GLADDE WEGEN EN GLADDE BANDEN GAAN NIET SAMEN TIDC OPRUIMING STAP IN. START. RU. BELEEF DE NISSAN CHERRY. NISSAN WOUTER tor A dtjkwef-bv VAN OEVEREN-VLISSINGEN Automobielbedrijf v. Oeveren B.V. v. Oeveren-Vlissingen SEROOSKERKE BOUWSHOP SEROOSKERKE RUIME KEUZE UCCASIUNS Afwijkingen Glad Welke banden PAAUWENBURG BV Bekendmaking SLA NU UW SLAG OP is OP SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 1 FEBRUARI 1984 INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER ist u dat ook wij alles voor uw auto leveren BANDEN ACCU'S SCHOKBREKERS NU OOK AUTOBEDR. groot aantal artikelen met sterk verlaagde prijzen BEZORGING GRATIS THUIS GRENEN ANTIEKPROFIEL wandschroten 14x110 mm werkend p.m. -3*03*1.79 OPDEKDEURKOZIJNEN VLOERDELEN 19x91 mm werkend EIKEN SCHAALDELEN KOTO gef.neerde panelen lang 250 cm 20 cm 15.00 GRINDBETONTEGELS rode split De Nissan Cherry staat rijklaar.Een sensatie. Vooruitstrevende lijnen waar de wind geen vat op krijgt. Vijfpersoons binnenmaten. Zuinigheid die spot met de benzineprijzen.Een sensatie. Voel die sensatie zelf vanachter het stuur. Eén brok soepel schakelende dynamiek. Wij geven u graag de sleuteltjes voor de sensatie van een proefrit. Nissan Cherry. Een betere start is er niet. In 3- of 5-deurs uitvoering. Met 1.3 of 1.5 liter motor. Prijs v.a. 16.770,- Ook in Diesel 19.570,- Informeer bij ons naar het Nissan Profijt Plan. Kanaalstraat 75 - OOST-SOUBURG Tel. 67658 werkplaats: Julianastraat 26, tel. 61844 Autobedrijf Joosse Gildeweg 20. Vlissingen. 01184-19420 FORD FIESTA FORD TAUNUS ESCORTS FORD BUS AUTO'S MET AUTOMAAT MET LPG COMBI MODELLEN Autobedrijf Joosse OCCASIONS TOT 1 OCCASIONS VAN 5.000.- tot 7.500.- OCCASIONS VAN 7.500.- TOT 10.000. OCCASIONS VANAF 10. VOLVO 244 GL 6 DIESEL DE WINTER is voor de auto beslist geen prettige tijd. De weersomstandigheden zqj-gen constant voor pro blemen, die echter zeker wel het hoofd geboden kun nen worden als de auto in prima conditie verkeert. La ten we wat voorbeelden noemen, eerst simpel: de win ter zorgt vaak voor veel meer wateroverlast, dus meer regen gevoegd bij slecht zicht. Een aanval wordt ge daan op de ruitewissers, op de verlichting, op de ka chel en/of ventilatie en op de banden. De winter zorgt voor hagel en sneeuw, wederom een aanval op voor- Soemde attributen met een nog extra belasting op de anden. De winter brengt vorst, de lage temperaturen doen een aanval op voornamelijk de accu, maar ook weer op de kachel, de sloten en de banden. Zonder nu alle type weersmoge- Belangrijk bij dat vernieuwen lijkheden de revue te laten passe- van zo'n band is dat rekening wordt gehouden met de andere banden. Zijn die ook slecht, ver nieuw dan alle banden, dat is zeker zo safe. Maar zorg er in elk geval voor dat onder één auto allemaal dezelfde banden zitten, dus geen allegaartje van allerhande verschil lende merken en als het dan nog enigszins kan ook nog vier dezelf de gelijkwaardige banden. Dat rijdt het prettigst en geeft de meest op timale wegligging. ren kunnen we stellen dat het meest voorkomend in de winter een samenstelling van dat soort weersinvloeden is. En die zorgen dan weer voor een meest voorko mend verschijnsel: gladde wegen. Gladde wegen door sneeuw of ha gel, door regen, door opvriezende wegen enz. Behalve dat maatrege len tegen die gladheid, het zout/ pekel strooien dan ook nog eens een aanval op de carrosserie doen en met name'op de onderkant en de uitlaat, blijft toch dat in de win ter het meest gevergd wordt van de banden. Banden, min of meer in samen werking met de schokdempers, be horen dan ook tot één der belang rijkste onderdelen van de wagen als het 't contact met de weg be treft en juist dat contact is in de winter niet optimaal. Twee factoren zijn dan fataal bij dat contact en dat zijn gladde wegen en gladde banden. Welnu, aan die gladde wegen kunnen we in eerste instan tie weinig doen, pas als ze ont staan zijn, kunnen we trachten, o.a. door strooien, er iets aan te doen. Maar aan die gladde banden kunnen we natuurlijk wel wat doen. Behalve echt gladde banden of banden met grote gladde plekken 1 zijn er nog meer afwijkingen aan banden te constateren. Ergens wij zen die gladde plekken daar al op. Normaal zou een band namelijk gelijkmatig moeten afslijten. Alle andere extra slijtages wijzen erop dat er iets niet in orde is. Te den- Als onze banden echt glad zijn, dan is het wel erg slecht met ze gesteld. Gladde banden zijn levensgevaarlijk en gladde banden en gladde wegen gaan al helemaal niet samen. Echte gladde banden zijn ook verbo den en kunnen een forse bekeu ring opleveren. Over het alge meen wordt in Nederland het 2 mm principe gehanteerd, wan neer de profieldiepte van een band onder de 2 mm zakt, is hij hard aan vervanging toe. Een gladde band heeft helemaal geen profiel, dus ook geen pro fieldiepte, en is dus taboe. Maar ook gladde plekken zijn taboe, immers voor gladde plekken op een band geldt hetzelfde verhaal als voor de bekende ketting: een ketting is zo sterk als zijn zwak ste schakel. Gladde banden of banden met gladde plekken moeten dus vernieuwd worden. euvel wordt meestal met gevoeld en wie nooit acht slaat op zijn ban den zit ineens met de gebakken peren. Regelmatig de banden con troleren is dus geboden en zono dig de wielen laten balanceren en ken valt dan aan zoals gezegd gladde plekken, banden met bob bels, scheef afgesleten banden e.d. De oorzaak is dan te vinden in de wielstand en de wieldraaiing. Gesproken wordt dan van niet goed sporen en onbalans. Bij on balans gaat het wiel trillen, slinge ren enz., het één en ander wordt snel in het stuur gevoeld. De band heeft ergens een „zwaar punt". Door contragewichtjes, het balan ceren, kan men dat tegengaan. Bij niet goed sporen, niet goed uitge lijnd, schuift het wiel met de band als het ware over de straat en de band slijt dan onregelmatig af. Dit uitlijnen. Tot slot kunnen dan ook nog allerhandel afwijkingen ont staan door een onjuiste bandspan- (ïing, ook het controleren van de bandenspanning is dus geboden. Behalve dat op die manier gezorgd wordt voor een veel beter wegcon tact, dus voor meer veiligheid, spaart het ook nog uw portemon nee. want goede banden, goed in balans, goed uitgelijnd en op goe de spanning lopen beter, gaan lan ger mee en sparen brandstof. Belangrijk is dus dat we regel matig onze banden controleren of laten controleren. Daarvoor kun nen we bij elke goede garage of bandenspecialist terecht. Indien het nodig is banden te vervangen, doe dat dan direct, want vooral in de winter mag je geen risico's ne men. De vraag is misschien nog welke banden moeten we nemen. Zoals al gesteld is het beter om vier dezelfde banden onder een auto te hebben en zo mogelijk ook gelijkwaardig, dus met eenzelfde profieldiepte en uiteraard met een zelfde profiel. Op die manier heb ben alle wielen eenzelfde weggnp. de auto heeft zo het beste wegcon tact en is ook het beste uit te lijnen en in balans te krijgen. Indien dus niet alle vier de banden vervangen worden, is het beter de nieuwe aan te schaffen banden van hetzelfde merk en type te nemen als de ban den die onder de wagen blijven. In dien alle vier (of vijf) banden ver vangen worden raadplege men het instructieboekje van de auto, de dealer of bandenspecialist. Het is namelijk beslist niet noodzakelijk dezelfde banden te monteren als de fabriek gedaan heeft, soms zijn de banden af fabriek, zoals dat heet, van het meest goedkope en simpele type. U kunt dan zelf bete re laten monteren, daarover kan de dealer, garage of bandenspecialist u alle inlichtingen verstrekken. LVi .met korting Anti-roestbehandeling met milieu-vriende lijke produkten. Vraag naar onze prijs. Verkoop van gebruikte auto's. Dealer Suzuki-auto's. Suzuki SA 310 aanwezig (nieuw) Mooi - Zuinig - Betaalbaar. Suzuki-aggregatenlevering. Gerbrandystraat 4, 4384 NH VLISSINGEN Tel. 01184-65496 In gezamenlijk overleg hebben autobedrijf Medamo-Joosse te Vlis- singen en automobielbedrijf Van Oeveren te Goes besloten om de vestiging te Vlissingen met ingang van 1 februari voort te zetten onder de naam Het bedrijf aan de Mercuriusweg 25 te Vlissingen voert het dealer schap voor Mercedes-Benz personenwagens en bestelwagens en beschikt over volledige service-faciliteiten. A. Plesmanweg 2, Goes. Tel. 01100-12730 Mercuriusweg 25, Vlissingen. Tel. 01184-18351 van Bij aankoop vanaf 100.- Aanbiedingen geldig t/m 15 februari a.s. en zolang de voorraad strekt. vuren houtzwaarte 56x 90 mm M.fjff. 53.00 vuren houtzwaarte 56x115 mnv-?4r-r 62.00 meranti houtzwaarte 56x 90 mm lAQr*. 88.00 meranti houtzwaarte 56x115 mm 131.00* 105.00 met v.kant en rabat vuren p.m. J-W». 1.25 lang 3 m'A4T 6.90 30 cm19.00 40 cm24.00 R0LYK,T S 11 39 7527.00 S 14 49.7534.00 60x40 en 50x50 cm 5.50 Alle prijzen zijn inclusief BTW. Geopend di. t/m vrij. 8.30-12.00 en 13.00-17.30, za. 8.00-12.00, 's maandags gesloten. Torenstraat 25 - Serooskerke (W) - Tel. 01189-1297 I Prijzen incl. BTW, af Lisse. NISSAN BIJ UW NISSAN/DATSUN DEALER: Ford Capri demonstratie-auto1983 Aantrekkelijke korting Ford Fiesta 1100 Bravo 1981 Ford Fiesta 1100 L2x1981 Ford Fiesta 1100 Bravo 1982 Ford Fiesta 1100 L33.000 km 1980 Ford Taunus 1600 L 2-drs1978 Ford Taunus 2000 Ghia 4-drs1979 Ford Taunus 1600 L 4-drs1977 Ford Taunus 2000 GL 4-drs1978 Ford Taunus 1600 L 2-drs1979 Ford Taunus 1600 Bravo 2-drs1981 Ford Escort 1300 GL 2-drs 1980 Ford Sierra XR 4j1983 10.000 km, wit, veel accessoires aantrekkelijke korting Ford Transit benzine personenbus 9 zitpl. Ford Escort 1300 L 4-drs Honda Quintet Honda Civic Audi 80 GL 4-drs Mazda 626 SDX Mazda 626 4-drs. Ford Taunus 1600 L Ford Taunus 1600 Bravo Ford Escort 1300 GL Ford Granada 2300 L Citroen GS Break Peugeot 304 GL Break Opel Rekord 1900 VW Passat 3-drs VW Polo 1981 1980 1981 1981 1976 1981 1979 1979 1981 1981 1982 1980 1978 1978 1980 1979 Opel Kadett Coupé Berlinetta1979 VW Golf S 1500 Talbot Horizon 1500 Talbot Horizon 1100 LS Renault 4 GTL Renault 4 GTL Renault 5 GTL 16.000 km Renault 14 TL Mazda 323 Datsun 120 AF II Mitsubishi Lancer GSR Honda Civic Honda Civic Mini Metro Suzuki Jeep SJ 410 Peugeot 305 SR schuifdak BMW 320 1981 1981 1982 1980 1982 1982 1980 1980 1978 1980 1980 1979 1981 1982 1983 1981 VEERSEWEG 104 MIDDELBURG 01180-29955* Citroen G Special Citroen G Special Break Citroen G Special Chrysler 1610 Fiat 127 Ford Taunus 1.6 Mazda 1000 Peugeot 504 L LPG Sunbeam 1600 GLS Avenger. Toyota Corona Combi 1977 1978 1975 1978 1977 1974 1976 1977 1976 1977 90.000 km 78.000 km 90.000 km 112.000 km 40.000 km 109.000 km 76.000 km 97.000 km 47.000 km 116.000 km Citroen G Special bestel •Citroen G Special Citroen G Special Break Citroen CX diesel Renault 4 TL Talbot 1510 GLS 1978 1979 1978 1978 1980 1980 51.000 km, 68.000 km 58.000 km 142.000 km 57.000 km 125.000 km Citroen Acadyane Citroen GS Club Break. Citroen GS Pallas Citroen GS Special Citroen CX 2500 Diesel Simca 1308 „Swing" Talbot Horizon 1.5 GLS VW Transporter 1982 1979 1979 1980 1978 1979 1979 1979 33.200 km 68.000 km 47.000 km 70.000 km 169.000 km 86.000 km 61.000 km 61.000 km Citroen Visa GT1983 25.000 km Citroen Visa Super E1983 51.000 km Citroen Visa Super E1982 15.000 km Citroen Visa GT 1982 19.000 km Citroen GSAX3 1980 61.000 km Citroen GSA 1130 1981 48.000 km Citroen GSA X3 1980 34.000 km Citroen GSA Club1980 59.400 km Citroen GSA Pallas1982 26.000 km Citroen GSA Club Break1980 89.000 km Citroen GSA Pallas1981 70.000 km Citroen GSA Club1981 25.000 km Citroen BX 16 TRS 1983 27.000 km Fiat Ritmo 65 CL1980 40.000 km Ford Taunus 2000 GL1980 47.000 km Renault 20 TS aut1979 55.000 km Renault 20 TS1981 48.000 km Renault 4 GTL1981 55.000 km Rover 2600 1981 69.000 km Talbot Horizon 1.5 GLS1980 72.000 km Talbot 1510 GLS1980 56.000 km bj. maart 1982,113.000 km zilvergrijs metallic diverse extra's Boven 5.000,- 3 of 6 maanden volledige garan tie, gecleaned en gepoetst, volle tank benzine. DONDERDAG KOOPAVOND WELKOM BIJ:

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1984 | | pagina 7