Ford vernieuwde Fiesta zeer grondig
JAllTnTIOt
'AUTOTIPS
OVER PRAKTISCH GESPROKEN.
OUTER
WONDERGEM MELSE Ter.""f
OCCASION CENTRUM
NISSAN
KOM, KIJK EN VERGELIJK DE PRIJZEN
ALLEEN BIJ FIAT!
Nieuw front
INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER
Interieur
NISSAN
Twee zuinige werkpaarden uit de succesvolle Sunny-serie van Nissan. De eerste een rasechte bestelwagen.
Voor elke branche. Hoog nuttig laadvermogen (495 kg), goedkoop in aanschaf en onderhoud. Praktisch en
comfortabel. Tilhoogte slechts 56 cm. Pittige, zuinige 1.3 liter benzinemotor (1 op 17,2 bij 90 km/h constant
volgens ECE-norm).* De Stationwagon is een échte combinatie-wagen. Ideaal voor zakelijk en particulier ge
bruik. Biedt royaal ruimte aan 5 volwassenen of in een handomdraai aan 500 kg nuttige lading.
Kortom, twee fantastische auto's van Nissan die zaken en privé perfect combineren. Kom bij ons langs.
Sunny Bestelwagen 11.600.- excl. BTW (13.688.-incl. BTW). Sunny Stationwagon 17.700.-incl. BTW.
Kanaalstraat 75 - Oost-Souburg - Tel.
67658
werkplaats: Julianastraat 26, tel. 61844.
FIAT PANDA 45 VANAF 13.150,-
FIAT UN0VANAF14.39O,-
Profiteer nü van de grandioze
voordeelaktie van Fiat en z'n dealers; nu
halen, in 1985 pas betalen
Als u vóór 17 januari as. een van
de hier afgebeelde Fiats koopt dan krijgt
u een renteloos krediet* tot 75% van
de aanschafprijs. Met een maximum van
10.000 gulden
Dat betekent bij inruil van uw
huidige auto in de meeste gevallen dat u
inderdaad geen cent hoeft mee te nemen
Omdat de inruilwaarde dan het
restbedrag compenseert
U betaalt uw nieuwe Fiat dus pas
op 2 januari 1985, als u al weer Nieuwjaar
aan het vieren bent
Na 2 januari 1985 kan uw nieuwe
Fiat op de normale kondities gewoon
worden doorgefinancierd.
Wat dat betreft kunt u dus ook 1985
al opgemimd tegemoetzien
Wie nu beslist kan binnenkort
al lekker rondtoeren in een nieuwe Fiat
Dat kan een Fiat Panda 45 zijn
Met z'n verbazingwekkende binnen
ruimte, frappante zuinigheid en lollige
mogelijkheden die variëren van reiswieg
tot tweepersoonsbed.
Of de extra luxueuze Panda 45
Super, waar het helemaal lachen is ge
blazen
Dat kan de sensationele, sukses-
volle Fiat Uno zijn Met z'n riante
binnenruimte, z'n voorbeeldige weglig-
ging en z'n markante uiterlijk
Of de Fiat Ritmo, die met recht de
ruimste familie-bolide in z'n prijsklasse
wordt genoemd
Of natuurlijk de onlangs nog weer
geheel vernieuwde Fiat Aigenta, die u
nu echt moet pan beleven om het te
geloven
Uw Fiat dealer laat u graag kennis
maken met het model
van uw keuze.
HAT. UNIEK IN PRUS EN PRESTATIE.
MIDDELBURG: EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE BLAAS, HERCULESWEG12, TEL 01180 -12918.
OOSTKAPELLE: AUTOBEDRIJF DUYVELAAR, DOMBURGSEWEG 83, TEL 01188-1569. VUSSINGEN:
AUTOBEDRIJF "BRITANNIA" B.V., INDUSTRIEWEG 19, TEL 01184-17736.
326 DE SCHELDEBODE
AFD. VERKOOP
INRUIL - GARANTIE - FINANCIERING SEROOSKERKE
Fords succesvolle Fiësta modellen-
serie is belangrijk verbeterd. Dras
tische wijzigingen aan de aandrij-
faggregaten, belangrijk verbeterd.
Drastische wijzigingen aan de aan-
drijfaggregaten, de carrosserie, het
onderstel en het interieur hebben
geleid tot een aanzienlijke verbete
ring van het brandstofverbruik, het
verwarmings- en ventilatiesysteem,
het comfort en de bestuurderser-
gonomie van Fords kleinste perso
nenwagenmodel, waarvan al meer
dan 21 miljoen exemplaren zijn
verkocht sinds de introductie in
1976.
Onder meer de afgeronde neus
van de nieuwe Fiësta gaat een. vol
ledig nieuw geconstrueerd carros
seriefront schuil dat de inbouw mo
gelijk maakt van de Ford 1600 die
selmotor, vijfversnellingsbakken en
1,3 en 1,6 liter CVH-motoren - al
deze componenten worden voor
het eerst in de Fiësta toegepast. De
voorwielophanging, stuurinrichting
en remmen zijn eveneens geheel
nieuw, terwijl door een derdere
perfectionering van de 1,0 en 1,1
liter motoren een sterk verlaagd
brandstofverbruik is bereikt.
De Fiësta 1,6 Diesel verbruikt 3,8
1 100 km bij 90 km/h (1:26,3) en
is hiermee de zuinigste auto in
Europa. Bij de overige modellen is
een sterke daling van het brand
stofverbruik gerealiseerd; de Fiësta
1.1 bijvoorbeeld is 18 tot 30 pro
cent zuiniger geworden. Daarente
gen zijn de prestaties opmerkelijk
höog: zo heeft de Fiësta XR2 een
topsnelheid van meer dan 175
km/h. De nieuwe modellenserie
bestaat uit topsnelheid van meer
dan 175 km/h. De nieuwe model
lenserie bestaat uit de Fiësta, Fiës
ta L, Fiësta Ghia en Fiësta XR2;
bovendien is als nieuwe Fiësta's
hebben een aanzienlijk hger uitrus
tingsniveau dan voorheen en zijn
o.a. voorzien van een nieuw ver
warmings- en ventilatiesysteem,
alsmede een nieuw dashboard met
een ergonomisch verbeterde groe
pering van de instrumenten en be
dieningsorganen. De 1.0 en 1.1-
varianten van de Fiësta zijn vanaf
september in geheel Europa lever
baar, terwijl de overige varianten
aan het einde van 1983 en het be
gin van 1984 zullen volgen. De
ijeuwe Fiësta is het zevende nieu-
produkt dat door Ford wordt
3ïntroduceerd in 1983, een jaar
arin het concern één miljard
dollar zal investeren en produkt-
vernieuwingen met een frequentie
van ruim één per maand.
De belangrijkste verandering
aan de nieuwe Fiësta is het van
af de voorruitstijlen geheel
nieuw geconstrueerd front, dat
herkenbaar is aan de meer afge
ronde neus en de sterker aflo
pende motorkap. Dit draagt bij
tot een lagere luchtweerstand-
coëfficiënt (0,40 l.p.v. 0,42) maar
biedt bovenal de mogelijkheid
om een grotere verscheidenheid
aan aandrijfaggregaten toe te
passen.
Hierdoor kan de Fiësta thans voor
het eerst worden geleverd met
Hierdoor kan de Fiësta thans voor
het eerst worden geleverd met 1.3,
1.6 Diesél en XR2; op bestelling le
verbaar op overige versies) en de
uiterst zuinige Ford 1600 diesel
motor. De 1.3- en 1.6 XR2-varian-
ten zijn uitgerust met Fords tech
nisch hoogstaande CVH-motor die
tot nu toe alleen in de Escort ver
krijgbaar was. Hoewel de 1.0 en
1.1 liter OHV-motoren in de voor
gaande Fiësta-serie, zijn ze inwen
dig belangrijk verbeterd. Door ver
anderingen aan de cilinderkop, de
nokkenas en het uitlaatspruitstuk is
bij de nieuwe 1.0 en 1.1 liter moto
ren een drastische verlaging van
het brandstofverbruk bereikt met
behoud van de prestaties.
Dank zij de grotere keuze op het
gebied van motoren en transmis
sies kan de nieuwe Fiësta in de
volgende versies worden geleverd:
1,0 liter OHV, 45 pk, 4-versnel-
lingsbak, 137 km/h; 1,1 liter OHV,
50 pk, 4-versnellingsbak, 142
km/h; 1,1 liter OHV, 50 pk, 5-ver-
snellingsbak, 145 km/h; 1,3 liter
CVH, 69 pk, 5-versnellingsbak,
161 km/h; 1,6 liter CVH, 96 pk, 5-
versnellingsbak, 175+ km/h (allen
XR2); 1,6 liter D, 54 pk, 5-versnel
lingsbak, 147 km/h.
Hoewel nog steeds een geheel on
afhankelijke voorwielophanging
van het McPhersontype en een
tandbeugelstuurinlrichting worden
toegepast, is er verder geen enkele
gelijkenis tussen de voorwielop
hanging/stuurinrichting van de
nieuwe Fiësta's en die van de voor
gaande wagens. De veerelemepten
bijvoorbeeld hebben bovenste
stuureigenschappen zorgen (door
verminderde wrijving). De draagar-
men hebben nieuwe bevestigings
punten op het chassis en de reac
tiestangen voor het opnemen van
de remkrachten zijn van een nieuw
type met gewijzigde voorste lager-
bussen. De nieuwe wielophanging
onderscheidt zich verder door een
grotere veerweg (gecombineerd
met een overeenkomstige vergro
ting bij de achterwielophanging) en
een gewijzigde schokdemperka-
rakteristiek (ook achter). De spoor
breedte bedraagt vóór 1367 mm
en is daarmee 33 mm groter dan
bij de voorgaande Fiësta's. De
nieuwe tandheugel van het stuur
huis is voorzien van kogelgewrich
ten van het Escort/Orion-type die
zich in nieuwe houders bevinden.
Het remsysteem werd eveneens
herzien en de Fiësta is nu uitgerust
met op pennen schuifbare
remklauwen van een soortgelijk ty
pe als op de Excort en de Orion
wordt toegepast. Deze remklau
wen bieden de mogelijkheid om
grotere remblokken te monteren
en bezitten bovendien een grotere
stijfheid waardoor de remmen
nauwkeuriger aanspreken. De ach-
terremmen hebben nieuwe rem-
trommels en een geheel herzien
achterremmen hebben nieuwe
remtrommels en een geheel her
zien handremmechanisme dat een
progressievere werking garan
deert. Een rembekrachtiger be
hoort tot de standaarduitrusting
van alle rembekrachtiger behoort
tot de standaarduitrusting van alle
Fiësta-versies boven 1,0 liter en de
diameter van de vacuumcilinder is
vergroot van 150 tot 200 mm. Bij
de korte rij-impressie bleek dat die
van die rembekrachtiger echt no
dig is, de gewone 1,0 liter remt bij
zonder traag.
Bij de ontwikkeling van het totaal
nieuwe dashboard voor de Fiësta
hebben de Ford-ontwerpers het
idee van de toegepast. De instru
menten en bedieningsorganen zijn
hierbij op zodanige wijze gegroe
peerd dat onder omstandigheden
het bedieningsgemak optimaal is
en de kans op vergissingen nage
noeg nihil is; de schakelaars bevin
den zich alle direkt onder handbe
reik aan één zijde van de instru
mentengroep.
Er zullen twee dashboardtypen in
de Fiësta worden toegepast, die
onderlin schuifbare remklauwen
van een soortgelijk type als op de
verwarmingsbedieningsorganen
en de toevoeging van een toeren-
teller en twee extra verstelbare
luchtroosters (waardoor het totaal
op vier komt) in de Ghia en XR2-
varianten. Het verwarmings- en
ventilatiesysteem is temperatuur-
zones (koel op gezichtshoogte,
warm op voethoogte) in het inte
rieur te creëren. De luchtafzuiging
geschiedt thans (evenals bij plaats
van via de achterstijlen, waardoor
de luchtstroming aanzienlijk ster
ker is. Alle Fiësta's zijn voorzien
van een stoffen bekleding, voor-
stoelen met verstelbare rugleunin
gen en een achterbank met
neerklapbare rugleuning. De Fiësta
L, Ghia en XR2 hebben een ach
terbankrugleuning met 60/40%-
deling en een met tapijt beklede
bagage-afdekplaat hoedenplank
die met de achterklep mee om
hoog weegt.
Alle modellen zijn voorzien van
nieuwe portier- en achterste zijbe-
kledingspanelen. Vanaf de L-uit-
voering hebben de portierbekle-
dingspanelen een geïntegreerd op-
bergvak, terwijl bij de Ghia- en
XR2-varianten de panelen zijn
voorzien van een stoffen inzet.
Ghia- en XR2-varianten de panelen
zijn voorzien van een stoffen inzet.
Voor het eerst zullen de Fiësta 's le
verbaar zijn met een beluidsinstal-
latie met vier luidsprekers die in de
nieuwe portierbekledingspanelen
zijn opgenomen.
*1 op 12,8 bij120km/h constant en 1 op 13,2 bij een stadsrit. Prijzen af Lisse.
BIJ UW NISSAN/DATSUN DEALER:
Jtf
KREDIETVERLENING GESCHIEDT ONDER DE
NORMALE VOORWAARDEN ER IS GEDURENDE DE
GENOEMDE PERIODE SPRAKE VAN EEN NORMALE
FINANCIERINGSOVEREENKOMST WAARBIJ FIAT DE
RENTE VOOR ZN REKENING NEEMT. PRUZEN INCL
BTW, EXCL. AFLEVERINGSKOSTEN
Alfa Romeo Alfetta GT1976 3.250.
Audi 80 LS1975 2.750.
Audi 100 L 5 diesel, zeer mooi1979 10.450.
BMW 315 4400 kmjuli 1983 19.750.
Buick Regal, veel extra'sokt. 1979
Citroën GS Special. 50.000 km1980 6.900.
Datsun Cherry1980 8.900.
Oatsun Sunny GL Coupéokt. 1980 9.400.
Datsun 1400 Station GL1980 9.900.
Fiat 127 1050 CLaug. 1980 6.900.
Ford Fiesta 1.1 S1980 9.900.
Ford Escort 12300 L. oud model1981 9.900,
Ford Taunus 1.6 L. 5-drs. Station1978 6.450.
Honda Accord 4-drs. Luxe1979 8.500,
Honda Accord 4-drs. de Luxe1978 7.900,
Mazda 323 3-drs.. in staat van nieuw1979 9.250.
Mini 1100 Special, in staat van nw1979 6.250.
Mitsubishi Lancer 1400 GLX1980 10.750.
Mitsubishi Lancer GL1981 11.000.
Opel Ascona 1.6 S. 4-drs. nw. modeldec. 1981 16.500.
Opel Rekord 5-drs. Stationcar. 40.000 km1981 16.500.
Opel Kadett 1.2 N1980 11.250.-
Opel Renovo 2.3 diesel 4-drs1979 9.500.-
Opel Kadett City. zéér mooi1979 9.250.-
Opel Ascona 1.9 N1979 8.750.-
Opel Kadett LPG1978 7.250.-
Opel Rekord diesel 4-drs1978 5.500.-
Peugeot 305 SR1980 9.000.-
Peugeot 305 GR1979 7.250.-
Peugeot 504 LPG (geen roest)1977 3.750.-
Renault 5 L1979 6.750 -
Renault 4 GTL. 36.000 km1982 10.250 -
Renault 4 GTL1979 5.500.-
Renault 5 GTL1978 4.450.-
Rover 2600 LPGaug. 1979 9.900.-
Talbot Solara LS 4-drs. LPGsep. 1980 8.500 -
Toyota Tercel, 2-drs..rt1979 6.900.-
Toyota Starlet, 3-drs1978 5.250.-
Toyota Carina. 4-drs1978 5.900.
Volkswagen Golf.1976 3.750.-
Volkswagen Golf1976 3.750.-
Volkswagen Golf GLDaug." 1978 8.900.-