Dubbeltest van Mitsubishi:
de Tredia en de Cordia
Visa met open kap
14 -15 -16 april DAIHATSU SHOW
AUTOBEDRIJF KLIP
LET OP!!!
SHOW
AU
Vernieuwde Alfasud
uiterst sportieve wagen
TRAMPER GOES B.V. TRAMPER VLISSINGEN C.V.
Wij gaan U een zonnige aanbieding doen!
MITSUBISHI-DEALER voor Noord- en Zuid-Beveland en Walcheren.
21-22-23 april
grote Dodge en Suzuki
Zie onze adv. woensdag
20 april in dit blad.
Paauwenburg bv
II 508D gesloten bestel
Off. Dealer
voor Walcheren
informatie over auto en verkeer
Kom vrijblijvend even langs voor het maken van een proefrit.
Daihatsu vanaf 9.995.- tot 24.995.-.
1 i TE KOOP
A GOEDE INRUILWAGENS
I Mercedes 300 D
I Mercedes 200 D
I Mercedes 200 D
I Ford gesloten bak
Wegligging
Rij-impressie
Comfort
Prestaties
en verbruik
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 13 APRIL 1983
De nieuwe MITSUBISHI TREDIA en MITSUBISHI CORDIA is vanaf nu toe te bezichtigen bij uw
Verrijn Stuartweg 6 Mercuriusweg 29 (t o Prijssiag)
Tel. 01100-30768 Tel.01184-19051
Voor alle CITROËN informatie:
Automobielbedrijf
Veerseweg 104, Middelburg - Tel. 01180-29955
Off. Daihatsu-dealer
Vlissingen - Industrieweg 17 - 01184-13434
Autobedrijf
1980
1981
1 Mercedes 240 D
1981
1979
II Bestel- en vrachtwagens
1979
1976
206D kampeerauto
1974
VAN OEVEREN B
.V.
Tijdens de show op vrijdag 15 april
zaterdag 16 april
maandag 18 april
Doe eens een DAGJE ZASTAVA!
NOORDMONSTERWEG 4
(industrieterr. Ramsburg)
MIDDELBURG TEL. 01180-
36815
209
Voor meer informatie en een vrijblijvende proefrit
DIJ KWEL B.V
Citroen Frankrijk zal In de loop van april een
Visa met open kap op de markt brengen. Het is
een model afgeleid van de Visa Super E (4 cilin-
der -1124 cm3 - 50 pk). De kap met flexibele ach-
terruit kan hetzij in zijn geheel, hetzij alleen voor
wat het voorste gedeelte betreft, worden ge-
opend. Het ontgrendelen van de achterbank is
uitsluitend mogelijk vanuit de kofferruimte, waar-
door de bank bij open parkeren tegen diefstal is
beveiligd. De wagen is leverbaar in de volgende
kleuren: rouge vallelunga, gris perlé (met zwarte
kap) en brun vison (met beige kap). Er zijn mo-
menteel nog geen verdere bijzonderheden be-
kend.
liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiifiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiifiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiim
Gerbrandystraat 4, Vlissingen, tel. 01184-65496 isuzuki
BOVAG-GARANTIE
MERCEDES-DEALER
A. Plesmanweg 2 - Goes
Telefoon 01100-12730
Naar het zich nu heel
duidelijk heeft laten aan
zien is de nieuwe Mitsu
bishi Tredia, in de herfst
'82 in Nederland geïntro
duceerd, de opvolger ge
worden van de bekende
Lancer. Aanvankelijk werd
de Tredia naast de Lancer
geplaatst, de Lancer met
achterwielaandrijving, de
Tredia met voorwielaan
drijving, maar door de
komst van de Lancer F,
een Lancer met voorwiel-
aandrijving, die niet meer
is dan de Colt met koffer
bak, heeft de Tredia dui
delijk de plaats van de
„echte oude" Lancer
overgenomen.
Mitsubishi heeft nu dus de
Colt met voorwielaandrijving,
de Colt met kofferbak, ge
naamd Lancer F, met voorwiel
aandrijving en de Tredia, de
nieuwe middenklasser, met
voorwielaandrijving. De coupé
van de Tredia, Cordia geheten,
heeft natuurlijk ook voorwiel
aandrijving. Wij behandelen de
Cordia gelijk met de Tredia, de
verwantschap is heel duidelijk,
ook al mag men de Cordia net
zo goed zien als opvolger van
de „oude" Celeste.
De Tredia is verkrijgbaar in
twee motorenversies, een
1400 cc en 1600 cc motor, de
Cordia alléén met de 1600 cc
motor. De motoren zijn oude
bekenden, afkomstig uit de
Colt en Lancer, er zijn wat mo
dificaties doorgevoerd. Alléén
van de 1600 uitvoering is er,
zowel bij de Tredia als de Cor
dia een turbo verkrijgbaar. Er is
wel een 1400 turbo motor,
maar deze zit in de Colt, de
2000 turbo motor zit in de Ga
lant, de Sapporo, de Station en
eveneens nog in het oude type
Lancer. De carrosserieën van
de Tredia en Cordia zijn strak
en modern, zij blinken echter
niet uit in originaliteit. Blijft dat
het bijzonder fraaie wagens
zijn, redelijk aërodynamisch
gebouwd, zonder regengootjes
met, mede door hun tamelijk
lage zit, voldoende binnen
ruimte. De Cordia moet daarbij
natuurlijk gezien worden in het
licht van een coupé, dan wel
een 2+2 carrosserie. De kof
ferruimte is bij beide weer rela
tief gezien ruim, aflegruimte
binnenin is er weinig. De aan
kleding is Japans eigen netjes
en compleet, ook al is een ze
kere bezuiniging de laatste ja
ren te constateren, het dash
board is soberder dan gewend.
Er zijn natuurlijk wel uitrus-
tingsverschillen in de uitvoerin
gen waarneembaar, van min
der naar meer luxe aangeduid
bij de Tredia in EL, GL, GLX en
GLS en bij de Cordia in SR en
GSL, naast dit alles staat na
tuurlijk nog de sportieve Turbo.
gebeurt natuurlijk al bij de mo
tor, de Cordia heeft alléén de
1600 motor, we stellen beide
motoren even voor. Het zijn
beide dwars voorin geplaatste
4 cilinder lijnmotoren, vloei
stof gekoeld, bekend van de
Colt en de Lancer. De 1400
meet exact 1410 cc, heeft een
vermogen van 70 PK en een
koppel van 196 Nm bij 3500
toeren. De 1600 meet 1597 cc,
heeft een vermogen van 75 PK
en een koppel van 116 Nm bij
3500 toeren. De 1600 Turbo
wijkt daar natuurlijk vanaf met
een vermogen van 114 PK en
een koppel van 170 Nm. De
topsnelheid van de 1400 be
draagt gemeten 148 km/u, de
1600 loopt gemeten 158 km/u,
voor de Cordia mag men daar
dan zo'n 5 km/u bij optellen
vanwege verminderde lucht-
weerstand. De acceleratie van
de 1400 van 0-100 km/u ver
loopt in 14,5 sec., de 1600
doet daar 14 sec. over, de ver
schillen in 1400 en 1600 zijn
dus niet groet, dat gaf het ver-
mogenverschil al aan. Ook de
verbruiken ontlopen elkaar niet
zoveel, de 1400 liep bij 90
km/u 1:15 en bij 120 km/u
1:11, de 1600 bij 90 km/u
1:14,3 en bij 120 km/u 1:12,5.
Gemiddelde verbruikten wij
voor de Tredia 1400 1:13, de
1600 1:12,5 en de Cordia
1:12.
De wegligging van de Tre
dia en Cordia Is alleszins re
delijk. De besturing Is tame
lijk Indirect, maar wel pre
cies. De bediening Is licht,
een gevoel van vaagheid
treedt echter niet op, het
wegcontact blijft goed be
waard. Een onderstuurkarak
ter is waarneembaar. De wa-
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIM
Zastava Yugo 45 10.750,-
Zastava GTL 55 11.495,-
Zastava GTL 65 11.995,-
Prijzen incl. BTW. Levering af Groningen.
gen doet het in de bocht niet
temin goed, de Cordia Iets
beter dan de Tredia, die een
wat zelfcentrerend effect
heeft. Uitbreken Is er norma
liter niet bij. Op de rechte
weg blijft de wagen goed In
koers, wegoneffenheden
noch zijwind hebben vat op
de koers.
De Tredia en Cordia zijn be
hoorlijk comfortabel. Jammer
dat bij de Tredia de bijgelui
den, wat resonanties van de
motor en nogal wat windge
ruis, naar voren treden, bij de
Cordia is dat minder. Bij beide
moet men wennen aan de wat
lage zit in de auto. De voor-
stoelen en achterbank zitten
overigens goed, ruime stoelen
met goede steun en in vol
doende mate verstelbaar, een
ruime licht geprofileerde ach
terbank. De vering is kort maar
toch comfortabel, de schok-
demperwerking is redelijk. De
uitrusting is zoals al.gememo-
reerd compleet, wei heeft de
GLX aanzienlijk meer dan de
EL. De EL heeft bijvoorbeeld
geen hoofdsteunen, geen halo
geen koplampen, geen verstel
bare steun, geen radio, sigare-
aansteker, portiervakken en
van binnenuit te openen
tankklep enz. Komen we bij de
veiligheid dan zien we (met uit
zondering van hierboven ge
noemd) standaard hoofdsteu
nen, 3-pts aut. veiligheidsgor
dels, gelaagde voorruit, ge
deelde stuurkolom, goede rem
men in diagonaal gescheiden
circuits, achterruitverwarming, I
achteruitrijlampen, mistachter-
licht, halogeen koplampen,
knipperlichtinstallatie, kinders-
loten op achterportieren. Tot
slot dan de geluidsproduktie bij
100 km/u gaf de Tredia 1400
74 decB aan, de Tredia 1600
alsmede de Cordia 71 decB,
bij topsnelheid werd dat voor
de Tredia, mede door windge
ruis, 82 decB, de Cordia kwam j
net aan de 80.
Zoals al gezegd behandelen
we de Tredia en Cordia tegelij
kertijd, wij hebben gereden in
een Tredia 1400 en 1600 en in
een Cordia 1600, de Tredia's
van het type GLX, de Cordia
van het type SR. Er zijn natuur
lijk duidelijke verschillen, de
Tredia is een Sedan, een ruime
gezins/reiswagen, de Cordia
een coupé, een duidelijke 2
2 zit, meer voor mensen
met een sportieve inslag. De
rij-eigenschappen echter ont
lopen elkaar niet zoveel, de
Cordia is wat lager, nog wat
strakker en heeft dus wat min
der last van de wind, dat geldt
ook voor windgeruis. Verschil
len in wielbasis (245 cm) en
spoorbreedte (vóór 141achter
138 cm) zijn er niet, ook niet in
besturing (zelf corrigerende
tandheugelbesturing), ophan
ging en vering (onafhankelijk,
vóór McPherson, achter
schroefveren), de Cordia heeft
vóór een extra dwarsstabilisa-
tor waaruit een wat minder
overhellen en een iets betere
wegligging geconcludeerd
mag worden.
Vanaf hier kunnen we dus
duidelijk beide auto's bespre
ken, daar waar verschillen op
treden wordt dat genoemd. Dat
Meer dan tien jaar na zijn in-
troduktie is de Alfasud nog
steeds een uiterst sportieve
auto. Het is ook één van de
eigenschappen die bijdragen
aan de grote populariteit van
de Alfasud. Met name de Ti-
versies deden een geheel
nieuwe klasse ontstaan, die
van snelle, kompakte maar
toch praktische gezinsauto's.
Elk merk dat in deze klasse
vertegenwoordigd is heeft nu
zo'n sportieve versie, en een
aantal daarvan bereikte even
eens een grote populariteit, zo
als VW Golf GTI, Ford Escort
XR3 of Renault -5 Alpine. Dat
ging echter niet ten koste van
de Alfasud Tl, die door de
voortdurende ontwikkeling van
motor en carrosserie een goe
de concurrentiepositie bleef
behouden. Ook nu bij de nieu
we Alfasud Tl Quadrifoglio Ver-
de blijft het succesvolle basis
ontwerp van Alfasud gehand
haafd. Bewust zijn geen al te
ingrijpende maatregelen geno
men; hogere prestaties moch
ten niet ten koste gaan van
comfort, zuinigheid en prakti
sche bruikbaarheid, want juist
de combinatie van die eigen
schappen maakt de Alfasud Tl
aantrekkelijk voor een breed
publiek dat niet alleen hoge
eisen stelt aan de rijkwaliteit.
Juist dit veeleisende marktseg
ment neemt nog steeds in om
vang toe. De verhoging van het
maximum vermogen, van 70
kW bij 5800 tpm naar 77 kW bij
6000 tpm, is bereikt door opti
malisering van de gaswisseling
in de bekende 1490 cm3 mo
tor. Ondanks een gelijk geble
ven compressieverhouding
steeg daarbij ook het maximum
koppel van 130 naar 133 Nm.
Om het karakter van de motor
volledig tot zijn recht te laten
komen is de eindproduktie in
de versnellingsbak verhoogd
naar 4,11:1; de topsnelheid
van 180 km/u wordt in de vijf
de versnelling bereikt. De kilo
meter met staande start wordt
nu in 30,8 (was 32) seconden
afgelegd. Hoe optimaal deze
motor werkt blijkt uit de ECE-
verbruikscijfers: bij constante
snelheden van 90 km/u, 120
km/u en in stadsverkeer be
dragen zij resp. 6,2. 8,1 en
11,4 1 100 km. Het hoogwaar
dige onderstel is aan de ver
mogensstijging geheel aange
past. Voor een nog betere
wegvastheid zorgen Michelin
190/55 TRX banden op licht
metalen velgen.
ls23Daarmee wordt tevens
het uiterlijk verder verfraaid,
dat gekenmerkt wordt door de
zwarte afwerking van alle sier-
strips in combinatie met de le
verbare kleuren alfarood, zwart
en grijs metallic. In het interieur
vinden we nieuwe Pekledmgs-
stoffen, met als hoofdkleur
zwart. De stoelbekledmg heeft
een ingeweven Tl-motief. Ook
het met leder beklede stuurwiel
en de knop van de versnel
lingspook zijn zwart