buiten wacht
een fotomodel op n
begin nti met de film van hun jeugd
n reisprqs voor
uw bloemenfoto!
tien jaar te kijk
Op de Teleac-manifestatie "Fotograferen en Filmen" in de
Amsterdamse RAI zagen we hoe belangrijk een goed fo
tomodel is. Het meisje zat gewoon op een stoel en keek heel
attent naar de vele tientallen fotografen, die hun camera's
op haar hadden gericht. In die drie dagen zijn er duizenden
foto's van haar gemaakt, want amateurfotografen krijgen
zelden een kans om een echt fotomodel te fotograferen.
Zo'n samenwerking met een levendig en aantrekkelijk foto
model leverde vele bezoekers van de RAI een serie mooie
foto's op.
Wat hebben reizen met bloemenfoto's te maken? Gewoon
lijk niets, maar dit voorjaar nu eens wel. Want er is zojuist
een fotowedstrijd gestart, waarin het er om gaat een bloem
of een plant, een bloeiende struik of een boom op een origi
nele manier in beeld te brengen. Wie de mooiste bloemen
foto maakt, wint de hoofdprijs van deze wedstrijd: een vijf
daagse vakantie voor twee personen naar een van de vol
gende Europese hoofdsteden: Londen, Berlijn, Barcelona,
Rome, Wenen of Madrid.
Uw baby is onlangs geboren. Of uw dochtertje is nog heel
klein. Uw zoontje gaat dit jaar voor 't eerst naar de peuter
zaal. Als dat in uw gezin het geval is, dan moet u zeker ver
der lezen. Want als u al steeds van plan bent geweest om het
leven van dat kleine mensje met de filmcamera te volgen,
dan is het nu toch echt hoog tijd om daarmee te beginnen.
OunCLUCDULfC V Mil VIV/CIIOUHO I JUNI I 90w
Natuurlijk is er wel enig verschil,
maar eigenlijk zou je de lente die
nu in al z'n schoonheid zichtbaar
is, óók een fotomodel kunnen
noemen. Er zijn namelijk vele
punten van overeenkomst: de len
te bruist ook van leven, laat uit
bundig zien hoe mooi hij is en
trekt van alle kanten mensen aan,
die er de camera op richten.
Beetje fantasie
Nu is de kunst bij het echte foto
model èn bij de lente om van die
foto's iets meer te maken dan een
serie alledaagse prenten. Bij het
fotomodel zie je dan ook alle soor
ten lenzen, zie je fotografen die
van een hoog of een laag stand
punt opnamen maken en wordt er
gewerkt met filters om een bijzon
der resultaat te krijgen. En ook bij
het fotomodel, dat lente heet, kan
een beetje fantasie er aan mee
werken om mooie foto's te verkrij
gen.
Zoeken naar variaties
Dit zijn de elementen, die u kunt
benutten om, als u met de camera
het vooijaar in trekt, foto's te ma
ken waar u straks blij mee zult
zijn. Een paar onderwerpen zijn
toegelicht in een foto; helaas
maakt de beperkte plaatsruimte
Mooie voorjaarsfoto's zijn vooral
een kwestie van geduld hebben. Bij
voorbeeld om net zo lang te wach
ten tot zo'n goede beeldopbouw is
verkregen.
het niet mogelijk van elke variant
een voorbeeld te geven.
Het standpunt
U ziet een stel lammetjes, een
veld met bloemen of een huis tus
sen bloeiende vruchtbomen. Dat
is een mooi motief - denkt u - en u
maakt er op die plaats en dat mo
ment een foto van. Dan kunt u ge
luk hebben, maar niet altijd is zo'n
foto een voltreffer. Meestal zult u
eerst wat om of langs uw onder
werp moeten lopen. Kijkend door
de zoeker. Verderaf gaan staan of
juist dichterbij, lettend op de ach
tergrond. Tot u voelt: dat is de
beste beeldopbouw. Dit levert
een harmonisch resultaat op.
De goede lens
Als u beschikt over een spiegelre
flex-camera, dan is de juiste lens
van groot belang. Moet uw onder
werp (bijvoorbeeld een bloem of
een dier) goed afsteken tegen de
achtergrond? Dan is een telelens
erg nuttig. Wilt u de wijdheid van
een landschap uitbeelden? Dan is
een groothoeklens ideaal. Gaat
het om een klein element, bij
voorbeeld een insect op een
bloem? Dan is een macrolens of
zijn tussenringen erg nuttig. Ook
met effectfilters kan soms van een
"gewoon" onderwerp een boeien-'
de foto worden gemaakt.
Denken om de diepte
Veel geslaagde foto's hebben als
geheim: een grote dieptewerking.
Probeer daarom een onderwerp,
als dat zich daarvoor leent, zo in
beeld te brengen, dat er tenminste
een voorgrond- en een achter
grondpartij ontstaat. Het meest
ideaal is: een voorgrond, een mid
denpartij en een achtergrond.
Ook een doorkijk tusserhbomen of
een poortje door geeft een foto
vaak een goed ruimtelijk effect.
De juiste lichtval
Daar is buiten niet veel aan te
doen, denkt u misschien, want de
zon krijg je niet van z'n plaats.
Toch is dat een misverstand, want
soms is er zonlicht en soms zijn er
wolken voor de zon. Dat geeft een
groot verschil straks op de foto,
want het ene onderwerp heeft
veel licht/donker contrast nodig
en een ander wordt juist bij ge
spreid (wolken-voor-de-zon) licht
het mooist. Ook de zonnestand is
van belang. Daarom komen erg
enthousiaste fotografen nog wel
eens bij een onderwerp terug, om
dat dan de zon hoger of lager of
erg laag staat en dat kan een heel
ander effect geven. Trouwens:
ook de zon mee of tegen kan al
voor een verrassend verschil zor
gen.
Probeer diepte in uw foto's te bren
gen. Hier is een voorbeeld hoe dat
kan.
Een gewoon onderwerp: twee paar
den in de wei. Door het iets verhoog
de opnamestandpunt en de wazige
achtergrond werd het een sfeervolle
plaat.
Er gebeurt van alles om ons heen.
De politiek zorgt voor nieuws, ons
dagelijkse leven zit vol verande
ring, cultuur en sport zorgen
fteeds voor nieuwe dingen. Ze be
teiken ons oog via krant en TV. Ze
worden verdrongen door steeds
nieuwer nieuws. Zo glijdt dat le
ven langs ons heen. Of zoals Jan
Luyken, de dichter van lang gele
den, het leven al beschreef:mt
Glijdt voorbij gelijk een vliet, die
langs snelle boorden schiet, zon
der ooit te keren".
Gelukkig zijn er camera's, die dat
snelle leven kunnen vastleggen.
Dat geldt voor ons persoonlijke le-
yen, maar ook voor wat er om ons
heen gebeurt. Voor dat laatste
zorgen vooral de persfotografen,
die alles wat er in "de grote we
reld" voorvalt in foto's vereeuwi
gen. Die persfoto's worden elk
jaar voor een deel gebundeld in
ièen fotoboek: "Een jaar te kijk".
Daarin staan de beste door Neder
landse fotojournalisten gemaakte
persfoto's, die elk jaar door de jury
voor "de Zilveren Camera" wor
den geselecteerd. Ze bestrijken
vele terreinen van het leven en
wie zo'n boek doorleest en -kijkt
ontdekt hoe veelzijdig het leven
is.
Die fotoboeken verschijnen sinds
1973 en het ligt voor de hand, dat
Dat is voor u geen moeilijke opga
ve, want in deze maanden leven
we tussen de bloemen en het
groen. U mag in beeld brengen
wat u wilt: zomaar een bos narcis
sen tegen een donkere achter
grond. De klimop bij uw raam.
Die oude eik in het park. De
bloembollen onder die hoge beu
ken in de "Keukenhof". Een pril
stekje in de vensterbank. Of alleen
die ene roos. Alles wat fleurig en
groen is komt voor een opname in
aanmerking.
er nu uit die tien "Jaar te kijk-boe-
ken" een selectie werd gemaakt,
die weer een nieuw fotoboek ople
verde. De verbindende teksten
werden geschreven door de vroe
gere Parool-journalist Evert
Werkman. Een commentaar, dat
speels en bekwaam die vele hon
derden foto's toelicht en verbindt.
Waardoor het lezen en bekijken
van dit boek een bijzonder genoe
gen wordt.
Een genoegen met een ernstige
ondergrond. Want lezend en kij
kend naar tien jaar "vaderlandse
geschiedenis" is fotovorm ontdek
je pas goed hoe betrekkelijk de
dingen zijn. En hoe veel van wat
ons in de afgelopen jaren heeft be
zig gehouden en geschokt, nu al
bijna vergeten was en alleen nog
een glimlach op kan leveren.
"Tien jaren te kijk" is een boeiend
kijkboek voor ieder, die zich wil
verdiepen in de tijd, waarin we le
ven. Het boek is verschenen bij
Elsevier in Amsterdam, het is ver
krijgbaar in de fotohandel en het
kost f24,50.
afhankelijk van de vraag of zonder
of met geluid wordt gefilmd.
Is dat wel genoeg?
Zes films van drie en een halve
minuut leveren ongeveer twintig
minuten beeld op. Dat lijkt niet
veel, maar het blijkt voldoende te
zijn voor wie het leven van een
kind met de camera wil volgen.
Een filmverslag van bijvoorbeeld
een veijaardag kan natuurlijk best
een kwartier duren, maar wie al
leen de hoogtepunten filmt, zal
met één filmpje van plm. 3 minu
ten een goede samenvatting kun
nen geven. Na een paar jaar is er
zo toch al een vol uur filmmate
riaal beschikbaar en wie rustig
door gaat met filmen, heeft naja
ren een uitgebreide film-o-theek.
Een verzameling films, die zo
groot is, dat je er ook met gemak
een extra filmpje uit kunt samen
stellen voor de hoofdpersoon of
-personen uit die film: de kinde
ren zelf.
Is video niet beter?
Ook die vraag wordt in deze tijd
veel gesteld: is het niet beter om
een jeugd van een kind te volgen
met de video-camera? Het ant
woord is: dat zou het zijn als de vi-
Kinderen film ze nu want van
daag is morgen voorbij. Dat advies
geeft onze filmmedewerker in bij
gaand artikel.
Ook binnenshuis kun je met de
filmcamera en met behulp van een
filmzon veel treffende momenten uit
het leven van een kind in bewegende
beelden vangen.
deo-camera net zo volmaakt en
gemakkelijk te hanteren zou zijn
als de filmcamera. Voorlopig is dat
nog niet het geval. Voorlopig is -
voor wie niet meer films verbruikt
dan de gemiddelde filmer - de
filmcamera zelfs nog altijd de
voordeligste manier om te filmen
als je ook de aanschafkosten van
de uitrusting berekent. En ten
slotte zijn er toch altijd nog veel
mensen, die vinden dat het bril
jante filmbeeld op het projectie
scherm voorlopig nog niet wordt
geëvenaard door wat voor ander
systeem ook.
Nu beginnen
Dat videogebeuren speelt wel
mee als positief punt bij de beslis
sing om te gaan filmen. Want de
beelden die u nu met de filmca
mera vastlegt, kunnen in de toe
komst zonder veel kosten worden
overgeschreven op videoband.
Zodat je dan ook de film van een
jeugd terug kunt zien op je eigen
TV-scherm. Daarvoor is voorlopig
maar één ding belangrijk. Dat is:
nu beginnen met filmen. Want
wat nu gebeurt, is morgen niet
meer te filmen. En vandaag gaat
snel voorbij.
Spelen met de vorm van zo'n ka
merplant door een wat ongewoon
opnamestandpunt recht van boven.
Folder in de winkel
Als u belangstelling hebt voor de
ze leuke bloemenfotowedstrijd,
dan is het goed te weten, dat bij
uw foto-adviseur en ook bij uw
bloemenman een wedstrijdfolder
klaar ligt, waarin alle verdere ge
gevens staan over deze wedstrijd.
U kunt er zo aan meedoen, want u
hoeft er zelfs geen bosje bloemen
of een filmpje voor te kopen.
Nieuw seizoen
Als u toch bij uw fotohandelaar
bent: zo'n wedstrijd is een goede
aanleiding om uw camera voor dit
nieuwe seizoen schietklaar te ma
ken. Als u eventueel een nieuw
filmpje in de camera doet, en de
batterijtjes vernieuwt van camera
en/of flitser, dan kunt u dit voor
jaar en deze zomer weer alle
mooie belevenissen in foto's vast
leggen. Lever de batterijtjes wèl in
bij uw fotohandelaar en gooi ze
niet weg in de vuilnisbak. Want
dat is slecht voor het milieu en in
tegenspraak met het motto voor
deze zonnige bloemenfotowed
strijd: maak 't fleurig en groen!
Een foto, die laat zien dat de "Keu
kenhof in Lisse een goede plek is
om opval lende foto's te maken voor
de bloemenfotowedstrijd "Fleurig
en Groen".
De contrastrijke achtergrond zorgt
er voor dat de bloesem extra stra
lend uitkomt.
Techniek niet belangrijk
De jury, die straks de ingezonden
foto's gaat beoordelen, zal veel
waarde hechten aan de originali
teit. 't Gaat er niet om hoe tech
nisch volmaakt uw foto is, maar
vóór alles of u het motief op een
oorspronkelijke manier in beeld
hebt gebracht. Dat zal vaak in
kleur gebeuren, want bloemen
zijn nu eenmaal een fleurig onder
werp. Het kan ook - zoals de foto's
bij dit artikel laten zien - in zwart/
wit. 't Formaat van de foto moet
ten hoogste 13 x 18 cm zijn en er
mogen - om praktische redenen -
geen dia's worden ingezonden.
Nog wat spelregels
De foto's moeten wèl in 1983 zijn
gemaakt, dus foto's van bijvoor
beeld de Floriade van vorig jaar
kunnen helaas niet meedingen.
Iedere deelnemer kan maximaal
drie foto's insturen. Deze foto's
moeten, aan de achterkant voor
zien van uw naam en adres, wor
den ingestuurd vóór 1 juli 1983.
Als prijzen zijn verder nog be
schikbaar een vijftal erg mooi ge
vulde plantenbakken en vijfen
twintig andere bloemenprijzen,
die zeer de moeite waard zijn.
Waarom filmt een ouderpaar het Kostbare zaak?
leven van hun kind? Alle motie
ven, die daarvoor worden ge
noemd, zijn terug te brengen tot
dit ene: omdat zoveel geluksmo
menten te mooi zijn om ze maar
één keer te beleven. We weten,
dat zo'n kindje snel groeit en dat
die kindeijaren vlug voorbij gaan.
Zo nu en dan de camera richten
op je kind maakt, datje een leven
lang kunt zien hoe klein en grap
pig of aandoenlijk het is geweest.
Nog een argument
Als deze motieven om een kind te
filmen nog niet genoeg zijn, dan
komt er nóg een belangrijk ele
ment bij. Dat is: wie filmt kan
straks zijn volwassen geworden
kind laten zien hoe hij of zij als ba
by of kleuter is geweest. Bij alle
geschenken, die een mens in zijn
leven van zijn ouders krijgt, is dit
wel een van de waardevolste: een
journaal van je eigen jeugd - zien
hoe je speelde en lachte, je eerste
stappen, de dieren uit je jeugd, het
huis waarin je bent opgegroeid.
De vraag wordt vaak gesteld: fil
men zal wel erg kostbaar zijn. Het
antwoord is: filmen is voor wie het
met verstand doet, beslist geen
kostbare zaak. Daar is allereerst
de eenmalige aanschaf van de
filmuitrusting. Wie geen hoge ei
sen stelt en geen behoefte heeft
aan technische verfijning zal met
een bedrag van plm. f 600,- een
eenvoudige filmcamera, een film
projector en wat kleine hulpmid
delen kunnen aanschaften. Een
veelzijdiger uitrusting vraagt een
bedrag van rond de f 1.000,-.
Het filmen zelf
Een "stomme" film kan bijna drie
en een halve minuut beeld opne
men en kost rond de f 16,-. Een
geluidsfilm heeft dezelfde lengte
aan beeld en geluid en kost plm.
f24,-, alles inclusief ontwikkelen.
Dat lijkt veel geld, maar de gemid
delde filmer verbruikt per jaar zes
films, dus betaalt voor films een
bedrag van plm. f 100,- tot f150,-,