Gunstige prijs voor
nieuwe Lancia Prisma
AUTOBEDRIJF
JOOSSE
AUTOBEDRIJF
JOOSSE
TRAMPER
Tankhoes
van Vialle
NIETGOED?
AUTO TERUG!
HET OCCASION GARANTIE EXTRA PAKKET
GOES VLISSINGEN
informatie over auto en verkeer
exclusief in Zeebra weekbladen
AUTOBEDRIJF
BRITANNIA B.V.
WIJ INTRODUCEREN
SPECIALE AANBIEDING IN
DIVERSE NIEUWE MITSUBISHI'S
Rij-impressie
autoccasion
Wie serieus kijkt,
kiest een KIP bij:
GOES B.V.
VLISSINGEN C.V.
Tel. 01100-30768 Tel. 01184-19051
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 8 JUN11983
Het type Rekord gaat bi]
Opel al heel lang mee, in
feite is het het oudste ty
pe. De Olympia en de Ka
pitein zijn vervangen door
de Kadett en de Senator,
de Ascona, Manta, Com
modore en Monza zijn van
veel recentere datum en
het nieuwste Opel model
heet Corsa.
Wij hadden tijdens de
test nogal veel wind, het
windgeruis was in de wa
gen wel duidelijk waar
neembaar. Heel weinig
negatieve zaken bij deze
nieuwe Rekordserie, be
grijpelijk ook, want In de
inleiding zeiden we al dat
deze Rekord een heel lan
ge voorgeschiedenis had,
dus tijd voldoende om al
lerhande ziektes te laten
verdwijnen. Dat is dan
ook ten volle gelukt, wie
een Rekord koopt, krijgt
een brok ervaring, een
brok degelijkheid en de
tijd heeft geleerd ook een
heel betrouwbare auto.
De prijs daarvoor Is alles
zins redelijk.
Leo de Ruiter
RENAULT STAAT ER
VIERKANT ACHTER
2. Fiat dealer garantie.
3. 6 maanden omruil^arantie
ALFA ROMEO
SPRINT VELOCE 1.5
LANCIA DELTA 1500
r-f
Tevens verhuur van stacaravans
Gapingseweg 5 - Serooskerka
Tel. 01189-1285 (gem. Veere)
Gildeweg 20
Vlissingen, tel. 01184-19420
Al onze OCCASIONS boven 5000,- worden afgeleverd
met:
1 EEN UITGEBREIDE SERVICEBEURT
2 3 MAANDEN BOVAG-GARANTIE en
3 ONZE UNIEKE 2500 KM GARANTIE INSPECTIE. AAN HET
EIND VAN DE 3 MAANDELIJKSE GARANTIETERMIJN OF
2500 KM NA AFLEVERING KRIJGT UW AUTO NOG EEN
GEHEEL GRATIS INSPECTIEBEURT. HIERBIJ WORDT
UW AUTO UITGEBREID GECONTROLEERD EN KUNNEN
TEVENS NOG EVENTUELE STORINGEN WORDEN OP
GELOST.
DAT IS PAS ZEKERHEID.
Gildeweg 20
Vlissingen, tel. 01184-19420
LANCER 1200 GL. SAPPORO 1600 GL
Uw Mitsubishi-dealer voor Noord- en
Zuid-Beveland en Walcheren
313
Test van Opel Rekord
diesel-en benzineversie
Rekord is dus al een beroemde
naam, ook berucht uit vroeger da
gen, want de eerste modellen wa
ren echte zwabbers ot dweilen.
Daarmee werd dan de wegligging
aangeduid, bij de minste wind
zwabberden of dweilden deze
auto's over de weg.
In de loop der tijd is er wel veel
veranderd. De nieuwe typen doen
in niets meer denken aan die eer
ste modellen. In testen van voor
gaande Rekords merkten wij al op
dat van dweilen niets meer te her
kennen is. Het huidige model heeft
nog meer de wigvorm meegekre
gen, dat betekent een betere
stroomlijn, een beter reguleren van
de wind. En dat hebben we goed
gemerkt, want toen wij de Rekords
bereden stormde het een aantal
dagen, maar totaal geen last de
wagen op de weg te houden, als
een rots ging hij over de weg en
dijkjes, zich niets aantrekkend van
zijwind. Natuurlijk is daar het ge
heel aangepaste onderstel ook de
bet aan, maar ieder die zich het
hoge Opelhoedje uit de jaren vijftig
kan herinneren, kan zien, dat er
behoorlijk wat aan het uiterlijk ver
anderd is. Dat nieuwe uiterlijk zorgt
ook voor een aanzienlijk zuiniger
brandstofverbruik. Kwamen wij
met het vorige benzinemodel maar
net aan de 110 (of de diesel 1
11), nu zaten wij gemiddeld aan de
112 (de diesel 113). Het nadeel
is wel, dat al deze zng. windtunnel
modellen veel op elkaar gaan lij
ken, maar dat is al eerder opge
merkt. Voor de hele Opelfamilie
geldt het in elk geval sterk, want
men moest nu zeer goed in de se
rie thuis zijn om van afstand een
Kadett, Ascona, Rekord of Senator
te onderscheiden, zeker wat de
voorzijde betreft. Dat laatste is
vooral voor de Senator niet leuk,
om in een auto van 50 mille te rij
den die eruit ziet als één van 20,
doet het over het algemeen niet
goed. Keren we terug naar de Re
kord, er is dus nogal wat veranderd
aan het nieuwe type. De gehele
voorzijde en achterzijde zijn gewij
zigd, vóór sterker aflopend, achter
sterker oplopend. De nieuwe car
rosserie is 6 cm. langer dan het vo
rige type, ook andere afmetingen
en het onderstel zijn dienovereen
komstig gewijzigd. Op technisch
gebied is het grootste nieuws on
der de motorkap te vinden in de
vorm van een nieuwe 1.8 liter mo
tor. De 1.8 is een verdere ontwik
keling van de 1.6 in Kadett en As
cona. De 1.9 is hiermee komen te
vervallen (ook in de Ascona was ie
er al niet meer, daar is nu de 1.8
motor ingevoerd!)
De Rekord is verkrijgbaar in 3 mo
torenversies, de 1.8 en 2.0 en de
2.3 diesel. De 1.8 en 2.0 zijn er
dan nog in N en S motoren in Ne
derland zijn overigens nog niet alle
N- en S-motoren, verkrijgbaar.
Verder kent de Rekord een aantal
uitvoeringen, de Standaard, de Lu-
xus en de Berlina, de Sedan is er
uitsluitend in 4 deuren, de Caravan
(stationmodel) in 3 en 5 deuren.
De nieuwe Rekord is officieel in
november 1982 in ons land geïn
troduceerd. Wij reden zowel de
benzine als de dieselversie, van de
benzineserie reden wij de 1.8 S, de
2 liter hadden wij al diverse keren
van het voorgaande model gere
den. Omdat de verschillen in moto
ren verder geen betrekking hebben
op de carrosserie en de gehele uit
voering zijn de rijeigenschappen
van de diverse Rekords nagenoeg
gelijk, verschillen komen voorna
melijk naar voren in de prestaties.
Daarom maken wij hierbij een dub
beltest en behandelen zowel de
benzine- als dieselversie, daar
waar verschillen optreden wordt
dat genoemd.
Prestaties en verbruik
Zoals gezegd kunnen verschil
lende motoren voor de prestaties
van de Rekord zorgen. Daarom
eerst iets over deze motoren. De
1.8 liter meet precies 1796 cc in
houd, het is een viercilinder-in-lijn
motor, voorin geplaatst met vloei-
stofkoeling, hij drijft traditioneel de
achterwielen aan. Het verschil tus
sen de N- en S-motor zit hem
hoofdzakelijk in het vermogen, de
N-motor heeft een vermogen van
75 PK, de S-motor beschikt over
90 PK, de N neemt genoegen met
normale benzine, de S moet super
benzine hebben. In ons land is
voorlopig alléén leverbaar de 1.8 S
en voor de 2 liter klasse geldt het
zelfde, daar alléén de 2.0 S en de
2.0 E, de importeur verzekerde dat
de N serie wel leverbaar is, maar
dan op bestelling. Voor de Rekord
2.0 S geldt een exacte inhoud van
1956 cc, een vermogen van 100
PK en een koppel van 158 Nm bij
3400 toeren. (De 2.0 N heeft een
vermogen van 90 PK, de 2.0 E van
110 PK). De dieselmotor tenslotte
meet 2260 cc, heeft een vermogen
van 65 PK en een koppel van 127
Nm bij 2500 toeren. Dit geeft aan
prestaties, de 1.8 N top 160 km/u,
acceleratie van 0-100 km/u in
15,5 sec., de 1.8 S top 170 km/u,
acceleratie van 0-100 km/u in 13
sec. de 2.0 S top 175 km/u, acce
leratie 0-100 km/u in 11,5 sec., de
2.3 diesel, top 145 km/u, accele
ratie van 0-100 km/u in 20 sec.
De verbruikcijfers tenslotte resp.
de 1.8 N, de 1.8 S, de 2.0 S en de
2.3 D bij 90 en 120 km/u., 117 en
1:13, 1:16,9 en 1: 12,6; 1:14,2 en
1:11 en de diesel 1:15,5 en 1:11.
Wegligging
De wegligging van de diverse
Rekords is praktisch gelijk, de die
selmotor is iets zwaarder dan de
andere motoren, maar veel in de
wegligging verandert dat niet, zelfs
de besturing wordt er nauwelijks
zwaarder door. De besturing van
alle Rekords is niet licht, maar ook
niet zwaar te noemen, middelmatig
is wellicht de beste benaming. Het
gaat allemaal indirect, maar wel
nauwkeurig, een onderstuurkarak
ter is waarneembaar. De koers
vastheid op de rechte weg en in de
bochten is goed, wegoneffenhe-
den en zijwind hebben geen vat op
de koers, uitbreken in bochten
komt nagenoeg niet voor of is in
elk geval altijd makkelijk te corrige
ren. De draaicirkel is 11 meter.
Comfort
De nieuwe Rekords zijn redelijk
comfortabel, de wagens zijn wat
ruimer geworden, het interieur is
wat gewijzigd, verder is het com
fort ten opzichte van het vorige
model gelijk gebleven. De vering is
kort maar comfortabel, de schok
demperwerking goed. De stoelen
en achterbank zitten goed, geven
prima steun en zijn juist geprofi
leerd. Hoofd- en beenruimte zijn
toereikend. Alles is netjes afge
werkt, maar Opel en Duits eigen
zakelijk en grundlich. Naarmate
men een luxueuzere uitvoering
kiest neemt het uitrustingsniveau
toe. Aan veiligheid is voldoende
aandacht besteed, goede remmen
in gescheiden circuits, goede rijei
genschappen met een rustige be
sturing, een korte samendrukbare
stuurkolom, een gelaagde voorruit,
Vialle brengt als nuttig
accessoire een fraai af
gewerkte tankhoes op
de markt. In veel auto 's,
met name bestel- en sta
tioncars of auto's met
een derde of vijfde deur,
vormt de aanwezige
autogastank een soms in
kleur en materiaal niet
helemaal op het interieur
van de auto afgestemd
object. Om de aanblik
van de autogastank
meer in overeenstem
ming te brengen met het
overige interieur is voor
alle courante auto's een
tankhoes uit crème-kleu
rige kunststof ontwik
keld. Tevens verhindert
deze hoes de verhitting
van de autogastank in
die gevallen waar de
tank aan directe zonne
straling is blootgesteld.
De tankhoes is voor
f 55.- incl BTW te koop
bij de erkende Vialle-
dealer.
Overigens heeft Vialle
voor een aantal auto's
speciale onderbouwsys
temen ontwikkeld, waar
bij de autogastank onder
de auto wordt gemon
teerd, zodat het volledi
ge gebruik van koffer of
laadruimte behouden
blijft.
De nieuwe Lancia Prisma,
die zijn debuut maakte op
de Personenauto RAI 1983,
is voor een Lancia bijzonder
gunstig geprijsd. De ruime
4-deurs sedan, die uiterma
te compleet is uitgevoerd
wordt in de 1500-versie met
handgeschakelde 5-ver-
snellingsbak in ons land ge-
AUTO TIPS
leverd voor f 24.600-, de
1600-versie, die eveneens
met 5-bak nog luxueuzer is
dan de 1500, kost
f 26.650,-.
Lancia is een exclusief merk, in
prijs wat hoger dan vergelijkbare
auto's met dezelfde ruimte en mo-
torinhoud, maar in techniek en uit
voering wel vaak de meerdere. Zo
is de nieuwe Prisma een uitgekiend
model met een voortreffelijke weg
ligging en comfort. Hij is destijds
aangekondigd als de Lancia Delta
met kofferbak, hij heeft echter zo
veel „eigens" meegekregen, dat
hij nauwelijks met de Delta te ver
gelijken is. De Delta zelf is overi
gens ook fors onder handen geno
men en gemoderniseerd.
De Lancia Delta 1300 met hand-
geschakelde vijfversnellingsbak is
met een prijs van 21.900,- liefst
500 gulden goedkoper dan het
voorgaande type met handgescha
kelde vierversnellingsbak, terwijl
de uitvoering even luxueus en
compleet is gebleven.
De nieuwe Lancia Delta GT met
dezelfde motor met twee bovenlig
gende nokkenassen voorin als de
Prisma 1600, komt in zijn zeer lu
xueuze uitvoering met handge-,
schakelde vijfversnellingsbak op
24.900,-. Als extra kunnen op
deze auto net als bij de Prisma
voor 826 gulden lichtmetalen 14
inch wielen worden gemonteerd.
De Lancia A112 Junior kost in
zijn nieuwste en verbeterde vorm,
zoals die tijdens de RAI werd geïn
troduceerd, nog steeds hetzelfde
als twee jaar geleden: 12.700,-
inclusief BTW.
Voor de luxueuze A112 Elite,
voorzien van een handgeschakel
de vijfversnellingsbak, geldt zelfs
een prijsverlaging tot 14.700,-
en de prijs van de snelle Lancia
A112 Abarth ging weliswaar enke
le honderden guldens omhoog tot
17.700,-, maar deze rappe com
pacte Italiaan wordt in zijn jongste
verbeterde vorm dan ook stan
daard voorzien van lichtmetalen
wielen.
De scherpe prijsstelling van de
ze nieuwe en vernieuwde Lancia's
alsmede het vasthouden van de
prijzen van de overige modellen,
geeft duidelijk aan dat Lanim het
jaar 1983 heeft uitgekozen om de
doorbraak van Lancia in ons land
te bewerkstelligen. Het eerste jaar
waarin Lanim Lancia op de Neder
landse markt vertegenwoordigde,
1982, is gebruikt om uitgebreid or
de op zaken te stellen, het dealer-
net uit te breiden en te verbeteren,
een nieuwe vestiging te betrekken
en het marktaandeel op te vijzelen.
achterruitverwarming, achteruitrij-
lampen, mistachterlicht, knipper
lichtinstallatie, halogeen koplam
pen, 3 punts aut. veiligheidsgor
dels, hoofdsteunen en tot slot kin-
dersloten op de achterportieren.
Het geluidsniveau in de wagen is
heel redelijk, bij topsnelheid komt
de decibelmeter even in de 80, dit
zowel bij de benzine- als dieselver
sie. Bij 100 km/u schommelt de
meter rond de 70, heel fraaie waar
den dus.
Renault4 GTL1980 8.900.-
Renault4 GTL1981 10.900-
Renault 4 F61979 4.900-
Renault 5 TS1979 10.500 -
Renault 5 TL1980 10.500-
Renault 5 GTL 5-drs12-79 10.900.-
Renault 5 GTL1979 8.900 -
R en au It 5 TL1981 11.900. -
Renault 5 GTL198010.900.-
Renault 5 Aut1980 12.250.-
Renault 5 GTL1981 13.500.-
Renault 5 TL 5-drs1981 13.500.-
Renault 6 TL1979 8.250.-
Renault 9 GTL1982 17.500.-
Renault 12 TL1976 3.900.-
Renault 14 GTL12-1981 15.600.-
Renault 14 TL1980 10.900.-
Renault 14 LS1980 10.900 -
Renault 16TX1977 4.900.-
Renault 16 TL1976 2.750.-
Renault 18 TL1980 12.750 -
Renault 18 GTS1980 12.900.-
Renault Fuego GTS11-1980 17.900.-
Renault 20 LS1982 19.500 -
Renault 20 TL1978 5.900.-
Renault 20 LS198016.250. -
Renault 30 TX1980 19.500.-
Toyota Corolla DX Liftback1982 15.250.-
VW Golf Diesel1978 8.250.-
Honda CB 750 motor2.600.-
Citroen GS Break1978 6.750.-
Citroën GSA Club Break1980 10.750. -
Datsun Sunny1979 7.250.-
Alfa Romeo Alfetta1976 1.500.-
Mitsubishi Galant1977 6.500.-
Peugeot 3041975 1.900-
Peugeot 504 D autom1978 10.500.-
Peugeot 505 GR1980 17.500. -
Peugeot 504 GL1980 12.900.-
Opel Manta 19 N LPG1979 11.500.-
Opel Kadett Combi LPG1977 6.900.-
Ford Escort L autom1977 5.900.-
VW Camper 19745.900.-
Talbot 1307 GLS1980 10.500.-
Talbot 1309 SX1979 8.900.-
Simca 13081978 6.500-
3 of 6 maanden garantie
gecleaned en gepoetst
volle tank benzine
Tel. na 19.00 uur 01184-64240
WELKOM BIJ vrijdag koopavond
Glldeweg 16 - Vllsslngen
Tel. 01184-17130
met drievoudige zekerheid:
1. Bovag garantiebewijs.
volgent voorwaarden omruil-garantie
Fiat Ftitmo 70 Demonstr1983
Fiat 127 div. uitvoeringen1978-1980
Fiat Ritmo div. uitvoeringen1979-1982
Fiat 132 1600 4-drs1979
Fiat 132 2000 4-drs1981
Fiat Ritmo Diesel 17001981
Bouwjaar 198133.000 km
Volvo 244 GL 4-drs1981
Mini Metro L 3-drs1982
Honda Civic 3-drs1980
Citroen 2CV61981
Renault 4 GTL met LPG1981
Renault 5 GTL 3-drs1979
Renault 5 TL 3-drs1980
Opel Rekord 2.3. Diesel CD Berlina1979
VW Passat Diesel 16001981
Volvo 66 GL Stationcar1977
Bouwjaar 198015.000 km
Tot ziens bij uw Flat-dealer
Industrieweg 19 Vllsslngen 01184-17736.
Hier een greep uit onze collectie:
FORD FIESTA 1100 L 1979 met LPG8 250 -
FORD FIESTA 1300 GHIA
1979 25.000 km. nieuwprijs 21.500,- nu10 900 -
FORD FIESTA 1100 L 1980 45.000 km. rood10 500'-
FORD TAUNUS 1600 L
1981 30.000 km. in staaf van nieuw groen met15 500 -
FORD TAUNUS 2000 BRAVO
4-drs. met zomerpakket 1981 groen met
FORD TAUNUS 1600 L 4-drs. 1980 29.000 km
FORD CAPR11600 GL 1979 65.000 km
FORD CAPRI 2000 GL 6-cilinder wit 1980
FORD TAUNUS 1600 L combi 1979 55.000 km
FORD ESCORT 1100 BRAVO
wit 1982 slechts 7700 km14 750 -
FORD ESCORT 1300 L
1978 49.000 km. zilvergrijs met. vinyldak
FORD ESCORT 1300 L combi 1979 58.000 km. rood
FORD TAUNUS 1600 L 1979 slechts 35.000 km. blauw
FORD TAUNUS COMBI 1977 groen
VW GOLF DIESEL
1980 met lichtmetalen wielen en opendak 114.000 km
VW GOLF S 1979 beige 80.000 km. mooie staat
VW POLO LX okt. 1981 16.000 km
HONDA CIVIC 1980 wit 56.000 km. nu
OPEL KADETT 1200 S 1981 42.000 km. bruin met
SUZUKI GX 1982 14.000 km. als nieuw
FIAT RITMO 75 CL 1979 63.000 km. groen nu
CITROËN GSA PALLAS
1980 wit 40.000 km. schuifdak 5 bak
CITROËN GSA CLUB
1982 beige 50.000 km. schuifdak 5 bak
CITROËN DYANE 1977
INNOCENTIE 1200 L
zeer snelle kleine auto 1981 28.000 km
RENAULT 14 TL 1978 rood 102.000 kmw
RENAULT 5 TL 1978 80.000 km. geel
PEUGEOT 304 GL 1977 wit slechts 38.000 km
TOYOTA COROLLA 1977 65.000 km. blauw
TOYOTA CARINA 1978 68.000 km. beige
15.000,
12.500,
11.500,
15.500,
11.500,
7.250,
8.900,
8.750,
4.000,
11.500,
9.950,
11.900,
8.900,
13.500,
8.950,
7.900,
11.500,
14.500,
2.500,
8.750,
3 500,
4.500,
5 500,
4.500,
4,500,-
DIV. MITSUBISHI'S:
Galant 2000 GL'77-79
Galant 1600 GL v.a'77 t/m '79
Colt 1200 GL 5-drs. 2 stuks'78
Galant 2300 GLX Turbo Diesel'81
ANDERE MERKEN:
Renault 14 TSmrt.79
Renault R5 GTL1980
Citroen 2 CV 6 Clubaug.'80
Citroen 2 CV 6sept 77
Toyota Corona 2000 aug. 76
Toyota Starlet 1300 5-drs. '81
Toyota Corolla Stationcar 1974
Opel Ascona 2 Dieselaug.'80
Opel Ascona 2.0 N 2-drs 1981
Ford Taunus 1600 L 4-drsnov 78
Ford Taunus 1600 1974
Vauxhali Vivamrt.'77
Ford Escort 13 '76
Toyota Tercel 4-drs79
DIV. MITSUBISHI'S:
Galant 2300 GLX Turbo
Diesel1931
Colt 1200 EL 3-drsmei'80
Lancer 1200 GL gassept/81
ANDERE MERKEN:
Citroen Dyane 6mrt'81
Opei Kadett 12 4-drsjan'81
Opel Ascona 2 0 Mnov.'79
Renault 18 GTD mei'82
Ford Taunus 2000 GLokt 78
Mini 1000 HLmei'81
Honda Civic automapril '80
Fiat 132 - 200C okt '80
Fiat 127 - 1050 CL 3-drs juli'80
Fiat 127 - 3-drsfebr '78
Ford Granada 2-drs'78
Toyota Corolla 30L'79
Bovaggarantiebewijs, ANWB-gekeurd, leasing en financiering
Verrijn Stuartweg 6 Mercuriusweg 29 (t.o. Prijsslag)
Vertegenwoordiger: Sj. de Feyter, tel. 01100-14467