Daihatsu Charade diesel:
goedkope en zuinige wagen
Escort-modellen voor 1984
EEN STERK SFAALTIE ALTTWERNUFT.
AUTOMOBIELBEDRIJF KLIP B.V.
WONDERGEM MELSE
OCCASION CENTRUM
outo-cenoulf
e
Kom, kijk en overtuig uzelf
Nu bij ons in de showroom
Maak nu een proefrit!!!
PAAUWENBURG B.V.
dtfkmel-bv
KOM, KIJK EN VERGELIJK DE PRIJZEN
Suzuki Alto/n Heleboel auto voor je goeie geld.
Omslag punt
Modellen
ONTDEK NU DE NIEUWE RENAULT TX TREKKER
MET DE ZUINIGE MWM-M0T0R
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 9 NOVEMBER 1983
309
IN FORMA TIE O VER A UTO EN VERKEER
De Ford Escort-model-
len-serie, die de eerste
plaats inneemt op de
Europese verkooprang
lijst, is verbeterd en uitge
breid. De belangrijkste
noviteiten zijn de intro
ductie van de Escort Ca
briolet en de montage van
de nieuwe Ford 1600 Die
selmotor in bepaalde Es
cort-modellen; verder zijn
alle modellen van een
aantal verbeteringen en
verfijningen voorzien,
De nieuwe Escort Ca
briolet zal in twee uitvoe
ringen worden aangebo
den, t.w. als luxueuze GL
met een 1,6 liter (79 pk)
carburateurmotor en als
sportieve Injection met
een 105 pk inspuitmotor.
Alle versies hebben een
vijfversnellingsbak. De
Escort Cabriolet is de eer
ste open auto sinds meer
dan 20 jaar die door Ford
in Europa op de markt
wordt gebracht.
Industrieweg 17, 4382 NA Vlissingen, tel. 01184-13434
TORENSTRAAT 39
TEL. 01189-1766
AFD. VERKOOP
A. DAGEVOS
TEL. PRIVÉ 01189-2429
INRUIL - GARANTIE - FINANCIERING
NCIERING SEROOSKERKE
MOTOREN
Diverse Renault 4+5. Alle
typen
bouwjaren
Autobedrijf
Gerbrandystraat 4, Vlissingen
tel.
01184-
65496
RENAULT STAAT ER
VIERKANT ACHTER
Daihatsu heeft de Chara
de diesel op de markt ge
bracht, die meteen de
goedkoopste en zuinigste
diesel in Nederland werd.
De Charade diesel kost
namelijk 15.995,- en dat
is dan de TS Economy Die
sel, het basis Charade mo
del met 3 deuren. De luxe
versie, de TSD kost
16.995,-, de 5 deurs ver
sie de CDS kost 17.995,-.
Ook de duurste Charade
diesel is tot op heden in Ne
derland nog steeds de
goedkoopste dieselauto.
Nissan/Datsun volgt daar
na als brenger van de voor
deligste dieselauto namelijk
met de Cherry Diesel, die er
vanaf 18.795,-is.
Natuurlijk is die Cherry Diesel
met met de Charade Diesel te ver
gelijken. De Charade valt in een
wat kleinere klasse. De ruimte in
de Charade is iets minder dan in
de Cherry, hoewel in de Charade
makkelijk 4 volwassenen met flink
wat bagage kunnen. Daarnaast
kan het motorverschil gelden, de
Charade heeft een drie cilinder
dieselmotor van 993 cc met 37 PK,
de Cherry een 1700 cc vier cilinder
dieselmotor met een vermogen van
54 pk. Duidelijke verschillen dus,
waarmee niet gezegd is dat de
Charade diesel geen goede presta
ties levert. Integendeel de Charade
is natuurlijk een stuk lichter en
heeft door zijn bouw minder lucht-
weerstand, daardoor kan de kleine
dieselmotor de wagen best aan.
Vergelijken is wellicht nog niet mo
gelijk omdat de concurrentie nog
niet zulke kleine dieselauto's op de
Nederlandse markt brengt. Vol
gend jaar zal daar mogelijk veran
dering in komen als ook Fiat een
kleine diesel uitbrengt o.a. in de
Uno. Voorlopig heeft Charade dus
de alleenheerschappij en het ziet
er naar uit dat deze niet onbenut
zal worden gelaten. Een dieselauto
voor een dergelijke prijs moet ze
ker kopers aantrekken.
Dieselrijden is in Nederland zeer
aantrekkelijk, immers de prijs van
een liter dieselolie verschilt nogal
van een liter benzine. Een liter die
sel is voor zo'n 1,15 te krijgen,
benzine kost zo'n 1,80 tot
J 1,85, een verschil derhalve van
70 cent per liter, althans in de
maand september '83. Daarbij
springt een diesel in het algemeen
zuiniger om met zijn brandstof, dus
er wordt behoorlijk voordelig gere
den. Ware het echter niet dat de
fiscus de diesel (en ook de Ipg mo
tor) extra belast in de wegenbelas
ting. De voordelen van de brand
stofprijs en het zuinig verbruik
moeten dan afgewogen worden te
gen de meerprijs wegenbelasting,
de meerprijs voor de aanschafprijs
van de dieselauto alsmede meer
prijzen in verzekeringspremie en
eventuele onderdelen. Tegenover
dit laatste staat echter weer dat on
derdelen veel langer meegaan, een
dieseluitlaat mag bijvoorbeeld wat
duurder zijn in aanschaf, hij gaat
vaak veel langer mee dan de ben-
zineuitlaat, een diesel is in het al
gemeen veel minder reparatiege-
voelig dan een benzineauto. Blijft
toch dat de meeste diesels in aan
schaf aanzienlijk duurder zijn dan
hun vergelijkbare benzinebroe
ders, zwaarder in gewicht zijn en
daarbij ook nog extra duur zijn in
de wegenbelasting door de extra
dieselheffing. Op die manier wordt
dan het omslagpunt uitgerekend,
het punt in de kilometrage waarop
de diesel goedkoper gaat rijden
dan' de benzinebroeder. Dit om
slagpunt ligt gemiddeld rond de 15
tot 20.000 kilometer per jaar. Maar
nu de Charade diesel, dat is toch
wel een grote uitzondering op deze
regel. Ten eerste is de Charade
diesel helemaal met zoveel duurder
als de Charade benzineversie Ge
steld is al dat de charade diesel
vanaf 15.995,- te koop is, de
benzineversie van de TS kost
14.295,- een prijsverschil van
slechts f 1700,- in extra afschrij
ving over 5 jaar (maar de diesel
gaat vaak langer mee en brengt
meestal bij verkoop iets meer op
dan de benzinebroeder) geeft dat
een bedrag per jaar van rond de
300,-. Vervolgens is de Charade
m wegenbelasting helemaal met
zoveel duurder. Eerstens weegt hij
niet veel zwaarder dan de benzine
versie, waardoor hij in dezelfde
wegenbelastingsgewichtklasse
blijft en ten tweede valt hij door zijn
lage gewichtsklasse in geld per
jaar echt niet zo duur uit. In de 650
tot 750 kg klasse moet per jaar aan
wegenbelasting betaald worden
voor benzine 300,- en voor die
sel f 585,-, een verschil derhalve
van 285,-. Per jaar komt de die
sel dus op een meerprijs van
300,- 285,- 585,-. Ne
men we daarbij dan nog diverse
andere factoren zoals verzekering,
onderhoud e.d. dan komen we aan
een jaarlijks meerkosten bedrag
van hooguit J 650,-. De diesel is
echter zuiniger met brandstof dan
de benzine versie, je komt dus per
liter verder in kilometers, terwijl die
liter tenminste 70 cent minder kost.
De ANWB heeft uitgerekend dat de
diesel per kilometer ruim een dub-
kens het verschil aan de pomp ze
ker aanspreken. Voor de particulier
zijn aanschaf en wegenbelasting
„éénmalige" uitgaven en voor de
Charade verschillen die éénmalige
uitgaven niet zoveel in de vergelij
king benzine- en dieselversie. De
tank aan de pomp, bij de Charade
meestel per volle tank zo'n 30 liter
(tankinhoud 34 liter), scheelt wel
telkens 30 x 0,70 en dat is
21,-. Tot slot geldt voor de Cha
rade diesel dan ook nog dat je met
zo'n volle tank zeker 600 kilometer
kan afleggen, wie heel zuinig rijdt
wel 900 kilometer. Waarmee we
dan maar gelijk even bij het ver
bruik zijn aangeland. Volgens ECE
heeft de Charade diesel op 90
km/u een verbruik van 1:25, en in
stadsverkeer is dat volgens ECE al-
zeker voor een gezin met één of
twee kinderen. De dieselversie ver
schilt namelijk in mets van de ben
zineversie Het is qua bouw en in
deling exact dezelfde wagen. Een
modern gestyleerde wagen met
een goed aërodynamisch uiterlijk,
netjes afgewerkt en gestoffeerd,
goed geïsoleerd, het geluidsniveau
in de auto bedroeg bij de benzine
versie bij 100 km/u 74 decibel en
bij 120 km/u 78 decibel. De diesel
zal daar met veel. van afwijken want
hij is redelijk stil', een uitgebreide
test zal zo spoedig mogelijk vol
gen.
'Mimriac
'A UTO TIPS
beitje minder kost. Op die manier
kunnen we dus het omslagpunt
van de Charade diesel berekenen,
namelijk hoeveel kilometer moet er
per jaar gereden worden eer de
Charade diesel in de winst gaat zit
ten, dat is dan 650.-:ƒ 0,10
6500 km/jaar of te wel de Charade
diesel is dus al bij 6500, of mooi af
gerond 7000 km/jaar goedkoper
in gebruik dan de benzineauto.
Welnu dat is een aantal dat prak
tisch een ieder haalt. Elke kilome
ter boven dit aantal bespaart de
Charade diesel de eigenaar dus
een dubbeltje of te wel een tientje
op 100 km.
Maar laten we de cijfers even voor
wat ze zijn, dan zal een ieder tel-
tijd nog 1:20. Wie nu heel netjes
rijdt zal dus op het gemiddelde uit
komen 1:22,5, wie meer buitenweg
(provinciaal- of rijksweg) rijdt dan
in de stad zal zeker boven de 1:25
uitkomen, tenminste als hij zij niet
alleen maar topsnelheid rijdt. Bij 70
km/u bijvoorbeeld is het verbruik
1:30 en op provinciale wegen is
dat.de normale gemiddelde snel
heid. Kortom met deze Charade
diesel kan uiterst zuinig gereden
worden, een vakantiereisje naar
Zuid-Duitsland of Zuid-Frankrijk
hoeft aan brandstof dus met veel te
kosten
Aan comfort kan het makkelijk
want ook op de lange afstand is de
Charade behoorlijk comfortabel.
De motor van de Charade diesel
is dezelfde als in de benzme-versie
met uiteraard de diverse verstevi
gingen nodig voor de dieselaan
passing. Hij meer 993 cc, heeft
een vermogen van 37 Pk en een
koppel van 60 Nm bij 3500 toeren.
De topsnelheid bedraagt 125
km/u. De benzinemotor meet
eveneens 993 cc, heeft een vermo
gen van 52 Pk en een koppel van
75 Nm. De topsnelheid ligt uiter
aard hoger en bedraagt 145 km/u.
Daihatsu heeft nu 3 modellen in de
Charade, daarvan zijn er 10 benzi
nemodellen en 3 dieselmodellen.
In carosserie verschillen is er een 3
en 5-deurs model verkrijgbaar, als
mede een model met een ver
hoogd dak, de zgn. Dolfin Top.
Dan zijn er de technische verschil
len in benzine en dieselmotor,
maar ook in 4- en 5 bak of de auto
maat, de Daimatic. Tenslotte zijn er
verschillen in uitvoering dus mm of
meer luxe. De goedkoopste Chara
de is de 3-deurs TG, hij kost
13.295,-, de 3-deurs TS kost
14.295,-, en de TS diesel (E)
15.995,-. De goedkoopste 5-'
deurs is de CS en kost 14.895,-,
de GS diesel 17.595.-. De Dolfin
Top (verhoogd dak) is er alleen
met 5 deuren dus in de CS serie,
de 4 bak kost dan 16.295.-, de 5
bak 16.695,-, de TS sport met 5
bak tenslotte kost 16.795,-,
waarmee we praktisch de hele
Charade serie hebben doorlopen.
Andere nieuwe uitrustingsdetails
van de 1984 Escort-serie zijn: voor
de Escort Ghia en XR3i: voorstoe-
len met verstelbare lendesteunen;
voor de Escort Bravo: een versnel-
lingshendelstofhoes met tunnel
bakje; voor het basismodel van de
Escort-serie: een achterbank van
het Bravo-type, geperforeerde
dakbekleding, volledig beklede
portieren en achterste zijpanelen,
een achterklepslot met drukknop
bediening, armsteunen op portie
ren, drie asbakken, voor- en ach
terpassagiers en een verbeterde
geluidsisolatie.
Daarnaast zullen alle Escorts
voor 1984 worden uitgerust met
een benzinetank van 48 liter, zoals
reeds eerder op de XR3i en de 5-
deurs stationwagon de ontwikke
ling van de Sierra en Orion zijn op
gedaan; zo zijn de tandheugel
stuurinrichting en de bovenste
steunlagers van de voorveerele-
menten thans van het Sierra-type
teneinde een exactere besturing
en een betere isolatie van wegge-
luiden te bewerkstelligen.
De Escort zal ook leverbaar zijn
met de verbeterde 1100 OHV-mo-
tor die voor de 1984 Fiesta is aan
gekondigd; deze motor heeft ver
anderingen ondergaan aan de ci-
linderkop, de nokkenas en het uit
laatspruitstuk teneinde - met be
houd van de prestaties - een aan
zienlijk lager brandstofverbruik te
bereiken. Dank zij deze grondige
herziening van het OHV-motoront-
werp is de Escort 11 thans 18 pro
cent zuiniger in stadsverkeer, ter
wijl bij de toepassing van een vijf-
versnellingsbak (die voor het eerst
leverbaar is op de 1.1) het verbruik
bij 90 en 120 km/h met respectie
velijk 14 en 11,5 procent is ge
daald.
Eveneens voor het eerst lever
baar in de Escort is de uiterst effi
ciënte Ford 1600 Dieselmotor. Net
als in de Fiesta en de Orion zal de
ze dieselmotor uitsluitend tezamen
met een vijfversnellingsbak worden
aartgeboden en deze combinatie
verschaft de wagen uitstekende
prestaties (topsnelheid 147 km/h)
en een extreem laag brandstofver
bruik. Bij 90 km/h verbruikt de Es
cort 1.6 D slechts 4,0 1/110 km
(1:5) en in de stadscyclus met
meer dan 5,5 1 100 km 118,2).
DAIHATSU
Alfa Romeo Alfetta GT1976 3.750 -
Audi 80 LS1975 2.750.-
Buick Regal veel extra'sokt. 1979
Citroen GS Special1980 7.250.-
Citroën GS Breakjuli 1980 7.750.-
Datsun Sunny GL coupéokt. 1980 9.900.-
Datsun Cherry F2 zwart1977 3.400.-
Datsun 1400 Station GL1980 10.250 -
Ford Fiësta 1.1 S1980 10.450.-
Ford Escort 1300 L oud model1981 9.900.-
Honda Accord 4-drs. luxe1979 8.500.-
Honda Accord 4-drs. de luxe1978 7.900.-
Mazda 323 3-drs. in staat v. nieuw1979 9.250.-
Mitsubishi Lancer 1400 GLX198010.750.-
Opel Kadett LPG1978 7.250 -
Opel Ascona 1.9 N1979 8.750 -
Opel Kadett 1.2 N 3-drs. 40.000 km1980 11.650.-
Qpel Rekord 5-drs. stationcar 40.000 km1981 16.500.-
Opel Kadett zeer mooi1977 5.750.-
Opel Kadett 1.3 S 3-drsokt. 1980 11.750 -
Opel Kadett 1.2 N1980 11.250 -
Opel Rekord diesel 4-drs1978 5.500.-
Opel Ascona 1.6 S 4-drs. nw. modelnov. 1981 16.250.-
Opel Ascona 1.6 S 4-drs. nw. modeldec. 1981 16.500.-
Opel Rekord 2.0 E 4-drs. nw. model 18.000 km1983 24.950.
juli
1978
1977
1980
1979
1979
Opel Kadett 1.3 S 3-drs. 28.000 km1981 13.750.
Opel Kadett City zéér mooi1979 9.250.-
Opel Kadett 2-drs. 66.000 km
Opel Kadett 2-drs
Peugeot 305 SR
Peugeot 305 GR
Renault 5 L
Renault 4 GTL 36.000 km1982 10.250.
Renault 4 GTL1979 5.500 -
Renault 5 TL1979
Talbot Solara LS 4-drs. -f LPGsept. 1980
Toyota Tercel 2-drs1979
Toyota Starlet 3-drs1978
Toyota Celica 1600 ST 40.000 km1980 10.950.
Toyota Lite Ace 6 pers. bus 4.000 km1983 13.500.
Toyota Corola 4-drs1979 6.750.
Volkswagen Golf1977 5.500.
Volkswagen Golf GLDaug. 1978 8.900.
Volkswagen Golfjuni 1980 10.750.
BMW R100/7 zéér mooi5.000.-
BMW R75/6 zéér mooi3.500.-
7.750 -
5.250-
9.500 -
7.250 -
6.750.-
6.900.-
8.500 -
7.250.-
5.250.-
SUZUKI
Om u wat nader kennis te laten maken met de nieuwe serie van RE
NAULT en met name het geringe brandstofverbruik van deze nieuwe
serie trekkers:
Stellen wij u in de gelegenheid geheel vrijblijvend op uw eigen be
drijf of in uw omgeving een dag met een demonstratie RENAULT TX
te werken. Deze 103-14 TX is voorzien van PIRELLI PRELUDE ach
terbanden 14 x 38 en is vierwielaangedreven.
Tevens, en dat is wel helemaal nieuw in de trekkerwereld, is deze
RENAULT 103-14 TX uitgerust met het brandstofbesparende „ECO
CONTROL"
Deze demonstratie RENAULT en een RUMPTSTADT 3-schaarploeg,
staan voor u als gebruiker klaar bij:
LANDBOUWMECHANISATIEBEDRIJF
Hoofdstraat 95 - 4441 AC Ovezande, tel. 01195-236
Postbus 1 - 4441 AA Ovezande, tel. privé 01103-1436
Renault 4 F 6 Combi
1981
9.250,-
Renault 5 Alpine
1980
13.500,-
Renault 12 TL
1976
3.900,-
Renault 14 TS
1979
9.900,-
Renault 14 TL
1978
4.900,-
Renault 14 LS
1980
10.900,-
Renault 16 TX
1977
4.900,-
Renault 16 TL
1976
2.750,-
Renault 18 GTL
1979
9.250,-
Renault 18 TL
1980
10.900,-
Renault 18 GTS
1980
12.900,-
Renault 20 TS LPG
1979
14.500,-
Renault 20 TS
1981
19.250,-
Renault 20 LS
1982
18.500,-
Renault 20 TL
1978
5.900,-
Renault 20 LS
1980
14.500,-
Renault Fuego
1981
16.250,-
Renault 30 TX
1980
18.500,-
Ford Fiesta 1 1 Bravo
1981
12.900,-
Ford Escort autom
1976
4.500,-
Volvo 343 GL
1979
11.900,-
Mmi Metro 1000L
Citroen GS Break
4-82
1978
11.500,-
6.750,-
Citroen GSA Club Break
1980
10.750,-
Datsun Sunny
1979
7.250,-
Mitsubishi Colt GL
1981
12.500,-
Mitsubishi Galant
1977
6.500,-
Peugeot 504 autom
1979
7.500,-
Peugeot 305 GR LPG
1979
8.900,-
Peugeot 504 D autom
1978
10.500,-
Peugeot 505 GR
1980
17.500,-
Simca 1308 S
1977
2.750,-
Honda Civic
1979
6.500,-
Talbot Honzon 1 3 LS
1978
7.900,-
Talbot 1308 GLS
1979
7.500,-
Talbot 1307 GLS
1980
10.500,-
Talbot 1309 SX
1979
8.900,-
DIV. GOEDKOPERE AUTO'S TEGEN
AANTREKKELIJKE PRIJZEN o.a.
Renault 5, Renault 12, Renault 16, Citroen GS,
Peugeot 304, Simca 1307/1308, Vauxhall Che-
vette, Datsun 160 B, Audi 80 GL, Fiat 850.
3 of 6 maanden garantie
gecleaned en gepoetst
volle tank benzine
Tel. na 19.00 uyr 01184-64240
WELKOM BIJ vrijdag koopavond
Glldeweg 16 - Vlissingen
Tel. 01184-17130