Volstereo
Blaupunkt
voor
lage prijs
Exclusieve Citroen UIA
AUT
INTERESSE IN EEN OCCASION
NOG ÉÉN WEEK GEDULD
2-3-4 JUNI
GROOTS WALCHERS
AUTOFESTIVAL
OCCASIONS
TRAMPER
GOES
VLISSINGEN
ANWB-gekeurd
de toekomst b.v.
Rij-impressie
informatie over auto en verkeer
exclusief in Zeebra Weekbladen
SPECIALE AANBIEDING IN
DIVERSE NIEUWE MITSUBISHI'S
Tel. 01100-30768
Tel. 01184-19051
Ford Escort
1100
Bravo
GOES B.V.
VLISSINGEN C.V.
RENAULT
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 25 MEI 1983
307
De Nederlandse pre
mière beleefde de nieuwe
626 op de RAI, daarna be
gon de levering aan de
consument en dat verliep
zo grandioos, dat de hele
voorraad binnen een
maand werd uitverkocht
en een wachttijd van 2 tot
3 maanden moet worden
aangehouden.
Citroen Frankrijk heeft onlangs een speciale se
rie van 2000 LNA's de LNA „Cannelle" op de
markt gebracht. Daarvan zijn ook 200 exempla
ren voor Nederland bestemd.
15.000,-
LANCER 1200 GL SAPPORO 1600 GL COROIA 1600 SR
Uw Mitsubishi-dealer voor Noord- en
Zuid-Beveland en Walcheren
ffi
MNWB
Selspleln 5-13 4331 NP Middelburg
Telefoon (01180) 33003
RENAULT STAAT ER
VIERKANT ACHTER
Mazda 626 in z'n klasse een
absolute topper
Mazda heeft eind vorig
jaar een compleet nieuwe
626 uitgebracht. In eerste
instantie kwam deze auto
op de binnenlandse markt
en veroverde daar de titel
Auto van het jaar. Vervol
gens verscheen hij in Euro
pa en Amerika en werd in
Amerika uitgeroepen tot de
beste import-car.
De nieuwe 626 mag er
dan ook zeker zijn. Niets
van het vorige model is
meer overgebleven. De car
rosserie is totaal anders,
maar ook de techniek. Zo is
de nieuwe 626 een voor
wielaandrijver, wat dus een
totaal andere constructie
onder de auto vergde.
Rondom is er nu dan ook
onafhankelijke wielophan
ging, schroefveren en
dwarsstabilisatoren. De mo
toren zijn geheel nieuw, zo
wel de 1600 als de 2000, ze
hebben een bovenliggende
Door een aangepast concept
en een rationele fabricage is
Blaupunkt erin geslaagd een
aantrekkelijke autoradio/cas
settespeler in het onderste vol
stereo prijssegment aan te bie
den, zonder aan het kwaliteits
niveau afbreuk te doen.
De Blaupunkt Madrid 23 is
een volstereo autoradio/cas
settespeler met 3 golfbereiken
t.w. FM-stereo, middengolf en
lange golf die d.m.v. druktoet-
sen worden ingeschakeld. Zo
als alle niet-elektronische
autoradio's van Blaupunkt
heeft hij een FM-fij nafstem
ming ETC alsmede een glij
dende stereo/mono-omscha
keling. Het cassettedeel is uit
gerust met een vergrendelbare
druktoets voor ops poelen als
mede cassette-uitworp. De
Hard-Permalloy weergavekop
heeft een frequentiebereik van
60-12.500 Hz. De geluidsrege
ling geschiedt d.m.v. een ge
combineerde hoge en lage to-
nenregelaar alsmede een ba
lansregelaar. Bovendien heeft
het apparaat een automatic
loudness. Het uitgangsvermo
gen bedraagt 2x 10 Watt sinus.
De adviesprijs bedraagt 339,-
nokkenas door een getande
riem aangedreven. Naast
twee motorversies zijn er
drie carrosserievormen, een
Sedan, een Hatchback en
een Coupé. Verder zijn er
nog uitvoeringen in min of
meer luxe, namelijk een DX,
een LX en een GLX. De
grote afwezige is de diesel.
Jammer, want dan zou het
gamma zeker compleet zijn
en kon Mazda met de 626,
als enige Japanner, heel
duidelijk de strijd aan met
de nieuwe Ford Sierra en de
nieuwe Audi 100. Want in
die rij kan de 626, gua vorm
en techniek zeker geplaatst
worden. De 626 kan elke
vergelijking glansrijk door
staan, voorzover het de 4
cilinder benzinemotoren
aangaat.
Ten tijde van de introduc
tie in Japan, reden wij op de
testbanen elk model en mo
torversie van de 626, de
een geheel nieuwe motor,
zowel de 1.6 als de 2.0. Ze
zijn dwars voorin geplaatst,
vloeistofgekoeld, viercilin-
der-in-lijn. Ze drijven de
voorwielen aan. De 1600
meet exact 1587 cc, heeft
een vermogen van 81 pk en
een koppel van 120 Nm bij
3800 toeren. De 2 liter blijkt
1998 cc te zijn, een vermo
gen van 102 pk en een kop
pel van 156 Nm bij 3700
toeren te hebben. Dus wel
duidelijke vermogen- en
koppelverschillen tussen de
1.6 en 2.0. De topsnelheid
van de 1600 ligt rond de
165 km/u, de 2 liter haalt
185 km/u, de acceleratie
van 0- 100 km/u verloopt
bij de 1600 in 12,5 sec., bij
de 2 liter in 10,5 sec. Waar
uit moge blijken dat de 2 li
ter natuurlijk sneller is,
maar de 1600 in zijn klasse
zeker ook tot de top be
hoort. Het verbruik van de
1600 volgens ECE is bij 90
km/u 1:16,4 en bij 120
km/u 1: 12.7, cijfers voor
de Sedan, de Coupé en
Hatchback zijn een 2 pun
ten achter de komma zuini
ger. Met de Hatchback re
den wij gemiddeld over de
test 1:13.8, kortom wie nor
maal rijdt haalt zeker 1:13,
een wat secuurdere rijder,
er is een economy en over-
schakellampje aanwezig,
haalt zeker 1:14 tot 1:16,
heel fraaie cijfers dus.
meer hoofsteunen zijn ont
staan, er is een middenarm-
steun en de bank is in delen
neerklapbaar, dit geldt niet
alléén voor de Hatchback,
ook voor de Coupé en Se
dan, altijd handig dus. Ver
der zijn er hoofdsteunen
voor, armsteunen en hand
grepen rondom en is het
stuur, voor een nog betere
zit, verstelbaar. Het interieur
is keurig netjes afgewerkt
en gestoffeerd, bij de GLX
is zeker sprake van absolu
te luxe. De uitrusting is bij
zonder compleet, het dash
board is zeer fraai, al het
nodige is aanwezig en niet
storend, alles is onder
handbereik, vaak zonder
het stuur te hoeven losla
ten, nieuwe zeer handige
schakelaars. Er zijn aller
hande waarschuwingsge
luidjes, indien de auto verla
ten wordt (sleutels nog in
het contactslot, licht nog
aan e.d.). Voor zuinige rij
ders zijn er twee lampjes
voor te veel gas geven en
sneller overschakelen, de
lampjes gaan herhaaldelijk
uit en aan, je went er aan,
maar een gewone econo-
mymeter was zeker rustiger
geweest. Aan veiligheid no
teerden wij behalve de pri
ma remmen, goede rijei-
genschappen en rustige be
sturing, een gedeelde veilig-
heidsstuurkolom, hoofd
steunen, 3-punts aut. veilig-
test in Nederland werd vol
bracht met een 626 GLS
1600 Hatchback. We zullen
het dus in hoofdzaak heb
ben over de rij-eigenschap-
pen van de 626 1600 en
onze uitvoering was dan de
GLX Hatchback. Echter wij
hebben de verschillen in rij-
eigenschappen tussen de
diverse modellen (Sedan,
Coupé en Hatchback) als
nihil ervaren, de Hatchback
en Coupé zijn iets lager ge
bouwd dan de Sedan, er is
dus iets minder luchtweer-
stand. De CW van de Sedan
is 0.36 van de HB en Coupé
0.34. Tenslotte zijn de ver
schillen tussen de 1600 en
2000 goeddeels terug te
voeren op de motor en het
vermogen, de rij-eigen-
schappen verschillen daar
dus alléén in prestaties, ver
bruik e.d.
Prestaties en verbruik
Voor de prestaties zorgt
Het gaat hier om een LNA 11E in de kleur (metal
lic) sable doré, voorzien van een vernislaag en met
bijzondere jersey bekleding in de vorm van een bei
ge-kastanjebruine Schotse ruit. De auto is voorts
standaard uifgerust met tal van „extra's" zoals licht
metalen wielen, radio-uitrusting (antenne 2 luid
sprekers) en gescheiden afzonderlijke neerklapbare
achterstoelen. Niettegenstaande dit alles is de prijs
slechts 650 hoger dan die van de normale LNA
11E en bedraagt daarmee 13.995,-
Wegligglng
De wegligging van de
nieuwe 626 is voortreffelijk,
stukken beter dan de oude
626, al was deze ook zeker
niet slecht. De besturing is
wat indirect, maar wet heel
precies. Er is een licht on
derstuurkarakter aanwezig,
de voorwielaandrijving
wordt in de besturing niet
gevoeld, een hinderlijk zelf-
centrerend effect heeft deze
voorwielaandrijver ook niet.
De bediening is redelijk
licht, alléén parkeren vergt
wat meer kracht. Op de
rechte weg doet de 626 het
prima, zijwind noch wego-
neffenheden hebben vat op
de koers. In bochten is de
626 een kei, uitbreken is er
niet bij, dribbelverschijnse
len doen zich niet voor.
Comfort
De nieuwe 626 is een bij
zonder comfortabele wa
gen. De vering is bijzonder
soepel en comfortverho-
gend, de schokdemperwer
king is goed. De voorstoe-
len zitten voortreffelijk, zijn
ruim en geven prima steun.
Ze zijn volledig naar het li
chaam gevormd en alszo-
danig ook verstelbaar, na
melijk in hoogte, in breedte,
in steun: lendesteun in
rugleuning en in beenruimte
voor- en achteruit. De ach
terbank is goed geprofi
leerd, de rugleuning is
doorgetrokken zodat min of
heidsgordels, gelaagde
voorruit, achterruitverwar
ming, achteruitrijlampen,
mistachterlichten, halogeen
koplampen, knipperlichtin
stallatie, van binnenuit ver
stelbare buitenspiegel links
en rechts, kindersloten op
achterportieren enz. Tot slot
van het comfortonderdeel
de geluidsproductie, bi 120
km/u was dat 73 decB en
bij topsnelheid 80 decB, het
motorgeluid valt alles mee,
er is iets windgeruis. Voor
de nieuwe Mazda 626 heb
ik in feite niets dan lof, maar'
dat moge al blijken uit het
feit dat hij in Japan zelf en
in het belangrijkste export
land Amerika zo enorm ho
ge ogen gooit en er fraaie
prijzen weghaalt.
Gebleken
is dat ook in ons land de
wagen goed valt, hij heeft
een zeer fraaie lijn en per
soonlijk vind ik de Hatch
back het mooist. Blijft dat
de Coupé en HB iets lager
zijn en lange mensen binne
nin problemen kunnen krij
gen, de Sedan kan dan uit
komst bieden, ook is het
mogelijk de stoelen nog iets
te verlagen, de dealer kan u
daarover informeren, op die
manier kan wellicht het min
puntje van hoofdruimte voor
lange mensen ook uit de
weg geholpen worden.
Leo de Ruiter
3-deurs, 1982
10.000 km, wit
Ford Fiesta 1100 L1979 9.500,-
Ford Escort 1300 GL Combi,
35.000 km, groen met1981 17.700,-
Ford Taunus 1600 L Combi. 70 000 km 1979 11 000 -
Ford Granada 2100 Diesel 1979 12 500.-
Ford Escort 1300 L 23 000 km.. 1982 16 500 -
Ford Taunus 1600 L1978 7 250
Ford Fiesta 1100 L met LPG1979 8 250.-
Ford Escort 1300 L1978 7 500 -
Ford Taunus 1600 Bravo
met open dak, groen metallic1981 14.500,-
Ford Capri 2.0 GL, wit1980 15.500,-
IFord Escort 1600 S 29.000 km, 1980, donkerblauw,]
11 500,- I
Ford Escort 1300 L 4-drs.
blauw metallic 30.000 km1980 10.500,-
Honda Civic 3-drs1980 9.50oi-
Citroën GSA Club met schuifdak, 50.000 km..1982 14.500i-
Citroën Visa Super X 40.000 km1981 11.900,-
Citroën GSA Pallas, wit, 40.000 km1980 11.000,-
Renault 5 TL 55.000 km1979 8.500,-
Renault 5 TL 15.000 km blauw zeer mooi1981 12.500,-
Renault 5 TL1978 4.500,-
Fiat Ritmo 75 CL 63.000 km1979 8.750,-
Fiat 127, groen1981 8.500,-
Mitsubishi Colt 20.000 km1982 12.500 -
VW Golf S 80.000 km1979 10.500,-
VW Polo zilvergrijs metallic 16.000 kmeind 81 11.900,-
Peugeot 305 GL 50.000 km1979 9.750,-
Peugeot 304 GL1977 4.500,-
Suzuki SC 1000 13.000 km1982 9.000,-
I0pelKadett 1300SBerlina!ein^19^^biauv^T>ëtanï^
met open dak, brede banden en lichtmetalen wielen, I
17.500,- I
Opel Ascona 2.0 Diesel 82.000 km1980 13.500,-
Opel Kadett 1200 S, 3-drs1981 14.000,-
Opel Ascona 1600 S, 4-drs1976 6.250,-
Simca 1308 S1977 1.750]-
AUTOBEDRIJF JOOSSE
Official Ford-dealer voor Walcheren
Official Ford-truck-dealer voor Walcheren,
Noord- en Zuid-Beveland.
Gildeweg 20, Vlissingen. tel. 01184-19420.
Oude Rijksweg 60, Nw. en St. Joosland, tel 01182-1443
DIV. MITSUBISHI'S:
Galant 2000 GL'77-79
Sapporo 2000 GL div. acc'81
Galant 1600 GL v.a'77 t/m '82
Colt 1200 GL 5-d. 2 stuks'81
Galant 1600 stationcar'80
ANDERE MERKEN:
Peugeot 504febr. '80
Renault 14TSmrt. '79
Renault R 5 GTL1980
Citroën 2 CV 6 Clubaug. '80
Citroen 2 CV 6sept. '81
Toyota Corona 2000aug. '76
Toyota Starlet 1300 5-d81
Toyota Corolla Stationcar1974
Suzukimrt '80
Opel Ascona 2 Dieselaug '80
Opei Ascona 2 0 N 2-d 1981
Ford I aunus 1600 L 4-d nov. '78
Ford Taunus 1600 1974
VauxhallVivamrt 77
Ford Escort 13 '76
Toyota Tercel 4-d'79
DIV. MITSUBISHI'S:
Galant 2300 GLX Turbo Diesel1981
Colt 1200 EL 3-dmei '80
ANDERE MERKEN:
Opel Kadett 1.2 4-djan. '81
Opel Ascona 1.9 N 2-djan. '80
Opel Ascona 2.0 Mnov. '79
Renault 18 GTDmei '82
Ford Taunus 2000 GLokt. '78
Mini 1000 HLmei '81
Honda Civic automapr. '80
Fiat 132 2000okt. '80
Fiat 127 1050 CL 3-djuli '80
Fiat 127 3-d.febr. Ford Granada 2D...
'78
Toyota Corolla 30 L'79
Bovaggarantiebewijs, ANWB-gekeurd, leasing en financiering
Verrijn Stuartweg 6
Mercuriusweg 29 (t.o. Prijsslag)
Vertegenwoordiger: Sj. de Feyter, tel. 01100-14467
RENAULT
4 TL1977 4.000,-
4 GTL 1978 6.500,-
4 GTL 1979 8.000,-
4 GTL 1980 9.000,-
4 GTL 1982 11.950,-
5 TL1977 5.000,-
5 TL1979 8.506,-
5 TL1980 10.000,-
5 TL1981 12.500,-
12 TS1978 6.000,-
14 TL1977 5.500,-
14 LS1981 13.950.-
18 GTS 1979 11.250,-
18 Break1981 15.000,-
18 GTS 1980 13.500,-
18 TL1980 11.000,-
18 TS1981 15.000,-
18 TS LPG1979 9.950,-
FuegoTL1982 18.250,-
Fiat Ritmo 75 CL 79 9.500,-
Morris Marina
1.3 DL 1980 7.750,-
Peugeot 504 GL'76 76 3.250,-
Peugeot 305 GL79 9.250,-
LENTE-AANBIEDING
Zonnedak gemonteerd, voor elk merk
395.-, incl. BTW.
Technorapport aanwezig, vraag inzage
geadviseerde reparaties worden vóór
aflevering uitgevoerd
coupon voor ANWB-contrq
bijgevoegd
Autobedrijf
Renault 4 GTL1980 8.900,-
Renault 4 GTL1981 10.900,-
Renault 5 GTL 5-drs12/79 10.900,-
Renault 5 GTL1979 8.900,-
Renault 5 TL1981 11.900,-
Renault 5 GTL1980 10.900,-
Renault 5 Aut.1980 12.250,-
Renault 5 GTL1981 13.500,-
Renault 5 TL 5-drs1981 13.500,-
Renault 6 TL1979 8.250, -
Renault 12 TL1976 3.900, -
Renault 12 TL Stationcar1976 4.900, -
Renault 14 GTL1979 10.900,-
Renault 14 GTL12-1981 15.600,-
Renault 14 TL1980 10.900, -
Renault 14 LS1980 10.900,-
Renault 16 TX..1977 4.900,-
Renault 16 TL1976 2.750,-
Renault 18 TL1979 10.500,-
Renault 20 LS1982 19.500,-
Renault 20 TL1978 5.900, -
Renault 20 LS1980 16.250,-
R en au It 30 TX1980 19.500,-
Renault Fuego GTX1981 24.500,-
Toyota Corolla DX Liftback.. 1982 15.250,-
VW Golf Diesel1978 8.250, -
Honda CB 750 motor2.600,-
Citroën GS Break1978 6.750,-
Citroën G Spec1979 9.500,-
Citroën GSA Club Break1980 10.750,-
Datsun Sunny1979 7.250, -
Alfa Romeo Alfetta1976 1.500,-
Mitsubishi Galant1977 6.500,-
Peugeot 3041975 1.900, -
Peugeot 504 D autom1978 10.500,-
Peugeot 505 GR1980 17.500,-
Peugeot 504 GL1980 12.900, -
Opel Manta 19 Ni- LPG1979 11.500, -
Opel Kadett Combi LPG1977 6.900,-
Ford Escort L autom1977 5.900, -
Mazda 323 Sedan1981 13.750,-
Talbot 1307 GLS1980 10.500.-
Talbot 1309 SX1979 8.900,-
Simca 13081978 6.500,-
Spec. aanb.
VW Camper, aug. 1978, Westfalia, orig. Hel
sinki uitrusting o.a. voortent, koelkast, for
nuis, vloerverw. enz., 60.000 km, i.z.g.st.
3 of 6 maanden garantie
gecleaned en gepoetst
volle tank benzine
Tel. na 19.00 uur 01184-64240
WELKOM BIJ vrijdag koopavond
Gildeweg 16 - Vlissingen
Tel. 01184-17130