AU? Renault 11 concurrent in middenklasse Garage Van Strien SNELLE MINUTE WAX VAN HOLT SPECIALE AANBIEDING: TEXACO SERVICESTATION informatie over auto en verkeer exclusief in ekbladen GOES VLISSINGEN PERSONENAUTO'S GOES B.V. VLISSINGEN C.V. SNELLE BESLISSERS KUNNEN NU GELD VERDIENEN AUTOBEDRIJF PETER NEUFEGLISE RIEDT TE KOOP AAN v:d.Spie^Istraat 92,Goes,Td.01100-14840 Damstraat 85, Yërseke Jel.01131-1609 RUIME KEUZE OCCASIONS Tim MERCEDES 200 D SCHELDEBODE VAN WUbNSDAti 27 APRIL 1983 PRESTATIES EN VER BRUIK WEGLIGGING COMFORT De nieuwe Renault 11 wordt een zware concur rent in de middenklasse. Renault moest daar wat terrein verliezen aan de Opel Kadett, de Ford Es cort, de VW Golf en Jetta en de Japanners. De nieuwe Renault 9 was echter al een opmer kelijk antwoord op deze concurrenten, maar de Renault 14 kon niet echt meer mee. Dat zal de nieuwe Renault 11 nu ze ker doen. Renault wil de 11 nog niet echt zien als opvolger van de 14, zelf hebben ze het over een opvolger van de legenda rische Renault 16, maar dat is dan wel wat erg laat. De 11 is wat ruimer dan de 14 en zou aldus dichter bij de bekende 16 liggen, maar als opvolger van de 14 is hij duidelijk meer op zijn plaats en in dat seg ment valt hij ook duidelijk beter. TALBOT HORIZON DIESEL. IN Z'N KLASSE DE STERKSTE EN DE SNELSTE. Leo de Ruiter DIV. MITSUBISHI'S: ANDERE MERKEN: DIV. MITSUBISHI'S: ANDERE MERKEN: NIEUWE MITSUBISHI'S.ver beneden nieuwprijs! 1 CORDIA 1600 SR COUPÉ 3-dkleur Lawrencegroen 1 COLT 1200 GL 3-d....kleur Milanogoud 1 LANCER 1200 GL 4-dkleur Altanticblauw 1 SAPPORO 1600 GL 2-d. HARDTOP..kleur Milanogoud Industrieweg 1-3 - Vlissingen Tel. 01184-14831 Uw Mitsubishi-dealer voor Noord- en Zuid-Beveland en Walcheren Tel. 01100-30768 Tel. 01184-19051 OCCASIONS TOT 5. iüjii OCCASIONS VANAF 10. DONDERDAG KOOPAVOND 211 De Talbot Horizon-diesel: goede prestaties, zuinig verbruik Talbot was één van de eerste van de PSA-groep die de nieuw ontwikkelde dieselmotor in haar mo dellen mocht toepassen. Talbot heeft deze diesel motor in de Horizon gezet, mogelijk komt hij ook nog in de Solara. In de Horizon was hij in elk geval hard nodig, omdat de concur renten in deze klasse bijna alle een dieselmotor heb ben. Wij denken dan in de eerste plaats aan de Fiat Ritmo, maar ook aan de Opel Kadett en de VW Golf. Talbot hoort daar nu dan ook bij en slaat beslist geen gek figuur, want de dieselmotor in de Horizon is een heel bijzondere. Het is een zeer stille en soepel lopende motor, die toch bijzonder goede presta ties levert tegen een rede lijk zuinig verbruik. L)e dieselmotor is inmid dels ook toegepast in de Peugeot, de Peugeot 305, waarvan wij eveneens een test maakten. De 305 had dan ook nog het voordeel van een behoorlijk ver nieuwde koets, die aërody namisch goed is aangepast. Niettemin is het brandstof verbruik in de Horizon prak tisch net zo laag en schom melt rond de 1:14. We kun nen bij de Horizon echter wat korter zijn in ons ver haal. omdat er in feite aan de aut'o zelf mets veranderd is De Horizon is al een oude bekende en wij heb ben er al menige test mee gemaakt en wel met de 1118 cc benzineversie, de 1442 cc, 65 pk en 1442 cc, 83 pk versie. De rijeigen- schappen van alle Horizons zijn dezelfde, de verschillen komen alléén tot stand door de motoren en voornamelijk dus door de vermogens, weerspiegelt in de presta ties en de verbruiken. Ook voor de dieselversie geldt dat. De carrosserie is gelijk aan die van de benzinever sie. ook de overige techniek is gelijk, voorwielaandrij- vmg. ophanging, wielbasis, spoorbreedten enz,, alleen het gewicht is ietsje meer, de benzineversie weegt rond de 940 kg, de diesel rond de 990 kg. De diesel versie is in twee uitvoerin gen verkrijgbaar, een LD en GLD, voornamelijk verschil lend in min of meer luxe en in 4- en 5-versnellingsbak. Voor de prestaties zorgt de 1905 cc, dwars voorin geplaatste, 4 cilinder-in-lijn PSA motor, dezelfde als in de Peugeot 305, met een vermogen van 65 pk en een koppel van 120 Nm bij 2000 toeren. Hij geeft aan de Ho rizon een topsnelheid van 151 km/u en een accelera tie van 0-100 km/u in 17 sec., versnellen van 60 naar 120 km/u kost 19 sec. Het verbruik is gunstig, wij re den gemiddeld rond de 1:14, de verbruikcijfers bij 90 km/u zijn 1:18.5, bij 120 km/u 1:13, de ECE-cijfers zijn gunstiger, maar deze waren bij de Peugeot 305 nog weer gunstiger dan bij de Horizon. ECE geeft bijv. voor stadsverbruik op bij de Horizon 7.1 1/100 km 1:14.1 en bij de 305 6.2 1/100 km 1:16.1. De besturing van de Ho rizon is indirect, maar wel precies. Er is een licht on derstuurkarakter waar neembaar, de besturing is, op parkeermanoeuvres na, licht, stuurbekrachti ging is als optie leverbaar. De voorwielaandrijving wordt in de besturing niet gevoeld, wel is er een sterk zelfcentrerend effect comfortabel, de stoelen zijn ruim en geven goede steun, de achterbank is licht ge profileerd. De verstelbaar- heid van voorstoelen en hoofdsteunen is voldoende. De achterbank is neerklap baar, de Horizon behoort tot de 5-deurs wagens met neerklapbare achterbank, handige gebruiksmogelijk- aanwezig bij het uitkomen van bochten. De wagen gedraagt zich verder in de bochten prima, uitbreken is er normaliter niet bij. Op de rechte weg houdt hij goed koers, wegoneffen- heden noch zijwind heb ben er vat op. De Horizon is redelijk comfortabel. Het interieur is netjes afgewerkt, het biedt voldoende ruimte voor vier personen, de zit in de wa gen is wat hoog, maar, zo als meer gezegd in vorige testen, niet meer zo hoog als in de oude 1100. De ve ring is voldoende soepel en De nieuwe 11 is er in 6 uit voeringen, met keuze uit ten eerste 2 carrosserievormen, namelijk 3- en 5-deurs, 2 versnellingsbakken, 4 of 5 versnellingen, 3 motortypen 1108 tv - 48 pk en 1397 cc met 60 of 72 pk en vervolgens 4 uitrustingsniveaus, waarvan één Electronic versie. Op de ze ivijze ontstaat de keus uit de Renault 11 TC, de TL, de O TL 3 of GTL 5. de TSE en de TSE Electronic. Uitbreidin gen slaan al op het program ma, namelijk een dieselver sie, een turboversie en een XK'rsie met automaat. Wij maakten al een korte im pressie met de nieuwe 11, zo wel de TC, de GTL, de TSE en de TSE electronic. Die Elec tronic houdt niet alléén in veel electronica bij ontste king, carburatie en trans missie. maar ook in het inte rieur. Bijvoorbeeld een vol ledig electronisch dashboard met vele, vele functies en zo wel analoge als digitale afle zing, een zgn. computerstem als er iets mis is en een com pleet ingebouwde 4x20 Watt hi-fi stereo-installatie (incl. recorder) van Philips. Al de ze electronica gaat zo'n f2500- meer kosten. Dat lijkt veel, vergeet echter niet dat de compleet ingebouwde hi-fi-installatie al bijna dat bedrag kost als alles los inge bouwd zou moeten worden. Onze rij-indrukken van de 11 waren goed. Het is op en top een Renault, zit prima (goede stoelen en vering), rijdt prima fmste weglig- ging, goed bochtengedrag, rustige besturing) en is com fortabel (redelijk stil, weinig ivind- en bandengeluiden). De prestaties zijn goed, top snelheid variërend van 140 tot 165 km/u en de verbrui ken redelijk, gemiddeld 1:14. Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllltlll Holl Lloyd breng! een revolutio naire autowas van Turtle Wax op de Nederlandse markt, ledereen die een broertje dood heelt aan het in de was zetten van de auto kan nu mei de betaamde Turtle Wax glans en bescherming realiseren zonder krachtsinspanning met mi nimale moeite en binnen een kwar tier met deze nieuwe was. die de naam Minute Wax eer aan doet De combinatie van siliconen en was maakt Minute Wax tot een zeer gemakkelijk te gebruiken autowas. In een onafhankelijke test bedroeg de gemiddelde tijd voor het m de was zetten van elk type auto minder dan 15 minuten Naast het gemak beschermt Minute Wax tegen regen, sneeuw, zout. teer en olie Nadat de auto is gewassen en atgedroogd. kan Minute Wax. dat in een handige spuitfiacon wordt geleverd; op de auto worden ge spoten Vervolgens wordt het met een zachte lap over het te poetsen gedeelte verdeeld en kan meteen worden begonnen met het afve gen Het is met nodig te wachten tot de was is opgedroogd Minute Wax is niet alleen voor de regelma tige autopoetser een uitkomst, maar vooral voor de automobilist die het regelmatig onderhoud van de lak vanwege het vele werk uit stelde De spuitfiacon. waarin Mi nute Wax wordt geleverd, is voor zien van een schroefventiel, zodat rappe kinderhandjes geen kwaad kunnen Na gebruik kan de flacon nog voor vele andere karweitjes worden gebruikt Minute Wax is verkrijgbaar m warenhuizen en autoshops en kost 19.95 per fla con van 350 ml lllllllllllllllllllllfllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllililllllllll Als enige in zijn klasse biedt de Talbot Horizon GLD standaard vijf versnellingen, vijf deuren, vijf zitplaatsen. Bovendien is hij èn sterker èn sneller èn buitengewoon zuinig. De nieuwe 1,9 liter dieselmotor (65 DIN pk) verbruikt maar 1 liter op 22,2 km (bij 90 km/u constant). De nieuwe Horizon-modellen hebben 10% meer bagageruimte, meer beenruimte achterin en een perfecte afwerking. Hun weggedrag is uitnemend. Dit zijn de nieuwe diesels voor de komende jaren. U heeft bij ons al een Horizon Diesel, de LD-uitvoering met vier versnellingsbak, voor 21.595,- (incl. BTW, excl. afleverings- kosten). heid dus. De uitrusting is, toch wel Frans eigen, rede lijk compleet, dat geldt ook voor het overzichtelijke dashboard. Aan veiligheid noteerden wij, rustige be sturing, korte gedeelde stuurkolom, goede remmen in gescheiden circuits, 3- punts aut. veiligheidsgor- dels, hoofdsteunen, gelaag de voorruit, achterruitver warming, achteruitrijlam- pen, mistachterlicht, knip- perlichtinstallatie en kin- dersloten op achterportie ren. Het geluidsniveau in de auto valt alles mee, voorna melijk natuurlijk door de zeer stille dieselmotor. Bij 100 km/u gaf de decibel- meter 73 decibel aan, bij topsnelheid was dat 80 de cibel. De Horizon diesel heeft aldus weinig negatie ve punten, de wagen zou iets minder mogen overhel len in bochten en het uit zicht naar achteren zou iets beter kunnen, maar nog maals door de specifieke aero-dynarrnsche vormen van de huidige auto's wordt het steeds moeilijker voor- en achterzijde van binne nuit goed te overzien. De Horizon diesel is dus zeker het overwegen waard bij het kiezen van een diesel- uitvoering, de prijs voor de ze comfortabele, ruime die selauto met goede presta ties en een zuinig verbruik is alleszins redelijk. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiifiiiii Galant 1600 GLv.a. 77 t/m 82 Lancer 1400 GL 2 stuks80 Colt 1200 GL 5-d. 2 stuks81 Colt 1200 GL'3-dmaart 79 Galant 1600 stationcar80 Peugeot 504febr. 80 Renault 14 TS mrt 79 Citroen Dyane 6 sept 80 Citroen 2CV6 Club aug 80 Toyota Corona 2000 aug. 76 Suzuki mrl 80 VW Golf diesel apr. 79 Opel Ascona 2.0 N nov 79 Opel Ascona 2 Ciesei aug 80 Ford Taunus 1600 L 4-d nov 78 Vauxhaii Viva mrl 77 Honda motorfiets 750 cc okt 81 Galant 2300 GLX Turbo dieselmrt. 81 Galant 1600 GL gasmrt. 82 Colt 1200 EL 3-dmei 80 Celeste 1600 ST Coupé.76 Opel Kadett 1.2 4-djan. 81 Opel Ascona 1.9 N 2-djan. 80 Opel Ascona 1.6juni 77 Renault 18 GTDmei 82 Ford Taunus 2000 GLokt. 78 Mini 1000 HLmei 81 Honda Civic automapr. 80 Simca1308GLSmei 77 Fiat 132 2000okt. 80 Fiat 127 1050 cl 3-djuli 80 Fiat 127 3-dfebr. 78 BMW 3201979 BMW 320 L1977 Suzuki coupé1979 VW Golf Scorp. uit. kl. zwart5 mnd. Range Rover met LPG...;.1979 Jeep Wagoneer...1978 Honda Civic 15001977 Chevrolet Blazer1978 Simca 11001979 Alfa Rio 23001979 Ford Taunus1978 Ford Taunus 16001980 Innocenti Millenov. 1981 Datsun Violet 160 J Sedan1979 Datsun 120 Y coupé1977 Datsun 280 ZX 2 21980 Saab 900 Turbo1981 Saab 991978 Fiat 1281978 Austin Allegro 1300 Spec1977 Opel Rekord 4-drs1979 Sunbeam1978 Ford Capri 2.0 GL1979 VW Golf diesel1977 Mercedes Jeep 230 G1981 Citroen 2CV61977 Citroen bestel1977 Suzuki jeep met aanhangwagen1979 Mazda 1211976 Lancia Beta 20001978 Renault 9 G1982 HiikiijAi wJ9 Mwrwi Bovaggarantiebewijs, ANWB-gekeurd, leasing en financiering Verrijn Stuartweg 6 Mercuriusweg 29 (t.o. Prijsslag) Vertegenwoordiger: Sj. de Feyter, tel. 01100-14467 VW 1200 Kever, rood, nieuwspeciale prijs Porsche 924, kleur grijsmetallic.....60.500 km 1982 Audi 100 GL 5 Diesel, grijsmetallic85.000 km 1981 Audi 80 LS 2-deurs, geautom., groenmetallic79.000 km 1980 Audi 80 LS 4-deurs, groenmetallic42.000 km 1979 VW Santana GL 5 S, zandmetallic68.000 km 1982 VW Passat 2-deurs, oranje42.000 km 1981 VW Golf GLD 3-deurs, schuifdak, rood84.000 km 1980 VW Golf LD 5-deurs, wit106.000 km 1980 VW Golf D 3-deurs, rood64.000 km 1981 VW Golf D 3-deurs, rood70.000 km 1980 VW Golf D 3-deurs, oranje105.000 km 1980 VW Golf D 3-deurs, zilvermetallic68.000 km 1979 VW Golf N 3-deurs, grijs31.000 km 1981 VW Golf S 3-deurs, geel73.000 km 1978 VW Golf S 1.5 „zenderuitv.", wit19.000 km 1982 VW Jetta CL Diesel 2-deurs, groenmetallic82.000 km 1981 VW Derby LS, groenmetallic92.000 km 1977 VW Polo S met LPG, diamantzilvermetallic80.000 km 1980 Honda Civic autom., 3-deurs, blauwmetallic34.000 km 1980 Opel Rekord 2.0 4-deurs, wit64.000 km 1981 Opel Manta Berlinetta, schuifdak, zwart93.000 km 1979 Fiat Ritmo 65 CL 5-deurs, rood, slechts9.000 km 1980 Peugeot 104 GL 4-deurs, blauwmetallic24.000 km 1981 Saab 99 GL 2-deurs, bruin94.000 km 1980 Renault 4 GTL, blauw74.000 km 1979 Toyota Celica ST, rood33.000 km 1980 BMW 318 div. acces., oranje120.000 km 1978 Buick Skylark SL, 2-deurs, blauw1975 BEDRIJFSWAGEN: VW Pick-up, dubb. cabine, blauw...:..40.000 km 1980 EUROcasion VEERSEWEG 104 MIDDELBURG 01180 - 29955 Fiat 1271976 115.000 km Citroen G Spec. Break1978 78.000 km Simca 11001977 126.000 km Citroen G Special1977 90.000 km Citroen GS Pallas1977 88.000 km Simca 1308 GT1977 106.000 km Simca 1000 S1976 82.500 km Toyota Corolla LPG1977 73.000 km Mazda 10001976 76.000 km Toyota Corolla Sportswagon1977 69.000 km Citroen G Special1975 90.000 km Austin Allegro1977 88.000 km Citroën CX22001975 175.000 km Audi 80 GLS aut1977 78.000 km Citroën GS Bestel1978 51.000 km Citroen Visa Super1979 80.000 km Citroën 2 CV 6 Club1979 39.000 km Citroën LN1978 25.000 km Citroën CX 2000 Super1978 80.000 km VW Golf LS automaat1977 78.000 km Citroën GS X31979 50.000km Citroën CX 2500 Diesel1978 169.000 km Citroën GS Club Break1979 68.000 km Citroën 2 CV 6 Charleston1981 19.000 km Citroën 2 CV 6 Special1982 18.000 km Sunbeam 1.3 GL1979 53.000 km Citroën 2 CV 6 Club1981 20.000 km Citroën GS Palias1979 60.000 km Alfa Sud 1.5 Tl1979 54.000 km Citroën G Spec. Break1979 38.000 km Citroën G Special1979 58.000 km Citroën GS Club Break C-matic1979 64.000 km Citroën G Spec. Break1979 56.500 km Citroën CX 2400 Pallas LPG1977 64.000 km Renault R 16 TL dak1978 89.000 km Simca Horizon 1.3 GL1978 75.000 km Citroën GSA Pallas1981 41.000 km Citroën Visa Super E1982 30.000 km Citroën GSA X3 gasinst1981 45.000 km Citroën CX 2400 Pallas1979 53.000 km Citroën CX 2500 Diesel Break1982 15.000 km Citroën Visa Special1982 21.000 km Citroën Visa Super E1981 34.000 km Citroën GSA X31981 15.000 km Ford Granada 2.01980 72.000 km Renault 20 TS aut1979 55.000 km Talbot 1510 GLS1980 57.000 km Citroën Visa Special1981 23.000 km Opel Rekord 1.9 gasinst1979 60.000 km BMW 323 i1978 69.000 km Talbot Horizon 1.5 GLS1979 61.000 km Fiat 131 Mirafiori Diesel1980 59.000 km bj. juni 1978, 98.000 km beige 21.500.- Boven 5.000.- 3 ot 6 maanden volledige garan tie, gecleaned en gepoetst, volle tank benzine. WELKOM BIJ: dukuiel-bv f^wrV» mrv

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1983 | | pagina 11