Liefst hadden we natuurlijk elk jaar een straatfestival Amsterdams- Amerikaanse humor Popgroep Reality sluit straatfestival af Klaas Overdam: Geluidhinder Middeleeuws straattoneel Slowaakse muziek en dans Absurd avant-garde theater Beukend ritmesensuele bas Springenblazen en lachen Uit liefde voor het spel Dit derde Straatfestival Viissingen is heel anders van opzet dan de twee voorgaande. Alles is in een veel kor tere tijdsperiode samengeperst en de organisatie kan over een veel groter budget beschikken, zodat in vier dagen tijds een enorme hoeveelheid voorstellingen op de bezoekers wordt losgelaten. Werden de eerste twee straatfestivals nog getekend door een groot aantal vor stellingen van amateuristische groepen, nu overheer sen de profs, waaronder een groot aantal mete klin kende namen. De organistie verwacht daarom een gro te stroom bezoekers uit heel Zeeland en Brabant. Wie de voorstellingen van Pigeon Drop in Mid delburg heeft gemist, kan zich nu tijdens het straat festival alsnog verrijken. Pigeon Drop komt met een nieuwe voorstelling, getiteld Flotsam and other creative Drivel LLL. Reality, een swingende vijfmansformatie uit Bir mingham, zal het straat festival besluiten. Een echte festivalgroep die met frisse, dansbare reg gae elk publiek in bewe ging weet te krijgen. Eer der bewees Reality tijdens een tournee door Neder land, waarbij onder meer de Piek in Viissingen werd aangedaan, dat van het bovenstaande geen woord te veel is gezegd. Sing Sing Movement, een Vlissingse groep, wil vooral beroemd en rijk worden. Vier enigszins vreemde mannnen verschijnen los van elkaar op verschillen de plaatsen, terwijl ieder nogal merkwaardige din gen doet. Zo begint de voorstelling van het Am sterdamse ON K-theater. 321 De organisatie, dat wil zeggen de Werkgroep Straatfestival, is blij met de 100.000 gulden die provin cie en gemeente hebben willen uitgeven. „Het liefst hadden we na tuurlijk elk jaar een straat festival en niet om het jaar. Dan weten de mensen dat er elke zomer in Viissingen iets te doen is en dat is ook goed voor de stad en leuk voor de toeristen, meent Klaas Overdam. Als medewerker van de Culturele Raad Viissingen is hij de enige beroepskracht in de werkgroep die verder uit louter vrijwilligers be staat. Samen met zijn broer Geert Overdam werpt hij enig licht op de problemen die aan het organiseren van zo'n festival kleven. De eerste twee festivals hadden bijvoorbeeld het Bellamypark als basis. Waarom nu niet in de bin nenstad? „Als het aan ons ligt, ge beurt alles op de Oude Markt en andere plaatsen in de binnenstad. Maar er wa ren klachten over geluidhin der en daarom moesten wij uitwijken naar het terrein aan de Commandoweg". Klaas Overdam zegt dat hij 't ook niet snapt als te berde wordt gebracht dat het circus wel in de binnen stad mag. Bijkomend probleem is volgens Klaas dat het ver huizen naar de Commando- weg extra geld kost. „Voor het straatfestival is destijds een aanvoerkabel voor elektriciteit in het Bellamy park gelegd. Die ligt er nu voor niets en wij moeten een nieuwe kabel laten aan leggen, kosten vier-en-een- half-duizend gulden". Nu weer even opbou wend, want er is nu toch een aardig straatfestival in een stad die op cultuurge bied niet bepaald een goe de naam had. Het straatfes tival is ontstaan uit een ma nifestatie van amateuristi sche verenigingen. Looping heette dat. Tot aan het eind van de jaren zeventig lieten drumkorpsen, fanfares, ma- joretten, zangkoren en mandolineverenigingen op die dag hun kunnen zien. De Culturele Raad, orga nisator van de manifestatie, had er wat onvrede mee en wilde wat meer professione le kunst erbij betrekken. Zo ontstond het eerste straat festival. De amateuristische kunst overheerste nog, maar het werktheater trad op en het Witte circus uit Amsterdam. Dat was in 1979. In 1981 was er wat meer professioneel werk te zien, onder meer van de Interna tionale Nieuwe Scène uit Antwerpen en The Cure uit Engeland. De budgetten waren klein en het program ma was uitgesmeerd over drie weken. Klaas: „Dat bleek een dure zaak, omdat je over die drie weken ook een tent moet huren. Daar ging het grootste deel van het geld in zitten". Dat probleem is met het vierdaagse festival opge lost. Niettemin gaat er nog 40.000 gulden naar organi satiekosten, of infrastruc tuur, zoals de gebroeders Overdam het noemen. De aanleg van de kabel is al genoemd. Daar komt onder meer de huur van een grote tent en het plaatsen en op breken bij, want Viissingen heeft nu eenmaal (nog) geen zaal voor culturele doeleinden. Klaas weet: „Het zou ide aal zijn als het Arsenaal in gebruik was. Bij slecht weer zouden we dan in het oude Arsenaal terecht kunnen en dat zou een boel geld sche len. En het festival midden in de stad". Geert: „Ik ben bang dat de bestuurders niet onder kennen wat een uitstraling zo'n festival kan hebben. Ook commercieel: voor ho telhouders, cafés en winke liers. Her is niet alleen een leuke activiteit, maar ook leuk voor de stad. Maar zo iets moet groeien". Geert Overdam wijst op popfestivals die in de loop van de tijd naam kregen en veel publiek trekken, zoals Pinkpop in Limburg en het popfestival in Torhout, Bel gië. Wie weet wat het wordt met het Straatfestival Viis singen. Pigeon Drop, vrijdagavond kwart over tien op het festi valterrein. Toneelgroep Wortel is al tien jaar bezig met het op voeren van goed toneel. Wortel wordt dan ook be schouwd als een meer dan semi-professioneel gezel schap. De groep bestaat uit tien leden waarvan er twee of drie naar Viissingen zul len komen voor het Straat festival. In het verleden speelde Wortel onder meer: All my son's van Aldy, De man van Adel van Sommerset Maug ham en The mousetrap van Agatha Christie. Het stuk dat op het Straatfestival zal worden gespeeld heet De moraal van de blinde en de lamme, is een middeleeuws straatstuk en duurt twintig minuten. Waarschijnlijk zal er iemand van de toneel groep, voorafgaande aan het toneelstuk, middel- eeuwse muziek spelen. Slowaakse muziek, zang en dans. Daar zorgt de Tsjechoslowaakse groep Pol'ana voor. Het 47 leden tellende en semble maakt een tournee door Nederland en doet ook Viissingen aan. Pol'ana staat borg voor een wervelende show van oorspronkelijke dansen en liederen uit het westen van hun land, Slowakije. De naam is gekozen naar een berg in de buurt van de stad Zvolen. Pol'ana treedt twee maal op. Fratsen, bizarre sketches, meezingers, gestuntel, slap stick, mime, kortom onna volgbaar muziektheater, dat s ook weer het kenmerk van deze voorstelling. Pigeon Drop, bekend ge worden door het Festival of Fools, treedt tegenwoordig op in binnen- en buitenland en met veel succes. Naar aanleiding van een optre den in Salzburg schreef een Oostenrijkse krant dat Pi geon Drop een zeldzame komische kracht vertoonde. „Zes jonge mannen zin gen, turnen, praten en mu siceren op het toneel en tussen het publiek, de toe schouwers gaan er zo hon gerig op in alsof nonsens een basisvoedsel is". De manier waarop het sterrendom, de liefde, de sport, enzovoorts op de korrel worden genomen, is volgens deze krant type rend voor de culturele tradi tie van Amsterdam als Euro pees bruggehoofd van de Amerikaanse cultuur. Uit deze mengeling van Amsterdamse en Ameri kaanse cultuur kwam ook de komiek Django Edwards voort. Edwards is in Europa een beroemdheid gewor den, maar Pigeon Drops hoeft er niet voor onder te doen. Reality uit Birmingham, zaterdagavond om halfelf op het festivalterrein. Tijdens het concert in de Piek steeg de temperatuur in de zaal tot tropische waarden, het publiek stond op z'n kop door de aanste kelijke muziek van Reality. Reality speelt geen pure reggae, meer een mix-reg- gae, muziek, waarin de har de basis van reggae ver mengd is met pop-, soul-, ska-, en rock elementen. Vooral geïnspireerd door de vrolijke en ritmische Bob Marley reggae weet Reality het publiek te inspireren tot dansen en meezingen. De groepsleden zelf staan ook van het begin tot het eind van het concert te swingen en te hossen en hebben duidelijk plezier in het ma ken van hun muziek. Voeg daarbij het stevige en tegelijk knappe slagwerk van drummer Clifton Morris, het onnavolgbare baswerk van bassist Austin Locke, het reggae-orgeltje van Sammy Morgan, het uit het hart gespeelde saxgeluid van Keith evans (de enige blanke in de band) en de strakke slaggitaar van Ro bert Green, die samen met drummer Clifton Morris ook alle zang voor zijn rekening neemt en het succes van y is verklaard. De Vlissingse groep Sing Sing Movement, zaterdagmorgen halfelf op het festivalterrein. De drie heren van Sing Sing Movement hebben in verschillende groepen veel ervaring opgedaan die nu tot een nieuw geluid is ge- mengd. In de woorden van Jaap van Boven, Peter Snij- kers en Martin Veen gaat het om: „Muziek van een persoonlijk en origineel ka rakter; beukende ritmes, sensuele basgeluiden, emo tioneel gitaarwerk, gecom pleteerd met hartstochte lijke zang". Een verre gast op het straatfestival. Afkomstig uit Quebec in Canada doet La Fanfafonie op haar tournee door Europa een éénmalig optreden in Nederland. La Fanfafonie bestaat uit acht muzikanten die lopen, springen, blazen en lachen, die wandelen met hun blaasinstrumenten en hun trommels, voortdurend van gedaante verwisselend, van big band naar roek-band, van funk-groep naar jazz band, zich verplaatsend van het podium naar het trottoir. Een van hen verschijnt in iets dat het midden houdt tussen een babytuigje en een reddingsgordel, lopend tussen het aanwezige pu bliek probeert hij een tekst over water te slijten aan het publiek. Op een andere plaats is de tweede heer be zig een voordracht te hou den over Bach, die tijdens een bergwandeling een mu zieknoot zou zijn kwijtge raakt. De derde heer onder breekt hem, gekleed in een safaripak en op jacht naar groot wild, bij voortduring. De vierde heer beweegt zich in buikligging en op wieltjes in een duikerspak over de grond. Hij zwemt als het ware tussen het pu bliek. In het begin is het publiek verrast, probeert het ver haal te volgen, tot dat het duidelijk wordt, dat er min stens drie verhalen door el kaar heen lopen, die geen andere bedoeling hebben dan komische situaties te scheppen. Het publiek wordt steeds meer betrok ken bij de dolle situaties die het ONK (overal) Theater schept. ONK maakt met spel, zang en dans een theater voorstelling vol absurde ge- dachtensprongen, een mengeling van straattheater en avant-gardetheater. Vier mannen, die samen met het publiek de voorstelling Drie Heren maken. Het ONK Theater, zaterdagmiddg vijf uur op het festival terrein. V La Fanfafonie uit Canada, zaterdagavond zeven uur op het festivalterrein. Het sinds 1 januari 1981 bestaande Mac's Theatre brengt in Viissingen het stuk Con amore per favore. Het is een stuk uit comedia del- Tarte dat vertaald werd met Uit liefde voor het spel. Er wordt een serie voor vallen ten tonele gevoerd, waarin de liefde in verschil lende vormen een belangrij ke rol speelt. Mac's Theatre telt drie le den en enkele muzikanten. Afhankelijk van de rolbezet ting wordt de groep aange vuld met gastspelers. Mac's theatre, zaterdagmiddag twaalf uur Zeilmarkt, kwart over drie Kleine Markt.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1983 | | pagina 18