Peugeot 205 in diesel en benzine uitvoering:
BIJZONDER ZUINIG WONDER OP WIELEN
AUT
Bijzondere Mazda 323 Sport
TEST M BIJ ONS.
DE NIEUWE PEUGEOT
dgfojuel bv
Automobielbedrijf Dijkwel
CAMPING OLMENVELD
WONDERGEM MELSE
OCCASION CENTRUM
informatie over auto en verkeer
exclusief inZeebra vTêekbladen
RUIME KEUZE x
<#3 OCCASIONS
Wie serieus kijkt,
kiest een KIP bij:
A_J
KOM
KIJK
E
N
VERGELIJK DE PRIJZEN
in
Prestaties
verbruik
en
Rij-impressie
Wegligging
Comfort
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 26 OKTOBER 1983
308
Vijf deuren, vijf ruime zitplaatsen
Peugeot 205 GT80 DIN pk, 5-bak, 170 km/uur
Peugeot 205 GL: 1 op 23,3 bij 90 km/uur constant
Peugeot 205 diesel met 5-bak: de zuinigste,
1 op 25,6 bij 90 km/uur constant top 155 km/uur
7 uitvoeringen, 5 motorversies
Sterke prijs: vanaf f 14.695,- inclusief BTW,
afieveringskosten f 355,-
Vlissingen b.v.
Pres. Rooseveltlaan 745, 4383 NG Vlissingen
Tel. 01184-12008-19810
PEUGEOT TALBOT DYNAMISCH OP WEG./
Tevens verhuur van stacaravans
Gapingseweg 5 - Serooskerke
Tel. 01189-1285 (gem. Veere)
GEHANDICAPTEN
OCCASIONS TOT 5.
OCCASIONS VAN
5.000.-
tot 7.500.-
OCCASIONS VAN
7.500.- TOT 10.000.
OCCASIONS VANAF 10.
TORENSTRAAT 39
TEL. 01189-1766
AFD. VERKOOP
A. DAGEVOS
INRUIL - GARANTIE - FINANCIERING SEROOSKERKE
Alfa Romeo Alfetta GT1976 3.750.-
Audi 80 LS1975 2.750 -
Buick Regal veel extra'sokt. 1979
Citroën GS Special1980 7.250.-
Citroën GS Breakjuli 1980 7.750.-
Datsun Sunny GL coupéokt. 1980 9.900.-
Datsun Cherry F2 zwart1977 3.900.-
Datsun 1400 Station GL1980 10.250 -
Ford Fiësta 1.1 S1980 10.450.-
Ford Fiësta 1100 S i.st.v.nw1980 9.900.-
Ford Escort 1300 L oud model1981 9.900.-
Honda Accord 4-drs. luxe1979 8.500.-
Honda Accord 4-drs. de luxe1978 7.900.-
Mazda 323 3-drs. in staat v. nieuw1979 9.250.-
Mitsubishi Galant 2000 GLX 45.000 kmjuli 1978 5.900.-
Mitsubishi Lancer 1400 GLX 1980 11.250.-
Opel Kadett LPG1978 7.250.-
Opel Ascona 1.9 N1979 8.750.-
Opel Kadett 1.2 N 3-drs. 40.000 km1980 11.650.-
Opel Rekord 5-drs. stationcar 40.000 km1981 16.500.-
Opel Kadett zeer mooi1977 5.750.-
Opel Kadett 1.3 S 3-drsokt. 1980 11.750.-
Opel Kadett 1.2 N1980 11.250.-
Opel Rekord diesel 4-drs1978 5.500.-
Opel Ascona 1.6 S 4-drs. nw. modelnov. 1981 16.250.-
Opel Ascona 1.6 S 4-drs. nw. modeldec. 1981 16.500.-
Opel Rekord 2.0 E 4-drs. nw. model 18.000 km1983 24.950.-
Opel Kadett 1.3 S 3-drs. junioraug. 1981 13.950.-
Opel Kadett 1.3 S 3-drs. 28.000 km1981 13.750.-
Opel Kadett City zéér mooi1979 9.250.-
Opel Kadett 2-drs. 66.000 kmjuli 1978 7.750 -
Opel Kadett 2-drs1977 5.250.-
Peugeot 305 SR1980 9.500.-
Peugeot 305 GR 1979 7.250.-
Peugeot 504 GLD schuifdak1979 8.900.-
Renault 5 L1979 6.750.-
Renault 4 GTL 36.000 km1982 10.250.-
Renault 4 GTL1979 5.500.-
Renault 5 TL1979 6.900 -
Saab 99 GL 4-drsnov. 1978 9.500.-
Talbot Solara LS 4-drs. LPGsept. 1980 8.500.-
Toyota Tercel 2-drs1979 7.250.-
Toyota Starlet 3-drs1978 5.250.-
Toyota Celica 1600 ST 40.000 km1980 10.950.-
Toyota Lite Ace 6 pers. bus 4.000 km1983 13.500.-
Volkswagen Golf GLDaug. 1978 8.900.-
Volkswagen Golfjuni 1980 10.750.-
Volvo 343 DL1979 10.750.-
MOTOREN
Kawasaki Z650 mooie motor 1978 2.450.-
BMW R100/7 zéér mooi...5.000.-
BMW R75/6 zéér mooi3.500.-
Peugeot heen dit jaar een
nieuwe kleine middenklasser op
de markt gebracht. Op de perso
nenauto RAI was die Peugeot
205 al te zien, het heeft echter tot
het najaar, september geduurd,
eer hij hier ook te koop was. De
reden is simpel, de nieuwe Peu
geot 205 is in het land van her
komst, Frankrijk, zo aangesla
gen, dat er grote tekorten ont-
stonden bij de fabriek in Mulhou
se. Voor export was er in feite
geen Peugeot 205 meer beschik
baar, de exportlanden moesten
dus maar even wachten met als
I pleister op de wonde, dat als de
Peugeot 205 kwam, hij er dan
ook tevens In een veelheid van
uitvoeringen zou zijn. En dat
klopt want de 205 is er nu naast
de 954 cc, 1124 cc en 1360 cc en
benzineversies ook In de 1768 cc
dieselversie.
Een compleet programma dus
direct al van .die nieuwe 205, er zijn
momenteel 8 uitvoeringen: de 205-
954 cc, de 205-1124 cc, de 205
GL met 1124cc en 5 bak, de 205
GR met 1360 cc en 5 bak en de GT
met 1360 cc en 20 PK meer (80
i.p.v. 60) en 5 bak; verder de die
selmodellen de GLD met 4 bak, de
GLD 5 bak en de GRD 5 bak. Peu
geot had die nieuwe 205 overigens
hard nodig, niet alléén hier in Ne
derland, ook in het eigen land en
andere exportlanden ging het
bergafwaarts met Peugeot en Tal
bot. De 205 moet dan ook de red
dende engel zijn, de Fransen zelf
noemen hem het heilige nummer
(sacré numero). In eigen land doet
de 205 het dus goed, in ons land is
dat nog afwachten. Het heeft er
echter wel alle schijn van dat die
205 bij ons ook een topper gaat
worden. Het is een bijzonder door
dachte auto, hij is compact, maar
toch behoorlijk ruim, hij ziet er leuk
uit, een subjectieve noot welis
waar, maar toch wordt hij in opinie
onderzoeken nergens echt lelijk
gevonden, hij is ook in standaard
uitrusting redelijk compleet, in die
versies is hij zeker met duur (vanaf
14.695) en hij is bovenal bijzon
der spaarzaam met de brandstof.
In deze tijd spreekt dat velen uiter
aard aan, de officiële ECE cijfers
liegen er niet om, maar zelf hebben
wij mee kunnen doen aan een zui-
nigheidsrit met de Peugeot 205 en
daaruit kwamen schier ongelooflij
ke cijfers. Een 40 tal Nederlandse
journalisten reed met de nieuwe
205 van Frankrijk terug naar Ne
derland. De eerste helft van het tra
ject met een diesel, de andere helft
met een benzineversie.
Ik bereikte met de dieselversie
een gemiddelde van 1:30 en met
de benzineversie 1,20. Wij heb
ben echter op de buitenwegen/
rijkswegen een snelheid van 100
km/u aangehouden en verder in
steden en dorpen normaal met
het verkeer meegereden. Er wa
ren echter ook collega's, die
consequent niet harder reden
dan 70 km/u en bij stoplichten
e.d. de motor uitschakelden. Zo
kwam de winnaar voor een diesel
op 1:36 en voor de 1300 benzine
versie op 1:27. Wij dachten ech
ter dat wij zeer reeë! gereden
hadden, dat wil zeggen niet fel.
maar gewoon erg netjes en als
dan cijfers van 1:30 voor de die
sel en 1:20 voor de benzineuit
voering voor de dag komen, dan
dachten wij dat een ieder die
heel normaal rijdt toch zeker met
de diesel 1:20 en voor de benzi
neversie 1:15 moet kunnen rij
den.
gen, bij de diesel zijn wat verstevi
gingen doorgevoerd, maar op de
rij-eigenschappen maakt dat mets
uit. Gesteld kan dus worden dat de
rij-eigenschappen van alle 205
modellen gelijk zijn behalve daar
waar de verschillen betrekking
gaan hebben op de motor, dus in
prestaties, verbruik en zo mogelijk
het geluid. Die verschillen noemen
wij dan ook in de test.
Voor de prestaties van de diver
se modellen zorqen de verschillen-
Als voorbeeld hebben wij daar
nog een aantal andere collega's
voor die zich weinig of mets van de
zuinigheidsrit aantrokken, zij heb
ben als-het-ware doorgescheurd
en zo werden de „slechtse" cijfers
voor de diesel 1:16 en voor de
benzineversie 1:12. Kortom boven
deze laatste cijfers ligt het verbruik
in elk gevallen dat is dus zeker de
waardering* „zuinig" waard. Ver
meld moet dan nog worden dat wij
allen reden met een 1300 benzine
versie, met de 1100 moet nog zui
niger gereden kunnen worden. De
954 cc is uiteraard bij de lage snel
heden nog zuiniger maar gaat bij
hogere snelheden meer gebruiken,
hij moet dan immers harder wer
ken.
Wij behandelen hier de 205 als
geheel, dus zowel de benzine- als
dieselversie. Qua model is er na
melijk geen verschil in de benzine
en dieseluitvoering. Er zijn ver
schillen in min of meer luxe en dus
de verschillen in de motor en dan
dus met alléén het verschil benzi-
ne-diesel, maar ook de verschillen
in de diverse benzine typen. Tech
nisch zijn er verder geen wijzigin-
de motoren Wij noemen deze
eerst nog eens. Een 954 cc, 45 PK
motor met een koppel van 68 Nm,
een 1124 cc, 50 PK motor met een
koppel van 84 Nm en een 1360 cc,
60 of 80 PK motor met een koppel
van resp. 105 en 109 Nm, voor de
benzineversies liggen deze kop
pels rond de 2500 en 2800 toeren,
tot slot de dieselmotor 1 768 cc, 60
PK met een koppel van 106 Nm bi|
2000 toeren.
De prestaties zijn als
volgt: 954 cc, topsnelheid 135
km/u, acceleratie van 0-100 km/
&u in 19 sec., 1124 cc. topsnel
heid 140 km/u, acceleratie van 0-
100 km/u in 17 sec.. 1360 cc, 60
PK, top 150 km/u, acceleratie van
0-100 km/u in 15 sec. en de 1360
cc, 80 PK, top 165 km/u, accele-
rarie 0-100 km/u in 12,5 sec. De
1768 cc dieselmotor, overigens
een afgeleide van de 1905 PSA
dieselmotor die in de Peugeot 305,
Talbot Horizon en Citroen BX zit,
geeft de 205 een top van 152
km/u en een acceleratie van 0-100
km/u in 16 sec., de zuinige diesel
slaat dus helemaal geen gek figuur
in de serie. Komen we dan bij de
verbruikscijfers dan hebben we al
gesteld dat met de benzinemotoren
gemiddel 1:15 makkelijk haalbaar
moet zijn en met de diesel kan je al
Mazda brengt een speciale
versie uit van de Mazda 323, na
melijk de 323 Sport. Hij is met di
recte ingang bij alle 200 Mazda-
dealers verkrijgbaar.
De sportief geaccentureerde
Mazda is gebaseerd op de Maz
da 323 1.3 DX met vijf versnellin
gen en is leverbaar in zowel een
Hatchback- als een Sedan-ver
sie. De oplage van beide model
len is slechts beperkt.
Buiten de gebruikelijke, ruime
standaarduitrusting zijn de Maz
da's 323 Sport uitgevoerd met:
Stalen aërodynamische wieldop
pen, brede 175/70 SR 13 ban
den, matzwarte raamomlijstin-
gen, brede beschermstrips op
de flanken, sportstuur, toerentel-
ler, twee van binnenuit verstel
bare buitenspiegels, exclusieve
gestreepte velours-bekleding en
de aanduiding „Sport" op de
achterklep kofferdeksel
De Mazda 323 Hatchbak Sport is
uitsluitend leverbaar in rood, de
Sedan Sport in wit. De prijzen
zijn vastgesteld op 17.995,-
voor de Mazda 323 Hatchback
Sport en 19.495,- voor de Se
dan Sport.
gauw 1:20 rijden. Volgens ECE
verbruikt de diesel bij 90 km/u 3,9
liter op 100 km/u, dat is dus bijna
1:25, metingen gaven bij ons een
verbruik bij 90 km/u van 1:22. Bij
120 km/u geeft de ECE op 1:19,2
onze metingen 1:17.
Hierbij dan
ook nog even de ECE cijfers van
de benzineversies bij resp. 90 en
120 km/u achtereenvolgens de
954, 1124 en 1360 (60 PK): 119,6
en 1:13,6, 1:23 en 1:17,3. 1:21,7
en 115,9.
v M
De nieuwe 205 heeft een goede
wegligging. Daarvoor slaat een uit
gedokterd onderstel borg, onaf
hankelijke wielophanging rondom,
achter dwarsgeplaatste torsieveren
en horizontaal gemonteerde
schokdempers, een tandheugel
besturing, een prima-voorwielaan-
drijving, De besturing is indirect,
maar precies, de voorwielaandrij-
vmg wordt met in het stuur ge
voeld, een onderstuurkarakter is
waarneembaar, de besturing blijft
echter licht Op de rechte weg blijft
de 205 goed in de koers, wegonef-
fenheden noch zijwind hebben vat
op de koers. In de bochten doet
nieuwe telg het evenzeer uitste
kend, grote verbeteringen t.ov de
104, overhellen komt nu nauwe
lijks voor. uitbreken al evenmin.
De 205 is behoorlijk comfortabel
voor een wagen van dergelijk af
metingen De vering is bijzonder
soepel en comfortabel, de schok-
demperwerkihg is goed. De stoe
len en bank zitten goed, voor com
fortabele ruime stoelen die enig
zins goede steun geven, achter
een licht geprofileerde bank met
een goede steun, de ruimte is ach
ter uiteraard wat beperkt, maar
toch kunnen 2 volwassenen er re
delijk een plaats vinden. De bekle
ding is bij alle uitvoeringen stof.
dus prettig bij warm en koud weer,
de kwaliteit stof verschilt met de
uitvoering mm of meer luxe, het
zelfde geldt voor de algehele aan
kleding die overigens in alle geval
len netjes en verzorgd is. Binnenin
is er voldoende aflegruimte. de lu
xe modellen hebben een afsluit
baar dashbordkastje. De luxe mo
dellen hebben uiteraard een uitge
breider dashbord en ook een an
der steviger stuurwiel De bagage
ruimte tenslotte is voldoende toe
reikend, door het (bij de luxe mo
dellen gedeeld) wegklappen van
de achterbank, ontstaat er nog
meer ruimte, de grote achterklep
zorgt voor voldoende bereikbaar
heid van de bagageruimte. De uit
rusting is compleet en loopt op
naarmate de modellen luxer (GL
en GR) worden, zoals de aanwe
zigheid van de sigarenaansteker,
asbakken achter, de dagteller,
quarz klokje, armsteunen en hand
grepen enz. Helaas heeft de basis-
uitvoermg t.o.v de luxe modellen
ook met standaard de hoofdsteu
nen voor, uit veiligheidsoogpunt
vinden we dat een duidelijk ge
brek Aanbeland bij die veiligheid:
vanaf de GL modellen dus hoofd
steunen, verder 3 pnts. aut. veilig
heidsgordels, gelaagde voorruit,,
gedeelde stuurkolom, achteruitver
warming, achterruitwisser (vanaf
GR), achteruitrijlampen. mistach-
terlicht, knipperlichtinstallatie, kin-
dersloten op achterportieren en
verder natuurlijk de goede en rusti
ge rij-eigenschappen, de goede
remmen, bij 100 km/u een rem
weg van 49 meter, remmen in ge
scheiden circuits, een prima scha
keling en goede besturing. Beslui
ten we met de geluidsmetingen
dan zien we bij de benzinemodel
len dat er weinig verschil is, de
kleine motor is iets luidruchtiger,
de decibelmeter geeft bij 100 km/u
73 dBA aan en bij topsnelheid 78
dBA. Voor de diesel zijn deze cij
fers bij 100 km/u 72 dBA en bij
topsnelheid 77 dBA. kortom de
205 benzine of diesel is een heel
stille wagen. Peugeot scoort met
de 205 weer hoog, hopelijk komt
dat voor de Nederlandse dealers
ook tot uiting in de verkopen, zij
hebben het nodig De prijs is reeel,
al zijn de GR modellen relatief wat
hoog geprijsd De diesel is zeker
het overwegen waard, vooral zijn
zuinigheid, prestaties en comfort
overtreffen in feite de benzinever
sie
Leo de Ruiter
VEERSEWEG 104 MIDDELBURG
01180-29955
Uw dealer:
al koud en nat buiten. Toch
samen uit in uw Veloto/Mo-
bylet „bromfiets Coupé", 40
km p/u. Hele land, ook fiets
pad! Rijbewijsvrij belasting
vrij. Lief model, ook voor da
mes. Vele duizenden goed
koper. Vraag vlug folder nr.
40 m. soepele betal. (6-36
mnd) aan Import Motim,
'Postbus 5, Maassluis,
01899-12452. Keus 5 mer
ken, 50 stuks. Ook 2e hands
m. Bovag-gar. Bewaar
adres, zeg 't vrienden. Onze
50 jaar motorervaring is gra
tis.
Citroën G Spec. Break
1978
78.000 km
Citroën G Special
1977
90.000 km
Citroën Dyane
1975
62.000 km
Citroën G Special
1975
90.000 km
Citroen GS Club
1974
138.000 km
Citroën 2 CV 6
1978
92.000 km
Citroen Dyane 6
1975
94.000 km
Simca 1100
1977
126.000 km
Ford Taunus 1.6
1974
109.000 km
Renault 4 TL
1976
80.000 km
Fiat 127
1977
40.000 km
Toyota Corona Combi
1977
116.000 km
Chrysler 2 L aut
1976
104.000 km
Peugeot 104 GL
1974
59.000 km
Mazda 1000
1976
76.000 km
Chrysler 1610
1978
112.000 km
Peugeot 504 GL aut
1976
110.000 km
Citroën CX 2400 Pallas LPG
1977
68.000 km
Citroën GS Bestel
1978
51.000 km
Citroën Visa Super
1979
80.000 km
Citroën G Special
1979
68.000 km
Citroën G Special Break
1978
58.000 km
Citroën2CV6Special
1979
43.000 km
Datsun Sunny
1979
29.000 km
Opel Ascona 1.9 S Berlina.
1977
100.000 km
Sunbeam 1.3 LS
1978
58.000 km
Mini 850
1979
71.000 km
Citroen CX 2500 Diesel1978 169.000 km
Citroen GS Club Break1979 68.000 km
Citroen GS Pallas 1979 60.000 km
Citroen GS Special 1980 70.000 km.
Citroen Acadiane1982 33.200 km
Citroen 2 CV 6 Spec1981 15.000 km I
Simca 1308 „Swing" 1979 86.000 km
Talbot Horizon 1.5 GLS1979 61.000 km
Fiat 127 1050 L1981 47.000 km
Fiat Ritmo 65 L1979 63.000 km
Renault 14 TL1979 88.000 km
Citroen CX Athena1980 100.000 km
i Citroen GSA 1130 1981 48.000 km
Citroën GSA Club LPG1981 50.000 km
Citroën CX 2500 D Break1982 18.000 km
,- Citroën GSA Pallas1981 65.000 km
Citroën GSA Club1980 59.400 km
'Citroën Visa Super E1981 37.000 km
Citroën GSA Club Break1980 89.000 km
Citroën GSA Pallas1981 70.000 km
Citroën CX 2400 Pallas LPG1980 164.000 km
Citroën Visa Special1982 46.000 km
'Citroën GSA Club1981 25.000 km
Ford Taunus 1.6 L automaat1980 47.000 km
Renault Fuego GTS automaat LPG 1980 83.000 km
VW Golf C Diesel1982 25.000 km
R4GTL1981 55.000 km
VW Transporter1979 61.000 km
Fiat Ritmo 65 CL1980 40.000 km
Fiat Ritmo 65 CL zonnedak1980 40.000 km
Talbot Horizon 1.5 GLS1980 72.000 km
Renault 20 TS 1981 48.000 km
Renault 20 TS aut1979 55.000 km
Talbot 1510 GLS1980 56.000 km
Rover 2600 1981 69.000 km
Boven 5.000,- 3 of 6 maanden volledige garan
tie, gecleaned en gepoetst, volle tank benzine.
DONDERDAG KOOPAVOND
WELKOM BIJ:
9