MAZDA 929, PRETTIGE REISWAGEN
AUTO UPS
Sedan en Coupé
VAN FRAASSEN B.V.
^^rPCCASION^
RITMO DIESEL
18.000,—
FORD TAUNUS
FORD MERCURY
MONARCH BHIA
SPI EGELTJE, SPI EGELTJE
AAN DÉ WAND...
LANCIA
TRAMPER VLISSINGEN C.V
informatie over auto en verkeer
exclusief in Zeebra Weekbladen
DELTA
MIN11000 DE LUXE
AUTOBEDRIJF
GOEDHART
BIS
bessi
OPEL ASCONA 1.6
dyktuelóv
13.750,-
MITSUBISHI-DE GESTAALDE PERFEKTIE
AUTOBEDRIJF WONDERGEM MELSE.
dyJoueibv
Eerste Zeeuwse
Autogarage Blaas
19.500,-
M. de DREU en CO B.V.
BROSSE
COMMISIE KAAS
SM/7?/ kaas
Wegligging
Comfort
showroom: De nieuwe Mazda 929
ALFA ROMEO
SUD 1.5 Ti
9.950,-
RENAULT 20 TS
2 liter
18.900,-
dgtojuel VLISSINGEN B.V.
J
Mitsubishi introduceert een auto, die het fraaie. Met de exklusieve 2x4 versnellings-
sportieve hart sneller doet kloppen. Twee bak en desgewenst met TUrbo. Kom hem zien
deuren, vier royale kuipen, een forse en proefrijden. v.a. 21.495,-
achterdeur. Een hatchback dus en een heel
MERCURIUSWEG 29 TEL. (01184)-19051
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 27 OKTOBER 1982
206
Pres. Rooseveltlaan 768 - Vlissingen
Off. Mazda-dealer van Walcheren
Tel.
Vert.
zeeianos poisiE uasv8niOB6rs!
De Lancia Delta is nog steeds een
sprookjesachtige verschijning. Een auto
waar topontwerper Giugiaro zich tot in
alle details heeft mogen uitlevea Wat
onder meer blijkt uit het unieke achteruit
kijkspiegeltje dat u in de Delta vindt.
Maar ook de rest van het interieur
is van 'n ongekende luxe. Het dashboard
is overzichtelijk en meer dan kompleet.
De stoelen zijn uiterst komfortabel en de
bekleding ongekend fraai.
Dezelfde superlatieven gelden ook
als u in de Delta rijdt. Dankzij de pittige
motor, de soepele versnellingsbak en de
voortreffelijke wegligging hoort de Delta
thuis in de kategorie reiswagens.
We geven toe dat dit bijna te mooi
klinkt om waar te zijn. Maar de waarheid
is, dat de Lancia Delta in 1980 niet voor
niets de titel Auto van het Jaar' mee kreeg.
'n Proefrit zal duidelijk maken dat
de Lancia Delta zelfs uw stoutste dromen
zal overtreffen. Waarbij we bovendien'n
sprookjesachtige
verrassing voor u
hebben.
EEN NIEUWE aanzienlijk mo
dernere, lagere en meer Euro
pese auto is er ontstaan uit de
Mazda 929-serie. De voorlaatste
929 was al veel strakker dan al
zijn voorgangers, maar in zijn
uiterlijk lag nog veel van het
imposante Amerikaanse. Met
de nieuive 929 is dat nu ver
dwenen, evenals dat overigens
bij de echte Amerikanen ook is
verdwenen, in dat opzicht kan
de nieuwe Mazda dus net zo
goed op een nieuwe Amen kan
als op een Mercedes lijken. Wel
nu, die mengeling vertoont hij
ook wel, daarmee niet gezegd
dat hij niets van een eigen ka
rakter heeft. De neus is echt
veel lager geworden en gaat
door in de lijn van de 323- en
626-serie, zodat duidelijk een
complete Mazda-serie is ont
staan van klein naar groot.
Behalve een totaal nieuw
uiterlijk, dus een totaal nieu
we carrosserie, heeft de nieu
we Mazda 929 ook een geheel
nieuw onderstel gekregen.
Technisch is daar t.o.v. de
oude 929 Legato nogal wat
veranderd, zoals de onafhan
kelijke wielophanging, zowel
vóór als achter met rondom
schroefveren. Rondom ook
schij f remmen met rembe-
krachtiger en remkrachtbe-
grenzer. De besturing van het
tandheugelprincipe en bij de
testwagen bekrachtigd (is een
optie). De wielbasis is 262 cm,
de spoorbreedte vóór 143 cm en
achter 141 cm. De totale lengte
x breedte x hoogte bedraagt
467x169x142 cm, het gewicht
1.200 kg. Verder is het inte
rieur van de 929 totaal ver
nieuwd met vele aardige, com
fortabele snufjes. De motor
daarentegen is de oude geble
ven, er zijn een paar modifica
ties, maar verder exact dezelf
de motor als in de oude 929. De
$29 is er in een aantal uitvoe
ringen, ten eerste in de versies
sedan, coupé en stationcar (de
laatste voorlopig nog in het
oude type), en ten tweede in
types met min of meer luxe, zij
het dat het tot twee beperkt is
gebleven, zo is de sedan er ir>
een DX- n een LTD-uitvoe-è
ring, de verschillen betreffer)
dus de uitrusting in min of
meer luxe. De 929 heeft stan
daard een vijfbak, onze test
wagen was echter uitgevoerd
met een automaat, een goed
werkende automaat, die ech
ter aan de 929 geen sportief
karakter geeft, de wagen
wordt nogal traag en eveneens
zorgt de automaat voor een ta
melijk hoog brandstofver
bruik. Wij hadden een gemid
delde van 1:7 en dat was lange
tijd niet meer voorgekomen in
onze tests. Tenslotte de prijs,
de 929 is er vanaf 26.355,- (de
DX), de LTD kost 28.220,-, de
coupé kost 32.595,- en is dus
de duurste 929.
Voor de prestaties in de
nieuwe 929 zorgt de oude be
kende 2 liter/4 cilinder-in-lijn
motor, om precies te zijn 1970
cc met een vermogen van 90
pk. Het koppel bedraagt 154
Nm bij 2.60Ö toeren. Zoals ge-
'zegd was de testauto uitge
voerd met een automaat en
deze knabbelt iets van het oor
spronkelijke vermogen af. De
prestaties van de testwagen
waren dan ook niet opzienba
rend. De topsnelheid bedroeg
154 km/u, de acceleratie van
0-100 km/u verliep in 16,5 sec.,
versnellen van 60 naar 120
km/u kostte 19 seconden. Het
verbruik was zeker niet gun
stig te noemen, bij 90 km/u
maten wij 1:11, bij 120 km/u
1:8, gemiddeld kwamen wij op
1:7 uit, cijfers, die ook de auto
vakbladen hanteren. Wij heb
ben dat eens extra nagetrok
ken, omdat het verbruik ons
toch echt tegenviel.
De wegligging van de 929 is
prima. De besturing is direkt
en zeer nauwkeurig. De test
wagen was uitgevoerd met een
bekrachtiging, die afneemt
naarmate de snelheid hoger
wordt. Het wegcontact blijft
goed bewaard en wordt nooit
vaag. Er is een duidelijk on
derstuurkarakter waarneem
baar, je weet dan wat je aan
de wagen hebt, maar het vergt
in bochten wel wat inspan
ning. De wagen doet het in de
bochten best goed, uitbreken is
er niet bij. De koersvastheid
op de rechte weg is zeer posi
tief, noch wegoneffenheden,
noch zijwind heeft vat op de
koers.
De Mazda 929 is behoorlijk
comfortabel, de vering is wat
kort, maar toch voldoende soe
pel, de schokdemperwerking
is goed. Voorin zijn royale,
comfortabele stoelen in vele
standen verstelbaar. Zo kan
ook Let bovenste deel van de
rugleuning apart worden ver
steld, naast de algehele ver
stelling en de extra lendes-
teun. En tenslotte is het stuur
wiel ook nog verstelbaar. De
stoelen geven verder prima
steun, evenals de achterbank,
die licht geprofileerd is. Er
zijn armsteunen en handgre
pen rondom en een midden-
armsteun. Verder dragen bij
tot het comfort de keurige, rij
kelijke afwerking en uitrus
ting, een overzichtelijk en
compleet dashboard en vele
extra's zoals van binnenuit
verstelbare buitenspiegels,
elektrische ruitbediening, van
binnenuit centrale deurver
grendeling, van binnenuit te
openen tankdop en kofferklep,
vele controlelampjes,uitge
breide binnenverlichting met
vertragingseffect, zonwerend
glas, enz..
Aan veiligheid noteerden
wij, goede rij-eigenschappen,
goede remmen in gescheiden
circuits, rustige besturing,
kort gedeelde stuurkolom, ge
laagde voorruit, hoofdsteunen
vóór en achter, automatische
veiligheidsgordels vóór en
achter, achterruitverwarming,
ach teruitrij lampen, mistach-
terlichten, halogeen koplam
pen, knipperlichtinstallatie,
alsmede lichtgetint glas en
koplampsproeiers.
Het geluidsniveau is alles
zins bevredigend, er zijn enke
le resonanties. Bij 80 km/u gaf
de decibelmeter 69 dB aan, bij
100 km/u 72 dB en bij topsnel- i
heid 79 dB. Alles bij elkaar een
comfortabele en prettige reis
wagen, verkrijgbaar met het
gemak van een automaat'
(meerprijs 1.435,-) maar met
een fors verbruik. Wij vinden
het verbruik niet opwegen te
gen het gemak, terwijl het
vermogenverlies ook fors is, te
prefereren is dan de standaard
5-bak.
01184-16679
01184-67481
m
m
m
IIP*' Tip
V
j
mm I
VAN DEWEEK - fe
bouwj. 4-1979
km-st. 53.000
kleur rood
incl. 6 maanden volledige garantie
Veerseweg 104
Middelburg Tel. 01180-29955
5-drs.
Demonstratie-auto
km-st. 8.000, 6 mnd. jong
sunroof
Herculesweg 12
Middelburg. Tel. 01180-12918
2.0 L 4-deurs
Beige met bruin vinyldak
sportwielen en verder
vele accessoires
Bouwjaar 1979
AUTOMOBIELBEDRIJF
Lambrechtstraat 19
Middelburg Tel. 01180-13029
Kleur: groenmetallic
met schuifdak
5 Versn.
stereo radio - trekhaak
Matten - bouwj. 1980
Nieuwpr. 34.170,-
nu voor
PEUGEOT
T*l»OT
President Rooseveltl. 745
Vlissingen. Tel. 01184-12008-19810
Bouwj. 1981
20.000 km
getint glas
kleur: blauw metallic
Kleverskerkseweg 9a
Middelburg Tel. 01180-36248
n
okt. 1981
blauw, 40.000 km, i.s.v.n.
Gildeweg 16
Vlissingen Tel.01184-17130
2-drs. met gasinst.
bj. 9-1978
55.000 km, kl. d-blauw
Zusterstraat 34, Middefburg^
(Centrum) Tel. 01180-12972
•HALFVET# PIKANT
OUDERWETS BIJ
niMifJiJn ImfuuuJniuiml
NIEUW EIGENZINNIG: CORDIA
Afgebeeld: Lancia Delta 1500 f23.660,-(inkl. BTW)
Industrieweg 31, Vlissingen. Tel.: 01184 -152 20.