SIGNALEMENT
ZO
HOORTU'T
00K EENS
VANEEN
ANDER...
TE NIEUW VOOR DEZE KRANT
VISA OLYMPIQUE.
TOPKLASSE
KIEST TOPKWALITEIT.
KATAF0RESE: CITROËN'S
IDEALE CORROSIE-BESTRIJDING.
SIGNALEMENT
2CV TRANSAT
4 GOEDHART
:;~Z
iuertikqal lamelqordijn
MOL MOL MOL
Y
WAT DACHT U VAN DEZE MODELLEN
VERVOLG PAGINA 1
wegens enorm succes
geprolongeerd:
M GEBRUIKTE WAGENS:
Autobedrijf Joosse
RENAULT IÜÜÜÜÜIA
Al Top Vijf
IA GE GRATIS GEMAAKT
US GORDIJNEN
29.95 32.95 34.95
'STOFFEN
17.95 19.95 24.95
STOFFEN
TERK TAPIJT
TAPIJT
.LE AANBIEDING
KAMER WIT
5.95
19.95
49.95 65.* am
28.95 39.95
145.-
89.-
99.-
575.-
995.-
995.-
2.50
EN LEGGEN ,-n
Toyota heeft de Carina,
de ruime middenklasser,
bij uitstek, geschikt als
comfortabele of ruime ge
zinswagen, totaal ver
nieuwd.
Deze van voor tot ach
ter volkomen nieuwe wa
gen wordt leverbaar in
FORD
FORD
CITROEN JOURNAL
e—
1500 en 2000 cm3 is Re
nault ervan uitgegaan dat
een laag gewicht gepaard
moet gaan aan hoge pres
taties en dat deze motor
geschikt is voor plaatsing
voorin de wagen, zowel
dwars als in lengterich
ting. Het concept van de
boven afgerond en omvat
nu in totaal 8 uitvoerin
gen. De nieuwe F-motor,
verschaft de wagen bij
een gewicht van 860-869
kg een topsnelheid van
meer dan 170 km/h. Nog
belangrijker is echter het
acceleratievermogen. Zo
FIESTA 1100 Bravo1981-1982
ESCORT 1100 L. 3-drs1981 2*
MINUS 1600 Bravo19°
APRI 2300 19
ADETT diverse uitvoeringen1980-1981
;0RSA 8.700 km
1343 DLS, 2 liter
)T 1100 Combi, koopje
A CIVIC, 50.000 km19
a 323, 47.000 km190
320, 63.000 km
99 GLigog
■ASSAT, 57.000 km
iEOT 304 Break
5E0T 504 Diesel
,0EN GSA, 25.000 km
AULT 14 TL, 80.000 km1MÖU
OPEL CORSA, juli 1983,8700 km J 13.000,
ma7ha ^9^ 1980 47.000 km J 7.5UU.
E^ORT "CioT 19B132-000,,2.75°.-
OPEL KADETT 16 S Coupe, 1979, 8750_
•000 km jnon 1
ESCORT automaat, 1980, 500
,.000 km
ek
?n
MASSIEF EIKEN
MASSIEF GRENEN
ouncLucDuuc VMix wrucNdUAb IVIA AM I iy«4
307
Toyota brengt nieuwe Carina
aan huaalol
RENAULT
4 GTL1982 10.500.-
4 TL1981 7.750.-
4 GTL1979 5.750.-
5 L1978 5.500.-
5 GTL1979 8.500.-
5 TL1981 9.900.-
5 TL1982 11.950.-
5 TL1983 12.750.-
12 TL1977 2.750.-
ook met comfortabele, met stof beklede stoe
len de voorste met verstelbare rugleuning)
en automatisch oprollende veiligheidsgor
dels. In de meeste modellen ligt stoffen vloer
bedekking, ook in de bagageruimte. De ach
terportieren hebben kindersloten en alle mo
dellen zijn nu standaard voorzien van een
handrem-verklikkerlicht en een aansteker.
Behalve achterruitverwarming heeft de
Visa ook zijruitontwaseming een elektri
sche ruitesproeier en één grote ruitewisser
met 2 snelheden plus intervalschakeling.
Eigentijdse constructie
Elektronische, resp. getransistoriseerde
ontsteking waarborgt een goede koude start
van de Visa. De remmen zijn zelfstellend
- met schijfremmen vóór - met op het dash
board een controlelampje voor remvloei
stofniveau en slijtage van de voorremblok-
ken.
Alle Visa's hebben grote, met metaal ver
sterkte kunststof bumpers die bij inparkeren
narigheid voorkomen. De meeste modellen
zijn ook voorzien van kunststof stootTanden
op de flanken.
Maak eens een proefrit
Het Visa programma met zijn ongewoon
grote variatie in modellen biedt u de ruimste
keus, van zuinig tot luxueus en zeer speciaal.
Neem bijvoorbeeld de Visa GT Spirit
330, waarover u elders in deze krant meer
leest. Maar welke Visa ook het beste in uw
plannen en uw budget past, u krijgt een auto
van een uiterst moderne conceptie, die zeer
compleet is uitgerust.
En dat voor een zeer concurrerende prijs!
Keus uit 6 uitvoeringen: Visa en Visa Club
met een soepele 2-cilinder boxermotor, goed
voor een top van 125 km/h. De 4-cilinder
1124 cm3 motor in de Visa 11E en RE levert
50 DIN pk, goed voor een topsnelheid van
140 km/h en een verbruik van 1 op 20,8 bij
90 km/h constant. Voor de liefhebbers is er
dan ook nog de razendsnelle Visa GT (1360
cm3, in slechts 0,9 seconden van 0 op 100
km/h).
Deze krant staat boordevol nieuws en in
formatie over de vele Citroen modellen.
Maar ongetwijfeld bent u ook geïnteresseerd
in wat anderen ervan vinden. De Citroën-
agent heeft daar al opgerekend: inzijnshow-
room liggen overdrukken voor u klaar uit
toonaangevende Nederlandse autobladen.
Duidelijke, deskundige artikelen, geschre
ven door onafhankelijke autoriteiten op dit
gebied. Voor geïnteresseerden is o.m. voor
radig:
- roadtest Visa Super E (de huidige Visa 11
RE) (Autokampioen, 4-11-1982)
- enquête verbruikersrapport Visa (Auto
kampioen, 29-7-1983)
- roadtest BX Diesel (Autokampioen,
6-1-1984)
- roadtest BX Diesel (Autovisie, 7-1-1984).
Dit is de Citroen Visa GT Spirit 330, een
supersportieve versie van de op zich ook al
bepaald niet saaie Visa GT. De 1360 cm3
motor met 5 -bak geeft bij 5800tpm een ver
mogen van 80 DIN pk. Goed voor een top
rond de 170 km/h en een acceleratie van 0 tot
100 km/h inslechts 10,9 seconden.
Deze Citroen Visa GT Spirit 330 is bij
zonder uitgevoerd, met o.m. een zeer com
pleet rally-dashboard met ronde klokken,
sportstuur, kuipstoelen, speciale lichtmeta
len velgen met brede banden, spatscherm-
verbreders en vèrstralers.
De Visa GT Spirit 330 is in Nederland
leverbaar in een beperkte oplage: maximaal
330 exemplaren, die op het dashboard wor
den voorzien van een speciaal genummerd
plaatje, waarin ook de naam van de trotse
eigenaar wordt gegraveerd. U misschien?
Neem dan vandaag nog contact op met uw
Citroën-agent. De nummering van uw Visa
GT Spirit 330 gebeurt op volgorde van bin
nenkomst der bestellingen. Hoe sneller u be
sluit, hoe lager uw serienummer!
De opvallende, spierwitte Citroën GT
Spirit 330. Toch slechts f18.200,-
Voor maximaal 330 liefhebbers
Ter gelegenheid van het Olympisch jaar
brengt Citroën een speciale èn speciaal ge
prijsde versie van de Visa op de markt: de
Visa Olympique. Een auto die zó nieuw is,
dat we u hier zelfs noggeen foto kunnen laten
zien. Maar bi j de Citroën-agent kunt u de Visa
Olympique in alle glorie bewonderen.
Veel extra, toch nauwelijks duurder
Als extra t.o.v. de Visa 11 E heeft de
Olympique:
- beschermstrips op de flanken
- spoiler achter
- sportieve wieldoppen
- hoofdsteunen voor
- luxueuze vloerbedekking
- effen grijze stoffen bekleding
- radio-uitrusting
- ruitewisser/-sproeier op de achterruit
De Visa Olympique is leverbaar in wit en
rood. Maarwees er snel bij, want het aan
tal is beperkt!
SAMEN IN EEN LEEN-EEND
DOOR NEDERLAND.
NIEUW INITIATIEF VAN JEUGDHERBERGEN
Met elkaar Nederland verkennen, com
fortabel rijden over snelwegen en boswegen,
door de stad en op het platteland, en over
nachten in een van de meer dan 50 gastvrije
jeugdherbergen die Nederland rijk is. Zo'n
boeiende vakantie in eigen land is nu voor
iedereen te realiseren, óók als u zelf geen auto
bezit.
Want de Nederlandse Jeugdherberg Cen
trale (NJHO start dit voorjaar met een nieuw,
verrassend initiatief: de NJHC low budget
autovakantie. Een compleet arrangement,
waarbij ook het gebruik van een auto is in
begrepen. En welke auto koos de NJHC hier
voor? Het antwoord ligt voor de hand: na
tuurlijk deCitroën 2CV6, voor dezegelegen
heid uitgevoerd met een speciale decoratie.
Al vanaf 18 jaar
De minimum leeftijd voor de bestuurder is
slechts 18 jaar. Het spreekt vanzelf dat hij of zij
wel een geldig rijbewijs dient te hebben.
Er zijn 3 mogelijkheden:
weekend, van vrijdagmiddag tot zondag
avond
midweek, van maandagmorgen tot vrijdag
middag
week, van maandagmorgen tot zondag
avond, óf van vrijdagmiddag tot vrijdag
middag.
Deze arrangementen kunnen worden ge
boekt voor de periode van 1 maart tot 15 no
vember 1984, tot circa 3 weken voor ver
trek. Uitgebreide informatie en een overzicht
van de voordelige prijzen vindt u in de speci
ale kleurenfolder, die voor u klaarligt bij de
Citroën agent. Ook kunt u daar boeken.
Paul Maaskant, in1983 derdein het Inter
nationaal Rally-kampioenschap van Ne
derland, stort zich ook dit jaar weer in het
rally-geweld, samen met zijn navigator en
collega Ruud Oosterbaan. Temidden van
Porsches en andere "krachtpatsers" lijkt hun
Visa Trophée een bescheiden wagentje.
Maar schijn bedriegt, dat bewijst de erelijst
van het afgelopen seizoen. Op grond van zijn
prestaties is Maaskant inmiddels FLA-B rij
der geworden, een subtop van circa 50 rij
ders, nèt onder de absolute wereldtop die uit
zo'n 20 man bestaat. Bepaald geen gek resul
taat, zeker wanneer u bedenkt dat deNeder-
landseVisaTrophéepas sinds begin '83 mee
draait!
Algemeen winnaar Kempenrally
2e Algemeen BP-Amsterdam Rally
5e Algemeen en 1 in klasse E.L.E. Rally
AMAC Tulpenrally 3 x snelste tijd op Vlas
akkers (30 km proef)
3e Algemeen in Limburgia Rally
Erelijst '83 van de Visa Trophée
7e Algemeen Europese Kampioeaschaps-
rally Bianchi (B) en le in klasse
3e Algemeen in BP-SLS Rally
4e Algemeen en 1 in klasse Visé Aubel (B)
3e Plaats Internationaal Nederlands Rally
Kampioenschap.
Citroën geeft alle modellen een optimale
behandeling tegen corrosie, volgens de mo
dernste techniek: de kataforese. Een moei
lijk woord voor een behandeling, die in feite
vrij eenvoudig is.
De hele carrosserie wordt eerst gefosfa-
teerd en vervolgens - nog vóór het aanbren
gen van de eerste grondlaag - ondergedom
peld in een geleidend verfbad en onder
stroom gezet.
Anders dan andere
Deze behandeling is op zich niet revolu
tionair. Alleen: Citroën doet het anders dan
voorheen gebruikelijk was. In de meeste ge
vallen sloot men namelijk de carrosserie aan
op de pluspool en verbond men het bad met
de negatieve pool. De uitwerking van dit
proces ("anaforese" genaamd) werd echter
vaak nadelig beïnvloed door vrijkomende
zuurstof, die de anti-corrosie bescherming
verkleinde en zelfs de fosfaatbehandeling
ongedaan kon maken.
Vandaar dat Citroën tegenwoordig kiest
voor het kataforese systeem, waarbij de elek
trische stroomrichting is omgedraaid.
Overtuigend beter
Dit kataforese systeem voorkomt het vrij
komen van zuurstof. Tevens zorgt het voor
betere aanhechtingsmogelijkheden, betere
beschermingen een beter doordringingsver
mogen. De carrosserie van elke nieuwe
Citroën wordt echter ook nog met andere
middelen beschermd tegen corrosie. Een
daarvan is de inspuiting van was in holle
ruimten. Deze hebben namelijk de neiging
om vocht vast te houden, wat roestvorming
tot gevolg kan hebben. Weer een ander
wapen tegen corrosie is plastische spuitkit,
die wordt gebruikt om naden 100% te dich
ten.
Zo gaat Citroën het voortdurend aanwe
zige corrosie-gevaar met alle denkbare
methoden te lijf!
©-
Al 35 jaar rijdt hij vrolijk en vrijwel onver
anderd door ons land: de Eend. En nogsteeds
is hij zo fris als een hoentje. De Eend is de 4-
deurs auto met open dak, die de laagste kilo-
meterprijs heeft van Nederland (weinigben-
zine, weinig belasting weinig verzekering en
weinig onderhoud). Terwijl er toch alles op
en aan zit om comfortabel te rijden: radiaal-
banden, 4 portieren, lichtmetalen motor,
voorwielaandrijving schijfremmen vóór,
onafhankelijk geveerde wielen, 3 -punts rol-
gordels vóór, oprolbaar linnen dak, stuur-
slot, van binnenuit verstelbare koplampen,
ruitesproeier, verstelbare voorbank op rails
(Spécial)stoelen (Club)uitneembare achter
bank eneen hoge inruilwaarde.
Opnieuw brengt Citroën Nederland een
beperkt aantal opvallende Eenden op de
markt: de 2CV Transat. Deze onüeent zijn
bijzondere naam aan de markante blauw/
witte kleuren, dezelfde als die van de dek-
stoelen (transat) op de grote oceaanstomers.
De wagen is uitgevoerd op basis van de 2CV 6
Spécial, met blauw gestreepte, gescheiden
voorstoelen en sierlijke plakstrips, die als
oceaangolven de flanken sieren.
De eerste serie van dit zeer speciaal ge
prijsde aktiemodel was vorige zomer vrijwel
onmiddellijk uitverkocht. Alle reden dus om
er razendsnel bij te zijn, als u ditmaal van dit
bijzondere aanbod wilt profiteren.
*uuiiupiyc l/ci er\ei in iyt?i I lüïfcJM,
dat Opel over het gehele jaar 1983
een marktpercentage heeft gereali
seerd van 17.1%. Ook dit jaarcijfer
is het hoogste in de geschiedenis
van Opel in Nederland. In de rang
schikking van best verkochte mo
dellen staat wederom de Opel Ka-
dett op de eerste plaats, de Opel
Corsa is de meest gekochte auto in
zijn klasse, terwijl de Seantor/
ivionza verKopen weraen verdrie
voudigd.
Managing director J.G. Dunn:
„Met de ruim 10.000 verkopen in
december hebben wij onze doel
stelling voor 1983 gerealiseerd.
Voor het komende jaar zijn de ver
wachtingen hoog gespannen, om
dat 1984 het eerste volledige jaar
is dat Opel het uitgebreide model
programma aan kan bieden".
- HUiUDCunur
i,iu Kleverskerkseweg9a
41 71 MIDDELBURG
Tel. 01180-36248.
iCORT 1300 Combi
Gildeweg 20, telefoon 01184-19420*
4383 NK Vlissingen
Oude Rijksweg 60, telefoon 01182-1443
4339 BD Nieuw- en St. Joosland
.V.
ereo-ap-
itomaten
30-32,
Hl m in nr m in., m U, an
i" n< iti in, in aoa 144..
in. in. in in m. in. no in. w on
no. nr. in mi in w nr. m, m i,
no in no m. in ui in n, M,
warmte en steer le kreëre
ZONWERINGEN BV
AFSLUITINGEN
je moet u*l gek zijn als je meer betaalt
OOST-SOUBURG - Dijkstraat54
E^gbc^istraat24 - 01180-16368^
GRATIS
GEMAAKT
GRATIS
GEMAAKT
.LEN NIEUW BINNEN
200 breed
Meeneemprijs 8 kleuren
400 breed
i veel van te leggen
•legd
3d gezet, 7 kleuren
wol, gelegd
met spiegel
2 nachtkastjes
2 nachtkastjes
DEKENS KUSSENS enz
KARPETTEN UIT VOORRAAD!
per meter
ARA VAN-, of BANKSTELKUSSENS
WORDEN DOOR ONS GEMAAKT
s inbegrepen£QUib
jang overloop laat doen tegen meterprijs)
..topavond in Middelburg
Vrijdag koopavond in Vlissingen
Naast de Kijkshop
Lange Viele 52-54
Middelburg
01180-38258
Walstraat 121-123
Vlissingen
01184-18280
Biezelingestraat 51
Kapelle
01102-2101