MAZDA 929, PRETTIGE REISWAGEN AUTO UPS Sedan en Coupé VAN FRAASSEN B.V. ^^rPCCASION^ RITMO DIESEL 18.000,— FORD TAUNUS FORD MERCURY MONARCH BHIA SPI EGELTJE, SPI EGELTJE AAN DÉ WAND... LANCIA TRAMPER VLISSINGEN C.V informatie over auto en verkeer exclusief in Zeebra Weekbladen DELTA MIN11000 DE LUXE AUTOBEDRIJF GOEDHART BIS bessi OPEL ASCONA 1.6 dyktuelóv 13.750,- MITSUBISHI-DE GESTAALDE PERFEKTIE AUTOBEDRIJF WONDERGEM MELSE. dyJoueibv Eerste Zeeuwse Autogarage Blaas 19.500,- M. de DREU en CO B.V. BROSSE COMMISIE KAAS SM/7?/ kaas Wegligging Comfort showroom: De nieuwe Mazda 929 ALFA ROMEO SUD 1.5 Ti 9.950,- RENAULT 20 TS 2 liter 18.900,- dgtojuel VLISSINGEN B.V. J Mitsubishi introduceert een auto, die het fraaie. Met de exklusieve 2x4 versnellings- sportieve hart sneller doet kloppen. Twee bak en desgewenst met TUrbo. Kom hem zien deuren, vier royale kuipen, een forse en proefrijden. v.a. 21.495,- achterdeur. Een hatchback dus en een heel MERCURIUSWEG 29 TEL. (01184)-19051 SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 27 OKTOBER 1982 206 Pres. Rooseveltlaan 768 - Vlissingen Off. Mazda-dealer van Walcheren Tel. Vert. zeeianos poisiE uasv8niOB6rs! De Lancia Delta is nog steeds een sprookjesachtige verschijning. Een auto waar topontwerper Giugiaro zich tot in alle details heeft mogen uitlevea Wat onder meer blijkt uit het unieke achteruit kijkspiegeltje dat u in de Delta vindt. Maar ook de rest van het interieur is van 'n ongekende luxe. Het dashboard is overzichtelijk en meer dan kompleet. De stoelen zijn uiterst komfortabel en de bekleding ongekend fraai. Dezelfde superlatieven gelden ook als u in de Delta rijdt. Dankzij de pittige motor, de soepele versnellingsbak en de voortreffelijke wegligging hoort de Delta thuis in de kategorie reiswagens. We geven toe dat dit bijna te mooi klinkt om waar te zijn. Maar de waarheid is, dat de Lancia Delta in 1980 niet voor niets de titel Auto van het Jaar' mee kreeg. 'n Proefrit zal duidelijk maken dat de Lancia Delta zelfs uw stoutste dromen zal overtreffen. Waarbij we bovendien'n sprookjesachtige verrassing voor u hebben. EEN NIEUWE aanzienlijk mo dernere, lagere en meer Euro pese auto is er ontstaan uit de Mazda 929-serie. De voorlaatste 929 was al veel strakker dan al zijn voorgangers, maar in zijn uiterlijk lag nog veel van het imposante Amerikaanse. Met de nieuive 929 is dat nu ver dwenen, evenals dat overigens bij de echte Amerikanen ook is verdwenen, in dat opzicht kan de nieuwe Mazda dus net zo goed op een nieuwe Amen kan als op een Mercedes lijken. Wel nu, die mengeling vertoont hij ook wel, daarmee niet gezegd dat hij niets van een eigen ka rakter heeft. De neus is echt veel lager geworden en gaat door in de lijn van de 323- en 626-serie, zodat duidelijk een complete Mazda-serie is ont staan van klein naar groot. Behalve een totaal nieuw uiterlijk, dus een totaal nieu we carrosserie, heeft de nieu we Mazda 929 ook een geheel nieuw onderstel gekregen. Technisch is daar t.o.v. de oude 929 Legato nogal wat veranderd, zoals de onafhan kelijke wielophanging, zowel vóór als achter met rondom schroefveren. Rondom ook schij f remmen met rembe- krachtiger en remkrachtbe- grenzer. De besturing van het tandheugelprincipe en bij de testwagen bekrachtigd (is een optie). De wielbasis is 262 cm, de spoorbreedte vóór 143 cm en achter 141 cm. De totale lengte x breedte x hoogte bedraagt 467x169x142 cm, het gewicht 1.200 kg. Verder is het inte rieur van de 929 totaal ver nieuwd met vele aardige, com fortabele snufjes. De motor daarentegen is de oude geble ven, er zijn een paar modifica ties, maar verder exact dezelf de motor als in de oude 929. De $29 is er in een aantal uitvoe ringen, ten eerste in de versies sedan, coupé en stationcar (de laatste voorlopig nog in het oude type), en ten tweede in types met min of meer luxe, zij het dat het tot twee beperkt is gebleven, zo is de sedan er ir> een DX- n een LTD-uitvoe-è ring, de verschillen betreffer) dus de uitrusting in min of meer luxe. De 929 heeft stan daard een vijfbak, onze test wagen was echter uitgevoerd met een automaat, een goed werkende automaat, die ech ter aan de 929 geen sportief karakter geeft, de wagen wordt nogal traag en eveneens zorgt de automaat voor een ta melijk hoog brandstofver bruik. Wij hadden een gemid delde van 1:7 en dat was lange tijd niet meer voorgekomen in onze tests. Tenslotte de prijs, de 929 is er vanaf 26.355,- (de DX), de LTD kost 28.220,-, de coupé kost 32.595,- en is dus de duurste 929. Voor de prestaties in de nieuwe 929 zorgt de oude be kende 2 liter/4 cilinder-in-lijn motor, om precies te zijn 1970 cc met een vermogen van 90 pk. Het koppel bedraagt 154 Nm bij 2.60Ö toeren. Zoals ge- 'zegd was de testauto uitge voerd met een automaat en deze knabbelt iets van het oor spronkelijke vermogen af. De prestaties van de testwagen waren dan ook niet opzienba rend. De topsnelheid bedroeg 154 km/u, de acceleratie van 0-100 km/u verliep in 16,5 sec., versnellen van 60 naar 120 km/u kostte 19 seconden. Het verbruik was zeker niet gun stig te noemen, bij 90 km/u maten wij 1:11, bij 120 km/u 1:8, gemiddeld kwamen wij op 1:7 uit, cijfers, die ook de auto vakbladen hanteren. Wij heb ben dat eens extra nagetrok ken, omdat het verbruik ons toch echt tegenviel. De wegligging van de 929 is prima. De besturing is direkt en zeer nauwkeurig. De test wagen was uitgevoerd met een bekrachtiging, die afneemt naarmate de snelheid hoger wordt. Het wegcontact blijft goed bewaard en wordt nooit vaag. Er is een duidelijk on derstuurkarakter waarneem baar, je weet dan wat je aan de wagen hebt, maar het vergt in bochten wel wat inspan ning. De wagen doet het in de bochten best goed, uitbreken is er niet bij. De koersvastheid op de rechte weg is zeer posi tief, noch wegoneffenheden, noch zijwind heeft vat op de koers. De Mazda 929 is behoorlijk comfortabel, de vering is wat kort, maar toch voldoende soe pel, de schokdemperwerking is goed. Voorin zijn royale, comfortabele stoelen in vele standen verstelbaar. Zo kan ook Let bovenste deel van de rugleuning apart worden ver steld, naast de algehele ver stelling en de extra lendes- teun. En tenslotte is het stuur wiel ook nog verstelbaar. De stoelen geven verder prima steun, evenals de achterbank, die licht geprofileerd is. Er zijn armsteunen en handgre pen rondom en een midden- armsteun. Verder dragen bij tot het comfort de keurige, rij kelijke afwerking en uitrus ting, een overzichtelijk en compleet dashboard en vele extra's zoals van binnenuit verstelbare buitenspiegels, elektrische ruitbediening, van binnenuit centrale deurver grendeling, van binnenuit te openen tankdop en kofferklep, vele controlelampjes,uitge breide binnenverlichting met vertragingseffect, zonwerend glas, enz.. Aan veiligheid noteerden wij, goede rij-eigenschappen, goede remmen in gescheiden circuits, rustige besturing, kort gedeelde stuurkolom, ge laagde voorruit, hoofdsteunen vóór en achter, automatische veiligheidsgordels vóór en achter, achterruitverwarming, ach teruitrij lampen, mistach- terlichten, halogeen koplam pen, knipperlichtinstallatie, alsmede lichtgetint glas en koplampsproeiers. Het geluidsniveau is alles zins bevredigend, er zijn enke le resonanties. Bij 80 km/u gaf de decibelmeter 69 dB aan, bij 100 km/u 72 dB en bij topsnel- i heid 79 dB. Alles bij elkaar een comfortabele en prettige reis wagen, verkrijgbaar met het gemak van een automaat' (meerprijs 1.435,-) maar met een fors verbruik. Wij vinden het verbruik niet opwegen te gen het gemak, terwijl het vermogenverlies ook fors is, te prefereren is dan de standaard 5-bak. 01184-16679 01184-67481 m m m IIP*' Tip V j mm I VAN DEWEEK - fe bouwj. 4-1979 km-st. 53.000 kleur rood incl. 6 maanden volledige garantie Veerseweg 104 Middelburg Tel. 01180-29955 5-drs. Demonstratie-auto km-st. 8.000, 6 mnd. jong sunroof Herculesweg 12 Middelburg. Tel. 01180-12918 2.0 L 4-deurs Beige met bruin vinyldak sportwielen en verder vele accessoires Bouwjaar 1979 AUTOMOBIELBEDRIJF Lambrechtstraat 19 Middelburg Tel. 01180-13029 Kleur: groenmetallic met schuifdak 5 Versn. stereo radio - trekhaak Matten - bouwj. 1980 Nieuwpr. 34.170,- nu voor PEUGEOT T*l»OT President Rooseveltl. 745 Vlissingen. Tel. 01184-12008-19810 Bouwj. 1981 20.000 km getint glas kleur: blauw metallic Kleverskerkseweg 9a Middelburg Tel. 01180-36248 n okt. 1981 blauw, 40.000 km, i.s.v.n. Gildeweg 16 Vlissingen Tel.01184-17130 2-drs. met gasinst. bj. 9-1978 55.000 km, kl. d-blauw Zusterstraat 34, Middefburg^ (Centrum) Tel. 01180-12972 •HALFVET# PIKANT OUDERWETS BIJ niMifJiJn ImfuuuJniuiml NIEUW EIGENZINNIG: CORDIA Afgebeeld: Lancia Delta 1500 f23.660,-(inkl. BTW) Industrieweg 31, Vlissingen. Tel.: 01184 -152 20.

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1982 | | pagina 6