BX, RASPAARDJE VOOR CITROEN
AUT
Automobielbedrijf Dijkwel B.V.
STER-OCCASIONS
[alMD
ii|j Si
WONDERGEM MELSE
OCCASION CENTRUM
Automobielbedrijf Dijkwel B.V.
DELTA
AUTOBEDRIJF
MEDAMO-JOOSSE
DONDERDAG 15 t/m
ZATERDAG 24 SEPTEMBER
informatie over auto en verkeer
exclusief in
kbladen
Autobedrijf Joosse
FIESTA - ESCORT LASER - ORION en
de SIERRA 3-DEURS
KOM, KIJK EN VERGELIJK DE PRIJZEN
C. v.d. BERG
Rij-impressie
„ZEELAND"
Occasions
met Bovag-garantie
alleen verkrijgbaar bij de
officiële mercedes-benz dealer.
EEN MERCEDES-BENZ
BW» STER-OCCASION LAAT
NIETS TE WENSEN OVER.
WAT IS ER DAN GAANDE?
Tot ziens op onze show!"
AUTOBANDEN
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 14 SEPTEMBER 1983
309
VERENIGING
VOOR
HANDENARBEID
Liefst tweeduizend gulden geven wij u tot en met 1 oktober a.s. terug
voor uw oude auto, zelfs 2 is-ie in werkelijkheid rijp voor de sloop. Zolang*
de wagen maar minimaal twee weken op uw naam staat, u een nieuwe
Citroën koopt en deze laat financieren (op de gebruikelijke condities) bij
Citroën Financiering Nederland. Als dat geen spectaculair nieuws is. Kom
snel, u bent van harte welkom.
VEERSEWEG104 Tel. 01180-29955 MIDDELBURG
CITROËN A
Tstopj]
Geachte autobezitter/ster,
Met groot enthousiasme richten we deze uitnodiging tot u.
FORD heeft nieuwe modellen automobielen uitgebracht, waarover u onge
twijfeld reeds iets via de media vernomen heeft.
Hierbij denken we aan de nieuwe:
Uiteraard zijn ook de gewijzigde modellen 1984 op onze show van
a.s. te bezichtigen. Dagelijks zijn we geopend van 9.00 t/m 18.00 uur, met
uitzondering van vrijdag, want dan zijn we ook 's avonds open. Zaterdags
ontvangen we u graag tussen 10.00 en 17.00 uur.
Vandaar dat we nu reeds zeggen:
P.S.: Zij staan voor u klaar!
J. Joosse
P. Joosse
R.G. Deug
TORENSTRAAT 39
TEL. 01189-1766
AFD. VERKOOP
A. DAGEVOS
TEL. PRIVÉ 01189-2429
INRUIL - GARANTIE - FINANCIERING
NCIERING SEROOSKERKE
met grote korting
vanaf 75,-
Een buitengewoon aantrekkelijk aanbod, dank zij een buitengewone
constructie: het Auto-Plezier-Plan.
Eén van de vele buitenkansjes in Citroën's spectaculaire najaarsaktie,
waar ook alle andere Citroën-modellen bij betrokken zijn. Tot en met 1 ok
tober a.s. bent u van harte welkom om uw slag te slaan.
VEERSEWEG 104
Tel. 01 i 80-29955
MIDDELBURG
Citroën pleegt erg lang met
haar modellen te doen, zie
maar eens hoeveel jaren de 2
CV (de eend) al meeloopt. An
dere voorbeelden zijn natuur
lijk de GS en de CX, want on
danks wat modificaties van tijd
tot tijd, lopen deze typen toch
ook menig jaartje mee. De
Visa was tot nu toe de jongste,
het is de opvolger voor de Ami
en na wat moderniseringen
doet deze Visa het uitstekend.
Min of meer werd een opvol
ger voor de GS verwacht, want
de GS heeft via de GSA zijn
hoogtepunt nu wel bereikt. Toen
de mededeling kwam dat een
nieuwe Citroën werd geïntrodu
ceerd verwachtte een ieder dan
ook de opvolger voor de GS. Dat
is niet uitgekomen, de GS moet
nog even mee. Citroën heeft met
het nieuwe model BX eerst het
gat tussen GS en CX willen op
vullen. En dat gat was er wel,
want de GS is een niet zo grote
middenklasser, hij is immers
nogal smal, terwijl de CX duide
lijk in de grotere klassen thuis
hoort. Hij kan makkelijk 5 perso
nen en een behoorlijke hoeveel
heid bagage bergen. Vervolgens
zit de GSA in de prijsklasse van
16 tot 20 duizend gulden en de
CX begint pas bij 32 duizend
gulden. En om het vervolgens
ook motorisch nog eens door te
voeren, de GSA heeft een 1100
of 1300 motor, de CX een 2000
of 2400 (en ook een 2500 diesel)
motor. De BX komt daar nu hele
maal tussenin, het is een forse
middenklasser met een behoor
lijke bagageruimte en eèn plaats
voor krap 5 personen. Motorisch
is hij uitgerust met een 1400 of
1600 motor en valt prijstech-
nisch tussen de 20 en 26 dui
zend gulden. Wie wil kan ook
stellen dat de BX wat dichter bij
de GSA staat; immers voor een
GSA Pallas met 1300 motor heb
je ook een BX met 1400 motor.
De tussenmodellen de luxe BX
14 RE of de BX 16 RS kosten
resp 22 800 - en 24 200 -
(prijswijzigingen voorbehouden).
Het model wat wij bereden, de
16TRS, kost 25.995.-.
De BX is een moderne, vlot
gelijnde wagen met een markant
Citroën-eigen uiterlijk, al is het
niet zo revolutionair als destijds
de DS of de CX. Citroën zegt dan
ook dat nu ieder zich in het BX
model kan vinden.
Citroën wil met de BX dan ook
een groot publiek bereiken, niet
alléén Citroën-aanhangers, maar
iedereen die een ruime moderne
middenklasser zoekt in de 20
mille prijsklasse. Overigens blijft
het een pré om een auto te mo
delleren die duidelijk een eigen
karakter heeft en niet in die een
heidsworst van windtunnelmo
dellen kan worden gepropt.
Zoals al gezegd bereden wij
de BX 16 TRS, de BX met 1600
motor in de meest luxe uitvoe
ring. Er is echter ook een BX met
1400 motor, de rij-eigenschap-
pen van de beide versies ontlo
pen elkaar niets dan alléén op
het gebied van de prestaties, het
verbruik en het motorgeluid.
Prestaties en verbruik
De 1400 motor meet exact
1360 cc, heeft een vermogen
van 62 of 72 PK en een koppel
van 106 Nm bij zo'n 2500 toe
ren. De top ligt rond de 155/160
km/u, de acceleratie van 0-100
km/u verloopt in 16 resp. 14
sec. Iet verbruik ligt rond de
1:14. Onze testwagen de 1600
meet exact 158u cc, met een
vermogen van 90 PK en een
koppel van 127 Nm bij 3500 toe
ren. De topsnelheid van de BX
16 TRS bedraagt 170 km/u, de
acceleratie Van 0-100 km/u ver
liep in 12 sec., versnellen van 60
naar 120 km/u kostte 16,5 sec.
Gezien de cijfers is de 16 dus
wel duidelijk sneller, het verbruik
ontloopt elkaar niet zoveel, wij
haalden over de gehele testpe
riode 113, de ECE cijfers zijn bij
90 km/u 117,8 en bij 120 km/u
1:13,5.
De voorin geplaatste 4 cilin-
der-in-lijn motor met bovenlig
gende nokkenas en getande
riem drijft de voorwielen aan, is
leverbaar in 4 en 5 bak (laatste
bij de duurdere typen stan
daard), die prima schakelt met
een korte slag, ook geldend voor
de koppeling.
Wegligging
De BK heeft een goede weg
ligging, het hydropneumatische
systeem is daar debet aan. De
besturing is direct en nauwkeu
rig. Het stuurkarakter is licht on-
derstuurd, de bediening blijft
niettemin redelijk licht, maar ver
gt wel enige gewenning. De
voorwielaandrijving wordt in de
besturing nagenoeg niet ge
voeld. Het stuurwiel is Citroën-
eigen enkelspakig. De koersvast
heid op de rechte weg is positief,
zijwind of wegoneffendheden
worden niet gevoeld. In bochten
blijft de BX het prima doen, uit
breken is er niet bij. Er is een
zelfcentrerend effect bij het uit
komen van de bochten.
Comfort
Het comfort staat bij Citroën
(althans de duurdere typen) al
tijd op een hoog peil. Het hy
dropneumatische systeem
draagt hier zorg voor. De ve
ring is soepel en comfortabel,
de schokdemperwerking pri
ma. De wagen is in hoogte ver
stelbaar, de vering past zich
aan, aan de belasting. De zit in
de wagen is goed, voorin zijn
er comfortabele, royale stoe
len, die goede steun geven en
voldoende verstelbaar zijn, de
achterbank is lichtgeprofileerd
en zit prima, er is een midden-1
armsteun. De ruimte voor en
achter is onder normale om
standigheden ruim voldoende.
De bagageruimte is behoorlijk,
de toegang door de grote klep
ruim voldoende, de achterbank
is neerklapbaar. De BX is
netjes afgewerkt en geheel ge
stoffeerd, de luxe en uitrusting
lopen op met de prijs, maar
ook de standaard bevat al wat
nodig is.
Ook aan veiligheid bleef er bij
de TRS niets te wensen over. De
goede rij-eigenschappen en rus
tige besturing is een pré, de rem
men zijn prima (gescheiden cir
cuits), de auto staat met 100
km/u binnen 48 meter stil. Er is
een gedeelde veiligheidsstuurko-
lom, de voorruit is van gelaagd
glas. Hoofdsteunen en 3 pts. aut.
veiligheidsgordels zijn stan
daard.
Verder is er een achterruitver
warming, een wisser met wis/
was op de achterruit, achteruitrij-
lampen, mistachterlicht, halo-
geenkoplampen, knipperlichtin
stallatie en zowel rechts als links
van binnenuit verstelbare buiten
spiegels. Het karakteristieke
complete dashboard vertoont ve
le controlelampjes. Alle bedie
ningshandels zitten aan twee
pieren rond het stuur. De rich
tingaanwijzer komt, alweer Ci
troën-eigen, niet vanzelf terug.
De gehele bediening van de Ci
troën vergt enige gewenning, dat
geldt voor alle bedieningshan-
dels, het dashboard, het rem- en
koppelingspedaal, de ene ruiten
wisser vóór en de vering.
Tot slot de geluidsproduktie,
bij 100 km/u gaf de decibelme
ter 71 db (A) aan, bij 120 km/u
was dat 76 db (A) en bij topsnel
heid 80 db (A), soms kan wind
geruis wat mee gaan spelen. Ci
troën heeft met de BX weer een
heel eigen raspaardje neergezet
en qua prijs ligt de BX niet gek,
de te prefereren 1600 begint al
bij 24 mille.
Leo de Ruiter.
Voor de kadercursus
kreatieve handvaar
digheid te Middelburg
- Goes - Terneuzen
kunnen nog enkele
cursisten geplaatst
worden.
Gewerkt wordt o.a. met pa
pier - klei - hout - textiel
kosteloos materiaal.
Inlichtingen:
01184-65612
01184-18924
01180-25182
01144-311
MINIMAAL F2000,:TERUG
VOOR UW OUDE AUTO.
Deze voordeelaktie geldt niet In combinatie met andere Citroën akties
Peugeot 304 Break
Peugeot 505 SR
Honda Civic de Luxe
Ford Escort 1300 L
Fiat Panda 45 9000 km
Mitsubishi Galant Combi
Peugeot 504 LPG
VW Polo S
Ford Escort 1300 L automatic
bordeaux uitvoering 23.000 km
Opel Kadett 1.3
Mazda 323 3-drs
1977
1980
1980
1978
aug 1982
1978
1977
1977
1980
1980
1978
Inruil en financiering mogelijk
Ons bedrijf is elke dag, ook zaterdag,
tot 18.00 uur geopend.
99
AUTOMOBIELBEDRIJF
99
Lambrechtstraat 19 - Middelburg
Tel. 01180-13029-25467
MERCEDES-BENZ - 200 D1979
MERCEDES-BENZ - 240 D 1981
MERCEDES-BENZ - 240 TD 1980
MERCEDES-BENZ - 250 - LPG1980
PEUGEOT - 505 SR 1980
SUZUKI-JEEP gesloten1982
Mercuriusweg - 25
Vlissingen - tel.: 01184-18351
m
official
lord-dealer
Gildeweg 20, Telefoon 01184-19420*
4383 NK Vlissingen
FORD FIESTA
AUTOBEDRIJF
JOOSSE
FORD ESCORT
Q*-
FORD ORION
FORD SIERRA
FORD CAPRI
FORD GRANADA
BMW 318 automaat 22.000 km
1981
22.500.-
Citroen GS Special
1980
7.250.-
Citroen Visa Super
1979
7.900.-
Datsun 1400 Station GL
1980
10.250.-
Datsun Cherry 3-drs
1981
10.250.-
Ford Escort 1300 L
1981
10.450.-
Ford Escort 1300 L station
1980
8.750.-
Ford Fiesta
1979
7.900.-
Ford Taunus 1600 L
1977
2.750.-
Ford Taunus 4-drs. 2.0 GL
dec. 1980
11.250.-
Honda Accord 4-drs. de Luxe
1978
7.900.-
Mitsubishi Lancer 1400 GLX
1980
11.250.-
Opel Kadett LPG
1978
7.250.-
Opel Kadett 2-drs
1977
5.500.-
Opel Manta 1.6
1974
2.900.-
Opel Kadett 1.3 Caravan
1980
11.500.-
Opel Ascona 1.9 N
1979
8.750.-
Opel Kadett 1.2 N 3-drs. 40.000 km..
1980
11.650.-
Opel Kadett 1.2 N 3-drs. 30.000 km..
1981
13.250.-
Opel Kadett 1.3 S 3-drs
okt. 1980
11.750.-
Opel Kadett 1.2 S1980 11.650.-
Opel Kadett 1.2 N1980 11.250.-
Opel Ascona 2.0 N 4-drs1980 9.750.-
Peugeot 305 SR1980 9.500.-
Peugeot 305 GR1979 7.250.-
Renault 5 L1979 6.750.-
Renault 4 GTL 36.000 km1982 10.250.-
Renault R 4 GTL1980 8.500.-
Renault 20 TS LPG in staat van nieuw1980 12.450.-
Rover 2600 met LPG1979 8.900.-
Renault 18 TS automaat 30.000 km1981 13.250.-
Suzuki-motor type GSX 750 L custom
met toerkuip 20.000 km1981 4.250.-
Toyota Tercel 2-drs1979 7.250.-
Toyota Tercel 4-drs. de Luxe1979 7.900.-
Toyota Corolla Special Xokt. 1978 6.450.-
Volkswagen Golfjuni 1980 11.250.-
Volvo 343 DL1979 10.750.-
Ford Escort 11 L 29.000 km1978 6.250.-
Mini Metro1981 9.250.-
Bern. bij aan-
en verkoop occasions
BIEDT AAN:
Opel Ascona 16S1976 f 4.250
Opel Rekord 20S1979 9.000,
Mercedes 2301976 14.000,
Simca Horizon GL1978 4.250,
Opel Manta, leuke auto1973 1.000,-
Simca 1501 1975 1.200,
Citroën GS1979 6.000,-
Bijna alle maten
INRUIL GARANTIE FINANCIERING
Oostperkweg 25, Middelburg
Tel. 01180-34402
NIEUWE EEND VOOR MAAR
F199,- PER MAAND.
Deze voordeelaktie geldt niet in combinatie met andere Citroënakties