Ford vernieuwde Fiesta zeer grondig JAllTnTIOt 'AUTOTIPS OVER PRAKTISCH GESPROKEN. OUTER WONDERGEM MELSE Ter.""f OCCASION CENTRUM NISSAN KOM, KIJK EN VERGELIJK DE PRIJZEN ALLEEN BIJ FIAT! Nieuw front INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER Interieur NISSAN Twee zuinige werkpaarden uit de succesvolle Sunny-serie van Nissan. De eerste een rasechte bestelwagen. Voor elke branche. Hoog nuttig laadvermogen (495 kg), goedkoop in aanschaf en onderhoud. Praktisch en comfortabel. Tilhoogte slechts 56 cm. Pittige, zuinige 1.3 liter benzinemotor (1 op 17,2 bij 90 km/h constant volgens ECE-norm).* De Stationwagon is een échte combinatie-wagen. Ideaal voor zakelijk en particulier ge bruik. Biedt royaal ruimte aan 5 volwassenen of in een handomdraai aan 500 kg nuttige lading. Kortom, twee fantastische auto's van Nissan die zaken en privé perfect combineren. Kom bij ons langs. Sunny Bestelwagen 11.600.- excl. BTW (13.688.-incl. BTW). Sunny Stationwagon 17.700.-incl. BTW. Kanaalstraat 75 - Oost-Souburg - Tel. 67658 werkplaats: Julianastraat 26, tel. 61844. FIAT PANDA 45 VANAF 13.150,- FIAT UN0VANAF14.39O,- Profiteer nü van de grandioze voordeelaktie van Fiat en z'n dealers; nu halen, in 1985 pas betalen Als u vóór 17 januari as. een van de hier afgebeelde Fiats koopt dan krijgt u een renteloos krediet* tot 75% van de aanschafprijs. Met een maximum van 10.000 gulden Dat betekent bij inruil van uw huidige auto in de meeste gevallen dat u inderdaad geen cent hoeft mee te nemen Omdat de inruilwaarde dan het restbedrag compenseert U betaalt uw nieuwe Fiat dus pas op 2 januari 1985, als u al weer Nieuwjaar aan het vieren bent Na 2 januari 1985 kan uw nieuwe Fiat op de normale kondities gewoon worden doorgefinancierd. Wat dat betreft kunt u dus ook 1985 al opgemimd tegemoetzien Wie nu beslist kan binnenkort al lekker rondtoeren in een nieuwe Fiat Dat kan een Fiat Panda 45 zijn Met z'n verbazingwekkende binnen ruimte, frappante zuinigheid en lollige mogelijkheden die variëren van reiswieg tot tweepersoonsbed. Of de extra luxueuze Panda 45 Super, waar het helemaal lachen is ge blazen Dat kan de sensationele, sukses- volle Fiat Uno zijn Met z'n riante binnenruimte, z'n voorbeeldige weglig- ging en z'n markante uiterlijk Of de Fiat Ritmo, die met recht de ruimste familie-bolide in z'n prijsklasse wordt genoemd Of natuurlijk de onlangs nog weer geheel vernieuwde Fiat Aigenta, die u nu echt moet pan beleven om het te geloven Uw Fiat dealer laat u graag kennis maken met het model van uw keuze. HAT. UNIEK IN PRUS EN PRESTATIE. MIDDELBURG: EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE BLAAS, HERCULESWEG12, TEL 01180 -12918. OOSTKAPELLE: AUTOBEDRIJF DUYVELAAR, DOMBURGSEWEG 83, TEL 01188-1569. VUSSINGEN: AUTOBEDRIJF "BRITANNIA" B.V., INDUSTRIEWEG 19, TEL 01184-17736. 326 DE SCHELDEBODE AFD. VERKOOP INRUIL - GARANTIE - FINANCIERING SEROOSKERKE Fords succesvolle Fiësta modellen- serie is belangrijk verbeterd. Dras tische wijzigingen aan de aandrij- faggregaten, belangrijk verbeterd. Drastische wijzigingen aan de aan- drijfaggregaten, de carrosserie, het onderstel en het interieur hebben geleid tot een aanzienlijke verbete ring van het brandstofverbruik, het verwarmings- en ventilatiesysteem, het comfort en de bestuurderser- gonomie van Fords kleinste perso nenwagenmodel, waarvan al meer dan 21 miljoen exemplaren zijn verkocht sinds de introductie in 1976. Onder meer de afgeronde neus van de nieuwe Fiësta gaat een. vol ledig nieuw geconstrueerd carros seriefront schuil dat de inbouw mo gelijk maakt van de Ford 1600 die selmotor, vijfversnellingsbakken en 1,3 en 1,6 liter CVH-motoren - al deze componenten worden voor het eerst in de Fiësta toegepast. De voorwielophanging, stuurinrichting en remmen zijn eveneens geheel nieuw, terwijl door een derdere perfectionering van de 1,0 en 1,1 liter motoren een sterk verlaagd brandstofverbruik is bereikt. De Fiësta 1,6 Diesel verbruikt 3,8 1 100 km bij 90 km/h (1:26,3) en is hiermee de zuinigste auto in Europa. Bij de overige modellen is een sterke daling van het brand stofverbruik gerealiseerd; de Fiësta 1.1 bijvoorbeeld is 18 tot 30 pro cent zuiniger geworden. Daarente gen zijn de prestaties opmerkelijk höog: zo heeft de Fiësta XR2 een topsnelheid van meer dan 175 km/h. De nieuwe modellenserie bestaat uit topsnelheid van meer dan 175 km/h. De nieuwe model lenserie bestaat uit de Fiësta, Fiës ta L, Fiësta Ghia en Fiësta XR2; bovendien is als nieuwe Fiësta's hebben een aanzienlijk hger uitrus tingsniveau dan voorheen en zijn o.a. voorzien van een nieuw ver warmings- en ventilatiesysteem, alsmede een nieuw dashboard met een ergonomisch verbeterde groe pering van de instrumenten en be dieningsorganen. De 1.0 en 1.1- varianten van de Fiësta zijn vanaf september in geheel Europa lever baar, terwijl de overige varianten aan het einde van 1983 en het be gin van 1984 zullen volgen. De ijeuwe Fiësta is het zevende nieu- produkt dat door Ford wordt 3ïntroduceerd in 1983, een jaar arin het concern één miljard dollar zal investeren en produkt- vernieuwingen met een frequentie van ruim één per maand. De belangrijkste verandering aan de nieuwe Fiësta is het van af de voorruitstijlen geheel nieuw geconstrueerd front, dat herkenbaar is aan de meer afge ronde neus en de sterker aflo pende motorkap. Dit draagt bij tot een lagere luchtweerstand- coëfficiënt (0,40 l.p.v. 0,42) maar biedt bovenal de mogelijkheid om een grotere verscheidenheid aan aandrijfaggregaten toe te passen. Hierdoor kan de Fiësta thans voor het eerst worden geleverd met Hierdoor kan de Fiësta thans voor het eerst worden geleverd met 1.3, 1.6 Diesél en XR2; op bestelling le verbaar op overige versies) en de uiterst zuinige Ford 1600 diesel motor. De 1.3- en 1.6 XR2-varian- ten zijn uitgerust met Fords tech nisch hoogstaande CVH-motor die tot nu toe alleen in de Escort ver krijgbaar was. Hoewel de 1.0 en 1.1 liter OHV-motoren in de voor gaande Fiësta-serie, zijn ze inwen dig belangrijk verbeterd. Door ver anderingen aan de cilinderkop, de nokkenas en het uitlaatspruitstuk is bij de nieuwe 1.0 en 1.1 liter moto ren een drastische verlaging van het brandstofverbruk bereikt met behoud van de prestaties. Dank zij de grotere keuze op het gebied van motoren en transmis sies kan de nieuwe Fiësta in de volgende versies worden geleverd: 1,0 liter OHV, 45 pk, 4-versnel- lingsbak, 137 km/h; 1,1 liter OHV, 50 pk, 4-versnellingsbak, 142 km/h; 1,1 liter OHV, 50 pk, 5-ver- snellingsbak, 145 km/h; 1,3 liter CVH, 69 pk, 5-versnellingsbak, 161 km/h; 1,6 liter CVH, 96 pk, 5- versnellingsbak, 175+ km/h (allen XR2); 1,6 liter D, 54 pk, 5-versnel lingsbak, 147 km/h. Hoewel nog steeds een geheel on afhankelijke voorwielophanging van het McPhersontype en een tandbeugelstuurinlrichting worden toegepast, is er verder geen enkele gelijkenis tussen de voorwielop hanging/stuurinrichting van de nieuwe Fiësta's en die van de voor gaande wagens. De veerelemepten bijvoorbeeld hebben bovenste stuureigenschappen zorgen (door verminderde wrijving). De draagar- men hebben nieuwe bevestigings punten op het chassis en de reac tiestangen voor het opnemen van de remkrachten zijn van een nieuw type met gewijzigde voorste lager- bussen. De nieuwe wielophanging onderscheidt zich verder door een grotere veerweg (gecombineerd met een overeenkomstige vergro ting bij de achterwielophanging) en een gewijzigde schokdemperka- rakteristiek (ook achter). De spoor breedte bedraagt vóór 1367 mm en is daarmee 33 mm groter dan bij de voorgaande Fiësta's. De nieuwe tandheugel van het stuur huis is voorzien van kogelgewrich ten van het Escort/Orion-type die zich in nieuwe houders bevinden. Het remsysteem werd eveneens herzien en de Fiësta is nu uitgerust met op pennen schuifbare remklauwen van een soortgelijk ty pe als op de Excort en de Orion wordt toegepast. Deze remklau wen bieden de mogelijkheid om grotere remblokken te monteren en bezitten bovendien een grotere stijfheid waardoor de remmen nauwkeuriger aanspreken. De ach- terremmen hebben nieuwe rem- trommels en een geheel herzien achterremmen hebben nieuwe remtrommels en een geheel her zien handremmechanisme dat een progressievere werking garan deert. Een rembekrachtiger be hoort tot de standaarduitrusting van alle rembekrachtiger behoort tot de standaarduitrusting van alle Fiësta-versies boven 1,0 liter en de diameter van de vacuumcilinder is vergroot van 150 tot 200 mm. Bij de korte rij-impressie bleek dat die van die rembekrachtiger echt no dig is, de gewone 1,0 liter remt bij zonder traag. Bij de ontwikkeling van het totaal nieuwe dashboard voor de Fiësta hebben de Ford-ontwerpers het idee van de toegepast. De instru menten en bedieningsorganen zijn hierbij op zodanige wijze gegroe peerd dat onder omstandigheden het bedieningsgemak optimaal is en de kans op vergissingen nage noeg nihil is; de schakelaars bevin den zich alle direkt onder handbe reik aan één zijde van de instru mentengroep. Er zullen twee dashboardtypen in de Fiësta worden toegepast, die onderlin schuifbare remklauwen van een soortgelijk type als op de verwarmingsbedieningsorganen en de toevoeging van een toeren- teller en twee extra verstelbare luchtroosters (waardoor het totaal op vier komt) in de Ghia en XR2- varianten. Het verwarmings- en ventilatiesysteem is temperatuur- zones (koel op gezichtshoogte, warm op voethoogte) in het inte rieur te creëren. De luchtafzuiging geschiedt thans (evenals bij plaats van via de achterstijlen, waardoor de luchtstroming aanzienlijk ster ker is. Alle Fiësta's zijn voorzien van een stoffen bekleding, voor- stoelen met verstelbare rugleunin gen en een achterbank met neerklapbare rugleuning. De Fiësta L, Ghia en XR2 hebben een ach terbankrugleuning met 60/40%- deling en een met tapijt beklede bagage-afdekplaat hoedenplank die met de achterklep mee om hoog weegt. Alle modellen zijn voorzien van nieuwe portier- en achterste zijbe- kledingspanelen. Vanaf de L-uit- voering hebben de portierbekle- dingspanelen een geïntegreerd op- bergvak, terwijl bij de Ghia- en XR2-varianten de panelen zijn voorzien van een stoffen inzet. Ghia- en XR2-varianten de panelen zijn voorzien van een stoffen inzet. Voor het eerst zullen de Fiësta 's le verbaar zijn met een beluidsinstal- latie met vier luidsprekers die in de nieuwe portierbekledingspanelen zijn opgenomen. *1 op 12,8 bij120km/h constant en 1 op 13,2 bij een stadsrit. Prijzen af Lisse. BIJ UW NISSAN/DATSUN DEALER: Jtf KREDIETVERLENING GESCHIEDT ONDER DE NORMALE VOORWAARDEN ER IS GEDURENDE DE GENOEMDE PERIODE SPRAKE VAN EEN NORMALE FINANCIERINGSOVEREENKOMST WAARBIJ FIAT DE RENTE VOOR ZN REKENING NEEMT. PRUZEN INCL BTW, EXCL. AFLEVERINGSKOSTEN Alfa Romeo Alfetta GT1976 3.250. Audi 80 LS1975 2.750. Audi 100 L 5 diesel, zeer mooi1979 10.450. BMW 315 4400 kmjuli 1983 19.750. Buick Regal, veel extra'sokt. 1979 Citroën GS Special. 50.000 km1980 6.900. Datsun Cherry1980 8.900. Oatsun Sunny GL Coupéokt. 1980 9.400. Datsun 1400 Station GL1980 9.900. Fiat 127 1050 CLaug. 1980 6.900. Ford Fiesta 1.1 S1980 9.900. Ford Escort 12300 L. oud model1981 9.900, Ford Taunus 1.6 L. 5-drs. Station1978 6.450. Honda Accord 4-drs. Luxe1979 8.500, Honda Accord 4-drs. de Luxe1978 7.900, Mazda 323 3-drs.. in staat van nieuw1979 9.250. Mini 1100 Special, in staat van nw1979 6.250. Mitsubishi Lancer 1400 GLX1980 10.750. Mitsubishi Lancer GL1981 11.000. Opel Ascona 1.6 S. 4-drs. nw. modeldec. 1981 16.500. Opel Rekord 5-drs. Stationcar. 40.000 km1981 16.500. Opel Kadett 1.2 N1980 11.250.- Opel Renovo 2.3 diesel 4-drs1979 9.500.- Opel Kadett City. zéér mooi1979 9.250.- Opel Ascona 1.9 N1979 8.750.- Opel Kadett LPG1978 7.250.- Opel Rekord diesel 4-drs1978 5.500.- Peugeot 305 SR1980 9.000.- Peugeot 305 GR1979 7.250.- Peugeot 504 LPG (geen roest)1977 3.750.- Renault 5 L1979 6.750 - Renault 4 GTL. 36.000 km1982 10.250 - Renault 4 GTL1979 5.500.- Renault 5 GTL1978 4.450.- Rover 2600 LPGaug. 1979 9.900.- Talbot Solara LS 4-drs. LPGsep. 1980 8.500 - Toyota Tercel, 2-drs..rt1979 6.900.- Toyota Starlet, 3-drs1978 5.250.- Toyota Carina. 4-drs1978 5.900. Volkswagen Golf.1976 3.750.- Volkswagen Golf1976 3.750.- Volkswagen Golf GLDaug." 1978 8.900.-

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1983 | | pagina 11