Nieuwe BMW-3 serie: snel en veilig NISSAN CHERRY AUT Wouters NOG T/M19 MAART MEER GELD VOOR UW AUTO EN MEER AUTO VOOR UW GELD BIJ CITROEN. AUTOMOBIELBEDRIJF DIJ KWEL BV auto. dykwel- bv1 de toekomst b.v. DIESEL BOVEN 20.000 KM AL INTERESSANT r f NIETG0ED? W AUTO TERUG! NISSAN informatie over auto en verkeer exclusief in Zeebra kbladen ANWB-gekeurd AUTOBEDRIJF BRITANNIA B.V. Een sensatie. NISSAN-DEALER VOOR WALCHEREN RENAULT autoccarion SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 16 MAART 1983 NISSAN ABC-OCCASIONS De Nederlandse auto mobilist rijdt per jaar ge middeld iets meer dan 13.000 kilometer. Be stuurders van personen auto's met dieselmotor daarentegen komen op ruim het dubbele, zo blijkt uit een CBS-on- derzoek (Centraal Bu reau voor de Statistiek). Uit een enquête bij de kopers van nieuwe auto's blijkt het gemid delde jaarkilometrage van bijvoorbeeld Golf dieselrijders 34.700 kilo meter te bedragen. Van deze rijders legt meer dan 90 procent meer dan 20.000 kilo meter per jaar af. Rond 60 procent rijdt jaarlijks tussen 30.000 en 45.000 kilometer. Ongeveer 20 procent bestaat uit rijders met meer dan 45.000 kilo meter per jaar. In dit ki lometeraantal is de Golf met benzinemotor nau welijks nog vertegen woordigd. De kleine ki lometeraantallen onder de 5000 daarentegen zijn het domein van de benzinemotor, de diesel speelt pas tussen 12.500 en 22.500 kilo meter met ongeveer 10 procent een rol. Deze getallen bewij zen, dat de automobilis ten de voordelen van de dieselmotor goed on-', derkend hebben: hij is weliswaar bij aanschaf wat duurder, maar bij grote aantallen kilome ters is hij dankzij zijn zuinigheid en door de gunstigere brandstof prijs in staat de meer prijs niet alleen weer goed te maken, maar komt hij over het geheel genomen duidelijk gun stiger voor de dag. Autobedrijf Paauwenburg b.v. Heeft u een auto die niets meer waard is? Of een auto die nog wel veel waard is? Wilt u helemaal niet inruilen? Wilt u financie ring? Wilt u geen financiering? In alle gevallen bieden wij u nu een buitenkansje. Zelfs de oudste auto nu f 2000-* waard Zelfs voor het onooglijkste wrak geven wij u nu f2000,-* mits de auto twee weken op uw naam staat, u een nieuwe Citroen koopt en deze laat financieren bij Citroen Finanrierings- mij. Nederland. Dit is een financiering tegen gebruike lijke voorwaarden en gunstige condities. Een unieke mogelijkheid om extra voordelig in een nieuwe Citroen te stappen en op een leuke manier van uw oude karretje af te komen. Extra hoge inruil als uw auto meer dan f 1000- waard is. Is uw auto meer waard dan f 1000,- dan bent u nu toch voordeliger uit vanwege NIEUWE EEND V.A. F 9.995,- OF V.A. F 223 - PER MAAND. NIEUWE VISA V.A. F 12.425- OF V.A. F 273,- PER MAAND. NIEUWE GSA V.A. F 16.580,- OF V.A. F 357,- PER MAAND. de zeer royale inruilprijs die wij bieden, en die natuurlijk boven de f 2.000,- zal liggen. In dit geval kunt u natuurlijk ook pro fiteren van de gunstige financieringsmogelijk heden die wij u aanbieden. Ook voordeel voor wie niets inruilt. Heeft u géén inruilerdan verwelkomen wij u toch tijdens deze bijzondere inruilaktie. Ook u kunnen wij een zeer aantrekke lijk voorstel doen. U wilt niet financieren. Met inruil of zonder inruil, als u er de voorkeur aan geeft om niet van de financie ringsmogelijkheden gebruik te maken: wij willen u graag een uitstekend voorstel doen bij de aanschaf van een Citroen. In alle gevallen biedt deze aktie u dus voordeel. En in alle gevallen gaat u op gunstige condities in zo'n zuinige comfortabele Citroen rijden. Kom dus in ieder geval even praten. VEERSEWEG 104-106, MIDDELBURG SERVICE ADRESSEN: MARIASTRAAT 40, CADZAND. PRES. R00SEVELTLAAN 745, VLISSINGEN RENAULT STAAT ER VIERKANT ACHTER CITROEN* occasions 222 Hel grote nieuws van BMW voor dit jaar is de nieuwe 3 serie. In tegenstelling tot wat verwacht werd is de nieuwe BMW 3 nage noeg geh/k van grootte gebleven, zo werd hij 4 cm korter, maar weer 3,5 cm breder. Het probleem van de 3 serie was altijd de ruimte voor de ach terpassagiers. Welnu daar is wei nig aan veranderd, aan breedte is er dan weliswaar iets gewon nen, maar aan lengte is dat weer prijsgegeven, qua ruimte dus weinig verschil tussen de oude en nieuwe serie Neemt niet weg dat het gehele interieur veranderd is, trouwens de hele auto is grondig onder handen genomen. Uiterlijk is hij strakker, aerodynamischer ge worden, mede door de sterk af lopende voorkant. In de nieuwe serie is nu leverbaar de 316, de 318i, de 320i en de 323i, de be kende 315 blijft voorlopig nog le verbaar in de oude uitvoering. Verwacht wordt wel dat deze po pulaire „goedkope" 315 t.z.t. ook in de nieuwe uitvoering ver schijnt, evenals de uitvoering met dieselmotor. Behalve ver schil in motoren is er ook ver schil in opbouw tussen de 316 en de 18, 20 en 23 i-typen. De 323i is het meest compleet uitge voerd, van buiten met spoilers en van binnen met o.a. een uitge- oreider dashboard. Overigens zijn alle typen bijzonder com- oleet uitgevoerd, het zgn. ergo nomisch gevormde dashboard oevat al wat nodig is. De stoelen en bank zijn geheel vernieuwd, de zitting is iets lan ger geworden, ook de bekleding s gewijzigd, de verstelbaarheid van de stoelen is verbeterd. Technisch tenslotte is er ook het één en ander veranderd, de mo toren hebben diverse modifica ties ondergaan, waardoor ze o.a. zuiniger werden, het onderstel is gewijzigd, de vering en ophan ging is verbeterd. Prestaties en verbruik De prestaties zijn natuur lijk afhankelijk van de ver schillende motoren. De 316 heeft een 1766 cc 4 cilinder met een vermogen van 90 pk en een koppel van 140 Nm bij 4000 toeren, de 318i een 1766 cc 4 cilinder inspuitmotor met een vermogen mn 105 pk en een koppel mn 145 Nm bij 4500 toeren. De 320i en 323i zijn 6 cilinder-inspuit- motoren resp. 1900 cc en 2316 cc, met vermogens resp. 125 en 139 pk en koppels resp. 170 Nm en 205 Nm beide bij 4000 toeren. Dat geeft aan top- snelheden en acceleraties uan 0-100 km/u bij dé 316 resp. 175 km/u en 12,4 sec., de 318i resp. 184 km/u en 11,2 sec., de 320i resp. 196 km/u en 10,4 sec. en de 323i resp. 202 km/u en 9,2 sec. Tenslotte het verbruik resp. bij 90 en 120 km/u voor de 316 1:15,5 en 1:11,4, de 318i 1:16,2 en 1:12,1, de 320i 1:16,1 en 1:12,3, de 323i 1:15,8 en 1:12,2, gesteld kan dus xvorden dat met de 3 se ries gemiddeld 1:11 heel wel haalbaar moet zijn. Wegligging De wegligging van de BMW 3 serie is prima. Het gewijzigde onderstel is daar zeker debet aan. De besturing is licht, rede lijk direct en vrij nauwkeurig. Een licht onderstuurkarakter zorgt voor een ingebouwde vei ligheid Het bestrijdt door simpel gasloslaten uitbreken in de bochten. Met al die PK's wil vooral de 320i en 323i er in de bochten wel eens uit. Op de rechte weg doet de wagen het uitstekend, geen last van zijwind of wegoneffenheden. De stoelen bieden een voor treffelijke zit. de instrumenten staan overzichtelijk gerangschikt en het specifieke BMW stuur voelt goed aan. Vanwege de grote aandacht door BMW be steed aan de ergonomie komt de inrichting en opstelling van het dashboard als vanzelfsprekend over. Alles staat logisch op z'n plaats. Verworvenheden als een verbruiksmeter en een service controle kennen we al uit de 5- serie. Achterin blijft het voor de passagiers tobben, zeker wan neer de voorstoelen in de ach terste stand staan. Het zicht rondom is prima Zowel voor als achter laat de markering mets te wensen over. Dankzij een verbe terde geluidsisolatie horen we de motor aanmerkelijk minder. We kunnen de vijfbak (extra op de 316 en 318i) zeker aanbevelen. De verhoudingen zijn excel lent gekozen, met vooral een zeer nuttige tweede en derde versneling. Vier en vijf zitten aanmerkelijk dichter bij ekaar maar de te verwachten grote stappen tussen de lagere overbrengingen ervaren we nimmer als hinderlijk. Een soepele vering verhoogt het comfort zonder al te veel te moeten inleveren op de gewel dige wegligging. Tot slot dan de veiligheid, die staat bij BMW hoog in het vaandel, de preventie die heden ten dage mogelijk is, is bij BMW aan wezig. In 3- of 5-deurs uitvoering. Prijs v.a. 14.695,- incl. B DATSUN CHERRY GL 198133.000 km TOYOTA COROLLA HB 1981 41.000 km RENAULT 18 TL 1981 23.000 km HONDA CIVIC AUTOM. 1981 21.000 km FORD ESCORT 1100 198153.000 km FORD ESCORT 1.3 GL 198047.000 km OPEL ASCONA BERLINA 198023.000 km DATSUN CHERRY COUPÉ 198053.000 km SUZUKI JEEP 4x4 BIJ UW NISSAN/DATSUN DEALER: 12.750. 13.750, 14.950, 13.950, 12.750, 10.750, 13.250 11.750, 9.500, Kanaalstraat 75, tel. 67658, Oost-Souburg Werkplaats: Julianastraat 26, tel. 61844, Oost-Souburg WIJSNEUS De Suzuki Alto is super zuinig, slim en sterk. Doet wat-ie moet doen en heeft veel meer dan hij moet hebben. En als u bij ons komt, wijst z'n neus al naar de uitgang. Want hij wordt maar al te graag meegenomen voor een proefrit. j SUZUKI Gerbrandystraat 4, Vlissingen tel. 01184- 65496 TOT f2000;-VOORDEELTUDENS UNIEKE INRUILAKTIE VAN CITROEN. 81 Renault 4 GTL1980 Renault 4 GTL1981 Renault 4 GTL1982 Renault 5 GTL1979 Renault 5 TL 1981 Renault 5 GTL 5-drs1981 Renault 5 autom. 5-drs. 1980 RenaultóTL1978 Renault 12 TL1976 Renault 14 TL1980 Renault 14 LS1980 Renault 16 TX1977 Renault 18TSnov. 1978 Renault 18 GTS 1979 Renault 18 TL1979 Renault 18 TL1981 Renault 20 TL1978 Renault 20 TL1979 Renault 20 LS1980 Renault 20 TXnov. 1980 Renault 30 TX1980 Citroën GS Break1978 Citroen G Spec1979 Citroën GSA Club Break 1980 Mitsubishi Galant1977 VW Buggy1967 Peugeot 504 D autom. 1978 Fiat 1271977 Opel Manta 19N LPG 1979 Ford Escort Ghia1978 Ford Escort L autom1977 Citroën CX 2400 Pallas 1979 Sunbeam Chrysler autom. LPG 1977 BMW 20021972 Opel Kadett 12S 1978 Opel Kadett1981 3 of 6 maanden garantie gecleaned en gepoetst volle tank benzine Tel. na 19.00 uur 01184-64240 WELKOM BIJ vrijdag koopavond Glldeweg 16 - Vlissingen Tel. 01184-17130 9.750,- 10.900,- 13.250,- 10.500,- 11.900,- 13.750,- 13.500,- 4.500,- 3.900,- 10.900,- 10.900,- 4.900,- 9.500,- 13.500,- 10.500,- 15.900,- 5.900,- 10.500,- 16.250,- 21.500,- 19.500,- 6.750,- 9.500,- 10.750,- 6.500,- 3.500,- 10.500,- 3.900,- 11.500,- 7.250,- 5.900,- 18.500,- 3.900,- 2.500,- 7.250,- 13.500,- RENAULT 4 GTL 1980 9000 4 GTL 1979 8 000 4 GTL 1978 6.500. 5 TL 1979 8500 5 TL 1980 10000 5 TL 5-drs 1980 12.750. 5 TL 1982 13.500 5 TL 1981 12.500. 5 GTL 1980 12.500. f, n 1977 4.750 12 TL Break 1976 3.250. 12 Tl Break 19/7 4.950. 12 TS 1978 6.000. 14 TL 1977 5.750. 16 TL 1977 4.750. 18 TL LPG 1981 16.000. 18 GTS 1980 13.500. 18 TL 1980 11.000. CITROËN GS Break 1977 3 500- Ford Fiesta 1.1 S 1979 10.250- Technorapport aanwezig, vraag inzage geadviseerde reparaties worden vóór aflevering uitgevoerd coupon voor ANWB-control|^| bijgevoegd r-nwB Alk- prijzen exclusief ML-tcctylbclianiicli»K en aflcvcringskoscn. Autobedrijf Selspleln 5-13 4331 NP Middelburg Telefoon (01180) 28003 met drievoudige zekerheid: 1. Bovag garantiebewijs. volgens voorwaarden omruil-garinH* tV Fiat 127, diverse types1978-'80 v.a. 6.500- Fiat Panda 451981- 82 v.a. 9.750 - ■fc Fiat Ritmo 3-5-drs. div. types1979-'82 v.a. 8.500- ■£t Fiat 131 1600 CL 4-drs1980- 81 v.a. 10.900- Fiat 132 1600-2000 4-drs. 1979- 81 v.a. 9.250.- •fo Suzuki Alto FX Automaatnov. 1982 10.700.- VW Golf Diesel1980 12.500 - VW Passat 1600 Diesel1981 17.900 - Fiat Ritmo 1700 Diesel1980 14.000 - ■fr Peugeot 504 Diesel1978 7.000 - Citroën 2cv61981 7.900.- Lancia Beta 16001980 13.250 - Ford Escort1976 3.250.- •fr AMC Pacer Automatic1975 4.500 - Fiat 132-18001975 2.400.- Innocenti 120 L1979 6.000.- Ritmo 1700 Diesel demonstratie-auto17.500.- Tot ziens bij uw Fiat-dealer Industrieweg 19 Vlissingen 01184-17736.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1983 | | pagina 22