Nieuwe BMW-3 serie: snel en veilig
NISSAN CHERRY
AUT
Wouters
NOG T/M19 MAART MEER GELD VOOR UW AUTO EN MEER AUTO VOOR UW GELD BIJ CITROEN.
AUTOMOBIELBEDRIJF DIJ KWEL BV
auto.
dykwel- bv1
de toekomst b.v.
DIESEL BOVEN 20.000 KM
AL INTERESSANT
r
f
NIETG0ED?
W AUTO TERUG!
NISSAN
informatie over auto en verkeer
exclusief in Zeebra
kbladen
ANWB-gekeurd
AUTOBEDRIJF
BRITANNIA B.V.
Een sensatie.
NISSAN-DEALER VOOR WALCHEREN
RENAULT
autoccarion
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 16 MAART 1983
NISSAN
ABC-OCCASIONS
De Nederlandse auto
mobilist rijdt per jaar ge
middeld iets meer dan
13.000 kilometer. Be
stuurders van personen
auto's met dieselmotor
daarentegen komen op
ruim het dubbele, zo
blijkt uit een CBS-on-
derzoek (Centraal Bu
reau voor de Statistiek).
Uit een enquête bij de
kopers van nieuwe
auto's blijkt het gemid
delde jaarkilometrage
van bijvoorbeeld Golf
dieselrijders 34.700 kilo
meter te bedragen.
Van deze rijders legt
meer dan 90 procent
meer dan 20.000 kilo
meter per jaar af. Rond
60 procent rijdt jaarlijks
tussen 30.000 en 45.000
kilometer.
Ongeveer 20 procent
bestaat uit rijders met
meer dan 45.000 kilo
meter per jaar. In dit ki
lometeraantal is de Golf
met benzinemotor nau
welijks nog vertegen
woordigd. De kleine ki
lometeraantallen onder
de 5000 daarentegen
zijn het domein van de
benzinemotor, de diesel
speelt pas tussen
12.500 en 22.500 kilo
meter met ongeveer 10
procent een rol.
Deze getallen bewij
zen, dat de automobilis
ten de voordelen van de
dieselmotor goed on-',
derkend hebben: hij is
weliswaar bij aanschaf
wat duurder, maar bij
grote aantallen kilome
ters is hij dankzij zijn
zuinigheid en door de
gunstigere brandstof
prijs in staat de meer
prijs niet alleen weer
goed te maken, maar
komt hij over het geheel
genomen duidelijk gun
stiger voor de dag.
Autobedrijf Paauwenburg b.v.
Heeft u een auto die niets meer waard
is? Of een auto die nog wel veel waard is?
Wilt u helemaal niet inruilen? Wilt u financie
ring? Wilt u geen financiering? In alle gevallen
bieden wij u nu een buitenkansje.
Zelfs de oudste auto nu f 2000-* waard
Zelfs voor het onooglijkste wrak geven
wij u nu f2000,-* mits de auto twee weken op
uw naam staat, u een nieuwe Citroen koopt en
deze laat financieren bij Citroen Finanrierings-
mij. Nederland.
Dit is een financiering tegen gebruike
lijke voorwaarden en gunstige condities. Een
unieke mogelijkheid om extra voordelig in
een nieuwe Citroen te stappen en op een
leuke manier van uw oude karretje af te
komen.
Extra hoge inruil als uw auto meer dan
f 1000- waard is.
Is uw auto meer waard dan f 1000,-
dan bent u nu toch voordeliger uit vanwege
NIEUWE EEND V.A. F 9.995,- OF V.A. F 223 - PER MAAND.
NIEUWE VISA V.A. F 12.425- OF V.A. F 273,- PER MAAND.
NIEUWE GSA V.A. F 16.580,- OF V.A. F 357,- PER MAAND.
de zeer royale inruilprijs die wij bieden, en die
natuurlijk boven de f 2.000,- zal liggen.
In dit geval kunt u natuurlijk ook pro
fiteren van de gunstige financieringsmogelijk
heden die wij u aanbieden.
Ook voordeel voor wie niets inruilt.
Heeft u géén inruilerdan verwelkomen
wij u toch tijdens deze bijzondere inruilaktie.
Ook u kunnen wij een zeer aantrekke
lijk voorstel doen.
U wilt niet financieren.
Met inruil of zonder inruil, als u er de
voorkeur aan geeft om niet van de financie
ringsmogelijkheden gebruik te maken: wij
willen u graag een uitstekend voorstel doen
bij de aanschaf van een Citroen.
In alle gevallen biedt deze aktie u dus
voordeel.
En in alle gevallen gaat u op gunstige
condities in zo'n zuinige comfortabele Citroen
rijden. Kom dus in ieder geval even praten.
VEERSEWEG 104-106, MIDDELBURG SERVICE ADRESSEN: MARIASTRAAT 40, CADZAND.
PRES. R00SEVELTLAAN 745, VLISSINGEN
RENAULT STAAT ER
VIERKANT ACHTER
CITROEN*
occasions
222
Hel grote nieuws van BMW
voor dit jaar is de nieuwe 3 serie.
In tegenstelling tot wat verwacht
werd is de nieuwe BMW 3 nage
noeg geh/k van grootte gebleven,
zo werd hij 4 cm korter, maar
weer 3,5 cm breder.
Het probleem van de 3 serie
was altijd de ruimte voor de ach
terpassagiers. Welnu daar is wei
nig aan veranderd, aan breedte
is er dan weliswaar iets gewon
nen, maar aan lengte is dat weer
prijsgegeven, qua ruimte dus
weinig verschil tussen de oude
en nieuwe serie
Neemt niet weg dat het gehele
interieur veranderd is, trouwens
de hele auto is grondig onder
handen genomen. Uiterlijk is hij
strakker, aerodynamischer ge
worden, mede door de sterk af
lopende voorkant. In de nieuwe
serie is nu leverbaar de 316, de
318i, de 320i en de 323i, de be
kende 315 blijft voorlopig nog le
verbaar in de oude uitvoering.
Verwacht wordt wel dat deze po
pulaire „goedkope" 315 t.z.t.
ook in de nieuwe uitvoering ver
schijnt, evenals de uitvoering
met dieselmotor. Behalve ver
schil in motoren is er ook ver
schil in opbouw tussen de 316
en de 18, 20 en 23 i-typen. De
323i is het meest compleet uitge
voerd, van buiten met spoilers en
van binnen met o.a. een uitge-
oreider dashboard. Overigens
zijn alle typen bijzonder com-
oleet uitgevoerd, het zgn. ergo
nomisch gevormde dashboard
oevat al wat nodig is.
De stoelen en bank zijn geheel
vernieuwd, de zitting is iets lan
ger geworden, ook de bekleding
s gewijzigd, de verstelbaarheid
van de stoelen is verbeterd.
Technisch tenslotte is er ook het
één en ander veranderd, de mo
toren hebben diverse modifica
ties ondergaan, waardoor ze o.a.
zuiniger werden, het onderstel is
gewijzigd, de vering en ophan
ging is verbeterd.
Prestaties en verbruik
De prestaties zijn natuur
lijk afhankelijk van de ver
schillende motoren. De 316
heeft een 1766 cc 4 cilinder
met een vermogen van 90 pk
en een koppel van 140 Nm bij
4000 toeren, de 318i een 1766
cc 4 cilinder inspuitmotor
met een vermogen mn 105
pk en een koppel mn 145 Nm
bij 4500 toeren. De 320i en
323i zijn 6 cilinder-inspuit-
motoren resp. 1900 cc en 2316
cc, met vermogens resp. 125
en 139 pk en koppels resp. 170
Nm en 205 Nm beide bij 4000
toeren. Dat geeft aan top-
snelheden en acceleraties
uan 0-100 km/u bij dé 316
resp. 175 km/u en 12,4 sec., de
318i resp. 184 km/u en 11,2
sec., de 320i resp. 196 km/u en
10,4 sec. en de 323i resp. 202
km/u en 9,2 sec. Tenslotte het
verbruik resp. bij 90 en 120
km/u voor de 316 1:15,5 en
1:11,4, de 318i 1:16,2 en 1:12,1,
de 320i 1:16,1 en 1:12,3, de 323i
1:15,8 en 1:12,2, gesteld kan
dus xvorden dat met de 3 se
ries gemiddeld 1:11 heel wel
haalbaar moet zijn.
Wegligging
De wegligging van de BMW 3
serie is prima. Het gewijzigde
onderstel is daar zeker debet
aan. De besturing is licht, rede
lijk direct en vrij nauwkeurig.
Een licht onderstuurkarakter
zorgt voor een ingebouwde vei
ligheid Het bestrijdt door simpel
gasloslaten uitbreken in de
bochten. Met al die PK's wil
vooral de 320i en 323i er in de
bochten wel eens uit. Op de
rechte weg doet de wagen het
uitstekend, geen last van zijwind
of wegoneffenheden.
De stoelen bieden een voor
treffelijke zit. de instrumenten
staan overzichtelijk gerangschikt
en het specifieke BMW stuur
voelt goed aan. Vanwege de
grote aandacht door BMW be
steed aan de ergonomie komt de
inrichting en opstelling van het
dashboard als vanzelfsprekend
over. Alles staat logisch op z'n
plaats. Verworvenheden als een
verbruiksmeter en een service
controle kennen we al uit de 5-
serie. Achterin blijft het voor de
passagiers tobben, zeker wan
neer de voorstoelen in de ach
terste stand staan. Het zicht
rondom is prima Zowel voor als
achter laat de markering mets te
wensen over. Dankzij een verbe
terde geluidsisolatie horen we de
motor aanmerkelijk minder. We
kunnen de vijfbak (extra op de
316 en 318i) zeker aanbevelen.
De verhoudingen zijn excel
lent gekozen, met vooral een
zeer nuttige tweede en derde
versneling. Vier en vijf zitten
aanmerkelijk dichter bij
ekaar maar de te verwachten
grote stappen tussen de lagere
overbrengingen ervaren we
nimmer als hinderlijk. Een
soepele vering verhoogt het
comfort zonder al te veel te
moeten inleveren op de gewel
dige wegligging. Tot slot dan
de veiligheid, die staat bij
BMW hoog in het vaandel, de
preventie die heden ten dage
mogelijk is, is bij BMW aan
wezig.
In 3- of 5-deurs uitvoering. Prijs v.a. 14.695,- incl. B
DATSUN CHERRY GL 198133.000 km
TOYOTA COROLLA HB 1981 41.000 km
RENAULT 18 TL 1981 23.000 km
HONDA CIVIC AUTOM. 1981 21.000 km
FORD ESCORT 1100 198153.000 km
FORD ESCORT 1.3 GL 198047.000 km
OPEL ASCONA BERLINA 198023.000 km
DATSUN CHERRY COUPÉ 198053.000 km
SUZUKI JEEP 4x4
BIJ UW NISSAN/DATSUN DEALER:
12.750.
13.750,
14.950,
13.950,
12.750,
10.750,
13.250
11.750,
9.500,
Kanaalstraat 75, tel. 67658, Oost-Souburg
Werkplaats: Julianastraat 26, tel. 61844, Oost-Souburg
WIJSNEUS
De Suzuki Alto is super
zuinig, slim en sterk. Doet
wat-ie moet doen en heeft
veel meer dan hij
moet hebben. En als
u bij ons komt, wijst
z'n neus al naar de
uitgang. Want hij
wordt maar al te
graag meegenomen
voor een proefrit.
j
SUZUKI
Gerbrandystraat 4, Vlissingen
tel.
01184-
65496
TOT f2000;-VOORDEELTUDENS
UNIEKE INRUILAKTIE VAN CITROEN.
81
Renault 4 GTL1980
Renault 4 GTL1981
Renault 4 GTL1982
Renault 5 GTL1979
Renault 5 TL 1981
Renault 5 GTL 5-drs1981
Renault 5 autom. 5-drs. 1980
RenaultóTL1978
Renault 12 TL1976
Renault 14 TL1980
Renault 14 LS1980
Renault 16 TX1977
Renault 18TSnov. 1978
Renault 18 GTS 1979
Renault 18 TL1979
Renault 18 TL1981
Renault 20 TL1978
Renault 20 TL1979
Renault 20 LS1980
Renault 20 TXnov. 1980
Renault 30 TX1980
Citroën GS Break1978
Citroen G Spec1979
Citroën GSA Club Break 1980
Mitsubishi Galant1977
VW Buggy1967
Peugeot 504 D autom. 1978
Fiat 1271977
Opel Manta 19N LPG 1979
Ford Escort Ghia1978
Ford Escort L autom1977
Citroën CX 2400 Pallas 1979
Sunbeam Chrysler autom. LPG
1977
BMW 20021972
Opel Kadett 12S 1978
Opel Kadett1981
3 of 6 maanden garantie
gecleaned en gepoetst
volle tank benzine
Tel. na 19.00 uur 01184-64240
WELKOM BIJ vrijdag koopavond
Glldeweg 16 - Vlissingen
Tel. 01184-17130
9.750,-
10.900,-
13.250,-
10.500,-
11.900,-
13.750,-
13.500,-
4.500,-
3.900,-
10.900,-
10.900,-
4.900,-
9.500,-
13.500,-
10.500,-
15.900,-
5.900,-
10.500,-
16.250,-
21.500,-
19.500,-
6.750,-
9.500,-
10.750,-
6.500,-
3.500,-
10.500,-
3.900,-
11.500,-
7.250,-
5.900,-
18.500,-
3.900,-
2.500,-
7.250,-
13.500,-
RENAULT
4 GTL
1980
9000
4 GTL
1979
8 000
4 GTL
1978
6.500.
5 TL
1979
8500
5 TL
1980
10000
5 TL 5-drs
1980
12.750.
5 TL
1982
13.500
5 TL
1981
12.500.
5 GTL
1980
12.500.
f, n
1977
4.750
12 TL Break
1976
3.250.
12 Tl Break
19/7
4.950.
12 TS
1978
6.000.
14 TL
1977
5.750.
16 TL
1977
4.750.
18 TL LPG
1981
16.000.
18 GTS
1980
13.500.
18 TL
1980
11.000.
CITROËN
GS Break
1977
3 500-
Ford Fiesta 1.1 S
1979
10.250-
Technorapport aanwezig, vraag inzage
geadviseerde reparaties worden vóór
aflevering uitgevoerd
coupon voor ANWB-control|^|
bijgevoegd
r-nwB
Alk- prijzen exclusief ML-tcctylbclianiicli»K en aflcvcringskoscn.
Autobedrijf
Selspleln 5-13 4331 NP Middelburg
Telefoon (01180) 28003
met drievoudige zekerheid:
1. Bovag garantiebewijs.
volgens voorwaarden omruil-garinH*
tV Fiat 127, diverse types1978-'80 v.a. 6.500-
Fiat Panda 451981- 82 v.a. 9.750 -
■fc Fiat Ritmo 3-5-drs. div. types1979-'82 v.a. 8.500-
■£t Fiat 131 1600 CL 4-drs1980- 81 v.a. 10.900-
Fiat 132 1600-2000 4-drs. 1979- 81 v.a. 9.250.-
•fo Suzuki Alto FX Automaatnov. 1982 10.700.-
VW Golf Diesel1980 12.500 -
VW Passat 1600 Diesel1981 17.900 -
Fiat Ritmo 1700 Diesel1980 14.000 -
■fr Peugeot 504 Diesel1978 7.000 -
Citroën 2cv61981 7.900.-
Lancia Beta 16001980 13.250 -
Ford Escort1976 3.250.-
•fr AMC Pacer Automatic1975 4.500 -
Fiat 132-18001975 2.400.-
Innocenti 120 L1979 6.000.-
Ritmo 1700 Diesel demonstratie-auto17.500.-
Tot ziens bij uw Fiat-dealer
Industrieweg 19 Vlissingen 01184-17736.