AUTO UPS
BENT U OOK ZO GESCHROKKEN
van de nieuwprijs van uw auto?
DE HYUNDAI PONY 5 drs.
...ter geruststelling
DUBBELE KEUZE
IN ONZE SHOWROOM
AUTOMOBIELBEDRIJF
DIJKWEL VLISSINGEN B.V.
„DELTA"
Garage van Strien B.V.
AUTOBEDRIJF M. DE DREU EN CO B.V
Nu bij Dijkwel Vlissingen vanaf 24 sept.
4 weken lang
De prijzen o
m
I
TALBOT
De Betere Occasions
BOVAG
JAN WISSE
informatie over auto en verkeer
exclusief inZeebravveékbladen
Occasions
met Bovag-garantie
SCHELDEBODE VAN WOENSDAG 6 OKTOBER 1982
Het leven van uw auto kunt u best
een tijdje rekken, maar eens komt
het moment dat het kopen van een
nieuwe onvermijdelijk is.U merkt dan
tot uw grote schrik dat dezelfde auto
duizenden guldens duurder is ge
worden. Toch maar doorrijden en
doorrepareren? Of een kleinere auto
aangeschaft met minder komfort?
Hyundai biedt u een be
tere oplossing: de nieuwe
Pony 5-deurs. Een ruime
komfortabele gezinswagen,
van alle gemakken voorzien
bovenal betaalbaar. Een samensmel
ting van moderne vormgeving,
veiligheid, betrouwbaarheid én
ekonomisch rendement. Kortom
Ruil niet met uw auto ook uw rij
plezier in, maar ga eens praten
met de Hyundai-dealer over de
nieuwe Pony 5-deurs. U kunt
kiezen uit wel negen modellen,
met motoren van 1238 of 1439
cc, ook met automaat, vanaf
Zusterstraat 34, Middelburg (Centrum) Tel. 01180-12972
Hyundai dealer voor geheel Walcheren
Op alle types van
Peugeot - Talbot
is bij ons de catalogusprijs
de rijklaarprijs
U betaalt geen afleveringskosten. Dat is voor u een voordeel van 500,- tot
750,-. Dit houdt in: U krijgt
gratis: volle tank brandstof, extra ml.-underc. tectylbehandeling, transportkosten,
rijklaarmaken, NL-transfer, gele kentekenplaten en leges-kenteken. m
Bovendien ontvangt u nog eens extra bij inruil van uw huidige auto voor een
nieuwe Samba (afgeleverd voor 31 okt. 1982) liefst 1000,- contant.
LET OP! WE HEBBEN NOG EEN BEPERKTE VOORRAAD 1982-MODELLEN,
HIEROP WORDEN EXTRA KORTINGEN GEGEVEN. M
PRES. ROOSEVELTLAAN 745
4382 NG VLISSINGEN
01184-12008
Van der Spiegelstraat 92 - Goes telefoon 01100 14840
Damstraat 85 - Yerseke telefoon 01131 - 1609
biedt te koop aan:
Peugeot 305 GL1981
60.000 km
Ford Fiësta 1,11978
Golf diesel1978
2 CV 61977
Audi 801976
Tel. 01184-70850
209
BMW 318i nog altijd 'n topper
Voor onze test kozen we dit
keer de BMW 318i, omdat dit de
meest nieuwe 3-serie is, name
lijk de bekende 318 maar nu met
een inspuitmotor. De 318 zelf is
overigens verdwenen, daarvoor
is de 316 in de plaats gekomen,
de 316 heeft nu dus de 318-mo-
tor, de motor van de 316 is weer
vertrokken naar de 315. In feite
is de 315 de oude 316, maar om
dat de 316 nog bestaat met een
zwaardere motor is het type 315
erbij gekomen. Overigens zijn
geen van alle motoren gewoon
de oude motoren, zij hebben alle
modificaties ondergaan. Onder
meer is de carburatuer gewijzigd
en de compressie verhoogd,
waardoor het brandstofverbruik
is verminderd.
Voor de 318 is het vanzelfspre
kend dat de carburateur is gewij
zigd c.q. veranderd in het Bosch
K-jetronic inspuitsysteem, daarom
is het nu BMW 318i geworden
Hiermee heeft BMW weer een in
spuitmotor in een 4-cilmder-uitvoe-
ring. BMW kent natuurlijk allang
het mspuitprmcipe maar dan in de
6- en 8-cilinders. De 3-serie be
hoort wel tot de populairste serie
bij BMW, dit komt behalve door het
model (een eigentijds vlot model in
de middenklasse) ook door de
prijsstelling. Want een 3-serie heb
je al voor 21.465,-, namelijk de
315 en dat is een leuke prijs voor
een zo exclusieve wagen als BMW
nu eenmaal toch is. BMW zal nu
eenmaal meer met Mercedes. Alfa
Romeo (de duurdere typen), Lan
cia, Rover en Jaguar vergeleken
worden dan met Opel, Citroen, Re
nault, Ford e.d. en die klasse, die
exclusiviteit, maar ook die perfectie
moet nu eenmaal betaald worden.
Onze test3wagen, de 318i. kost
iets meer Hij heeft een zwaardere
motor dan de 315 en vooral een in
spuitmotor en ook nog eens meer
luxe, de prijs 27.895,-. Toch nog
altijd leuk vergeleken met bijv. de
Lancia HPE 2000 32.992,- of de
2000 Berlma J 29.972,- of de
nieuwe Alfetta 1.8 f 26.290,-, Fiat
Argenta 2000i 27.900,-, Merce
des 230 E 44.690,- (is ook een
4-cilinder inspuitmotor, echter
2299 cc!!).
Prestaties en verbruik
Voor de prestaties zorgt de 4-ci-
linder in lijn en in lengterichting ge
plaatste 1766 cc inspuitmotor vol
gens het Bosch K-jectromc princi
pe. Het vermogen bedraagt 105
pk, het koppel 145 NM bij 4500
toeren Boring x slag is 89x71 mm,
de compressieverhouding 10:1. De
motor drijft de achterwielen aan,
heeft 4 versnellingen en verbruikt
superbenzme. De topsnelheid be
draagt 176 km/u, meer dan de fa-
brieksopgave, dat is overigens
vaak zo bij BMW: de 315 zou 154
km/u als top hebben en metingen
gaven aan dat dat 159 km/u m het
echt is, de 316 heeft als top 163
km/u en loopt bijna 170 km/u iri
werkelijkheid. Helaas is dat niet zo
met het opgegeven verbruik vol
gens ECE-gegevens De 318i zou
volgens ECE bij 90 km/u 7,1 liter
verbruiken op 100 km, bij 120 km
9,1 en in stadsverkeer 10,4 liter op
100 km. Ons verbruik was bij 90
km/u 1:13,4, bij 120 km/u 1 10,5,
het gemiddelde met stadsritten lag
op 1:10, een overigens fraaie
waarde voor een toch sportief be
reden wagen.
Wegligging
De wegligging van de BMW is
goed te noemen. De besturing is
redelijk direct en zeer nauwkeurig
Het stuurkarakter is nagenoeg
neutraal, tot licht onderstuurd De
bediening is normaliter licht. Op de
rechte weg gedraagt de 3-sene
zich prima, wegoneffenheden
noch zijwind hebben vat op de
koers. In bochten kan het wat an
ders toegaan Normaliter heeft de
318i een goed bochtenwerk, maar
onder meer extreme omstandighe
den, zijnde snel genomen bochten
en bij regenachtig glad wegdek wil
de achterkant graag uitbreken, bij
gas geven kunnen de wielen dan
ook nog gaan spinnen, het gaspe
daal moet dus omzichtig bespeeld
worden, misschien willen andere
(bredere) banden hierbij helpen.
Comfort
Het comfort staat op een hoog
peil, hoewel het wel een heel BMW
eigen comfort is. Zo is de vering
aan de korte kant en zi/n ook de
stoelen nogal hard. maar dat is een
bepaalde tendens die ook Merce
des heeft. Men stelt dat een wat
hardere zit vooral op grote afstan
den minder vermoeiend is en daar
bij gaat een dergelijke stevige con
structie langer mee De stoelen zit
ten overigens prima, geven goede
steun ook in zijdelingse richting.
De achterbank is licht geprofileerd
en heeft armsteunen aan de zijkan
ten De voorstoelen hebben hoofd
steunen en alles is in voldoende
mate verstelbaar.
Het dashboard valt meteen op,
het is geheel naar de bestuurder
gekeerd als een soort cockpit, het
is rijkelijk uitgevoerd met meters,
een klokje, controlelampjes enz.
Niet aanwezig is een toerenteller,
dit is evenals de 5-bak een optie
Aan veiligheid is goed gedacht
door o a een voorruit vn gelaagd
glas, korte gedeelde stuurkolom,
goede remmen met gescheiden
circuits, goede rustige besturing,
hoofdsteunen, 3-punts aut veilig-
heidsgordels, achterruitverwar
ming, achteruitrijlampen, mistach-
terlicht, knipperlicht-installatie, ha
logeen koplampen en licht getinte
ruiten Verder heeft de 318i een
elektrisch verstelbare buitenspie
gel Een nadeeltje aan de 3-serie is
de instap achter, de hele 3-sene
heeft twee deuren, dus moet met
beleid achterin gestapt worden, te
meer daar de instap nogal nauw is,
zoals de gehele ruimte achterin.
Niets dan lof echter weer over de
geluidsproduktie, de 318i is geen
6-cilinder, maar maakt toch ook
geen overdreven lawaai. Bij 100
km/u geeft de decibelmeter 70 dB
aan, bij 120 72 dB en bij topsnel
heid 80 dB, redelijk stil dus en alles
bij elkaar genomen dan ook weer
een topper.
laag benzineverbruik van 1 op 16,4* rots
vaste wegligging 14% dikker plaatstaal
goedkoop in onderhoud holle delen voor
zien van zink-
primer
behandeld met TekTrol-Wax 6jaarcarros-
seriegarantie tegen doorroesten van binnenuit
23% lagere luchtweerstand 21% lagere
opwaartse druk (koersvast) standaard v.a.
1200 L o.a.: cockpitdashboard halogeen
koplampen mistachterlicht achterruitver
warming neerklapbare achterbank ana
tomisch gevormde slaapstoelen
12.895,-
WW
PEUGEOT
TALBOT
VW Passat 2-drs., geel, 37.000 km1981
VW Passat Variant LS, wit1978
VW Passat D 4-drs., groen met., 120.000 km1979
VWGolf D3-drs., rood, 51.000 km1981
VWGolf D3-drs., rood, 35.000 km1981
VW Golf D 3-drs., beige, 84.000 km1980
VW Golf D3-drs„ wit, 74.000 km1980
VW Golf LD 5-drs., zwart, incl. schuifdak1980
VW Golf GLD 3-drs., rood1981
VW Scirocco GT brons met., 102.000 km1978
VW Jetta LS 2-drs., zilvergrijs met., 71.000 km1980
VW Jetta LD 2-drs., wit, 91.000 km1981
Audi 100 L diesel, groen, 104.000 km1979
Audi 80 LS 2-drs., rood, incl. LPG, 42.000 km1980
Audi 80 L 2-drs., groen, 80.000 km1978
Audi 80 LS 4-drs., zilvermetallic, 77.000 km1979
Audi 80 LD 4-drs., saturn met., 36.600 km1981
Ford 1.6 L, 4-drs., autom., beige, 40.000 km1980
Ford Fiësta Bravo, wit, 28.000 km1981
Opel Kadett 12 S, combi rood, 45.000 km1981
Citroen Visa Super, beige, 63.000 km1979
Renault 16 TL aut., geel, 74.000 km1974
Opel Kadett Special, nieuw model, 1979, slechts
20.000 km gereden
Mercedes 280 SE met vele accessoires, 1977
Opel Ascona Berlinetta, 1977
Simca 1 TOO 4-deurs met LPG 1978
Ford Taunus 2.0 4-deurs 1979
Fiat 127 1050 CL 1979
Citroén GSX 31979
Citroen 2 CV 41977
Opel Manta 3-deurs CC 1980
Renault 20 TS met LPG 1980
Peugeot 504 GL met schuitdak 1979
Fiat Ritmo diesel1980
VERDER DIVERSE GOEDKOPE
INRUILAUTO'S
Inruil en financiering mogelijk
Ons bedrijf is elke dag ook zaterdag
tot 18.00 uur geopend
AUTOMOBIELBEDRIJF
Lambrechtstraat 19 - Middelburg
Tel. 01180-13029-25467