Trimwielerkalender Midden-Zeeland Werk voor vrijwilligers I Mevrouw Van (waarden I uit Heinkenszand 1 toont klederdracht in t.v.-programma Gebr. de Jonge Bouwmaterialen s-Heerenhoek folders laten verspreiden NU 4995.- Krant de Zeeuwse Turk kan in leemte voorzien KEBRA MEUBEL B.V. TORSKAST Koffieveilingen Bikini-express op Walcheren Puntenklassement voor veertien koersen Nieuwsbrief voor woonwagenbewoners over politiek Martin Stroosnijder neemt deel aan Gijling-race GRENEN SCHROTEN 2de HANDS EIKEN TUINBIELS ISOVER HOBBYSOLROL VELUX DAKVENSTER INCL. GOOTSTUK TEMPEX GIPSPLATEN 10 mm VUREHOUTPRODUKTEN DUROXBLOKKEN HARDBOARDPLATEN SPAANPLAAT PERSING 650 207 Wilt u of een gedeelte daarvan? Inlichtingen: Torenstraat 5 - Vlissingen -Telefoon: 01184-19910 HEINKENSZAND - De Zeeuwse kleder- dracht krijgt op maandag 19 april aandacht op t.v. In het populair-wetenschappelijke KRO-programma „Daar vraag je me wat" zal de 84-jarige mevrouw Van Iwaarden-Lokerse uit Heinkenszand haar origineel protestants kostuum tonen aan het kijkerspubliek. Het programma wordt uitgezonden via Nederland 1 en duurt van 19.00 tot 19.40 uur. De opnamen voor dit programma zijn op 30 maart al gemaakt. De medewerking van me- vrouw Van Iwaarden komt voort uit een door de kijker gestelde vraag over bloedkoralen. Ter illustratie van het antwoord op die vraag laat mevrouw Van Iwaarden zien hoe de ko- ralen, (onderdeel van haar kostuum) eruit zien. GOES 1.05 12.80 375, 2.62 p.m' jj 10.30Pstuk 12.36 p.stuk 1 .60 p.stuk 1 .90 p.stuk f 2.66 p.stuk SUMtLUtöUUt VAN WUtNSUAU 14 AKMIL l»öz Trein bracht verval M'burg niet tot staan MIDDELBURG - Na de geschiedenis van het Vlis- singse en Amemuidse station is nu de beurt aan dat van Middelburg. Marinus Vermooten uit Den Hel der, bezig de historie van elk Nederlands station in een boek te verwerken, stelt er prijs op als lezers fouten of aanvullingen aan hem door willen geven. De definitieve versie in het boek kan er alleen maar beter door worden, is zijn redenering. Het adres van Vermooten is: Molenstraat 5,1781 NJ Den Helder, tel. 02230-16969. Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad voordat de thans ruim 38.000 inwoners tellende stad Middelburg de begeerde treinverbinding kreeg. De Middelburgse aannemer Dirk Dronkers nam hiertoe het initiatief. In 1845 schreef hij een boekje. „Enige beschouwingen over de doelmatige tot het daar- stellen van een spoorweg, uit de hoofdstad van Zeeland door de provinciën Noord Brabant en Limburg". In 1846 vroeg hij hiervoor een concessie aan en ook voor een zijlijn van Middelburg naar Vlissingen. De bedoe ling was tot een particuliere onderneming te komen met steun van het Rijk en er zou ook Engels kapitaal in gesto ken worden. Van deze plan nen is niets terechtgekomen. Dronkers wilde breed spoor, maar dat was praktisch niet uitvoerbaar, want dat aloot niet aan op het Duitse spoor wegnet. Bovendien stond de Staat er financieel ook niet best voor. Een bedrag van 44 miljoen gulden kon die dan ook niet voorschieten. In 1849 werd de concessie ingetrokken, doch Dronkers liet de moed niet zakken en probeerde het enkele jaren later opnieuw, maar ook nu weer zonder resultaat. Er is in die tijd ook nog een ander spoorwegplan geopperd. Om de indamming van het Kree krak te voorkomen, werd er gesproken over een spoorlijn van Brabant tot Stavenisse (Tholen) vanwaar men dan met een pont naar Yerseke of Wemeldinge en vervol gens per trein naar Goes en Middelburg kon reizen. Het jaar 1860 bracht het verlos sende woord. De toenmalig minister van Financiën van Hall kwam met een Rijks- spoorwet, waarvoor hij hon derd miljoen beschikbaar stelde. Vermoedelijk heeft de toenmalig minister van Binnenlandse zaken, baron van Heemstra, een rol ge speeld in de tracébepaling. Hij had als commissaris des konings in Zeeland sterke banden met die provincie. Er was echter nog een pro bleem met onze zuiderburen op te lossen. In het vredes verdrag tussen Nederland en België hadden we de Belgen een open en vrije toegang tot de Schelde en de Rijn gega randeerd. Deze laatste ver binding werd toen gevormd door Kreekrak, Sloe en Oos- terschelde. Ook dat pro bleem was op te lossen want bij de afdamming van het Kreekrak zorgden we in 1866 voor het kanaal door Zuid- Beveland. Eind 1867 kwam de spoorwegdam gereed en in 1868 kon het railtraject Bergen op Zoom-Goes voor het publiek worden geopend. Om Walcheren per spoor te bereiken moest het Sloe worden afgedamd, een kar wei dat in 1871 gereedkwam. Op 29 februari 1872 deed de eerste reizigerstrein Middel burg aan en de stad vierde uitbundig feest. De eerste dienstregeling was van bescheiden omvang, er reden vier treinen per dag in beide richtingen. De trein nam twee keer zoveel tijd in beslag dan thans maar e.e.a. verliep vergeleken met an dere vormen van openbaar vervoer natuurlijk erg vlot. Op 1 november 1872 was ook Vlissingen per trein bereik baar. Ten tijde van de spoorwe gaanleg heerste er grote ar moede, ook op het platte land, dat door de landbouw crisis van 1878-1895 nog toe nam. Toen in Middelburg een nieuwe haven werd ge graven werd er een gedenk penning geslagen met de woorden: „Onder zijne scha duw herleeft mijne wel vaart". Maar het ideaal kwam niet overeen met de werkelijkheid, de oude bloei kwam niet terug. De Zeeuw se hoofdstad vertoonde het beeld van een vervallen grootheid. In 1870 ging de Middelburgse wisselbank te niet en na 1858 werden er geen koffieveilingen van de Nederlandse Handelsmaat schappij meer gehouden. Pas veel later zou de stad zich economisch weer gaan her stellen. Het in 1872 geopende Mid delburgse station bevindt zich op een punt dat (oor spronkelijk) nog juist binnen de wallen lag. Een en ander is thans nog te reconstrueren aan de hand van het feit dat ten zuiden van het station zich nog een oud bolwerk bevindt. Tot aan de Tweede Wereldoorlog heeft daarop een molen gestaan. De plaats van het station hield nauw verband met de plaats van het Kanaal door Walcheren; een vaarweg die nodig was omdat door de aanleg van de Zeeuwse spoorlijn het Sloe (verbinding tussen Wester- schelde en Veerse gat) was afgedamd. Het stationsgebouw is uiterlijk vrijwel hetzelfde gebleven n.l. een middenge deelte met verdieping en twee even lange zijvleugels. Het behoort thans tot het be schermde stadsgezicht. In het middengedeelte bevin den zich de hal met stations kantoor, kiosk en een bu reautje voor de groepchef. In de rechterzij vleugel bevin den zich het bagagedepot, een riante rijwielstalling en in de linkervleugel is o.a. een restauratiewachtkamer ge vestigd. In vergelijking met andere stations aan de Zeeuwse lijn is het Middelburgse station kolossaal te noemen, onge twijfeld komt dit door de status van de hoofdstad. Van binnen is het meerdere ke ren opgeknapt. De laatste modernisering vond plaats bij de elektrificatie in 1957. Gelijktijdig met de bouw van het station kwam de ij zeren voetbrug over het ran geerterrein in gebruik, wel ke uitkwam op de Segeer- weg, waardoor een lange omweg via een der overwe gen voetgangers bespaard bleef. Dit object heeft een monumentale status gekre gen, waardoor het ondanks het verschijnen van de tun nel, niet is gesloopt. Vanaf het rangeerterrein lopen o.a. twee raccorde- mentsporen (een naar de graansilo en een langs de Kleverskerkseweg met af takkingen naar aldaar gele gen bedrijven). Omstreeks 1970 is er een derde raccor- dementsspoor bijgekomen naar het industrieterrein Amestein. In 1957 brak de „ontsto- ming" aan en kwam het Zeeuwse baanvak onder de draad. De elektrificatie be tekende, zoals meestal ge bruikelijk, tevens een mo dernisering van de beveili ging. Voorts werd de spoor lijn, waarvan na de 2e W.O. slechts een spoor was her steld, weer dubbelsporig ge maakt. Dit betekende tevens een nieuw 2e perron met schuilgelegenheid, gelegen buiten het hoofdspoor (het oude lag tussen de hoofdspo ren in) met een „overpad"' dat voorzien was van hand bediende afsluitbomen. Dit overpad kwam te vervallen toen tegen het einde van de 70-er jaren een tunnel werd aangelegd waardoor boven dien de andere kant van de spoorlijn kon worden be reikt. Aan deze kant was in middels de bebouwing sterk toegenomen. De beveiliging, die tevoren mechanisch was (met arm- seinen) werd vervangen door een relaisbeveiliging van het type AR met licht seinen. Bij deze beveiliging wordt elk sein en elke wissel door een afzonderlijke knop bediend in tegenstelling tot bij het NX-systeem, waar d.m.v. een begin- en eind- knop alle wissels en seinen voor een bepaalde rijweg worden ingesteld. De be- dienpost werd geplaatst in het oude seinhuis waardoor de seinbediening vanuit het station kwam te vervallen. Veel personeelsbesparing heeft deze modernisering niet met zich meegebracht. Wel was dat o.a. het geval door het teruglopen van het goederenvervoer en het niet meer vervoeren van inge schreven bagage met reizi gerstreinen. Het verzorgingsgebied van station Middelburg om vat het gehele centrum noorden en westen van het eiland Walcheren (met uit zondering van Vlissingen Arnemuiden en een gedeelte van Oost- en West-Souburg. Naast het lange afstands verkeer richting Brabant en Holland (dat zich vooral in de weekends manifesteert in de vorm van studerende jon geren) is er veel regionaal verkeer met Zuid-Beveland met name Goes. In de zomer is er bovendien veel toeris tisch verkeer van vakantie gangers naar en van Wal cheren. In juli en augustus rijdt er sinds 1964 op zater dag een rechtstreekse trein van en naar Keulen en het Ruhrgebied (de z.g. Bikini express). Middelburg kende twee tramverbindingen n.l. het baanvak Vlissingen-Middel- burg, geëxploiteerd door een Belgische Maatschappij. De ze kwam rond 1920 in han den van de Provincie Zee land (P.Z.E.M.). De tram baan liep door Middelburg vanaf de Nieuwe Vlissingse weg via de Vlissingse Singel, de Zandstraat en de Lange- viele naar de Markt. Bij de bevrijding van Walcheren zijn de remises en het mate riaal in Vlissingen zo zwaar beschadigd, dat de PZEM van verdere exploitatie af zag. De N.V. Stoomtram Walcheren had een dienst vanaf de Blauwedijk (tegen over het station Middelburg) en liep naar Koudekerke, Biggekerke, Zoutelande, Westkapel le, Aagtekerke naar Domburg. Van Koude kerke liep een lijn naar Vlis singen. In 1938 schakelde de maatschappij over op auto bussen. De trambaan werd in de daarop volgende jaren opgebroken en de grond werd door de aangelanden teruggekocht. Bronvermelding: Ge meentearchief Middelburg, L. van Wallenburg, M'burg, B.P. Wéber, Leidschendam, C.L. Koster, Vlissingen, Jhr. Mr. D.H. van Doom, Veere. MIDDELBURG De kinderen van Turkse emigranten hebben samen met het VJV (Vormingscentrum Jong Vol wassenen) in Middelburg een krant gemaakt. Het is een tweetalige krant die de naam de Zeeuwse Turk heeft meege kregen. Deze eerste krant is nog gratis en wie belangstelling heeft, kan de Zeeuwse Turk afhalen bij het VJV aan de La tijnse Schoolstraat 12 in Middelburg. De volgende krant zal twee kwartjes kosten. De be doeling is met deze krant de Nederlandse en Turkse cul tuur en samenleving dichter bij elkaar te brengen. De makers hopen ook dat het een bijdrage zal zijn tot een beter begrip voor ieders si tuatie in Nederland. De krant, bedoeld voor het hele gezin, zou best wel eens een schot in de roos kunnen zijn, want het is gebleken dat Turkse mensen die al lang in Nederland wonen en de Ne derlandse taal niet machtig kunnen worden, volledig buiten de berichtgeving in kranten en via radio en t.v. staan. Als er voldoende belang stelling is, dan gaat de twee de generatie Turkse mensen dan ook door met het uit brengen van de Zeeuwse Turk. GOES - Ook dit jaar wordt er in Midden-Zeeland weer een flink aantal trim- wielerwedstrijden verreden, al of niet onder KNWU- vlag. Een veertiental koer sen telt mee voor een pun tenklassement waarvan Gijs van Dalen de promotor is. Men rijdt dit seizoen in drie categorieën. De A-groep bestaat uit renners onder de 35 jaar, B-groep (boven 35 jaar), C-groep (beginners) en dames. De C-renners, die 20 pun ten hebben gescoord voor het klassement, worden ver plicht om over te stappen naar een hogere categorie. Inmiddels is de eerste wedstrijd in Souburg op 10 april gehouden. Men reed daar onder auspiciën van de KNWU en ook in de tweede wedstrijd die zaterdag 17 april in Lewedorp wordt ge houden rijdt men op een KNWU-dagkaart. De trimkalender ziet er verder als volgt uit: 24 april: Kamperland (Zeeuws kam pioenschap A, B en dames); 30 april: Kattendijke (A, B, C en dames); 8 mei: Kapelle (A, B en C); 21 mei: Goes (af- wachtingswedstrijden Ron de van Midden-Zeeland KNWU); 21 mei: Arnemui den (A, B en dames); 22 mei: Nisse (A en B); 29 mei: Wol- phaartsdijk (A, B en dames); 4 juni: Kamperland (A, B. C en dames); 6 juni: Ovezande (A, B, dames en plaatselijke renners); 11 juni: Heinkens- zand fA B en C): 26 iuni: Zierikzee (A, B, C en dames); 2 juli: Koudekerke (KNWU- wedstrijd); 10 juli: Colijns- plaat (A, B en dames); 24 ju li: Wolphaartsdijk (A, B en dames); 20 augustus: Yerse ke (A en B); 21 augustus: Kruiningen (A en B); 22 augustus: Kwadendamme (A, B en dames); 28 augus tus: Souburg (KNWU-wed strijd); 25 september: Bath (vrije koers alle catego rieën); 2 oktober: Kamper land (A, B, C en dames). GOES - Bij de Stichting Woonwagenwerk Midden- en Noord-Zeeland is een nieuwsbrief uitgekomen met als hoofdthema Politiek en Woonwagenbewoners. Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen Werk voor vrijwilligers wordt een maandelijkse ru briek van de Middelburgse Werkgroep Vrijwilligers werk. Het is een soort mcaturebank voor haanlozen die vrijwilligerswerk willen doen. MIDDELBURG - De Mid delburgse Werkgroep Vrij willigers zoekt op korte ter mijn vrijwilligers voor ver schillende projecten. Het gaat om mensen die mee willen werken aan een kin derkamp van Humanitas voor kinderen van zes tot twaalf jaar uit éénouderge zinnen. Het kamp wordt ge houden van 26 tot 30 juli in het Veerse Gat Er worden mensen gezocht voor de opvang van kinde ren voor, na en tijdens de voorstellingen in poppen theater Parcival. Het derde project is het onderhoud en toezicht in de speeltuin 't Zand. Ook kunnen mensen ge plaatst worden bij de werk groep belangenbehartiging van het project Mensen zon der Baan. Dit houdt in het meedenken en helpen met problemen waar werklozen mee te maken hebben. Wie geïnteresseerd is in dit vrijwilligerswerk kan contact opnemen met de werkgroep Vrijwilligers werk, Latijnse Schoolstraat 10 in Middelburg. Het tele foonnummer is 01180-35790. Men kan er terecht op de donderdag- en vrijdagoch tend van tien tot twaalf uur. Ook gesubsidiëerde instel lingen, waar eventueel vrij willigers kunnen worden ge plaatst, kunnen contact met de werkgroep opnemen. zijn aan een aantal vrouwen op verschillende woonwa gencentra vragen gesteld over hoe zij denken over po litiek en verkiezingen. Ook aan een aantal vrouwen die politiek actief zijn, zijn een aantal vragen gesteld. De nieuwsbrief is aan te vragen bij de Stichting, Klein Frankrijk 7 in Goes. KRUININGEN - De on langs 20 jaar geworden Zeeuwse amateur-wielren ner Martin Stroosnijder uit Kruiningen is door weg- coach Piet Liebregts gekozen in de ploeg die van 19 tot en met 24 april gaat deelnemen aan de buitenlandse etappe wedstrijd de Gijling-race. Speciale aanbieding van 8625.- Zuidvlietstraat 120 tel. 01100-12934 p.m' 15 x 25 x 260 p.stuk 60 mm 500 X 60. p.rol no. 9 55 X 70 p.stuk 100 x 50 2 cm dik 1 2 5 p.stuk 100 x 50 4 cm dik 2.5O p.stuk 260 x 60...f 9.05 p.stuk 0.76pm 1 .83 p.m' 22 x 50 mm 50 x 50 mm 50 X 75 mm 300 X 60 360 X 60 5 cm. 7 cm. 10cma 244 x 122 cm éf 11 p.stuk 250 X 125 cm 10 mm dik 16.70 p.stuk 250 X 125 cm 18 mm dik jj 2 4 .16 p.stuk Geldig t/m 21 april 1982 Inclusief B.T.W. Ook zaterdags geopend van 9.00 tot 12 00 uur Showrooms aan de weg van 's-Heerenhoek naar Heinkenszand. Keukens, bouwmaterialen. open haarden, wand- en vloerte gels. deuren, hout en hout- produkten. Gebr. De Jonge B.V. Helnkenszand.eweg 22 Telefoon 01105-1710 's-Heerenhoek

Krantenbank Zeeland

Scheldebode | 1982 | | pagina 7