„Zin voor avontuur, liefde voor auto" Eerste week van mei feestweek in Middelburg Bevrijdingsmarkt roept sfeer oorlogseinde op Jan Roel se Keep Them Rolling verzamelt legervoertuigen DE SCHELDERODE Sleutelen Filmopnamen Standwerk 09.30 u:* Optreden van circa 80 authentieke legerjeeps en -trucks met Zeeuwse oud-verzetstrijders, begeleid door fanfaremuziek. 10.00 u:* Opening van de Bevrijdingsmarkt door het ontsteken van het bevrijdingsvuur. Oven/liegen van een formatie Engelse a „Harvard"-vliegtuigen boven de markt met dropping van brood. Gedurende de gehele dag feestmarkt met de 4 verkoop van origineel, ouderwets Zeeuws a kruidenbrood voor slechts 1,- per stuk if (maximaal 1 brood per klant) jl Groots standwerkers-concours Het 9rootste mobiele luchtkas- teel van West-Europa de gehele gfri111,4 dag GRATIS ter beschikking MIDDELBURG - De Bevrijdingsmarkt in Middelburg wordt donderdag 5 mei opgeluisterd met een show van authentieke legervoertuigen uit de Twee de Wereldoorlog. Er komen in totaal zo'n tachtig leden van de vereniging Keep Them Rolling met hun jeeps, motorfietsen, trucks, pantser- en amfibievoer tuigen. In de wagens zullen Zeeuwse oud-verzetstrijders meerijden. Het ge heel wordt begeleid door fanfaremuziek. Ul 4 Static Show op de markt van IL 4 I? I oud® 'e9ervoertu'9en van de vereniging„Keep them rolling". voor de j®usd' ^HI^WEEKB^D^AlH^iJfyLIKKE^OORGAA^lHEN een nog te restaureren voer tuig worden tentoongesteld. Men kan er dan ook terecht voor alle informatie over de club en er worden films ver toond. Ook op vrijdag zijn de mees te voertuigen te zien. Zij zullen dan een rondrit over Walche ren maken, volgens de route organiseren van de oude vliegtuigen het meeste tijd vergde. De oude kisten zul len boven de Markt aanko men op hetzelfde moment dat de oude legervoertui gen het plein oprijden. Dat is rond tien uur 's morgens. Daarna wordt de bevrij dingsmarkt geopend door het ontsteken van het be vrijdingsvuur. De uit de vliegbasis Gil- ze-Rijen afkomstige vlieg tuigen zullen enige tijd in formatie boven de Markt vliegen. Op een gegeven moment laten ze kadetjes vallen, steeds twee aan een parachute. Het is een soort herinnering aan het witte brood en ander voedsel dat aan het eind van de oorlog uit geallieerde vliegtuigen werd gedropt. Volgens Nico Smith was het oorspronke lijk de bedoeling witte brood tegen zeer lage prij zen te verkopen. Dat bleek onmogelijk door de mini mumprijzen voor brood. Nu kunnen liefhebbers voor een gulden een kruiden brood kopen. Er is een voorraad van tienduizend stuks. De vereniging Keep Them Rolling (Nederlandse Vereni ging Instandhouding Histori sche Militaire Voertuigen) be staat nu zo'n tien jaar en heeft zich ten doel gesteld voer-, vaar- en vliegtuigen uit de pe riode '40-'45 te restaureren en in stand te houden zoals de naam al zegt. Er zijn in Neder land nu ongeveer vierhon derdvijftig leden, waarvan vijftien in Zeeland. De Souburger Jan Roelse was enige jaren voorzitter van de vereniging. Wat brengt de mensen ertoe een dergelijke hobby te bedrijven? „Dat is natuurlijk voor iedereen ver- schilend. Ten eerste komt er een stukje liefde voor auto techniek bij kijken, een beetje zin voor avontuur ook wel en een grote belangstelling voor geschiedenis. We zijn beslist geen legerfanaten of zo - we rijden niet rond in uniform en met wapens - het gaat ons echt alleen om de voertuigen. Zelf rijd ik al achttien jaar met zo'n jeep. Dat kwam doordat wij een strandbedrijf hadden in Vlissingen en de jeeps ge bruikten voor het vervoer van materiaal over het strand. Je raakt er dan vanzelf meer in geïnteresseerd en zo ben ik eigenlijk met mijn broers be gonnen aan het verzamelen van deze oude voertuigen. Wij hebben gekozen voor de mili taire voertuigen. Er zijn ook a W M' Z.T-- m -r?£T. rnmf Een grijnzende Jan Roelse met zijn kinderen in een amfibievoertuig. mensen die antieke auto's ver zamelen, maar dat is dan weer zo duur, dat dat maar voor heel weinig mensen is wegge legd. De legervoertuigen zijn, als ze door de militairen wor den afgedankt, voor een zacht prijsje te koop bij verkopingen van Domeinen. Er zijn ook wel speciale dumphandelaren, die hele partijen opkopen. Daar kan je dan ook terecht voor onderdelen en zo." Met het kopen van zo'n wa gen ben je er dan nog niet. Want deze toch zo'n veertig jaar oude auto's hebben wel een flinke opknapbeurt nodig. „Het is echt een hobby voor knutselaars. Nadat je eerst een auto op de kop hebt weten te tikken, wat al een sport op zich is, begint het pas goed. Ik heb met de jaren heel wat van autotechniek geleerd, al sleu telend. Het is ook een hobby waar veel tijd in gaat zitten. We krijgen van onze vrouwen toch wel eens te horen dat we meer aandacht besteden aan de militaire wagens dan aan de gezinsauto. We proberen de wagens zoveel mogelijk in de oorspronkelijke staat terug te brengen. Het is bijvoorbeeld geen gezicht als je met zo'n wagen rijdt met hele grote lampen erop, terwijl dat eigenlijk hele kleine moeten zijn. Ook de oude registratie nummers zoeken we waar mo gelijk op aan de hand van oude foto's en documenten. Daar ben je dan toch ook weer uren mee zoet, om dat alle maal uit te pluizen." Door dat nazoeken van die oude gegevens komt er toch weer wat geschiedenis aan te pas. „De Tweede Wereldoorlog is toch een stuk historie waar je niet omheen kunt. Doordat je met die wagens bezig bent, ga je je dan ook steeds meer ver diepen in alles wat zich hier in die jaren heeft afgespeeld," vindt Jan Roelse. „Ik vind toch wel dat je bewondering moet hebben voor de techniek van dit historische materiaal. Als je weet dat de fabrieken in zo'n korte tijd hun hele pro ductie hebben moeten om schakelen. Veel vierwiel aan gedreven auto's van nu vinden hun technische oorsprong in de vijf oorlogsjaren." In Middelburg rijden voer tuigen mee van Amerikaanse, MIDDELBURG - Evenals vorig jaar hebben de cere moniemeesters zich weer sterk gemaakt om de eerste week van mei in Middel burg tot een feest te maken. De belangrijkste evene menten zijn een bevrij dingsmarkt op donderdag 5 mei met vliegtuQen en le gerwagens uit dé Tweede Wereldoorlog en een jazz festival van donderdag 5 mei tot en met zaterdag 7 mei. De Jazz Aktiviteiten Stichting Zeeland heeft tweeëntwintig jazzbands uit Nederland en buiten land gecontracteerd, zodat liefhebbers van vele ver schillende stijlen oude jazz aan hun trekken komen. Daarnaast zijn er een hele serie kleinere evenemen ten. Zo is er op bevrijdings dag een wandeltocht voor liefhebbers. Aan de eerste bevrijdingstocht die vorig jaar werd gehouden deden tweehonderd vijftig men sen mee. Deelnemers kun nen kiezen uit afstanden van vijf, tien en vijftien kilometer, en wie de eind streep haalt, krijgt een fraaie medaille. De sta. I vanaf de hal van het stad huis. Rond de vijftig stand- werkers uit het hele land binden de strijd tegen el kaar aan om het bezit van de bevrijdingsbeker. Aan het concours doen bekende standiverkers mee als Ber- tus de Regt, die al eens Europees kampioen was. Er zijn dit keer ook vrouiven bij. Ze staan met schaven, hoedjes, stripboeken of proberen blind te verko pen. Het standwerkerscon cours is georganiseerd door de Walcherse tak van de Vereniging voor de Ambu lante Handel. Met name Ni co Smith heeft zich voor een aardig bevrijdingsfeest ingespannen, waarvan het MMBE ■■r*® Canadese en Engelse oor sprong. Er zijn ook wel enkele leden die Duits materiaal ver zamelen, maar die zijn zeer in de minderheid. En om mensen niet onnodig te kwetsen, rij den die wagens ook nooit mee in dergelijke optochten. Jan: „Over het algemeen krijgen we erg leuke reacties. Een enkele keer horen we ook wel eens een negatieve kreet, zo van „het lijkt wel oorlog hier", maar dat is echt zeld zaam. Bijvoorbeeld hebben wij meegedaan aan de optocht in Amsterdam in 1980, waarbij we de Canadezen rondreden, die hebben meegewerkt aan de bevrijding van de stad. Als je dan zag hoeveel enthousiaste mensen er op de been waren! Vaak ook erg ontroerd: men sen die die bevrijding nog hadden meegemaakt en dit eigenlijk weer opnieuw be leefden." Behalve aan dergelijke in tochten doet de vereniging ook mee aan films. Zo zijn de wa gens onder meer gebruikt bij de opnamen voor „Een brug te ver". Daarnaast organiseert de vereniging terrein- en oriën- tatieritten. Daarbij wordt vaak gebruik gemaakt van militaire oefenterreinen om geen onnodige schade toe te brengen aan natuur- en re creatieterreinen. „Ook hebben we een keer met de club een vakantiereis gemaakt door de Sahara in Tunesië. Dat waren echt reizen voor het hele gezin. Het was wel een hele beleve nis. Met deze wagens kun je echt in gebieden komen, waar normaal verkeer onmogelijk is." De stoet vertrekt donderdag om ongeveer halfnegen vanuit Vlissingen en zal om halftien in Middelburg aangekomen zijn. De voertuigen worden daar opgesteld op de binnen plaats van het stadhuis. Om een goed beeld te geven van de omvangrijke werkzaamheden die bij een grondige restaura tie naar voren komen, zal ook „After the Battle", de echte bevrijdingsroute dus. Deze voert vanuit Vlissingen langs de kust via Zouteland een Domburg naar Vrouwenpol der en vandaar over Sint- Laurens en Middelburg terug naar Vlissingen. Het vertrek is dan om tien uur bij de Oranje molen.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1983 | | pagina 13