HONDA CIVIC
Een revolutionaire serie
t irnrmt
Vredestein verwacht veel
van de nieuwe Sprint 80+
AUTOBEDRIJF BERBO
Morgen doen we zaken. Accoid?
f24.695,
f25.695,
Accord
Autobedrijf Berbo
VIIAT DACHT U VAN DEZE MODELLEN
M GlBRUlKft WA6H&
SS3oIbbb->
fiSJSXgl*
NIETGOEH
AUTOTERUG!
•m
AUTOBEDRIJF
BRITANNIA
B.V.
WIE TUK IS OP NIEUWS
UIT EIGEN OMGEVING
GAAT EVEN ZITTEN
VOOR DE SCHELDEBODE
Rij-impressie
Prestaties
en verbruik
Autobedrijf Joosse
Off. Honda-dealer voor Walcheren
Gildeweg 21 - 4383 NJ Vlissingen - Telefoon 01184-13995
Maak nu een proefrit!!!!
Gildeweg 21, Vlissingen, 01184-13995
autoccasion
FIAT RITMO 105 TC
UNO 55 SUPER 5-deurs
SCHELDEBODE VAN DINSDAG 29 ME11984
Er zijn nu diverse carros
serievarianten, te weten
de normale Civic Hatch
back, de Civic coupé en
de Civic Shuttle, een zgn.
multifunctionele auto met
5 deuren en veel binnen
ruimte voor zowel passa
giers als bagage. Ook is
er nog een Civic sedan,
maar die wordt hier in Ne
derland niet geleverd. In
de EEG-landen wordt de
Honda Civic Sedan ver
kocht door Austin-Rover
(British Leyland) als
Triumph Acclaim.
Voor de test hadden wij de
zo bekende Civic Hatch
back, de driedeurs Civic,
die in diverse motorver
sies en uitvoeringen lever
baar is. Zo is er de Civic
1.2 Special, de 1.3 Luxe
en 1.3 Hondamatic Luxe,
en de 1.5 S. De cijfers ge-
we Civic is 5 cm langer
geworden, de wielbasis is
eveneens overeenkomstig
gewijzigd. Bij de Civic
Shuttle is die lengte spre
kend, deze is namelijk nog
eens 18 cm langer dan de
gewone Civic. De coupé
daarentegen is korter, hij
moet ook als een echte
sporcoupé gezien wor
den, veel ruimte voor pas
sagiers en bagage is er
niet.
Tot slot kan gesteld wor
den dat alle wijzigingen de
Civic ook verbeterd heb
ben. Hij is comfortabeler
geworden met meer bin
nenruimte, hoofdzakelijk
ten goede komend aan de
passagiers, de kofferruim
te blijft klein. Ook is de
nieuwe Civic enerzijds pit
tiger en sneller geworden
en anderzijds toch zuini
ger dan zijn voorgangers.
Wij hadden voor onze test
de beschikking over de
Civic 1.3 Luxe Hondama
tic, de automaat dus. We
Bleven we bij het accele
reren van 0-100 km/u in
de sterstand (de officieel
aangegeven stand) dan
deed de Civic er 22 sec.
over. Wij vonden die ver
schillen nogal groot, met
een schakelbak kan de
acceleratieproef gehaald
worden binnen 13 sec.,
met de automaat in de of
ficiële stand doe je er zo'n
22 sec. over. Honda heeft
een bijzondere automaat,
je kan hem een beetje ver
gelijken met de automaat
van Van Doorne, de be
kend geworden varioma-
tic. De Honda automaat
verloopt namelijk ook
traploos. Nadeel van de
voorgaande automaten
was het brandstofver
bruik, dat veel hoger lag
dan bij de schakelversies.
Dat is nu opgelost, de
automaat zorgt voor veel
minder toeren, het ver
bruik is nu nagenoeg ge
lijk aan dat van de ge
schakelde uitvoering. Het
verlies in prestaties is nu
weer wat groot. Tot slot
het gebruik, de Civic liep
bij 90 km/u 1:17 en bij 120
ven tevens de motorinh-
houden aan, het zijn wel
alle geheel nieuw ontwor
pen motoren. Ook hieruit
blijkt dus dat de nieuwe
Civic-serie totaal nieuw is,
de motor, het onderstel,
de gehele carrosserie als
mede het interieur. Het
uiterlijk zal menigeen het
eerst aanspreken, het is
een bijzonder revolutio
nair uiterlijk, leder kent
wel tekeningen over de
toekomst, science-fiction
tekeningen e.d. Welnu, op
die tekeningen worden
vaak auto's geschetst zo
als de Civic (maar ook de
Honda Jazz) er nu uitziet.
Opvallend is de zeer
schuin aflopende voor
kant, vanwege de aërody
namica, en de ver naar
achteren doorgetrokken
daklijn, om binnenin zo
veel mogelijk ruimte te
creëren. De Civic Shuttle
draagt dit met zijn langere
wielbasis en totaallengte
nog meer uit. Het is alle
maal even wennen, maar
ik ben ervan overtuigd,
dat die gewijzigde autostijl
de toekomst heeft. Nog
even iets ten opzichte van
de „oude" Civic, de nieu-
hebben daarnaast ook
een schakelversie gere
den met 5-bak, om toch
enigszins het verschil te
proeven.
Voor de prestaties in de
1.3 Civic zorgt een 1342
cc viercilinder in-lijnmotor
met een vermogen van 71
PK en een koppel van 105
Nm bij 3.500 toeren. Even
ter vergelijking: de 1.2
meet 1.231 cc met 63 PK,
de 1.5 meet 1.488 cc met
85 PK. De topsnelheid van
de 1.3 Civic bedraagt 155
km/u, de automaat haalde
148 km/u. De acceleratie
van 0-100 km/u verliep in
12,5 sec. Voor de auto
maat kwamen wij aan ge
heel andere cijfers. Trok
ken we op in de OD-stand
van 0-100 km/u dan de
den we daar maar liefst
34,5 sec. over, gingen we
toch schakelen, dus op
trekken in de laagste
stand, de 1 en als het no
dig wordt naar de 2, het
sterretje, dan klaarden we
van 0-100 km/u in 16 sec.
km/u 1:12. De ECE-cijfers
zijn bij 90 km/u 1:20, bij
120 1:15 en in stadsver
keer 1:13,5. Wij haalden
over de hele testperiode
1:14.
Wegligging
De rij-eigenschappen zijn
door de diverse techni
sche wijzigingen verbe
terd. De besturing is direct
en tamelijk nauwkeurig,
het stuurkarakter is neu
traal tot licht onderstuurd.
De bediening is licht, ook
bij parkeermanoeuvres.
De koersvastheid op de
rechte weg is zeer posi
tief, ook het gedrag in
bochten is goed, uitbre
ken komt normaliter niet
voor. De transmissie werkt
prima, een licht schake-
INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER
lende 5-bak, de 5 is duide
lijk een overdrive, de auto
maat werkt eveneens
goed. De remmen zijn uit
stekend, met een snelheid
van 100 km/u sta je bin
nen 42 meter stil. De
draaicirkel tot slot be
draagt 10 meter.
Comfort
Besluiten we zoals ge
woonlijk met de geluids
produktie, bij 100 km/u
gaf de meter 72 dBA aan,
bij 120 km/u 76 dBA en bij
topsnelheid 80 dBA, alles
zins redelijk dus. Bij hoge
snelheden gaat uiteraard
het windgeruis meespe
len. Al met al is de nieuwe
Civic best een comforta
bele wagen, een kleine
middenklasser, die veel
biedt. De prijs is er echter
wel naar, de Civic 1.2 kost
rondom de 17.500,-, de
1.3 rond de 18.700,- en
de 1.5 S rond de
21.700,-, prijswijzigin
gen voorbehouden.
Leo de Ruiter
Inruil - financiering - garantie
Maak vandaag of morgen een proefrit in de
nieuwste Accords.
De meest luxueuze, komfortabele en duur
zame Accords die Honda ooit heeft getxxiwd.
Zowel de sportieve 3-deurs als de elegante 4-
deurs, leverbaar met een felle 1600 cc motor of
een nog krachtiger 1800 cc motor, is een wolfin
schaapskleren. Met motoren die èn meer ver
mogen leveren èn minder brandstof verbruiken.
Het topmodel, de 4-deurs EX R is zelfs
voorzien van Honda's anti-
blokkeer remsysteem.
Redenen te over
3 drs. v.a.
om langs te komen en nü zaken te doen. Over de
inruilprijs van uw huidige auto worden we het
zeker eens. Onze service, tot slot, is zoals u van
een Honda dealer mag verwachten.
Die staat op hetzelfde hoge niveau als de
auto's zelf.
Maak een proefrit. Neem de proef op de som.
4 drs. v.a.
OPEL ^|tTI200N^.-
MAZDA 929
BMW
F!atR»tm0®ol
met drievoudige zekerheid:
1. Bovag garantiebewi;
1 2 Fiat dealer-garantie
3 6 maanden omruil-garant
NU 19.500.-
NU 15.750.-
Citroën GSA1980
CitroënGS1978
Peugeot 5041973
Ford Escort1975
Austin Allegro1978
309
Honda heeft voor het jaar
1984 de Civic-serie totaal
vernieuwd. Weinig doet
nog aan het voorgaande
model denken, technisch
niet, het uiterlijk al hele
maal niet. Tevens heeft
Honda de Civic-serie uit
gebreid.
'AUTOTIPS
Vier jaar lang heeft Vredestein gewerkt aan de komst van
de Sprint, de nieuwe band die de vakhandel dit voorjaar aan
de consument kan leveren. Het is een autoband van normale
breedte, die echter binnen de zgn. 80-serie de hoogste
graad van perfectie bereikt op het gebied van veiligheid, rij-
comfort en economie.
Dit is mogelijk geworden dankzij grondig vooronderzoek,
uitgebreide proefnemingen en de bouw van prototypen, wel
ke in Europa en Amerika aan tal van zware tets zijn onder
worpen. Voor de ontwikkeling van elke nieuwe autoband be
gint Vredestein bij de gebruikers. De eerste vraag is: wat
verwacht de automobilist van zijn band? En de tweede vraag
is, welke eisen stelt de autofabrikant? Want op zijn produkt
moet de band worden afgestemd.
Marktonderzoek leert dat
in Nederland - en Europa -
grote waarde wordt ge
hecht aan veilig rijden on
der alle weersomstandig
heden en in alle mogelijke
verkeerssituaties. Daarbij
gaat het voor 70% van alle
automobilisten nog om de
normale 80-serie band. De
ze automobilisten ver
wachten ook dat die band
aantrekkelijk zal zijn qua
levensduur en aanschaf
prijs. Zulke voorkeuren zijn
natuurlijk ook voor de
autofabrikanten doorslag
gevend. Maar bovendien
willen zij dat de banden
techniek aansluit bij de
ontwikkelingen in de auto
techniek. Daartoe moet de
band o.m. bijdragen tot ho
ge eisen aan rem- en
stuurgedrag, aan het com
fort - door stabiliteit en
weinig geluidsproduktie -
en aan een laag brandstof
verbruik. Dit laatste houdt
mede verband met de rol-
weerstand van de banden.
De veiligheid staat ech
ter voorop. Als onderdeel
van de auto moet de band
ook voldoen aan de wetge
ving, die snelheidsbesten
digheid en sterkte voor
schrijft. De bandenfabri
kant zal bovendien zeer
scherp letten op het rij- en
remgedrag van de band op
natte wegen. Hier immers
dreigen de gevaren.
De Civic is redelijk com
fortabel. We hebben hier
te maken met een wagen
uit de kleinste midden
klasse, de vering is dan
ook hier wat kort, maar
toch voldoende soepel.
De stoelen zitten goed, de
zittingen zijn niet al te dik
en te breed, wat lange
en/of zware mensen par
ten kan spelen. De steun
is redelijk, de achterbank
zit ook goed, de ruimte
achter gaat er net mee
door, maar wel veel beter
dan bij het vorige model.
De kofferruimte is klein,
maar kan vergroot worden
door het neerklappen van
de achterbank. De afwer
king is netjes, de uitrus
ting biedt al wat nodig is
met nog diverse extra's.
Aan veiligheid noteerden
wij, een goede weglig
ging, met een rustige be
sturing en goede, diago
naal gescheiden remmen.
Verder 3-punts aut. veilig
heidsgordels voorin, een
heupgordels achterin,
hoofdsteunen, een ge
deelde veiligheidsstuurko-
lom, een gelaagde voor
ruit, achterruitverwar
ming, wiswas op achter
ruit, achteruitrijlampen,
mistachterlampen en ha
logeen koplampen.
jr
wM
Inkl. BTW en ML behandeling.
F.xkl. afleveringskosten f370,-.
Meerprijs metallic lak f400,-.
3 Jaar lakgarantie. 6 Jaar garantie-
op korrosie van binnenuit
A HONDA
FORD ESCORT l 3_drs
FORD fSCO Brav0 3-drs.
F°RD ESCORT i .drs
f°RDf'!!tabravo
TO5^!cORT 1600 SPORT.
!«ft.
pIuGEOT505<3L
RENAULT 4 GTL...
DATSUN SUNNY COUPE
1979
1979
1981
1982
1977
1981
1982
1980
1980
1980
1982
1981
1982
1980
1979
1977
1978
1979
1983
1979
1978
1979
1982
1981
1983
1981
1980
1978
1981
1980
1981
1981
1979
1980
1982
1980
1978
1978
1974
1980
1980
1981
1980
volgen» voon»a*rder amniU-g»'»nti*
Fiat Panda 341982
Fiat Panda 451983-1981
Fiat Ritmo div. uitvoeringen1979-1982
Fiat Ritmo diesel 3-drs. en 5-drs1981-1980
Fiat 131-1600 CL1982
Fiat 127 Super 3-drs1981
Fiat 131 4-drs1977-1980
Fiat 131-2500 diesel1980
Fiat 132-16001979
Fiat 132-2000 automatic1979
Fiat 238 bus met LPG1980
Renault 5 TL, 5-drs1980
Kleur zwart, magn. velgen, sunroof, 5-v.-bak, km-stand.
12.500. Bouwjaar juli 1983
i 26.500,
oyota Corolla 30
Toyota Corolla met LPG
Renault 5 GTL
Renault 9 TC
Lancia Beta 1600
Datsun Cherry 1200 L 3-drs
Peugeot 504 Break
1982
1981
1982
1980
1979
1980
Km.-stand: 12.000, bouwj. 1983
Nieuwpr. 18.750,
Industrieweg 19 Vlissingen 01184-17736
official
Ford-dealer
Gildeweg 20, telefoon 01184-19420*
4383 NK Vlissingen
Oude Rijksweg 60, telefoon 01182-1443
4339 BD Nieuw- en St. Joosiand