Fiat-programma: van handige
stadsbesteller tot bedrijfsbus
Nissan met Sunny
bestel en de Patrol
Mazda fors vernieuwd
Volvo VAN in 240-
en de 340-serie
STAP IN. START. RIJ. BELEEF DE NISSAN CHERRY.
NISSAN
WOUTER
INCLUSIEF 'N ZEE
VAN BINNENRUIMTE
A.B.C. OCCASSIONS
MET NISSAN DEALER GARANTIE
WOUTERS
bedrijfsauto
Nieuwe Pick-Up Hyundai
Meer trucks bij Mitsubishi
VOLOP MINIBUSJES BIJ SUBARU
LADA MET NIVA-BESTEL
VW MET PRIMEURS OP RAI
Breed assortiment Daihatsu
1600 Dieselmotor bij Ford
DE SUZUKI SA 310.RUST EN RUIMTE V.A.14.245,-
FIAT 131 DIESEL
MIRAFIORI 2000 GLD
f 17.500.-
NISSAN SUNNY
17.500.-
FORD ESCORT
f 8.450.-
TOYOTA CARINA
10.500.-
FIAT 127 1300 SPORT
f 14.000.-
NISSAN CHERRY
f 15.750.-
DATSUN SUNNY
HONDA CIVIC
TOYOTA COROLLA
f 9.950.-
NISSAN SUNNY
f 13.500.-
DATSUN SUNNY
8.450.
DATSUN CHERRY GL
LET OP! MINIMALE INRUILPRIJS VOOR UW AUTO VIJFTIENHONDERD GULDEN
BIJ AUTOBEDRIJF
TEL. 01184-67658
KANAALSTRAAT 75
OOST-SOUBURG
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 8 FEBRUARI 1984
9 tlm 18 februari'84
De Nissan Cherry staat rijklaar.Een sensatie. Vooruitstrevende lijnen waar de wind geen vat op krijgt.
ie zelf
Vijfpersoons binnenmaten. Zuinigheid die spot met de benzineprijzen.Een sensatie. Voel die sensatie
vanachter het stuur. Eén brok soepel schakelende dynamiek. Wij geven u graag de sleuteltjes voor de sensatie
it. Nissan Cherry. Een betere start is er niet. In 3-of 5-deurs uitvoering. Met 1.3 of 1.5 liter
motor. Krijs v.a. 16.770,- Ook in Diesel 19.570,- Informeer bij ons naar het Nissan Profijt Plan.
m pr<
r. Prii
Kanaalstraat 75 - OOST-SOUBURG
Tel. 67658
werkplaats: Julianastraat 26, tel. 61844
pTsf 10.950.
pZ 9.450.
Op de Bedrijtsauto-RAI zal Fiat
Auto Nederland een complete
serie bestelauto's en vans expo
seren, in grootte variërend van
een heel handige stadsbesteller
tot een luxueuze achtpersoons-
bedrijfsbus en een veel ruimte
biedende 1.8 ton bestelwagen.
Het bijzondere van dit Fiatpro
gramma is ook de verscheiden
heid aan goedkope transport
middelen, want Fiat biedt maar
liefst vier veschillende mogelijk
heden aan voor een prijs onder
de tienduizend gulden, terwijl te
vens de goedkoopste diesel op
de Nederlandse markt wordt ge
presenteerd.
De goedkoopste auto op de
Fiat-stand is de Fiat Panda 34 Van,
die in oktober 1983 werd geïntro
duceerd. De auto blijkt bijzonder
geschikt voor distributiebedrijven,
die over een snelle, uiterst handel
bare auto voor stadsverkeer die
nen te beschikken. De prijs inclu
sief BTW van deze Panda is ge
handhaafd op 9.999 -, hetgeen'
betekent dat de prijs exclusief BTW
is verlaagd tot f 8.403.-.
Het netto laadvermogen be
draagt 480 kg. Naast de vele mo
gelijkheden die de Panda Van biedt
in de distributiesector, is deze ook
uitermate geschikt voor éen- en
tweepersoons huishoudens en
voor degenen die bijvoorbeeld de
hond comfortabel willen vervoeren.
Dank zij het feit dat de zijruiten ge
handhaafd zijn, is een goed zicht
gewaarborgd. Het netto laadver
mogen bedraagt 480 kg.
Van deze Panda 34 Van is nu
een speciale uitvoering leverbaar,
de Panda 34 Furgonetta, voorzien
van een handig rolluik achter en
twee klapluikjes aan de zijkant in
plaats van beide achterste zijrui
ten. De personenauto-versie van
de Uno Diesel - zojuist door een
internationale jury uitgeroepen tot
Auto van het Jaar 1984 - is nog
maar net op de Nederlandse markt
verschenen, of de Van-versie van
deze Uno maakt al zij opwachting.
Deze Uno Van is gebaseerd op
de driedeurs Uno Diesel in stan
daarduitvoering, maar de achter
bank is verwijderd en vervangen
door een vlakke laadvloer. Achter
de voorstoelen is een rek ge
plaatst, zodat de goederen met
naar voren kunnen schuiven.
De derde Van, die Fiat op de Be-
drijfsauto-RAI '84 tentoonstelt, is
de 127 Van, die zowel met benzi
ne- als dieselmotor verkrijgbaar is.
Net als bij de Panda Van is de auto
aan de buitenzijde niet herkenbaar
als een bedrijfsauto: de drie zijrui
ten zijn gehandhaafd, terwijl de
toegankelijkheid van de laadruimte
bijzonder wordt vergemakkelijkt
door de grote openslaande deur
aan de achterzijde, waarbij- zelfs
een gedeelte van de achterbumper
'.mee omhoog scharniert.
De laadvloer beeft een lengte
van 1.50 m, terwijl het laadvermo
gen maximaal 500 kg bedraagt.
GREENIB Car b.v. zal op de Be-
drijfsauto-RAI de Hyundai Pony
Pick-Up tentoonstellen in zijn
nieuwste gedaante, die overeen
komt met het uiterlijk van de
Hyundai Pony 5-deurs. In navol
ging van de benaming in hét
land van herkomst wordt de
neiuwe bedrijfswagen uit het
Hyundai-programma, zoals dat
In Nederland wordt gevoerd, de
Hyundai Pony 2 Pick-Up ge
noemd.
De Pony 2 Pick-Up is evenals
zijn voorganger te krijgen in een
frisse kleur geel en kan voorzien
worden van een witte polyester-
kap, die er een gesloten bestelwa
gen van maakt. De Pick-Up kan
bovendien voorzien worden van
een Vialle LPG-installatie, waarbij
de 45 liter gastank op de cabine
gebouwd kan worden.
De Pick-Up bewijst o.a. goede
diensten voor het vervoer van
voorwerpen, die er met een kraan
ingezet moeten worden, zoals mo
toren, tandwielkasten en andere
transmissies. Het netto laadvermo
gen bedraagt 373 kg en de kuip is
inwendig 1,28 m breed, 1 meter
tussen de wielkasten en 1,31 m
lang De kap kan in enige minuten
gedemonteerd worden, waardoor
de Pick-Up voor allerlei taken inge
zet kan worden, daar waar laden
van bovenaf belangrijk is, of daar
waar beveiliging tegen diefstal be
langrijker is.
Behalve goedkoop in exploitatie
is de Pony 2 Pick-Up ook goed
koop in aanschaf: nog juist onder
10.000 - exclusief BTW. Hyun
dai heeft verder uiteraard een re
delijke keus in Pony Combi's of
stationcars.
MITSUBISHI toont op de Be-
drljfsauto-RAI '84 de fraaie cabi
ne van de zwaardere serie trucks
(boven 14 ton GVW), de FU, de
FV en FP-lijn, om aan te tonen
op welke wijze de „gestaalde
perfectie" in de bedrijfsauto
sfeer gestalte krijgt. Mitsubishi
Motor Corporation heeft een
nieuwe generatie trucks ontwik
keld voor de Europese markt, tot
en met zes-cilinder motoren met
intercooling en een vermogen
tot 320 DIN-pk.
Nieuwe FK en FM trucks worden
dit voorjaar in Japan geïntrodu
ceerd en komen eind '84 beschik
baar op de Nederlandse markt. De
in mei vorig jaar geïntroduceerde
VOOR het eerst sinds de levering
van automobielen door Nissan To
kyo aan Nederland in 1966 zal op
een landelijke automobieltentoon
stelling geen Datsun meer te vin
den zijn. Het 50-jang bestaan van
Nissan Tokyo in december jl. was
de uiteindelijke streefdatum voor
de totale omschakeling van Datsun
naar Nissan.
Op de RAI bedrijfsautotentoon
stelling zullen op de Nissan-stand
de volgende automobielen geex-
poseerd worden. Dë Nissan Urvan
bestelwagen, de kleinere Nissan
Vanette bestelwagen. Dan de Nis
san Sunny bestelwagen. De Sunny
bestelwagen is op basis van de
succesvolle Nissan Sunny perso
nenauto gebouwd en beschikt
overeenkomstig zijn gebruiksdoel
over een grote en goed toeganke
lijke laadruimte en een aanzienlijk
nuttig laadvermogen van 495 kg.
Het ontbreken van zijruiten in de
laadruimte maakt het mogelijk dat
de Nissan Sunny bestelwagen
wordt geleverd met een grijs (be-
AMSTERDAM
SUBARU brengt voor het eerst op
de bedrijfswagen-RAI een aantal
interessante mini-busjes. Eind vo
rig jaar is Subaru namelijk ook
evenals Suzuki en Daihatsu met
die handige mini-bestelbusjes op
de markt gekomen.
Op de RAI is zelfs een Neder
landse primeur te beleven, de Sub
aru E 10 mini-personenbus. Een
uiterst comfortabel en economisch
busje voor personenvervoer, dat is
uitgerust met een nieuwe 3-cilinder
1 liter motor, gecombineerd met
een vijfversnellingsbak. Topsnel
heid circa 115 kilometer per uur.
Bij 90 km/h is het verbruik van de
„E 10" 1 op 16.1 en de motor
neemt genoegen met normale ben
zine.
Verder is er natuurlijk de Subaru
minibestelbus, de Jumbo Mini Van.
Een handige, lichte bestelauto met
achterin een zeer pittige 2-cilinder
watergekoelde motor van 665 cm3.
De auto wordt geleverd met nor
maal dak (inwendige laadhoogte
143 cm). Mede dank zij de aërody
namische vormgeving is de „Jum
bo Mini Van" bijzonder econo
misch in het gebruik
Mitsubishi Canters FB 35 en FE 60
zijn goed aangeslagen en blijven in
het programma. Vooral door de
eerste is er sprake van een belang
rijke toename van het aantal in
1983 verkochte Canters. Importeur
Hart Nibbrig Greeve BV te Sas-
senheim leverde bijna 300 wagens
en vestigde zich definitief in het
marktsegment van de lichte be
drijfsauto's tot 3.500 km GVW. Mit
subishi scoort hoog in het markt
segment van de bestelauto's: ruim
6%! Dat is te danken aan de gun
stige kwaliteit/prijsverhouding van
de L 300-serie, het kant- en klaar-
programma, alsmede aan de re
cente uitbreiding met een verleng
de versie en met dieselmotoren.
drijfsauto) kenteken.
In 1960 introduceerde Nissan
zijn eerste vierwielaangedreven
auto, de Datsun Patrol. Pas in
december 1980 startte de export
van deze auto naar enkele West-
europese landen. De export van
de Patrol nam een spectaculaire
vlucht, nl. van 648 eenheden in
1981 naar 8.821 in 1982.
Ook m Nederland bleek de Pa
trol een ware marktveroveraar. In
juni 1983 werden de eerste auto's
afgeleverd en inmiddels is de Pa
trol de meest gekochte 4x4 in de
klasse boven 2.000 kg GVW in ons
land met een marktaandeel van
29% in dit marktsegment (tot 1 de
cember 1983). Het motoren-pro
gramma van 1984 is uitgebreid met
een dieselmotor, voorzien van een
turbo. Door dezë uitbreiding kan
nu een keuze gemaakt worden uit
de volgende motoren: 6-cilmder
benzine, 2.8 I, 89 kW/121 pk; 6-
cil. diesel, 3.3 I, 70 kW/95 pk; 6-ci-
linder turbo diesel, 3.3 I, 81 kW/
110 pk.
MAZDA heeft zijn bedrijfswa
gens fors vernieuwd. Allereerst
is daar de totaal nieuwe bestel
busserie, de Mazda E 2000 en E
2200, die in de plaats komt voor
de Mazda E en ten tweede is de
Mazda 323 Van en Estate be
hoorlijk gemoderniseerd.
In onze merkenspecial, we heb
ben tien specials gemaakt van
merken in de één-ton-bestelserie,
komt de nieuwe Mazda E 2000 en
E 2200 uitgebreid aan bod. Mocht
de ener-iel rtnor ri lim'onohroL' in
i
VOLVO exposeert tijdens de bedrijfsauto-RAI een tweetal varian
ten in de bestelwagenuitvoering. Een 5-deurs gesloten versie van
de - m Nederland geproduceerde - Volvo 340-sene. de Volvo
340-VAN en de beste/uitvoering van de Volvo 240-serie, de Volvo
240-VAN.
Uit de bekende Volvo 340-sene vindt u op de Bednjfswagen-
RAI een tweetal uitvoeringen uit de VAN-sene: een handgescha-
kelde- en een automaat-versie: de continu variabele transmissie
Beide voorzien van de B 14.3-motor VAN 1397 cc en 64 pk.
Uit de '84-serie toont Volvo eveneens een tweetal uitvoeringen:
de 4-cilinder benzine en de 6-cilmder diesel aangedreven bestel
wagenuitvoering. De benzineversie is - met behoud van de vlakke
laadvloer - uitgerust met een Vialle LPG-installatie, de Vitaltronic.
In de dieseluitvoering is een uitschuifbare laadslede gemonteerd,
die, volledig buiten de auto, kan worden beladen tot een maxi
mum van 400 kg en daarna in de laadruimte kan worden gescho
ven.
OP DE Lada-RAI-stand van impor
teur Gremi uit Groningen preikt de
nieuwe Lada Niva-Bestel naast de
andere bestelversies van Lada. De
Niva-Bestel is afgeleid van de (per
sonen-) Ni va 2121 en combineert
daardoor compleetheid en comfort
enerzijds, met kracht, wendbaar
heid en ruimte anderzijds.
De Bestel is standaard voorzien
van 4-wielaandrijvmg, hoge- en la
ge gearing en wordt geleverd op
terreinbanden 6.95x16. De laad
ruimte meet Ixbxh; 113x136x95
cm en de inhoud bedraagt 1.4 m3.
De 4-cilindermotor van 1.568 cc is
goed voor 57 kW (78 DIN-pk). De
combinatie van motorvermogen,
lage gearing en royale grondspe-
ling geeft de Niva zoveel kracht en
macht, dat hij met recht de „ter
reinbedwinger" genoemd kan wor
den. Een eventuele gastank kan
onder tegen de carrosserie worden
gemonteerd. Een andere bijzon
derheid van de Niva-Bestel is z'n
zeer aantrekkelijke prijs:
13.995 - excl. btw 16.654.-
incl. btw). De Lada 1200- en 1500-
S Bestel zijn afgeleid van de Lada-
Stationcar. Daarbij is geen kubieke
meter onbenut gelaten. De vlakke
laadvloer is bereikbaar via drie
deuren en meet Ixbxh:
166x125x83 cm. De jnhoud is
1.5 m3. Het opvallende comfort van
de Stationcars vinden we ook terug
in de Lada-Bestel.
HET samenwerkingsverband tus
sen Volkswagen en MAN-VW krijgt
in Nederland steeds meer relief.
Tijdens de Bednjfsauto-RAI 1984
presenteren beide verkoop- en ser
vice-organisaties zich met een
complete range bedrijfswagens, in
de vorm van een volledig program
ma voor de gewichtsklassen van
400 kilo nuttig laadvermogen tot
50 ton GVW
Uiteraard met de nodige pri
meurs, zoals de nieuwe Volkswa
gen Golf Van, die hetzelfde model
kreeg als Golf-personenauto en
nieuwe Volkswagen LT Turbo. De
allerzwaarste LT met een turbodie
selmotor heeft een GVW van 5.400
kilo. Deze superlichte truck sluit in
het programma dus keurig aan op
de lichtste MAN-VW, 6-10 tonner.
In de daaropvolgende ge
wichtsklasse zit nog een primeur:
de MAN 12-tohner, die in tal van
uitvoeringen leverbaar is. Voor de
zwaarste klasse introduceerde
MAN recentelijk de 265 kg (360
pk) motor, die in verschillende
chassis wordt gebouwd. Zo is er
veel nieuws bij Volkswagen/MAN.
DAIHATSU brengt op de bedrijfs
wagen-RAI de hele serie Daihatsu
minibusjes. de 850-serie in bestel-
uitvoering, pick-ups, keepers e.d.
en natuurlijk ook de personenuit-
voenng. Tevens biedt Daihatsu een
leuk programma in de 4x4-aange-
dreven auto's, de Daihatsu Taft.
De Daihatsu 850 Mini Bestel is
een compact gebouwde, vlot
ogende bedrijfsauto met een aan
trekkelijk laadvolume en een ple
zierige aanschafprijs. Qua con
structie identiek aan de bestel is de
Daihatsu 850 Mini Bus. Standaard
voorzien van een achterbank, is de
850 bus geschikt voor het vervoer
van 5 personen. Tegen meerprijs is
een tweede achterbank leverbaar,
waardoor het maximum aantal zit
plaatsen op 8 komt. Tevens is er
een 850 Mini Pick-up in het leve
ringsprogramma opgenomen.
Alle 850-modellen zijn uitgerust
met dezelfde economische, maar
krachtige 843 cm3 metende 3-cilin-
der lijnmotor. Een balansas draagt
zorg voor een trillingsarme motor
loop. De overlangs achter de voor
as geplaatste motor is waterge-
koeld en is direct afgeleid van de
zuinige 993 m3 Charade-motor.
Laatstgenoemde heeft zijn kwalitei
ten en betrouwbaarheid reeds
ruimschoots bewezen in diverse
rally's, waaronder de Rallye van
Monte Carlo. Met de introductie in
1978 van de Daihatsu Taft in Ne
derland heeft Daihatsu bewezen
dat een 4x4 met goede terrein-
kwaliteiten geen kapitalen hoeft te
kosten
deze editie niet opgenomen zijn,
dan willen we wel melden dat de
1600 E behoorlijk gewijzigd is: veel
ruimer en comfortabeler gewor
den. Verder is er nieuws op het
323-front, moderniseringen aan de
323 Van en de introductie van de
Van met zijruiten: de Estate. Beide
wagens zijn zowel met een 1,3 als
een 1,5 liter motor verkrijgbaar,
dezelfde motoren als in de perso
nenauto's. De vernieuwingen be
treffen een moderner, gestroom-
lijnder uiterlijk en een fraaier en
Op de Bedrijfsautotentoonstelling
in de RAI toont Ford een groot as
sortiment van haar bedrijfswagens.
Voor het eerst wordt in Nederland
op de RAI de nieuwe Ford 1600
Dieselmotor getoond. De motor is
een 40 kW (54 pk) viercilmder lijn
motor met een enkele bovenlig
gende nokkenas, een door tand
wielen aangedreven brandstof-
pomp, indirecte inspuiting en spe
ciale in- en uitlaatspruitstukken, die
een optimale stroming bewerkstel
ligen.
Op de Ford-stand zullen zowel
een Fiesta Van als een Escort Van
uitgerust zijn met de nieuwe diesel
motor, die van april 1984 geleverd
zal worden, niet alleen in deze Van,
maar ook in de Fiesta Fsrnrt en
Prijzen incl. BTW, af Lisse.
NISSAN
BIJ UW NISSAN/DATSUN DEALER:
TREFWXXD vOO« TREFWg}» ZEKER ADVERTEREN
Autobedrijf PAAUWENBURG B.V.
Gerbrandystraat 4, Vlissingen
Tel.
01184-
65496
SUZUKI
Orion personenwagen. De Sierra
Van, ook op de RAI houdt de 1.6
benzine of 2.3 dieselmotor.
Ongetwijfeld zal de blikvanger
op de RAI-stand worden gevormd
door een opengewerkt model van
Ford's Revolutionaire Concept
Cargo, de bedrijfswagen voor de
jaren '90, die dankzij geraffineerde
aërodynamica, vooruitstrevende
motortechniek en ingrijpende ge
wichtsverminderingen, een bespa
ring van twintig procent op de
brandstofrekening biedt. Vanuit de
ze Concept Cargo wordt een conti
nu video-presentatie verzorgd.
Darnaast toont Ford nog vijf types
Cargo in verschillende uitvoerin
gen Uiteraard ontbreekt ook de
Fnrri Trancit mot
VT
Dec. 1982
Slechts 19.000 km
Prijs
Coupé 5-bak
Oct. 1982
Slechts 25.000 km
Prijs
Automatic
1979
Prijs
2-drs. rood LPG
Bouwjaar 1980
Prijs
Sept. 1982
kleur zwart
Slechts 25.000 km
Prijs
1500 GL 5-bak
Febr. 1983
Slechts 26.000 km
Prijs
Hatchback 5-drs.
5-drs. kleur rood metallic
Juli 1982 x io -ten
PrijsJ lü./üll.
1300 special
1980 48.000 km
Nieuw model
Prijs
1300 2-drs.
April 1982
Prijs
1400 GL
Kleur rood
t