Volstereo Blaupunkt voor lage prijs Exclusieve Citroen UIA AUT INTERESSE IN EEN OCCASION NOG ÉÉN WEEK GEDULD 2-3-4 JUNI GROOTS WALCHERS AUTOFESTIVAL OCCASIONS TRAMPER GOES VLISSINGEN ANWB-gekeurd de toekomst b.v. Rij-impressie informatie over auto en verkeer exclusief in Zeebra Weekbladen SPECIALE AANBIEDING IN DIVERSE NIEUWE MITSUBISHI'S Tel. 01100-30768 Tel. 01184-19051 Ford Escort 1100 Bravo GOES B.V. VLISSINGEN C.V. RENAULT SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 25 MEI 1983 307 De Nederlandse pre mière beleefde de nieuwe 626 op de RAI, daarna be gon de levering aan de consument en dat verliep zo grandioos, dat de hele voorraad binnen een maand werd uitverkocht en een wachttijd van 2 tot 3 maanden moet worden aangehouden. Citroen Frankrijk heeft onlangs een speciale se rie van 2000 LNA's de LNA „Cannelle" op de markt gebracht. Daarvan zijn ook 200 exempla ren voor Nederland bestemd. 15.000,- LANCER 1200 GL SAPPORO 1600 GL COROIA 1600 SR Uw Mitsubishi-dealer voor Noord- en Zuid-Beveland en Walcheren ffi MNWB Selspleln 5-13 4331 NP Middelburg Telefoon (01180) 33003 RENAULT STAAT ER VIERKANT ACHTER Mazda 626 in z'n klasse een absolute topper Mazda heeft eind vorig jaar een compleet nieuwe 626 uitgebracht. In eerste instantie kwam deze auto op de binnenlandse markt en veroverde daar de titel Auto van het jaar. Vervol gens verscheen hij in Euro pa en Amerika en werd in Amerika uitgeroepen tot de beste import-car. De nieuwe 626 mag er dan ook zeker zijn. Niets van het vorige model is meer overgebleven. De car rosserie is totaal anders, maar ook de techniek. Zo is de nieuwe 626 een voor wielaandrijver, wat dus een totaal andere constructie onder de auto vergde. Rondom is er nu dan ook onafhankelijke wielophan ging, schroefveren en dwarsstabilisatoren. De mo toren zijn geheel nieuw, zo wel de 1600 als de 2000, ze hebben een bovenliggende Door een aangepast concept en een rationele fabricage is Blaupunkt erin geslaagd een aantrekkelijke autoradio/cas settespeler in het onderste vol stereo prijssegment aan te bie den, zonder aan het kwaliteits niveau afbreuk te doen. De Blaupunkt Madrid 23 is een volstereo autoradio/cas settespeler met 3 golfbereiken t.w. FM-stereo, middengolf en lange golf die d.m.v. druktoet- sen worden ingeschakeld. Zo als alle niet-elektronische autoradio's van Blaupunkt heeft hij een FM-fij nafstem ming ETC alsmede een glij dende stereo/mono-omscha keling. Het cassettedeel is uit gerust met een vergrendelbare druktoets voor ops poelen als mede cassette-uitworp. De Hard-Permalloy weergavekop heeft een frequentiebereik van 60-12.500 Hz. De geluidsrege ling geschiedt d.m.v. een ge combineerde hoge en lage to- nenregelaar alsmede een ba lansregelaar. Bovendien heeft het apparaat een automatic loudness. Het uitgangsvermo gen bedraagt 2x 10 Watt sinus. De adviesprijs bedraagt 339,- nokkenas door een getande riem aangedreven. Naast twee motorversies zijn er drie carrosserievormen, een Sedan, een Hatchback en een Coupé. Verder zijn er nog uitvoeringen in min of meer luxe, namelijk een DX, een LX en een GLX. De grote afwezige is de diesel. Jammer, want dan zou het gamma zeker compleet zijn en kon Mazda met de 626, als enige Japanner, heel duidelijk de strijd aan met de nieuwe Ford Sierra en de nieuwe Audi 100. Want in die rij kan de 626, gua vorm en techniek zeker geplaatst worden. De 626 kan elke vergelijking glansrijk door staan, voorzover het de 4 cilinder benzinemotoren aangaat. Ten tijde van de introduc tie in Japan, reden wij op de testbanen elk model en mo torversie van de 626, de een geheel nieuwe motor, zowel de 1.6 als de 2.0. Ze zijn dwars voorin geplaatst, vloeistofgekoeld, viercilin- der-in-lijn. Ze drijven de voorwielen aan. De 1600 meet exact 1587 cc, heeft een vermogen van 81 pk en een koppel van 120 Nm bij 3800 toeren. De 2 liter blijkt 1998 cc te zijn, een vermo gen van 102 pk en een kop pel van 156 Nm bij 3700 toeren te hebben. Dus wel duidelijke vermogen- en koppelverschillen tussen de 1.6 en 2.0. De topsnelheid van de 1600 ligt rond de 165 km/u, de 2 liter haalt 185 km/u, de acceleratie van 0- 100 km/u verloopt bij de 1600 in 12,5 sec., bij de 2 liter in 10,5 sec. Waar uit moge blijken dat de 2 li ter natuurlijk sneller is, maar de 1600 in zijn klasse zeker ook tot de top be hoort. Het verbruik van de 1600 volgens ECE is bij 90 km/u 1:16,4 en bij 120 km/u 1: 12.7, cijfers voor de Sedan, de Coupé en Hatchback zijn een 2 pun ten achter de komma zuini ger. Met de Hatchback re den wij gemiddeld over de test 1:13.8, kortom wie nor maal rijdt haalt zeker 1:13, een wat secuurdere rijder, er is een economy en over- schakellampje aanwezig, haalt zeker 1:14 tot 1:16, heel fraaie cijfers dus. meer hoofsteunen zijn ont staan, er is een middenarm- steun en de bank is in delen neerklapbaar, dit geldt niet alléén voor de Hatchback, ook voor de Coupé en Se dan, altijd handig dus. Ver der zijn er hoofdsteunen voor, armsteunen en hand grepen rondom en is het stuur, voor een nog betere zit, verstelbaar. Het interieur is keurig netjes afgewerkt en gestoffeerd, bij de GLX is zeker sprake van absolu te luxe. De uitrusting is bij zonder compleet, het dash board is zeer fraai, al het nodige is aanwezig en niet storend, alles is onder handbereik, vaak zonder het stuur te hoeven losla ten, nieuwe zeer handige schakelaars. Er zijn aller hande waarschuwingsge luidjes, indien de auto verla ten wordt (sleutels nog in het contactslot, licht nog aan e.d.). Voor zuinige rij ders zijn er twee lampjes voor te veel gas geven en sneller overschakelen, de lampjes gaan herhaaldelijk uit en aan, je went er aan, maar een gewone econo- mymeter was zeker rustiger geweest. Aan veiligheid no teerden wij behalve de pri ma remmen, goede rijei- genschappen en rustige be sturing, een gedeelde veilig- heidsstuurkolom, hoofd steunen, 3-punts aut. veilig- test in Nederland werd vol bracht met een 626 GLS 1600 Hatchback. We zullen het dus in hoofdzaak heb ben over de rij-eigenschap- pen van de 626 1600 en onze uitvoering was dan de GLX Hatchback. Echter wij hebben de verschillen in rij- eigenschappen tussen de diverse modellen (Sedan, Coupé en Hatchback) als nihil ervaren, de Hatchback en Coupé zijn iets lager ge bouwd dan de Sedan, er is dus iets minder luchtweer- stand. De CW van de Sedan is 0.36 van de HB en Coupé 0.34. Tenslotte zijn de ver schillen tussen de 1600 en 2000 goeddeels terug te voeren op de motor en het vermogen, de rij-eigen- schappen verschillen daar dus alléén in prestaties, ver bruik e.d. Prestaties en verbruik Voor de prestaties zorgt Het gaat hier om een LNA 11E in de kleur (metal lic) sable doré, voorzien van een vernislaag en met bijzondere jersey bekleding in de vorm van een bei ge-kastanjebruine Schotse ruit. De auto is voorts standaard uifgerust met tal van „extra's" zoals licht metalen wielen, radio-uitrusting (antenne 2 luid sprekers) en gescheiden afzonderlijke neerklapbare achterstoelen. Niettegenstaande dit alles is de prijs slechts 650 hoger dan die van de normale LNA 11E en bedraagt daarmee 13.995,- Wegligglng De wegligging van de nieuwe 626 is voortreffelijk, stukken beter dan de oude 626, al was deze ook zeker niet slecht. De besturing is wat indirect, maar wet heel precies. Er is een licht on derstuurkarakter aanwezig, de voorwielaandrijving wordt in de besturing niet gevoeld, een hinderlijk zelf- centrerend effect heeft deze voorwielaandrijver ook niet. De bediening is redelijk licht, alléén parkeren vergt wat meer kracht. Op de rechte weg doet de 626 het prima, zijwind noch wego- neffenheden hebben vat op de koers. In bochten is de 626 een kei, uitbreken is er niet bij, dribbelverschijnse len doen zich niet voor. Comfort De nieuwe 626 is een bij zonder comfortabele wa gen. De vering is bijzonder soepel en comfortverho- gend, de schokdemperwer king is goed. De voorstoe- len zitten voortreffelijk, zijn ruim en geven prima steun. Ze zijn volledig naar het li chaam gevormd en alszo- danig ook verstelbaar, na melijk in hoogte, in breedte, in steun: lendesteun in rugleuning en in beenruimte voor- en achteruit. De ach terbank is goed geprofi leerd, de rugleuning is doorgetrokken zodat min of heidsgordels, gelaagde voorruit, achterruitverwar ming, achteruitrijlampen, mistachterlichten, halogeen koplampen, knipperlichtin stallatie, van binnenuit ver stelbare buitenspiegel links en rechts, kindersloten op achterportieren enz. Tot slot van het comfortonderdeel de geluidsproductie, bi 120 km/u was dat 73 decB en bij topsnelheid 80 decB, het motorgeluid valt alles mee, er is iets windgeruis. Voor de nieuwe Mazda 626 heb ik in feite niets dan lof, maar' dat moge al blijken uit het feit dat hij in Japan zelf en in het belangrijkste export land Amerika zo enorm ho ge ogen gooit en er fraaie prijzen weghaalt. Gebleken is dat ook in ons land de wagen goed valt, hij heeft een zeer fraaie lijn en per soonlijk vind ik de Hatch back het mooist. Blijft dat de Coupé en HB iets lager zijn en lange mensen binne nin problemen kunnen krij gen, de Sedan kan dan uit komst bieden, ook is het mogelijk de stoelen nog iets te verlagen, de dealer kan u daarover informeren, op die manier kan wellicht het min puntje van hoofdruimte voor lange mensen ook uit de weg geholpen worden. Leo de Ruiter 3-deurs, 1982 10.000 km, wit Ford Fiesta 1100 L1979 9.500,- Ford Escort 1300 GL Combi, 35.000 km, groen met1981 17.700,- Ford Taunus 1600 L Combi. 70 000 km 1979 11 000 - Ford Granada 2100 Diesel 1979 12 500.- Ford Escort 1300 L 23 000 km.. 1982 16 500 - Ford Taunus 1600 L1978 7 250 Ford Fiesta 1100 L met LPG1979 8 250.- Ford Escort 1300 L1978 7 500 - Ford Taunus 1600 Bravo met open dak, groen metallic1981 14.500,- Ford Capri 2.0 GL, wit1980 15.500,- IFord Escort 1600 S 29.000 km, 1980, donkerblauw,] 11 500,- I Ford Escort 1300 L 4-drs. blauw metallic 30.000 km1980 10.500,- Honda Civic 3-drs1980 9.50oi- Citroën GSA Club met schuifdak, 50.000 km..1982 14.500i- Citroën Visa Super X 40.000 km1981 11.900,- Citroën GSA Pallas, wit, 40.000 km1980 11.000,- Renault 5 TL 55.000 km1979 8.500,- Renault 5 TL 15.000 km blauw zeer mooi1981 12.500,- Renault 5 TL1978 4.500,- Fiat Ritmo 75 CL 63.000 km1979 8.750,- Fiat 127, groen1981 8.500,- Mitsubishi Colt 20.000 km1982 12.500 - VW Golf S 80.000 km1979 10.500,- VW Polo zilvergrijs metallic 16.000 kmeind 81 11.900,- Peugeot 305 GL 50.000 km1979 9.750,- Peugeot 304 GL1977 4.500,- Suzuki SC 1000 13.000 km1982 9.000,- I0pelKadett 1300SBerlina!ein^19^^biauv^T>ëtanï^ met open dak, brede banden en lichtmetalen wielen, I 17.500,- I Opel Ascona 2.0 Diesel 82.000 km1980 13.500,- Opel Kadett 1200 S, 3-drs1981 14.000,- Opel Ascona 1600 S, 4-drs1976 6.250,- Simca 1308 S1977 1.750]- AUTOBEDRIJF JOOSSE Official Ford-dealer voor Walcheren Official Ford-truck-dealer voor Walcheren, Noord- en Zuid-Beveland. Gildeweg 20, Vlissingen. tel. 01184-19420. Oude Rijksweg 60, Nw. en St. Joosland, tel 01182-1443 DIV. MITSUBISHI'S: Galant 2000 GL'77-79 Sapporo 2000 GL div. acc'81 Galant 1600 GL v.a'77 t/m '82 Colt 1200 GL 5-d. 2 stuks'81 Galant 1600 stationcar'80 ANDERE MERKEN: Peugeot 504febr. '80 Renault 14TSmrt. '79 Renault R 5 GTL1980 Citroën 2 CV 6 Clubaug. '80 Citroen 2 CV 6sept. '81 Toyota Corona 2000aug. '76 Toyota Starlet 1300 5-d81 Toyota Corolla Stationcar1974 Suzukimrt '80 Opel Ascona 2 Dieselaug '80 Opei Ascona 2 0 N 2-d 1981 Ford I aunus 1600 L 4-d nov. '78 Ford Taunus 1600 1974 VauxhallVivamrt 77 Ford Escort 13 '76 Toyota Tercel 4-d'79 DIV. MITSUBISHI'S: Galant 2300 GLX Turbo Diesel1981 Colt 1200 EL 3-dmei '80 ANDERE MERKEN: Opel Kadett 1.2 4-djan. '81 Opel Ascona 1.9 N 2-djan. '80 Opel Ascona 2.0 Mnov. '79 Renault 18 GTDmei '82 Ford Taunus 2000 GLokt. '78 Mini 1000 HLmei '81 Honda Civic automapr. '80 Fiat 132 2000okt. '80 Fiat 127 1050 CL 3-djuli '80 Fiat 127 3-d.febr. Ford Granada 2D... '78 Toyota Corolla 30 L'79 Bovaggarantiebewijs, ANWB-gekeurd, leasing en financiering Verrijn Stuartweg 6 Mercuriusweg 29 (t.o. Prijsslag) Vertegenwoordiger: Sj. de Feyter, tel. 01100-14467 RENAULT 4 TL1977 4.000,- 4 GTL 1978 6.500,- 4 GTL 1979 8.000,- 4 GTL 1980 9.000,- 4 GTL 1982 11.950,- 5 TL1977 5.000,- 5 TL1979 8.506,- 5 TL1980 10.000,- 5 TL1981 12.500,- 12 TS1978 6.000,- 14 TL1977 5.500,- 14 LS1981 13.950.- 18 GTS 1979 11.250,- 18 Break1981 15.000,- 18 GTS 1980 13.500,- 18 TL1980 11.000,- 18 TS1981 15.000,- 18 TS LPG1979 9.950,- FuegoTL1982 18.250,- Fiat Ritmo 75 CL 79 9.500,- Morris Marina 1.3 DL 1980 7.750,- Peugeot 504 GL'76 76 3.250,- Peugeot 305 GL79 9.250,- LENTE-AANBIEDING Zonnedak gemonteerd, voor elk merk 395.-, incl. BTW. Technorapport aanwezig, vraag inzage geadviseerde reparaties worden vóór aflevering uitgevoerd coupon voor ANWB-contrq bijgevoegd Autobedrijf Renault 4 GTL1980 8.900,- Renault 4 GTL1981 10.900,- Renault 5 GTL 5-drs12/79 10.900,- Renault 5 GTL1979 8.900,- Renault 5 TL1981 11.900,- Renault 5 GTL1980 10.900,- Renault 5 Aut.1980 12.250,- Renault 5 GTL1981 13.500,- Renault 5 TL 5-drs1981 13.500,- Renault 6 TL1979 8.250, - Renault 12 TL1976 3.900, - Renault 12 TL Stationcar1976 4.900, - Renault 14 GTL1979 10.900,- Renault 14 GTL12-1981 15.600,- Renault 14 TL1980 10.900, - Renault 14 LS1980 10.900,- Renault 16 TX..1977 4.900,- Renault 16 TL1976 2.750,- Renault 18 TL1979 10.500,- Renault 20 LS1982 19.500,- Renault 20 TL1978 5.900, - Renault 20 LS1980 16.250,- R en au It 30 TX1980 19.500,- Renault Fuego GTX1981 24.500,- Toyota Corolla DX Liftback.. 1982 15.250,- VW Golf Diesel1978 8.250, - Honda CB 750 motor2.600,- Citroën GS Break1978 6.750,- Citroën G Spec1979 9.500,- Citroën GSA Club Break1980 10.750,- Datsun Sunny1979 7.250, - Alfa Romeo Alfetta1976 1.500,- Mitsubishi Galant1977 6.500,- Peugeot 3041975 1.900, - Peugeot 504 D autom1978 10.500,- Peugeot 505 GR1980 17.500,- Peugeot 504 GL1980 12.900, - Opel Manta 19 Ni- LPG1979 11.500, - Opel Kadett Combi LPG1977 6.900,- Ford Escort L autom1977 5.900, - Mazda 323 Sedan1981 13.750,- Talbot 1307 GLS1980 10.500.- Talbot 1309 SX1979 8.900,- Simca 13081978 6.500,- Spec. aanb. VW Camper, aug. 1978, Westfalia, orig. Hel sinki uitrusting o.a. voortent, koelkast, for nuis, vloerverw. enz., 60.000 km, i.z.g.st. 3 of 6 maanden garantie gecleaned en gepoetst volle tank benzine Tel. na 19.00 uur 01184-64240 WELKOM BIJ vrijdag koopavond Gildeweg 16 - Vlissingen Tel. 01184-17130

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1983 | | pagina 7