HONDA CIVIC Een revolutionaire serie t irnrmt Vredestein verwacht veel van de nieuwe Sprint 80+ AUTOBEDRIJF BERBO Morgen doen we zaken. Accoid? f24.695, f25.695, Accord Autobedrijf Berbo VIIAT DACHT U VAN DEZE MODELLEN M GlBRUlKft WA6H& SS3oIbbb-> fiSJSXgl* NIETGOEH AUTOTERUG! •m AUTOBEDRIJF BRITANNIA B.V. WIE TUK IS OP NIEUWS UIT EIGEN OMGEVING GAAT EVEN ZITTEN VOOR DE SCHELDEBODE Rij-impressie Prestaties en verbruik Autobedrijf Joosse Off. Honda-dealer voor Walcheren Gildeweg 21 - 4383 NJ Vlissingen - Telefoon 01184-13995 Maak nu een proefrit!!!! Gildeweg 21, Vlissingen, 01184-13995 autoccasion FIAT RITMO 105 TC UNO 55 SUPER 5-deurs SCHELDEBODE VAN DINSDAG 29 ME11984 Er zijn nu diverse carros serievarianten, te weten de normale Civic Hatch back, de Civic coupé en de Civic Shuttle, een zgn. multifunctionele auto met 5 deuren en veel binnen ruimte voor zowel passa giers als bagage. Ook is er nog een Civic sedan, maar die wordt hier in Ne derland niet geleverd. In de EEG-landen wordt de Honda Civic Sedan ver kocht door Austin-Rover (British Leyland) als Triumph Acclaim. Voor de test hadden wij de zo bekende Civic Hatch back, de driedeurs Civic, die in diverse motorver sies en uitvoeringen lever baar is. Zo is er de Civic 1.2 Special, de 1.3 Luxe en 1.3 Hondamatic Luxe, en de 1.5 S. De cijfers ge- we Civic is 5 cm langer geworden, de wielbasis is eveneens overeenkomstig gewijzigd. Bij de Civic Shuttle is die lengte spre kend, deze is namelijk nog eens 18 cm langer dan de gewone Civic. De coupé daarentegen is korter, hij moet ook als een echte sporcoupé gezien wor den, veel ruimte voor pas sagiers en bagage is er niet. Tot slot kan gesteld wor den dat alle wijzigingen de Civic ook verbeterd heb ben. Hij is comfortabeler geworden met meer bin nenruimte, hoofdzakelijk ten goede komend aan de passagiers, de kofferruim te blijft klein. Ook is de nieuwe Civic enerzijds pit tiger en sneller geworden en anderzijds toch zuini ger dan zijn voorgangers. Wij hadden voor onze test de beschikking over de Civic 1.3 Luxe Hondama tic, de automaat dus. We Bleven we bij het accele reren van 0-100 km/u in de sterstand (de officieel aangegeven stand) dan deed de Civic er 22 sec. over. Wij vonden die ver schillen nogal groot, met een schakelbak kan de acceleratieproef gehaald worden binnen 13 sec., met de automaat in de of ficiële stand doe je er zo'n 22 sec. over. Honda heeft een bijzondere automaat, je kan hem een beetje ver gelijken met de automaat van Van Doorne, de be kend geworden varioma- tic. De Honda automaat verloopt namelijk ook traploos. Nadeel van de voorgaande automaten was het brandstofver bruik, dat veel hoger lag dan bij de schakelversies. Dat is nu opgelost, de automaat zorgt voor veel minder toeren, het ver bruik is nu nagenoeg ge lijk aan dat van de ge schakelde uitvoering. Het verlies in prestaties is nu weer wat groot. Tot slot het gebruik, de Civic liep bij 90 km/u 1:17 en bij 120 ven tevens de motorinh- houden aan, het zijn wel alle geheel nieuw ontwor pen motoren. Ook hieruit blijkt dus dat de nieuwe Civic-serie totaal nieuw is, de motor, het onderstel, de gehele carrosserie als mede het interieur. Het uiterlijk zal menigeen het eerst aanspreken, het is een bijzonder revolutio nair uiterlijk, leder kent wel tekeningen over de toekomst, science-fiction tekeningen e.d. Welnu, op die tekeningen worden vaak auto's geschetst zo als de Civic (maar ook de Honda Jazz) er nu uitziet. Opvallend is de zeer schuin aflopende voor kant, vanwege de aërody namica, en de ver naar achteren doorgetrokken daklijn, om binnenin zo veel mogelijk ruimte te creëren. De Civic Shuttle draagt dit met zijn langere wielbasis en totaallengte nog meer uit. Het is alle maal even wennen, maar ik ben ervan overtuigd, dat die gewijzigde autostijl de toekomst heeft. Nog even iets ten opzichte van de „oude" Civic, de nieu- hebben daarnaast ook een schakelversie gere den met 5-bak, om toch enigszins het verschil te proeven. Voor de prestaties in de 1.3 Civic zorgt een 1342 cc viercilinder in-lijnmotor met een vermogen van 71 PK en een koppel van 105 Nm bij 3.500 toeren. Even ter vergelijking: de 1.2 meet 1.231 cc met 63 PK, de 1.5 meet 1.488 cc met 85 PK. De topsnelheid van de 1.3 Civic bedraagt 155 km/u, de automaat haalde 148 km/u. De acceleratie van 0-100 km/u verliep in 12,5 sec. Voor de auto maat kwamen wij aan ge heel andere cijfers. Trok ken we op in de OD-stand van 0-100 km/u dan de den we daar maar liefst 34,5 sec. over, gingen we toch schakelen, dus op trekken in de laagste stand, de 1 en als het no dig wordt naar de 2, het sterretje, dan klaarden we van 0-100 km/u in 16 sec. km/u 1:12. De ECE-cijfers zijn bij 90 km/u 1:20, bij 120 1:15 en in stadsver keer 1:13,5. Wij haalden over de hele testperiode 1:14. Wegligging De rij-eigenschappen zijn door de diverse techni sche wijzigingen verbe terd. De besturing is direct en tamelijk nauwkeurig, het stuurkarakter is neu traal tot licht onderstuurd. De bediening is licht, ook bij parkeermanoeuvres. De koersvastheid op de rechte weg is zeer posi tief, ook het gedrag in bochten is goed, uitbre ken komt normaliter niet voor. De transmissie werkt prima, een licht schake- INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER lende 5-bak, de 5 is duide lijk een overdrive, de auto maat werkt eveneens goed. De remmen zijn uit stekend, met een snelheid van 100 km/u sta je bin nen 42 meter stil. De draaicirkel tot slot be draagt 10 meter. Comfort Besluiten we zoals ge woonlijk met de geluids produktie, bij 100 km/u gaf de meter 72 dBA aan, bij 120 km/u 76 dBA en bij topsnelheid 80 dBA, alles zins redelijk dus. Bij hoge snelheden gaat uiteraard het windgeruis meespe len. Al met al is de nieuwe Civic best een comforta bele wagen, een kleine middenklasser, die veel biedt. De prijs is er echter wel naar, de Civic 1.2 kost rondom de 17.500,-, de 1.3 rond de 18.700,- en de 1.5 S rond de 21.700,-, prijswijzigin gen voorbehouden. Leo de Ruiter Inruil - financiering - garantie Maak vandaag of morgen een proefrit in de nieuwste Accords. De meest luxueuze, komfortabele en duur zame Accords die Honda ooit heeft getxxiwd. Zowel de sportieve 3-deurs als de elegante 4- deurs, leverbaar met een felle 1600 cc motor of een nog krachtiger 1800 cc motor, is een wolfin schaapskleren. Met motoren die èn meer ver mogen leveren èn minder brandstof verbruiken. Het topmodel, de 4-deurs EX R is zelfs voorzien van Honda's anti- blokkeer remsysteem. Redenen te over 3 drs. v.a. om langs te komen en nü zaken te doen. Over de inruilprijs van uw huidige auto worden we het zeker eens. Onze service, tot slot, is zoals u van een Honda dealer mag verwachten. Die staat op hetzelfde hoge niveau als de auto's zelf. Maak een proefrit. Neem de proef op de som. 4 drs. v.a. OPEL ^|tTI200N^.- MAZDA 929 BMW F!atR»tm0®ol met drievoudige zekerheid: 1. Bovag garantiebewi; 1 2 Fiat dealer-garantie 3 6 maanden omruil-garant NU 19.500.- NU 15.750.- Citroën GSA1980 CitroënGS1978 Peugeot 5041973 Ford Escort1975 Austin Allegro1978 309 Honda heeft voor het jaar 1984 de Civic-serie totaal vernieuwd. Weinig doet nog aan het voorgaande model denken, technisch niet, het uiterlijk al hele maal niet. Tevens heeft Honda de Civic-serie uit gebreid. 'AUTOTIPS Vier jaar lang heeft Vredestein gewerkt aan de komst van de Sprint, de nieuwe band die de vakhandel dit voorjaar aan de consument kan leveren. Het is een autoband van normale breedte, die echter binnen de zgn. 80-serie de hoogste graad van perfectie bereikt op het gebied van veiligheid, rij- comfort en economie. Dit is mogelijk geworden dankzij grondig vooronderzoek, uitgebreide proefnemingen en de bouw van prototypen, wel ke in Europa en Amerika aan tal van zware tets zijn onder worpen. Voor de ontwikkeling van elke nieuwe autoband be gint Vredestein bij de gebruikers. De eerste vraag is: wat verwacht de automobilist van zijn band? En de tweede vraag is, welke eisen stelt de autofabrikant? Want op zijn produkt moet de band worden afgestemd. Marktonderzoek leert dat in Nederland - en Europa - grote waarde wordt ge hecht aan veilig rijden on der alle weersomstandig heden en in alle mogelijke verkeerssituaties. Daarbij gaat het voor 70% van alle automobilisten nog om de normale 80-serie band. De ze automobilisten ver wachten ook dat die band aantrekkelijk zal zijn qua levensduur en aanschaf prijs. Zulke voorkeuren zijn natuurlijk ook voor de autofabrikanten doorslag gevend. Maar bovendien willen zij dat de banden techniek aansluit bij de ontwikkelingen in de auto techniek. Daartoe moet de band o.m. bijdragen tot ho ge eisen aan rem- en stuurgedrag, aan het com fort - door stabiliteit en weinig geluidsproduktie - en aan een laag brandstof verbruik. Dit laatste houdt mede verband met de rol- weerstand van de banden. De veiligheid staat ech ter voorop. Als onderdeel van de auto moet de band ook voldoen aan de wetge ving, die snelheidsbesten digheid en sterkte voor schrijft. De bandenfabri kant zal bovendien zeer scherp letten op het rij- en remgedrag van de band op natte wegen. Hier immers dreigen de gevaren. De Civic is redelijk com fortabel. We hebben hier te maken met een wagen uit de kleinste midden klasse, de vering is dan ook hier wat kort, maar toch voldoende soepel. De stoelen zitten goed, de zittingen zijn niet al te dik en te breed, wat lange en/of zware mensen par ten kan spelen. De steun is redelijk, de achterbank zit ook goed, de ruimte achter gaat er net mee door, maar wel veel beter dan bij het vorige model. De kofferruimte is klein, maar kan vergroot worden door het neerklappen van de achterbank. De afwer king is netjes, de uitrus ting biedt al wat nodig is met nog diverse extra's. Aan veiligheid noteerden wij, een goede weglig ging, met een rustige be sturing en goede, diago naal gescheiden remmen. Verder 3-punts aut. veilig heidsgordels voorin, een heupgordels achterin, hoofdsteunen, een ge deelde veiligheidsstuurko- lom, een gelaagde voor ruit, achterruitverwar ming, wiswas op achter ruit, achteruitrijlampen, mistachterlampen en ha logeen koplampen. jr wM Inkl. BTW en ML behandeling. F.xkl. afleveringskosten f370,-. Meerprijs metallic lak f400,-. 3 Jaar lakgarantie. 6 Jaar garantie- op korrosie van binnenuit A HONDA FORD ESCORT l 3_drs FORD fSCO Brav0 3-drs. F°RD ESCORT i .drs f°RDf'!!tabravo TO5^!cORT 1600 SPORT. !«ft. pIuGEOT505<3L RENAULT 4 GTL... DATSUN SUNNY COUPE 1979 1979 1981 1982 1977 1981 1982 1980 1980 1980 1982 1981 1982 1980 1979 1977 1978 1979 1983 1979 1978 1979 1982 1981 1983 1981 1980 1978 1981 1980 1981 1981 1979 1980 1982 1980 1978 1978 1974 1980 1980 1981 1980 volgen» voon»a*rder amniU-g»'»nti* Fiat Panda 341982 Fiat Panda 451983-1981 Fiat Ritmo div. uitvoeringen1979-1982 Fiat Ritmo diesel 3-drs. en 5-drs1981-1980 Fiat 131-1600 CL1982 Fiat 127 Super 3-drs1981 Fiat 131 4-drs1977-1980 Fiat 131-2500 diesel1980 Fiat 132-16001979 Fiat 132-2000 automatic1979 Fiat 238 bus met LPG1980 Renault 5 TL, 5-drs1980 Kleur zwart, magn. velgen, sunroof, 5-v.-bak, km-stand. 12.500. Bouwjaar juli 1983 i 26.500, oyota Corolla 30 Toyota Corolla met LPG Renault 5 GTL Renault 9 TC Lancia Beta 1600 Datsun Cherry 1200 L 3-drs Peugeot 504 Break 1982 1981 1982 1980 1979 1980 Km.-stand: 12.000, bouwj. 1983 Nieuwpr. 18.750, Industrieweg 19 Vlissingen 01184-17736 official Ford-dealer Gildeweg 20, telefoon 01184-19420* 4383 NK Vlissingen Oude Rijksweg 60, telefoon 01182-1443 4339 BD Nieuw- en St. Joosiand

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1984 | | pagina 9