AUTO UPS BENT U OOK ZO GESCHROKKEN van de nieuwprijs van uw auto? DE HYUNDAI PONY 5 drs. ...ter geruststelling DUBBELE KEUZE IN ONZE SHOWROOM AUTOMOBIELBEDRIJF DIJKWEL VLISSINGEN B.V. „DELTA" Garage van Strien B.V. AUTOBEDRIJF M. DE DREU EN CO B.V Nu bij Dijkwel Vlissingen vanaf 24 sept. 4 weken lang De prijzen o m I TALBOT De Betere Occasions BOVAG JAN WISSE informatie over auto en verkeer exclusief inZeebravveékbladen Occasions met Bovag-garantie SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 6 OKTOBER 1982 Het leven van uw auto kunt u best een tijdje rekken, maar eens komt het moment dat het kopen van een nieuwe onvermijdelijk is.U merkt dan tot uw grote schrik dat dezelfde auto duizenden guldens duurder is ge worden. Toch maar doorrijden en doorrepareren? Of een kleinere auto aangeschaft met minder komfort? Hyundai biedt u een be tere oplossing: de nieuwe Pony 5-deurs. Een ruime komfortabele gezinswagen, van alle gemakken voorzien bovenal betaalbaar. Een samensmel ting van moderne vormgeving, veiligheid, betrouwbaarheid én ekonomisch rendement. Kortom Ruil niet met uw auto ook uw rij plezier in, maar ga eens praten met de Hyundai-dealer over de nieuwe Pony 5-deurs. U kunt kiezen uit wel negen modellen, met motoren van 1238 of 1439 cc, ook met automaat, vanaf Zusterstraat 34, Middelburg (Centrum) Tel. 01180-12972 Hyundai dealer voor geheel Walcheren Op alle types van Peugeot - Talbot is bij ons de catalogusprijs de rijklaarprijs U betaalt geen afleveringskosten. Dat is voor u een voordeel van 500,- tot 750,-. Dit houdt in: U krijgt gratis: volle tank brandstof, extra ml.-underc. tectylbehandeling, transportkosten, rijklaarmaken, NL-transfer, gele kentekenplaten en leges-kenteken. m Bovendien ontvangt u nog eens extra bij inruil van uw huidige auto voor een nieuwe Samba (afgeleverd voor 31 okt. 1982) liefst 1000,- contant. LET OP! WE HEBBEN NOG EEN BEPERKTE VOORRAAD 1982-MODELLEN, HIEROP WORDEN EXTRA KORTINGEN GEGEVEN. M PRES. ROOSEVELTLAAN 745 4382 NG VLISSINGEN 01184-12008 Van der Spiegelstraat 92 - Goes telefoon 01100 14840 Damstraat 85 - Yerseke telefoon 01131 - 1609 biedt te koop aan: Peugeot 305 GL1981 60.000 km Ford Fiësta 1,11978 Golf diesel1978 2 CV 61977 Audi 801976 Tel. 01184-70850 209 BMW 318i nog altijd 'n topper Voor onze test kozen we dit keer de BMW 318i, omdat dit de meest nieuwe 3-serie is, name lijk de bekende 318 maar nu met een inspuitmotor. De 318 zelf is overigens verdwenen, daarvoor is de 316 in de plaats gekomen, de 316 heeft nu dus de 318-mo- tor, de motor van de 316 is weer vertrokken naar de 315. In feite is de 315 de oude 316, maar om dat de 316 nog bestaat met een zwaardere motor is het type 315 erbij gekomen. Overigens zijn geen van alle motoren gewoon de oude motoren, zij hebben alle modificaties ondergaan. Onder meer is de carburatuer gewijzigd en de compressie verhoogd, waardoor het brandstofverbruik is verminderd. Voor de 318 is het vanzelfspre kend dat de carburateur is gewij zigd c.q. veranderd in het Bosch K-jetronic inspuitsysteem, daarom is het nu BMW 318i geworden Hiermee heeft BMW weer een in spuitmotor in een 4-cilmder-uitvoe- ring. BMW kent natuurlijk allang het mspuitprmcipe maar dan in de 6- en 8-cilinders. De 3-serie be hoort wel tot de populairste serie bij BMW, dit komt behalve door het model (een eigentijds vlot model in de middenklasse) ook door de prijsstelling. Want een 3-serie heb je al voor 21.465,-, namelijk de 315 en dat is een leuke prijs voor een zo exclusieve wagen als BMW nu eenmaal toch is. BMW zal nu eenmaal meer met Mercedes. Alfa Romeo (de duurdere typen), Lan cia, Rover en Jaguar vergeleken worden dan met Opel, Citroen, Re nault, Ford e.d. en die klasse, die exclusiviteit, maar ook die perfectie moet nu eenmaal betaald worden. Onze test3wagen, de 318i. kost iets meer Hij heeft een zwaardere motor dan de 315 en vooral een in spuitmotor en ook nog eens meer luxe, de prijs 27.895,-. Toch nog altijd leuk vergeleken met bijv. de Lancia HPE 2000 32.992,- of de 2000 Berlma J 29.972,- of de nieuwe Alfetta 1.8 f 26.290,-, Fiat Argenta 2000i 27.900,-, Merce des 230 E 44.690,- (is ook een 4-cilinder inspuitmotor, echter 2299 cc!!). Prestaties en verbruik Voor de prestaties zorgt de 4-ci- linder in lijn en in lengterichting ge plaatste 1766 cc inspuitmotor vol gens het Bosch K-jectromc princi pe. Het vermogen bedraagt 105 pk, het koppel 145 NM bij 4500 toeren Boring x slag is 89x71 mm, de compressieverhouding 10:1. De motor drijft de achterwielen aan, heeft 4 versnellingen en verbruikt superbenzme. De topsnelheid be draagt 176 km/u, meer dan de fa- brieksopgave, dat is overigens vaak zo bij BMW: de 315 zou 154 km/u als top hebben en metingen gaven aan dat dat 159 km/u m het echt is, de 316 heeft als top 163 km/u en loopt bijna 170 km/u iri werkelijkheid. Helaas is dat niet zo met het opgegeven verbruik vol gens ECE-gegevens De 318i zou volgens ECE bij 90 km/u 7,1 liter verbruiken op 100 km, bij 120 km 9,1 en in stadsverkeer 10,4 liter op 100 km. Ons verbruik was bij 90 km/u 1:13,4, bij 120 km/u 1 10,5, het gemiddelde met stadsritten lag op 1:10, een overigens fraaie waarde voor een toch sportief be reden wagen. Wegligging De wegligging van de BMW is goed te noemen. De besturing is redelijk direct en zeer nauwkeurig Het stuurkarakter is nagenoeg neutraal, tot licht onderstuurd De bediening is normaliter licht. Op de rechte weg gedraagt de 3-sene zich prima, wegoneffenheden noch zijwind hebben vat op de koers. In bochten kan het wat an ders toegaan Normaliter heeft de 318i een goed bochtenwerk, maar onder meer extreme omstandighe den, zijnde snel genomen bochten en bij regenachtig glad wegdek wil de achterkant graag uitbreken, bij gas geven kunnen de wielen dan ook nog gaan spinnen, het gaspe daal moet dus omzichtig bespeeld worden, misschien willen andere (bredere) banden hierbij helpen. Comfort Het comfort staat op een hoog peil, hoewel het wel een heel BMW eigen comfort is. Zo is de vering aan de korte kant en zi/n ook de stoelen nogal hard. maar dat is een bepaalde tendens die ook Merce des heeft. Men stelt dat een wat hardere zit vooral op grote afstan den minder vermoeiend is en daar bij gaat een dergelijke stevige con structie langer mee De stoelen zit ten overigens prima, geven goede steun ook in zijdelingse richting. De achterbank is licht geprofileerd en heeft armsteunen aan de zijkan ten De voorstoelen hebben hoofd steunen en alles is in voldoende mate verstelbaar. Het dashboard valt meteen op, het is geheel naar de bestuurder gekeerd als een soort cockpit, het is rijkelijk uitgevoerd met meters, een klokje, controlelampjes enz. Niet aanwezig is een toerenteller, dit is evenals de 5-bak een optie Aan veiligheid is goed gedacht door o a een voorruit vn gelaagd glas, korte gedeelde stuurkolom, goede remmen met gescheiden circuits, goede rustige besturing, hoofdsteunen, 3-punts aut veilig- heidsgordels, achterruitverwar ming, achteruitrijlampen, mistach- terlicht, knipperlicht-installatie, ha logeen koplampen en licht getinte ruiten Verder heeft de 318i een elektrisch verstelbare buitenspie gel Een nadeeltje aan de 3-serie is de instap achter, de hele 3-sene heeft twee deuren, dus moet met beleid achterin gestapt worden, te meer daar de instap nogal nauw is, zoals de gehele ruimte achterin. Niets dan lof echter weer over de geluidsproduktie, de 318i is geen 6-cilinder, maar maakt toch ook geen overdreven lawaai. Bij 100 km/u geeft de decibelmeter 70 dB aan, bij 120 72 dB en bij topsnel heid 80 dB, redelijk stil dus en alles bij elkaar genomen dan ook weer een topper. laag benzineverbruik van 1 op 16,4* rots vaste wegligging 14% dikker plaatstaal goedkoop in onderhoud holle delen voor zien van zink- primer behandeld met TekTrol-Wax 6jaarcarros- seriegarantie tegen doorroesten van binnenuit 23% lagere luchtweerstand 21% lagere opwaartse druk (koersvast) standaard v.a. 1200 L o.a.: cockpitdashboard halogeen koplampen mistachterlicht achterruitver warming neerklapbare achterbank ana tomisch gevormde slaapstoelen 12.895,- WW PEUGEOT TALBOT VW Passat 2-drs., geel, 37.000 km1981 VW Passat Variant LS, wit1978 VW Passat D 4-drs., groen met., 120.000 km1979 VWGolf D3-drs., rood, 51.000 km1981 VWGolf D3-drs., rood, 35.000 km1981 VW Golf D 3-drs., beige, 84.000 km1980 VW Golf D3-drs„ wit, 74.000 km1980 VW Golf LD 5-drs., zwart, incl. schuifdak1980 VW Golf GLD 3-drs., rood1981 VW Scirocco GT brons met., 102.000 km1978 VW Jetta LS 2-drs., zilvergrijs met., 71.000 km1980 VW Jetta LD 2-drs., wit, 91.000 km1981 Audi 100 L diesel, groen, 104.000 km1979 Audi 80 LS 2-drs., rood, incl. LPG, 42.000 km1980 Audi 80 L 2-drs., groen, 80.000 km1978 Audi 80 LS 4-drs., zilvermetallic, 77.000 km1979 Audi 80 LD 4-drs., saturn met., 36.600 km1981 Ford 1.6 L, 4-drs., autom., beige, 40.000 km1980 Ford Fiësta Bravo, wit, 28.000 km1981 Opel Kadett 12 S, combi rood, 45.000 km1981 Citroen Visa Super, beige, 63.000 km1979 Renault 16 TL aut., geel, 74.000 km1974 Opel Kadett Special, nieuw model, 1979, slechts 20.000 km gereden Mercedes 280 SE met vele accessoires, 1977 Opel Ascona Berlinetta, 1977 Simca 1 TOO 4-deurs met LPG 1978 Ford Taunus 2.0 4-deurs 1979 Fiat 127 1050 CL 1979 Citroén GSX 31979 Citroen 2 CV 41977 Opel Manta 3-deurs CC 1980 Renault 20 TS met LPG 1980 Peugeot 504 GL met schuitdak 1979 Fiat Ritmo diesel1980 VERDER DIVERSE GOEDKOPE INRUILAUTO'S Inruil en financiering mogelijk Ons bedrijf is elke dag ook zaterdag tot 18.00 uur geopend AUTOMOBIELBEDRIJF Lambrechtstraat 19 - Middelburg Tel. 01180-13029-25467

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1982 | | pagina 9