Gunstige prijs voor nieuwe Lancia Prisma AUTOBEDRIJF JOOSSE AUTOBEDRIJF JOOSSE TRAMPER Tankhoes van Vialle NIETGOED? AUTO TERUG! HET OCCASION GARANTIE EXTRA PAKKET GOES VLISSINGEN informatie over auto en verkeer exclusief in Zeebra weekbladen AUTOBEDRIJF BRITANNIA B.V. WIJ INTRODUCEREN SPECIALE AANBIEDING IN DIVERSE NIEUWE MITSUBISHI'S Rij-impressie autoccasion Wie serieus kijkt, kiest een KIP bij: GOES B.V. VLISSINGEN C.V. Tel. 01100-30768 Tel. 01184-19051 SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 8 JUN11983 Het type Rekord gaat bi] Opel al heel lang mee, in feite is het het oudste ty pe. De Olympia en de Ka pitein zijn vervangen door de Kadett en de Senator, de Ascona, Manta, Com modore en Monza zijn van veel recentere datum en het nieuwste Opel model heet Corsa. Wij hadden tijdens de test nogal veel wind, het windgeruis was in de wa gen wel duidelijk waar neembaar. Heel weinig negatieve zaken bij deze nieuwe Rekordserie, be grijpelijk ook, want In de inleiding zeiden we al dat deze Rekord een heel lan ge voorgeschiedenis had, dus tijd voldoende om al lerhande ziektes te laten verdwijnen. Dat is dan ook ten volle gelukt, wie een Rekord koopt, krijgt een brok ervaring, een brok degelijkheid en de tijd heeft geleerd ook een heel betrouwbare auto. De prijs daarvoor Is alles zins redelijk. Leo de Ruiter RENAULT STAAT ER VIERKANT ACHTER 2. Fiat dealer garantie. 3. 6 maanden omruil^arantie ALFA ROMEO SPRINT VELOCE 1.5 LANCIA DELTA 1500 r-f Tevens verhuur van stacaravans Gapingseweg 5 - Serooskerka Tel. 01189-1285 (gem. Veere) Gildeweg 20 Vlissingen, tel. 01184-19420 Al onze OCCASIONS boven 5000,- worden afgeleverd met: 1 EEN UITGEBREIDE SERVICEBEURT 2 3 MAANDEN BOVAG-GARANTIE en 3 ONZE UNIEKE 2500 KM GARANTIE INSPECTIE. AAN HET EIND VAN DE 3 MAANDELIJKSE GARANTIETERMIJN OF 2500 KM NA AFLEVERING KRIJGT UW AUTO NOG EEN GEHEEL GRATIS INSPECTIEBEURT. HIERBIJ WORDT UW AUTO UITGEBREID GECONTROLEERD EN KUNNEN TEVENS NOG EVENTUELE STORINGEN WORDEN OP GELOST. DAT IS PAS ZEKERHEID. Gildeweg 20 Vlissingen, tel. 01184-19420 LANCER 1200 GL. SAPPORO 1600 GL Uw Mitsubishi-dealer voor Noord- en Zuid-Beveland en Walcheren 313 Test van Opel Rekord diesel-en benzineversie Rekord is dus al een beroemde naam, ook berucht uit vroeger da gen, want de eerste modellen wa ren echte zwabbers ot dweilen. Daarmee werd dan de wegligging aangeduid, bij de minste wind zwabberden of dweilden deze auto's over de weg. In de loop der tijd is er wel veel veranderd. De nieuwe typen doen in niets meer denken aan die eer ste modellen. In testen van voor gaande Rekords merkten wij al op dat van dweilen niets meer te her kennen is. Het huidige model heeft nog meer de wigvorm meegekre gen, dat betekent een betere stroomlijn, een beter reguleren van de wind. En dat hebben we goed gemerkt, want toen wij de Rekords bereden stormde het een aantal dagen, maar totaal geen last de wagen op de weg te houden, als een rots ging hij over de weg en dijkjes, zich niets aantrekkend van zijwind. Natuurlijk is daar het ge heel aangepaste onderstel ook de bet aan, maar ieder die zich het hoge Opelhoedje uit de jaren vijftig kan herinneren, kan zien, dat er behoorlijk wat aan het uiterlijk ver anderd is. Dat nieuwe uiterlijk zorgt ook voor een aanzienlijk zuiniger brandstofverbruik. Kwamen wij met het vorige benzinemodel maar net aan de 110 (of de diesel 1 11), nu zaten wij gemiddeld aan de 112 (de diesel 113). Het nadeel is wel, dat al deze zng. windtunnel modellen veel op elkaar gaan lij ken, maar dat is al eerder opge merkt. Voor de hele Opelfamilie geldt het in elk geval sterk, want men moest nu zeer goed in de se rie thuis zijn om van afstand een Kadett, Ascona, Rekord of Senator te onderscheiden, zeker wat de voorzijde betreft. Dat laatste is vooral voor de Senator niet leuk, om in een auto van 50 mille te rij den die eruit ziet als één van 20, doet het over het algemeen niet goed. Keren we terug naar de Re kord, er is dus nogal wat veranderd aan het nieuwe type. De gehele voorzijde en achterzijde zijn gewij zigd, vóór sterker aflopend, achter sterker oplopend. De nieuwe car rosserie is 6 cm. langer dan het vo rige type, ook andere afmetingen en het onderstel zijn dienovereen komstig gewijzigd. Op technisch gebied is het grootste nieuws on der de motorkap te vinden in de vorm van een nieuwe 1.8 liter mo tor. De 1.8 is een verdere ontwik keling van de 1.6 in Kadett en As cona. De 1.9 is hiermee komen te vervallen (ook in de Ascona was ie er al niet meer, daar is nu de 1.8 motor ingevoerd!) De Rekord is verkrijgbaar in 3 mo torenversies, de 1.8 en 2.0 en de 2.3 diesel. De 1.8 en 2.0 zijn er dan nog in N en S motoren in Ne derland zijn overigens nog niet alle N- en S-motoren, verkrijgbaar. Verder kent de Rekord een aantal uitvoeringen, de Standaard, de Lu- xus en de Berlina, de Sedan is er uitsluitend in 4 deuren, de Caravan (stationmodel) in 3 en 5 deuren. De nieuwe Rekord is officieel in november 1982 in ons land geïn troduceerd. Wij reden zowel de benzine als de dieselversie, van de benzineserie reden wij de 1.8 S, de 2 liter hadden wij al diverse keren van het voorgaande model gere den. Omdat de verschillen in moto ren verder geen betrekking hebben op de carrosserie en de gehele uit voering zijn de rijeigenschappen van de diverse Rekords nagenoeg gelijk, verschillen komen voorna melijk naar voren in de prestaties. Daarom maken wij hierbij een dub beltest en behandelen zowel de benzine- als dieselversie, daar waar verschillen optreden wordt dat genoemd. Prestaties en verbruik Zoals gezegd kunnen verschil lende motoren voor de prestaties van de Rekord zorgen. Daarom eerst iets over deze motoren. De 1.8 liter meet precies 1796 cc in houd, het is een viercilinder-in-lijn motor, voorin geplaatst met vloei- stofkoeling, hij drijft traditioneel de achterwielen aan. Het verschil tus sen de N- en S-motor zit hem hoofdzakelijk in het vermogen, de N-motor heeft een vermogen van 75 PK, de S-motor beschikt over 90 PK, de N neemt genoegen met normale benzine, de S moet super benzine hebben. In ons land is voorlopig alléén leverbaar de 1.8 S en voor de 2 liter klasse geldt het zelfde, daar alléén de 2.0 S en de 2.0 E, de importeur verzekerde dat de N serie wel leverbaar is, maar dan op bestelling. Voor de Rekord 2.0 S geldt een exacte inhoud van 1956 cc, een vermogen van 100 PK en een koppel van 158 Nm bij 3400 toeren. (De 2.0 N heeft een vermogen van 90 PK, de 2.0 E van 110 PK). De dieselmotor tenslotte meet 2260 cc, heeft een vermogen van 65 PK en een koppel van 127 Nm bij 2500 toeren. Dit geeft aan prestaties, de 1.8 N top 160 km/u, acceleratie van 0-100 km/u in 15,5 sec., de 1.8 S top 170 km/u, acceleratie van 0-100 km/u in 13 sec. de 2.0 S top 175 km/u, acce leratie 0-100 km/u in 11,5 sec., de 2.3 diesel, top 145 km/u, accele ratie van 0-100 km/u in 20 sec. De verbruikcijfers tenslotte resp. de 1.8 N, de 1.8 S, de 2.0 S en de 2.3 D bij 90 en 120 km/u., 117 en 1:13, 1:16,9 en 1: 12,6; 1:14,2 en 1:11 en de diesel 1:15,5 en 1:11. Wegligging De wegligging van de diverse Rekords is praktisch gelijk, de die selmotor is iets zwaarder dan de andere motoren, maar veel in de wegligging verandert dat niet, zelfs de besturing wordt er nauwelijks zwaarder door. De besturing van alle Rekords is niet licht, maar ook niet zwaar te noemen, middelmatig is wellicht de beste benaming. Het gaat allemaal indirect, maar wel nauwkeurig, een onderstuurkarak ter is waarneembaar. De koers vastheid op de rechte weg en in de bochten is goed, wegoneffenhe- den en zijwind hebben geen vat op de koers, uitbreken in bochten komt nagenoeg niet voor of is in elk geval altijd makkelijk te corrige ren. De draaicirkel is 11 meter. Comfort De nieuwe Rekords zijn redelijk comfortabel, de wagens zijn wat ruimer geworden, het interieur is wat gewijzigd, verder is het com fort ten opzichte van het vorige model gelijk gebleven. De vering is kort maar comfortabel, de schok demperwerking goed. De stoelen en achterbank zitten goed, geven prima steun en zijn juist geprofi leerd. Hoofd- en beenruimte zijn toereikend. Alles is netjes afge werkt, maar Opel en Duits eigen zakelijk en grundlich. Naarmate men een luxueuzere uitvoering kiest neemt het uitrustingsniveau toe. Aan veiligheid is voldoende aandacht besteed, goede remmen in gescheiden circuits, goede rijei genschappen met een rustige be sturing, een korte samendrukbare stuurkolom, een gelaagde voorruit, Vialle brengt als nuttig accessoire een fraai af gewerkte tankhoes op de markt. In veel auto 's, met name bestel- en sta tioncars of auto's met een derde of vijfde deur, vormt de aanwezige autogastank een soms in kleur en materiaal niet helemaal op het interieur van de auto afgestemd object. Om de aanblik van de autogastank meer in overeenstem ming te brengen met het overige interieur is voor alle courante auto's een tankhoes uit crème-kleu rige kunststof ontwik keld. Tevens verhindert deze hoes de verhitting van de autogastank in die gevallen waar de tank aan directe zonne straling is blootgesteld. De tankhoes is voor f 55.- incl BTW te koop bij de erkende Vialle- dealer. Overigens heeft Vialle voor een aantal auto's speciale onderbouwsys temen ontwikkeld, waar bij de autogastank onder de auto wordt gemon teerd, zodat het volledi ge gebruik van koffer of laadruimte behouden blijft. De nieuwe Lancia Prisma, die zijn debuut maakte op de Personenauto RAI 1983, is voor een Lancia bijzonder gunstig geprijsd. De ruime 4-deurs sedan, die uiterma te compleet is uitgevoerd wordt in de 1500-versie met handgeschakelde 5-ver- snellingsbak in ons land ge- AUTO TIPS leverd voor f 24.600-, de 1600-versie, die eveneens met 5-bak nog luxueuzer is dan de 1500, kost f 26.650,-. Lancia is een exclusief merk, in prijs wat hoger dan vergelijkbare auto's met dezelfde ruimte en mo- torinhoud, maar in techniek en uit voering wel vaak de meerdere. Zo is de nieuwe Prisma een uitgekiend model met een voortreffelijke weg ligging en comfort. Hij is destijds aangekondigd als de Lancia Delta met kofferbak, hij heeft echter zo veel „eigens" meegekregen, dat hij nauwelijks met de Delta te ver gelijken is. De Delta zelf is overi gens ook fors onder handen geno men en gemoderniseerd. De Lancia Delta 1300 met hand- geschakelde vijfversnellingsbak is met een prijs van 21.900,- liefst 500 gulden goedkoper dan het voorgaande type met handgescha kelde vierversnellingsbak, terwijl de uitvoering even luxueus en compleet is gebleven. De nieuwe Lancia Delta GT met dezelfde motor met twee bovenlig gende nokkenassen voorin als de Prisma 1600, komt in zijn zeer lu xueuze uitvoering met handge-, schakelde vijfversnellingsbak op 24.900,-. Als extra kunnen op deze auto net als bij de Prisma voor 826 gulden lichtmetalen 14 inch wielen worden gemonteerd. De Lancia A112 Junior kost in zijn nieuwste en verbeterde vorm, zoals die tijdens de RAI werd geïn troduceerd, nog steeds hetzelfde als twee jaar geleden: 12.700,- inclusief BTW. Voor de luxueuze A112 Elite, voorzien van een handgeschakel de vijfversnellingsbak, geldt zelfs een prijsverlaging tot 14.700,- en de prijs van de snelle Lancia A112 Abarth ging weliswaar enke le honderden guldens omhoog tot 17.700,-, maar deze rappe com pacte Italiaan wordt in zijn jongste verbeterde vorm dan ook stan daard voorzien van lichtmetalen wielen. De scherpe prijsstelling van de ze nieuwe en vernieuwde Lancia's alsmede het vasthouden van de prijzen van de overige modellen, geeft duidelijk aan dat Lanim het jaar 1983 heeft uitgekozen om de doorbraak van Lancia in ons land te bewerkstelligen. Het eerste jaar waarin Lanim Lancia op de Neder landse markt vertegenwoordigde, 1982, is gebruikt om uitgebreid or de op zaken te stellen, het dealer- net uit te breiden en te verbeteren, een nieuwe vestiging te betrekken en het marktaandeel op te vijzelen. achterruitverwarming, achteruitrij- lampen, mistachterlicht, knipper lichtinstallatie, halogeen koplam pen, 3 punts aut. veiligheidsgor dels, hoofdsteunen en tot slot kin- dersloten op de achterportieren. Het geluidsniveau in de wagen is heel redelijk, bij topsnelheid komt de decibelmeter even in de 80, dit zowel bij de benzine- als dieselver sie. Bij 100 km/u schommelt de meter rond de 70, heel fraaie waar den dus. Renault4 GTL1980 8.900.- Renault4 GTL1981 10.900- Renault 4 F61979 4.900- Renault 5 TS1979 10.500 - Renault 5 TL1980 10.500- Renault 5 GTL 5-drs12-79 10.900.- Renault 5 GTL1979 8.900 - R en au It 5 TL1981 11.900. - Renault 5 GTL198010.900.- Renault 5 Aut1980 12.250.- Renault 5 GTL1981 13.500.- Renault 5 TL 5-drs1981 13.500.- Renault 6 TL1979 8.250.- Renault 9 GTL1982 17.500.- Renault 12 TL1976 3.900.- Renault 14 GTL12-1981 15.600.- Renault 14 TL1980 10.900.- Renault 14 LS1980 10.900 - Renault 16TX1977 4.900.- Renault 16 TL1976 2.750.- Renault 18 TL1980 12.750 - Renault 18 GTS1980 12.900.- Renault Fuego GTS11-1980 17.900.- Renault 20 LS1982 19.500 - Renault 20 TL1978 5.900.- Renault 20 LS198016.250. - Renault 30 TX1980 19.500.- Toyota Corolla DX Liftback1982 15.250.- VW Golf Diesel1978 8.250.- Honda CB 750 motor2.600.- Citroen GS Break1978 6.750.- Citroën GSA Club Break1980 10.750. - Datsun Sunny1979 7.250.- Alfa Romeo Alfetta1976 1.500.- Mitsubishi Galant1977 6.500.- Peugeot 3041975 1.900- Peugeot 504 D autom1978 10.500.- Peugeot 505 GR1980 17.500. - Peugeot 504 GL1980 12.900.- Opel Manta 19 N LPG1979 11.500.- Opel Kadett Combi LPG1977 6.900.- Ford Escort L autom1977 5.900.- VW Camper 19745.900.- Talbot 1307 GLS1980 10.500.- Talbot 1309 SX1979 8.900.- Simca 13081978 6.500- 3 of 6 maanden garantie gecleaned en gepoetst volle tank benzine Tel. na 19.00 uur 01184-64240 WELKOM BIJ vrijdag koopavond Glldeweg 16 - Vllsslngen Tel. 01184-17130 met drievoudige zekerheid: 1. Bovag garantiebewijs. volgent voorwaarden omruil-garantie Fiat Ftitmo 70 Demonstr1983 Fiat 127 div. uitvoeringen1978-1980 Fiat Ritmo div. uitvoeringen1979-1982 Fiat 132 1600 4-drs1979 Fiat 132 2000 4-drs1981 Fiat Ritmo Diesel 17001981 Bouwjaar 198133.000 km Volvo 244 GL 4-drs1981 Mini Metro L 3-drs1982 Honda Civic 3-drs1980 Citroen 2CV61981 Renault 4 GTL met LPG1981 Renault 5 GTL 3-drs1979 Renault 5 TL 3-drs1980 Opel Rekord 2.3. Diesel CD Berlina1979 VW Passat Diesel 16001981 Volvo 66 GL Stationcar1977 Bouwjaar 198015.000 km Tot ziens bij uw Flat-dealer Industrieweg 19 Vllsslngen 01184-17736. Hier een greep uit onze collectie: FORD FIESTA 1100 L 1979 met LPG8 250 - FORD FIESTA 1300 GHIA 1979 25.000 km. nieuwprijs 21.500,- nu10 900 - FORD FIESTA 1100 L 1980 45.000 km. rood10 500'- FORD TAUNUS 1600 L 1981 30.000 km. in staaf van nieuw groen met15 500 - FORD TAUNUS 2000 BRAVO 4-drs. met zomerpakket 1981 groen met FORD TAUNUS 1600 L 4-drs. 1980 29.000 km FORD CAPR11600 GL 1979 65.000 km FORD CAPRI 2000 GL 6-cilinder wit 1980 FORD TAUNUS 1600 L combi 1979 55.000 km FORD ESCORT 1100 BRAVO wit 1982 slechts 7700 km14 750 - FORD ESCORT 1300 L 1978 49.000 km. zilvergrijs met. vinyldak FORD ESCORT 1300 L combi 1979 58.000 km. rood FORD TAUNUS 1600 L 1979 slechts 35.000 km. blauw FORD TAUNUS COMBI 1977 groen VW GOLF DIESEL 1980 met lichtmetalen wielen en opendak 114.000 km VW GOLF S 1979 beige 80.000 km. mooie staat VW POLO LX okt. 1981 16.000 km HONDA CIVIC 1980 wit 56.000 km. nu OPEL KADETT 1200 S 1981 42.000 km. bruin met SUZUKI GX 1982 14.000 km. als nieuw FIAT RITMO 75 CL 1979 63.000 km. groen nu CITROËN GSA PALLAS 1980 wit 40.000 km. schuifdak 5 bak CITROËN GSA CLUB 1982 beige 50.000 km. schuifdak 5 bak CITROËN DYANE 1977 INNOCENTIE 1200 L zeer snelle kleine auto 1981 28.000 km RENAULT 14 TL 1978 rood 102.000 kmw RENAULT 5 TL 1978 80.000 km. geel PEUGEOT 304 GL 1977 wit slechts 38.000 km TOYOTA COROLLA 1977 65.000 km. blauw TOYOTA CARINA 1978 68.000 km. beige 15.000, 12.500, 11.500, 15.500, 11.500, 7.250, 8.900, 8.750, 4.000, 11.500, 9.950, 11.900, 8.900, 13.500, 8.950, 7.900, 11.500, 14.500, 2.500, 8.750, 3 500, 4.500, 5 500, 4.500, 4,500,- DIV. MITSUBISHI'S: Galant 2000 GL'77-79 Galant 1600 GL v.a'77 t/m '79 Colt 1200 GL 5-drs. 2 stuks'78 Galant 2300 GLX Turbo Diesel'81 ANDERE MERKEN: Renault 14 TSmrt.79 Renault R5 GTL1980 Citroen 2 CV 6 Clubaug.'80 Citroen 2 CV 6sept 77 Toyota Corona 2000 aug. 76 Toyota Starlet 1300 5-drs. '81 Toyota Corolla Stationcar 1974 Opel Ascona 2 Dieselaug.'80 Opel Ascona 2.0 N 2-drs 1981 Ford Taunus 1600 L 4-drsnov 78 Ford Taunus 1600 1974 Vauxhali Vivamrt.'77 Ford Escort 13 '76 Toyota Tercel 4-drs79 DIV. MITSUBISHI'S: Galant 2300 GLX Turbo Diesel1931 Colt 1200 EL 3-drsmei'80 Lancer 1200 GL gassept/81 ANDERE MERKEN: Citroen Dyane 6mrt'81 Opei Kadett 12 4-drsjan'81 Opel Ascona 2 0 Mnov.'79 Renault 18 GTD mei'82 Ford Taunus 2000 GLokt 78 Mini 1000 HLmei'81 Honda Civic automapril '80 Fiat 132 - 200C okt '80 Fiat 127 - 1050 CL 3-drs juli'80 Fiat 127 - 3-drsfebr '78 Ford Granada 2-drs'78 Toyota Corolla 30L'79 Bovaggarantiebewijs, ANWB-gekeurd, leasing en financiering Verrijn Stuartweg 6 Mercuriusweg 29 (t.o. Prijsslag) Vertegenwoordiger: Sj. de Feyter, tel. 01100-14467

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1983 | | pagina 13