VOLWASSEN GEWORDEN NEDERLANDSE
V0LV0-3 SERIE STEEDS MEER IN TREK
autobedrijf
JS
KH
Volvo-deaier
voor Walcheren
Pres. Pooseveltlaan 768
Vlissingen, tel. 01184-16679-17610
Spec, aanbieding VOLVO 340 DL Spec.
MAZDA-DEALER
VAN FRAASSEN B.V.
NU SPECIALE MAZDA JL_
ACTIE 626-323 lp§^
SHOWDAGEN:
SKODA
AUTOM.BEDR. SORBER aii npwpn 11 tel. 01102-2193
mm
donderdag 26 april
vrijdag 27 april
zaterdag 28 april
Er is al een
LADA v.a.
Pres. Rooseveltlaan 768
Vlissingen - Tel. 01184-16679-17610 A
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 25 APRIL 1984
307
Voor iedere bezoeker
ligt er een leuke
attentie klaar!
Vraag informatie of maak een proefrit bij uw Skoda-dealer voor
N.- en Z.-Beveland en Walcheren
KAPELLE-BIEZELINGE, Stationssingel 16
Schuin tegenover NS-station
FIAT RITMOINKL. 1.000 GULDEN VOOR
VANAF F 15.990,-.
Nu een nieuwe Fiat* kopen betekent 500 tot 2.000
gulden overhoudea
Want als u bijvoorbeeld in de periode tot en met
1 mei a.s. een nieuwe Fiat Panda 45 of 45 Super koopt, krijgt
u daarbij meteen een cheque voor 500 gulden klinkklaar
kontant voordeel overhandigd.
(Als u misschien veel van frisse lucht houdt dat is
dus goed voor een prima sunroof)
Wordt het een nieuwe Fiat 127, vermeldt de cheque
een voordeel van 750 guldea
(Als filemeldingen u interesseren; goed voor best wel
een superluxe stereo.)
Bij een nieuwe Fiat Ritmo zult u tot uw blijde verras
sing zien, dat het voordeel is opgelopen tot maar liefst
1.000 guldea (Als u daar prijs op mocht stellea goed voor
vier sportieve lichtmetalen velgea)
En als u voor een nieuwe Fiat Argenta zou besluitea
kunt u als u wilt helemaal eindeloos uw gang gaan in de
accessoirehoek Omdat de cheque dan goed is voor 2.000
gulden voordeel.
Gaat u dus snel langs bij de Fiat Dealer. Want tot en
met 1 mei a.s. scheelt een nieuwe Fiat 500 tot 2.000 gulden.
HAT. UNIEK IN PRIJS EN PRESTATIE. BUOO
MIDDELBURG: EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE BLAAS, HERCULESWEG12, INDUSTRIETERREIN ARNESTEIN
TEL 01180-12918. OOSTKAPELLE: AUTOBEDRIJF DUYVELAAR, DOMBURGSEWEG 83, TEL 01188 -1569. VLISSINGEN-
AUTOBEDRIJF "BRITANNIA" BV, INDUSTRIEWEG 19, TEL 01184-17736.
Van de Volvo 3 serie kan met
recht gesteld worden dat het een
enorme slowstarter is. We hebben
het dan niet over het technische
aspect van het starten van deze
Volvo, maar over het marketing as
pect, de verkoop van de Volvo 3
serie.
Het model is namelijk al vele
jaren op de markt. Zoals bekend
mag worden verondersteld Is het
een voortzetting van onze eigen
Daf personenauto, na de Daf's
33, 44, 55 en de 66, die al de
naam Volvo kreeg, was het 3 se
rie model, het totaal nieuwe ont
werp van Daf, dat na het samen
gaan en overnemen door Volvo,
werd geproduceerd. We spreken
dan over het Jaar 1976 en er zijn
maar weinig merken die zo lang,
8 Jaar dus, een model In produk-
tle houden.
Merkwaardiger is het misschien
nog dat juist nu, de laatste jaren,
dit model, deze 3 serie, zo in trek
is. Acht jaar heeft het model er dus
over moeten doen, om bij de top
verkopen te behoren. Er is natuur
lijk wel een verklaring voor. In de
beginjaren ging die 3 serie hele
maal niet zo, een complex van oor
zaken was daar debet aan, maar
de belangrijkste was toch wel de
prijs. Bezien we de prijs toen,
1976, en nu 1984, dan moeten we
erkennen dat de inflatie kennelijk
aan Volvo voorbij is gegaan. De
prijs van het basismodel toen, ver
schilt nauwelijks iets van de prijs
van het basismodel nu, wat minder
vriendelijk kan dus gesteld worden
dat de prijs toen, veel en veel te
hoog was. Een prijsverlaging enke
le jaren na de introduktie zorgde al
direct voor een piek in de verko
pen. Inmiddels was er ook het één
en ander gewijzigd. De motoren
waren sterk verbeterd, er kwam
een geschakelde versnellingsbak
in, voorheen was alléén de versie
met automaat, de variomatic van
Van Doorne, leverbaar. Nog weer
later kwam er een nieuwe motor
bij, naast de 1400 motor een 2 liter
motor, waardoor de 3 serie sportie
ver, sneller en krachtiger werd.
Ook aan de carrosserie is gesleu
teld, hij werd moderner, gestroom-
lijnder en er kwamen 3- en 5-deurs
modellen en dan nu, na nog tal van
detailwijzigingen jaarlijks, kwam er
eind 1983 een sedanversie, dus
een vierdeursmodel, bij. De Volvo
3 serie is duidelijk volwassener ge
worden. Zij heeft een groot aantal
keuzemogelijkehden, eerst in mo
toren, een 340 met de B14, de
1397 cc met resp. 64 of 72 pk mo
tor of de 360 met de B19, de 1986
cc met resp 93 of 115 pk motor.
Ten tweede in modellen, de 3-, 5-
of 4-deurs modellen, resp. de
hatch-back of sedanmodellen en
ten derde dan nog de vele uitvoe
ringen in min of meer luxe met
jaarlijks ook nog diverse aktiemo-
dellen.
Voor onze gebruikelijke rij-im-
pressie van de Volvo 3 serie kozen
wij het nieuwste model de 360 Se
dan en wel het type 360 GLE.
Daarnaast reden wij ook in een 5-
deurs model, de 340 GL en 360
GLS. Eerder hadden wij al met de
ze auto's gereden. In het verleden
testten wij reeds de 340, 3-drs.
automaat, de 340, 3-drs. met scha-
kelbak, vervolgens de versie met
sterkere motor de 360, daarna nog
eens de 5-drs modellen en nu dan
de Sedan met nog eens wat kleine
proefritten in hatchback om het ge
heugen op te frissen. Ik dacht dan
ook te mogen stellen dat een alge
hele indruk van de Volvo 3 serie
hier nu niet misstaat. Het is ook
niet zo moeilijk het in één te doen,
omdat er niet zulke grote verschil
len in de diverse utivoeringen zijn,
immers de onderstellen van alle
modellen zijn gelijk, de maatvoe
ring met name de wielbasis, spoor
breedte is overal gelijk. Ook aan
drijving, wielophanging, stuurin
richting e.d. verschillen niet. Ver
schillen komen dus alléén daar
voor waar het de motor betreft, de
uitvoering zich uitend in het com
fort, en in weggedrag, geluid, ver
bruik e.d. waar het de verschillen
betreft in Sedan en Hatchback.
Voor de prestaties en het ver
bruik zorgen in hoge mate de mo
toren en daar is dan de keuze in
een 1397 cc motor met resp. 64 of
72 PK en een 1986 cc motor met
resp. de keuzè uit 93 en 115 pk.
De motoren van beide versies met
het hogere vermogen is uitsluitend
voorbehouden aan de duurdere
modellen zoals de 340 GL en de
260 GLT en GLE, alle ook alléén in
combinatie met 5 versnellingen.
Het zal duidelijk zijn dat het ver
schil in motoren zich ook uit in het
verschil in prestaties en in mindere
mate ook in het verbruik. De 340
met de 1397, 64 pk motor geeft
een topsnelheid van 150 km/u en
een acceleratie van 0-100 km/u in
16 sec., de 72 pk motor geeft een
top van bijna 160 km/u en een ac
celeratie van 0-100 km/u in 16
sec., de 72 pk motor geeft een top
van bijna 160 km/u en een accele
ratie van 0-100 km/u in 15 sec.,
duidelijk wat verschillen al zijn ze
niet erg groot. In de verbruikcijfers
zien we die verschillen minder te
rug, het ligt eigenlijk aan de rij-stijl
van de chauffeur of de ene auto
hoger uitvalt dan de ander. Norma
liter zal de 64 pk wat zuiniger zijn,
maar wie dezelfde prestatie met de
64 pk wil halen als met de 27 pk is
in verbruik dan duurder uit, de 64
pk moet er dan immers harder aan
trekken. Gemiddeld kwamen wij op
een verbruik van 1:11De ECE cij
fers bij 90 km/u zijn resp. voor de
64 en 72 pk: 1:172, en 1:17,5; in
stadsverkeer zijn die cijfers resp.
1:11,3 en 1:10,5. De 360 met
1986, 93 pk motor geeft een top
snelheid van 170 km/u en een ac
celeratie van 0-100 km/u in 12
sec., de 115 pk motor geeft een
top van ruim 180 km/u en een ac
celeratie van 0-100 km/u in krap
10 sec. Deze laatste 115 pk motor
is een inspuitmotor met Bosch LE-
Jetronic. De verschillen tussen de
carburatie- en inspuitmotor zijn
wat duidelijker wat de prestaties
betreft, de verschillen in verbruik
zijn weer kleiner en ook hier afhan
kelijk van de berijder. Ons gemid
deld verbruik was 1:9,5; de inspui-
ter bleek bij ons in het verbruik iets
onzuiniger dan de carburatie, je
vergt nu eenmaal ongemerkt van
de inspuiter meer. De ECE-cijfers
geven het volgende beeld resp. de
93 pk en de 115 pk bij 90 km/u
1:16,3 en 1:16,2 en bij stadsver
keer resp. 1:9 en 1:8,3. Wij hebben
moeten constateren dat ondanks
een andere stroomlijn tussen Se
dan en Hatchback er nauwelijks
verschillen zijn in préstaties en ver
bruik, de Sedan is door zijn lengte
en gewicht ietsje in het nadeel.
Over de wegligging kunnen we
wat korter zijn, daar treden name
lijk nauwelijks verschillen op in de
diverse modellen bij eenzelfde ge
bruik. Het spreekt natuurlijk vanzelf
dat de trekkracht van de grotere
motoren ook groter is en dan met
name in de bochten. Uitbreken in
bochten zal bij de 2 liter modellen
eerder voor kunnen komen omdat
de snelheden daar hoger kunnen
liggen. Dat soort verschillen is dus
inherent aan het motorvermogen.
Wegligging verschillen in Hatch
back en Sedan zijn minder evident.
De Sedan is weer wat langer en
zwaarder, hij stuurt dan ook wat
zwaarder, doet het ook iets minder
in bochten, breekt hij een nat weg
dek wat sneller uit en heeft wat
meer last van zijwind, maar het is
allemaal nauwelijks van enig be
lang. In het algemeen kan gesteld
worden dat de Volvo 3 serie een
goede rustige wegligging heeft,
prima rij-eigenschappen, een indi
recte maar nauwkeurige besturing
met een duidelijk onderstuurkarak
ter. De bediening is licht al kan het
in bochten én bij parkeren voor
menigeen toch wat zwaar gaan. De
koersvastheid laat niets te wensen
over.
De 3 serie is Volvo-eigen bijzon
der comfortabel, duidelijk is te ont
dekken dat er veel uitwisseling is
tussen de diverse Volvo-typen en
veel comfortzaken van de topserie,
de 760/740 serie, ook in de 3 serie
is terug te vinden. Comfortverschil-
len in de 340-360 modellen wor
den hoofdzakelijk veroorzaakt door
het uitrustingsniveau, min of meer
luxe, andere bekleding en/of af
werking, meer isolatie, meer ex
tra's enz. Verschillen in comfort
tussen Sedan en Hatchback zijn er
uiteraard, de Sedan is duidelijk wat
ruimer, doordat de dakstijl achter
minder snel afloopt is er meer
hoofdruimte in de Sedan. De apar
te koffer isoleert meer geluiden
dan de weliswaar afgescheiden
open kofferruimte van de Hatch
back. Toch kan de achterbank van
de Sedan worden neergeklapt zo
dat wanneer nodig ook lange ma
terialen vervoerd kunnen worden.
In het algemeen kan weer gesteld
worden de Volvo 3 serie redelijk
cormfortabel is, met een soepele
vering en een goede schokdem
perwerking, met prima zetels, voor
goed geprofileerd en goede steun
biedend en in voldoende mate ver
stelbaar. Aan veiligheid is bij Volvo
volop gedacht, het merk staat er
om bekend. Besluiten we met de
geluidsproduktie, de Sedan is dan
wat stiller dan de Hatchback, veel
scheelt het niet zodat een gemid
delde waarde opgegeven kan wor
den van 69 dB (AS) bij 100 km/u
en 79 dB (A) bij topsnelheid.
Het is mogelijk dat de in dit arti
kel genoemde prijzen, inmiddels
zijn gewijzigd. Over de juiste prijs
stelling kan de Volvo-dealer u in
formeren).
Noordmonsterweg 4-Middelburg-Tel. 01180-36815
Service-filiaal te Vlissingen, 01184-18851
9.875.-
U rijdt al Skoda vanaf f 8.995,- (incl.
BTW, af importeur). Bovendien kunt u
tussen 7 maart en 19 mei gebruik ma
ken van het unieke 3-Stappen-Plan van
Skoda. U betaalt 1/3 bij aflevering, 1/3
zes maanden later en pas na een jaar
de rest.
VAN FRAASSEN B.V
filiaal
GILDEWEG 13
VLISSINGEN
N NIEUWE FIAT
SCHEELT NU
500TOT 2.000
GULDEN.
'DEZE AANBIEDING GELDT NIET VOOR DE FIAT PANDA 34 EN PANDA
SHOPPING, DE FIAT UNO DE BEPERKT LEVERBARE FIAT RITMO PRIMA EN RITMO
SHOPPING EN DE NIEUWE FIAT REGATA
Prijzen inklusiel'BTW. exkJusielvasle allevenngskosien Prijswijzigingen voorbehouden