MEUBELEN ijnmo Fiat 127 completer en voordeliger FIAT BRENGT IN JANUARI UNO-DIESEL UW /7ÜEKE7 DEALER: Nieuwe middenklasser: Regata AUTOBEDRIJF BRITANNIA B.V AUTOVISIE JAARBOEK Wij zijn momenteel aan het verbouwen DE JONGE HOEK VAN DUKE AIITOTID Eerste Zeeuwse Autogarage Blaas SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 21 DECEMBER 1983 ALS U VOOR 17 JANUARI A.S. BIJ ONS EEN NIEUWE FIAT PANDA 45 OF 45 SUPER, FIAT UNO, FIAT RITMO OF FIAT ARGENTA KOOPT, VERSCHAFFEN WIJ U IN SAMENWERKING MET ALCREDIS TOT 2 JANUARI 1985 EEN RENTELOOS KREDIET VOOR 75% VAN DE AANSCHAFPRIJS, TOT EEN MAXIMUM VAN 10.000 GULOEN. UW INRUIL IS WAARSCHIJNLIJK GOED VOOR HET RESTBEDRAG! Profiteer daarom nu van enkele goede aanbiedingen in Graag tot ziens bij wooncentrum IITV* T*f O INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER Herculesweg 12, Middelburg, tel. 01180-12918 Uniek in prijs en prestatie. Dankzij z'n temperament, z'n zuinigheid, z'n royale koffer ruimte en z'n komfort. Wij zijn trots op ons assortiment nieuwe Fiat-automobielen. Daarom nodigen wij u uit om deze week eens een bezoek aan onze showroom te brengen om al deze Fiats te komen bewonderen of een proefrit met de Fiat van uw keuze te maken. Wij hebben nu alle modellen van Fiat voor u klaar staan, w.o. de FIAT PANDA, de auto, waar je iedereen mee uitlacht. De populaire 127, de ideale UNO nummer UNO in zijn klasse. Daar hoort u in 1984 meer van. De complete RITMO-lijn, w.o. de razendsnelle ABARTH 130 TC en de beeldschone BERTONE CABRIO. Nu ook de nieuwe REGATA, w.o. de exclusieve ENERGY-SAVING. Met het CITY-MATIC, systeem nog uniek in de autowereld, bij Fiat al standaard. En natuurlijk de luxueuze ARGENTA. Al deze Fiats zijn UNIEK IN PRIJS EN PRE STA TIE Uniek in prijs en prestatie. Dankzij z'n peifekte uitrusting, z'n hoge prestaties en z'n komfort. HAT. UNIEK IN PRIJS EN PRESTATIE. BBESOl Fiat Ritmo ook als 105 TC en Abarth 130 TC uitvoering, goed voor zo'n 200 km/uur. Al deze auto's staan nu in de showroom van Industrieweg 19 - Vlissingen - 01184-17736 Uniek in prijs en prestatie. Dankzij z'n motorische kwaliteitea z'n lage ver bruik en z'n vele gebruiksmogelijkheden. Uniek in prijs en prestatie. Dankzij z'n bewezen betrouwbaarheid, z'n hoge prestaties en z'n lage benzineverbruik Uniek in prijs en prestatie. Dankzij z'n binnenruimte, keuze in modellen, kompleetheid en moderne vormgeving 311 NU HALEN, IN 1985 PAS BETALEN! Dorpsstr. 123 Stenevate 2 Heinkenszand sche gegevens en afbeeldingen van de In 1984 in Nederland lever bare automerken, -typen en -uit voeringen; Een resumé van 50 Autovisie-tests; Alle denkbare in formatie over caravans en kam peerauto's; De opmars van de auto-elektronika; De techniek voor comfort en veiligheid; Een boeien de uiteenzetting over de rallysport met prachtige kleurenfoto's; Nieu we ontwikkelingen bij de dieselmo tor; Meer kilometers met de nieuwe generatie autobanden; Een prijs lijst van alle in Nederland in 1984 verkrijgbaar automobielen; De tra ditionele prijsvraag met fraaie prij zen (Prijs: ƒ31,50, Uitgave: BV Uitgeversmaatschappij Annoventu- ra, Amsterdam), Fiat houdt het model 127 nog in haar programma, ondanks dal ii daar nu zowel de Pknda als de Uno tegenover staan. De 127 is echter altijd een zeer gewild autootje geweest, een echte top per, en nog steeds zijn er vele mensen die aan dit modelletje de voorkeur geven boven de wat vierkante Panda of Uno. Fiat maakt het die mensen in feite nog makkelijker, behalve dat zij die 127, die na nu wel uit Brazilië komt, in het programma houdt, heeft zij de prijs ervan drastisch verlaagd, terwijl de auto zelf moderner en completer is geworden. De bijzonder com plete Fiat 127 kost nu maar f 11.900- Het is de zeer complete uit voering met de 1050 motor en de 5 versnellingsbak. In feite is dit het meest gevraagde model met de voor dit type auto be hoorlijk sterke motor, 1049 cc, 50 PK 77.4Nm als koppel, en zuinige motor met de 5 bak bij 90 km/u 1:20 en bij 120 km/u 1:13. De top bedraagt ruim 135 km/u, de acceleratie van 0-100 km/u verloopt in 17.5 sec. Kort samengevat heeft de nieuwe 127 de volgende uiterlij ke wijzigingen ondergaan: een nieuwe grille met het family fee ling logo", nieuwe rechthoekige koplampen, nieuwe zijstrips, een nieuw model buitenspiegel, enigszins gewijzigde achterzijde met standaard achteruitrijlam- pen, mistlampen en een wis-was installatie op de achteruit, die uiteraard ook verwarming heeft. De nieuwe Fiat is leverbaar in de kleuren rood, wit, azurblauw, beige en grijs metallic. Ook het interieur is enigszins gewijzigd. Het tweespakige stuurwiel is van een nieuw ont werp en de stoelen zijn van een andere bekleding voorzien. Ove rigens is het interieur gelijk aan dat van de Superversie uit de voorgaande serie. De binnenaf werking is in de kleuren grijs en beige. Flat heeft op de internationale Automobieltentoonstelling Frankfurt de nieuwe Fiat Regata geïntroduceerd. Het was geen verrassing want de Regata was al maanden van te voren aange kondigd en misschien zelfs Ja ren tevoren, want zijn voorgan ger de 131 ging de laatste Jaren helemaal niet meer en was hoognodig aan vervanging toe. Maar Fiat heeft zich eerst een goede plaats verworven In het kleine segment middels de nieu we Panda en Uno en gaat nu doorstoten naar de hogere re gionen. De nieuwe Regata moet dat waar maken en Fiat Auto Ne derland verwacht er In 1984 ze ker zo'n 3000 van te verkopen In ons land. Later zal mogelijk ook de Argenta, voorheen 132, aan de beurt komen. Voor 1984 moet die Argenta het nog met een fa- ce-llft doen. De Regata gaat de plaats inne men van de oude 131, het zal dus duidelijk zijn dat hij ongeveer ge lijkwaardige afmetingen gaat voe ren. Uiterlijk toont hij dan ook dui delijk als opvolger van de 131Ve len zullen er echter ook een ge zicht van de Ritmo in herkennen, menigmaal is de Rgata dan ook als een Ritmo met een, kofferbak be stempeld. Toch vinden wij dat die Regata zondermeer als nieuw mo del beschouwd mag worden. Na tuurlijk heeft hij wat van de 131 en de Ritmo, hij hoort immers thuis in de Fiat-familie, er is echter zoveel veranderd dat hij uiterlijk alswel in nerlijk en technisch als een heel nieuwe auto is te beschouwen. De Regata zal ook andere aanduidin gen gaan voeren, hij gaat de uitge stippelde lijn van de overige nieu we Fiats opnemen en krijgt het aantal PK's als aanduiding. Dus net zoals bij de Panda en Uno (Panda 34, Uno 45), alsook bij de Fiat brengt in januari de Uno die sel naar Nederland. De Fiat Uno is begin dit jaar geïntroduceerd en vanaf dat moment verkrijgbaar in 3 motor-versies namelijk een 900, 1100 en 1300 cc, met in de 900 serie nog een extra zuinige versie. In Italië is inmiddels ook de Uno met dieselmotor leverbaar, immers in het land van herkomst liep al de Fiat 127 diesel en de kleine bestel- versie Fiorino diesel. De Fiat Uno heeft een kleine dieselmotor, te za- men met Daihatsu, met een nog kleinere dieselmotor in de Chara- r, zorgt Fiat voor een doorbraak het kleine dieselsegment. v De redenen om een diesel te ko pen zijn sterk afhankelijk van een aantal factoren, maar zeker ook van de belastingen en brandstof prijzen in de betreffende landen. Vroeger werden diesels hoofdza-' kelijk gekocht voor zakelijk ge bruik, waarbij dan de nadruk lag op veel kilometers. Niettemin kwam ook heel duidelijk aan het licht dat een diesel zuiniger met zijn brandstof omsprong dan een benzinewagen en door zijn (zwaar dere) constructie ook veel langer meeging. Later kwam daar dan het milieu-aspect bij, een diesel is net als een LPG-auto veel milieuvrien delijker dan een benzine-auto. Zo zijn er dus vele voordelen aan een diesel, nadelen waren er ook na melijk een diesel stonk, maakte herrie en was lui en vervolgens was ook de investering nogal groot, een diesel was namelijk veel duurder dan een benzineversie. Dat alles is eigenlijk allemaal opge lost, er zijn snelle, stille en niet stin kende diesels en ook het prijsver schil diesel- en benzineversie is echt niet meer zo groot. Daarbij gevoegd voor ons land de aanzien lijk goedkopere diesel brandstof prijs en de voordelen van een die sel gaan de overhand krijgen. Blijft dat er voor een diesel meer wegenbelasting moet worden be taald, maar juist bij een kleine per- sonendiesel met een niet zo hoog gewicht is dat verschil relatief niet zo groot. Kortom omgerekend, de meerprijs voor de diesel en de ho gere wegenbelasting tegenover het zuiniger rijden, de lage brandstof prijs, de lange levensduur enz. wordt zo'n kleine diesel al heel snel rendabel bij zo'n 10.000 tot 15.000 kilometer per jaar, daarna gaat men dus duidelijk in de winst rijden. Het één en ander moge ook blijken uit de vraag naar diesels. Tien jaar terug, in 1973, was het personenwagen dieselpercentage slechts 2,5%, nu is dat al 11% en dat geldt dan voor heel Europa. Ita lië en Nederland steken nog gun stiger af. De nieuwe Uno diesel zal zich dan ook zeker een plaats op de markt weten te veroveren. De Fiat Uno diesel wordt gele verd in twee versies; als stan daard driedeurs en als vijfdeurs Super. Zowel aan de binnen- als buitenzijde is de dieseluitvoe ring gelijk aan de benzineversie, met uitzondering van het type plaatje. Ook de keus in kleuren is identiek. De stoffering en be kleding binnen harmoniëren met de kleuren van het lakwerk. Wat de uitrusting betreft, be schikken zowel de Uno diesel als de benzineversie over de volgende specificaties; 5-bak, oliedrukmeter, watertemperatuurmeter, handgas, waarschuwingslampje voor over verhitting en een gelaagde voor ruit. In vergelijking met andere die selmotoren zonder compressor heeft de motor van de Uno een specifiek vermogen dat tot de bes te van deze categorie gerekend kan worden. Het is een viercilinder van 1301 cm3 inhoud, met voor- verbrandingskamers, afgeleid van de benzinemotor. De compressie- verhouding is 20 op 1 en hij levert 45 pk (33 kW) bij 5.000 min-1De bovenliggende nokkenas wordt aangedreven door een getande riem en de brandstof wordt toege voerd via een Bosch inspuitpomp. Op wat extra verstevigingen en wat modificaties na is de Uno die sel verder gelijk aan de Uno benzi neversie. De topsnelheid van de diesel gaat volgens de importeur (immers wij hebben er zelf niet mee gereden) 140 km/u. bedra gen, de acceleratie van 0-100 km/u. verloopt in 20.6 sec., het verbruik bij 90 km/u. ligt rond 1:21,3 bij 120 km/u. 1:15,4 en in stadsverkeer 1:15,8, gemiddeld wordt een verbruik van 1:17 aan gegeven. De test destijds van de Uno 1300 benzineversie leverde ons een gemiddeld verbruik van 1:14 op. Tot slot dan de prijs, de£e zal volgens de importeur komen te liggen tussen de 17 en 18 duizend gulden. De Uno 1300 benzinever sie kost 17.190,-, dus tussen de beide 1300 motoren benzine en diesel is het prijsverschil al nihil, wie uitgaat van de goedkoopste Uno, de 45, met 903 cc., 45 PK motor komt aan een prijsverschil van 3 a 4 duizend gulden, de Uno 45 kost namelijk 13.690,- maar deze is dus duidelijk kaler en met 4-bak. „Dit al weer voor de zesde maal verschijnende jaarboek Is het meest uitgebreide auto-na- slagwerk in het Nederlandse taalgebied. De redactie van het gezaghebbende blad Autovisie, onder wiens supervisie dit lijvig werk - 548 blz. - tot stand is ge komen, houdt de lezer volledig op de hoogte van al het nieuws en de nieuwste ontwikkeling in auto-land. De 50 autotests geven u rijin- drukken en technische informatie over een aantal in Nederland veel gekochte automobielen. Zij kun nen voor u een hulpmiddel zijn bij de aanschaf van uw toekomstige auto, of helpen u bij het vormen van uw mening over de vermelde merken en typen. In het rijk geïllu streerde catalogusgedeelte (ruim 250 blz.) treft u alle gegevens be treffende uitvoering, technische specificaties, prestaties en prijzen van meer dan 300 in 1984 op de Nederlandse markt verkrijgbare personenauto's. En dan hebben we het niet over alle Fords, Opeis, Honda's, Austins, BMW's, Citroëns enz., maar ook over merken zoals Desande, Morgan, Lotus, Maserati, Isuzu, Ruska Buggies, Spartan enz. Het Autovisie Jaarboek 84 met zijn 548 bladzijden, geïllustreerd met honderden foto's en tekenin gen in zwartwit en in kleur biedt u - en nu nog even alles op een rij - de volgende onderwerpen: Techni- anno open huis met een vijfversnellingsbak. De Re gata is een moderne vierdeurs, 3- volume Sedan. Lengte 4.26 m, breedte 1.65 m, hoogte 1.40 m. Het brandstofverbruik is buitenge woon laag. Voor de passagiers is meer dan voldoende ruimte aanwezig en de bagageruimte is bijzonder ruim, 513 dm3 (ISO). Het interieur is erg comfortabel en de prestaties beho ren tot de beste in de klasse. De Regata 100S heeft een maxi mum snelheid van 180 km/h. Ac celeratie met staande start van 0- 1000 meter in 32 seconden. De ES (extra zuinige) versie loop meer dan 19 kilometer op één liter benzi ne bij een constante snelheid van 90 km/h. De auto heeft ook een aantal technische vernieuwingen, waar onder het door Fiat gepatenteerde Citymatic-systeem op de ES versie, dat het benzineverbruik in de stad vermindert. Citymatic stopt de mo tor automatisch bij het stoppen van de auto en deze begint weer te lo pen wanneer het koppelingspedaal wordt ingetrapt. De Nederlandse introductie zal rond de jaarwisseling plaatsvinden. Ritmo (Ritmo 65, 85, 105, enz) krij gen wij bij de Regata, een Regata 70, een 85, een 100, enz., de die selversie krijgt gewoon de naam Regata 1.7D. De Regata heeft een dwarsge- plaatste motor voorin, voorwielaan drijving, onafhankelijke ophanging van alle vier wielen, schijfremmen voor en bekrachtigde remmen. De Regata heeft vier verschillen de motoren: 1300 en 1500 cc met enkele bovenliggende nokkenas, een 1600 cc met dubbele boven liggende nokkenas en een 1700 cc Diesel. Alle versies zijn uitgerust

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1983 | | pagina 11