li r \-H n-ib ws HET WEEKBLAD WAAR LEKKER VOOR GAAT ZITTEN ZEEHOSPITUM 75 JAAR Zonneveld, van tbc-inrichting tot hypermoderne revalidatie Vormingscentra gaan in computeronderwijs A TTENTiEH! Stille kring Kleine adv. afd. 15.00 uur Grote adv. afd. 16.00 uur Jubileumactiviteiten: M OOSTKAPELLE - Het zeehospitum Zonneveld in Oostkapelle, een revalidatiecentrum, viert dit jaar haar vijfenzeventigjarig bestaan. Het jubi leumjaar wordt gevierd met een groot aantal acti viteiten verspreid over het gehele jaar. Vandaag, woensdag 18 april wordt het jubileumjaar officieel geopend met de première van de voorlichtingsfilm over Zonneveld. Half juni verschijnt ook een jubi leumboekje met de geschiedenis van Zonneveld, sa mengesteld door M.P. de Bruin. Zitkamers Drempelvrees Mytyl en tyltyl I.v.m. de paasdagen gewijzigde afsluittijden voor De Scheldebode en Nieuwsblad v/d Bevelanden Voor de krant van 25 april afsluiten vrijdag 20 april jeans/ blauwe\\\vr1jetups kleding\ winkel Burg. Promenade 27 - Middelburg DE SCHELDEBODE UITGAVE ZEEBRA WEEKBLADEN - 32e JAARGANG - OPLAGE 42 659 EX WOENSDAG 18 APRIL 1984 KANTOOR TORENSTRAAT 5 - VLISSINGEN - TEL 01184-19910 - POSTADRES POSTBUS 5051 - 4380 KB VLISSINGEN Nelleke Hagt en computerdeskundige Rienk Nieuwland achter het beeldscherm. Foto Cor Schuilwerve MIDDELBURG/VLIS SINGEN - Vormingswer kers René Busker en Nelleke Hagt vinden dat de compu ter - hoewel gepresenteerd als de ontwikkeling die het ons makkelijker gaat maken - toch ook een belangrijk veroorzaker is van het steeds ondoorzichtiger wor den van onze maatschappij. „Zeker zo lang grote groepen van de bevolking niet goed geïnformeerd zijn over dit verschijnsel. Er is een kloof aan het ontstaan tussen mensen die op de hoogte zijn van nieuwe ontwikkelingen en mensen die dat niet zijn. Zo sterk zelfs dat er van een nieuw soort analfabetisme sprake is". Beide vormingswerkers willen daarom in de VJV- centra in Vlissingen en Mid delburg een basiscursus in formatica via de computer beginnen. De bedoeling is de cursisten inzicht te geven in de nieuwe manieren waarop wij onze informatie krijgen doorgespeeld. Dat houdt in: uitleg geven over de wer king van de computer en de begrippen die daarbij wor den gehanteerd, ervaring la ten opdoen met de computer aan de hand van zelfge schreven programma's en vooral achtergrondinforma tie verstrekken over de rol die de computer in onze maatschappij en dagelijks leven nu al speelt. De cursus onderscheidt zich dan ook van de gebrui kelijke cursus informatica die doorgaans puur prak tisch gericht is. Volgens automatiseringsdeskundige Michèle van der Westen die de cursus in Middelburg sa men met Nelleke Hagt gaat geven, is een vooropleiding niet noodzakelijk. „Sterker nog", vindt Michèle, „voor mensen met een bepaalde vooropleiding, zoals MTS, zal de cursus minder inte ressant zijn". Juist de mensen die nooit met de computer te maken hebben, kunnen op deze cur sus terecht. Mits ze tussen de 17 en 30 jaar zijn. In Vlissingen begint de cursus dinsdag 8 mei. In to taal zijn er acht bijeenkom sten geprogrammeerd van halfacht tot halftien. Daar naast kunnen de deelnemers op twee zaterdagen prak tijkervaringen opdoen met de computer. Rienk Nieuw land is daar de deskundige en René Busker de begelei der. In Middelburg gaat het om tien bijeenkomsten, te beginnen met donderdag 3 mei. Liefhebbers kunnen 's morgens van halftien tot halftwaalf terecht en krij gen dan meteen ook het on derdeel praktijk. Voor beide cursussen geldt dat de kosten veertig gulden zijn. Wie deel wil ne men, kan tot 20 april of van af 1 mei bellen naar het VJV Middelburg, Latijnse Schoolstraat 12, tel. 01180- 167278 en het VJV Vlissin gen, Verkuyl, Quakkelaar- straat 95, tel. 01184-17819. (ADVERTENTIES) Zonneveld, is in 1909 opge richt door mejuffrouw E.D. van de Broeke. Aanvankelijk was het een inrichting bedoeld voor kinderen uit de armere gezinnen die leden aan tuber culose. Vanaf 1929 werd Zon neveld een stichting onder de Zeeuwse vereniging tot be strijding van tuberculose. In die jaren heeft Zonneveld als kindersanatorium een belang rijke rol gespeeld. In de loop van de vijftiger jaren nam het aantal kinderen dat aan tuberculose leed sterk af en ging men op Zonneveld over op de revalidatie voor kinderen. In 1957 werden er vijftien kinderen opgenomen met restverschij nselen van polio en in 1958 de eerste spas tische kinderen. Dit breidde zich langzaam uit, zodat in 1967 de sanatorium-afdelingen werden opgeheven. In 1963 begon de vernieu wing van de inrichting. In het nieuwe gebouw werden alle mogelijkheden gebruikt om de kinderrevalidatie in Zeeland op een hoger peil te brengen. Ook is er aan Zonneveld een mytylschool verbonden voor speciaal onderwijs aan kinde ren met een lichamelijke han dicap. „Er bestaan nogal wat mis verstanden over Zonneveld", vertelt sociaal-pedagogisch directeur Zant. „Veel mensen denken dat het hier een soort ziekenhuis is, maar niets is minder waar. Een groot aantal van de kinderen komt hier al leen maar naar school, ande ren zijn door de week hier wel intern, maar gaan in het weekend naar huis. De rede nen om hier doordeweeks te blij ven, zij n voor iedereen ver schillend". „Voor sommige kinderen is dit de beste oplossing, omdat ze ver van de school wonen. De mytylschool Zonneveld is na melijk de enige in Zeeland, vandaar dat gehandicapte kinderen uit heel Zeeland hier de lessen volgen en dan kan het natuurlijk een bezwaar zijn om iedere dag heen en weer te reizen. Ook blijven kinderen hier om sociale rede nen of omdat ze erg veel ver zorging nodig hebben. Dat is binnen het gezin niet altijd mogelijk. We hebben hier ook beslist geen ziekenhuiss feertje, maar gewoon gezellige zitkamers en we proberen de kinderen nu ook zo veel moge lijk aparte slaapkamers te ge ven, in plaats van de zalen, die vroeger gebruikt werden." Momenteel zijn §r 54 kinde ren intern op Zonneveld, ver deeld over 7 groepen. Daar naast is er een groep van 65 kinderen extern. Dan zijn er nog twintig kinderen die in 3 peutergroepen verdeeld zijn. Ze worden wel de vroegbe- handeling genoemd. Deze kin deren komen een tot vier och tenden per week van negen uut tot half drie. In die tijd is er ruimte om te spelen en wor den de kinderen ook behan deld. Dan is er nog een groep van tien kinderen die poliklinische behandeling krijgen in Zonne veld, dus alleen komen voor een specifieke therapie. Zant: „Veel mensen weten nog niet dat ze van deze moge lijkheid gebruik kunnen ma ken. Er is nog een enorme drempelvrees om met hun kinderen hier te komen. Dat is erg jammer, want we hebben alle mogelijkheden om de kin deren te onderzoeken en kun nen dan gerichte adviezen ge ven. Als men de kinderen dan thuis wil houden en ze naar het gewonen lager onderwijs wil laten gaan, vinden wij dat natuurlijk ook best. We heb ben bijvoorbeeld een ergo the rapie-afdeling, waarin de kin deren geleerd wordt, hoe ze al lerlei dingen moeten doen, va riërend van afwassen tot het besturen van een rolstoel". „Daar blijkt dan ook vaak het duidelijkst welke aanpas singen nodig zijn om het kind zo goed mogelijk te laten func tioneren. Dat is natuurlijk steeds verschillend. Rolstoelen en dergelijke worden zo aan gepast dat het kind ze zelf kan besturen. Van deze mogelijk heden om technische voorzie ningen aan het kind aan te passen, kan men ook gebruik maken als het kind niet op Zonneveld verblijft. In Nederland worden scho len die bestemd zijn voor on derwijs aan lichamelijk ge handicapte kinderen Mytyl scholen genoemd. De naam is ontleend aan het sprookje van de Belgische schrijver Maeter linck. Daarin wordt vertelt hoe twee kinderen, Mytyl en Tyltyl, een lange zwerftocht maken. Zij zoeken de Blauwe vogel, die hun zieke buurmeis je het geluk moet teruggeven. Als ze na een lange tocht te rugkeren, zonder de vogel ge vonden te hebben, besluiten ze hun eigen dierbare duif aan het meisje te geven, dan wordt deze duif blauw en blijkt het de gezochte vogel te zij n. Als onderdeel van de Mytyl school draagt de afdeling met bijzondere leerproblemen de naam Tyltyl. De mytylschool in Zonneveld heeft vier afde lingen, de eerste is bedoeld voor zeer jeugdigen en verge lijkbaar met een kleuter school. De kernafdeling volgt in grote lijnen het programma van de basisschool, de tyltyl- afdeling is ervoor leerlingen met specifieke leermoeilijkhe den en de afdeling voortgezet buitengewoon onderwijs be staat uit twee stromen: een meer theoretische opleiding voor het Staatsexamen Mavo en een meer praktische oplei ding. „We werken natuurlijk met erg kleine klassen hier", vertelt Rob van Yssel, hoofd van de Mytylschool. „Op die manier kunnen we de kinde ren het best begeleiden. Behal ve leerkrachten hebben we ook klasse-assistentes, die de kinderen helpen als ze bepaal- MIDDELBURG - Zaterdag 21 april vormt de Vredesbewe ging in Middelburg weer een stille kring als protest tegen kernbewapening. De kring staat van half twaalf tot twaalf uur op de hoek van de Koorkerkstraat en de Lange Delft. Belangstellenden kunnen zich altijd bij de kring aan sluiten. de dingen, in verband met hun handicap, zelf niet kunnen. De school staat in nauw verband met de rest van Zonneveld. Er is altijd overleg tussen het schoolteam, de afdelingen voor fysiotherapie en ergothe rapie, de groepsleiding, de lo gopedisten en dergelijke. Sa men proberen we de kinderen verder te helpen. Je kunt niet alléén een bepaalde handicap behandelen. Het gaat om het hele kind, dat je moet helpen". „Bij deze dingen is het vaak moeilijk oorzaak en gevolg te onderscheiden. Soms ontstaat" een leerachterstand, doordat het kind lichamelijk gehandi capt is. Als deze handicap dan door allerlei technische aan passingen zo veel mogelijk op geheven kan worden, blijkt het kind vaak toch bijzonder intelligent te zijn. Een kind, dat geen mogelijkheden heeft om zich zelf te verplaatsen, blijft vaak ook op andere ge bieden achter. Door middel van zelfbestuurbare rolstoe len, fietsjes, scootertjes en der gelijke kunnen wij die kinde ren dan toch die bewegings mogelijkheden geven en dan blijkt soms, dat het zich ineens ook op andere gebieden veel beter kan ontplooien. Natuur lijk is het ook belangrijk dat het zich geaccepteerd weet. Kinderen met een of andere handicap zijn vaak erg onze ker. Als ze dan door de andere schoolkinderen ook nog ge plaagd worden, kunnen ze daar niet meer tegenop." Een ander voordeel van het bezoeken van de mytylschool is natuurlijk het feit dat in hetzelfde gebouw de behande lingen van de fysiotherapie, logopedie en ergotherapie kunnen plaatsvinden. Niet alle leerlingen blijven hun hele schooltijd op de mytylschool. Sommigen volgen alleen het lager onderwijs hier en gaan later naar het vervolgonder wijs aan een gewone school in hun eigen omgeving. „Als blijkt dat dit niet lukt, kunnen ze altijd nog terugko men", aldus Van IJssel. „Ook bestaat de mogelijkheid dat kinderen eerst het gewone on derwijs enkele jaren gevolgd hebben en dan hier verder willen gaan. Onze leerlingen uit het vervolgonderwijs heb ben ook de mogelijkheid een stageperiode te volgen in ver schillende bedrijven. Het is opvalend hoeveel van onze leerlingen na het beëindigen van hun studie op korte ter mijn een baan vinden. Voor sommigen in de sociale werk voorziening, maar ook erg veel in het bedrijfsleven. Dit komt door de grote inzet, het willen slagen, dat veel gehandicapten toch hebben. Als ze eenmaal een baan hebben, zetten ze zich vaak ook voor tweehon derd procent in om er een suc ces van te maken." Foto Cor Schuilwerve ^iiiiiüiiitiiHiiiüiiiUiHiiiiiiiiiHHiiiimiiiiiiifiniiiiiiiiitiiiHitiiiiiitiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinuiiitj E - woensdag 18 april: Opening van het Jubileumjaar en E Première Voorlichtingsfilm Zonneveld; E - zaterdag 5 mei: Reünie verpleging 1946-1949; E - donderdag 31 mei: Open dag 10.00-16.00 en Reünie tot E 24.00 uur; E - half juni: verschijnen jubileumboekje 75 jaar Zonne- §j veld; - vrijdag 22 juni: Studiebijeenkomst 14.00-17.00 uur over „De betekenis van residentiële hulpverlening in de kin- derrevalidatie". (inleiders: drs. K. Reynders, docent or- E thopedagogiek, Rijks Universiteit Groningen - zaterdag 8 september; Studiedag: 10.00-16.00 uur over e E „Nieuwe behandelingsmogelijkheden in de kinderreva- lidatie" (Inleiders, o.a. dr. A. Vermeer); - oktober: intern kinderfeest; - vrijdag 12 oktober: Studiedag: 10.00-16.00 uur over „Een E E school voor speciaal onderwijs per regio? - een studiedag in spelvorm - (Inleider o.a. prof. Rispens); E - begin november: Thema-avond 19.30-22.30 uur, georga- E niseerd door de oudercommissie, over „Kinderrevalida- E tie en de maatschappij". - Welke mogelijkheden zijn er E na Zonneveld- Wie moet zich aan wie aanpassen- E - vrijdag 30 november; Symposium voor verwij ze rs en in- E 5 stellingen. „Naar een sociale kaart voor het in zijn ont- E wikkeling bedreigde kind in Zeeland" (Jubileumcadeau E 1 voor de bevolking van Zeeland). ^UHIIliUIIHIllllUlllllllMllllllllllilllIIIIIIIIIIIIIIIIIIIllllilllliilllllliillllililllillllllllllllllllltillllï?. (ADVERTENTIE) De tbc-patiëntjes buiten Zonneveld vlak na de opening.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1984 | | pagina 1