VOLWASSEN GEWORDEN NEDERLANDSE V0LV0-3 SERIE STEEDS MEER IN TREK autobedrijf JS KH Volvo-deaier voor Walcheren Pres. Pooseveltlaan 768 Vlissingen, tel. 01184-16679-17610 Spec, aanbieding VOLVO 340 DL Spec. MAZDA-DEALER VAN FRAASSEN B.V. NU SPECIALE MAZDA JL_ ACTIE 626-323 lp§^ SHOWDAGEN: SKODA AUTOM.BEDR. SORBER aii npwpn 11 tel. 01102-2193 mm donderdag 26 april vrijdag 27 april zaterdag 28 april Er is al een LADA v.a. Pres. Rooseveltlaan 768 Vlissingen - Tel. 01184-16679-17610 A SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 25 APRIL 1984 307 Voor iedere bezoeker ligt er een leuke attentie klaar! Vraag informatie of maak een proefrit bij uw Skoda-dealer voor N.- en Z.-Beveland en Walcheren KAPELLE-BIEZELINGE, Stationssingel 16 Schuin tegenover NS-station FIAT RITMOINKL. 1.000 GULDEN VOOR VANAF F 15.990,-. Nu een nieuwe Fiat* kopen betekent 500 tot 2.000 gulden overhoudea Want als u bijvoorbeeld in de periode tot en met 1 mei a.s. een nieuwe Fiat Panda 45 of 45 Super koopt, krijgt u daarbij meteen een cheque voor 500 gulden klinkklaar kontant voordeel overhandigd. (Als u misschien veel van frisse lucht houdt dat is dus goed voor een prima sunroof) Wordt het een nieuwe Fiat 127, vermeldt de cheque een voordeel van 750 guldea (Als filemeldingen u interesseren; goed voor best wel een superluxe stereo.) Bij een nieuwe Fiat Ritmo zult u tot uw blijde verras sing zien, dat het voordeel is opgelopen tot maar liefst 1.000 guldea (Als u daar prijs op mocht stellea goed voor vier sportieve lichtmetalen velgea) En als u voor een nieuwe Fiat Argenta zou besluitea kunt u als u wilt helemaal eindeloos uw gang gaan in de accessoirehoek Omdat de cheque dan goed is voor 2.000 gulden voordeel. Gaat u dus snel langs bij de Fiat Dealer. Want tot en met 1 mei a.s. scheelt een nieuwe Fiat 500 tot 2.000 gulden. HAT. UNIEK IN PRIJS EN PRESTATIE. BUOO MIDDELBURG: EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE BLAAS, HERCULESWEG12, INDUSTRIETERREIN ARNESTEIN TEL 01180-12918. OOSTKAPELLE: AUTOBEDRIJF DUYVELAAR, DOMBURGSEWEG 83, TEL 01188 -1569. VLISSINGEN- AUTOBEDRIJF "BRITANNIA" BV, INDUSTRIEWEG 19, TEL 01184-17736. Van de Volvo 3 serie kan met recht gesteld worden dat het een enorme slowstarter is. We hebben het dan niet over het technische aspect van het starten van deze Volvo, maar over het marketing as pect, de verkoop van de Volvo 3 serie. Het model is namelijk al vele jaren op de markt. Zoals bekend mag worden verondersteld Is het een voortzetting van onze eigen Daf personenauto, na de Daf's 33, 44, 55 en de 66, die al de naam Volvo kreeg, was het 3 se rie model, het totaal nieuwe ont werp van Daf, dat na het samen gaan en overnemen door Volvo, werd geproduceerd. We spreken dan over het Jaar 1976 en er zijn maar weinig merken die zo lang, 8 Jaar dus, een model In produk- tle houden. Merkwaardiger is het misschien nog dat juist nu, de laatste jaren, dit model, deze 3 serie, zo in trek is. Acht jaar heeft het model er dus over moeten doen, om bij de top verkopen te behoren. Er is natuur lijk wel een verklaring voor. In de beginjaren ging die 3 serie hele maal niet zo, een complex van oor zaken was daar debet aan, maar de belangrijkste was toch wel de prijs. Bezien we de prijs toen, 1976, en nu 1984, dan moeten we erkennen dat de inflatie kennelijk aan Volvo voorbij is gegaan. De prijs van het basismodel toen, ver schilt nauwelijks iets van de prijs van het basismodel nu, wat minder vriendelijk kan dus gesteld worden dat de prijs toen, veel en veel te hoog was. Een prijsverlaging enke le jaren na de introduktie zorgde al direct voor een piek in de verko pen. Inmiddels was er ook het één en ander gewijzigd. De motoren waren sterk verbeterd, er kwam een geschakelde versnellingsbak in, voorheen was alléén de versie met automaat, de variomatic van Van Doorne, leverbaar. Nog weer later kwam er een nieuwe motor bij, naast de 1400 motor een 2 liter motor, waardoor de 3 serie sportie ver, sneller en krachtiger werd. Ook aan de carrosserie is gesleu teld, hij werd moderner, gestroom- lijnder en er kwamen 3- en 5-deurs modellen en dan nu, na nog tal van detailwijzigingen jaarlijks, kwam er eind 1983 een sedanversie, dus een vierdeursmodel, bij. De Volvo 3 serie is duidelijk volwassener ge worden. Zij heeft een groot aantal keuzemogelijkehden, eerst in mo toren, een 340 met de B14, de 1397 cc met resp. 64 of 72 pk mo tor of de 360 met de B19, de 1986 cc met resp 93 of 115 pk motor. Ten tweede in modellen, de 3-, 5- of 4-deurs modellen, resp. de hatch-back of sedanmodellen en ten derde dan nog de vele uitvoe ringen in min of meer luxe met jaarlijks ook nog diverse aktiemo- dellen. Voor onze gebruikelijke rij-im- pressie van de Volvo 3 serie kozen wij het nieuwste model de 360 Se dan en wel het type 360 GLE. Daarnaast reden wij ook in een 5- deurs model, de 340 GL en 360 GLS. Eerder hadden wij al met de ze auto's gereden. In het verleden testten wij reeds de 340, 3-drs. automaat, de 340, 3-drs. met scha- kelbak, vervolgens de versie met sterkere motor de 360, daarna nog eens de 5-drs modellen en nu dan de Sedan met nog eens wat kleine proefritten in hatchback om het ge heugen op te frissen. Ik dacht dan ook te mogen stellen dat een alge hele indruk van de Volvo 3 serie hier nu niet misstaat. Het is ook niet zo moeilijk het in één te doen, omdat er niet zulke grote verschil len in de diverse utivoeringen zijn, immers de onderstellen van alle modellen zijn gelijk, de maatvoe ring met name de wielbasis, spoor breedte is overal gelijk. Ook aan drijving, wielophanging, stuurin richting e.d. verschillen niet. Ver schillen komen dus alléén daar voor waar het de motor betreft, de uitvoering zich uitend in het com fort, en in weggedrag, geluid, ver bruik e.d. waar het de verschillen betreft in Sedan en Hatchback. Voor de prestaties en het ver bruik zorgen in hoge mate de mo toren en daar is dan de keuze in een 1397 cc motor met resp. 64 of 72 PK en een 1986 cc motor met resp. de keuzè uit 93 en 115 pk. De motoren van beide versies met het hogere vermogen is uitsluitend voorbehouden aan de duurdere modellen zoals de 340 GL en de 260 GLT en GLE, alle ook alléén in combinatie met 5 versnellingen. Het zal duidelijk zijn dat het ver schil in motoren zich ook uit in het verschil in prestaties en in mindere mate ook in het verbruik. De 340 met de 1397, 64 pk motor geeft een topsnelheid van 150 km/u en een acceleratie van 0-100 km/u in 16 sec., de 72 pk motor geeft een top van bijna 160 km/u en een ac celeratie van 0-100 km/u in 16 sec., de 72 pk motor geeft een top van bijna 160 km/u en een accele ratie van 0-100 km/u in 15 sec., duidelijk wat verschillen al zijn ze niet erg groot. In de verbruikcijfers zien we die verschillen minder te rug, het ligt eigenlijk aan de rij-stijl van de chauffeur of de ene auto hoger uitvalt dan de ander. Norma liter zal de 64 pk wat zuiniger zijn, maar wie dezelfde prestatie met de 64 pk wil halen als met de 27 pk is in verbruik dan duurder uit, de 64 pk moet er dan immers harder aan trekken. Gemiddeld kwamen wij op een verbruik van 1:11De ECE cij fers bij 90 km/u zijn resp. voor de 64 en 72 pk: 1:172, en 1:17,5; in stadsverkeer zijn die cijfers resp. 1:11,3 en 1:10,5. De 360 met 1986, 93 pk motor geeft een top snelheid van 170 km/u en een ac celeratie van 0-100 km/u in 12 sec., de 115 pk motor geeft een top van ruim 180 km/u en een ac celeratie van 0-100 km/u in krap 10 sec. Deze laatste 115 pk motor is een inspuitmotor met Bosch LE- Jetronic. De verschillen tussen de carburatie- en inspuitmotor zijn wat duidelijker wat de prestaties betreft, de verschillen in verbruik zijn weer kleiner en ook hier afhan kelijk van de berijder. Ons gemid deld verbruik was 1:9,5; de inspui- ter bleek bij ons in het verbruik iets onzuiniger dan de carburatie, je vergt nu eenmaal ongemerkt van de inspuiter meer. De ECE-cijfers geven het volgende beeld resp. de 93 pk en de 115 pk bij 90 km/u 1:16,3 en 1:16,2 en bij stadsver keer resp. 1:9 en 1:8,3. Wij hebben moeten constateren dat ondanks een andere stroomlijn tussen Se dan en Hatchback er nauwelijks verschillen zijn in préstaties en ver bruik, de Sedan is door zijn lengte en gewicht ietsje in het nadeel. Over de wegligging kunnen we wat korter zijn, daar treden name lijk nauwelijks verschillen op in de diverse modellen bij eenzelfde ge bruik. Het spreekt natuurlijk vanzelf dat de trekkracht van de grotere motoren ook groter is en dan met name in de bochten. Uitbreken in bochten zal bij de 2 liter modellen eerder voor kunnen komen omdat de snelheden daar hoger kunnen liggen. Dat soort verschillen is dus inherent aan het motorvermogen. Wegligging verschillen in Hatch back en Sedan zijn minder evident. De Sedan is weer wat langer en zwaarder, hij stuurt dan ook wat zwaarder, doet het ook iets minder in bochten, breekt hij een nat weg dek wat sneller uit en heeft wat meer last van zijwind, maar het is allemaal nauwelijks van enig be lang. In het algemeen kan gesteld worden dat de Volvo 3 serie een goede rustige wegligging heeft, prima rij-eigenschappen, een indi recte maar nauwkeurige besturing met een duidelijk onderstuurkarak ter. De bediening is licht al kan het in bochten én bij parkeren voor menigeen toch wat zwaar gaan. De koersvastheid laat niets te wensen over. De 3 serie is Volvo-eigen bijzon der comfortabel, duidelijk is te ont dekken dat er veel uitwisseling is tussen de diverse Volvo-typen en veel comfortzaken van de topserie, de 760/740 serie, ook in de 3 serie is terug te vinden. Comfortverschil- len in de 340-360 modellen wor den hoofdzakelijk veroorzaakt door het uitrustingsniveau, min of meer luxe, andere bekleding en/of af werking, meer isolatie, meer ex tra's enz. Verschillen in comfort tussen Sedan en Hatchback zijn er uiteraard, de Sedan is duidelijk wat ruimer, doordat de dakstijl achter minder snel afloopt is er meer hoofdruimte in de Sedan. De apar te koffer isoleert meer geluiden dan de weliswaar afgescheiden open kofferruimte van de Hatch back. Toch kan de achterbank van de Sedan worden neergeklapt zo dat wanneer nodig ook lange ma terialen vervoerd kunnen worden. In het algemeen kan weer gesteld worden de Volvo 3 serie redelijk cormfortabel is, met een soepele vering en een goede schokdem perwerking, met prima zetels, voor goed geprofileerd en goede steun biedend en in voldoende mate ver stelbaar. Aan veiligheid is bij Volvo volop gedacht, het merk staat er om bekend. Besluiten we met de geluidsproduktie, de Sedan is dan wat stiller dan de Hatchback, veel scheelt het niet zodat een gemid delde waarde opgegeven kan wor den van 69 dB (AS) bij 100 km/u en 79 dB (A) bij topsnelheid. Het is mogelijk dat de in dit arti kel genoemde prijzen, inmiddels zijn gewijzigd. Over de juiste prijs stelling kan de Volvo-dealer u in formeren). Noordmonsterweg 4-Middelburg-Tel. 01180-36815 Service-filiaal te Vlissingen, 01184-18851 9.875.- U rijdt al Skoda vanaf f 8.995,- (incl. BTW, af importeur). Bovendien kunt u tussen 7 maart en 19 mei gebruik ma ken van het unieke 3-Stappen-Plan van Skoda. U betaalt 1/3 bij aflevering, 1/3 zes maanden later en pas na een jaar de rest. VAN FRAASSEN B.V filiaal GILDEWEG 13 VLISSINGEN N NIEUWE FIAT SCHEELT NU 500TOT 2.000 GULDEN. 'DEZE AANBIEDING GELDT NIET VOOR DE FIAT PANDA 34 EN PANDA SHOPPING, DE FIAT UNO DE BEPERKT LEVERBARE FIAT RITMO PRIMA EN RITMO SHOPPING EN DE NIEUWE FIAT REGATA Prijzen inklusiel'BTW. exkJusielvasle allevenngskosien Prijswijzigingen voorbehouden

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1984 | | pagina 7