HET WEEKBLAD WAAR /LEKKER VOOR GAAT ZITTEN LUCAS MARKIES, 5 JAAR GALERIEHOUDER: Wij zijn een C&A in de kunst knuijt De fotograaf getuige van zijn tijd (Vans. unvier~ Wijkcomité: B. en W. maken lachertje van inspraakbelofte „Binnenstad profiteert van galerie Marquis" los OPRUIMING COLLECTIE '83 Snelschaken Middelburg in beeldend muziektheater Nieuwjaar voor Trui J.P.A. ROSSEL M V VLISSINGEN - Galerie Marquis, vernissage, Editions Marquis. Het zijn woorden die door het gebruik van de Franse taal een sfeer oproepen die enige afstand neemt tot het gemene volk. Kunst, en zeker beeldende kunst, staat toch al niet dicht bij de mensen, laat staan als het zo wordt gebracht. Toch is het tegendeel de bedoeling van Lucas Mar kies voor wie kunst zo langzamerhand geen hobby meer is, maar een obsessie in de goede zin van het woord. „Ik incasseer jaarlijks een verlies van hon derdduizend gulden op de tentoonstellingen in de galerie". QremDelvre.es Merkwaardig Nieuw figuratief ZWITSERSE KLASSEHORLOGES 40-60% korting Verleidelijk MANNENMODE SCHOLIEREN JONGELUI PAREN TANDPROTHETICUS KUNSTGEBITTEN- REPARATIE de sch^tjjeBODE UITGAVE ZEEBRA WEEKBLADEN - 32e JAARGANG - OPLAGE 42 659 E X WOENSDAG 4 JANUARI 1984 301 KANTOOR TORENSTRAAT 5 - VLISSINGEN - TEL 01184-19910 POSTADRES POSTBUS 5051 4380 KB VLISSINGEN De bank was niet meer be reid kredieten voor zijn ver lichtingszaken te verstrekken, zolang hij zijn galerie bleef aanhouden. Nu is het zover dat Lucas Markies zijn zes ver lichtingszaken heeft verkocht, de laatste gaat in augustus in andere handen over. Dan kan hij al zijn energie wijden aan de kunst en Galerie Marquis aan de Nieuwendijk in Vlis- singen. Met een stem die klinkt als een orgeltje dat een octaaf te hoog staat afgesteld, weet hij iedere toehoorder enthousiast te maken voor kunst, tenzij die daar natuurlijk volstrekt doof voor is. En dat laatste merkte Lucas in Vlissingen te veel naar zijn zin in de vijf jaar dat de galerie nu bestaat. „Het begrip galerie gëëft drempelvrees en onbegrip. De mensen snappen niet dat een galerie een uitstraling heeft op de omgeving, hier dus op de Vlissingse binnenstad. De hele binnenstad profiteert van de mensen die naar Vlissingen komen, omdat ze weten dat Galerie Marquis een goede ga lerie is. Tweehonderd Vlis singse ondernemers zijn be reid 210.000 gulden op tafel te leggen voor het opknappen van de binnenstad en de Koopmans- en Vissershaven. Als je een potje bij diezelfde ondernemers wil breken voor de toeristische promotiefunc tie van de galerie, krijg je daar geen enkel paar handen voor op elkaar. Als zich hier een C en A vestigt, juicht iedere middenstander. Maar ik zegje, wij zijn een C en A in de kunst". Middenstanders blijken tot grote droefheid van Lucas Markies niet bereid geld uit te trekken voor een schilderij in hun café, restaurant of schoe nenzaak. Terwijl toch voor twee- a driehonderd gulden al iets is weg te halen. Ook voor 1984 heeft de galeriehouder daarom een actie op het pro gramma staan om mensen in de galerie en aan de kunst te krijgen. Voor ƒ78,- kunnen geïnteresseerden een cadeau pakket kopen dat enkele kunstboekjes en setjes prent briefkaarten bevat plus een chèque van 50.-. Die chèque is inwisselbaar bij aankoop van een kunstwerk van min stens vierhonderd gulden. In het land is Galerie Mar quis dank zij de activiteiten van Lucas overigens al lang geen onbekende meer. In lan delijke kunstbladen en in dag bladen is regelmatig over de tentoonstellingen bij deze ga lerie te lezen. Zelfs de televisie wijdde een programma aan een tentoonstelling in Vlissin gen. Het gaf een portret van de Duitse kunstenaar Armin Mehling. „De zaakwaarnemer van Mehling zocht een belangrijke galerie hier in Nederland voor een tentoonstelling. Hij kwam bij ons terecht. Dat zegt toch wel iets. Mehling was een vrij onbekende kunstenaar en we hadden niet verwacht iets te verkopen. Maar juist door die t.v.-uitzending liep het gewel dig. Het lijkt wel alsof dat voor de mensen een soort ver zekering betekent: dat werk is gewogen en goed bevonden. Een lovend artikel in een kwa liteitskrant zegt heel weinig en als het op t.v. is geweest wordt er verkocht. Merkwaar dig, niet?" „Wij zullen de concessie van mooie plaatjeskunst laten zien toch niet doen. De artistieke kwaliteit blijft het uitgangs punt, dat verloochenen wij niet. Of kunstenaars nu be kend of minder bekend zijn, is van minder belang. Van een man als Pat Andrea weet je dat je wat verkoopt. Nicolaas Dings, die nu een tentoonstel ling in de galerie heeft, is een jonge onbekende kunstenaar. Pas na een derde tentoonstel ling ga je daar iets van verko pen. Hetzelfde geldt voor Toon Teeken uit Maastricht. Jeroen Henneman is natuurlijk een commerciële tentoonstelling". „Wij nodigen kunstenaars uit, omdat wij er zelf iets in zien, ook wel op aanbevelin gen van museumconservato- 'ii...in- ea Verschijnt wekelijks gratis huis aan huis op geheel Walcheren. Editie Vlissingen (V). Oplage 22.383, in de gemeenten Valkenisse, Vlissingen en Westkapelle. Editie Middelburg (M). Oplage 22.082, in de gemeenten Arnemuiden, Domburg, Mariekerke, Middelburg en Veere. Advertentie-exploitatie: J. v. Emden, privé Bossenburg 10, Vlissingen, tel. 01184-60369; Jos Rentmeester, privé Hoofdstraat 36, Ovezande, tel. 01195-379. Redacteur: Ad de Jong, privé tel. 01180-26043. Correspondent: Rina Savic, Drivé tel 01184-64630 twee jaar garantie VAN DER MADEN^a&t klaint markt woUtroatpromanaJa) OHM-12605 vrijdoskoopavond MIDDELBURG - Vrijdag 6 januari wordt weer het open snelschaakkampioenschap ge houden van de schaakvereni ging Middelburg. Deelname staat behalve voor de leden open voor leden van andere schaakverenigin gen en voor huisschakers. Voor laatstgenoemden is het een mooie gelegenheid eens met de vereniging te komen kennis maken. Opgave voor deelname vrij dag 6 januari om 19.45 uur in gebouw de Schakel, Bachten- steene 14 te Middelburg. Aan vang der wedstrijden om 20.00 uur. ren of andere deskundigen. Hun werk moet passen in ons tentoonstellingenbeleid. Dat wil zeggen: geen surrealisten, geen figuratieve kunst, geen plastische kunst. Het werk moet meer inhouden dan op het eerste gezicht, de dubbele bodem, er moet ziel inzitten, het moet intensiteit hebben, dan zijn er aansluitingspunten om tot een tentoonstelling te komen". Het tijdschrift Kunstbeeld noemt het soort werk dat Lu cas en zijn vrouw Jenny (zij was echter niet bij het inter view aanwezig) kiezen nieuw figuratief. „Men vindt er voor al de kunstenaars die, met fi guren en voorwerpen die ons op zichzelf vertrouwd zijn, een verbeelding laten ontstaan die een ongewone gevoelswaarde heeft", schrijft Kunstbeeld. De obsessie voor de kunst kostte de familie Markies in de afgelopen vijf galeriejaren rond een miljoen gulden. Lu cas wil iets terugzien voor de ze investering, omdat die goed is voor de binnenstad, voor de toeristen en voor de kunst. „Nu zie ik 't gebeuren dat mensen de kunstenaars direct benaderen omdat zij het werk op een tentoonstelling hier zo mooi vinden. Dat is jammer, want dat zou de doodsklap voor de galerie wezen op den duur. Omdat er hier geen ga lerie-traditie is, worden wij niet in het spel betrokken, zo als bijvoorbeeld in Amster dam gebeurt". „Samenwerking tussen de gemeentelijk galerie Bellamy 19 en Marquis zou mij aan werk helpen en voor de ge meente kostenbesparend kun nen zijn. Op de Kunstmarkt in Amsterdam zie ik mensen van de Vlissingse Culturele Raad rondkijken voor mogelijke toekomstige tentoonstellingen. Dat zou toch in samenwerking met mij kunnen. Ik sta er toch. Bij de SBK kunstuitleen in Goes geldt hetzelfde verhaal. Voor vijftien gulden kan iedereen er een kunstwerk le nen. Dat bevordert de kunst verkoop bepaald niet. Kapi taalkrachtige bedrijen maken ook gebruik van zo'n goedkope mogelijkheid. Bovendien werk van de galerie wordt ook niet door de SBK aangekocht". Om de zaak draaiende te houden, zoekt Markies spon sors voor zijn galerie. Daar naast voert hij ook'een actief wervingsbeleid voor de door hem vertegenwoordigde kun stenaars. Zo is Galerie Mar quis in voor een kunstwerk in het nieuwe kantoor voor de PZEM. Of de enige galerie van gewicht in Zeeland in Vlissin gen zal blijven, zal van de res ponse van de mensen en over heid afhangen. Lucas en Jen ny zijn gehecht aan het mooie plekje met uitzicht op de Wes- terschelde, maar niets is blij vend. „Ik heb een aanbod uit Ant werpen gekregen om in een nieuw congrescentrum een ga lerie in te richten. Ik moet eer lijk zeggen dat ik 't heel ver leidelijk vind om erop in te gaan gezien de problemen hier in Zeeland." De voorstellingen van dit in ternationale gezelschap heb- VOOR DE BETERE OOK voor hoeden petten en bontmutsen St. Jacobsstraat 10 VLISSINGEN (ADVERTENTIE) Vanaf 14 januari starten er weer nieuwe clubs voor begin ners. Aparte clubs voor: INLICHTINGEN EN AANMELDEN Vanaf 2 januari dagelijks van 19-21 uur in de dansschool Burggang 28 (naast de Burgpromenade) te Middelburg, tel. 01180-38370. Of dagelijks per telefoon 01100-20176. GOES - MIDDELBURG - ZIERIKZ MIDDELHARNIS Jac. Valckeplein 4 Goes Tel. 01100-20176 VLISSINGEN - Het Wijkcomité Paauwenburg verwijt het Vlissingse college van B. en W. van de inspraak van buurtbewoners een lachertje te maken. Het gaatom het terrein van de voormalige kleuter school de Zonnebloem en een gebouwtje waar de bewo ners wel een bestemming voor weten. Het wijkcomité vroeg al in de zomer van 1982 om inspraak voor de omwo nenden en herhaalde dit verzoek in augustus 1983. Het dagelijks bestuur van de gemeente beloofde dat, zij het op randvoorwaarden. Ondanks deze belofte werden op 8 no vember 1983 stedebouwkundige voorwaarden, schets- plannen en een tijdsplanning behandeld in de vergade ring van de adviescommissie voor de Ruimtelijke Orde ning. De buurtbewoners hadden graag hun mening gege ven, bijvoorbeeld over de mogelijkheid van opknappen van het gebouwtje voor eigen rekening door de duiven- vereniging. Het wijkcomité heeft het college van B. en W. nu ge vraagd om een gesprek in de eerste week van januari in de hoop zo nog iets te kunnen redden van het gebouw, waarvan de sloop inmiddels al is begonnen. MIDDELBURG - Het in Nederland gevestigde Shusaku Dormu Dance Theatre brengt aanstaande vrijdag in de Middel burgse schouwburg het programma Oblique, te omschrijven als beeldend muziektheater. ben een zeer eigen karakter. Dat komt voort uit de culture le achtergrond van de artis tiek leider, de Japanner Shu saku Takeuchi, die veelvuldig gebruik maakt van zijn kennis van de Japanse klassieke theatervormen, zoals het Noh- en Kabuki-theater. De men ging van deze theatervormen met moderne westerse thea tervormen maakt de program ma's zo interessant. Ine Rietstap schreef in NRC Handelsblad: „In Oblique wordt een raadselachtige hal lucinerende droomwereld ge schapen, bevolkt met vreemde soms groteske wezens. Een wereld waarin poëzie en wreedheid hand in hand gaan en een bizarre schoonheid hebben en waarin muziek een indringende en meeslepende rol speelt. Die muziek, gecom poneerd en uitgevoerd door Gerard Stokkink en Tommy Bachmann, is in alle opzichten subliem door de suggestieve werking die ervan uitgaat". De voorstelling begint om acht uur. Organisatie Stich ting Podiumkunsten Middel burg. MIDDELBURG - Donder dag 5 januari houdt het Mid delburgse vrouwencafé Trui haar nieuwjaarsreceptie in 't Pand aan de Kerksteeg 5 in Middelburg. Van vijf tot negen uur zijn alle vrouwen van harte wel kom. (ADVERTENTIE) Spoedig klaar Tel. afspraken 01184-14533 Hobeinstraat 52, Vlissingen VLISSINGEN - Van maandag 9 tot zaterdag 28 januari is in de hal van het stadhuis in Vlissingen de Nationale Fo- totentoonstelling 1983 te zien. Het thema is: De fotograaf, getuige van zijn tijd". De expositie is tijdens werkdagen gratis te bezoeken van negen tot zes uur. Sinds een aantal jaren organiseert de Bond van Neder landse Amateurfotografen Verenigingen elke twee jaar een nationale fototentoonstelling, waaraan alle in Neder land wonende fotografen mee kunnen doen. Uit het inge zonden werk wordt door een jury een tentoonstelling sa men gesteld, die dan in zo'n tien verschillende plaatsen te zien is. Voor elk van de tentoonstellingen wordt een bepaald thema gekozen waar de fotografen op in moeten spelen. In 1979 was dit „de mens en zijn omgeving", in 1981 „Sporen van de mens" en deze keer dus „De fotograaf, getuige van zijn tijd". De opdracht leverde een groot aantal verschil lendefoto's op. De ene fotograaf stuurde portretten in van punkers, terwijl een ander de met grote kettingen tegen diefstal beveiligde fietsen als een typisch tijdverschijnsel zag. Ook fabrieken, fietscrossers en kraakpanden zijn onder werpen van de ingezonden foto's. Uit de vele zwart-wit- en kleurenfoto's heeft de jury - bestaande uit Robert Broe- re, Paul Huf Arthur Bastiaanse en Niek Franken - drieën zestig foto's geselecteerd. De fototentoonstelling 1983 ging officieel van start in Hilversum op 15 oktober. Voor de eerste keer is de nationale tentoonstelling nu ook in Zeeland te zien, op initiatief van Zeljko Savic, zelf enthousiast amateur-fotograaf. „De expositie is eerst twee weken in het Terneuzens Mu seum te zien geweest „en daar erg goed ontvangen", aldus Savic. „Er gebeurt op dit gebied nog weinig in Zeeland en dat is toch erg jammer, want ook hier zijn genoeg mensen die belangstelling hebben voor fotografie. Doordat ze vaak eerst een eind moeten rijden om een tentoonstelling te kunnen bekijken, zien ze daar dan ook vanaf. Ik vond dan ook dat we de kans die de Fotobond ons bood om de ten toonstelling naar hier te halen niet mochten laten lopen. De Culturele Raad in Vlissingen was direct bereid om een geschikte ruimte te zoeken en mee te werken aan de orga nisatie van deze tentoonstelling". Van de tentoongestelde foto's is een catalogus samen ge steld die voor één gulden verkrijgbaar is tijdens de ope ningsuren van de tentoonstelling. Foto Frans Bellen, Venlo.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1984 | | pagina 1