Austin Metro: aardig familiewagentje wai irnnot Wijzigingen Saab-modellen WONDERGEM MELSE OCCASION CENTRUM Autoverhuur LEOVRNLIERE 01180-27680 LdgkweltaJ voor personenwagens en bedrijiswagens Kanaalweg 10-12 Middelburg KOM, KIJK EN VERGELIJK DE PRIJZEN 7.500- 11.500.- SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 7 DECEMBER 1983 307 INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER TORENSTRAAT 39 TEL. 01189-1766 AFD. VERKOOP A. DAGEVOS TEL. PRIVÉ 01189-2429 INRUIL - GARANTIE - FINANCIERING NCIERING SEROOSKERKE verhuizingen personeelsvervoer vakantie etc. Diverse Renault 4+5. typen bouwjaren PEUGEOT 504 AUT. 1978 TRIUMPH SPITFIRE RENAULT STAAT ER VIERKANT ACHTER AUTOBEDRIJF JOOSSE British Leyland. dat tegen woordig in Nederland Austin- Rover Nederland heet, heeft dit /aar de Metro-serie sterk in prijs verlaagd. Tevens is de se rie uitgebreid met een jubilee- programma en met een Turbo versie en zijn er een aantal ver beteringen aan alle modellen aangebracht. De Metro is in 1981 op de markt gekomen, toen echter duidelijk hoog geprijsd met als gevolg dat de Metro niet best liep in de verkopen. Het daarop volgende jaar is er al iets aan de prijs gedokterd, maar tijdens de RAI werd een resolute prijsverlaging van nog eens 1.000,- aangekon digd. Dit gold dan vooral voor de Metro 1000-serie, waarvan de Special, de gewone 1000 en de 1000 L als jubilee dui zend gulden minder gingen kosten. De rij-eigenschappen van de verschillende Metro's ontlopen elkaar niet veel. De verschillen in de diverse types zitten hem dan ook. zoals al gezegd, hoofdza kelijk ir> de motoren en in de uit voering, een zekere uitzondering daarop is de Vanden Plas, de MG en MG Turbo, de duidelijk duurdere modellen, die naast motortechnische ook andere technische modificaties bezitten. De Turbo bijvoorbeeld heeft een zwaardere vering, grotere en bredere wielen, geventileerde remschijven e.d., naast uiteraard de motorverschillen, waaronder de Turbocompresser, maar ook de elektronische ontsteking, de elektronische Wastegate SU ARG HIF44 carburateur en di verse verstevigingen en koeling verbeteringen. Niettemin behan delen wij de Metro als geheel en geven de verschillen aan waar nodig. Prestaties en verbruik De Metro maakt gebruik van in principe 2 soorten motoren, een 1 liter en 1,3 liter motor. De 1 li ter motor is in alle 1000 model len nagenoeg gelijk, er is een klem verschil in de extra zuinige serie (iets minder vermogen, zui niger verbruik, echter extreem groot zijn deze verschillen niet). De 1,3 liter motor kent wel een 3-tal versies zich uitend in ver schillen in vermogen en koppel (veroorzaakt door andere cilin derkoppen met grotere kleppen en hogere compressie en bij de Turbo natuurlijk door de extra Turbolading). We laten de moto ren de revue passeren. De 1000 meet exact 998 cc, heeft een vermogen van resp. 44 en 46 PK (zuinig en normaal) en een kop pel van 71/73 Nm bij een 3000 toeren. De 1300 meet 1275 cc, heeft in de normale 1,3 serie een vermogen van 61 PK, in de Van den Plas en de MG een vermo gen van 73 PK en in de MG Tur bo een vermogen van 89 PK, de koppels verhouden zich resp. als 93 Nm bij 3200 toeren, tot 100 Nm bij 3500 toeren, tot 116 Nm bij 3600 toeren voor de Metro Turbo. De prestaties daarbij zijn: voor de 1000, een top van 135 km/u, acceleratie van 0-100 km/u in 20 sec., voor de 1300 met 61 PK, top 150 km/u, ac celeratie van 0-100 km/u in 15 sec. de 1300 met 73 PK, top 160 km/u, acceleratie 0-100 km/u in 13,5 sec., en tenslotte de Turbo 1300 met 89 PK, top 167 km/u, acceleratie van 0- 100 km/u in 10,5 sec. Zoals de cijfers aangeven is de 1300 motor duidelijk sneller dan de 1000, maar ook die 1000 kan heel .goed meekomen en springt daarbij zuinig met de brandstof om, terwijl de aan schaffingsprijs natuurlijk ook in ogenschouw genomen moet worden. De Turbo is weliswaar de snelste, maar ook de duur ste en dat zowel in verbruik als in aanschaffingsprijs. de 1300 MG en Vanden Plas resp. 1:18,2 en 1:13,5 en de 1300. Turbo resp. 1:17,8 en 1:12,2. Alle Metro modellen be hoeven slechts één maal per jaar of om de 20.000 km een servicebeurt te hebben, de Tur bo moet echter wel om de 10.000 km minstens de kartero- lie verversen. Wegligging De Metro heeft een redelijk goede wegligging, normaliter zijn er geen problemen met de rij-eigenschappen. De koers vastheid op de rechte weg is vol doende positief, zijwind noch wegoneffenheden hebben vat op de köers. Ook in bochten blijft de Metro het goed doen, uitbre- Besluiten we met de ver bruikscijfers, onze testgemiddel den waren: voor de 1000 1:15, voor de normale 1300 1:13 en de 1300 Turbo 112De ECE cij fers bij 90 en 120 km/u zijn voor de 1000 resp. 1:20,8 en 1:14,7, de 1300 resp. 1:18,2 en 1:13,3, ken is er normaliter niet bij. De voorwielaandrijving zorgt wel voor een licht zelfcentrerend ef fect bij het uitkomen van de bocht. Tot aan de Metro Turbo is de vering nogal week, bij veel bochten en de slalom is dat even wennen, de carrosserie helt dan 'autotips Saab heeft voor de '84 model len een aantal modificaties doorgevoerd. De verschillen met de huidige modellenreeks betreffen het feit dat op alle Saab motoren een elektro nisch ontstekingssysteem wordt toegepast, dat de hoofd ruimte met 2 cm is vergroot en dat de grillo ronder is uitge voerd en voor alle typen de zelfde, iets meer gestyleerde, vorm heeft. De 2 liter motoren van de 99 en 900 modellen staan bekend om hun zuinigheid en uithou dingsvermogen. Er worden 4 versies van geleverd nl. 100 PK (73 Kw) met 1 carburateur; 108 PK (79 Kw) met 2 carburateurs; 118 PK (87 Kw) met benzine in spuiting en 145 PK (107 Kw) voorzien van benzine inspuiting, turbolader en A.P.C. systeem. Met ingang van '84 model zijn alle motorvarianten voorzien van het elektronische contactpuntlo- ze ontstekingssysteem, zoals dat al jaren op de Turbo modellen van Saab wordt toegepast. De voordelen van deze ontsteking zijn een betere start bij zeer kou de omstandigheden, minder on derhoudsgevoelig en door bete re verbranding nog schonere uitlaatgassen. De 900 series krij gen bovendien twee dynamorie- men voor een langere levens duur en om slippen van de V- riem te voorkomen. Bij de 99 zo wel de 900 modellen zijn de stoelen 2 cm verlaagd, waardoor meer hoofdruimte verkregen werd. Vooral in modellen met schuifdak is deze aanpassing duidelijk merkbaar. De GLE en Turbo types krijgen een nieuw ontworpen 3-spaaks stuurwiel met een dikkere grip en iets klei nere diameter dan voorheen. De Turbo 4- en 5-deurs modellen zijn nu voorzien van elektroni sche raambediening in alle por tieren. De bedieningsschake- laars daarvoor bevinden zich op het console tussen de voorstoe- len, zodat ook de achterpassa giers ze gemakkelijk kunnen be dienen. De 1984 modellen zijn gemakkelijk te herkennen van de vorige bouwjaren door een iets rondere en meer gestyleer de grille, die op alle 900 model len gelijk is. Eveneens nieuw zijn de bumper verlengstukken waardoor de voor- en achter bumpers beter aansluiten op de beschermingsstrips op de car rosserie. De Saab 99 heeft ook veel van de verbetering van de 900 serie meegekregen zoals meer hoofdruimte en een nieuwe ontsteking. Daarnaast werd ook het chassis verder verfijnd door gewijzigde lage- ring van de voorwielophan ging toe te passen. Tevens werd de montage van de kruiskoppelingen gemodifi ceerd, waardoor de rechtuit stabiliteit is toegenomen. Alle 99's zijn standaard voor zien van Michelin MXL 175/70 x 15 banden met lage rolweer- stand. ook wat over. De Turbo heeft steviger vering, dat geeft wellicht wat minder comfort, maar komt de wegligging weer iets ten goe de, ook de bredere banden heb ben hier een licht voordeel. Voor alle Metro's geldt verder een vrij directe en erg preciese bestu ring, een licht onderstuurkarak ter, een lichte bediening. De Me tro en Metro Turbo hebben een sportstuur dat het sportieve ka rakter van deze auto's beklem toond. De remmen van de Metro zijn prima, bij 100 km/u staat de wagen binnen de 46 meter stil, zeker beneden het gemiddelde, al is de massa natuurlijk met zo groot bij deze kleine midden klasser. Comfort Het comfort is meestal inhe rent aan het soort wagen, de Metro behoort tot de kleine mid denklasse, vroeger heette hij zelfs Mini Metro. De Metro mag dan ook niet vergeleken worden met de Rover, niettemin staat het comfort voor dit soort wagens op een heel acceptabel peil. De vering is voor het comfort vol doende soepel, de Turbo is wat stugger, maar zoals al gesteld komt dat de wegligging weer ten goede. De normale Metro's kun nen zelfs wat gaan nadeinen tot aan de grens van in cadans ge raken bij opeenvolgende golvin gen in het wegdek. De schok demperwerking zou iets beter kunnen, de Metro MG's die aan de merkenraces op Zandvoort meedoen staan dan ook prak tisch allemaal op Koni's. De stoelen en bank zitten goed, hier zijn verschillen in de uitvoering waarneembaar, de Vanden Plas heeft zeer luxe stoelen, de MG's hebben zeer sportieve, prima geprofileerde stoelen. De ruimte is goed benut, en vier volwasse nen kunnen, gegeven de om standigheden, best een plaatsje in de Metro vinden. Achterin gaat het ook best, merkwaardig genoeg is de beenruimte voorin wat beperkt door de wielkasten, maar dat bemerkten we zelfs ook bij de nieuwe Alfa 33 die na de Metro's in ons testprogram ma zat. De kofferruimte is voor een dergelijke wagen redelijk ruim. De Metro is van het hatch back type, dus met grote klep en neerklapbare achterbank, zo kan de bagageruimte dus nog behoorlijk vergroot worden. In het interieur zijn er diverse afleg- mogelijkheden en een dash boardkastje. Het interieur is netjes afgewerkt, de uitrusting is compleet en ook hier geldt hoe duurder de uitvoering hoe meer extra's. Aan veiligheid noteerden wij, goede, rustige rij-eigen- schappen, goede remmen in ge scheiden circuits, 3 pts. aut. vei- ligheidsgordels, hoofdsteunen, gelaagde voorruit, gedeelde stuurkolom, achterruitverwar ming, achteruitrijlampen, mis- tachterlicht, halogeen koplam pen, knipperlichtinstallatie, bij de allervoordeligste uitvoeringen kan dit iets afwijken, jammer ge noeg houdt dit ook de gelaagde voorruit in. Besluiten met de ge luidsmetingen, de 1000 is wat luidruchtiger dan de 1300, en de luxere uitvoeringen zijn door stoffering en isolatie weer wat stiller dan de eenvoudige uitvoe ringen, maar dat spreekt wel vanzelf en echt groot zijn de ver schillen niet. Nemen we het ge middelde dan komen we aan 7C dB (A) bij 80 km/u, 74 dB (A) bij 100 km/u, 76 dB (A) bij 12C km/u en helaas 84 dB (A) bij topsnelheid, bij topsnelheic moet het motortje uiteraard hard werken en gaan ook bijgeluiden een wat duidelijker rol spelen. Desalniettemin is de Metro best een aardig familiewagentje en spreken de sportieve versies wellicht ook de jongeren aan. Wie de MG serie kiest moei wel duidelijk in de beurs tas ten, natuurlijk verschillen dan de prestaties, maar of u dat he, prijsverschil waard vindt moe, u zelf uitmaken. Van de mees, goedkope versie is met een paar centen uiterlijk ook een sportief model te creeren en wie toch wat meer vermogen wil hebben kan dan altijd een 1300 model nemen. Alfa Romeo Alfetta GT1976 3.250, Audi 80 LS1975 2.750, Audi 100 L 5 Diesel, zeer mooi1979 10.450.- Buick Regal, veel extra'sokt. 1979 Citroen GS Special. 50.000 km1980 6.900, Oatsun Cherry1980 8.900, Datsun Sunny GL Coupéokt. 1980 9.900, Datsun Cherry F2. zwart1977 3.400, Oatsun 1400 Station GL1980 9.900, Ford Fiesta 1.1 S1980 9.900, Ford Escort 1300 L oud model1981 9.900, Ford Taunus 1.6 L. 5-drs. Station1978 6.450, Honda Accord 4-drs. Luxe1979 8.500, Honda Accord 4-drs. de Luxe1978 7.900, Mazda 323 3-drs.. in staat van nieuw1979 9.250, Mini Clubman Estatenov. 1978 4.950, Mitsubishi Lancer 1400 GLX1980 10.750, Mitsubishi Lancer GL1981 11.000.- Opel Ascona 1.6 S. 4-drs. nw. model....dec. 1981 16.500.- Opel Rekord 5-drs. Stationcar. 40.000 km1981 16.500.- Opel Kadett 1.3 S 3-drsokt. 1980 11.750.- Opel Kadett 1.2 N1980 11.250.- Opel Kadett City. zéér mooi1979 9.250.- Opel Ascona 1.9 N1979 8.750 - Opel Kadett LPG1978 7.250, Opel Kadett. zeer mooi1977 5.750, Opel Rekord Diesel 4-drs1978 5.500, Opel Kadett 2-drs1977 5.250, Peugeot 305 SR1980 9.000 - Peugeot 305 GR1979 7.250, Peugeot 504 LPG (geen roest)1977 3.750, Renault 5 L1979 6.750, Renault 4 GTL, 36.000 km1982 10.250, Renault 4 GTL1979 5.500, Rover 2600 LPGaug. 1979 9.900, Talbot Solara LS 4-drs. LPGsep. 1980 8.500, Toyota Tercel. 2-drs1979 6.900 - Toyota Starlet. 3 drs1978 5.250, Toyota Carina. 4-drs1978 5.900, Volkswagen Golf1976 3.750, Volkswagen Golf GLDaug. 1978 8.900.- Renault 12 TS1977 Renault 12 TL1976 Renault 14 GTL1979 Renault 14 TL1978 Renault 14 LS1980 Renault 16TX1977 Renault 16 TL1976 Renault 18 TL1980 Renault 20 TS LPG1979 Renault 20 TS1981 Renault 20 LS1982 Renault 20 TL1978 Renault 20 LS1980 Renault Fuego 1981 Renault 30 TX1980 2.900, 3.900, 9.500- 4.900- 10.900, 4.900, 2.750, 10.900, 14.500, 19.250, 18.500, 5.900, 14.500, 16.250, 18.500, 74.000 km, ivoor i.z.g.st. VW Passat VAN aut. 1977 6.500, Citroen GSA Club Break 1981 12.900, Mini Metro 1000 L 1982 11.500, Citroen GS Break 1978 6.750, Citroen GSA Club Break 1980 10.750, 1500 TC 1980 47.000 km, geel, veel acc. Mltsubishi Colt GL 1981 12.500, Mitsubishi Galant 1977 6.500, Peugeot 504 aut. 1979 7.500, Peugeot 504Daut 1978 10.500, Peugeot 505 GR 1980 17.500, Simca 1308 S 1977 2.750, Talbot Horizon 1.3 LS 1978 7.900, Talbot 1307 GLS 1980 9.500, Talbot 1309 SX 1979 8.900, DIV. GOEDKOPERE AUTO'S TEGEN AANTREKKELIJKE PRIJZEN o.a. Renault 5, Renault 12, Renault 16, Citroen GS, Peugeot 304, Simca 1307/1308, Citroen Dya- ne, Simca 1000, Citroen 2 CV 6, Datsun 160 B, Fiat 850 3 of 6 maanden garantie gecleaned en gepoetst volle tank benzine Tel. na 19.00 uur 01184-64240 WELKOM BIJ vrijdag koopavond Glldeweg 16 Vllsslngen Tel. 01184-17130 Ford Fiesta 1100 Bravo 36.000 km 1981 12.500, Ford Fiesta 1100 L 38.300 km 1981 11.900, Ford Fiesta 1100 L 38.000 km 1980 9.750- Ford Fiesta 1100 S mei voor- en achterspoilers 1980 11.500, Ford Taunus 1600 GL 4-deurs 1980 12.500, Ford Taunus 1600 L 95.000 km 1979 5.800, Ford Taunus 2000 automaat 4-drs 1977 3.500, Ford Taunus 1600 L 1981 13.900, FordCapri 1976 5.500, Ford Taunus 1600 Bravo 4-drs. 48.000 km 1981 15.250, Ford Capri 2300 S 29.000 km 205/60 banden en magn. velgen, stuurbekrachtiging 1982 25.000, Ford Escort Combi 1979 8.500, Peugeot 305 SR 24.000 km jan. 1983 21.500, Mini Metro 14.000 km 1982 11.900, Citroen Visa 15 000 km 1981 9.800, Citroen GSA 29 000 km 1982 13.900, Citroen 2CV6 68 000 km 1978 3.800, Citroèn GS 1979 3.500, Renault 14 Tl 1980 9.500, Renault 4 GTL 45 000 km 1980 7.800, Renault 4 GTL 1982 12.500, Renault 4 Tl 1977 2.500, VW Derby 42 000 km 1979 7.900, VW Passat 58.000 km 1980 11.500, Honda Quintet automaat 1981 13.500, Honda Civic 1977 3.750, Mitsubishi Lancer 58 000 km 1980 11.500, Mazda 626 49 000 km SDX Coupé 1981 14.500, Simca 1308 1976 1.800, Oatsun 160 J 1978 4.500, Fiat 127 1975 1.500, Vauxhall Chevette 1976 1.850, Talbot Horizon 1982 11.800, Fiat Ritmo 75 CL 60.000 1979 7.900, Opel Ascona SR 5-deurs kleur wit 41 000 km okt. 1981 22.750, Official Ford-dealer voor Walcheren. Official Ford-truck-dealer voor Walcheren. Noord- en Zuid-Beveland. Glldeweg 20. Vlissingen. tel. 01184-19420. Oude Rijksweg 60. Nw. en St. Joosland, tel. 01182-1443.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1983 | | pagina 7