MEUBELEN
ijnmo
Fiat 127 completer
en voordeliger
FIAT BRENGT IN JANUARI UNO-DIESEL
UW /7ÜEKE7 DEALER:
Nieuwe middenklasser: Regata
AUTOBEDRIJF BRITANNIA B.V
AUTOVISIE JAARBOEK
Wij zijn momenteel
aan het verbouwen
DE JONGE HOEK VAN DUKE
AIITOTID
Eerste Zeeuwse Autogarage Blaas
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 21 DECEMBER 1983
ALS U VOOR 17 JANUARI A.S. BIJ ONS EEN NIEUWE FIAT PANDA 45 OF 45 SUPER,
FIAT UNO, FIAT RITMO OF FIAT ARGENTA KOOPT, VERSCHAFFEN WIJ
U IN SAMENWERKING MET ALCREDIS TOT 2 JANUARI 1985 EEN RENTELOOS KREDIET
VOOR 75% VAN DE AANSCHAFPRIJS, TOT EEN MAXIMUM VAN 10.000 GULOEN.
UW INRUIL IS WAARSCHIJNLIJK GOED VOOR HET RESTBEDRAG!
Profiteer daarom nu van enkele goede aanbiedingen in
Graag tot ziens bij wooncentrum
IITV* T*f O
INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER
Herculesweg 12, Middelburg, tel. 01180-12918
Uniek in prijs en prestatie. Dankzij z'n
temperament, z'n zuinigheid, z'n royale koffer
ruimte en z'n komfort.
Wij zijn trots op ons assortiment nieuwe
Fiat-automobielen. Daarom nodigen wij u uit om
deze week eens een bezoek aan onze showroom te
brengen om al deze Fiats te komen bewonderen of
een proefrit met de Fiat van uw keuze te maken. Wij
hebben nu alle modellen van Fiat voor u klaar
staan, w.o. de FIAT PANDA, de auto, waar je
iedereen mee uitlacht. De populaire 127, de ideale
UNO nummer UNO in zijn klasse. Daar hoort u in
1984 meer van. De complete RITMO-lijn, w.o. de
razendsnelle ABARTH 130 TC en de beeldschone
BERTONE CABRIO. Nu ook de nieuwe REGATA,
w.o. de exclusieve ENERGY-SAVING. Met het
CITY-MATIC, systeem nog uniek in de autowereld,
bij Fiat al standaard. En natuurlijk de luxueuze
ARGENTA. Al deze Fiats zijn
UNIEK IN PRIJS EN PRE STA TIE
Uniek in prijs en prestatie. Dankzij
z'n peifekte uitrusting, z'n hoge prestaties en z'n
komfort.
HAT. UNIEK IN PRIJS EN PRESTATIE. BBESOl
Fiat Ritmo ook als 105 TC en Abarth 130 TC
uitvoering, goed voor zo'n 200 km/uur.
Al deze auto's staan nu in de showroom van
Industrieweg 19 - Vlissingen - 01184-17736
Uniek in prijs en prestatie.
Dankzij z'n motorische kwaliteitea z'n lage ver
bruik en z'n vele gebruiksmogelijkheden.
Uniek in prijs en prestatie.
Dankzij z'n bewezen betrouwbaarheid, z'n hoge
prestaties en z'n lage benzineverbruik
Uniek in prijs en prestatie.
Dankzij z'n binnenruimte, keuze in modellen,
kompleetheid en moderne vormgeving
311
NU HALEN, IN 1985
PAS BETALEN!
Dorpsstr. 123 Stenevate 2 Heinkenszand
sche gegevens en afbeeldingen
van de In 1984 in Nederland lever
bare automerken, -typen en -uit
voeringen; Een resumé van 50
Autovisie-tests; Alle denkbare in
formatie over caravans en kam
peerauto's; De opmars van de
auto-elektronika; De techniek voor
comfort en veiligheid; Een boeien
de uiteenzetting over de rallysport
met prachtige kleurenfoto's; Nieu
we ontwikkelingen bij de dieselmo
tor; Meer kilometers met de nieuwe
generatie autobanden; Een prijs
lijst van alle in Nederland in 1984
verkrijgbaar automobielen; De tra
ditionele prijsvraag met fraaie prij
zen (Prijs: ƒ31,50, Uitgave: BV
Uitgeversmaatschappij Annoventu-
ra, Amsterdam),
Fiat houdt het model 127 nog
in haar programma, ondanks dal
ii daar nu zowel de Pknda als de
Uno tegenover staan. De 127 is
echter altijd een zeer gewild
autootje geweest, een echte top
per, en nog steeds zijn er vele
mensen die aan dit modelletje de
voorkeur geven boven de wat
vierkante Panda of Uno.
Fiat maakt het die mensen in
feite nog makkelijker, behalve
dat zij die 127, die na nu wel uit
Brazilië komt, in het programma
houdt, heeft zij de prijs ervan
drastisch verlaagd, terwijl de
auto zelf moderner en completer
is geworden. De bijzonder com
plete Fiat 127 kost nu maar
f 11.900-
Het is de zeer complete uit
voering met de 1050 motor en
de 5 versnellingsbak. In feite is
dit het meest gevraagde model
met de voor dit type auto be
hoorlijk sterke motor, 1049 cc,
50 PK 77.4Nm als koppel, en
zuinige motor met de 5 bak bij
90 km/u 1:20 en bij 120 km/u
1:13. De top bedraagt ruim 135
km/u, de acceleratie van 0-100
km/u verloopt in 17.5 sec.
Kort samengevat heeft de
nieuwe 127 de volgende uiterlij
ke wijzigingen ondergaan: een
nieuwe grille met het family fee
ling logo", nieuwe rechthoekige
koplampen, nieuwe zijstrips, een
nieuw model buitenspiegel,
enigszins gewijzigde achterzijde
met standaard achteruitrijlam-
pen, mistlampen en een wis-was
installatie op de achteruit, die
uiteraard ook verwarming heeft.
De nieuwe Fiat is leverbaar in de
kleuren rood, wit, azurblauw,
beige en grijs metallic.
Ook het interieur is enigszins
gewijzigd. Het tweespakige
stuurwiel is van een nieuw ont
werp en de stoelen zijn van een
andere bekleding voorzien. Ove
rigens is het interieur gelijk aan
dat van de Superversie uit de
voorgaande serie. De binnenaf
werking is in de kleuren grijs en
beige.
Flat heeft op de internationale
Automobieltentoonstelling
Frankfurt de nieuwe Fiat Regata
geïntroduceerd. Het was geen
verrassing want de Regata was
al maanden van te voren aange
kondigd en misschien zelfs Ja
ren tevoren, want zijn voorgan
ger de 131 ging de laatste Jaren
helemaal niet meer en was
hoognodig aan vervanging toe.
Maar Fiat heeft zich eerst een
goede plaats verworven In het
kleine segment middels de nieu
we Panda en Uno en gaat nu
doorstoten naar de hogere re
gionen. De nieuwe Regata moet
dat waar maken en Fiat Auto Ne
derland verwacht er In 1984 ze
ker zo'n 3000 van te verkopen In
ons land. Later zal mogelijk ook
de Argenta, voorheen 132, aan
de beurt komen. Voor 1984 moet
die Argenta het nog met een fa-
ce-llft doen.
De Regata gaat de plaats inne
men van de oude 131, het zal dus
duidelijk zijn dat hij ongeveer ge
lijkwaardige afmetingen gaat voe
ren. Uiterlijk toont hij dan ook dui
delijk als opvolger van de 131Ve
len zullen er echter ook een ge
zicht van de Ritmo in herkennen,
menigmaal is de Rgata dan ook als
een Ritmo met een, kofferbak be
stempeld. Toch vinden wij dat die
Regata zondermeer als nieuw mo
del beschouwd mag worden. Na
tuurlijk heeft hij wat van de 131 en
de Ritmo, hij hoort immers thuis in
de Fiat-familie, er is echter zoveel
veranderd dat hij uiterlijk alswel in
nerlijk en technisch als een heel
nieuwe auto is te beschouwen. De
Regata zal ook andere aanduidin
gen gaan voeren, hij gaat de uitge
stippelde lijn van de overige nieu
we Fiats opnemen en krijgt het
aantal PK's als aanduiding. Dus
net zoals bij de Panda en Uno
(Panda 34, Uno 45), alsook bij de
Fiat brengt in januari de Uno die
sel naar Nederland. De Fiat Uno is
begin dit jaar geïntroduceerd en
vanaf dat moment verkrijgbaar in 3
motor-versies namelijk een 900,
1100 en 1300 cc, met in de 900
serie nog een extra zuinige versie.
In Italië is inmiddels ook de Uno
met dieselmotor leverbaar, immers
in het land van herkomst liep al de
Fiat 127 diesel en de kleine bestel-
versie Fiorino diesel. De Fiat Uno
heeft een kleine dieselmotor, te za-
men met Daihatsu, met een nog
kleinere dieselmotor in de Chara-
r, zorgt Fiat voor een doorbraak
het kleine dieselsegment.
v De redenen om een diesel te ko
pen zijn sterk afhankelijk van een
aantal factoren, maar zeker ook
van de belastingen en brandstof
prijzen in de betreffende landen.
Vroeger werden diesels hoofdza-'
kelijk gekocht voor zakelijk ge
bruik, waarbij dan de nadruk lag
op veel kilometers. Niettemin
kwam ook heel duidelijk aan het
licht dat een diesel zuiniger met
zijn brandstof omsprong dan een
benzinewagen en door zijn (zwaar
dere) constructie ook veel langer
meeging. Later kwam daar dan het
milieu-aspect bij, een diesel is net
als een LPG-auto veel milieuvrien
delijker dan een benzine-auto. Zo
zijn er dus vele voordelen aan een
diesel, nadelen waren er ook na
melijk een diesel stonk, maakte
herrie en was lui en vervolgens
was ook de investering nogal
groot, een diesel was namelijk veel
duurder dan een benzineversie.
Dat alles is eigenlijk allemaal opge
lost, er zijn snelle, stille en niet stin
kende diesels en ook het prijsver
schil diesel- en benzineversie is
echt niet meer zo groot. Daarbij
gevoegd voor ons land de aanzien
lijk goedkopere diesel brandstof
prijs en de voordelen van een die
sel gaan de overhand krijgen.
Blijft dat er voor een diesel meer
wegenbelasting moet worden be
taald, maar juist bij een kleine per-
sonendiesel met een niet zo hoog
gewicht is dat verschil relatief niet
zo groot. Kortom omgerekend, de
meerprijs voor de diesel en de ho
gere wegenbelasting tegenover het
zuiniger rijden, de lage brandstof
prijs, de lange levensduur enz.
wordt zo'n kleine diesel al heel
snel rendabel bij zo'n 10.000 tot
15.000 kilometer per jaar, daarna
gaat men dus duidelijk in de winst
rijden. Het één en ander moge ook
blijken uit de vraag naar diesels.
Tien jaar terug, in 1973, was het
personenwagen dieselpercentage
slechts 2,5%, nu is dat al 11% en
dat geldt dan voor heel Europa. Ita
lië en Nederland steken nog gun
stiger af. De nieuwe Uno diesel zal
zich dan ook zeker een plaats op
de markt weten te veroveren.
De Fiat Uno diesel wordt gele
verd in twee versies; als stan
daard driedeurs en als vijfdeurs
Super. Zowel aan de binnen- als
buitenzijde is de dieseluitvoe
ring gelijk aan de benzineversie,
met uitzondering van het type
plaatje. Ook de keus in kleuren
is identiek. De stoffering en be
kleding binnen harmoniëren met
de kleuren van het lakwerk.
Wat de uitrusting betreft, be
schikken zowel de Uno diesel als
de benzineversie over de volgende
specificaties; 5-bak, oliedrukmeter,
watertemperatuurmeter, handgas,
waarschuwingslampje voor over
verhitting en een gelaagde voor
ruit.
In vergelijking met andere die
selmotoren zonder compressor
heeft de motor van de Uno een
specifiek vermogen dat tot de bes
te van deze categorie gerekend
kan worden. Het is een viercilinder
van 1301 cm3 inhoud, met voor-
verbrandingskamers, afgeleid van
de benzinemotor. De compressie-
verhouding is 20 op 1 en hij levert
45 pk (33 kW) bij 5.000 min-1De
bovenliggende nokkenas wordt
aangedreven door een getande
riem en de brandstof wordt toege
voerd via een Bosch inspuitpomp.
Op wat extra verstevigingen en
wat modificaties na is de Uno die
sel verder gelijk aan de Uno benzi
neversie. De topsnelheid van de
diesel gaat volgens de importeur
(immers wij hebben er zelf niet
mee gereden) 140 km/u. bedra
gen, de acceleratie van 0-100
km/u. verloopt in 20.6 sec., het
verbruik bij 90 km/u. ligt rond
1:21,3 bij 120 km/u. 1:15,4 en in
stadsverkeer 1:15,8, gemiddeld
wordt een verbruik van 1:17 aan
gegeven. De test destijds van de
Uno 1300 benzineversie leverde
ons een gemiddeld verbruik van
1:14 op. Tot slot dan de prijs, de£e
zal volgens de importeur komen te
liggen tussen de 17 en 18 duizend
gulden. De Uno 1300 benzinever
sie kost 17.190,-, dus tussen de
beide 1300 motoren benzine en
diesel is het prijsverschil al nihil,
wie uitgaat van de goedkoopste
Uno, de 45, met 903 cc., 45 PK
motor komt aan een prijsverschil
van 3 a 4 duizend gulden, de Uno
45 kost namelijk 13.690,- maar
deze is dus duidelijk kaler en met
4-bak.
„Dit al weer voor de zesde
maal verschijnende jaarboek Is
het meest uitgebreide auto-na-
slagwerk in het Nederlandse
taalgebied. De redactie van het
gezaghebbende blad Autovisie,
onder wiens supervisie dit lijvig
werk - 548 blz. - tot stand is ge
komen, houdt de lezer volledig
op de hoogte van al het nieuws
en de nieuwste ontwikkeling in
auto-land.
De 50 autotests geven u rijin-
drukken en technische informatie
over een aantal in Nederland veel
gekochte automobielen. Zij kun
nen voor u een hulpmiddel zijn bij
de aanschaf van uw toekomstige
auto, of helpen u bij het vormen
van uw mening over de vermelde
merken en typen. In het rijk geïllu
streerde catalogusgedeelte (ruim
250 blz.) treft u alle gegevens be
treffende uitvoering, technische
specificaties, prestaties en prijzen
van meer dan 300 in 1984 op de
Nederlandse markt verkrijgbare
personenauto's. En dan hebben
we het niet over alle Fords, Opeis,
Honda's, Austins, BMW's, Citroëns
enz., maar ook over merken zoals
Desande, Morgan, Lotus, Maserati,
Isuzu, Ruska Buggies, Spartan
enz.
Het Autovisie Jaarboek 84 met
zijn 548 bladzijden, geïllustreerd
met honderden foto's en tekenin
gen in zwartwit en in kleur biedt u -
en nu nog even alles op een rij - de
volgende onderwerpen: Techni-
anno open huis
met een vijfversnellingsbak. De Re
gata is een moderne vierdeurs, 3-
volume Sedan. Lengte 4.26 m,
breedte 1.65 m, hoogte 1.40 m.
Het brandstofverbruik is buitenge
woon laag.
Voor de passagiers is meer dan
voldoende ruimte aanwezig en de
bagageruimte is bijzonder ruim,
513 dm3 (ISO). Het interieur is erg
comfortabel en de prestaties beho
ren tot de beste in de klasse.
De Regata 100S heeft een maxi
mum snelheid van 180 km/h. Ac
celeratie met staande start van 0-
1000 meter in 32 seconden. De ES
(extra zuinige) versie loop meer
dan 19 kilometer op één liter benzi
ne bij een constante snelheid van
90 km/h.
De auto heeft ook een aantal
technische vernieuwingen, waar
onder het door Fiat gepatenteerde
Citymatic-systeem op de ES versie,
dat het benzineverbruik in de stad
vermindert. Citymatic stopt de mo
tor automatisch bij het stoppen van
de auto en deze begint weer te lo
pen wanneer het koppelingspedaal
wordt ingetrapt.
De Nederlandse introductie zal
rond de jaarwisseling plaatsvinden.
Ritmo (Ritmo 65, 85, 105, enz) krij
gen wij bij de Regata, een Regata
70, een 85, een 100, enz., de die
selversie krijgt gewoon de naam
Regata 1.7D.
De Regata heeft een dwarsge-
plaatste motor voorin, voorwielaan
drijving, onafhankelijke ophanging
van alle vier wielen, schijfremmen
voor en bekrachtigde remmen.
De Regata heeft vier verschillen
de motoren: 1300 en 1500 cc met
enkele bovenliggende nokkenas,
een 1600 cc met dubbele boven
liggende nokkenas en een 1700 cc
Diesel. Alle versies zijn uitgerust