Austin Metro: aardig familiewagentje
wai irnnot
Wijzigingen Saab-modellen
WONDERGEM MELSE
OCCASION CENTRUM
Autoverhuur
LEOVRNLIERE
01180-27680
LdgkweltaJ
voor personenwagens en bedrijiswagens
Kanaalweg 10-12 Middelburg
KOM, KIJK EN VERGELIJK DE PRIJZEN
7.500-
11.500.-
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 7 DECEMBER 1983
307
INFORMA TIE OVER A UTO EN VERKEER
TORENSTRAAT 39
TEL. 01189-1766
AFD. VERKOOP
A. DAGEVOS
TEL. PRIVÉ 01189-2429
INRUIL - GARANTIE - FINANCIERING
NCIERING SEROOSKERKE
verhuizingen
personeelsvervoer
vakantie etc.
Diverse Renault 4+5.
typen
bouwjaren
PEUGEOT 504 AUT. 1978
TRIUMPH SPITFIRE
RENAULT STAAT ER
VIERKANT ACHTER
AUTOBEDRIJF JOOSSE
British Leyland. dat tegen
woordig in Nederland Austin-
Rover Nederland heet, heeft
dit /aar de Metro-serie sterk in
prijs verlaagd. Tevens is de se
rie uitgebreid met een jubilee-
programma en met een Turbo
versie en zijn er een aantal ver
beteringen aan alle modellen
aangebracht.
De Metro is in 1981 op de
markt gekomen, toen echter
duidelijk hoog geprijsd met
als gevolg dat de Metro niet
best liep in de verkopen. Het
daarop volgende jaar is er al
iets aan de prijs gedokterd,
maar tijdens de RAI werd een
resolute prijsverlaging van
nog eens 1.000,- aangekon
digd. Dit gold dan vooral voor
de Metro 1000-serie, waarvan
de Special, de gewone 1000
en de 1000 L als jubilee dui
zend gulden minder gingen
kosten.
De rij-eigenschappen van de
verschillende Metro's ontlopen
elkaar niet veel. De verschillen in
de diverse types zitten hem dan
ook. zoals al gezegd, hoofdza
kelijk ir> de motoren en in de uit
voering, een zekere uitzondering
daarop is de Vanden Plas, de
MG en MG Turbo, de duidelijk
duurdere modellen, die naast
motortechnische ook andere
technische modificaties bezitten.
De Turbo bijvoorbeeld heeft een
zwaardere vering, grotere en
bredere wielen, geventileerde
remschijven e.d., naast uiteraard
de motorverschillen, waaronder
de Turbocompresser, maar ook
de elektronische ontsteking, de
elektronische Wastegate SU
ARG HIF44 carburateur en di
verse verstevigingen en koeling
verbeteringen. Niettemin behan
delen wij de Metro als geheel en
geven de verschillen aan waar
nodig.
Prestaties en verbruik
De Metro maakt gebruik van in
principe 2 soorten motoren, een
1 liter en 1,3 liter motor. De 1 li
ter motor is in alle 1000 model
len nagenoeg gelijk, er is een
klem verschil in de extra zuinige
serie (iets minder vermogen, zui
niger verbruik, echter extreem
groot zijn deze verschillen niet).
De 1,3 liter motor kent wel een
3-tal versies zich uitend in ver
schillen in vermogen en koppel
(veroorzaakt door andere cilin
derkoppen met grotere kleppen
en hogere compressie en bij de
Turbo natuurlijk door de extra
Turbolading). We laten de moto
ren de revue passeren. De 1000
meet exact 998 cc, heeft een
vermogen van resp. 44 en 46 PK
(zuinig en normaal) en een kop
pel van 71/73 Nm bij een 3000
toeren. De 1300 meet 1275 cc,
heeft in de normale 1,3 serie een
vermogen van 61 PK, in de Van
den Plas en de MG een vermo
gen van 73 PK en in de MG Tur
bo een vermogen van 89 PK, de
koppels verhouden zich resp. als
93 Nm bij 3200 toeren, tot 100
Nm bij 3500 toeren, tot 116 Nm
bij 3600 toeren voor de Metro
Turbo.
De prestaties daarbij zijn:
voor de 1000, een top van 135
km/u, acceleratie van 0-100
km/u in 20 sec., voor de 1300
met 61 PK, top 150 km/u, ac
celeratie van 0-100 km/u in 15
sec. de 1300 met 73 PK, top
160 km/u, acceleratie 0-100
km/u in 13,5 sec., en tenslotte
de Turbo 1300 met 89 PK, top
167 km/u, acceleratie van 0-
100 km/u in 10,5 sec. Zoals de
cijfers aangeven is de 1300
motor duidelijk sneller dan de
1000, maar ook die 1000 kan
heel .goed meekomen en
springt daarbij zuinig met de
brandstof om, terwijl de aan
schaffingsprijs natuurlijk ook
in ogenschouw genomen moet
worden. De Turbo is weliswaar
de snelste, maar ook de duur
ste en dat zowel in verbruik als
in aanschaffingsprijs.
de 1300 MG en Vanden Plas
resp. 1:18,2 en 1:13,5 en de
1300. Turbo resp. 1:17,8 en
1:12,2. Alle Metro modellen be
hoeven slechts één maal per
jaar of om de 20.000 km een
servicebeurt te hebben, de Tur
bo moet echter wel om de
10.000 km minstens de kartero-
lie verversen.
Wegligging
De Metro heeft een redelijk
goede wegligging, normaliter
zijn er geen problemen met de
rij-eigenschappen. De koers
vastheid op de rechte weg is vol
doende positief, zijwind noch
wegoneffenheden hebben vat op
de köers. Ook in bochten blijft
de Metro het goed doen, uitbre-
Besluiten we met de ver
bruikscijfers, onze testgemiddel
den waren: voor de 1000 1:15,
voor de normale 1300 1:13 en
de 1300 Turbo 112De ECE cij
fers bij 90 en 120 km/u zijn voor
de 1000 resp. 1:20,8 en 1:14,7,
de 1300 resp. 1:18,2 en 1:13,3,
ken is er normaliter niet bij. De
voorwielaandrijving zorgt wel
voor een licht zelfcentrerend ef
fect bij het uitkomen van de
bocht. Tot aan de Metro Turbo is
de vering nogal week, bij veel
bochten en de slalom is dat even
wennen, de carrosserie helt dan
'autotips
Saab heeft voor de '84 model
len een aantal modificaties
doorgevoerd. De verschillen
met de huidige modellenreeks
betreffen het feit dat op alle
Saab motoren een elektro
nisch ontstekingssysteem
wordt toegepast, dat de hoofd
ruimte met 2 cm is vergroot en
dat de grillo ronder is uitge
voerd en voor alle typen de
zelfde, iets meer gestyleerde,
vorm heeft.
De 2 liter motoren van de 99
en 900 modellen staan bekend
om hun zuinigheid en uithou
dingsvermogen. Er worden 4
versies van geleverd nl. 100 PK
(73 Kw) met 1 carburateur; 108
PK (79 Kw) met 2 carburateurs;
118 PK (87 Kw) met benzine in
spuiting en 145 PK (107 Kw)
voorzien van benzine inspuiting,
turbolader en A.P.C. systeem.
Met ingang van '84 model zijn
alle motorvarianten voorzien van
het elektronische contactpuntlo-
ze ontstekingssysteem, zoals dat
al jaren op de Turbo modellen
van Saab wordt toegepast. De
voordelen van deze ontsteking
zijn een betere start bij zeer kou
de omstandigheden, minder on
derhoudsgevoelig en door bete
re verbranding nog schonere
uitlaatgassen. De 900 series krij
gen bovendien twee dynamorie-
men voor een langere levens
duur en om slippen van de V-
riem te voorkomen. Bij de 99 zo
wel de 900 modellen zijn de
stoelen 2 cm verlaagd, waardoor
meer hoofdruimte verkregen
werd. Vooral in modellen met
schuifdak is deze aanpassing
duidelijk merkbaar. De GLE en
Turbo types krijgen een nieuw
ontworpen 3-spaaks stuurwiel
met een dikkere grip en iets klei
nere diameter dan voorheen. De
Turbo 4- en 5-deurs modellen
zijn nu voorzien van elektroni
sche raambediening in alle por
tieren. De bedieningsschake-
laars daarvoor bevinden zich op
het console tussen de voorstoe-
len, zodat ook de achterpassa
giers ze gemakkelijk kunnen be
dienen. De 1984 modellen zijn
gemakkelijk te herkennen van
de vorige bouwjaren door een
iets rondere en meer gestyleer
de grille, die op alle 900 model
len gelijk is. Eveneens nieuw zijn
de bumper verlengstukken
waardoor de voor- en achter
bumpers beter aansluiten op de
beschermingsstrips op de car
rosserie.
De Saab 99 heeft ook veel
van de verbetering van de 900
serie meegekregen zoals
meer hoofdruimte en een
nieuwe ontsteking. Daarnaast
werd ook het chassis verder
verfijnd door gewijzigde lage-
ring van de voorwielophan
ging toe te passen. Tevens
werd de montage van de
kruiskoppelingen gemodifi
ceerd, waardoor de rechtuit
stabiliteit is toegenomen.
Alle 99's zijn standaard voor
zien van Michelin MXL 175/70 x
15 banden met lage rolweer-
stand.
ook wat over. De Turbo heeft
steviger vering, dat geeft wellicht
wat minder comfort, maar komt
de wegligging weer iets ten goe
de, ook de bredere banden heb
ben hier een licht voordeel. Voor
alle Metro's geldt verder een vrij
directe en erg preciese bestu
ring, een licht onderstuurkarak
ter, een lichte bediening. De Me
tro en Metro Turbo hebben een
sportstuur dat het sportieve ka
rakter van deze auto's beklem
toond. De remmen van de Metro
zijn prima, bij 100 km/u staat de
wagen binnen de 46 meter stil,
zeker beneden het gemiddelde,
al is de massa natuurlijk met zo
groot bij deze kleine midden
klasser.
Comfort
Het comfort is meestal inhe
rent aan het soort wagen, de
Metro behoort tot de kleine mid
denklasse, vroeger heette hij
zelfs Mini Metro. De Metro mag
dan ook niet vergeleken worden
met de Rover, niettemin staat het
comfort voor dit soort wagens
op een heel acceptabel peil. De
vering is voor het comfort vol
doende soepel, de Turbo is wat
stugger, maar zoals al gesteld
komt dat de wegligging weer ten
goede. De normale Metro's kun
nen zelfs wat gaan nadeinen tot
aan de grens van in cadans ge
raken bij opeenvolgende golvin
gen in het wegdek.
De schok
demperwerking zou iets beter
kunnen, de Metro MG's die aan
de merkenraces op Zandvoort
meedoen staan dan ook prak
tisch allemaal op Koni's. De
stoelen en bank zitten goed, hier
zijn verschillen in de uitvoering
waarneembaar, de Vanden Plas
heeft zeer luxe stoelen, de MG's
hebben zeer sportieve, prima
geprofileerde stoelen.
De ruimte
is goed benut, en vier volwasse
nen kunnen, gegeven de om
standigheden, best een plaatsje
in de Metro vinden. Achterin
gaat het ook best, merkwaardig
genoeg is de beenruimte voorin
wat beperkt door de wielkasten,
maar dat bemerkten we zelfs
ook bij de nieuwe Alfa 33 die na
de Metro's in ons testprogram
ma zat.
De kofferruimte is voor
een dergelijke wagen redelijk
ruim. De Metro is van het hatch
back type, dus met grote klep en
neerklapbare achterbank, zo
kan de bagageruimte dus nog
behoorlijk vergroot worden. In
het interieur zijn er diverse afleg-
mogelijkheden en een dash
boardkastje.
Het interieur is
netjes afgewerkt, de uitrusting is
compleet en ook hier geldt hoe
duurder de uitvoering hoe meer
extra's. Aan veiligheid noteerden
wij, goede, rustige rij-eigen-
schappen, goede remmen in ge
scheiden circuits, 3 pts. aut. vei-
ligheidsgordels, hoofdsteunen,
gelaagde voorruit, gedeelde
stuurkolom, achterruitverwar
ming, achteruitrijlampen, mis-
tachterlicht, halogeen koplam
pen, knipperlichtinstallatie, bij de
allervoordeligste uitvoeringen
kan dit iets afwijken, jammer ge
noeg houdt dit ook de gelaagde
voorruit in. Besluiten met de ge
luidsmetingen, de 1000 is wat
luidruchtiger dan de 1300, en de
luxere uitvoeringen zijn door
stoffering en isolatie weer wat
stiller dan de eenvoudige uitvoe
ringen, maar dat spreekt wel
vanzelf en echt groot zijn de ver
schillen niet. Nemen we het ge
middelde dan komen we aan 7C
dB (A) bij 80 km/u, 74 dB (A) bij
100 km/u, 76 dB (A) bij 12C
km/u en helaas 84 dB (A) bij
topsnelheid, bij topsnelheic
moet het motortje uiteraard hard
werken en gaan ook bijgeluiden
een wat duidelijker rol spelen.
Desalniettemin is de Metro best
een aardig familiewagentje en
spreken de sportieve versies
wellicht ook de jongeren aan.
Wie de MG serie kiest moei
wel duidelijk in de beurs tas
ten, natuurlijk verschillen dan
de prestaties, maar of u dat he,
prijsverschil waard vindt moe,
u zelf uitmaken. Van de mees,
goedkope versie is met een
paar centen uiterlijk ook een
sportief model te creeren en
wie toch wat meer vermogen
wil hebben kan dan altijd een
1300 model nemen.
Alfa Romeo Alfetta GT1976 3.250,
Audi 80 LS1975 2.750,
Audi 100 L 5 Diesel, zeer mooi1979 10.450.-
Buick Regal, veel extra'sokt. 1979
Citroen GS Special. 50.000 km1980 6.900,
Oatsun Cherry1980 8.900,
Datsun Sunny GL Coupéokt. 1980 9.900,
Datsun Cherry F2. zwart1977 3.400,
Oatsun 1400 Station GL1980 9.900,
Ford Fiesta 1.1 S1980 9.900,
Ford Escort 1300 L oud model1981 9.900,
Ford Taunus 1.6 L. 5-drs. Station1978 6.450,
Honda Accord 4-drs. Luxe1979 8.500,
Honda Accord 4-drs. de Luxe1978 7.900,
Mazda 323 3-drs.. in staat van nieuw1979 9.250,
Mini Clubman Estatenov. 1978 4.950,
Mitsubishi Lancer 1400 GLX1980 10.750,
Mitsubishi Lancer GL1981 11.000.-
Opel Ascona 1.6 S. 4-drs. nw. model....dec. 1981 16.500.-
Opel Rekord 5-drs. Stationcar. 40.000 km1981 16.500.-
Opel Kadett 1.3 S 3-drsokt. 1980 11.750.-
Opel Kadett 1.2 N1980 11.250.-
Opel Kadett City. zéér mooi1979 9.250.-
Opel Ascona 1.9 N1979 8.750 -
Opel Kadett LPG1978 7.250,
Opel Kadett. zeer mooi1977 5.750,
Opel Rekord Diesel 4-drs1978 5.500,
Opel Kadett 2-drs1977 5.250,
Peugeot 305 SR1980 9.000 -
Peugeot 305 GR1979 7.250,
Peugeot 504 LPG (geen roest)1977 3.750,
Renault 5 L1979 6.750,
Renault 4 GTL, 36.000 km1982 10.250,
Renault 4 GTL1979 5.500,
Rover 2600 LPGaug. 1979 9.900,
Talbot Solara LS 4-drs. LPGsep. 1980 8.500,
Toyota Tercel. 2-drs1979 6.900 -
Toyota Starlet. 3 drs1978 5.250,
Toyota Carina. 4-drs1978 5.900,
Volkswagen Golf1976 3.750,
Volkswagen Golf GLDaug. 1978 8.900.-
Renault 12 TS1977
Renault 12 TL1976
Renault 14 GTL1979
Renault 14 TL1978
Renault 14 LS1980
Renault 16TX1977
Renault 16 TL1976
Renault 18 TL1980
Renault 20 TS LPG1979
Renault 20 TS1981
Renault 20 LS1982
Renault 20 TL1978
Renault 20 LS1980
Renault Fuego 1981
Renault 30 TX1980
2.900,
3.900,
9.500-
4.900-
10.900,
4.900,
2.750,
10.900,
14.500,
19.250,
18.500,
5.900,
14.500,
16.250,
18.500,
74.000 km, ivoor i.z.g.st.
VW Passat VAN aut.
1977
6.500,
Citroen GSA Club Break
1981
12.900,
Mini Metro 1000 L
1982
11.500,
Citroen GS Break
1978
6.750,
Citroen GSA Club Break
1980
10.750,
1500 TC 1980
47.000 km, geel, veel acc.
Mltsubishi Colt GL
1981
12.500,
Mitsubishi Galant
1977
6.500,
Peugeot 504 aut.
1979
7.500,
Peugeot 504Daut
1978
10.500,
Peugeot 505 GR
1980
17.500,
Simca 1308 S
1977
2.750,
Talbot Horizon 1.3 LS
1978
7.900,
Talbot 1307 GLS
1980
9.500,
Talbot 1309 SX
1979
8.900,
DIV. GOEDKOPERE AUTO'S TEGEN
AANTREKKELIJKE PRIJZEN o.a.
Renault 5, Renault 12, Renault 16, Citroen GS,
Peugeot 304, Simca 1307/1308, Citroen Dya-
ne, Simca 1000, Citroen 2 CV 6, Datsun 160 B,
Fiat 850
3 of 6 maanden garantie
gecleaned en gepoetst
volle tank benzine
Tel. na 19.00 uur 01184-64240
WELKOM BIJ vrijdag koopavond
Glldeweg 16 Vllsslngen
Tel. 01184-17130
Ford Fiesta 1100 Bravo 36.000 km
1981
12.500,
Ford Fiesta 1100 L 38.300 km
1981
11.900,
Ford Fiesta 1100 L 38.000 km
1980
9.750-
Ford Fiesta 1100 S mei voor- en achterspoilers
1980
11.500,
Ford Taunus 1600 GL 4-deurs
1980
12.500,
Ford Taunus 1600 L 95.000 km
1979
5.800,
Ford Taunus 2000 automaat 4-drs
1977
3.500,
Ford Taunus 1600 L
1981
13.900,
FordCapri
1976
5.500,
Ford Taunus 1600 Bravo 4-drs. 48.000 km
1981
15.250,
Ford Capri 2300 S 29.000 km 205/60 banden en
magn. velgen, stuurbekrachtiging
1982
25.000,
Ford Escort Combi
1979
8.500,
Peugeot 305 SR 24.000 km
jan. 1983
21.500,
Mini Metro 14.000 km
1982
11.900,
Citroen Visa 15 000 km
1981
9.800,
Citroen GSA 29 000 km
1982
13.900,
Citroen 2CV6 68 000 km
1978
3.800,
Citroèn GS
1979
3.500,
Renault 14 Tl
1980
9.500,
Renault 4 GTL 45 000 km
1980
7.800,
Renault 4 GTL
1982
12.500,
Renault 4 Tl
1977
2.500,
VW Derby 42 000 km
1979
7.900,
VW Passat 58.000 km
1980
11.500,
Honda Quintet automaat
1981
13.500,
Honda Civic
1977
3.750,
Mitsubishi Lancer 58 000 km
1980
11.500,
Mazda 626 49 000 km SDX Coupé
1981
14.500,
Simca 1308
1976
1.800,
Oatsun 160 J
1978
4.500,
Fiat 127
1975
1.500,
Vauxhall Chevette
1976
1.850,
Talbot Horizon
1982
11.800,
Fiat Ritmo 75 CL 60.000
1979
7.900,
Opel Ascona SR 5-deurs kleur wit
41 000 km
okt. 1981
22.750,
Official Ford-dealer voor Walcheren.
Official Ford-truck-dealer voor Walcheren.
Noord- en Zuid-Beveland.
Glldeweg 20. Vlissingen. tel. 01184-19420.
Oude Rijksweg 60. Nw. en St. Joosland, tel. 01182-1443.