TOYOTA Autobedrijf CËYjIAL AUTOBEDRIJF JOOSSEH AUTOBEDRIJF JOOSSE OCCASION VAKANTIE-FESTIJN „DELTA" ANWB-gekeurd de toekomst b.v. 'n< AUTO DAGEVOS B.V. DIV. VOORDEELAKTIES. GRATIS t.w.v. 495,- mNWB 5.500- 7.900.- 8.950.- 8.750.- 8.250.- 10.900.- 10.500.- 10.500.- 12.500.- 11.750.- 12.750.- 15.500.- 15.000.- 12.500.- 11.500.- 15.500.- 11.500.- 8.750.- 4.000.- 2.950.- 4.500.- 6.750.- 16.500.- 12.500.- 14.500.- 11.500.- 25.500.- 11.500.- 9.950.- 3.900.- 4.500.- 11.900.- 8.900.- 13.500.- 16.900.- 8.750.- 8.950.- 7.900.- 11.500.- 14.500.- 2.500.- 4.500.- 4.800.- 3.500.- 5.500.- 4.700.- 4.500.- 8.200.- 11.900.- m Occasions met Bovag-garantie RENAULT TE KOOP GOEDE INRUILWAGENS SPECIALE FORD FIESTA PRESENTATIE SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 15 JUNI1983 Ford is met zijn Sierra weliswaar geen auto van het jaar geworden, de auto's en de verkopen zijn er niet minder door. Inte gendeel, het gaat prima met de Sierra, in zeer kor te tijd zijn er al ruim 100.000 Sierra's van de band gelopen die hun weg ook al naar de consu ment gevonden hebben. VOOR KOPERS VAN NIEUWE FIATS MAAR OOK KOPERS VAN GEBRUIKTE AUTO'S KRIJGEN VOORDEEL 2 WEKEN LANG BIJ AANSCHAF INRUILAUTO BOVEN 4000 GULDEN een ZONNEDAK MD ïïiTH Anti Roest Bedrijf C.H. DE JONGE Alexander Gogelweg 18 Vlissingen. Tel. 01184-72419. Zaterdags van 9.00 tot 12 uur. GRATIS ROESTCONTROLE AMMMMMMF-¥•****•¥-* Selspleln 5-13 4331 NP Middelburg Bestel- en vrachtwagens VAN OEVEREN B.V. TOYOTA COROLLA COUPÉ TOYOTA CELICA 2.0 LIFTBACK XT Gildeweg 20- Vlissingen, tel. 01184-19420 Zeer grote keuze FORD FIESTA 1100 1977 groen FORD FIESTA 1100 L1978 FORD FIESTA 1100 L 1979 FORD FIESTA 950 L 1979 rood 59.000 km FORD FIESTA 1100 L 1979 wit, met open dak. FORD FIESTA 1300 GHIA 1979 FORD FIESTA 950 1980 47.000 km beige FORD FIESTA 1100 L 1980 rood, 45.000 km FORD FIESTA 1100 L 1981 FORD FIESTA 950 FESTIVAL 1981 FORD FIESTA 1100 BRAVO 1981 brons metallic Hier een greep uit onze collectie: FORD TAUNUS 1600 L 1981 FORD TAUNUS 2000 BRAVO 1981 1 1 f I I I I f 1 FORD TAUNUS 1600 L 1980 4-drs. 29.000 km FORD CAPR11600 GL 1979 65.000 km FORD CAPRI 2000 GL 6-cilinder wit 1980 FORD TAUNUS 1600 L combi 1979 55.000 km FORD TAUNUS 1600 L 1979 slechts 35.000 km blauw FORD TAUNUS COMB11977 groen FORD ESCORT 1300 LI 976 FORD TAUNUS 2000 GL 1978 FORD ESCORT 1300 L COMBI 1978 wit 42.000 km. FORD ESCORT 1300 L1981 FORD TAUNUS 1600 L 1980 FORD TAUNUS 1600 BRAVO 1981 FORD GRANADA 2100 DIESEL 1979 94 000 km beige FORD GRANADA 2000 L 1982 VW GOLF DIESEL 1980 met lichtmetalen wielen en open dak 114.000 km VW GOLF S 1979 beige 80.000 km mooie staat VW GOLFS 1976 groen VW GOLF 1100 1977 VW POLO LX okt. 1981 le.oookm HONDA CIVIC 1980 wit 56.000 km nu OPEL KADETT 1200 S 1981 42.000 km bruin met. OPEL KADETT BERUNA eind 1981 OPEL KADETT C 1979 blauw SUZUKI GX 1982 14.000 km als nieuw FIAT RITMO 75 CL 1979 63.000 km groen, nu CITROEN GSA PALLAS 1980 CITROEN GSA CLUB 1982 CITROEN DYANE 1977 RENAULT 5 TL 1978 80.000 km geel RENAULT 6 TL 1977 slechts 45.000 km RENAULT 20 TL 1977 80.000 km PEUGEOT 304 GL 1977 wit slechts 38.000 km. PEUGEOT 504 GL 1977 TOYOTA CARINA 1978 68.000 km beige TOYOTA TERCEL 1979 zilvergrijs 60.000 km.... TOYOTA STARLET 1981 16.000 km Gildeweg 20 Vlissingen, tel. 01184-19420 WELKOM BIJ FIATAKTIE DEALER Kuyperiaan 287 (bij TV-toren) Goes, tel. 01100-31280 Dubbeltest van de Ford Sierra 311 benzine en diesel Over de Sierra zelf is natuurlijk al heel veel geschreven. Wij heb ben er in onze autopagina's menig artikel aan gewijd. De Sierra werd otticieel voor ons land in septem ber geïntroduceerd. Toen reden wij al een aantal dagen met een Sierra 1600, later reden wij voor de test met een Sierra 2 liter en nu hebben wij nog eens kennis gemaakt met een Sierra Stationcar en met de Sierra Diesel. Wij hebben de Sierra als een heel moderne auto leren kennen, zeker modern, zelfs tot op. heden nog min of meer exclusief, van uiterlijk. Dat alles natuurlijk geaccen tueerd door zijn voorganger, de Ford Taunus en de overige Ford modellen, die nu eenmaal totaal anders van constructie zijn. Maar lang zal het wel niet duren, het is duidelijk dat Ford een goede weg is ingeslagen, want de wat later geïntroduceerde Audi 100 (wel auto van het jaar) en de weer iets later gekomen Mazda 626 verto nen al veel overeenkomst met de Sierra. De auto's van de toekomst zullen er min of meer allemaal zo uit gaan zien, de aërodynamica vereist zulks. En een aërodynami sche vorm is nu eenmaal belang rijk, ieder heeft nu de mond vol van CW waarde, de luchtweerstands- coëfficiënt. Overigens zou de CA waarde beter zijn, daarin zit name lijk ook de totale oppen/lakte van de auto dat wind vangt verwerkt. Het doet aan de vorm van de auto niets af, wie zo weinig mogelijk luchtweerstand wil bereiken zal hoeken aan de auto moeten ver mijden, dus vele rondingen aan brengen, alles zo glooiend moge lijk laten verlopen, de banaan/wig- vorm zijn favoriet. Het is natuurlijk niet alleen de vorm die het hem doet, ook technisch is er aan de Sierra het een en ander gewijzigd. Motorisch zijn er wat modificaties, al gauw wordt dan gezegd: Er zit ten dus oude motoren in. Dat is aen beetje onnzinnig, want een goed jaar eerder, met de komst /an de nieuwe Escort zijn de moto- 'en totaal vernieuwd, miljoenen neeft Ford daarin geïnvesteerd. Om dan maar gelijk het volgende kritieke punt te pakken, ook geble ven is de achterwielaandrijving. Ford ziet nu eenmaal meer in die achterwielaandrijving, zij stelt dat hoewel achterwielaandrijving duur der is m ontwikkeling en produktie er voordelen zijn op gebied van manoeuvreerbaarheid, comford, aërodynamica en ophangingsmo gelijkheden voor de motor. Die achterwielaandrijving is dus geble ven, maar wel totaal veranderd is de wielophanging en de vering. De Sierra heeft onafhankelijke voor- en achterwielophanging, vóór MacPherson veerpoten, achter se- milangsdraagarmen met schroef- veren. Zoals reeds gezegd reden wij di verse Ford Sierra's en wel de 1600 en 2000 benzineversies en de 2300 dieselversie. De rijeigen- schappen van de diverse Sierra's komen grotendéels overeen, car- rosserieverschillen zijn er dan ook niet, de verschillen komen dan ook uitsluitend bij de prestaties naar voren, het zal duidelijk zijn dat de 2 liter sneller is dan de 1300, de die sel weer iets trager is dan alle ben zineversies, daarentegen weer zui niger is dan de 2 liter enz. Daarom behandelen wij in de test de Sierra als geheel en delen daar waar no dig de verschillen tussen de diver se versies mee. Prestaties en verbruik De Sierra is er met de volgende motoren: de 1294 cc met een ver mogen van 60 PK en een koppel van 98 Nm bij 3100 toren, de 1593 cc met 75 PK en een koppel van 120 Nm bij 2900 toeren (van deze motor is er ook een Economy-ver- sie), de 1993 cc, 105 PK en 157 Nm bij 4000 toeren, dan de 6 cilin ders 1998 cc, 90 PK en een koppel van 150 Nm bij 3000 toren, de 2294 cc. 114 PK en 176 Nm bij 3000 toeren en de 2792 cc, 150 PK en een koppel rond de 216 Nm. Tot slot de diesel 2304 cc, 67 PK en een koppel van 139 Nm bij 2000 toeren. Deze diesel is ge leend van Peugeot en komt daar alleen in combinatie met een Turbo voor in de 505 en de 604, het ver mogen is dan zo'n 80 PK. Deze motoren leveren de volgende pres taties: de 1.3 top 150 km/u, acce leratie 0-100' km/u in 18 sec. de 1.6 top 165 km/u acceleratie 0- 100 km/u in 14 sec., de 2.0/4 top 185 km/u, acceleratie 10.5 sec., de 2.0/6 top 175 km/u, accelera tie 12.5 sec., de 2.3/6 top 190. km/u, acceleratie 10.5 sec. en tot slot de 2.3 diesel top 155 km/u, acceleratie 0-100 km/u in 19 sec. De 2.8I is momenteel nog niet ver krijgbaar, metingen konden dus niet worden verricht. En dan nu de verbruikscijfers, resp. eerst bij 90 km/u en dan bij 120 km/u voor resp. de 1.3 1:15,8 en 1:12,6, de 1.6 1:16 en 1:13,9, de 2.0/4 1:15,5 en 1:12,5, de 2.0/6 1:14,7 en 1:12,4, de 2.3/6 1:14,7 en 1:12,2, de 2.3 diesel 1:19,6 en 1:14,9. Uit ervaring kunnen wij stellen dat met de 1.3 zeker haal baar is een gemiddelde van 1:12, met de 1.6 gemiddeld 1:12, met de 2.0/4 1:11 en met de diesel 1:14. Comfort De Sierra is redelijk comfortabel, het comfort stijgt wel met het uit voeringstype. De vering is soepel en comfortabel, de schokdemper werking goed. De stoelen en bank zitten eveneens goed, beide zijn licht geprofileerd, zij geven goede steun, ook in zijwaartse richting. De voorstoelen zijn in voldoende mate verstelbaar, hoofdsteunen zijn standaard. De beenruimte is overal toereikend, de hoofdruimte kan voor lange mensen wat proble men geven, inherent aan de gehele autobouw. Bagageruimte is er vol doende, de Sierra is tevens toege treden tot de 5-deurs auto.s met neerklapbare achterbank en nog wel gescheiden neerklapbaar, de gebruiksmogelijkheden zijn daar door dus legio. Aan veiligheid no teerden wij goede rij-eigenschap- pen met een rustige besturing. Goede remmen in gescheiden cir cuits. Veiligheids (gedeelde) stuur- kolom, gelaagde vooruit, voorin 3 pts. aut. veiligheidsgordels, achter uitverwarming, achteruitrijlampen, mistachterlicht, halogeen koplam pen, knipperlichtinstallatie, kin- dersloten op achterportieren. Ver der diverse controlelampjes. De Sierra is redelijk goed uitge rust, zelfs de Custom. Oplopend naar Ghla krijgt men echter steeds meer accessoires standaard in de auto. Tot slot dan de geluidspro- duktie van de Sierra, er is veel ge daan aan het stiller maken van de motor. De Ford-motor had altijd een tamelijk rauw geluid. Helemaal weg is dit niet, maar toch is het nu alleszins binnen de perken geble ven, windgeruis en bandengeruis zijn nagenoeg nihil. Het geluidsniveau in de auto is dus sterk onderhevig aan het ge luid van de motor en omdat er nog al wat verschillende motoren zijn wisselt het geluidsniveau ook. De meest stille motoren zijn de 6 cilin ders, daarna volgt de 2 liter en 1600 4-cilinder, dan de 1300 en vervolgens de 2.3 diesel. Groot zijn de verschillen beslist niet, zeker als we daarbij stellen dat de diesel toch redelijk stil is. We geven daar om gemiddelde cijfers, bij 100 km/u 70 tot 72 decB, bij topsnel werd zo'n 80 a 81 decibel geme ten. De Sierra is al met al een heel moderne auto, een waardige maar totaal onvergelijkbare opvolger van de Taunus. Leo de Ruiter Door de enorme verkoop van nieuwe Fiats nu een grote keus in scherpgeprijsde inruilauto's. of 200 Itr. BP benzine (da's een vat vol) t.w.v. 325,- U rijdt dus 2000 of 3000 km gratis, de keus is aan u, dit zijn onze inruilaanbiedingen FIAT 131 STATIONCAR 88.000 km FIAT 132 DIESEL met extra's 109.000 km FIAT 132 AUTOMAAT pracht automobiel FIAT 131 4-drs. 1600 CL 75.000 km FIAT 1430 SPORT Coupé 53.000 km FIAT 131 4-drs. 2500 Diesel FIAT 131 2-drs. 1600 LPG 89.000 km FIAT 132 4-drs. met slechts 38.000 km FIAT 131 2-drs. 1600 RITMO 65 CL demonstratie auto 7.800 km. RITMO 65 CL 3-drs. 46.000 km RITMO 65 CL 3-drs. 37.000 km FIAT 128 4-drs. CL 64.000 km FIAT 128 2-drs. 1100 86.000 km FIAT 127 3-drs. 1050 L 51.000 km FIAT 127 3 stuks vanaf 39.000 km PANDA 45 SPECIAL 21.000 km FIAT 127 SPORT 75 PK 54.000 km '75 '79 '78 '80 '78 '80 '79 '78 '78 750,- 9950,- 7950,- 8950,- 6950,- 8950,- 6750,- 7500,- 4950,- '83 14.995,- '79 '79 '77 '77 '79 '78 8450,- 8750,- 5750,- 3750,- 8250,- 6450,- '82 11950,- '78 8450.- Andere merken: MINI METRO L 9.500 km. mrt'82 10950,- OPEL ASCONA 19 SR de Luxe 68.000 km......'78 9150,- OPELKADETT SPEC. 1200 61.000 km'11 6950,- CITROËN 2 CV 6 CLUB 55.000 km'81 6750,- CITROËN 2 CV 6 CLUB 120.000 km'78 3950,- CITROËN GS 82.000 km'76 2450,- HONDA CIVIC 1200 Luxesept.'77 3250,- RENAULT 5 TS 78.000 km'78 7450.- SIMCA 1308 GLS 94.000 km'11 1250,- FORD FIESTA BRAVO 11.000 km open dak'81 DATSUN CHERRY COUPÉ 16.000 km'80 10500,- RENAULT 5 TL 71.000 km'78 4950,- Peugeot 505 SR1980 Honda Civic de Luxe1980 Ford Fiësta 1.1 L1978 Ford Escort 1300 L1978 Opel Kadett1980 Opel Kadett 1.31980 Renault 5 GTL1976 Peugeot 304 SLS 4-deurs1977 Opel Ascona 4-deurs 2.0 Berlinetta slechts 45.000 km gereden1978 Mazda 323 3-deurs1978 VW Derby GLS1979 Fiat 127 1050 L 3-drs1980 Inruil en financiering mogelijk Ons bedrijf is elke dag, ook zaterdag, tot 18.00 uur geopend. AUTOMOBIELBEDRIJF Lambrechtstraat 19 - Middelburg Tel. 01180-13029-25467 4 TL1976 3.250.- 4 GTL1979 8.000.- 4 GTL1980 9.000.- 4 GTL1982 11.950.- 4 TL1978 5.500.- 5 TL1977 5.000.- 5 TL1979 8.500.- 5 TL1980 10.000.- 5 TL1981 12.500.- 5 TL1978 6.750.- 5 GTL1981 12.750.- 6L1979 6.500.- 9TSE1982 19.000- 12 TS1978 6.000.- 14 TL1977 5.500.- 18 Break1981 14.750.- 18 TL1980 10.500.- 18 TS1981 14.750.- 18 TS LPG1979 9.950.- FuegoTL1982 18.250.- Fiat Ritmo 75 Cl1979 9.500.- Morris Marina 1.3 DL... 1980 7.750.- Peugeot 504 GL1976 2.250.- Peugeot 305 GL1979 9.250.- LENTE-AANBIEDING Zonnedak gemonteerd, voor elk merk 395.-, incl. BTW. Technorapport aanwezig, vraag inzage geadviseerde reparaties worden vóór aflevering uitgevoerd coupon voor ANWB-contrq bijgevoegd Autobedrijf Telefoon (01180) 33003 BOVAG-GARANTIE Mercedes 300 TD1981 Mercedes 200 D1980 Mercedes 200 D1982 Mercedes 200 D1981 Mercedes 240 D1981 Mercedes 200 D..1979 Mercedes 200 D1977 Mercedes 200 D1978 Volvo Stationcar 245 GL D 61980 Mercedes 508 D gesloten bestel1979 Mercedes 207 D gesloten1981 Mercedes 307 D gesloten en verlengd eind1980 Mercedes 306 D dubb. cabine pick-up1977 MERCEDES-DEALER A. Plesmanweg 2 - Goes Telefoon 01100-12730 Toyota Carina 4-drs. DX1981 Toyota Carina 2-drs. aut. 26.000 km1978 Toyota Carina 4-drs. DX1981 VL Toyota Carina 2-drs. DX1978 junil 980 16.000 km kleur zilver metallic Toyota Carina 4-drs. DX1979 Toyota Corolla 1.3 2-drs. DX1982 Toyota Corolla 3.0 Spec1980 VL Toyota Corolla 30 Spec1979 Toyota Corolla 30 de Luxe1978 Toyota 1000 Stationcar1977 Toyota Tercel coupe1979 Toyota Starlet 1.3 3-drs. DX1982 VL Toyota Starlet 1.2 3-drs. DL1980 Toyota Starlet 1.0 3-drs. de Luxe1979 Mitsubishi Galant 1.6 GL met LPG1980 VL Audi 100 GL 5 E1978 VL mei 1982 30.000 km, kleur blauwmet. Opel Kadett 1.2 N 3-drsapril 1982 VL VW Derby S1977 Fiat 127 1050 L1979VL Opel Kadett Special 30.000 km1979 Datsun 120 AF II 4-drs. de Luxe1979 VL Goedkopere meeneemauto's Simca 1100 Tourist Stationcar1976 Fiat 128 Stationcar 1976 Vauxhatl Viva Spec1976 Simca 1501 Spec. 1975 Renault 16 TL 1976VL Citroen GS Club1973 Toyota Mark II1973 Citroen GS Pallasdec 1974 VL Toyota Crown 4-drs DX LPG 1978 DONDERDAG KOOPAVOND MIDDELBURG VRIJDA6 KOOPAVOND VUSSINGEN VL: Auto's staan in Vlissingen. MIDDELBURG Klein Vlaanderen 97 VLISSINGEN Gildeweg 13 45.000 km, groen metallic, open dak. bruin metallic, met open dak bruin metallic, 25.000 km lichtgroen metallic, 35.000 km zilvergrijs, 33.000 km... 30.000 km in staat van nieuw, groen met 4-drs. met zomerpakket groen metallic zilvergrijs, zwart vinyl dak 102.000 km. blauw metallic 24.000 km zilvergrijs 2-drs. 50.000 km 2-drs. met zomerpakket met LPG, stuurbekrachtiging en automaat, 50.000 km, nieuwprijs 34.000.-, nu blauw metallic 31.000 km wit 40.000 km schuifdak 5-bak beige 50.000 km schuifdak 5-bak

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1983 | | pagina 11