buiten wacht een fotomodel op n begin nti met de film van hun jeugd n reisprqs voor uw bloemenfoto! tien jaar te kijk Op de Teleac-manifestatie "Fotograferen en Filmen" in de Amsterdamse RAI zagen we hoe belangrijk een goed fo tomodel is. Het meisje zat gewoon op een stoel en keek heel attent naar de vele tientallen fotografen, die hun camera's op haar hadden gericht. In die drie dagen zijn er duizenden foto's van haar gemaakt, want amateurfotografen krijgen zelden een kans om een echt fotomodel te fotograferen. Zo'n samenwerking met een levendig en aantrekkelijk foto model leverde vele bezoekers van de RAI een serie mooie foto's op. Wat hebben reizen met bloemenfoto's te maken? Gewoon lijk niets, maar dit voorjaar nu eens wel. Want er is zojuist een fotowedstrijd gestart, waarin het er om gaat een bloem of een plant, een bloeiende struik of een boom op een origi nele manier in beeld te brengen. Wie de mooiste bloemen foto maakt, wint de hoofdprijs van deze wedstrijd: een vijf daagse vakantie voor twee personen naar een van de vol gende Europese hoofdsteden: Londen, Berlijn, Barcelona, Rome, Wenen of Madrid. Uw baby is onlangs geboren. Of uw dochtertje is nog heel klein. Uw zoontje gaat dit jaar voor 't eerst naar de peuter zaal. Als dat in uw gezin het geval is, dan moet u zeker ver der lezen. Want als u al steeds van plan bent geweest om het leven van dat kleine mensje met de filmcamera te volgen, dan is het nu toch echt hoog tijd om daarmee te beginnen. OunCLUCDULfC V Mil VIV/CIIOUHO I JUNI I 90w Natuurlijk is er wel enig verschil, maar eigenlijk zou je de lente die nu in al z'n schoonheid zichtbaar is, óók een fotomodel kunnen noemen. Er zijn namelijk vele punten van overeenkomst: de len te bruist ook van leven, laat uit bundig zien hoe mooi hij is en trekt van alle kanten mensen aan, die er de camera op richten. Beetje fantasie Nu is de kunst bij het echte foto model èn bij de lente om van die foto's iets meer te maken dan een serie alledaagse prenten. Bij het fotomodel zie je dan ook alle soor ten lenzen, zie je fotografen die van een hoog of een laag stand punt opnamen maken en wordt er gewerkt met filters om een bijzon der resultaat te krijgen. En ook bij het fotomodel, dat lente heet, kan een beetje fantasie er aan mee werken om mooie foto's te verkrij gen. Zoeken naar variaties Dit zijn de elementen, die u kunt benutten om, als u met de camera het vooijaar in trekt, foto's te ma ken waar u straks blij mee zult zijn. Een paar onderwerpen zijn toegelicht in een foto; helaas maakt de beperkte plaatsruimte Mooie voorjaarsfoto's zijn vooral een kwestie van geduld hebben. Bij voorbeeld om net zo lang te wach ten tot zo'n goede beeldopbouw is verkregen. het niet mogelijk van elke variant een voorbeeld te geven. Het standpunt U ziet een stel lammetjes, een veld met bloemen of een huis tus sen bloeiende vruchtbomen. Dat is een mooi motief - denkt u - en u maakt er op die plaats en dat mo ment een foto van. Dan kunt u ge luk hebben, maar niet altijd is zo'n foto een voltreffer. Meestal zult u eerst wat om of langs uw onder werp moeten lopen. Kijkend door de zoeker. Verderaf gaan staan of juist dichterbij, lettend op de ach tergrond. Tot u voelt: dat is de beste beeldopbouw. Dit levert een harmonisch resultaat op. De goede lens Als u beschikt over een spiegelre flex-camera, dan is de juiste lens van groot belang. Moet uw onder werp (bijvoorbeeld een bloem of een dier) goed afsteken tegen de achtergrond? Dan is een telelens erg nuttig. Wilt u de wijdheid van een landschap uitbeelden? Dan is een groothoeklens ideaal. Gaat het om een klein element, bij voorbeeld een insect op een bloem? Dan is een macrolens of zijn tussenringen erg nuttig. Ook met effectfilters kan soms van een "gewoon" onderwerp een boeien-' de foto worden gemaakt. Denken om de diepte Veel geslaagde foto's hebben als geheim: een grote dieptewerking. Probeer daarom een onderwerp, als dat zich daarvoor leent, zo in beeld te brengen, dat er tenminste een voorgrond- en een achter grondpartij ontstaat. Het meest ideaal is: een voorgrond, een mid denpartij en een achtergrond. Ook een doorkijk tusserhbomen of een poortje door geeft een foto vaak een goed ruimtelijk effect. De juiste lichtval Daar is buiten niet veel aan te doen, denkt u misschien, want de zon krijg je niet van z'n plaats. Toch is dat een misverstand, want soms is er zonlicht en soms zijn er wolken voor de zon. Dat geeft een groot verschil straks op de foto, want het ene onderwerp heeft veel licht/donker contrast nodig en een ander wordt juist bij ge spreid (wolken-voor-de-zon) licht het mooist. Ook de zonnestand is van belang. Daarom komen erg enthousiaste fotografen nog wel eens bij een onderwerp terug, om dat dan de zon hoger of lager of erg laag staat en dat kan een heel ander effect geven. Trouwens: ook de zon mee of tegen kan al voor een verrassend verschil zor gen. Probeer diepte in uw foto's te bren gen. Hier is een voorbeeld hoe dat kan. Een gewoon onderwerp: twee paar den in de wei. Door het iets verhoog de opnamestandpunt en de wazige achtergrond werd het een sfeervolle plaat. Er gebeurt van alles om ons heen. De politiek zorgt voor nieuws, ons dagelijkse leven zit vol verande ring, cultuur en sport zorgen fteeds voor nieuwe dingen. Ze be teiken ons oog via krant en TV. Ze worden verdrongen door steeds nieuwer nieuws. Zo glijdt dat le ven langs ons heen. Of zoals Jan Luyken, de dichter van lang gele den, het leven al beschreef:mt Glijdt voorbij gelijk een vliet, die langs snelle boorden schiet, zon der ooit te keren". Gelukkig zijn er camera's, die dat snelle leven kunnen vastleggen. Dat geldt voor ons persoonlijke le- yen, maar ook voor wat er om ons heen gebeurt. Voor dat laatste zorgen vooral de persfotografen, die alles wat er in "de grote we reld" voorvalt in foto's vereeuwi gen. Die persfoto's worden elk jaar voor een deel gebundeld in ièen fotoboek: "Een jaar te kijk". Daarin staan de beste door Neder landse fotojournalisten gemaakte persfoto's, die elk jaar door de jury voor "de Zilveren Camera" wor den geselecteerd. Ze bestrijken vele terreinen van het leven en wie zo'n boek doorleest en -kijkt ontdekt hoe veelzijdig het leven is. Die fotoboeken verschijnen sinds 1973 en het ligt voor de hand, dat Dat is voor u geen moeilijke opga ve, want in deze maanden leven we tussen de bloemen en het groen. U mag in beeld brengen wat u wilt: zomaar een bos narcis sen tegen een donkere achter grond. De klimop bij uw raam. Die oude eik in het park. De bloembollen onder die hoge beu ken in de "Keukenhof". Een pril stekje in de vensterbank. Of alleen die ene roos. Alles wat fleurig en groen is komt voor een opname in aanmerking. er nu uit die tien "Jaar te kijk-boe- ken" een selectie werd gemaakt, die weer een nieuw fotoboek ople verde. De verbindende teksten werden geschreven door de vroe gere Parool-journalist Evert Werkman. Een commentaar, dat speels en bekwaam die vele hon derden foto's toelicht en verbindt. Waardoor het lezen en bekijken van dit boek een bijzonder genoe gen wordt. Een genoegen met een ernstige ondergrond. Want lezend en kij kend naar tien jaar "vaderlandse geschiedenis" is fotovorm ontdek je pas goed hoe betrekkelijk de dingen zijn. En hoe veel van wat ons in de afgelopen jaren heeft be zig gehouden en geschokt, nu al bijna vergeten was en alleen nog een glimlach op kan leveren. "Tien jaren te kijk" is een boeiend kijkboek voor ieder, die zich wil verdiepen in de tijd, waarin we le ven. Het boek is verschenen bij Elsevier in Amsterdam, het is ver krijgbaar in de fotohandel en het kost f24,50. afhankelijk van de vraag of zonder of met geluid wordt gefilmd. Is dat wel genoeg? Zes films van drie en een halve minuut leveren ongeveer twintig minuten beeld op. Dat lijkt niet veel, maar het blijkt voldoende te zijn voor wie het leven van een kind met de camera wil volgen. Een filmverslag van bijvoorbeeld een veijaardag kan natuurlijk best een kwartier duren, maar wie al leen de hoogtepunten filmt, zal met één filmpje van plm. 3 minu ten een goede samenvatting kun nen geven. Na een paar jaar is er zo toch al een vol uur filmmate riaal beschikbaar en wie rustig door gaat met filmen, heeft naja ren een uitgebreide film-o-theek. Een verzameling films, die zo groot is, dat je er ook met gemak een extra filmpje uit kunt samen stellen voor de hoofdpersoon of -personen uit die film: de kinde ren zelf. Is video niet beter? Ook die vraag wordt in deze tijd veel gesteld: is het niet beter om een jeugd van een kind te volgen met de video-camera? Het ant woord is: dat zou het zijn als de vi- Kinderen film ze nu want van daag is morgen voorbij. Dat advies geeft onze filmmedewerker in bij gaand artikel. Ook binnenshuis kun je met de filmcamera en met behulp van een filmzon veel treffende momenten uit het leven van een kind in bewegende beelden vangen. deo-camera net zo volmaakt en gemakkelijk te hanteren zou zijn als de filmcamera. Voorlopig is dat nog niet het geval. Voorlopig is - voor wie niet meer films verbruikt dan de gemiddelde filmer - de filmcamera zelfs nog altijd de voordeligste manier om te filmen als je ook de aanschafkosten van de uitrusting berekent. En ten slotte zijn er toch altijd nog veel mensen, die vinden dat het bril jante filmbeeld op het projectie scherm voorlopig nog niet wordt geëvenaard door wat voor ander systeem ook. Nu beginnen Dat videogebeuren speelt wel mee als positief punt bij de beslis sing om te gaan filmen. Want de beelden die u nu met de filmca mera vastlegt, kunnen in de toe komst zonder veel kosten worden overgeschreven op videoband. Zodat je dan ook de film van een jeugd terug kunt zien op je eigen TV-scherm. Daarvoor is voorlopig maar één ding belangrijk. Dat is: nu beginnen met filmen. Want wat nu gebeurt, is morgen niet meer te filmen. En vandaag gaat snel voorbij. Spelen met de vorm van zo'n ka merplant door een wat ongewoon opnamestandpunt recht van boven. Folder in de winkel Als u belangstelling hebt voor de ze leuke bloemenfotowedstrijd, dan is het goed te weten, dat bij uw foto-adviseur en ook bij uw bloemenman een wedstrijdfolder klaar ligt, waarin alle verdere ge gevens staan over deze wedstrijd. U kunt er zo aan meedoen, want u hoeft er zelfs geen bosje bloemen of een filmpje voor te kopen. Nieuw seizoen Als u toch bij uw fotohandelaar bent: zo'n wedstrijd is een goede aanleiding om uw camera voor dit nieuwe seizoen schietklaar te ma ken. Als u eventueel een nieuw filmpje in de camera doet, en de batterijtjes vernieuwt van camera en/of flitser, dan kunt u dit voor jaar en deze zomer weer alle mooie belevenissen in foto's vast leggen. Lever de batterijtjes wèl in bij uw fotohandelaar en gooi ze niet weg in de vuilnisbak. Want dat is slecht voor het milieu en in tegenspraak met het motto voor deze zonnige bloemenfotowed strijd: maak 't fleurig en groen! Een foto, die laat zien dat de "Keu kenhof in Lisse een goede plek is om opval lende foto's te maken voor de bloemenfotowedstrijd "Fleurig en Groen". De contrastrijke achtergrond zorgt er voor dat de bloesem extra stra lend uitkomt. Techniek niet belangrijk De jury, die straks de ingezonden foto's gaat beoordelen, zal veel waarde hechten aan de originali teit. 't Gaat er niet om hoe tech nisch volmaakt uw foto is, maar vóór alles of u het motief op een oorspronkelijke manier in beeld hebt gebracht. Dat zal vaak in kleur gebeuren, want bloemen zijn nu eenmaal een fleurig onder werp. Het kan ook - zoals de foto's bij dit artikel laten zien - in zwart/ wit. 't Formaat van de foto moet ten hoogste 13 x 18 cm zijn en er mogen - om praktische redenen - geen dia's worden ingezonden. Nog wat spelregels De foto's moeten wèl in 1983 zijn gemaakt, dus foto's van bijvoor beeld de Floriade van vorig jaar kunnen helaas niet meedingen. Iedere deelnemer kan maximaal drie foto's insturen. Deze foto's moeten, aan de achterkant voor zien van uw naam en adres, wor den ingestuurd vóór 1 juli 1983. Als prijzen zijn verder nog be schikbaar een vijftal erg mooi ge vulde plantenbakken en vijfen twintig andere bloemenprijzen, die zeer de moeite waard zijn. Waarom filmt een ouderpaar het Kostbare zaak? leven van hun kind? Alle motie ven, die daarvoor worden ge noemd, zijn terug te brengen tot dit ene: omdat zoveel geluksmo menten te mooi zijn om ze maar één keer te beleven. We weten, dat zo'n kindje snel groeit en dat die kindeijaren vlug voorbij gaan. Zo nu en dan de camera richten op je kind maakt, datje een leven lang kunt zien hoe klein en grap pig of aandoenlijk het is geweest. Nog een argument Als deze motieven om een kind te filmen nog niet genoeg zijn, dan komt er nóg een belangrijk ele ment bij. Dat is: wie filmt kan straks zijn volwassen geworden kind laten zien hoe hij of zij als ba by of kleuter is geweest. Bij alle geschenken, die een mens in zijn leven van zijn ouders krijgt, is dit wel een van de waardevolste: een journaal van je eigen jeugd - zien hoe je speelde en lachte, je eerste stappen, de dieren uit je jeugd, het huis waarin je bent opgegroeid. De vraag wordt vaak gesteld: fil men zal wel erg kostbaar zijn. Het antwoord is: filmen is voor wie het met verstand doet, beslist geen kostbare zaak. Daar is allereerst de eenmalige aanschaf van de filmuitrusting. Wie geen hoge ei sen stelt en geen behoefte heeft aan technische verfijning zal met een bedrag van plm. f 600,- een eenvoudige filmcamera, een film projector en wat kleine hulpmid delen kunnen aanschaften. Een veelzijdiger uitrusting vraagt een bedrag van rond de f 1.000,-. Het filmen zelf Een "stomme" film kan bijna drie en een halve minuut beeld opne men en kost rond de f 16,-. Een geluidsfilm heeft dezelfde lengte aan beeld en geluid en kost plm. f24,-, alles inclusief ontwikkelen. Dat lijkt veel geld, maar de gemid delde filmer verbruikt per jaar zes films, dus betaalt voor films een bedrag van plm. f 100,- tot f150,-,

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1983 | | pagina 17