foto's mooier maken in de doka buiten fotograferen...een erg praktisch boek bodend T V-programma over uw eigen leven vinterse sporten zijn fotogeniek SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 15 FEBRUAR11984 305 In een doka kun je films ontwikkelen en in kleur of in zwart-wit vergrotingen maken. Dat is algemeen bekend. Minder bekend is datje in de doka ook reeds gemaakte op namen mooier kunt maken. En dat het zelfs mogelijk is om geheel nieuwe foto's te maken van een of meer negatieven. Over de vele mogelijkheden om te "spelen met licht" gaat het in dit artikel. Natuurlijk bedoelen we met winterse sporten allereerst de wintersport, zoals die wordt beoefend door vele honderd duizenden Nederlanders. Maar winterse sporten zijn ook het ijszeilen en schaatsen, sleetje rijden en watje verder op en rond het ijs kunt doen. De winter geeft naast ongemak ook veel mogelijkheden voor ontspanning en wie daar de camera op richt zal ontdekken dat ook dit seizoen vol motie ven zit die het waard zijn om in beeld te worden gebracht. Er zijn - ruw gezegd - in Nederland zo'n 900.000 smalfilmca mera's. En er zijn volgens de laatste gegevens ongeveer 700.000 videorecorders. In veel gezinnen zal ongetwijfeld zowel smalfilm- als videoapparatuur aanwezig zijn. Als dat ook bij u het geval is, dan kunt u een boeiend TV-program- ma maken met uzelf of uw gezin in de hoofdrol. Een pro gramma dat waarschijnlijk al voor een deel in uw bezit is, want het is te maken van bestaand filmmateriaal. Een moeilijk begin voor een junior schaatsenrijder met koude handen en onwillige schaatsen... vergeet niet zo'n ervaring van te leggen. En doe het vandaag want morgen dooit het misschien. Sneeuw en ook ijs geven meestal een beter reliëf als bij een lage zonnestand wordt gefotografeerd. Niet uitstellen Mensen hebben vaak de begrij pelijke neiging om het maken van foto's nog maar even uit te stellen. Een advies: doe dat vooral niet. Morgen kan de wereld nóg mooier zijn, maar 't kan ook ineens veranderen. Dan vallen die ijspretfoto's met recht in het water en is die wit-versierde wereld van vandaag verandert in een vieze en modderige massa. Stel het maken van winterse foto's daarom niet uit maar zorg dat u al die mooie en bijzondere onderwerpen vast legt voor het te laat is. Terug naar het begin Om het dokawerk tot in de per fectie in de vingers te krijgen, zullen we moeten beginnen bij de start en het eenvoudige werk. Dan kan een goede gids van pas komen en zo'n gids is de mini-cur sus die wordt uitgegeven door de Stichting Amateurfotografie in Amsterdam. Zwart/wit en kleur Er is de mini-cursus "De don kere kamer in" die het vergro ten in zwart-wil behandelt en ver telt wat u er voor nodig hebt en wat de kosten zijn. Die cursus kost f 4,50. De titel van de cursus "Kleurvergroten" zegt al waar het over gaat: het maken van vergro tingen van kleurenfoto's. Ook hier veel informatie in dit geval over het werken met kleurendia's en kleumegatieven. Deze in kleur uitgevoerde cursus kost f5,-. Als u beide of een van de cursussen wilt ontvangen dan kunt u het beste het bedrag van f 4,50 en/of f 5,- in postzegels in een envelop slui ten en deze met vermelding van de gewenste cursus plus uw naam en adres opzenden aan Stichting Amateurfotografie, Singel 32, 1015 AA Amsterdam. Nu is het met het werken in de doka wel zo dat je de kennis stap voor stap moet opbouwen. Ver groten van foto's is niet moeilijk en al na enkele proeven kun je een goed resultaat bereiken, zeker als je van te voren met aandacht een mini-cursus leest over dit onder werp (aan het eind van dit artikel vindt u over zo'n korte cursus meer informatie). Meer mogelijkheden Wie de nodige ervaring heeft in het "gewone" werk gaat bijna van zelf zoeken naar mogelijkheden om meer uit zijn of haar negatie ven te halen. Dat gebeurt door het zoeken van ae beste papiersoort. Door op bepaalde plaatsen van de foto het licht tegen te houden of door een deel van de foto wat ex tra te belichten oftewel door te drukken. Daardoor kunnen de contrasten vergroot worden en kan er een boeiender foto ont staan. Nog een stap verder Zo'n stapje verder is bijvoorbeeld het behandelen van een negatief of foto met een verzwakker. Dat is een chemische behandeling waar door de dekking verandert en ook vaak het contrast. Veel mooie fo-. to's met helderwitte partijen - zoals bijvoorbeeld de wintersport foto op deze pagina - zijn met een verzwakker nabewerkt om te be reiken dat het wit ook zuiver wit is. Doka-werkers noemen dat meest al "farmeren" naar de man die de meestbekende verzwakker heeft samengesteld. Grafische foto's Grafische foto's ontstaan door het uitschakelen van de grijze halfto- nen, zodat er een foto in alleen zwart en wit ontstaat. Deze foto- grafiek wordt bereikt door via een of meer contactopnamen op grafi sche film een "hard" resultaat te verkrijgen waardoor de donkere partijen helemaal zwart en de lich te grijspartijen wit worden. De fo to moet voor zo'n bewerking wel geschikt zijn. Een nieuwe foto Soms bevredigt een op zich goede foto niet helemaal omdat er iets aan ontbreekt. In zo'n geval kan er via een extra belichting met een deel van een ander negatief een nieuwe foto ontstaan. Dat is niet gemakkelijk, maar is voor ervaren dokawerkers wel een uitdaging. Een voorbeeld van zo'n dubbel beeld is de duinfoto bij dit arti kel. 't Was best een geslaagde foto maar door het ontbreken van een rustpunt toch niet zo interes sant. Door de drie reigers van een andere opname op de juiste plaats "in te drukken" ontstond een op name die wel het goede evenwicht en een blikvanger heeft. Artistieke toepassingen Wie nog verder wil gaan speelt met de mogelijkheden van de so- larisatie, waarbij een beeldomke ring wordt verkregen en isohelie, een procédé waarmee via een aan tal deelpositieven de halftonen worden verdeeld in zwart, wit en een of meer grijzen van gelijke waarde. Er worden via deze en an dere technieken ware meester werken gemaakt. Werken in de doka krijgt dan een artistieke toe passing, die erg veel voldoening geeft maar alleen kan worden beoefend als je - door veel erva ring - alle mogelijkheden hebt le ren kennen. Oorspronkelijk was deze duinfoto we! mooi maar door het ontbreken van een blikvanger toch niet bijster boeiend. Door een combinatiedruk waarbij in het lichte deel een drietal reigers werd verwerkt, ontstond een nieuwe foto die wèl het goede even wicht heeft. Skiën hoog in de besneeuwde ber gen... van zoiets genieten en er geen foto's van bewaren is jezelf de kans ontnemen er nog vaak naar te kij ken en het steeds opnieuw te bele ven. Zo wit is de sneeuw ook vaak in werkelijkheid. In de doka zorgt een behandeling met een verzwakker voor een fraai contrastrijk resul taat, dat we zonder te farmeren vaak niet kunnen bereiken. skylight-filter aan te bevelen, hoe wel het maar voor een deel helpt. Vaak is een polarisatiefilter ge wenst om het blauw van de hemel contrastrijker weer te geven. men ter sprake. Zwart/wit- en kleurenfilms en ook het gebruik van filters en direct klaar-films zijn in dit hoofdstuk verwerkt. In het derde deel worden de camera en de overige apparatuur beschre ven. Daarbij gaat het steeds om het fotograferen buiten, waarbij bijvoorbeeld vele soorten statie ven worden getoond. Ook de scherptediepte komt ter sprake. De sluitertijden bij diverse bewe gingssnelheden worden gegeven plus een overzicht van de camera typen en de objectieven. In het laatste deel komen de on derwerpen die buiten de aandacht vragen aan bod. Dat zijn bijvoor beeld landschappen en steden, ar chitectuur en portretten, evene menten en kinderen, sport en die ren en natuuropnamen van dicht bij. "Buiten fotograferen" is het aansluitende handboek op de uit gave "Binnen fotograferen" dat begin 1983 verschenen is en dat ook werd geschreven door Mi- Verder van huis "Buiten fotograferen"... het lijkt niet zo'n erg geschikt boek om aan te bevelen in een tijd waarin veel mensen vooral binnenshuis met de camera in de weer zijn. Maar dat is een misverstand want juist in de wintermaanden zijn er bui ten veel fotogenieke elementen. En veel van die onderwerpen zoals sneeuw en regen, wolken luchten, landschappen en steden schoon die ook in dit seizoen uit stekend in beeld zijn te brengen worden in "Buiten fotograferen" beschreven. Het boek is van de hand van de vakfotograaf Michael Freeman en bestaat uit vier hoofdstukken. Het eerste gaat over de verlichting om dat die voor het welslagen van een buitenopname zo belangrijk is. De belichtingsmeter wordt be sproken en de vele soorten dag licht, de kleurtemperatuur en de zonnestand. Dan is er - in het tweede deel - de film. Alle soorten films, ook de nieuwe 1.000 ASA-films ko- Gaat u maar na: u hebt in de kast met alle filmspullen een aan tal al of niet gemonteerde film- spoeltjes liggen. Van die trouw partij in de familie. Van de vakan tie van vorig jaar. Er is een aantal scènes van toen de kinderen nog klein waren. En van een herfst- wandeling met de hond. Erg veel materiaal, korte stukjes en com plete filmverhalen over wat u hebt beleefd. Hoe maak je van filmfragmenten die vaak in verschillende seizoenen en soms wel met een verschil van ve le jaren zijn opgenomen, een een heid? Wie graag de films die in de loop van de jaren zijn gemaakt op video wil afspelen, zal op die vraag een antwoord moeten vinden. In bijgaand artikel geeft onze filmme dewerker een aantal suggesties. mogelijkheden om - als u er nu nog een filmpje aan besteedt - die leuke en dierbare gefilmde herinneringen samen te vlechten tot een geheel en er een langere film van te maken, 't Is alleen een kwestie van het vinden van een goede formule; het monteren van alle fragmenten is voor iemand die daar enige ervaring in heeft, geen probleem. Het overschrijven Als u die montage gereed hebt en het gefilmde verslag klaar is dan kunt u de film bij uw foto handelaar inleveren. Die zorgt er voor dat de film in z'n geheel wordt overgeschreven op beeld band van het systeem dat u op uw recorder kunt verwerken. Als u geluidsfilm hebt gebruikt wordt ook het geluid op deze beeldband opgenomen. Een hoogtepunt En dan kan het gebeuren dat u op een avond als er toch niets leuks op het scherm te beleven valt, alle huisgenoten of familie of vrienden uitnodigt voor een heel bijzonder TV-programma. U doet de cassette met uw zelfge maakte film in de recorder, u drukt op een knop en dan ver schijnt op de beeldbuis de titel van de film "Dit is ons leven". Misschien is het verhaal minder sprankelend als dat van een TV- film. En zijn de opnamen niet zo gepolijst mooi. En zijn de over gangen wat minder professioneel als die van de series die door vak mensen zijn gemaakt. Maar uw ei gen film is die avond een hoogte punt en zelden zal er zo intens naar het scherm gekeken zijn. Om dicht bij huis te beginnen: als de Bilt praat over matige tot strenge vorst dan worden wij, die in de hele wereld bekend staan als Waterlanders, plotseling IJslan- ders. Elke plas of sloot, meer of ui terwaard wordt een sportterrein dat ook als zodanig wordt ge bruikt. Pak ook de camera In de haast om zoveel sportief genoegen te beleven vergeten veel mensen dat ijs er niet al leen is om er op te schaatsen. Dat ijs is ook ideaal voor het ma ken van foto's van al die krabbe lende beginners, van zwierige kunstrijd(st)ers en stoer voortij lende hardrijders. Of kies als dat kan een drukke ijsbaan, zoek een goed standpunt bijvoorbeeld te gen de zon in en ga met een serie foto's naar huis die niet onderdoet voor het werk van de oud-hol- landse meesters die in schilde rijen ook al die vrolijke ijspret hebben vereeuwigd. Ook uw gezin Nu is dat één mogelijkheid om met de camera van de winter te genieten: het zo mooi mogelijk weergeven van de vele motieven die er nu zijn. Maar vergeet ook uw gezin niet. Maak een foto van dat kleine mannetje dat zijn eerste les krijgt en een scheve schaats rijdt. En als u op uw eentje of als gezin een tocht maakt, laat dan onderweg ook uw camera vaak klikken. Later zijn foto's van zulke bijzondere momenten heel waar devol. zicht over het besneeuwde dorpje. Van de gezellige afscheidsavond in het hotel. Dat zijn ervaringen die niet alleen mooie foto's ople veren maar bovendien een heel bijzondere betekenis hebben voor u en eventueel uw gezinsle den. Want de sfeer van zo'n va kantie in de sneeuw is onvergete lijk en blijft, dank zij uw serie fo to's, ook altijd zichtbaar. Wit is niet wit Nu hebben ijs- en sneeuwfoto's wel eens het bezwaar dat ze de lichte partijen niet zo stralend wit weergeven als ze in onze herinne ring waren. Dat komt omdat - vooral in een zonnige omgeving - de blauwe lucht wordt weerkaatst in de lichte gedeelten. Ons oog corrigeert de kleurafwijking mees terlijk maar de camera doet dat niet. Voor zonnige sneeuwfoto's is dan ook het gebruik van een z.g. Er zijn deze winter naar verwach ting zo'n 650.000 Nederlanders die per auto, trein of bus naar de verre sneeuwgebieden gaan of al zijn gegaan. En ook voor hen geldt het advies: laat uw camera meege nieten. Van die eerste skiles en de vrolijke belevenissen van uw groep. Van de drukte bij de ka belbaan en het schitterende uit- chael Freeman. Beide boeken zijn rijk geïllustreerd met foto's van de auteur en bevatten zeer veel ver helderende tekeningen. "Buiten fotograferen" kost f 34,80; het is een uitgave van Elsevier in Am sterdam en evenals het boek "Bin nen fotograferen" (f 33,80) ver krijgbaar bij of voor u te bestel- len door uw fotohandelaar. Op een lyst Wie er voor voelt om van het ei gen leven een TV-film te ma ken, begint met een inventari satie. U plakt alle gedeelten achter elkaar en draait deze op de projec tor. Daarbij noteert u de onder werpen en de tijd, die van elk on derwerp beschikbaar is. Schrijf dat op in dezelfde volgorde als waarin het op de film zit. Een verhaal opbouwen De kunst is nu om van dat mate riaal een verhaal op te bouwen dat leuk en afwisselend is zonder dat het een omsamenhangende indruk maakt. Het beste is om te zoeken naar rustpunten in de vorm van tussentitels. Die kun nen worden gemaakt met losse ti- telletters, maar als u dat wat veel werk vindt dan kan het ook met een bord, waarop u de tussentitel en/of de datum met krijt schrijft. Spelen met de tyd Een andere mogelijkheid is om die fragmenten, waarvan de eer ste misschien al vijf of tien jaar ge leden zonder geluid zijn opgeno men, te monteren met steeds vooraf een korte gesproken toe lichting van een "verteller". Dat kan de filmer zelf zijn maar ook een gefilmd gesproken commen taar van een van de kinderen doet het erg leuk. Zo worden toch die oude opnamen meteen herkend en is het mogelijk ze in hun juiste verband te zien. Er zijn nog meer

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1984 | | pagina 5