TOYOTA Autobedrijf CËYjIAL
AUTOBEDRIJF
JOOSSEH
AUTOBEDRIJF
JOOSSE
OCCASION
VAKANTIE-FESTIJN
„DELTA"
ANWB-gekeurd
de toekomst b.v.
'n<
AUTO DAGEVOS B.V.
DIV. VOORDEELAKTIES.
GRATIS t.w.v. 495,-
mNWB
5.500-
7.900.-
8.950.-
8.750.-
8.250.-
10.900.-
10.500.-
10.500.-
12.500.-
11.750.-
12.750.-
15.500.-
15.000.-
12.500.-
11.500.-
15.500.-
11.500.-
8.750.-
4.000.-
2.950.-
4.500.-
6.750.-
16.500.-
12.500.-
14.500.-
11.500.-
25.500.-
11.500.-
9.950.-
3.900.-
4.500.-
11.900.-
8.900.-
13.500.-
16.900.-
8.750.-
8.950.-
7.900.-
11.500.-
14.500.-
2.500.-
4.500.-
4.800.-
3.500.-
5.500.-
4.700.-
4.500.-
8.200.-
11.900.-
m
Occasions
met Bovag-garantie
RENAULT
TE KOOP
GOEDE INRUILWAGENS
SPECIALE FORD
FIESTA PRESENTATIE
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 15 JUNI1983
Ford is met zijn Sierra
weliswaar geen auto van
het jaar geworden, de
auto's en de verkopen zijn
er niet minder door. Inte
gendeel, het gaat prima
met de Sierra, in zeer kor
te tijd zijn er al ruim
100.000 Sierra's van de
band gelopen die hun
weg ook al naar de consu
ment gevonden hebben.
VOOR KOPERS VAN NIEUWE FIATS
MAAR OOK KOPERS VAN GEBRUIKTE
AUTO'S KRIJGEN VOORDEEL
2 WEKEN LANG BIJ AANSCHAF
INRUILAUTO BOVEN 4000 GULDEN
een
ZONNEDAK
MD
ïïiTH
Anti Roest Bedrijf
C.H. DE JONGE
Alexander Gogelweg 18
Vlissingen. Tel. 01184-72419.
Zaterdags van 9.00 tot 12 uur.
GRATIS ROESTCONTROLE
AMMMMMMF-¥•****•¥-*
Selspleln 5-13 4331 NP Middelburg
Bestel- en vrachtwagens
VAN OEVEREN B.V.
TOYOTA COROLLA COUPÉ
TOYOTA CELICA 2.0 LIFTBACK XT
Gildeweg 20- Vlissingen, tel. 01184-19420
Zeer grote keuze
FORD FIESTA 1100 1977 groen
FORD FIESTA 1100 L1978
FORD FIESTA 1100 L 1979
FORD FIESTA 950 L 1979 rood 59.000 km
FORD FIESTA 1100 L 1979 wit, met open dak.
FORD FIESTA 1300 GHIA 1979
FORD FIESTA 950 1980 47.000 km beige
FORD FIESTA 1100 L 1980 rood, 45.000 km
FORD FIESTA 1100 L 1981
FORD FIESTA 950 FESTIVAL 1981
FORD FIESTA 1100 BRAVO 1981 brons metallic
Hier een greep uit onze collectie:
FORD TAUNUS 1600 L 1981
FORD TAUNUS 2000 BRAVO 1981
1
1
f
I
I
I
I
f
1
FORD TAUNUS 1600 L 1980 4-drs. 29.000 km
FORD CAPR11600 GL 1979 65.000 km
FORD CAPRI 2000 GL 6-cilinder wit 1980
FORD TAUNUS 1600 L combi 1979 55.000 km
FORD TAUNUS 1600 L 1979 slechts 35.000 km
blauw
FORD TAUNUS COMB11977 groen
FORD ESCORT 1300 LI 976
FORD TAUNUS 2000 GL 1978
FORD ESCORT 1300 L COMBI 1978 wit 42.000 km.
FORD ESCORT 1300 L1981
FORD TAUNUS 1600 L 1980
FORD TAUNUS 1600 BRAVO 1981
FORD GRANADA 2100 DIESEL 1979 94 000 km beige
FORD GRANADA 2000 L 1982
VW GOLF DIESEL 1980 met lichtmetalen wielen en
open dak 114.000 km
VW GOLF S 1979 beige 80.000 km mooie staat
VW GOLFS 1976 groen
VW GOLF 1100 1977
VW POLO LX okt. 1981 le.oookm
HONDA CIVIC 1980 wit 56.000 km nu
OPEL KADETT 1200 S 1981 42.000 km bruin met.
OPEL KADETT BERUNA eind 1981
OPEL KADETT C 1979 blauw
SUZUKI GX 1982 14.000 km als nieuw
FIAT RITMO 75 CL 1979 63.000 km groen, nu
CITROEN GSA PALLAS 1980
CITROEN GSA CLUB 1982
CITROEN DYANE 1977
RENAULT 5 TL 1978 80.000 km geel
RENAULT 6 TL 1977 slechts 45.000 km
RENAULT 20 TL 1977 80.000 km
PEUGEOT 304 GL 1977 wit slechts 38.000 km.
PEUGEOT 504 GL 1977
TOYOTA CARINA 1978 68.000 km beige
TOYOTA TERCEL 1979 zilvergrijs 60.000 km....
TOYOTA STARLET 1981 16.000 km
Gildeweg 20
Vlissingen, tel. 01184-19420
WELKOM BIJ FIATAKTIE DEALER
Kuyperiaan 287 (bij TV-toren) Goes, tel. 01100-31280
Dubbeltest van de Ford Sierra
311
benzine en diesel
Over de Sierra zelf is natuurlijk
al heel veel geschreven. Wij heb
ben er in onze autopagina's menig
artikel aan gewijd. De Sierra werd
otticieel voor ons land in septem
ber geïntroduceerd. Toen reden wij
al een aantal dagen met een Sierra
1600, later reden wij voor de test
met een Sierra 2 liter en nu hebben
wij nog eens kennis gemaakt met
een Sierra Stationcar en met de
Sierra Diesel. Wij hebben de Sierra
als een heel moderne auto leren
kennen, zeker modern, zelfs tot op.
heden nog min of meer exclusief,
van uiterlijk.
Dat alles natuurlijk geaccen
tueerd door zijn voorganger, de
Ford Taunus en de overige Ford
modellen, die nu eenmaal totaal
anders van constructie zijn. Maar
lang zal het wel niet duren, het is
duidelijk dat Ford een goede weg
is ingeslagen, want de wat later
geïntroduceerde Audi 100 (wel
auto van het jaar) en de weer iets
later gekomen Mazda 626 verto
nen al veel overeenkomst met de
Sierra. De auto's van de toekomst
zullen er min of meer allemaal zo
uit gaan zien, de aërodynamica
vereist zulks. En een aërodynami
sche vorm is nu eenmaal belang
rijk, ieder heeft nu de mond vol van
CW waarde, de luchtweerstands-
coëfficiënt. Overigens zou de CA
waarde beter zijn, daarin zit name
lijk ook de totale oppen/lakte van
de auto dat wind vangt verwerkt.
Het doet aan de vorm van de auto
niets af, wie zo weinig mogelijk
luchtweerstand wil bereiken zal
hoeken aan de auto moeten ver
mijden, dus vele rondingen aan
brengen, alles zo glooiend moge
lijk laten verlopen, de banaan/wig-
vorm zijn favoriet. Het is natuurlijk
niet alleen de vorm die het hem
doet, ook technisch is er aan de
Sierra het een en ander gewijzigd.
Motorisch zijn er wat modificaties,
al gauw wordt dan gezegd: Er zit
ten dus oude motoren in. Dat is
aen beetje onnzinnig, want een
goed jaar eerder, met de komst
/an de nieuwe Escort zijn de moto-
'en totaal vernieuwd, miljoenen
neeft Ford daarin geïnvesteerd.
Om dan maar gelijk het volgende
kritieke punt te pakken, ook geble
ven is de achterwielaandrijving.
Ford ziet nu eenmaal meer in die
achterwielaandrijving, zij stelt dat
hoewel achterwielaandrijving duur
der is m ontwikkeling en produktie
er voordelen zijn op gebied van
manoeuvreerbaarheid, comford,
aërodynamica en ophangingsmo
gelijkheden voor de motor. Die
achterwielaandrijving is dus geble
ven, maar wel totaal veranderd is
de wielophanging en de vering. De
Sierra heeft onafhankelijke voor-
en achterwielophanging, vóór
MacPherson veerpoten, achter se-
milangsdraagarmen met schroef-
veren.
Zoals reeds gezegd reden wij di
verse Ford Sierra's en wel de 1600
en 2000 benzineversies en de
2300 dieselversie. De rijeigen-
schappen van de diverse Sierra's
komen grotendéels overeen, car-
rosserieverschillen zijn er dan ook
niet, de verschillen komen dan ook
uitsluitend bij de prestaties naar
voren, het zal duidelijk zijn dat de 2
liter sneller is dan de 1300, de die
sel weer iets trager is dan alle ben
zineversies, daarentegen weer zui
niger is dan de 2 liter enz. Daarom
behandelen wij in de test de Sierra
als geheel en delen daar waar no
dig de verschillen tussen de diver
se versies mee.
Prestaties en verbruik
De Sierra is er met de volgende
motoren: de 1294 cc met een ver
mogen van 60 PK en een koppel
van 98 Nm bij 3100 toren, de 1593
cc met 75 PK en een koppel van
120 Nm bij 2900 toeren (van deze
motor is er ook een Economy-ver-
sie), de 1993 cc, 105 PK en 157
Nm bij 4000 toeren, dan de 6 cilin
ders 1998 cc, 90 PK en een koppel
van 150 Nm bij 3000 toren, de
2294 cc. 114 PK en 176 Nm bij
3000 toeren en de 2792 cc, 150
PK en een koppel rond de 216 Nm.
Tot slot de diesel 2304 cc, 67 PK
en een koppel van 139 Nm bij
2000 toeren. Deze diesel is ge
leend van Peugeot en komt daar
alleen in combinatie met een Turbo
voor in de 505 en de 604, het ver
mogen is dan zo'n 80 PK. Deze
motoren leveren de volgende pres
taties: de 1.3 top 150 km/u, acce
leratie 0-100' km/u in 18 sec. de
1.6 top 165 km/u acceleratie 0-
100 km/u in 14 sec., de 2.0/4 top
185 km/u, acceleratie 10.5 sec.,
de 2.0/6 top 175 km/u, accelera
tie 12.5 sec., de 2.3/6 top 190.
km/u, acceleratie 10.5 sec. en tot
slot de 2.3 diesel top 155 km/u,
acceleratie 0-100 km/u in 19 sec.
De 2.8I is momenteel nog niet ver
krijgbaar, metingen konden dus
niet worden verricht. En dan nu de
verbruikscijfers, resp. eerst bij 90
km/u en dan bij 120 km/u voor
resp. de 1.3 1:15,8 en 1:12,6, de
1.6 1:16 en 1:13,9, de 2.0/4
1:15,5 en 1:12,5, de 2.0/6 1:14,7
en 1:12,4, de 2.3/6 1:14,7 en
1:12,2, de 2.3 diesel 1:19,6 en
1:14,9. Uit ervaring kunnen wij
stellen dat met de 1.3 zeker haal
baar is een gemiddelde van 1:12,
met de 1.6 gemiddeld 1:12, met de
2.0/4 1:11 en met de diesel 1:14.
Comfort
De Sierra is redelijk comfortabel,
het comfort stijgt wel met het uit
voeringstype. De vering is soepel
en comfortabel, de schokdemper
werking goed. De stoelen en bank
zitten eveneens goed, beide zijn
licht geprofileerd, zij geven goede
steun, ook in zijwaartse richting.
De voorstoelen zijn in voldoende
mate verstelbaar, hoofdsteunen
zijn standaard. De beenruimte is
overal toereikend, de hoofdruimte
kan voor lange mensen wat proble
men geven, inherent aan de gehele
autobouw. Bagageruimte is er vol
doende, de Sierra is tevens toege
treden tot de 5-deurs auto.s met
neerklapbare achterbank en nog
wel gescheiden neerklapbaar, de
gebruiksmogelijkheden zijn daar
door dus legio. Aan veiligheid no
teerden wij goede rij-eigenschap-
pen met een rustige besturing.
Goede remmen in gescheiden cir
cuits. Veiligheids (gedeelde) stuur-
kolom, gelaagde vooruit, voorin 3
pts. aut. veiligheidsgordels, achter
uitverwarming, achteruitrijlampen,
mistachterlicht, halogeen koplam
pen, knipperlichtinstallatie, kin-
dersloten op achterportieren. Ver
der diverse controlelampjes.
De Sierra is redelijk goed uitge
rust, zelfs de Custom. Oplopend
naar Ghla krijgt men echter steeds
meer accessoires standaard in de
auto. Tot slot dan de geluidspro-
duktie van de Sierra, er is veel ge
daan aan het stiller maken van de
motor. De Ford-motor had altijd
een tamelijk rauw geluid. Helemaal
weg is dit niet, maar toch is het nu
alleszins binnen de perken geble
ven, windgeruis en bandengeruis
zijn nagenoeg nihil.
Het geluidsniveau in de auto is
dus sterk onderhevig aan het ge
luid van de motor en omdat er nog
al wat verschillende motoren zijn
wisselt het geluidsniveau ook. De
meest stille motoren zijn de 6 cilin
ders, daarna volgt de 2 liter en
1600 4-cilinder, dan de 1300 en
vervolgens de 2.3 diesel. Groot zijn
de verschillen beslist niet, zeker als
we daarbij stellen dat de diesel
toch redelijk stil is. We geven daar
om gemiddelde cijfers, bij 100
km/u 70 tot 72 decB, bij topsnel
werd zo'n 80 a 81 decibel geme
ten. De Sierra is al met al een heel
moderne auto, een waardige maar
totaal onvergelijkbare opvolger van
de Taunus.
Leo de Ruiter
Door de enorme verkoop van nieuwe Fiats nu een grote
keus in scherpgeprijsde inruilauto's.
of 200 Itr. BP benzine (da's een vat vol) t.w.v. 325,-
U rijdt dus 2000 of 3000 km gratis, de keus is aan u, dit
zijn onze inruilaanbiedingen
FIAT 131 STATIONCAR 88.000 km
FIAT 132 DIESEL met extra's 109.000 km
FIAT 132 AUTOMAAT pracht automobiel
FIAT 131 4-drs. 1600 CL 75.000 km
FIAT 1430 SPORT Coupé 53.000 km
FIAT 131 4-drs. 2500 Diesel
FIAT 131 2-drs. 1600 LPG 89.000 km
FIAT 132 4-drs. met slechts 38.000 km
FIAT 131 2-drs. 1600
RITMO 65 CL demonstratie auto 7.800 km.
RITMO 65 CL 3-drs. 46.000 km
RITMO 65 CL 3-drs. 37.000 km
FIAT 128 4-drs. CL 64.000 km
FIAT 128 2-drs. 1100 86.000 km
FIAT 127 3-drs. 1050 L 51.000 km
FIAT 127 3 stuks vanaf 39.000 km
PANDA 45 SPECIAL 21.000 km
FIAT 127 SPORT 75 PK 54.000 km
'75
'79
'78
'80
'78
'80
'79
'78
'78
750,-
9950,-
7950,-
8950,-
6950,-
8950,-
6750,-
7500,-
4950,-
'83 14.995,-
'79
'79
'77
'77
'79
'78
8450,-
8750,-
5750,-
3750,-
8250,-
6450,-
'82 11950,-
'78 8450.-
Andere merken:
MINI METRO L 9.500 km. mrt'82 10950,-
OPEL ASCONA 19 SR de Luxe 68.000 km......'78 9150,-
OPELKADETT SPEC. 1200 61.000 km'11 6950,-
CITROËN 2 CV 6 CLUB 55.000 km'81 6750,-
CITROËN 2 CV 6 CLUB 120.000 km'78 3950,-
CITROËN GS 82.000 km'76 2450,-
HONDA CIVIC 1200 Luxesept.'77 3250,-
RENAULT 5 TS 78.000 km'78 7450.-
SIMCA 1308 GLS 94.000 km'11 1250,-
FORD FIESTA BRAVO 11.000 km open dak'81
DATSUN CHERRY COUPÉ 16.000 km'80 10500,-
RENAULT 5 TL 71.000 km'78 4950,-
Peugeot 505 SR1980
Honda Civic de Luxe1980
Ford Fiësta 1.1 L1978
Ford Escort 1300 L1978
Opel Kadett1980
Opel Kadett 1.31980
Renault 5 GTL1976
Peugeot 304 SLS 4-deurs1977
Opel Ascona 4-deurs 2.0
Berlinetta slechts 45.000 km gereden1978
Mazda 323 3-deurs1978
VW Derby GLS1979
Fiat 127 1050 L 3-drs1980
Inruil en financiering mogelijk
Ons bedrijf is elke dag, ook zaterdag,
tot 18.00 uur geopend.
AUTOMOBIELBEDRIJF
Lambrechtstraat 19 - Middelburg
Tel. 01180-13029-25467
4 TL1976 3.250.-
4 GTL1979 8.000.-
4 GTL1980 9.000.-
4 GTL1982 11.950.-
4 TL1978 5.500.-
5 TL1977 5.000.-
5 TL1979 8.500.-
5 TL1980 10.000.-
5 TL1981 12.500.-
5 TL1978 6.750.-
5 GTL1981 12.750.-
6L1979 6.500.-
9TSE1982 19.000-
12 TS1978 6.000.-
14 TL1977 5.500.-
18 Break1981 14.750.-
18 TL1980 10.500.-
18 TS1981 14.750.-
18 TS LPG1979 9.950.-
FuegoTL1982 18.250.-
Fiat Ritmo 75 Cl1979 9.500.-
Morris Marina 1.3 DL... 1980 7.750.-
Peugeot 504 GL1976 2.250.-
Peugeot 305 GL1979 9.250.-
LENTE-AANBIEDING
Zonnedak gemonteerd, voor elk merk
395.-, incl. BTW.
Technorapport aanwezig, vraag inzage
geadviseerde reparaties worden vóór
aflevering uitgevoerd
coupon voor ANWB-contrq
bijgevoegd
Autobedrijf
Telefoon (01180) 33003
BOVAG-GARANTIE
Mercedes 300 TD1981
Mercedes 200 D1980
Mercedes 200 D1982
Mercedes 200 D1981
Mercedes 240 D1981
Mercedes 200 D..1979
Mercedes 200 D1977
Mercedes 200 D1978
Volvo Stationcar 245 GL D 61980
Mercedes 508 D gesloten bestel1979
Mercedes 207 D gesloten1981
Mercedes 307 D gesloten en verlengd eind1980
Mercedes 306 D dubb. cabine pick-up1977
MERCEDES-DEALER
A. Plesmanweg 2 - Goes
Telefoon 01100-12730
Toyota Carina 4-drs. DX1981
Toyota Carina 2-drs. aut. 26.000 km1978
Toyota Carina 4-drs. DX1981 VL
Toyota Carina 2-drs. DX1978
junil 980 16.000 km
kleur zilver metallic
Toyota Carina 4-drs. DX1979
Toyota Corolla 1.3 2-drs. DX1982
Toyota Corolla 3.0 Spec1980 VL
Toyota Corolla 30 Spec1979
Toyota Corolla 30 de Luxe1978
Toyota 1000 Stationcar1977
Toyota Tercel coupe1979
Toyota Starlet 1.3 3-drs. DX1982 VL
Toyota Starlet 1.2 3-drs. DL1980
Toyota Starlet 1.0 3-drs. de Luxe1979
Mitsubishi Galant 1.6 GL met LPG1980 VL
Audi 100 GL 5 E1978 VL
mei 1982
30.000 km, kleur blauwmet.
Opel Kadett 1.2 N 3-drsapril 1982 VL
VW Derby S1977
Fiat 127 1050 L1979VL
Opel Kadett Special 30.000 km1979
Datsun 120 AF II 4-drs. de Luxe1979 VL
Goedkopere meeneemauto's
Simca 1100 Tourist Stationcar1976
Fiat 128 Stationcar 1976
Vauxhatl Viva Spec1976
Simca 1501 Spec. 1975
Renault 16 TL 1976VL
Citroen GS Club1973
Toyota Mark II1973
Citroen GS Pallasdec 1974 VL
Toyota Crown 4-drs DX LPG 1978
DONDERDAG KOOPAVOND MIDDELBURG
VRIJDA6 KOOPAVOND VUSSINGEN
VL: Auto's staan in Vlissingen.
MIDDELBURG
Klein Vlaanderen 97
VLISSINGEN
Gildeweg 13
45.000 km, groen metallic, open dak.
bruin metallic, met open dak
bruin metallic, 25.000 km
lichtgroen metallic, 35.000 km
zilvergrijs, 33.000 km...
30.000 km in staat van nieuw, groen met
4-drs. met zomerpakket groen metallic
zilvergrijs, zwart vinyl dak 102.000 km.
blauw metallic 24.000 km
zilvergrijs 2-drs. 50.000 km
2-drs. met zomerpakket
met LPG, stuurbekrachtiging en automaat,
50.000 km, nieuwprijs 34.000.-, nu
blauw metallic 31.000 km
wit 40.000 km schuifdak 5-bak
beige 50.000 km schuifdak 5-bak