Mitsubishi Lancer geheel vernieuwd
Skoda wil doorstoten met
vernieuwde modellen
JAHTflTIDt
Mitsubishi brengt Colt
in nieuwe en oude uitvoering
A
KLIP
INCLUSIEF 'N ZEE
VAN BINNENRUIMTE.
TRAMPER VLISSINGEN C.V.
TRAMPER GOES B.V.
SKODA
AUTOM.BEDR. SORBER
NIETG0ED?
AUTO TERUG
AUTOBEDRIJF
BRITANNIA
B.V.
AUTOBEDRIJF PAAUWENBURG B.V.
WAT DACHT U VAN DEZE MODELLEN
DE SUZUKI SA 310. RUST EN RUIMTE
Al GEBRUIKTE mens
Autobedrijf Joosse
Voor al het Mitsubishi nieuws
naar Uw MITSUBISHI-DEALER voor Noord- en Zuid-Beveland en Walcheren.
Vraag informatie of maak een proefrit bij uw Skoda-dealer voor
N.- en Z.-Beveland en Walcheren
autoccasion
L
KLIP
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 21 MAART 1984
307
De Mitsubishi Lancer is
voor dit jaar helemaal ver
nieuwd en dat is voor ons
al heel snel, want in 1982
werd de nieuwe Lancer-
generatie, de Lancer F,
voorgesteld. Maar wie wat
naarstiger speurt komt tot
de ontdekking dat die
Lancer F al langer op de
markt (thuismarkt Japan)
was als de Colt met de
kofferbak en een vernieu
wing van dit type is dan
weer niet zo snel.
We zien dat de Colt ook
vernieuwd is voor 1984,
gebruikelijk dat de Colt
met kofferbak, de Lancer
F, dan ook een vernieu
wing krijgt. Wel wordt ge
lijk afscheid genomen van
de naam- Lancer F, dat
Lancer met voorwielaan
drijving betekende t.o.v.
de oude Lancer met ach
terwielaandrijving. Het
wordt nu weer gewoon
Lancer, de nieuwe Lancer
dus.
De fraai gelijnde ver
schijning komt in een aan-
op de Nederlandse markt.
Met een 1.2 I motor met 4-
of 5-versnellingsbak, een
tal versies en uitvoeringen
In de toegenomen
autoverkopen over 1983
heeft één merk een wel
heel spectaculaire stij
ging doorgemaakt: Sko
da. Bedroeg de totale ver
koop van Skoda's in Ne
derland in 1982 nog zo'n
1400 exemplaren, in 1983
werden al bijna 3000 Sko
da's geregistreerd, een
ruime verdubbeling der
halve. Omdat te kunnen
realiseren werd ook het
aantal dealers uitgebreid
van 60 naar bijna 100.
Veelal betreft het hier ge
renommeerde bedrijven,
die hun leveringspro
gramma door middel van
Skoda met een kwaliteits-
produkt „naar beneden"
afronden. Voor 1984 ver
wacht de Skoda-organisa-
tie een marktaandeel van
1% te kunnen realiseren.
In een totaalmarkt van
zo'n 450.000 auto's zou
dat neerkomen op onge
veer 4500 Skoda's.
Een niet onbelangrijke
ruggesteun om dit te kun
nen realiseren is een aan
tal technische en cosmeti
sche wijzigingen, die vrij
wel allemaal op het kom-
plete leveringsprogramma
voor 1984 worden doorge
voerd. Zo is het luchtfilter
voorzien van een ther-
mostatisch geregelde
klep, die ervoor zorgt, dat
de aangezogen lucht altijd
een temperatuur tussen
30 en 35 graden heeft.
Hiertoe wordt in een wille
keurig mengsel rij-wind of
door middel van een voor
verwarmer op het uitlaat
systeem op temperatuur
gebrachte lucht toege
voerd. Hierdoor wordt het
mogelijk de carburatie
aanzienlijk zuiniger af te
stellen, wat het brandstof
verbruik rechtstreeks ten
goede komt, terwijl de
konstante inlaat-luchttem-
peratuur ook zorgt voor
schonere uitlaatgassen,
door een betere verbran
ding. Een full-flow oliefil
ter verlengt de termijn
voor olie verversen tot
10.000 km.
Het onderstel van de
vernieuwde Skoda's kent
een aantal belangrijke wij
zigingen.
Behlave op het basis
model 105S Standaard,
wordt nu op ale types
tandbeugel-besturing toe
gepast. In alle Sedanmo
dellen wordt door toepas
sing van langere dwas-
draagarmen in de wielop-
hang voor en achter een
resp. 78 en 60 mm grotere
spoorbreedte bereikt.
Hierdoor wordt de veerka-
rakteristiek van de auto
versoepeld en is met na
me de stabiliteit in rechte
lijn verbeterd. Alle Sko
da's staan in het vervolg
op staalgordelradiaalban-
den in de maat 165SR
113.
In de types 120LS en
GLS wordt een diafragma
koppeling toegepast, een
wijziging, die in een later
stadium ook op de andere
types doorgevoerd zal
worden. Ook het remsys-
teem en de lagering van
de aandrijfassen hebben
enkele detailwijzigingen
ondergaan. Uiterlijk zijn
de vernieuwde Skoda's
duidelijk herkenbaar aan
een kompleet gewijzigd
front. De nieuwe, tweede
lige kunststof bumpers
zijn bestand tegen aanrij
dingen tot 4 km/u.
De meest ingrijpende
cosmetische wijziging be
treft de nieuwe matzwarte
grille, met geïntegreerde
knipperlichten en, voor de
meer luxueuze uitvoerin
gen, grote, vierkante kop
lampen. Te zamen met de
vergrote frontspoiler uit
één stuk zorgt dit voor een
verlaagde luchtweerstand.
De brandstofvuldop be
vindt zich nu onder het ni
veau van het plaatwerk. In
het interieur treffen wij
een qua model gelijkge-
bleven stuurwiel aan, dat
echter vervaardigd is van
zachter materiaal. Alle ty
pes, behalve het basismo
del, zijn uitgevoerd met
een dagteller en het in
strumentenpaneel is voor
zien van ontspiegeld glas.
INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER
1.5 I motor met vijfbak of
een drietraps automaat en
ook met een 1.8 I diesel
motor met vijfbak. De bin
nenruimte van de Lancer
is met een vrijwel vlakke
bodem (vanwege de voor
wielaandrijving) en een
lengte van 1.85 m, breedte
van 1.36 m en een hoogte
van 1.13 m opmerkelijk in
deze klasse. De koffer
ruimte heeft een inhoud
van 320 liter. De Lancer
voldoet in deze en andere
opzichten geheel aan de
Europese eisen die aan
een gezinsauto worden
gesteld.
Aan de actieve en pas
sieve veiligheid is veel
aandacht besteed. Dat
geldt ook voor de weglig-
ging, de besturing en het
brandstofverbruik. De
aërodynamische vormge
ving levert een CW-waar-
de op van 0.38. Daardoor
en door een vermindering
van het eigen gewicht, is
het brandstofverbruik van
bijvoorbeeld de Lancer
1200 GL met vijfbak 5.4 I
per 100 km bij 90 km/uur,
7.3 I bij 120 km/uur en 8.4
I in stadsverkeer. De 1.8 I
dieselmotor levert een
vermogen van 108 Nm en
is uiterst stil door de toe
passing van balansassen.
Het verbruik ligt hier op
4.6 I per 100 km bij 90
km/uur, 6.6 I bij 120 km/
uur en 6.9 I in stadsver
keer.
De Lancer is voorzien
van onafhankelijke wiel
ophanging voor en achter,
tandheugelbesturing,
schrijfremmen en een
remdrukbegrenzer op de
achterwielen. Veel aan
dacht is geschonken aan
het ventilatie- en verwar
mingssysteem, de bedie
ning van schakelaars en
het aflezen van de meters
op het dashboard. De af
werking van het interieur
getuigt van het streven
naar hoge kwaliteit door
de Japanse fabrikant.
Mitsubishi brengt deze
maand een heel nieuwe
Colt uit. Deze nieuwe Colt
zal voorlopig naast de
oude Colt worden ver
kocht. Mitsubishi kiest
kennelijk voor de ook in
Europa bekende tendens
(o.a. bij Peugeot) het
oude model nog een tijdje
naast het nieuwe model te
laten voortbestaan.
De nieuwe Coltlijn om
vat 3- en 5-deurs model
len, benzineversies met
1.2 en 1.5 I motoren, een
1.6 I turboversie, en een
geheel nieuwe versie met
1.8 I dieselmotor. Er is
voorts een keuze uit een
4- of 5-versnellingsbak, of
een automaat. De nieuwe
Colt is, ondanks de grote
re afmetingen, nauwelijks
zwaarder geworden dan
zijn voorganger. De con
structie is zodanig dat er
gekend grote binnenruim
te is ontstaan: de lengte is
1.85 m, de breedte 1.36 m
en de hoogte 1.13 m. De
afwerking van de Colt '84
is van dezelfde hoge kwa
liteit als de toegepastel
Mitsubishitechniek.
De windtunnel heeft ge
leid tot een zeer aërody
namisch gevormde auto
met een gunstige CW-
waarde van 0.39. De voor-
wielaangedreven Coltmo
dellen hebben kracht
bronnen die een vermo
gen leveren van 40 resp.
55 kW (1.2 en 1.5 I) bij
5000 resp. 5500 omw./
min. Het verbruik ligt bij
voorbeeld bij de 1200 GL
5-bak op 5.4 I per 100 km
bij 90 km/uur, 7.3 I bij 120
km/uur en 8.4 I in stads
verkeer. De 1.6 I turbover
sie levert een vermogen
van 92 kW bij 5500 omw./
min. De 1.8 I dieselmotor
tenslottp hppft ppn vermo
gen van 43 kW bij 4500
omw./min. en verbruikt
per 100 km slechts 4.6 I
brandstof bij 90 km/uur,
6.6 I bij 120 km/uur en 6.9
I in stadsverkeer.
Opvallende kenmerken
van de nieuwe verschij
ning zijn het vergrote ruit-
oppervlak, integraal-bum
pers, zeer uitgebreid ven
tilatie- en verwarmings
systeem en een gedeelde
achterbank. De turbover
sie is uitgerust met een
microprocessor die aan
wijzingen geeft over het
functioneren van de ECI-
motor. Bij alle modellen
draagt de onafhankelijke
wielophanging - met Mc
Pherson veerpoten voor
en torsievering achter -
bij tot een goede weglig-
ging en hoog rijcomfort.
Het motorgeluid is gere
duceerd tot het zeer lage
niveau van 67 dB bij 100
Voor meer informatie en een vrijblijvende proefrit
Mercuriusweg 29 (t.o. Prijsslag)
Tel. 01184-19051
Verrijn Stuartweg 6
Tel. 01100-30768
KAPELLE-BIEZELINGE, Stationssingel 16
tel. 01102-2193
Schuin tegenover NS-station
2. Fiat dealer garantie.
3. 6 maanden omruilgarant*
FIAT RITMO 105 TC
AUTOBEDRIJF
Gerbrandystraat 4, Vlissingen
Tel. 01184-65496
11.500,-
20.500,-
8.500,-
6.500,-
5.750,-
12.750,-
CnS°vïnm 1200 S 1981 9.750,-
0PE ATTL 1980 10.500,-
RENAULT L 1980 9 950
F°RD ESCORT 1 4W 1980
FORD FIESTA 1300 9750
RENAULT 5 GTL 1982
6 750 -
1. RENAULT 14TL 1980..3.750.-
2 TOYOTA COROLLA 19784 250,-
3. TALBOT 1100 1980 14.500,-
4. FORD ESCORT 1300 combi 1981 g J5Q
5 FORD FIESTA 1100 L 1980
'AUTOTIPS
Pf*n vnnr r|P7P klacico nn.
km /i ii ir
U rijdt al Skoda vanaf f 8.995,- (incl.
BTW, af importeur). Bovendien kunt u
tussen 7 maart en 19 mei gebruik ma
ken van het unieke 3-Stappen-Plan van
Skoda. U betaalt 1/3 bij aflevering, 1/3
zes maanden later en pas na een jaar
de rest.
met drievoudige zekerhe'd:
1. Bovag garantiebewijs.
volgens voorwaarden omruil garantie
Fiat 127 1050 L
1978
Fiat Panda 45
1982
Fiat Ritmo div. uitvoeringen
1979-1982
Fiat Ritmo diesel 3-drs. en 5-drs
1980
Fiat Ritmo Cabrio
1983
Fiat 131 4-drs
1977
Fiat 131 2500 diesel
1980
Fiat 132 1600
1979
Fiat 132 2000 automatic
1979
Fiat 238 bus met LPG
1980
Opel Manta 1.9 N 2-drs
1981
Toyota Corolla 30
1978
Chrysler 2000 automatic
1978
Renault 4 bestel
1980
Renault 5 GTL
1981
Renault 9 TC
1982
Lancia Beta 1600
1980
Honda Accord
1976
Honda Civic
1978
Datsun Cherry 1200 L 3-drs
1979
VW Kever..1
1965
VW Passat diesel 1600 5-drs
1981
Ford Fiesta
1983
Ford Taunus2000
1978
Ford Escort 1.1 Bravo
1982
Ford Taunus 1600
1976
Peugeot 504 Break
1980
Audi 100 5-cil
1978
Citroen GS
1978
6 mnd. 15.000 km
van 25.500 voor 20.500
Industrieweg 19 Vlisslngen 01184-17736
INDUSTRIEWEG 17
VLISSINGEN
Tel. 01184-13434
Ofl. Daihatsu- en
Alfa Romeo-dealer
l
Alfa Romeo Giulietta 1.81980 12.500,-
Alfa Romeo Alfetta 1.61978 7.500,-
Alfa Romeo Giulia Super1978 7.400,-
Alfa Romeo Sud Super1980 5.900,-
Daihatsu Charmant Stationcar1978 4.900,-
Fiat Argenta 2.0, 29.000 km1982 19.500,-
Fiat Ritmo1979 7.100,-
Renault R 5 GTL, zwart1981 10.500,-
Peugeot 104 ZL 13.000 km1983 ƒ11.900,-
Citroen 2 CV 61982 7.600,-
AUTO'S MET LPQ
Alfa Romeo Alfetta1982 16.500,-
Fiat 1321977 4.900,-
Talbot 15101982 11.900,-
Innocenti de Tomaso1980 5.900,-
Renault R 5 TL1982 11.900.-
Toyota Celica1978 4.900,-
Ford Granada1978 7.500,-
QOEDKOPE AUTO'S
Renault R 12 TS1977 1.650,-
Peugeot 304 Break Diesel1979 4.650,-
FordTaunus1975 1.25o!-
Simca 11001976 950,-
Renault R 51977 1.750,-
Opel Ascona1974 1.400,-
CitroënDyane1976 1.250,-
WttSSÊsSm
official
Ford-dealer
Gildeweg 20, telefoon 01184-19420*
4383 NK Vlissingen
Oude Rijksweg 60, telefoon 01182-1443
4339 BD Nieuw- en St. Joosland