li r \-H
n-ib ws
HET WEEKBLAD WAAR
LEKKER VOOR GAAT ZITTEN
ZEEHOSPITUM 75 JAAR
Zonneveld, van tbc-inrichting
tot hypermoderne revalidatie
Vormingscentra gaan
in computeronderwijs
A TTENTiEH!
Stille kring
Kleine adv. afd. 15.00 uur
Grote adv. afd. 16.00 uur
Jubileumactiviteiten:
M
OOSTKAPELLE - Het zeehospitum Zonneveld
in Oostkapelle, een revalidatiecentrum, viert dit
jaar haar vijfenzeventigjarig bestaan. Het jubi
leumjaar wordt gevierd met een groot aantal acti
viteiten verspreid over het gehele jaar. Vandaag,
woensdag 18 april wordt het jubileumjaar officieel
geopend met de première van de voorlichtingsfilm
over Zonneveld. Half juni verschijnt ook een jubi
leumboekje met de geschiedenis van Zonneveld, sa
mengesteld door M.P. de Bruin.
Zitkamers
Drempelvrees
Mytyl en tyltyl
I.v.m. de paasdagen gewijzigde afsluittijden voor De
Scheldebode en Nieuwsblad v/d Bevelanden
Voor de krant van 25 april afsluiten vrijdag 20 april
jeans/
blauwe\\\vr1jetups kleding\
winkel
Burg. Promenade 27 - Middelburg
DE SCHELDEBODE
UITGAVE ZEEBRA WEEKBLADEN - 32e JAARGANG - OPLAGE 42 659 EX
WOENSDAG 18 APRIL 1984
KANTOOR TORENSTRAAT 5 - VLISSINGEN - TEL 01184-19910 - POSTADRES POSTBUS 5051 - 4380 KB VLISSINGEN
Nelleke Hagt en computerdeskundige Rienk Nieuwland
achter het beeldscherm. Foto Cor Schuilwerve
MIDDELBURG/VLIS
SINGEN - Vormingswer
kers René Busker en Nelleke
Hagt vinden dat de compu
ter - hoewel gepresenteerd
als de ontwikkeling die het
ons makkelijker gaat maken
- toch ook een belangrijk
veroorzaker is van het
steeds ondoorzichtiger wor
den van onze maatschappij.
„Zeker zo lang grote groepen
van de bevolking niet goed
geïnformeerd zijn over dit
verschijnsel. Er is een kloof
aan het ontstaan tussen
mensen die op de hoogte zijn
van nieuwe ontwikkelingen
en mensen die dat niet zijn.
Zo sterk zelfs dat er van een
nieuw soort analfabetisme
sprake is".
Beide vormingswerkers
willen daarom in de VJV-
centra in Vlissingen en Mid
delburg een basiscursus in
formatica via de computer
beginnen. De bedoeling is de
cursisten inzicht te geven in
de nieuwe manieren waarop
wij onze informatie krijgen
doorgespeeld. Dat houdt in:
uitleg geven over de wer
king van de computer en de
begrippen die daarbij wor
den gehanteerd, ervaring la
ten opdoen met de computer
aan de hand van zelfge
schreven programma's en
vooral achtergrondinforma
tie verstrekken over de rol
die de computer in onze
maatschappij en dagelijks
leven nu al speelt.
De cursus onderscheidt
zich dan ook van de gebrui
kelijke cursus informatica
die doorgaans puur prak
tisch gericht is. Volgens
automatiseringsdeskundige
Michèle van der Westen die
de cursus in Middelburg sa
men met Nelleke Hagt gaat
geven, is een vooropleiding
niet noodzakelijk. „Sterker
nog", vindt Michèle, „voor
mensen met een bepaalde
vooropleiding, zoals MTS,
zal de cursus minder inte
ressant zijn".
Juist de mensen die nooit
met de computer te maken
hebben, kunnen op deze cur
sus terecht. Mits ze tussen de
17 en 30 jaar zijn.
In Vlissingen begint de
cursus dinsdag 8 mei. In to
taal zijn er acht bijeenkom
sten geprogrammeerd van
halfacht tot halftien. Daar
naast kunnen de deelnemers
op twee zaterdagen prak
tijkervaringen opdoen met
de computer. Rienk Nieuw
land is daar de deskundige
en René Busker de begelei
der.
In Middelburg gaat het
om tien bijeenkomsten, te
beginnen met donderdag 3
mei. Liefhebbers kunnen 's
morgens van halftien tot
halftwaalf terecht en krij
gen dan meteen ook het on
derdeel praktijk.
Voor beide cursussen
geldt dat de kosten veertig
gulden zijn. Wie deel wil ne
men, kan tot 20 april of van
af 1 mei bellen naar het VJV
Middelburg, Latijnse
Schoolstraat 12, tel. 01180-
167278 en het VJV Vlissin
gen, Verkuyl, Quakkelaar-
straat 95, tel. 01184-17819.
(ADVERTENTIES)
Zonneveld, is in 1909 opge
richt door mejuffrouw E.D.
van de Broeke. Aanvankelijk
was het een inrichting bedoeld
voor kinderen uit de armere
gezinnen die leden aan tuber
culose. Vanaf 1929 werd Zon
neveld een stichting onder de
Zeeuwse vereniging tot be
strijding van tuberculose. In
die jaren heeft Zonneveld als
kindersanatorium een belang
rijke rol gespeeld.
In de loop van de vijftiger
jaren nam het aantal kinderen
dat aan tuberculose leed sterk
af en ging men op Zonneveld
over op de revalidatie voor
kinderen. In 1957 werden er
vijftien kinderen opgenomen
met restverschij nselen van
polio en in 1958 de eerste spas
tische kinderen. Dit breidde
zich langzaam uit, zodat in
1967 de sanatorium-afdelingen
werden opgeheven.
In 1963 begon de vernieu
wing van de inrichting. In het
nieuwe gebouw werden alle
mogelijkheden gebruikt om de
kinderrevalidatie in Zeeland
op een hoger peil te brengen.
Ook is er aan Zonneveld een
mytylschool verbonden voor
speciaal onderwijs aan kinde
ren met een lichamelijke han
dicap.
„Er bestaan nogal wat mis
verstanden over Zonneveld",
vertelt sociaal-pedagogisch
directeur Zant. „Veel mensen
denken dat het hier een soort
ziekenhuis is, maar niets is
minder waar. Een groot aantal
van de kinderen komt hier al
leen maar naar school, ande
ren zijn door de week hier wel
intern, maar gaan in het
weekend naar huis. De rede
nen om hier doordeweeks te
blij ven, zij n voor iedereen ver
schillend".
„Voor sommige kinderen is
dit de beste oplossing, omdat
ze ver van de school wonen. De
mytylschool Zonneveld is na
melijk de enige in Zeeland,
vandaar dat gehandicapte
kinderen uit heel Zeeland hier
de lessen volgen en dan kan
het natuurlijk een bezwaar
zijn om iedere dag heen en
weer te reizen. Ook blijven
kinderen hier om sociale rede
nen of omdat ze erg veel ver
zorging nodig hebben. Dat is
binnen het gezin niet altijd
mogelijk. We hebben hier ook
beslist geen ziekenhuiss
feertje, maar gewoon gezellige
zitkamers en we proberen de
kinderen nu ook zo veel moge
lijk aparte slaapkamers te ge
ven, in plaats van de zalen, die
vroeger gebruikt werden."
Momenteel zijn §r 54 kinde
ren intern op Zonneveld, ver
deeld over 7 groepen. Daar
naast is er een groep van 65
kinderen extern. Dan zijn er
nog twintig kinderen die in 3
peutergroepen verdeeld zijn.
Ze worden wel de vroegbe-
handeling genoemd. Deze kin
deren komen een tot vier och
tenden per week van negen
uut tot half drie. In die tijd is
er ruimte om te spelen en wor
den de kinderen ook behan
deld.
Dan is er nog een groep van
tien kinderen die poliklinische
behandeling krijgen in Zonne
veld, dus alleen komen voor
een specifieke therapie.
Zant: „Veel mensen weten
nog niet dat ze van deze moge
lijkheid gebruik kunnen ma
ken. Er is nog een enorme
drempelvrees om met hun
kinderen hier te komen. Dat is
erg jammer, want we hebben
alle mogelijkheden om de kin
deren te onderzoeken en kun
nen dan gerichte adviezen ge
ven. Als men de kinderen dan
thuis wil houden en ze naar
het gewonen lager onderwijs
wil laten gaan, vinden wij dat
natuurlijk ook best. We heb
ben bijvoorbeeld een ergo the
rapie-afdeling, waarin de kin
deren geleerd wordt, hoe ze al
lerlei dingen moeten doen, va
riërend van afwassen tot het
besturen van een rolstoel".
„Daar blijkt dan ook vaak
het duidelijkst welke aanpas
singen nodig zijn om het kind
zo goed mogelijk te laten func
tioneren. Dat is natuurlijk
steeds verschillend. Rolstoelen
en dergelijke worden zo aan
gepast dat het kind ze zelf kan
besturen. Van deze mogelijk
heden om technische voorzie
ningen aan het kind aan te
passen, kan men ook gebruik
maken als het kind niet op
Zonneveld verblijft.
In Nederland worden scho
len die bestemd zijn voor on
derwijs aan lichamelijk ge
handicapte kinderen Mytyl
scholen genoemd. De naam is
ontleend aan het sprookje van
de Belgische schrijver Maeter
linck. Daarin wordt vertelt
hoe twee kinderen, Mytyl en
Tyltyl, een lange zwerftocht
maken. Zij zoeken de Blauwe
vogel, die hun zieke buurmeis
je het geluk moet teruggeven.
Als ze na een lange tocht te
rugkeren, zonder de vogel ge
vonden te hebben, besluiten ze
hun eigen dierbare duif aan
het meisje te geven, dan wordt
deze duif blauw en blijkt het
de gezochte vogel te zij n.
Als onderdeel van de Mytyl
school draagt de afdeling met
bijzondere leerproblemen de
naam Tyltyl. De mytylschool
in Zonneveld heeft vier afde
lingen, de eerste is bedoeld
voor zeer jeugdigen en verge
lijkbaar met een kleuter
school. De kernafdeling volgt
in grote lijnen het programma
van de basisschool, de tyltyl-
afdeling is ervoor leerlingen
met specifieke leermoeilijkhe
den en de afdeling voortgezet
buitengewoon onderwijs be
staat uit twee stromen: een
meer theoretische opleiding
voor het Staatsexamen Mavo
en een meer praktische oplei
ding. „We werken natuurlijk
met erg kleine klassen hier",
vertelt Rob van Yssel, hoofd
van de Mytylschool. „Op die
manier kunnen we de kinde
ren het best begeleiden. Behal
ve leerkrachten hebben we
ook klasse-assistentes, die de
kinderen helpen als ze bepaal-
MIDDELBURG - Zaterdag
21 april vormt de Vredesbewe
ging in Middelburg weer een
stille kring als protest tegen
kernbewapening.
De kring staat van half
twaalf tot twaalf uur op de
hoek van de Koorkerkstraat
en de Lange Delft.
Belangstellenden kunnen
zich altijd bij de kring aan
sluiten.
de dingen, in verband met hun
handicap, zelf niet kunnen. De
school staat in nauw verband
met de rest van Zonneveld. Er
is altijd overleg tussen het
schoolteam, de afdelingen
voor fysiotherapie en ergothe
rapie, de groepsleiding, de lo
gopedisten en dergelijke. Sa
men proberen we de kinderen
verder te helpen. Je kunt niet
alléén een bepaalde handicap
behandelen. Het gaat om het
hele kind, dat je moet helpen".
„Bij deze dingen is het vaak
moeilijk oorzaak en gevolg te
onderscheiden. Soms ontstaat"
een leerachterstand, doordat
het kind lichamelijk gehandi
capt is. Als deze handicap dan
door allerlei technische aan
passingen zo veel mogelijk op
geheven kan worden, blijkt
het kind vaak toch bijzonder
intelligent te zijn.
Een kind,
dat geen mogelijkheden heeft
om zich zelf te verplaatsen,
blijft vaak ook op andere ge
bieden achter. Door middel
van zelfbestuurbare rolstoe
len, fietsjes, scootertjes en der
gelijke kunnen wij die kinde
ren dan toch die bewegings
mogelijkheden geven en dan
blijkt soms, dat het zich ineens
ook op andere gebieden veel
beter kan ontplooien. Natuur
lijk is het ook belangrijk dat
het zich geaccepteerd weet.
Kinderen met een of andere
handicap zijn vaak erg onze
ker. Als ze dan door de andere
schoolkinderen ook nog ge
plaagd worden, kunnen ze
daar niet meer tegenop."
Een ander voordeel van het
bezoeken van de mytylschool
is natuurlijk het feit dat in
hetzelfde gebouw de behande
lingen van de fysiotherapie,
logopedie en ergotherapie
kunnen plaatsvinden. Niet alle
leerlingen blijven hun hele
schooltijd op de mytylschool.
Sommigen volgen alleen het
lager onderwijs hier en gaan
later naar het vervolgonder
wijs aan een gewone school in
hun eigen omgeving.
„Als blijkt dat dit niet lukt,
kunnen ze altijd nog terugko
men", aldus Van IJssel. „Ook
bestaat de mogelijkheid dat
kinderen eerst het gewone on
derwijs enkele jaren gevolgd
hebben en dan hier verder
willen gaan. Onze leerlingen
uit het vervolgonderwijs heb
ben ook de mogelijkheid een
stageperiode te volgen in ver
schillende bedrijven. Het is
opvalend hoeveel van onze
leerlingen na het beëindigen
van hun studie op korte ter
mijn een baan vinden. Voor
sommigen in de sociale werk
voorziening, maar ook erg veel
in het bedrijfsleven. Dit komt
door de grote inzet, het willen
slagen, dat veel gehandicapten
toch hebben. Als ze eenmaal
een baan hebben, zetten ze
zich vaak ook voor tweehon
derd procent in om er een suc
ces van te maken."
Foto Cor Schuilwerve
^iiiiiüiiitiiHiiiüiiiUiHiiiiiiiiiHHiiiimiiiiiiifiniiiiiiiiitiiiHitiiiiiitiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinuiiitj
E - woensdag 18 april: Opening van het Jubileumjaar en
E Première Voorlichtingsfilm Zonneveld;
E - zaterdag 5 mei: Reünie verpleging 1946-1949;
E - donderdag 31 mei: Open dag 10.00-16.00 en Reünie tot
E 24.00 uur;
E - half juni: verschijnen jubileumboekje 75 jaar Zonne- §j
veld;
- vrijdag 22 juni: Studiebijeenkomst 14.00-17.00 uur over
„De betekenis van residentiële hulpverlening in de kin-
derrevalidatie". (inleiders: drs. K. Reynders, docent or-
E thopedagogiek, Rijks Universiteit Groningen
- zaterdag 8 september; Studiedag: 10.00-16.00 uur over e
E „Nieuwe behandelingsmogelijkheden in de kinderreva-
lidatie" (Inleiders, o.a. dr. A. Vermeer);
- oktober: intern kinderfeest;
- vrijdag 12 oktober: Studiedag: 10.00-16.00 uur over „Een E
E school voor speciaal onderwijs per regio?
- een studiedag in spelvorm - (Inleider o.a. prof. Rispens); E
- begin november: Thema-avond 19.30-22.30 uur, georga- E
niseerd door de oudercommissie, over „Kinderrevalida- E
tie en de maatschappij". - Welke mogelijkheden zijn er E
na Zonneveld- Wie moet zich aan wie aanpassen-
E - vrijdag 30 november; Symposium voor verwij ze rs en in- E
5 stellingen. „Naar een sociale kaart voor het in zijn ont- E
wikkeling bedreigde kind in Zeeland" (Jubileumcadeau E
1 voor de bevolking van Zeeland).
^UHIIliUIIHIllllUlllllllMllllllllllilllIIIIIIIIIIIIIIIIIIIllllilllliilllllliillllililllillllllllllllllllltillllï?.
(ADVERTENTIE)
De tbc-patiëntjes buiten Zonneveld vlak na de opening.