Mitsubishi Lancer geheel vernieuwd Skoda wil doorstoten met vernieuwde modellen JAHTflTIDt Mitsubishi brengt Colt in nieuwe en oude uitvoering A KLIP INCLUSIEF 'N ZEE VAN BINNENRUIMTE. TRAMPER VLISSINGEN C.V. TRAMPER GOES B.V. SKODA AUTOM.BEDR. SORBER NIETG0ED? AUTO TERUG AUTOBEDRIJF BRITANNIA B.V. AUTOBEDRIJF PAAUWENBURG B.V. WAT DACHT U VAN DEZE MODELLEN DE SUZUKI SA 310. RUST EN RUIMTE Al GEBRUIKTE mens Autobedrijf Joosse Voor al het Mitsubishi nieuws naar Uw MITSUBISHI-DEALER voor Noord- en Zuid-Beveland en Walcheren. Vraag informatie of maak een proefrit bij uw Skoda-dealer voor N.- en Z.-Beveland en Walcheren autoccasion L KLIP SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 21 MAART 1984 307 De Mitsubishi Lancer is voor dit jaar helemaal ver nieuwd en dat is voor ons al heel snel, want in 1982 werd de nieuwe Lancer- generatie, de Lancer F, voorgesteld. Maar wie wat naarstiger speurt komt tot de ontdekking dat die Lancer F al langer op de markt (thuismarkt Japan) was als de Colt met de kofferbak en een vernieu wing van dit type is dan weer niet zo snel. We zien dat de Colt ook vernieuwd is voor 1984, gebruikelijk dat de Colt met kofferbak, de Lancer F, dan ook een vernieu wing krijgt. Wel wordt ge lijk afscheid genomen van de naam- Lancer F, dat Lancer met voorwielaan drijving betekende t.o.v. de oude Lancer met ach terwielaandrijving. Het wordt nu weer gewoon Lancer, de nieuwe Lancer dus. De fraai gelijnde ver schijning komt in een aan- op de Nederlandse markt. Met een 1.2 I motor met 4- of 5-versnellingsbak, een tal versies en uitvoeringen In de toegenomen autoverkopen over 1983 heeft één merk een wel heel spectaculaire stij ging doorgemaakt: Sko da. Bedroeg de totale ver koop van Skoda's in Ne derland in 1982 nog zo'n 1400 exemplaren, in 1983 werden al bijna 3000 Sko da's geregistreerd, een ruime verdubbeling der halve. Omdat te kunnen realiseren werd ook het aantal dealers uitgebreid van 60 naar bijna 100. Veelal betreft het hier ge renommeerde bedrijven, die hun leveringspro gramma door middel van Skoda met een kwaliteits- produkt „naar beneden" afronden. Voor 1984 ver wacht de Skoda-organisa- tie een marktaandeel van 1% te kunnen realiseren. In een totaalmarkt van zo'n 450.000 auto's zou dat neerkomen op onge veer 4500 Skoda's. Een niet onbelangrijke ruggesteun om dit te kun nen realiseren is een aan tal technische en cosmeti sche wijzigingen, die vrij wel allemaal op het kom- plete leveringsprogramma voor 1984 worden doorge voerd. Zo is het luchtfilter voorzien van een ther- mostatisch geregelde klep, die ervoor zorgt, dat de aangezogen lucht altijd een temperatuur tussen 30 en 35 graden heeft. Hiertoe wordt in een wille keurig mengsel rij-wind of door middel van een voor verwarmer op het uitlaat systeem op temperatuur gebrachte lucht toege voerd. Hierdoor wordt het mogelijk de carburatie aanzienlijk zuiniger af te stellen, wat het brandstof verbruik rechtstreeks ten goede komt, terwijl de konstante inlaat-luchttem- peratuur ook zorgt voor schonere uitlaatgassen, door een betere verbran ding. Een full-flow oliefil ter verlengt de termijn voor olie verversen tot 10.000 km. Het onderstel van de vernieuwde Skoda's kent een aantal belangrijke wij zigingen. Behlave op het basis model 105S Standaard, wordt nu op ale types tandbeugel-besturing toe gepast. In alle Sedanmo dellen wordt door toepas sing van langere dwas- draagarmen in de wielop- hang voor en achter een resp. 78 en 60 mm grotere spoorbreedte bereikt. Hierdoor wordt de veerka- rakteristiek van de auto versoepeld en is met na me de stabiliteit in rechte lijn verbeterd. Alle Sko da's staan in het vervolg op staalgordelradiaalban- den in de maat 165SR 113. In de types 120LS en GLS wordt een diafragma koppeling toegepast, een wijziging, die in een later stadium ook op de andere types doorgevoerd zal worden. Ook het remsys- teem en de lagering van de aandrijfassen hebben enkele detailwijzigingen ondergaan. Uiterlijk zijn de vernieuwde Skoda's duidelijk herkenbaar aan een kompleet gewijzigd front. De nieuwe, tweede lige kunststof bumpers zijn bestand tegen aanrij dingen tot 4 km/u. De meest ingrijpende cosmetische wijziging be treft de nieuwe matzwarte grille, met geïntegreerde knipperlichten en, voor de meer luxueuze uitvoerin gen, grote, vierkante kop lampen. Te zamen met de vergrote frontspoiler uit één stuk zorgt dit voor een verlaagde luchtweerstand. De brandstofvuldop be vindt zich nu onder het ni veau van het plaatwerk. In het interieur treffen wij een qua model gelijkge- bleven stuurwiel aan, dat echter vervaardigd is van zachter materiaal. Alle ty pes, behalve het basismo del, zijn uitgevoerd met een dagteller en het in strumentenpaneel is voor zien van ontspiegeld glas. INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER 1.5 I motor met vijfbak of een drietraps automaat en ook met een 1.8 I diesel motor met vijfbak. De bin nenruimte van de Lancer is met een vrijwel vlakke bodem (vanwege de voor wielaandrijving) en een lengte van 1.85 m, breedte van 1.36 m en een hoogte van 1.13 m opmerkelijk in deze klasse. De koffer ruimte heeft een inhoud van 320 liter. De Lancer voldoet in deze en andere opzichten geheel aan de Europese eisen die aan een gezinsauto worden gesteld. Aan de actieve en pas sieve veiligheid is veel aandacht besteed. Dat geldt ook voor de weglig- ging, de besturing en het brandstofverbruik. De aërodynamische vormge ving levert een CW-waar- de op van 0.38. Daardoor en door een vermindering van het eigen gewicht, is het brandstofverbruik van bijvoorbeeld de Lancer 1200 GL met vijfbak 5.4 I per 100 km bij 90 km/uur, 7.3 I bij 120 km/uur en 8.4 I in stadsverkeer. De 1.8 I dieselmotor levert een vermogen van 108 Nm en is uiterst stil door de toe passing van balansassen. Het verbruik ligt hier op 4.6 I per 100 km bij 90 km/uur, 6.6 I bij 120 km/ uur en 6.9 I in stadsver keer. De Lancer is voorzien van onafhankelijke wiel ophanging voor en achter, tandheugelbesturing, schrijfremmen en een remdrukbegrenzer op de achterwielen. Veel aan dacht is geschonken aan het ventilatie- en verwar mingssysteem, de bedie ning van schakelaars en het aflezen van de meters op het dashboard. De af werking van het interieur getuigt van het streven naar hoge kwaliteit door de Japanse fabrikant. Mitsubishi brengt deze maand een heel nieuwe Colt uit. Deze nieuwe Colt zal voorlopig naast de oude Colt worden ver kocht. Mitsubishi kiest kennelijk voor de ook in Europa bekende tendens (o.a. bij Peugeot) het oude model nog een tijdje naast het nieuwe model te laten voortbestaan. De nieuwe Coltlijn om vat 3- en 5-deurs model len, benzineversies met 1.2 en 1.5 I motoren, een 1.6 I turboversie, en een geheel nieuwe versie met 1.8 I dieselmotor. Er is voorts een keuze uit een 4- of 5-versnellingsbak, of een automaat. De nieuwe Colt is, ondanks de grote re afmetingen, nauwelijks zwaarder geworden dan zijn voorganger. De con structie is zodanig dat er gekend grote binnenruim te is ontstaan: de lengte is 1.85 m, de breedte 1.36 m en de hoogte 1.13 m. De afwerking van de Colt '84 is van dezelfde hoge kwa liteit als de toegepastel Mitsubishitechniek. De windtunnel heeft ge leid tot een zeer aërody namisch gevormde auto met een gunstige CW- waarde van 0.39. De voor- wielaangedreven Coltmo dellen hebben kracht bronnen die een vermo gen leveren van 40 resp. 55 kW (1.2 en 1.5 I) bij 5000 resp. 5500 omw./ min. Het verbruik ligt bij voorbeeld bij de 1200 GL 5-bak op 5.4 I per 100 km bij 90 km/uur, 7.3 I bij 120 km/uur en 8.4 I in stads verkeer. De 1.6 I turbover sie levert een vermogen van 92 kW bij 5500 omw./ min. De 1.8 I dieselmotor tenslottp hppft ppn vermo gen van 43 kW bij 4500 omw./min. en verbruikt per 100 km slechts 4.6 I brandstof bij 90 km/uur, 6.6 I bij 120 km/uur en 6.9 I in stadsverkeer. Opvallende kenmerken van de nieuwe verschij ning zijn het vergrote ruit- oppervlak, integraal-bum pers, zeer uitgebreid ven tilatie- en verwarmings systeem en een gedeelde achterbank. De turbover sie is uitgerust met een microprocessor die aan wijzingen geeft over het functioneren van de ECI- motor. Bij alle modellen draagt de onafhankelijke wielophanging - met Mc Pherson veerpoten voor en torsievering achter - bij tot een goede weglig- ging en hoog rijcomfort. Het motorgeluid is gere duceerd tot het zeer lage niveau van 67 dB bij 100 Voor meer informatie en een vrijblijvende proefrit Mercuriusweg 29 (t.o. Prijsslag) Tel. 01184-19051 Verrijn Stuartweg 6 Tel. 01100-30768 KAPELLE-BIEZELINGE, Stationssingel 16 tel. 01102-2193 Schuin tegenover NS-station 2. Fiat dealer garantie. 3. 6 maanden omruilgarant* FIAT RITMO 105 TC AUTOBEDRIJF Gerbrandystraat 4, Vlissingen Tel. 01184-65496 11.500,- 20.500,- 8.500,- 6.500,- 5.750,- 12.750,- CnS°vïnm 1200 S 1981 9.750,- 0PE ATTL 1980 10.500,- RENAULT L 1980 9 950 F°RD ESCORT 1 4W 1980 FORD FIESTA 1300 9750 RENAULT 5 GTL 1982 6 750 - 1. RENAULT 14TL 1980..3.750.- 2 TOYOTA COROLLA 19784 250,- 3. TALBOT 1100 1980 14.500,- 4. FORD ESCORT 1300 combi 1981 g J5Q 5 FORD FIESTA 1100 L 1980 'AUTOTIPS Pf*n vnnr r|P7P klacico nn. km /i ii ir U rijdt al Skoda vanaf f 8.995,- (incl. BTW, af importeur). Bovendien kunt u tussen 7 maart en 19 mei gebruik ma ken van het unieke 3-Stappen-Plan van Skoda. U betaalt 1/3 bij aflevering, 1/3 zes maanden later en pas na een jaar de rest. met drievoudige zekerhe'd: 1. Bovag garantiebewijs. volgens voorwaarden omruil garantie Fiat 127 1050 L 1978 Fiat Panda 45 1982 Fiat Ritmo div. uitvoeringen 1979-1982 Fiat Ritmo diesel 3-drs. en 5-drs 1980 Fiat Ritmo Cabrio 1983 Fiat 131 4-drs 1977 Fiat 131 2500 diesel 1980 Fiat 132 1600 1979 Fiat 132 2000 automatic 1979 Fiat 238 bus met LPG 1980 Opel Manta 1.9 N 2-drs 1981 Toyota Corolla 30 1978 Chrysler 2000 automatic 1978 Renault 4 bestel 1980 Renault 5 GTL 1981 Renault 9 TC 1982 Lancia Beta 1600 1980 Honda Accord 1976 Honda Civic 1978 Datsun Cherry 1200 L 3-drs 1979 VW Kever..1 1965 VW Passat diesel 1600 5-drs 1981 Ford Fiesta 1983 Ford Taunus2000 1978 Ford Escort 1.1 Bravo 1982 Ford Taunus 1600 1976 Peugeot 504 Break 1980 Audi 100 5-cil 1978 Citroen GS 1978 6 mnd. 15.000 km van 25.500 voor 20.500 Industrieweg 19 Vlisslngen 01184-17736 INDUSTRIEWEG 17 VLISSINGEN Tel. 01184-13434 Ofl. Daihatsu- en Alfa Romeo-dealer l Alfa Romeo Giulietta 1.81980 12.500,- Alfa Romeo Alfetta 1.61978 7.500,- Alfa Romeo Giulia Super1978 7.400,- Alfa Romeo Sud Super1980 5.900,- Daihatsu Charmant Stationcar1978 4.900,- Fiat Argenta 2.0, 29.000 km1982 19.500,- Fiat Ritmo1979 7.100,- Renault R 5 GTL, zwart1981 10.500,- Peugeot 104 ZL 13.000 km1983 ƒ11.900,- Citroen 2 CV 61982 7.600,- AUTO'S MET LPQ Alfa Romeo Alfetta1982 16.500,- Fiat 1321977 4.900,- Talbot 15101982 11.900,- Innocenti de Tomaso1980 5.900,- Renault R 5 TL1982 11.900.- Toyota Celica1978 4.900,- Ford Granada1978 7.500,- QOEDKOPE AUTO'S Renault R 12 TS1977 1.650,- Peugeot 304 Break Diesel1979 4.650,- FordTaunus1975 1.25o!- Simca 11001976 950,- Renault R 51977 1.750,- Opel Ascona1974 1.400,- CitroënDyane1976 1.250,- WttSSÊsSm official Ford-dealer Gildeweg 20, telefoon 01184-19420* 4383 NK Vlissingen Oude Rijksweg 60, telefoon 01182-1443 4339 BD Nieuw- en St. Joosland

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1984 | | pagina 7