TEST
CITROEN
VISA
CLUB
AUTO
ELIJK
AUTOBEDRIJF „BRITANIA" B.V
Uitnodiging
Automobielbedrijf Dijkwel B.V
VOORJAARSSHOW!
De nieuwe
PEUGEOT 505 BREAK
PEUGEOT305 CR/STAL
TALR0T HORIZON UIL TRA
TALR0T SOLARA UIL TRA
informatie over auto en verkeer
exclusief in
ekbladen
Met de Fiat Panda is
't lachen geblazen Dat begint al
als je hem afhaalt en de rekening
betaalt n.500-* gulden
Een gillertje van een prijs
voor zo'n komplete auto.
Vanaf't allereerste moment
dat je't kontaktsleuteltje omdraait
blijft 't dolle pret
Om z'n zuinigheid bijvoor
beeld 1 op 19,6 bij 90 km/u.
laadruimte van ruim 1088 liter.
Of om z'n snaakse
mogelijkheden van reiswieg tot
tweepersoonsbed
Of om z'n moeiteloze inpar-
keerbaarheid
Of.ach zo kunnen we door
gaan over de Fiat Panda
Ons voorstel: Kom gauw 'ns
lachen en maak een proefrit
Rij-impressie
Veerseweg 104 - Middelburg - Tel. 01180-29955
MEYERS
PONGERS^
DE NIEUWE HAT PANDA 34 VANAF 11.500,-
FUT. UNIEK IN PRUS EN PRESWI. BOB O
jT
LACHEN OM TH ZUINIGHEID: 1 OP 19,6.
Vlissingen, Industrieweg 19, tel. 01184-17736.
van 19 april t/m 1 mei 1982 iedere dag
geopend van 9.00 tot 18.00 uur op de
koopavond tot 21.00 uur zaterdags tot 17.00
uur.
Graag nodigen wij U uit op onze
voorjaarsshow om kennis te maken met alle
Peugeot en Talbot modellen. De primeurs op
onze show zijn:
Direktie en medewerkers
AUTOMOBIELBEDRIJF
En omdat het voorjaar is bezorgen wij
bij iedere koper van een nieuwe
Peugeot of Talbot tijdens de show, een
half jaar lang elke week een bos
bloemen thuis. Wij zetten U graag in de
bloemen.
Vlissingen b.v.
Pres. Rooseveltlaan 745 Vlissingen.
Tel. 01184-12008/19810
TOT ZIENS OP ONZE VOORJAARSSHOW!
De Citroen Visa is'in 1978 op
de markt gekomen. Het was
het tweede nieuwe model na
dat in 19-74 Citroen door Peu
geot was overgenomen. Het
eerste model uit deze combi
natie is de Citroen LN(A). ge
baseerd op de Peugeot 104
Coupe
De Visa is eveneens 'op de
Peugeot 104 gebaseerd, met
name het onderstel heeft veel
met de 104 gemeen en de Visa
Super heeft zelfs dezelfde mo
tor en versnellingsbak als de
104 GR Toch is de Visa heel
duidelijk een Citroen, vandaar
dat hij bij het publiek heel wat
beter aangeslagen is dan de
LN
in hel begin viel dat overigens
nog wel een beetje tegen,
maar nu er vanaf 1981 een ge
wijzigde Visa. de Visa II, op de
markt is, gaat het crescendo
met de Visa Die aanpassing
kwam trouwens naar Citroen
begrippen snel, immers Ci
troen wijzigt haar modellen met
veel de 2 CV gaat al ruim 30
jaar mee de Dyane en Mehari
al bijna 15 jaar en de GS al 12
jaar De CX tenslotte werd in
1974 geïntroduceerd als opvol
ger van de DS en in 1976 dan
de L.N en zoals gezegd 1978
de Visa De nieuwe Visa van
1981/82 heeft vooral wijzigin
gen aan het uiterlijk onder
gaan. men kan stellen: de wa
gen is wat volwassener gewor
den ziet er wat robuuster en
vlotter uit Dit ai les noofdzaKe-
lijk veroorzaakt door ee nieuwe
voor- en achterzijde en meer
accentgevende beschermstrip-
pen Motorisch is er ook het
een en ander gewijzigd Er zijn
twee motorenversies De Visa
Special en Club hebben een 2
cilinder 652 cc motor, de Su
per E en X hebben een 4 cilin
der 1124/1219 cc motor. De
„kleine" motor heeft alleen wat
modificaties ondergaan, de
„wat zwaardere" motor heeft
ingrijpender wijzigingen onder
gaan: de E-versie is een zuini
ge versie geworden door ge
wijzigde cilinderkop, overbren
gingsverhoudingen, compres-
sieverhoging. vermogensver
mindering de X-versie is een
pittiger versie geworden door
een vergrote cilinderinhoud,
groter vermogen. Bij de intro
ductie van de Visa in 1978
hebben wij de superversie ge
reden, nu bij de nieuwe Visa II
reden wij voor u de lichte ver
sie. de Club. Het verschil tus
sen de Special en de Club zit
hem zuiver in de uitvoering,
technisch zijn de wagens ge-
iijk De Special is de eenvoudi
ge uitvoering, de Club de luxe-
re, dit o.a. door wat meer strip-
werk. luxe wieldoppen, fraaiere
aankleding, een hoedenplank,
een uurwerkje, betere stoelen
met hoofdsteunen en twee
achteruitrijlampen, twee mis-
tachterlichten, enz.
Na deze dit keer wat lang uit
gevallen inleiding dan een rij-
impressie van de nieuwe Visa.
Vooropgesteld wordt dat de
Visa 's nagenoeg alle eenzelfde
rijgedrag hebben, nagenoeg
alle dezelfde ruimte en comfort
bieden en dus alleen verschil
len in motorversie wat natuur
lijk in prestaties, geluid en ver
bruik tot uiting komt) en in uit
voering.
PRESTATIES
Voor de prestaties in de Club
(en ook de Special) zorgt een 2
cilinder 652 cc boxermotor met
een vermogen van 36 pk en
een koppel van 48 Nm bij 3500
toeren. De Super heeft resp.
een 1124 cc, 50 pk 4 cilinder
motor voor de E en een 1219
cc. 64 pk motor voor de X De
topsnelheid van de Club be
draagt 124 km/u. de accelera-
i.'uae
tie van 0-100 km/u verloopt in
26 sec. Het verbruik bij 90
km/u is: 1:16.5, bij 120 km/u
(nagenoeg rondom de top)
1:12.5, bij stadsverkeer geeft
het ECE op 1:13, zodat gesteld
mag worden dat bij een norma
le rijstijl, waarbij niet steeds
topsnelheid wordt gereden
1:14 makkelijk haalbaar is.
WEGLIGGING
De Visa heeft voorwielaandrij
ving. de besturing gaat via het
tandheugelprincipe, met een
stuurwielomwenteling van ZVt
en een draaicirkel van 10 me
ter De besturing is direct en
nauwkeurig, de bediening is
licht, de voorwielaandrijving
wordt wel in de besturing ge
voeld. Het zelfcentrerend effect
bij eht uitkomen van bochten is
vrij fors, een onderstuurkarak
ter is waarneembaar. De
koersvastheid op de rechte
weg is goed, het gedrag in
bochten eveneens. De carros
serie helt bij bochtenwerk wat
over en het zelfcentrerend ef
fect is al genoemd.
COMFORT
De Visa is alles in ogenschouw
genomen behoorlijk comforta
bel. De vering is zeer soepel,
de schokdemperwerking goed.
De stoelen en bank zitten pri
ma, zij geven goede steun, dit
alles Citroen eigen. Geruisloos
is de Visa 2 cilinder met. de
motor laat zich goed horen,
ook windgeruuis is waarneem
baar en de banden slaan nogal
op wegdekrichels enz. De de
cibelmeter schommelt rond de
80. Zoals bijna met alle Ci-
troens moet men ook aan de
Visa even wennen.
Dit geldt eerstens voor de af
metingen, de wagen markeert
zich slecht, voor- en achterzij
de zijn van binnenuit nauwe
lijks te zien. Ten tweede dan
het interieur, alles wat nodig is,
is aanwezig en zelfs bij de Club
nog wel wat extra's, maar Ci
troen eigen is het afwijkend ge
situeerd en ondergebracht in
satellieten, specifieke knopjes,
handeltjes, enz. Dat is echt al
lemaal even wennen, wanneer
dat echter onder de knie is, zit
je voor weinig geld toch gebei
teld
CITROEN VISA 11
■Er zijn nu vier nieuwe Visa's: een snelle, een super
snelle. een zuinige en een superzuinige. (Visa II super
E 5.1 liter/100 km - 1:19,6 - bij 90 km/h constant).
Er is altijd zo'n Visa met vijfde deur, die ook beant
woordt aan uw wensen en budget. V.a. 12.275,-
excl. 365,- afleveringskosten en 325,- ML-tectyl-
behandeling. Een proefrit van een hele dag vertelt u meer.
12.275
Klassiek en degelijk, maar mei
moderne vormgeving: FONGERS.
U kunt kiezen uil de Favoriet Tour,
Ascot, Bato, Flying Dutchman of
de Cambridge. AUen in diverse
kleuren en meerdere framehoog
ten en wielmaten. Ieder model
weer met eigen specifieke
eigenschappen. Als hetsenvakman
zetten wij u graag goed in het
zadel.
Kanaalstr. 62,
Oost Souburg. Tel. 61253
Troelstraweg 364
Vlissingen. Tel. 64087
MET DE FIATPANDA
LACH IE IEDEREEN UIT.
"incL BTW. excl afleveringskosteu
PEUGEOT
dgkwel