Daihatsu Charade diesel: goedkope en zuinige wagen Escort-modellen voor 1984 EEN STERK SFAALTIE ALTTWERNUFT. AUTOMOBIELBEDRIJF KLIP B.V. WONDERGEM MELSE OCCASION CENTRUM outo-cenoulf e Kom, kijk en overtuig uzelf Nu bij ons in de showroom Maak nu een proefrit!!! PAAUWENBURG B.V. dtfkmel-bv KOM, KIJK EN VERGELIJK DE PRIJZEN Suzuki Alto/n Heleboel auto voor je goeie geld. Omslag punt Modellen ONTDEK NU DE NIEUWE RENAULT TX TREKKER MET DE ZUINIGE MWM-M0T0R SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 9 NOVEMBER 1983 309 IN FORMA TIE O VER A UTO EN VERKEER De Ford Escort-model- len-serie, die de eerste plaats inneemt op de Europese verkooprang lijst, is verbeterd en uitge breid. De belangrijkste noviteiten zijn de intro ductie van de Escort Ca briolet en de montage van de nieuwe Ford 1600 Die selmotor in bepaalde Es cort-modellen; verder zijn alle modellen van een aantal verbeteringen en verfijningen voorzien, De nieuwe Escort Ca briolet zal in twee uitvoe ringen worden aangebo den, t.w. als luxueuze GL met een 1,6 liter (79 pk) carburateurmotor en als sportieve Injection met een 105 pk inspuitmotor. Alle versies hebben een vijfversnellingsbak. De Escort Cabriolet is de eer ste open auto sinds meer dan 20 jaar die door Ford in Europa op de markt wordt gebracht. Industrieweg 17, 4382 NA Vlissingen, tel. 01184-13434 TORENSTRAAT 39 TEL. 01189-1766 AFD. VERKOOP A. DAGEVOS TEL. PRIVÉ 01189-2429 INRUIL - GARANTIE - FINANCIERING NCIERING SEROOSKERKE MOTOREN Diverse Renault 4+5. Alle typen bouwjaren Autobedrijf Gerbrandystraat 4, Vlissingen tel. 01184- 65496 RENAULT STAAT ER VIERKANT ACHTER Daihatsu heeft de Chara de diesel op de markt ge bracht, die meteen de goedkoopste en zuinigste diesel in Nederland werd. De Charade diesel kost namelijk 15.995,- en dat is dan de TS Economy Die sel, het basis Charade mo del met 3 deuren. De luxe versie, de TSD kost 16.995,-, de 5 deurs ver sie de CDS kost 17.995,-. Ook de duurste Charade diesel is tot op heden in Ne derland nog steeds de goedkoopste dieselauto. Nissan/Datsun volgt daar na als brenger van de voor deligste dieselauto namelijk met de Cherry Diesel, die er vanaf 18.795,-is. Natuurlijk is die Cherry Diesel met met de Charade Diesel te ver gelijken. De Charade valt in een wat kleinere klasse. De ruimte in de Charade is iets minder dan in de Cherry, hoewel in de Charade makkelijk 4 volwassenen met flink wat bagage kunnen. Daarnaast kan het motorverschil gelden, de Charade heeft een drie cilinder dieselmotor van 993 cc met 37 PK, de Cherry een 1700 cc vier cilinder dieselmotor met een vermogen van 54 pk. Duidelijke verschillen dus, waarmee niet gezegd is dat de Charade diesel geen goede presta ties levert. Integendeel de Charade is natuurlijk een stuk lichter en heeft door zijn bouw minder lucht- weerstand, daardoor kan de kleine dieselmotor de wagen best aan. Vergelijken is wellicht nog niet mo gelijk omdat de concurrentie nog niet zulke kleine dieselauto's op de Nederlandse markt brengt. Vol gend jaar zal daar mogelijk veran dering in komen als ook Fiat een kleine diesel uitbrengt o.a. in de Uno. Voorlopig heeft Charade dus de alleenheerschappij en het ziet er naar uit dat deze niet onbenut zal worden gelaten. Een dieselauto voor een dergelijke prijs moet ze ker kopers aantrekken. Dieselrijden is in Nederland zeer aantrekkelijk, immers de prijs van een liter dieselolie verschilt nogal van een liter benzine. Een liter die sel is voor zo'n 1,15 te krijgen, benzine kost zo'n 1,80 tot J 1,85, een verschil derhalve van 70 cent per liter, althans in de maand september '83. Daarbij springt een diesel in het algemeen zuiniger om met zijn brandstof, dus er wordt behoorlijk voordelig gere den. Ware het echter niet dat de fiscus de diesel (en ook de Ipg mo tor) extra belast in de wegenbelas ting. De voordelen van de brand stofprijs en het zuinig verbruik moeten dan afgewogen worden te gen de meerprijs wegenbelasting, de meerprijs voor de aanschafprijs van de dieselauto alsmede meer prijzen in verzekeringspremie en eventuele onderdelen. Tegenover dit laatste staat echter weer dat on derdelen veel langer meegaan, een dieseluitlaat mag bijvoorbeeld wat duurder zijn in aanschaf, hij gaat vaak veel langer mee dan de ben- zineuitlaat, een diesel is in het al gemeen veel minder reparatiege- voelig dan een benzineauto. Blijft toch dat de meeste diesels in aan schaf aanzienlijk duurder zijn dan hun vergelijkbare benzinebroe ders, zwaarder in gewicht zijn en daarbij ook nog extra duur zijn in de wegenbelasting door de extra dieselheffing. Op die manier wordt dan het omslagpunt uitgerekend, het punt in de kilometrage waarop de diesel goedkoper gaat rijden dan' de benzinebroeder. Dit om slagpunt ligt gemiddeld rond de 15 tot 20.000 kilometer per jaar. Maar nu de Charade diesel, dat is toch wel een grote uitzondering op deze regel. Ten eerste is de Charade diesel helemaal met zoveel duurder als de Charade benzineversie Ge steld is al dat de charade diesel vanaf 15.995,- te koop is, de benzineversie van de TS kost 14.295,- een prijsverschil van slechts f 1700,- in extra afschrij ving over 5 jaar (maar de diesel gaat vaak langer mee en brengt meestal bij verkoop iets meer op dan de benzinebroeder) geeft dat een bedrag per jaar van rond de 300,-. Vervolgens is de Charade m wegenbelasting helemaal met zoveel duurder. Eerstens weegt hij niet veel zwaarder dan de benzine versie, waardoor hij in dezelfde wegenbelastingsgewichtklasse blijft en ten tweede valt hij door zijn lage gewichtsklasse in geld per jaar echt niet zo duur uit. In de 650 tot 750 kg klasse moet per jaar aan wegenbelasting betaald worden voor benzine 300,- en voor die sel f 585,-, een verschil derhalve van 285,-. Per jaar komt de die sel dus op een meerprijs van 300,- 285,- 585,-. Ne men we daarbij dan nog diverse andere factoren zoals verzekering, onderhoud e.d. dan komen we aan een jaarlijks meerkosten bedrag van hooguit J 650,-. De diesel is echter zuiniger met brandstof dan de benzine versie, je komt dus per liter verder in kilometers, terwijl die liter tenminste 70 cent minder kost. De ANWB heeft uitgerekend dat de diesel per kilometer ruim een dub- kens het verschil aan de pomp ze ker aanspreken. Voor de particulier zijn aanschaf en wegenbelasting „éénmalige" uitgaven en voor de Charade verschillen die éénmalige uitgaven niet zoveel in de vergelij king benzine- en dieselversie. De tank aan de pomp, bij de Charade meestel per volle tank zo'n 30 liter (tankinhoud 34 liter), scheelt wel telkens 30 x 0,70 en dat is 21,-. Tot slot geldt voor de Cha rade diesel dan ook nog dat je met zo'n volle tank zeker 600 kilometer kan afleggen, wie heel zuinig rijdt wel 900 kilometer. Waarmee we dan maar gelijk even bij het ver bruik zijn aangeland. Volgens ECE heeft de Charade diesel op 90 km/u een verbruik van 1:25, en in stadsverkeer is dat volgens ECE al- zeker voor een gezin met één of twee kinderen. De dieselversie ver schilt namelijk in mets van de ben zineversie Het is qua bouw en in deling exact dezelfde wagen. Een modern gestyleerde wagen met een goed aërodynamisch uiterlijk, netjes afgewerkt en gestoffeerd, goed geïsoleerd, het geluidsniveau in de auto bedroeg bij de benzine versie bij 100 km/u 74 decibel en bij 120 km/u 78 decibel. De diesel zal daar met veel. van afwijken want hij is redelijk stil', een uitgebreide test zal zo spoedig mogelijk vol gen. 'Mimriac 'A UTO TIPS beitje minder kost. Op die manier kunnen we dus het omslagpunt van de Charade diesel berekenen, namelijk hoeveel kilometer moet er per jaar gereden worden eer de Charade diesel in de winst gaat zit ten, dat is dan 650.-:ƒ 0,10 6500 km/jaar of te wel de Charade diesel is dus al bij 6500, of mooi af gerond 7000 km/jaar goedkoper in gebruik dan de benzineauto. Welnu dat is een aantal dat prak tisch een ieder haalt. Elke kilome ter boven dit aantal bespaart de Charade diesel de eigenaar dus een dubbeltje of te wel een tientje op 100 km. Maar laten we de cijfers even voor wat ze zijn, dan zal een ieder tel- tijd nog 1:20. Wie nu heel netjes rijdt zal dus op het gemiddelde uit komen 1:22,5, wie meer buitenweg (provinciaal- of rijksweg) rijdt dan in de stad zal zeker boven de 1:25 uitkomen, tenminste als hij zij niet alleen maar topsnelheid rijdt. Bij 70 km/u bijvoorbeeld is het verbruik 1:30 en op provinciale wegen is dat.de normale gemiddelde snel heid. Kortom met deze Charade diesel kan uiterst zuinig gereden worden, een vakantiereisje naar Zuid-Duitsland of Zuid-Frankrijk hoeft aan brandstof dus met veel te kosten Aan comfort kan het makkelijk want ook op de lange afstand is de Charade behoorlijk comfortabel. De motor van de Charade diesel is dezelfde als in de benzme-versie met uiteraard de diverse verstevi gingen nodig voor de dieselaan passing. Hij meer 993 cc, heeft een vermogen van 37 Pk en een koppel van 60 Nm bij 3500 toeren. De topsnelheid bedraagt 125 km/u. De benzinemotor meet eveneens 993 cc, heeft een vermo gen van 52 Pk en een koppel van 75 Nm. De topsnelheid ligt uiter aard hoger en bedraagt 145 km/u. Daihatsu heeft nu 3 modellen in de Charade, daarvan zijn er 10 benzi nemodellen en 3 dieselmodellen. In carosserie verschillen is er een 3 en 5-deurs model verkrijgbaar, als mede een model met een ver hoogd dak, de zgn. Dolfin Top. Dan zijn er de technische verschil len in benzine en dieselmotor, maar ook in 4- en 5 bak of de auto maat, de Daimatic. Tenslotte zijn er verschillen in uitvoering dus mm of meer luxe. De goedkoopste Chara de is de 3-deurs TG, hij kost 13.295,-, de 3-deurs TS kost 14.295,-, en de TS diesel (E) 15.995,-. De goedkoopste 5-' deurs is de CS en kost 14.895,-, de GS diesel 17.595.-. De Dolfin Top (verhoogd dak) is er alleen met 5 deuren dus in de CS serie, de 4 bak kost dan 16.295.-, de 5 bak 16.695,-, de TS sport met 5 bak tenslotte kost 16.795,-, waarmee we praktisch de hele Charade serie hebben doorlopen. Andere nieuwe uitrustingsdetails van de 1984 Escort-serie zijn: voor de Escort Ghia en XR3i: voorstoe- len met verstelbare lendesteunen; voor de Escort Bravo: een versnel- lingshendelstofhoes met tunnel bakje; voor het basismodel van de Escort-serie: een achterbank van het Bravo-type, geperforeerde dakbekleding, volledig beklede portieren en achterste zijpanelen, een achterklepslot met drukknop bediening, armsteunen op portie ren, drie asbakken, voor- en ach terpassagiers en een verbeterde geluidsisolatie. Daarnaast zullen alle Escorts voor 1984 worden uitgerust met een benzinetank van 48 liter, zoals reeds eerder op de XR3i en de 5- deurs stationwagon de ontwikke ling van de Sierra en Orion zijn op gedaan; zo zijn de tandheugel stuurinrichting en de bovenste steunlagers van de voorveerele- menten thans van het Sierra-type teneinde een exactere besturing en een betere isolatie van wegge- luiden te bewerkstelligen. De Escort zal ook leverbaar zijn met de verbeterde 1100 OHV-mo- tor die voor de 1984 Fiesta is aan gekondigd; deze motor heeft ver anderingen ondergaan aan de ci- linderkop, de nokkenas en het uit laatspruitstuk teneinde - met be houd van de prestaties - een aan zienlijk lager brandstofverbruik te bereiken. Dank zij deze grondige herziening van het OHV-motoront- werp is de Escort 11 thans 18 pro cent zuiniger in stadsverkeer, ter wijl bij de toepassing van een vijf- versnellingsbak (die voor het eerst leverbaar is op de 1.1) het verbruik bij 90 en 120 km/h met respectie velijk 14 en 11,5 procent is ge daald. Eveneens voor het eerst lever baar in de Escort is de uiterst effi ciënte Ford 1600 Dieselmotor. Net als in de Fiesta en de Orion zal de ze dieselmotor uitsluitend tezamen met een vijfversnellingsbak worden aartgeboden en deze combinatie verschaft de wagen uitstekende prestaties (topsnelheid 147 km/h) en een extreem laag brandstofver bruik. Bij 90 km/h verbruikt de Es cort 1.6 D slechts 4,0 1/110 km (1:5) en in de stadscyclus met meer dan 5,5 1 100 km 118,2). DAIHATSU Alfa Romeo Alfetta GT1976 3.750 - Audi 80 LS1975 2.750.- Buick Regal veel extra'sokt. 1979 Citroen GS Special1980 7.250.- Citroën GS Breakjuli 1980 7.750.- Datsun Sunny GL coupéokt. 1980 9.900.- Datsun Cherry F2 zwart1977 3.400.- Datsun 1400 Station GL1980 10.250 - Ford Fiësta 1.1 S1980 10.450.- Ford Escort 1300 L oud model1981 9.900.- Honda Accord 4-drs. luxe1979 8.500.- Honda Accord 4-drs. de luxe1978 7.900.- Mazda 323 3-drs. in staat v. nieuw1979 9.250.- Mitsubishi Lancer 1400 GLX198010.750.- Opel Kadett LPG1978 7.250 - Opel Ascona 1.9 N1979 8.750 - Opel Kadett 1.2 N 3-drs. 40.000 km1980 11.650.- Qpel Rekord 5-drs. stationcar 40.000 km1981 16.500.- Opel Kadett zeer mooi1977 5.750.- Opel Kadett 1.3 S 3-drsokt. 1980 11.750 - Opel Kadett 1.2 N1980 11.250 - Opel Rekord diesel 4-drs1978 5.500.- Opel Ascona 1.6 S 4-drs. nw. modelnov. 1981 16.250.- Opel Ascona 1.6 S 4-drs. nw. modeldec. 1981 16.500.- Opel Rekord 2.0 E 4-drs. nw. model 18.000 km1983 24.950. juli 1978 1977 1980 1979 1979 Opel Kadett 1.3 S 3-drs. 28.000 km1981 13.750. Opel Kadett City zéér mooi1979 9.250.- Opel Kadett 2-drs. 66.000 km Opel Kadett 2-drs Peugeot 305 SR Peugeot 305 GR Renault 5 L Renault 4 GTL 36.000 km1982 10.250. Renault 4 GTL1979 5.500 - Renault 5 TL1979 Talbot Solara LS 4-drs. -f LPGsept. 1980 Toyota Tercel 2-drs1979 Toyota Starlet 3-drs1978 Toyota Celica 1600 ST 40.000 km1980 10.950. Toyota Lite Ace 6 pers. bus 4.000 km1983 13.500. Toyota Corola 4-drs1979 6.750. Volkswagen Golf1977 5.500. Volkswagen Golf GLDaug. 1978 8.900. Volkswagen Golfjuni 1980 10.750. BMW R100/7 zéér mooi5.000.- BMW R75/6 zéér mooi3.500.- 7.750 - 5.250- 9.500 - 7.250 - 6.750.- 6.900.- 8.500 - 7.250.- 5.250.- SUZUKI Om u wat nader kennis te laten maken met de nieuwe serie van RE NAULT en met name het geringe brandstofverbruik van deze nieuwe serie trekkers: Stellen wij u in de gelegenheid geheel vrijblijvend op uw eigen be drijf of in uw omgeving een dag met een demonstratie RENAULT TX te werken. Deze 103-14 TX is voorzien van PIRELLI PRELUDE ach terbanden 14 x 38 en is vierwielaangedreven. Tevens, en dat is wel helemaal nieuw in de trekkerwereld, is deze RENAULT 103-14 TX uitgerust met het brandstofbesparende „ECO CONTROL" Deze demonstratie RENAULT en een RUMPTSTADT 3-schaarploeg, staan voor u als gebruiker klaar bij: LANDBOUWMECHANISATIEBEDRIJF Hoofdstraat 95 - 4441 AC Ovezande, tel. 01195-236 Postbus 1 - 4441 AA Ovezande, tel. privé 01103-1436 Renault 4 F 6 Combi 1981 9.250,- Renault 5 Alpine 1980 13.500,- Renault 12 TL 1976 3.900,- Renault 14 TS 1979 9.900,- Renault 14 TL 1978 4.900,- Renault 14 LS 1980 10.900,- Renault 16 TX 1977 4.900,- Renault 16 TL 1976 2.750,- Renault 18 GTL 1979 9.250,- Renault 18 TL 1980 10.900,- Renault 18 GTS 1980 12.900,- Renault 20 TS LPG 1979 14.500,- Renault 20 TS 1981 19.250,- Renault 20 LS 1982 18.500,- Renault 20 TL 1978 5.900,- Renault 20 LS 1980 14.500,- Renault Fuego 1981 16.250,- Renault 30 TX 1980 18.500,- Ford Fiesta 1 1 Bravo 1981 12.900,- Ford Escort autom 1976 4.500,- Volvo 343 GL 1979 11.900,- Mmi Metro 1000L Citroen GS Break 4-82 1978 11.500,- 6.750,- Citroen GSA Club Break 1980 10.750,- Datsun Sunny 1979 7.250,- Mitsubishi Colt GL 1981 12.500,- Mitsubishi Galant 1977 6.500,- Peugeot 504 autom 1979 7.500,- Peugeot 305 GR LPG 1979 8.900,- Peugeot 504 D autom 1978 10.500,- Peugeot 505 GR 1980 17.500,- Simca 1308 S 1977 2.750,- Honda Civic 1979 6.500,- Talbot Honzon 1 3 LS 1978 7.900,- Talbot 1308 GLS 1979 7.500,- Talbot 1307 GLS 1980 10.500,- Talbot 1309 SX 1979 8.900,- DIV. GOEDKOPERE AUTO'S TEGEN AANTREKKELIJKE PRIJZEN o.a. Renault 5, Renault 12, Renault 16, Citroen GS, Peugeot 304, Simca 1307/1308, Vauxhall Che- vette, Datsun 160 B, Audi 80 GL, Fiat 850. 3 of 6 maanden garantie gecleaned en gepoetst volle tank benzine Tel. na 19.00 uyr 01184-64240 WELKOM BIJ vrijdag koopavond Glldeweg 16 - Vlissingen Tel. 01184-17130

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1983 | | pagina 9