BX, RASPAARDJE VOOR CITROEN AUT Automobielbedrijf Dijkwel B.V. STER-OCCASIONS [alMD ii|j Si WONDERGEM MELSE OCCASION CENTRUM Automobielbedrijf Dijkwel B.V. DELTA AUTOBEDRIJF MEDAMO-JOOSSE DONDERDAG 15 t/m ZATERDAG 24 SEPTEMBER informatie over auto en verkeer exclusief in kbladen Autobedrijf Joosse FIESTA - ESCORT LASER - ORION en de SIERRA 3-DEURS KOM, KIJK EN VERGELIJK DE PRIJZEN C. v.d. BERG Rij-impressie „ZEELAND" Occasions met Bovag-garantie alleen verkrijgbaar bij de officiële mercedes-benz dealer. EEN MERCEDES-BENZ BW» STER-OCCASION LAAT NIETS TE WENSEN OVER. WAT IS ER DAN GAANDE? Tot ziens op onze show!" AUTOBANDEN SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 14 SEPTEMBER 1983 309 VERENIGING VOOR HANDENARBEID Liefst tweeduizend gulden geven wij u tot en met 1 oktober a.s. terug voor uw oude auto, zelfs 2 is-ie in werkelijkheid rijp voor de sloop. Zolang* de wagen maar minimaal twee weken op uw naam staat, u een nieuwe Citroën koopt en deze laat financieren (op de gebruikelijke condities) bij Citroën Financiering Nederland. Als dat geen spectaculair nieuws is. Kom snel, u bent van harte welkom. VEERSEWEG104 Tel. 01180-29955 MIDDELBURG CITROËN A Tstopj] Geachte autobezitter/ster, Met groot enthousiasme richten we deze uitnodiging tot u. FORD heeft nieuwe modellen automobielen uitgebracht, waarover u onge twijfeld reeds iets via de media vernomen heeft. Hierbij denken we aan de nieuwe: Uiteraard zijn ook de gewijzigde modellen 1984 op onze show van a.s. te bezichtigen. Dagelijks zijn we geopend van 9.00 t/m 18.00 uur, met uitzondering van vrijdag, want dan zijn we ook 's avonds open. Zaterdags ontvangen we u graag tussen 10.00 en 17.00 uur. Vandaar dat we nu reeds zeggen: P.S.: Zij staan voor u klaar! J. Joosse P. Joosse R.G. Deug TORENSTRAAT 39 TEL. 01189-1766 AFD. VERKOOP A. DAGEVOS TEL. PRIVÉ 01189-2429 INRUIL - GARANTIE - FINANCIERING NCIERING SEROOSKERKE met grote korting vanaf 75,- Een buitengewoon aantrekkelijk aanbod, dank zij een buitengewone constructie: het Auto-Plezier-Plan. Eén van de vele buitenkansjes in Citroën's spectaculaire najaarsaktie, waar ook alle andere Citroën-modellen bij betrokken zijn. Tot en met 1 ok tober a.s. bent u van harte welkom om uw slag te slaan. VEERSEWEG 104 Tel. 01 i 80-29955 MIDDELBURG Citroën pleegt erg lang met haar modellen te doen, zie maar eens hoeveel jaren de 2 CV (de eend) al meeloopt. An dere voorbeelden zijn natuur lijk de GS en de CX, want on danks wat modificaties van tijd tot tijd, lopen deze typen toch ook menig jaartje mee. De Visa was tot nu toe de jongste, het is de opvolger voor de Ami en na wat moderniseringen doet deze Visa het uitstekend. Min of meer werd een opvol ger voor de GS verwacht, want de GS heeft via de GSA zijn hoogtepunt nu wel bereikt. Toen de mededeling kwam dat een nieuwe Citroën werd geïntrodu ceerd verwachtte een ieder dan ook de opvolger voor de GS. Dat is niet uitgekomen, de GS moet nog even mee. Citroën heeft met het nieuwe model BX eerst het gat tussen GS en CX willen op vullen. En dat gat was er wel, want de GS is een niet zo grote middenklasser, hij is immers nogal smal, terwijl de CX duide lijk in de grotere klassen thuis hoort. Hij kan makkelijk 5 perso nen en een behoorlijke hoeveel heid bagage bergen. Vervolgens zit de GSA in de prijsklasse van 16 tot 20 duizend gulden en de CX begint pas bij 32 duizend gulden. En om het vervolgens ook motorisch nog eens door te voeren, de GSA heeft een 1100 of 1300 motor, de CX een 2000 of 2400 (en ook een 2500 diesel) motor. De BX komt daar nu hele maal tussenin, het is een forse middenklasser met een behoor lijke bagageruimte en eèn plaats voor krap 5 personen. Motorisch is hij uitgerust met een 1400 of 1600 motor en valt prijstech- nisch tussen de 20 en 26 dui zend gulden. Wie wil kan ook stellen dat de BX wat dichter bij de GSA staat; immers voor een GSA Pallas met 1300 motor heb je ook een BX met 1400 motor. De tussenmodellen de luxe BX 14 RE of de BX 16 RS kosten resp 22 800 - en 24 200 - (prijswijzigingen voorbehouden). Het model wat wij bereden, de 16TRS, kost 25.995.-. De BX is een moderne, vlot gelijnde wagen met een markant Citroën-eigen uiterlijk, al is het niet zo revolutionair als destijds de DS of de CX. Citroën zegt dan ook dat nu ieder zich in het BX model kan vinden. Citroën wil met de BX dan ook een groot publiek bereiken, niet alléén Citroën-aanhangers, maar iedereen die een ruime moderne middenklasser zoekt in de 20 mille prijsklasse. Overigens blijft het een pré om een auto te mo delleren die duidelijk een eigen karakter heeft en niet in die een heidsworst van windtunnelmo dellen kan worden gepropt. Zoals al gezegd bereden wij de BX 16 TRS, de BX met 1600 motor in de meest luxe uitvoe ring. Er is echter ook een BX met 1400 motor, de rij-eigenschap- pen van de beide versies ontlo pen elkaar niets dan alléén op het gebied van de prestaties, het verbruik en het motorgeluid. Prestaties en verbruik De 1400 motor meet exact 1360 cc, heeft een vermogen van 62 of 72 PK en een koppel van 106 Nm bij zo'n 2500 toe ren. De top ligt rond de 155/160 km/u, de acceleratie van 0-100 km/u verloopt in 16 resp. 14 sec. Iet verbruik ligt rond de 1:14. Onze testwagen de 1600 meet exact 158u cc, met een vermogen van 90 PK en een koppel van 127 Nm bij 3500 toe ren. De topsnelheid van de BX 16 TRS bedraagt 170 km/u, de acceleratie Van 0-100 km/u ver liep in 12 sec., versnellen van 60 naar 120 km/u kostte 16,5 sec. Gezien de cijfers is de 16 dus wel duidelijk sneller, het verbruik ontloopt elkaar niet zoveel, wij haalden over de gehele testpe riode 113, de ECE cijfers zijn bij 90 km/u 117,8 en bij 120 km/u 1:13,5. De voorin geplaatste 4 cilin- der-in-lijn motor met bovenlig gende nokkenas en getande riem drijft de voorwielen aan, is leverbaar in 4 en 5 bak (laatste bij de duurdere typen stan daard), die prima schakelt met een korte slag, ook geldend voor de koppeling. Wegligging De BK heeft een goede weg ligging, het hydropneumatische systeem is daar debet aan. De besturing is direct en nauwkeu rig. Het stuurkarakter is licht on- derstuurd, de bediening blijft niettemin redelijk licht, maar ver gt wel enige gewenning. De voorwielaandrijving wordt in de besturing nagenoeg niet ge voeld. Het stuurwiel is Citroën- eigen enkelspakig. De koersvast heid op de rechte weg is positief, zijwind of wegoneffendheden worden niet gevoeld. In bochten blijft de BX het prima doen, uit breken is er niet bij. Er is een zelfcentrerend effect bij het uit komen van de bochten. Comfort Het comfort staat bij Citroën (althans de duurdere typen) al tijd op een hoog peil. Het hy dropneumatische systeem draagt hier zorg voor. De ve ring is soepel en comfortabel, de schokdemperwerking pri ma. De wagen is in hoogte ver stelbaar, de vering past zich aan, aan de belasting. De zit in de wagen is goed, voorin zijn er comfortabele, royale stoe len, die goede steun geven en voldoende verstelbaar zijn, de achterbank is lichtgeprofileerd en zit prima, er is een midden-1 armsteun. De ruimte voor en achter is onder normale om standigheden ruim voldoende. De bagageruimte is behoorlijk, de toegang door de grote klep ruim voldoende, de achterbank is neerklapbaar. De BX is netjes afgewerkt en geheel ge stoffeerd, de luxe en uitrusting lopen op met de prijs, maar ook de standaard bevat al wat nodig is. Ook aan veiligheid bleef er bij de TRS niets te wensen over. De goede rij-eigenschappen en rus tige besturing is een pré, de rem men zijn prima (gescheiden cir cuits), de auto staat met 100 km/u binnen 48 meter stil. Er is een gedeelde veiligheidsstuurko- lom, de voorruit is van gelaagd glas. Hoofdsteunen en 3 pts. aut. veiligheidsgordels zijn stan daard. Verder is er een achterruitver warming, een wisser met wis/ was op de achterruit, achteruitrij- lampen, mistachterlicht, halo- geenkoplampen, knipperlichtin stallatie en zowel rechts als links van binnenuit verstelbare buiten spiegels. Het karakteristieke complete dashboard vertoont ve le controlelampjes. Alle bedie ningshandels zitten aan twee pieren rond het stuur. De rich tingaanwijzer komt, alweer Ci troën-eigen, niet vanzelf terug. De gehele bediening van de Ci troën vergt enige gewenning, dat geldt voor alle bedieningshan- dels, het dashboard, het rem- en koppelingspedaal, de ene ruiten wisser vóór en de vering. Tot slot de geluidsproduktie, bij 100 km/u gaf de decibelme ter 71 db (A) aan, bij 120 km/u was dat 76 db (A) en bij topsnel heid 80 db (A), soms kan wind geruis wat mee gaan spelen. Ci troën heeft met de BX weer een heel eigen raspaardje neergezet en qua prijs ligt de BX niet gek, de te prefereren 1600 begint al bij 24 mille. Leo de Ruiter. Voor de kadercursus kreatieve handvaar digheid te Middelburg - Goes - Terneuzen kunnen nog enkele cursisten geplaatst worden. Gewerkt wordt o.a. met pa pier - klei - hout - textiel kosteloos materiaal. Inlichtingen: 01184-65612 01184-18924 01180-25182 01144-311 MINIMAAL F2000,:TERUG VOOR UW OUDE AUTO. Deze voordeelaktie geldt niet In combinatie met andere Citroën akties Peugeot 304 Break Peugeot 505 SR Honda Civic de Luxe Ford Escort 1300 L Fiat Panda 45 9000 km Mitsubishi Galant Combi Peugeot 504 LPG VW Polo S Ford Escort 1300 L automatic bordeaux uitvoering 23.000 km Opel Kadett 1.3 Mazda 323 3-drs 1977 1980 1980 1978 aug 1982 1978 1977 1977 1980 1980 1978 Inruil en financiering mogelijk Ons bedrijf is elke dag, ook zaterdag, tot 18.00 uur geopend. 99 AUTOMOBIELBEDRIJF 99 Lambrechtstraat 19 - Middelburg Tel. 01180-13029-25467 MERCEDES-BENZ - 200 D1979 MERCEDES-BENZ - 240 D 1981 MERCEDES-BENZ - 240 TD 1980 MERCEDES-BENZ - 250 - LPG1980 PEUGEOT - 505 SR 1980 SUZUKI-JEEP gesloten1982 Mercuriusweg - 25 Vlissingen - tel.: 01184-18351 m official lord-dealer Gildeweg 20, Telefoon 01184-19420* 4383 NK Vlissingen FORD FIESTA AUTOBEDRIJF JOOSSE FORD ESCORT Q*- FORD ORION FORD SIERRA FORD CAPRI FORD GRANADA BMW 318 automaat 22.000 km 1981 22.500.- Citroen GS Special 1980 7.250.- Citroen Visa Super 1979 7.900.- Datsun 1400 Station GL 1980 10.250.- Datsun Cherry 3-drs 1981 10.250.- Ford Escort 1300 L 1981 10.450.- Ford Escort 1300 L station 1980 8.750.- Ford Fiesta 1979 7.900.- Ford Taunus 1600 L 1977 2.750.- Ford Taunus 4-drs. 2.0 GL dec. 1980 11.250.- Honda Accord 4-drs. de Luxe 1978 7.900.- Mitsubishi Lancer 1400 GLX 1980 11.250.- Opel Kadett LPG 1978 7.250.- Opel Kadett 2-drs 1977 5.500.- Opel Manta 1.6 1974 2.900.- Opel Kadett 1.3 Caravan 1980 11.500.- Opel Ascona 1.9 N 1979 8.750.- Opel Kadett 1.2 N 3-drs. 40.000 km.. 1980 11.650.- Opel Kadett 1.2 N 3-drs. 30.000 km.. 1981 13.250.- Opel Kadett 1.3 S 3-drs okt. 1980 11.750.- Opel Kadett 1.2 S1980 11.650.- Opel Kadett 1.2 N1980 11.250.- Opel Ascona 2.0 N 4-drs1980 9.750.- Peugeot 305 SR1980 9.500.- Peugeot 305 GR1979 7.250.- Renault 5 L1979 6.750.- Renault 4 GTL 36.000 km1982 10.250.- Renault R 4 GTL1980 8.500.- Renault 20 TS LPG in staat van nieuw1980 12.450.- Rover 2600 met LPG1979 8.900.- Renault 18 TS automaat 30.000 km1981 13.250.- Suzuki-motor type GSX 750 L custom met toerkuip 20.000 km1981 4.250.- Toyota Tercel 2-drs1979 7.250.- Toyota Tercel 4-drs. de Luxe1979 7.900.- Toyota Corolla Special Xokt. 1978 6.450.- Volkswagen Golfjuni 1980 11.250.- Volvo 343 DL1979 10.750.- Ford Escort 11 L 29.000 km1978 6.250.- Mini Metro1981 9.250.- Bern. bij aan- en verkoop occasions BIEDT AAN: Opel Ascona 16S1976 f 4.250 Opel Rekord 20S1979 9.000, Mercedes 2301976 14.000, Simca Horizon GL1978 4.250, Opel Manta, leuke auto1973 1.000,- Simca 1501 1975 1.200, Citroën GS1979 6.000,- Bijna alle maten INRUIL GARANTIE FINANCIERING Oostperkweg 25, Middelburg Tel. 01180-34402 NIEUWE EEND VOOR MAAR F199,- PER MAAND. Deze voordeelaktie geldt niet in combinatie met andere Citroënakties

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1983 | | pagina 9