Dubbeltest van Mitsubishi: de Tredia en de Cordia Visa met open kap 14 -15 -16 april DAIHATSU SHOW AUTOBEDRIJF KLIP LET OP!!! SHOW AU Vernieuwde Alfasud uiterst sportieve wagen TRAMPER GOES B.V. TRAMPER VLISSINGEN C.V. Wij gaan U een zonnige aanbieding doen! MITSUBISHI-DEALER voor Noord- en Zuid-Beveland en Walcheren. 21-22-23 april grote Dodge en Suzuki Zie onze adv. woensdag 20 april in dit blad. Paauwenburg bv II 508D gesloten bestel Off. Dealer voor Walcheren informatie over auto en verkeer Kom vrijblijvend even langs voor het maken van een proefrit. Daihatsu vanaf 9.995.- tot 24.995.-. 1 i TE KOOP A GOEDE INRUILWAGENS I Mercedes 300 D I Mercedes 200 D I Mercedes 200 D I Ford gesloten bak Wegligging Rij-impressie Comfort Prestaties en verbruik SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 13 APRIL 1983 De nieuwe MITSUBISHI TREDIA en MITSUBISHI CORDIA is vanaf nu toe te bezichtigen bij uw Verrijn Stuartweg 6 Mercuriusweg 29 (t o Prijssiag) Tel. 01100-30768 Tel.01184-19051 Voor alle CITROËN informatie: Automobielbedrijf Veerseweg 104, Middelburg - Tel. 01180-29955 Off. Daihatsu-dealer Vlissingen - Industrieweg 17 - 01184-13434 Autobedrijf 1980 1981 1 Mercedes 240 D 1981 1979 II Bestel- en vrachtwagens 1979 1976 206D kampeerauto 1974 VAN OEVEREN B .V. Tijdens de show op vrijdag 15 april zaterdag 16 april maandag 18 april Doe eens een DAGJE ZASTAVA! NOORDMONSTERWEG 4 (industrieterr. Ramsburg) MIDDELBURG TEL. 01180- 36815 209 Voor meer informatie en een vrijblijvende proefrit DIJ KWEL B.V Citroen Frankrijk zal In de loop van april een Visa met open kap op de markt brengen. Het is een model afgeleid van de Visa Super E (4 cilin- der -1124 cm3 - 50 pk). De kap met flexibele ach- terruit kan hetzij in zijn geheel, hetzij alleen voor wat het voorste gedeelte betreft, worden ge- opend. Het ontgrendelen van de achterbank is uitsluitend mogelijk vanuit de kofferruimte, waar- door de bank bij open parkeren tegen diefstal is beveiligd. De wagen is leverbaar in de volgende kleuren: rouge vallelunga, gris perlé (met zwarte kap) en brun vison (met beige kap). Er zijn mo- menteel nog geen verdere bijzonderheden be- kend. liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiifiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiifiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiim Gerbrandystraat 4, Vlissingen, tel. 01184-65496 isuzuki BOVAG-GARANTIE MERCEDES-DEALER A. Plesmanweg 2 - Goes Telefoon 01100-12730 Naar het zich nu heel duidelijk heeft laten aan zien is de nieuwe Mitsu bishi Tredia, in de herfst '82 in Nederland geïntro duceerd, de opvolger ge worden van de bekende Lancer. Aanvankelijk werd de Tredia naast de Lancer geplaatst, de Lancer met achterwielaandrijving, de Tredia met voorwielaan drijving, maar door de komst van de Lancer F, een Lancer met voorwiel- aandrijving, die niet meer is dan de Colt met koffer bak, heeft de Tredia dui delijk de plaats van de „echte oude" Lancer overgenomen. Mitsubishi heeft nu dus de Colt met voorwielaandrijving, de Colt met kofferbak, ge naamd Lancer F, met voorwiel aandrijving en de Tredia, de nieuwe middenklasser, met voorwielaandrijving. De coupé van de Tredia, Cordia geheten, heeft natuurlijk ook voorwiel aandrijving. Wij behandelen de Cordia gelijk met de Tredia, de verwantschap is heel duidelijk, ook al mag men de Cordia net zo goed zien als opvolger van de „oude" Celeste. De Tredia is verkrijgbaar in twee motorenversies, een 1400 cc en 1600 cc motor, de Cordia alléén met de 1600 cc motor. De motoren zijn oude bekenden, afkomstig uit de Colt en Lancer, er zijn wat mo dificaties doorgevoerd. Alléén van de 1600 uitvoering is er, zowel bij de Tredia als de Cor dia een turbo verkrijgbaar. Er is wel een 1400 turbo motor, maar deze zit in de Colt, de 2000 turbo motor zit in de Ga lant, de Sapporo, de Station en eveneens nog in het oude type Lancer. De carrosserieën van de Tredia en Cordia zijn strak en modern, zij blinken echter niet uit in originaliteit. Blijft dat het bijzonder fraaie wagens zijn, redelijk aërodynamisch gebouwd, zonder regengootjes met, mede door hun tamelijk lage zit, voldoende binnen ruimte. De Cordia moet daarbij natuurlijk gezien worden in het licht van een coupé, dan wel een 2+2 carrosserie. De kof ferruimte is bij beide weer rela tief gezien ruim, aflegruimte binnenin is er weinig. De aan kleding is Japans eigen netjes en compleet, ook al is een ze kere bezuiniging de laatste ja ren te constateren, het dash board is soberder dan gewend. Er zijn natuurlijk wel uitrus- tingsverschillen in de uitvoerin gen waarneembaar, van min der naar meer luxe aangeduid bij de Tredia in EL, GL, GLX en GLS en bij de Cordia in SR en GSL, naast dit alles staat na tuurlijk nog de sportieve Turbo. gebeurt natuurlijk al bij de mo tor, de Cordia heeft alléén de 1600 motor, we stellen beide motoren even voor. Het zijn beide dwars voorin geplaatste 4 cilinder lijnmotoren, vloei stof gekoeld, bekend van de Colt en de Lancer. De 1400 meet exact 1410 cc, heeft een vermogen van 70 PK en een koppel van 196 Nm bij 3500 toeren. De 1600 meet 1597 cc, heeft een vermogen van 75 PK en een koppel van 116 Nm bij 3500 toeren. De 1600 Turbo wijkt daar natuurlijk vanaf met een vermogen van 114 PK en een koppel van 170 Nm. De topsnelheid van de 1400 be draagt gemeten 148 km/u, de 1600 loopt gemeten 158 km/u, voor de Cordia mag men daar dan zo'n 5 km/u bij optellen vanwege verminderde lucht- weerstand. De acceleratie van de 1400 van 0-100 km/u ver loopt in 14,5 sec., de 1600 doet daar 14 sec. over, de ver schillen in 1400 en 1600 zijn dus niet groet, dat gaf het ver- mogenverschil al aan. Ook de verbruiken ontlopen elkaar niet zoveel, de 1400 liep bij 90 km/u 1:15 en bij 120 km/u 1:11, de 1600 bij 90 km/u 1:14,3 en bij 120 km/u 1:12,5. Gemiddelde verbruikten wij voor de Tredia 1400 1:13, de 1600 1:12,5 en de Cordia 1:12. De wegligging van de Tre dia en Cordia Is alleszins re delijk. De besturing Is tame lijk Indirect, maar wel pre cies. De bediening Is licht, een gevoel van vaagheid treedt echter niet op, het wegcontact blijft goed be waard. Een onderstuurkarak ter is waarneembaar. De wa- IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIM Zastava Yugo 45 10.750,- Zastava GTL 55 11.495,- Zastava GTL 65 11.995,- Prijzen incl. BTW. Levering af Groningen. gen doet het in de bocht niet temin goed, de Cordia Iets beter dan de Tredia, die een wat zelfcentrerend effect heeft. Uitbreken Is er norma liter niet bij. Op de rechte weg blijft de wagen goed In koers, wegoneffenheden noch zijwind hebben vat op de koers. De Tredia en Cordia zijn be hoorlijk comfortabel. Jammer dat bij de Tredia de bijgelui den, wat resonanties van de motor en nogal wat windge ruis, naar voren treden, bij de Cordia is dat minder. Bij beide moet men wennen aan de wat lage zit in de auto. De voor- stoelen en achterbank zitten overigens goed, ruime stoelen met goede steun en in vol doende mate verstelbaar, een ruime licht geprofileerde ach terbank. De vering is kort maar toch comfortabel, de schok- demperwerking is redelijk. De uitrusting is zoals al.gememo- reerd compleet, wei heeft de GLX aanzienlijk meer dan de EL. De EL heeft bijvoorbeeld geen hoofdsteunen, geen halo geen koplampen, geen verstel bare steun, geen radio, sigare- aansteker, portiervakken en van binnenuit te openen tankklep enz. Komen we bij de veiligheid dan zien we (met uit zondering van hierboven ge noemd) standaard hoofdsteu nen, 3-pts aut. veiligheidsgor dels, gelaagde voorruit, ge deelde stuurkolom, goede rem men in diagonaal gescheiden circuits, achterruitverwarming, I achteruitrijlampen, mistachter- licht, halogeen koplampen, knipperlichtinstallatie, kinders- loten op achterportieren. Tot slot dan de geluidsproduktie bij 100 km/u gaf de Tredia 1400 74 decB aan, de Tredia 1600 alsmede de Cordia 71 decB, bij topsnelheid werd dat voor de Tredia, mede door windge ruis, 82 decB, de Cordia kwam j net aan de 80. Zoals al gezegd behandelen we de Tredia en Cordia tegelij kertijd, wij hebben gereden in een Tredia 1400 en 1600 en in een Cordia 1600, de Tredia's van het type GLX, de Cordia van het type SR. Er zijn natuur lijk duidelijke verschillen, de Tredia is een Sedan, een ruime gezins/reiswagen, de Cordia een coupé, een duidelijke 2 2 zit, meer voor mensen met een sportieve inslag. De rij-eigenschappen echter ont lopen elkaar niet zoveel, de Cordia is wat lager, nog wat strakker en heeft dus wat min der last van de wind, dat geldt ook voor windgeruis. Verschil len in wielbasis (245 cm) en spoorbreedte (vóór 141achter 138 cm) zijn er niet, ook niet in besturing (zelf corrigerende tandheugelbesturing), ophan ging en vering (onafhankelijk, vóór McPherson, achter schroefveren), de Cordia heeft vóór een extra dwarsstabilisa- tor waaruit een wat minder overhellen en een iets betere wegligging geconcludeerd mag worden. Vanaf hier kunnen we dus duidelijk beide auto's bespre ken, daar waar verschillen op treden wordt dat genoemd. Dat Meer dan tien jaar na zijn in- troduktie is de Alfasud nog steeds een uiterst sportieve auto. Het is ook één van de eigenschappen die bijdragen aan de grote populariteit van de Alfasud. Met name de Ti- versies deden een geheel nieuwe klasse ontstaan, die van snelle, kompakte maar toch praktische gezinsauto's. Elk merk dat in deze klasse vertegenwoordigd is heeft nu zo'n sportieve versie, en een aantal daarvan bereikte even eens een grote populariteit, zo als VW Golf GTI, Ford Escort XR3 of Renault -5 Alpine. Dat ging echter niet ten koste van de Alfasud Tl, die door de voortdurende ontwikkeling van motor en carrosserie een goe de concurrentiepositie bleef behouden. Ook nu bij de nieu we Alfasud Tl Quadrifoglio Ver- de blijft het succesvolle basis ontwerp van Alfasud gehand haafd. Bewust zijn geen al te ingrijpende maatregelen geno men; hogere prestaties moch ten niet ten koste gaan van comfort, zuinigheid en prakti sche bruikbaarheid, want juist de combinatie van die eigen schappen maakt de Alfasud Tl aantrekkelijk voor een breed publiek dat niet alleen hoge eisen stelt aan de rijkwaliteit. Juist dit veeleisende marktseg ment neemt nog steeds in om vang toe. De verhoging van het maximum vermogen, van 70 kW bij 5800 tpm naar 77 kW bij 6000 tpm, is bereikt door opti malisering van de gaswisseling in de bekende 1490 cm3 mo tor. Ondanks een gelijk geble ven compressieverhouding steeg daarbij ook het maximum koppel van 130 naar 133 Nm. Om het karakter van de motor volledig tot zijn recht te laten komen is de eindproduktie in de versnellingsbak verhoogd naar 4,11:1; de topsnelheid van 180 km/u wordt in de vijf de versnelling bereikt. De kilo meter met staande start wordt nu in 30,8 (was 32) seconden afgelegd. Hoe optimaal deze motor werkt blijkt uit de ECE- verbruikscijfers: bij constante snelheden van 90 km/u, 120 km/u en in stadsverkeer be dragen zij resp. 6,2. 8,1 en 11,4 1 100 km. Het hoogwaar dige onderstel is aan de ver mogensstijging geheel aange past. Voor een nog betere wegvastheid zorgen Michelin 190/55 TRX banden op licht metalen velgen. ls23Daarmee wordt tevens het uiterlijk verder verfraaid, dat gekenmerkt wordt door de zwarte afwerking van alle sier- strips in combinatie met de le verbare kleuren alfarood, zwart en grijs metallic. In het interieur vinden we nieuwe Pekledmgs- stoffen, met als hoofdkleur zwart. De stoelbekledmg heeft een ingeweven Tl-motief. Ook het met leder beklede stuurwiel en de knop van de versnel lingspook zijn zwart

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1983 | | pagina 9