GLADDE WEGEN EN GLADDE
BANDEN GAAN NIET SAMEN
TIDC
OPRUIMING
STAP IN. START. RU. BELEEF DE NISSAN CHERRY.
NISSAN
WOUTER
tor
A
dtjkwef-bv
VAN OEVEREN-VLISSINGEN
Automobielbedrijf v. Oeveren B.V.
v. Oeveren-Vlissingen
SEROOSKERKE
BOUWSHOP SEROOSKERKE
RUIME KEUZE
UCCASIUNS
Afwijkingen
Glad
Welke banden
PAAUWENBURG BV
Bekendmaking
SLA NU UW SLAG
OP is OP
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 1 FEBRUARI 1984
INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER
ist u dat ook wij alles voor
uw auto leveren
BANDEN
ACCU'S
SCHOKBREKERS
NU OOK
AUTOBEDR.
groot aantal artikelen
met sterk verlaagde prijzen
BEZORGING GRATIS THUIS
GRENEN ANTIEKPROFIEL wandschroten
14x110 mm werkend p.m. -3*03*1.79
OPDEKDEURKOZIJNEN
VLOERDELEN 19x91 mm werkend
EIKEN SCHAALDELEN
KOTO gef.neerde panelen lang 250 cm
20 cm 15.00
GRINDBETONTEGELS rode split
De Nissan Cherry staat rijklaar.Een sensatie. Vooruitstrevende lijnen waar de wind geen vat op krijgt.
Vijfpersoons binnenmaten. Zuinigheid die spot met de benzineprijzen.Een sensatie. Voel die sensatie zelf
vanachter het stuur. Eén brok soepel schakelende dynamiek. Wij geven u graag de sleuteltjes voor de sensatie
van een proefrit. Nissan Cherry. Een betere start is er niet. In 3- of 5-deurs uitvoering. Met 1.3 of 1.5 liter
motor. Prijs v.a. 16.770,- Ook in Diesel 19.570,- Informeer bij ons naar het Nissan Profijt Plan.
Kanaalstraat 75 - OOST-SOUBURG
Tel. 67658
werkplaats: Julianastraat 26, tel. 61844
Autobedrijf Joosse Gildeweg 20. Vlissingen. 01184-19420
FORD FIESTA
FORD TAUNUS
ESCORTS
FORD BUS
AUTO'S MET AUTOMAAT
MET LPG
COMBI MODELLEN
Autobedrijf Joosse
OCCASIONS TOT
1
OCCASIONS VAN
5.000.- tot 7.500.-
OCCASIONS VAN
7.500.- TOT 10.000.
OCCASIONS VANAF 10.
VOLVO 244 GL 6 DIESEL
DE WINTER is voor de auto beslist geen prettige tijd.
De weersomstandigheden zqj-gen constant voor pro
blemen, die echter zeker wel het hoofd geboden kun
nen worden als de auto in prima conditie verkeert. La
ten we wat voorbeelden noemen, eerst simpel: de win
ter zorgt vaak voor veel meer wateroverlast, dus meer
regen gevoegd bij slecht zicht. Een aanval wordt ge
daan op de ruitewissers, op de verlichting, op de ka
chel en/of ventilatie en op de banden. De winter zorgt
voor hagel en sneeuw, wederom een aanval op voor-
Soemde attributen met een nog extra belasting op de
anden. De winter brengt vorst, de lage temperaturen
doen een aanval op voornamelijk de accu, maar ook
weer op de kachel, de sloten en de banden.
Zonder nu alle type weersmoge- Belangrijk bij dat vernieuwen
lijkheden de revue te laten passe- van zo'n band is dat rekening
wordt gehouden met de andere
banden. Zijn die ook slecht, ver
nieuw dan alle banden, dat is zeker
zo safe. Maar zorg er in elk geval
voor dat onder één auto allemaal
dezelfde banden zitten, dus geen
allegaartje van allerhande verschil
lende merken en als het dan nog
enigszins kan ook nog vier dezelf
de gelijkwaardige banden. Dat rijdt
het prettigst en geeft de meest op
timale wegligging.
ren kunnen we stellen dat het
meest voorkomend in de winter
een samenstelling van dat soort
weersinvloeden is. En die zorgen
dan weer voor een meest voorko
mend verschijnsel: gladde wegen.
Gladde wegen door sneeuw of ha
gel, door regen, door opvriezende
wegen enz. Behalve dat maatrege
len tegen die gladheid, het zout/
pekel strooien dan ook nog eens
een aanval op de carrosserie doen
en met name'op de onderkant en
de uitlaat, blijft toch dat in de win
ter het meest gevergd wordt van
de banden.
Banden, min of meer in samen
werking met de schokdempers, be
horen dan ook tot één der belang
rijkste onderdelen van de wagen
als het 't contact met de weg be
treft en juist dat contact is in de
winter niet optimaal. Twee factoren
zijn dan fataal bij dat contact en
dat zijn gladde wegen en gladde
banden. Welnu, aan die gladde
wegen kunnen we in eerste instan
tie weinig doen, pas als ze ont
staan zijn, kunnen we trachten,
o.a. door strooien, er iets aan te
doen. Maar aan die gladde banden
kunnen we natuurlijk wel wat doen.
Behalve echt gladde banden of
banden met grote gladde plekken 1
zijn er nog meer afwijkingen aan
banden te constateren. Ergens wij
zen die gladde plekken daar al op.
Normaal zou een band namelijk
gelijkmatig moeten afslijten. Alle
andere extra slijtages wijzen erop
dat er iets niet in orde is. Te den-
Als onze banden echt glad
zijn, dan is het wel erg slecht
met ze gesteld. Gladde banden
zijn levensgevaarlijk en gladde
banden en gladde wegen gaan
al helemaal niet samen. Echte
gladde banden zijn ook verbo
den en kunnen een forse bekeu
ring opleveren. Over het alge
meen wordt in Nederland het 2
mm principe gehanteerd, wan
neer de profieldiepte van een
band onder de 2 mm zakt, is hij
hard aan vervanging toe. Een
gladde band heeft helemaal
geen profiel, dus ook geen pro
fieldiepte, en is dus taboe. Maar
ook gladde plekken zijn taboe,
immers voor gladde plekken op
een band geldt hetzelfde verhaal
als voor de bekende ketting: een
ketting is zo sterk als zijn zwak
ste schakel. Gladde banden of
banden met gladde plekken
moeten dus vernieuwd worden.
euvel wordt meestal met gevoeld
en wie nooit acht slaat op zijn ban
den zit ineens met de gebakken
peren. Regelmatig de banden con
troleren is dus geboden en zono
dig de wielen laten balanceren en
ken valt dan aan zoals gezegd
gladde plekken, banden met bob
bels, scheef afgesleten banden
e.d. De oorzaak is dan te vinden in
de wielstand en de wieldraaiing.
Gesproken wordt dan van niet
goed sporen en onbalans. Bij on
balans gaat het wiel trillen, slinge
ren enz., het één en ander wordt
snel in het stuur gevoeld. De band
heeft ergens een „zwaar punt".
Door contragewichtjes, het balan
ceren, kan men dat tegengaan. Bij
niet goed sporen, niet goed uitge
lijnd, schuift het wiel met de band
als het ware over de straat en de
band slijt dan onregelmatig af. Dit
uitlijnen. Tot slot kunnen dan ook
nog allerhandel afwijkingen ont
staan door een onjuiste bandspan-
(ïing, ook het controleren van de
bandenspanning is dus geboden.
Behalve dat op die manier gezorgd
wordt voor een veel beter wegcon
tact, dus voor meer veiligheid,
spaart het ook nog uw portemon
nee. want goede banden, goed in
balans, goed uitgelijnd en op goe
de spanning lopen beter, gaan lan
ger mee en sparen brandstof.
Belangrijk is dus dat we regel
matig onze banden controleren of
laten controleren. Daarvoor kun
nen we bij elke goede garage of
bandenspecialist terecht. Indien
het nodig is banden te vervangen,
doe dat dan direct, want vooral in
de winter mag je geen risico's ne
men. De vraag is misschien nog
welke banden moeten we nemen.
Zoals al gesteld is het beter om
vier dezelfde banden onder een
auto te hebben en zo mogelijk ook
gelijkwaardig, dus met eenzelfde
profieldiepte en uiteraard met een
zelfde profiel.
Op die manier heb
ben alle wielen eenzelfde weggnp.
de auto heeft zo het beste wegcon
tact en is ook het beste uit te lijnen
en in balans te krijgen. Indien dus
niet alle vier de banden vervangen
worden, is het beter de nieuwe aan
te schaffen banden van hetzelfde
merk en type te nemen als de ban
den die onder de wagen blijven. In
dien alle vier (of vijf) banden ver
vangen worden raadplege men het
instructieboekje van de auto, de
dealer of bandenspecialist. Het is
namelijk beslist niet noodzakelijk
dezelfde banden te monteren als
de fabriek gedaan heeft, soms zijn
de banden af fabriek, zoals dat
heet, van het meest goedkope en
simpele type. U kunt dan zelf bete
re laten monteren, daarover kan de
dealer, garage of bandenspecialist
u alle inlichtingen verstrekken.
LVi
.met korting
Anti-roestbehandeling met milieu-vriende
lijke produkten. Vraag naar onze prijs.
Verkoop van gebruikte auto's.
Dealer Suzuki-auto's.
Suzuki SA 310 aanwezig (nieuw)
Mooi - Zuinig - Betaalbaar.
Suzuki-aggregatenlevering.
Gerbrandystraat 4, 4384 NH VLISSINGEN
Tel. 01184-65496
In gezamenlijk overleg hebben autobedrijf Medamo-Joosse te Vlis-
singen en automobielbedrijf Van Oeveren te Goes besloten om de
vestiging te Vlissingen met ingang van 1 februari voort te zetten
onder de naam
Het bedrijf aan de Mercuriusweg 25 te Vlissingen voert het dealer
schap voor Mercedes-Benz personenwagens en bestelwagens en
beschikt over volledige service-faciliteiten.
A. Plesmanweg 2, Goes. Tel. 01100-12730
Mercuriusweg 25, Vlissingen. Tel. 01184-18351
van
Bij aankoop vanaf 100.-
Aanbiedingen geldig t/m 15 februari a.s.
en zolang de voorraad strekt.
vuren houtzwaarte 56x 90 mm M.fjff. 53.00
vuren houtzwaarte 56x115 mnv-?4r-r 62.00
meranti houtzwaarte 56x 90 mm lAQr*. 88.00
meranti houtzwaarte 56x115 mm 131.00* 105.00
met v.kant en rabat vuren p.m. J-W». 1.25
lang 3 m'A4T 6.90
30 cm19.00
40 cm24.00
R0LYK,T
S 11 39 7527.00
S 14 49.7534.00
60x40 en 50x50 cm 5.50
Alle prijzen zijn inclusief BTW. Geopend di. t/m vrij. 8.30-12.00 en
13.00-17.30, za. 8.00-12.00, 's maandags gesloten.
Torenstraat 25 - Serooskerke (W) - Tel. 01189-1297
I
Prijzen incl. BTW, af Lisse.
NISSAN
BIJ UW NISSAN/DATSUN DEALER:
Ford Capri demonstratie-auto1983
Aantrekkelijke korting
Ford Fiesta 1100 Bravo 1981
Ford Fiesta 1100 L2x1981
Ford Fiesta 1100 Bravo 1982
Ford Fiesta 1100 L33.000 km 1980
Ford Taunus 1600 L 2-drs1978
Ford Taunus 2000 Ghia 4-drs1979
Ford Taunus 1600 L 4-drs1977
Ford Taunus 2000 GL 4-drs1978
Ford Taunus 1600 L 2-drs1979
Ford Taunus 1600 Bravo 2-drs1981
Ford Escort 1300 GL 2-drs
1980
Ford Sierra XR 4j1983
10.000 km, wit, veel accessoires
aantrekkelijke korting
Ford Transit benzine personenbus 9 zitpl.
Ford Escort 1300 L 4-drs
Honda Quintet
Honda Civic
Audi 80 GL 4-drs
Mazda 626 SDX
Mazda 626 4-drs.
Ford Taunus 1600 L
Ford Taunus 1600 Bravo
Ford Escort 1300 GL
Ford Granada 2300 L
Citroen GS Break
Peugeot 304 GL Break
Opel Rekord 1900
VW Passat 3-drs
VW Polo
1981
1980
1981
1981
1976
1981
1979
1979
1981
1981
1982
1980
1978
1978
1980
1979
Opel Kadett Coupé Berlinetta1979
VW Golf S 1500
Talbot Horizon 1500
Talbot Horizon 1100 LS
Renault 4 GTL
Renault 4 GTL
Renault 5 GTL 16.000 km
Renault 14 TL
Mazda 323
Datsun 120 AF II
Mitsubishi Lancer GSR
Honda Civic
Honda Civic
Mini Metro
Suzuki Jeep SJ 410
Peugeot 305 SR schuifdak
BMW 320
1981
1981
1982
1980
1982
1982
1980
1980
1978
1980
1980
1979
1981
1982
1983
1981
VEERSEWEG 104 MIDDELBURG
01180-29955*
Citroen G Special
Citroen G Special Break
Citroen G Special
Chrysler 1610
Fiat 127
Ford Taunus 1.6
Mazda 1000
Peugeot 504 L LPG
Sunbeam 1600 GLS Avenger.
Toyota Corona Combi
1977
1978
1975
1978
1977
1974
1976
1977
1976
1977
90.000 km
78.000 km
90.000 km
112.000 km
40.000 km
109.000 km
76.000 km
97.000 km
47.000 km
116.000 km
Citroen G Special bestel
•Citroen G Special
Citroen G Special Break
Citroen CX diesel
Renault 4 TL
Talbot 1510 GLS
1978
1979
1978
1978
1980
1980
51.000 km,
68.000 km
58.000 km
142.000 km
57.000 km
125.000 km
Citroen Acadyane
Citroen GS Club Break.
Citroen GS Pallas
Citroen GS Special
Citroen CX 2500 Diesel
Simca 1308 „Swing"
Talbot Horizon 1.5 GLS
VW Transporter
1982
1979
1979
1980
1978
1979
1979
1979
33.200 km
68.000 km
47.000 km
70.000 km
169.000 km
86.000 km
61.000 km
61.000 km
Citroen Visa GT1983 25.000 km
Citroen Visa Super E1983 51.000 km
Citroen Visa Super E1982 15.000 km
Citroen Visa GT 1982 19.000 km
Citroen GSAX3 1980 61.000 km
Citroen GSA 1130 1981 48.000 km
Citroen GSA X3 1980 34.000 km
Citroen GSA Club1980 59.400 km
Citroen GSA Pallas1982 26.000 km
Citroen GSA Club Break1980 89.000 km
Citroen GSA Pallas1981 70.000 km
Citroen GSA Club1981 25.000 km
Citroen BX 16 TRS 1983 27.000 km
Fiat Ritmo 65 CL1980 40.000 km
Ford Taunus 2000 GL1980 47.000 km
Renault 20 TS aut1979 55.000 km
Renault 20 TS1981 48.000 km
Renault 4 GTL1981 55.000 km
Rover 2600 1981 69.000 km
Talbot Horizon 1.5 GLS1980 72.000 km
Talbot 1510 GLS1980 56.000 km
bj. maart 1982,113.000 km
zilvergrijs metallic
diverse extra's
Boven 5.000,- 3 of 6 maanden volledige garan
tie, gecleaned en gepoetst, volle tank benzine.
DONDERDAG KOOPAVOND
WELKOM BIJ: