwste type wordt het totaal aantal modellen binnen het Renault 11 gamma gebracht op 15 stuks. De Renault 11 Turbo wordt als drie-deurs model geleverd en is door zijn hoge prestatie- en uitrus tingsniveau bestemd voor de spor tief ingestelde automobilist, zonder dat daarbij veel concessies werden gedaan aan de praktische ge bruiksmogelijkheden en het com fort. Om aan deze eisen te kunnen voldoen onderging de 11 Turbo op tal van punten ingrijpende wijzigin gen en aanpassingen, zowel op motorisch gebied als ten aanzien van wegligging, remsysteem en besturing. De krachtbron van de Renault 11 Turbo is een 1400 cm3 motor voorzien van een Garrett T2 turbocompressor. Het bijzondere hiervan is dat de tijd waarbinnen de turbo reageert op het gaspedaal zeer kort is en dat dank zij de toe passing van een interkoeler voor de inlaatlucht een hoog maximum koppel wordt verkregen dat reeds bij een laag toerental vrijkomt. Aan deze motorkarakteristiek en de nieuwe 5-versnellingsbak ontleent de 11 Turbo een zeer snelle acce leratie en een grote mate van sou plesse waardoor ook vanuit lagere toerentallen moeiteloos kan wor den geaccelereerd zonder dat daarbij veel schakelen noodzake lijk is. Enkele gegevens zijn: Max. vermogen 105 DIN pk bij 5500 t/ min, Max. koppel 16,5 mkg DIN bij 2500 t/min, acceleratie van 0-400 m in 16 sec., van 0-1000 m in 30 sec. en van 0-100 km/u in 9 sec. De topsnelheid bedraagt 186 km/u. Behalve zijn opvallende rijkwali- teiten beschikt de Renault 11 Tur bo bovendien over een zeer com pleet uitrustingsniveau dat hem bo ven de meeste concurrenten plaatst. Hiertoe behoren vele ex tra's, zoals bijvoorbeeld: elektrisch bediende portierruiten, centrale deurvergrendeling met infrarood afstandsbediening, van binnenuit verstelbare koplamphoogte, boord computer met 8 funkties, gecombi neerde oliepeil/oliedrukmeter, dubbeltonige luchthoorn, kantelba- K> re monotrace voorstoelen met len- desteun en verstelbare hoofdsteu nen, lichtmetalen velgen en low- profile banden etc. De prijs (onder voorbehoud) van de Reanult 11 Turbo bedraagt 29.500.- incl. BTW. Prestaties en verbruik Twee motorversies zorgen dus voor de prestaties, we behandelen ze hier beide. De 1.3 heeft een 1275 cc, 4 cilinder-in-lijn motor, vloeistofgekoeld, dwars voorin ge plaatst. Dezelfde motor als in de Metro 1.3 zit. Het vermogen is 69 Pk, het koppel 102 Nm bij 3500 toeren. De topsnelhèid bedraagt 150 exacte km/u, de acceleratie van 0-100 km/u verloopt in 12,5 sec., versnellen van 60 naar 120 km/u beloopt 22 sec. Het verbruik valt bij rustig rijgedrag en/of snel heden tot 100 km/u mee, bij een sportiever rijgedrag lust de Mae stro, zowel de 1.3 als de 1.6 wel een slokje. Bij 90 km/u verbruikt de 1.3 1:14,5 bij 120 km/u 1:11, de ECE-cijfers komen gunstiger uit resp. 1:17 en 1:11,5. De 1.6 ver bruikte bij 90 km/u 1:14 en bij 120 km/u 1:11,5, de ECE-cijfers hier resp. 1:16,9 en 1:12,5. Omdat de verbruikcijfers relatief weinig ver schillen tussen de 1.3 en 1.6 kan gesteld worden dat gemiddeld 1:12 met beide versies mogelijk is. Tot slot nog even de gegevens van de 1.6 motor, 1598 cc, 82 PK en kop pel 124 Nm bij dezelfde 3500 toe ren, de MG-versie heeft dezelfde motor, het vermogen bedraagt daar echter 103 Pk en het koppel 135 Nm. De prestaties van de 1.6 en de 1.6 MG achtereenvolgens top 160 km/u en 170 km/u, acce leratie 0-100 km/u in resp. 11,5 en 9,5 sec. Wegligging De wegligging van alle Maestro modellen is gelijk, de MG heeft lichtmetalen wielen met brede ban den wat bij hogere snelheden wat gunstiger is. De besturing is licht, ook bij parkeersnelheden, hij is in direct en niet al te nauwkeurig, een onderstuurkarakter is duidelijk waarneembaar. De koersvastheid is goed, geen last van wegoneffen- heden of zijwind. Ook in de boch ten gedraagt de Mestro zich per fect, uitbreken is er niet bij. De remmen zijn goed, met een snel heid van 100 km/u staat de wagen binnen 47 meter stil, voor zijn er schijfremmen, achter trommels, het systeem is diagonaal geschei den. Comfort De Maestro is redelijk comforta bel, vooral de behoorlijke binnen ruimte zorgt voor een comfortabele zit in de auto, been- en hoofdruim te in normale omstandigheden vol doende. De stoelen en bank zijn ruim en comfortabel en geven goe de steun, de voorstoelen zijn in voldoende mate verstelbaar, hoofdsteunen zijn standaard. De vering is voldoende soepel, de schokdemperwerking goed. Verder draagt bij tot het comfort de nette afwerking en de redelijke tot rijke (bij luxe modellen) uitrusting. Bin nen is er voldoende aflegruimte, de bagageruimte kan flink wat bergen en uiteraard door het (gescheiden) wegklappen van de achterbank vergroot worden, de toegang door de grote achterklep tot op de bum per is uitstekend. Aan veiligheid noteerden we pri ma remmen, goede wegligging, rustige besturing, gelaagde voor ruit, gedeelde stuurkolom, hoofd steunen, 3-punts veiligheidsgor dels, achterruitverwarming, achter- uitrijlampen, mistachterlichten, ha logeen koplampen en kindesloten op achterportieren. Komen we tot slot bij de geluidsproduktie, de mo toren en banden van de Maestro laten zich wel horen, echter hin derlijke vormen neemt het niet aan, bij 80 km/u gaf de decibelmeter 69 dBA aan, bij 100km/u 75 en bij 120 km/u 78 dBA, rond de top snelheid kroop de meter boven de 80 uit namelijk naar 82 83 dBA. Op misschien het geluid en het verbruik bij hogere snelheden na geen echt negatieve punten voor de nieuwe Maestro, een fijne, rui me, comfortabele wagen met goe de prestaties en een prettige aan- schafsprijs. Leo de Ruiter Audi 100 Gl 5 Diesel, zilver metallic. 8? 000 km 1979 Audi 80 GID. 4-drs .zilver meülllc. 98 000 km 1981 BMW 520/6. rood. revisiemotor LPG1979 BMW 320/6 aul (poen metallic, lichlmet wielen ...1978 BMW 316. Mauw metallicokl 1978 Daihatsu 1400 Charmant. 4-drsMauw metallic. 68000 km 1978 Ford Taunus 16 U.2-drs, groen 1977 Mercedes 240 0. beige. 160000 km 1974 Mercedes 200 D. ivoor. vMi extra s 150 000 km1981 OtdsmoMle 98 Regency automaat. Mauw metallic 1978 Opel Ascona 16 N. Mauw LPG. 2-drs1978 Opel Ascona 1 6 N. 2-drsgroen 45 000 km1982 Opel Ascona 1 9 N 4-drsbeige 61.000 km 1981 Opel Kadett 1.2 S stationcarbruin 48 000 km 1982 Opel Kadetl. 2-drs. rood dec 1978 Opel Kaden. 2-drsblauw 1975 Opel Kaden. 3-drs stationcar, rood 78 000 km 1979 Peugeot 505 S Tl autom beige LPG 1980 Peugeot 504 GL ivoor. 126 000 km1977 Renault 20 TS LPG. goud metallic 1979 Renault Fuego 2.0 TX. Muln metallic. 46 000 km1981 Saab 99 Super Luxe. 3-drs. comM coupé, rood 1977 Toyota Corolla 30 Stationcar. 3-drs. bruin metallic1979 VWGoHGLD. 3-drs brum metallic1977 VWGolt N. Mauw metallic. 3-drs 60 000 km.I960 VW Golt Diesel CD. oranje. 3-drs 1981 VWGoM CO. zwan. 3-drs 63000km1982 VW Golf LD, 3-drs, bruin 68.000 km1978 Bovag-garantie vanaf 5.000.- Wij leveren ook alle merken nieuwe auto's Vrouwenpolder L Tel. 01189-1524-1351 J Dus kiest u een „First Class"-occasion bij uw Toyotadealer, bij ons dus. Ruime keus in goede, gebruikte auto's. Véél Toyota's natuurlijk, want wie éénmaal Toyota rijdt, blijft 'm rijden. Maar ook steeds meer anderen ruilen hun auto bij ons in. Zodoende hebben wij een ruim aanbod in diverse merken en modellen. Na uitvoerige en zorgvuldige controle krijgen die wagens ons predikaat „First Class". Van zo'n auto weet u zeker, dat hij betrouwbaar en veilig is. Bovendien geven wij op Toyota (afhankelijk van model, bouwjaar en gereden kilometers) 3 of 12 maanden garantie op materiaal en arbeidsloon. Deze week bieden wij o.a. aan: Toyota Starlet DX80-82 Toyota Starlet Spec82 VI: Toyota Corolla82 VI. Toyota Tercel79 Toyota Tercel 3-drs. DX83 VI. Toyota Carina81 VI. Toyota Carina80 BMW 318 181 VI. Renault 9 TL82 Suzuki Alto FX83 VI. Honda Civic 3-drs80 Citroen GSA80 VI. Mazda 62679 VI. Mitsubishi divVI. DIESELS Toyota Cressida Diesel81 VI. Opel Kadett 3-dfs82 VI. Fiat Ritmo 3-drs81 GOEDKOPE MEENEEMAUTO'S Citroen Acadiane (bestel)80 VI. Citroen GS Break79 VI. Simca 1308 GT78 VW PoloS78 VI. Ford Taunus73 Toyota 100075 Toyota MK II75 Toyota Corolla Coupé75 Middelburg: Klein Vlaanderen 97 - Tel. 01180-12865 Vlissingen: Industrieweg 23-Tel. 01184-12916 ivoor LADA-ZASTAVA DEALER VOOR WALCHEREN Renault 14 TL....,1981 Opel Ascona 1600 de Luxe1978 Honda Civic de Luxe1980 VW Pick-Up-1977 Opel Ascona 19 S. 4-drs., automaat1977 Opel Kadetl City Ten1979 Suzuki Alto 1983 Subaru Mini Jumbo de Luxe1982 Renault F 6 Bestel 1981 Ford 1600 L 4-drs.. automaat1980 Taunus 1600 L Combidec 1980 Toyota Celica ST Coupé.1980 CitroénCXGTI1977 Opel Rekord 2 0 S met LPG1980 Datsun Sunny 1980 VWGolt Sprint-1980 Opel Kadett City1976 Opel Kadett 3-deurs spec1980 Opel Manta C.C. de luxe 46.000 km1981 Ford Thunderbird Coupé In staat van nieuw met zeer veel extra's 1977. nruil en financiering mogelijk Ons bedrijf is elke dag ook zaterdag tot 18.00 uur geopend AUTOMOBIELBEDRIJF JJ Lambrechtstraat 19 - Middelburg Tel. 01180-13029-25467 10.995.- ombouw voor gehandicapten mogelijk. ook in automaat Autobedrijf PAAUWENBURG B.V. SUZUK

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1984 | | pagina 9