TEST CITROEN VISA CLUB AUTO ELIJK AUTOBEDRIJF „BRITANIA" B.V Uitnodiging Automobielbedrijf Dijkwel B.V VOORJAARSSHOW! De nieuwe PEUGEOT 505 BREAK PEUGEOT305 CR/STAL TALR0T HORIZON UIL TRA TALR0T SOLARA UIL TRA informatie over auto en verkeer exclusief in ekbladen Met de Fiat Panda is 't lachen geblazen Dat begint al als je hem afhaalt en de rekening betaalt n.500-* gulden Een gillertje van een prijs voor zo'n komplete auto. Vanaf't allereerste moment dat je't kontaktsleuteltje omdraait blijft 't dolle pret Om z'n zuinigheid bijvoor beeld 1 op 19,6 bij 90 km/u. laadruimte van ruim 1088 liter. Of om z'n snaakse mogelijkheden van reiswieg tot tweepersoonsbed Of om z'n moeiteloze inpar- keerbaarheid Of.ach zo kunnen we door gaan over de Fiat Panda Ons voorstel: Kom gauw 'ns lachen en maak een proefrit Rij-impressie Veerseweg 104 - Middelburg - Tel. 01180-29955 MEYERS PONGERS^ DE NIEUWE HAT PANDA 34 VANAF 11.500,- FUT. UNIEK IN PRUS EN PRESWI. BOB O jT LACHEN OM TH ZUINIGHEID: 1 OP 19,6. Vlissingen, Industrieweg 19, tel. 01184-17736. van 19 april t/m 1 mei 1982 iedere dag geopend van 9.00 tot 18.00 uur op de koopavond tot 21.00 uur zaterdags tot 17.00 uur. Graag nodigen wij U uit op onze voorjaarsshow om kennis te maken met alle Peugeot en Talbot modellen. De primeurs op onze show zijn: Direktie en medewerkers AUTOMOBIELBEDRIJF En omdat het voorjaar is bezorgen wij bij iedere koper van een nieuwe Peugeot of Talbot tijdens de show, een half jaar lang elke week een bos bloemen thuis. Wij zetten U graag in de bloemen. Vlissingen b.v. Pres. Rooseveltlaan 745 Vlissingen. Tel. 01184-12008/19810 TOT ZIENS OP ONZE VOORJAARSSHOW! De Citroen Visa is'in 1978 op de markt gekomen. Het was het tweede nieuwe model na dat in 19-74 Citroen door Peu geot was overgenomen. Het eerste model uit deze combi natie is de Citroen LN(A). ge baseerd op de Peugeot 104 Coupe De Visa is eveneens 'op de Peugeot 104 gebaseerd, met name het onderstel heeft veel met de 104 gemeen en de Visa Super heeft zelfs dezelfde mo tor en versnellingsbak als de 104 GR Toch is de Visa heel duidelijk een Citroen, vandaar dat hij bij het publiek heel wat beter aangeslagen is dan de LN in hel begin viel dat overigens nog wel een beetje tegen, maar nu er vanaf 1981 een ge wijzigde Visa. de Visa II, op de markt is, gaat het crescendo met de Visa Die aanpassing kwam trouwens naar Citroen begrippen snel, immers Ci troen wijzigt haar modellen met veel de 2 CV gaat al ruim 30 jaar mee de Dyane en Mehari al bijna 15 jaar en de GS al 12 jaar De CX tenslotte werd in 1974 geïntroduceerd als opvol ger van de DS en in 1976 dan de L.N en zoals gezegd 1978 de Visa De nieuwe Visa van 1981/82 heeft vooral wijzigin gen aan het uiterlijk onder gaan. men kan stellen: de wa gen is wat volwassener gewor den ziet er wat robuuster en vlotter uit Dit ai les noofdzaKe- lijk veroorzaakt door ee nieuwe voor- en achterzijde en meer accentgevende beschermstrip- pen Motorisch is er ook het een en ander gewijzigd Er zijn twee motorenversies De Visa Special en Club hebben een 2 cilinder 652 cc motor, de Su per E en X hebben een 4 cilin der 1124/1219 cc motor. De „kleine" motor heeft alleen wat modificaties ondergaan, de „wat zwaardere" motor heeft ingrijpender wijzigingen onder gaan: de E-versie is een zuini ge versie geworden door ge wijzigde cilinderkop, overbren gingsverhoudingen, compres- sieverhoging. vermogensver mindering de X-versie is een pittiger versie geworden door een vergrote cilinderinhoud, groter vermogen. Bij de intro ductie van de Visa in 1978 hebben wij de superversie ge reden, nu bij de nieuwe Visa II reden wij voor u de lichte ver sie. de Club. Het verschil tus sen de Special en de Club zit hem zuiver in de uitvoering, technisch zijn de wagens ge- iijk De Special is de eenvoudi ge uitvoering, de Club de luxe- re, dit o.a. door wat meer strip- werk. luxe wieldoppen, fraaiere aankleding, een hoedenplank, een uurwerkje, betere stoelen met hoofdsteunen en twee achteruitrijlampen, twee mis- tachterlichten, enz. Na deze dit keer wat lang uit gevallen inleiding dan een rij- impressie van de nieuwe Visa. Vooropgesteld wordt dat de Visa 's nagenoeg alle eenzelfde rijgedrag hebben, nagenoeg alle dezelfde ruimte en comfort bieden en dus alleen verschil len in motorversie wat natuur lijk in prestaties, geluid en ver bruik tot uiting komt) en in uit voering. PRESTATIES Voor de prestaties in de Club (en ook de Special) zorgt een 2 cilinder 652 cc boxermotor met een vermogen van 36 pk en een koppel van 48 Nm bij 3500 toeren. De Super heeft resp. een 1124 cc, 50 pk 4 cilinder motor voor de E en een 1219 cc. 64 pk motor voor de X De topsnelheid van de Club be draagt 124 km/u. de accelera- i.'uae tie van 0-100 km/u verloopt in 26 sec. Het verbruik bij 90 km/u is: 1:16.5, bij 120 km/u (nagenoeg rondom de top) 1:12.5, bij stadsverkeer geeft het ECE op 1:13, zodat gesteld mag worden dat bij een norma le rijstijl, waarbij niet steeds topsnelheid wordt gereden 1:14 makkelijk haalbaar is. WEGLIGGING De Visa heeft voorwielaandrij ving. de besturing gaat via het tandheugelprincipe, met een stuurwielomwenteling van ZVt en een draaicirkel van 10 me ter De besturing is direct en nauwkeurig, de bediening is licht, de voorwielaandrijving wordt wel in de besturing ge voeld. Het zelfcentrerend effect bij eht uitkomen van bochten is vrij fors, een onderstuurkarak ter is waarneembaar. De koersvastheid op de rechte weg is goed, het gedrag in bochten eveneens. De carros serie helt bij bochtenwerk wat over en het zelfcentrerend ef fect is al genoemd. COMFORT De Visa is alles in ogenschouw genomen behoorlijk comforta bel. De vering is zeer soepel, de schokdemperwerking goed. De stoelen en bank zitten pri ma, zij geven goede steun, dit alles Citroen eigen. Geruisloos is de Visa 2 cilinder met. de motor laat zich goed horen, ook windgeruuis is waarneem baar en de banden slaan nogal op wegdekrichels enz. De de cibelmeter schommelt rond de 80. Zoals bijna met alle Ci- troens moet men ook aan de Visa even wennen. Dit geldt eerstens voor de af metingen, de wagen markeert zich slecht, voor- en achterzij de zijn van binnenuit nauwe lijks te zien. Ten tweede dan het interieur, alles wat nodig is, is aanwezig en zelfs bij de Club nog wel wat extra's, maar Ci troen eigen is het afwijkend ge situeerd en ondergebracht in satellieten, specifieke knopjes, handeltjes, enz. Dat is echt al lemaal even wennen, wanneer dat echter onder de knie is, zit je voor weinig geld toch gebei teld CITROEN VISA 11 ■Er zijn nu vier nieuwe Visa's: een snelle, een super snelle. een zuinige en een superzuinige. (Visa II super E 5.1 liter/100 km - 1:19,6 - bij 90 km/h constant). Er is altijd zo'n Visa met vijfde deur, die ook beant woordt aan uw wensen en budget. V.a. 12.275,- excl. 365,- afleveringskosten en 325,- ML-tectyl- behandeling. Een proefrit van een hele dag vertelt u meer. 12.275 Klassiek en degelijk, maar mei moderne vormgeving: FONGERS. U kunt kiezen uil de Favoriet Tour, Ascot, Bato, Flying Dutchman of de Cambridge. AUen in diverse kleuren en meerdere framehoog ten en wielmaten. Ieder model weer met eigen specifieke eigenschappen. Als hetsenvakman zetten wij u graag goed in het zadel. Kanaalstr. 62, Oost Souburg. Tel. 61253 Troelstraweg 364 Vlissingen. Tel. 64087 MET DE FIATPANDA LACH IE IEDEREEN UIT. "incL BTW. excl afleveringskosteu PEUGEOT dgkwel

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1982 | | pagina 6