Trimwielerkalender Midden-Zeeland
Werk voor
vrijwilligers
I Mevrouw Van (waarden
I uit Heinkenszand
1 toont klederdracht
in t.v.-programma
Gebr. de Jonge
Bouwmaterialen s-Heerenhoek
folders laten verspreiden
NU 4995.-
Krant de Zeeuwse Turk
kan in leemte voorzien
KEBRA MEUBEL B.V.
TORSKAST
Koffieveilingen
Bikini-express
op Walcheren
Puntenklassement voor veertien koersen
Nieuwsbrief voor
woonwagenbewoners over politiek
Martin Stroosnijder
neemt deel aan
Gijling-race
GRENEN SCHROTEN
2de HANDS EIKEN TUINBIELS
ISOVER HOBBYSOLROL
VELUX DAKVENSTER
INCL. GOOTSTUK
TEMPEX
GIPSPLATEN 10 mm
VUREHOUTPRODUKTEN
DUROXBLOKKEN
HARDBOARDPLATEN
SPAANPLAAT PERSING
650
207
Wilt u
of een gedeelte daarvan?
Inlichtingen: Torenstraat 5 - Vlissingen
-Telefoon: 01184-19910
HEINKENSZAND - De Zeeuwse kleder-
dracht krijgt op maandag 19 april aandacht
op t.v. In het populair-wetenschappelijke
KRO-programma „Daar vraag je me wat" zal
de 84-jarige mevrouw Van Iwaarden-Lokerse
uit Heinkenszand haar origineel protestants
kostuum tonen aan het kijkerspubliek. Het
programma wordt uitgezonden via Nederland
1 en duurt van 19.00 tot 19.40 uur.
De opnamen voor dit programma zijn op 30
maart al gemaakt. De medewerking van me-
vrouw Van Iwaarden komt voort uit een door
de kijker gestelde vraag over bloedkoralen.
Ter illustratie van het antwoord op die vraag
laat mevrouw Van Iwaarden zien hoe de ko-
ralen, (onderdeel van haar kostuum) eruit
zien.
GOES
1.05
12.80
375,
2.62 p.m'
jj 10.30Pstuk
12.36 p.stuk
1 .60 p.stuk
1 .90 p.stuk
f 2.66 p.stuk
SUMtLUtöUUt VAN WUtNSUAU 14 AKMIL l»öz
Trein bracht verval
M'burg niet tot staan
MIDDELBURG - Na de geschiedenis van het Vlis-
singse en Amemuidse station is nu de beurt aan dat
van Middelburg. Marinus Vermooten uit Den Hel
der, bezig de historie van elk Nederlands station in
een boek te verwerken, stelt er prijs op als lezers
fouten of aanvullingen aan hem door willen geven.
De definitieve versie in het boek kan er alleen maar
beter door worden, is zijn redenering. Het adres van
Vermooten is: Molenstraat 5,1781 NJ Den Helder, tel.
02230-16969.
Het heeft heel wat voeten
in de aarde gehad voordat de
thans ruim 38.000 inwoners
tellende stad Middelburg de
begeerde treinverbinding
kreeg. De Middelburgse
aannemer Dirk Dronkers
nam hiertoe het initiatief. In
1845 schreef hij een boekje.
„Enige beschouwingen over
de doelmatige tot het daar-
stellen van een spoorweg, uit
de hoofdstad van Zeeland
door de provinciën Noord
Brabant en Limburg". In
1846 vroeg hij hiervoor een
concessie aan en ook voor
een zijlijn van Middelburg
naar Vlissingen. De bedoe
ling was tot een particuliere
onderneming te komen met
steun van het Rijk en er zou
ook Engels kapitaal in gesto
ken worden. Van deze plan
nen is niets terechtgekomen.
Dronkers wilde breed spoor,
maar dat was praktisch niet
uitvoerbaar, want dat aloot
niet aan op het Duitse spoor
wegnet. Bovendien stond de
Staat er financieel ook niet
best voor. Een bedrag van 44
miljoen gulden kon die dan
ook niet voorschieten.
In 1849 werd de concessie
ingetrokken, doch Dronkers
liet de moed niet zakken en
probeerde het enkele jaren
later opnieuw, maar ook nu
weer zonder resultaat. Er is
in die tijd ook nog een ander
spoorwegplan geopperd. Om
de indamming van het Kree
krak te voorkomen, werd er
gesproken over een spoorlijn
van Brabant tot Stavenisse
(Tholen) vanwaar men dan
met een pont naar Yerseke
of Wemeldinge en vervol
gens per trein naar Goes en
Middelburg kon reizen. Het
jaar 1860 bracht het verlos
sende woord. De toenmalig
minister van Financiën van
Hall kwam met een Rijks-
spoorwet, waarvoor hij hon
derd miljoen beschikbaar
stelde. Vermoedelijk heeft
de toenmalig minister van
Binnenlandse zaken, baron
van Heemstra, een rol ge
speeld in de tracébepaling.
Hij had als commissaris des
konings in Zeeland sterke
banden met die provincie.
Er was echter nog een pro
bleem met onze zuiderburen
op te lossen. In het vredes
verdrag tussen Nederland en
België hadden we de Belgen
een open en vrije toegang tot
de Schelde en de Rijn gega
randeerd. Deze laatste ver
binding werd toen gevormd
door Kreekrak, Sloe en Oos-
terschelde. Ook dat pro
bleem was op te lossen want
bij de afdamming van het
Kreekrak zorgden we in 1866
voor het kanaal door Zuid-
Beveland. Eind 1867 kwam
de spoorwegdam gereed en
in 1868 kon het railtraject
Bergen op Zoom-Goes voor
het publiek worden geopend.
Om Walcheren per spoor te
bereiken moest het Sloe
worden afgedamd, een kar
wei dat in 1871 gereedkwam.
Op 29 februari 1872 deed de
eerste reizigerstrein Middel
burg aan en de stad vierde
uitbundig feest.
De eerste dienstregeling
was van bescheiden omvang,
er reden vier treinen per dag
in beide richtingen. De trein
nam twee keer zoveel tijd in
beslag dan thans maar e.e.a.
verliep vergeleken met an
dere vormen van openbaar
vervoer natuurlijk erg vlot.
Op 1 november 1872 was ook
Vlissingen per trein bereik
baar.
Ten tijde van de spoorwe
gaanleg heerste er grote ar
moede, ook op het platte
land, dat door de landbouw
crisis van 1878-1895 nog toe
nam. Toen in Middelburg
een nieuwe haven werd ge
graven werd er een gedenk
penning geslagen met de
woorden: „Onder zijne scha
duw herleeft mijne wel
vaart". Maar het ideaal
kwam niet overeen met de
werkelijkheid, de oude bloei
kwam niet terug. De Zeeuw
se hoofdstad vertoonde het
beeld van een vervallen
grootheid. In 1870 ging de
Middelburgse wisselbank te
niet en na 1858 werden er
geen koffieveilingen van de
Nederlandse Handelsmaat
schappij meer gehouden. Pas
veel later zou de stad zich
economisch weer gaan her
stellen.
Het in 1872 geopende Mid
delburgse station bevindt
zich op een punt dat (oor
spronkelijk) nog juist binnen
de wallen lag. Een en ander
is thans nog te reconstrueren
aan de hand van het feit dat
ten zuiden van het station
zich nog een oud bolwerk
bevindt. Tot aan de Tweede
Wereldoorlog heeft daarop
een molen gestaan. De plaats
van het station hield nauw
verband met de plaats van
het Kanaal door Walcheren;
een vaarweg die nodig was
omdat door de aanleg van de
Zeeuwse spoorlijn het Sloe
(verbinding tussen Wester-
schelde en Veerse gat) was
afgedamd.
Het stationsgebouw is
uiterlijk vrijwel hetzelfde
gebleven n.l. een middenge
deelte met verdieping en
twee even lange zijvleugels.
Het behoort thans tot het be
schermde stadsgezicht. In
het middengedeelte bevin
den zich de hal met stations
kantoor, kiosk en een bu
reautje voor de groepchef. In
de rechterzij vleugel bevin
den zich het bagagedepot,
een riante rijwielstalling en
in de linkervleugel is o.a. een
restauratiewachtkamer ge
vestigd.
In vergelijking met andere
stations aan de Zeeuwse lijn
is het Middelburgse station
kolossaal te noemen, onge
twijfeld komt dit door de
status van de hoofdstad. Van
binnen is het meerdere ke
ren opgeknapt. De laatste
modernisering vond plaats
bij de elektrificatie in 1957.
Gelijktijdig met de bouw
van het station kwam de ij
zeren voetbrug over het ran
geerterrein in gebruik, wel
ke uitkwam op de Segeer-
weg, waardoor een lange
omweg via een der overwe
gen voetgangers bespaard
bleef. Dit object heeft een
monumentale status gekre
gen, waardoor het ondanks
het verschijnen van de tun
nel, niet is gesloopt.
Vanaf het rangeerterrein
lopen o.a. twee raccorde-
mentsporen (een naar de
graansilo en een langs de
Kleverskerkseweg met af
takkingen naar aldaar gele
gen bedrijven). Omstreeks
1970 is er een derde raccor-
dementsspoor bijgekomen
naar het industrieterrein
Amestein.
In 1957 brak de „ontsto-
ming" aan en kwam het
Zeeuwse baanvak onder de
draad. De elektrificatie be
tekende, zoals meestal ge
bruikelijk, tevens een mo
dernisering van de beveili
ging. Voorts werd de spoor
lijn, waarvan na de 2e W.O.
slechts een spoor was her
steld, weer dubbelsporig ge
maakt. Dit betekende tevens
een nieuw 2e perron met
schuilgelegenheid, gelegen
buiten het hoofdspoor (het
oude lag tussen de hoofdspo
ren in) met een „overpad"'
dat voorzien was van hand
bediende afsluitbomen. Dit
overpad kwam te vervallen
toen tegen het einde van de
70-er jaren een tunnel werd
aangelegd waardoor boven
dien de andere kant van de
spoorlijn kon worden be
reikt. Aan deze kant was in
middels de bebouwing sterk
toegenomen.
De beveiliging, die tevoren
mechanisch was (met arm-
seinen) werd vervangen
door een relaisbeveiliging
van het type AR met licht
seinen. Bij deze beveiliging
wordt elk sein en elke wissel
door een afzonderlijke knop
bediend in tegenstelling tot
bij het NX-systeem, waar
d.m.v. een begin- en eind-
knop alle wissels en seinen
voor een bepaalde rijweg
worden ingesteld. De be-
dienpost werd geplaatst in
het oude seinhuis waardoor
de seinbediening vanuit het
station kwam te vervallen.
Veel personeelsbesparing
heeft deze modernisering
niet met zich meegebracht.
Wel was dat o.a. het geval
door het teruglopen van het
goederenvervoer en het niet
meer vervoeren van inge
schreven bagage met reizi
gerstreinen.
Het verzorgingsgebied
van station Middelburg om
vat het gehele centrum
noorden en westen van het
eiland Walcheren (met uit
zondering van Vlissingen
Arnemuiden en een gedeelte
van Oost- en West-Souburg.
Naast het lange afstands
verkeer richting Brabant en
Holland (dat zich vooral in
de weekends manifesteert in
de vorm van studerende jon
geren) is er veel regionaal
verkeer met Zuid-Beveland
met name Goes. In de zomer
is er bovendien veel toeris
tisch verkeer van vakantie
gangers naar en van Wal
cheren. In juli en augustus
rijdt er sinds 1964 op zater
dag een rechtstreekse trein
van en naar Keulen en het
Ruhrgebied (de z.g. Bikini
express).
Middelburg kende twee
tramverbindingen n.l. het
baanvak Vlissingen-Middel-
burg, geëxploiteerd door een
Belgische Maatschappij. De
ze kwam rond 1920 in han
den van de Provincie Zee
land (P.Z.E.M.). De tram
baan liep door Middelburg
vanaf de Nieuwe Vlissingse
weg via de Vlissingse Singel,
de Zandstraat en de Lange-
viele naar de Markt. Bij de
bevrijding van Walcheren
zijn de remises en het mate
riaal in Vlissingen zo zwaar
beschadigd, dat de PZEM
van verdere exploitatie af
zag. De N.V. Stoomtram
Walcheren had een dienst
vanaf de Blauwedijk (tegen
over het station Middelburg)
en liep naar Koudekerke,
Biggekerke, Zoutelande,
Westkapel le, Aagtekerke
naar Domburg. Van Koude
kerke liep een lijn naar Vlis
singen. In 1938 schakelde de
maatschappij over op auto
bussen. De trambaan werd
in de daarop volgende jaren
opgebroken en de grond
werd door de aangelanden
teruggekocht.
Bronvermelding: Ge
meentearchief Middelburg,
L. van Wallenburg, M'burg,
B.P. Wéber, Leidschendam,
C.L. Koster, Vlissingen, Jhr.
Mr. D.H. van Doom, Veere.
MIDDELBURG De kinderen van Turkse emigranten
hebben samen met het VJV (Vormingscentrum Jong Vol
wassenen) in Middelburg een krant gemaakt. Het is een
tweetalige krant die de naam de Zeeuwse Turk heeft meege
kregen. Deze eerste krant is nog gratis en wie belangstelling
heeft, kan de Zeeuwse Turk afhalen bij het VJV aan de La
tijnse Schoolstraat 12 in Middelburg.
De volgende krant zal
twee kwartjes kosten. De be
doeling is met deze krant de
Nederlandse en Turkse cul
tuur en samenleving dichter
bij elkaar te brengen. De
makers hopen ook dat het
een bijdrage zal zijn tot een
beter begrip voor ieders si
tuatie in Nederland. De
krant, bedoeld voor het hele
gezin, zou best wel eens een
schot in de roos kunnen zijn,
want het is gebleken dat
Turkse mensen die al lang in
Nederland wonen en de Ne
derlandse taal niet machtig
kunnen worden, volledig
buiten de berichtgeving in
kranten en via radio en t.v.
staan.
Als er voldoende belang
stelling is, dan gaat de twee
de generatie Turkse mensen
dan ook door met het uit
brengen van de Zeeuwse
Turk.
GOES - Ook dit jaar
wordt er in Midden-Zeeland
weer een flink aantal trim-
wielerwedstrijden verreden,
al of niet onder KNWU-
vlag. Een veertiental koer
sen telt mee voor een pun
tenklassement waarvan Gijs
van Dalen de promotor is.
Men rijdt dit seizoen in
drie categorieën. De A-groep
bestaat uit renners onder de
35 jaar, B-groep (boven 35
jaar), C-groep (beginners) en
dames.
De C-renners, die 20 pun
ten hebben gescoord voor het
klassement, worden ver
plicht om over te stappen
naar een hogere categorie.
Inmiddels is de eerste
wedstrijd in Souburg op 10
april gehouden. Men reed
daar onder auspiciën van de
KNWU en ook in de tweede
wedstrijd die zaterdag 17
april in Lewedorp wordt ge
houden rijdt men op een
KNWU-dagkaart.
De trimkalender ziet er
verder als volgt uit: 24 april:
Kamperland (Zeeuws kam
pioenschap A, B en dames);
30 april: Kattendijke (A, B, C
en dames); 8 mei: Kapelle (A,
B en C); 21 mei: Goes (af-
wachtingswedstrijden Ron
de van Midden-Zeeland
KNWU); 21 mei: Arnemui
den (A, B en dames); 22 mei:
Nisse (A en B); 29 mei: Wol-
phaartsdijk (A, B en dames);
4 juni: Kamperland (A, B. C
en dames); 6 juni: Ovezande
(A, B, dames en plaatselijke
renners); 11 juni: Heinkens-
zand fA B en C): 26 iuni:
Zierikzee (A, B, C en dames);
2 juli: Koudekerke (KNWU-
wedstrijd); 10 juli: Colijns-
plaat (A, B en dames); 24 ju
li: Wolphaartsdijk (A, B en
dames); 20 augustus: Yerse
ke (A en B); 21 augustus:
Kruiningen (A en B); 22
augustus: Kwadendamme
(A, B en dames); 28 augus
tus: Souburg (KNWU-wed
strijd); 25 september: Bath
(vrije koers alle catego
rieën); 2 oktober: Kamper
land (A, B, C en dames).
GOES - Bij de Stichting
Woonwagenwerk Midden-
en Noord-Zeeland is een
nieuwsbrief uitgekomen met
als hoofdthema Politiek en
Woonwagenbewoners.
Naar aanleiding van de
gemeenteraadsverkiezingen
Werk voor vrijwilligers wordt een maandelijkse ru
briek van de Middelburgse Werkgroep Vrijwilligers
werk. Het is een soort mcaturebank voor haanlozen die
vrijwilligerswerk willen doen.
MIDDELBURG - De Mid
delburgse Werkgroep Vrij
willigers zoekt op korte ter
mijn vrijwilligers voor ver
schillende projecten. Het
gaat om mensen die mee
willen werken aan een kin
derkamp van Humanitas
voor kinderen van zes tot
twaalf jaar uit éénouderge
zinnen. Het kamp wordt ge
houden van 26 tot 30 juli in
het Veerse Gat
Er worden mensen gezocht
voor de opvang van kinde
ren voor, na en tijdens de
voorstellingen in poppen
theater Parcival. Het derde
project is het onderhoud en
toezicht in de speeltuin 't
Zand.
Ook kunnen mensen ge
plaatst worden bij de werk
groep belangenbehartiging
van het project Mensen zon
der Baan. Dit houdt in het
meedenken en helpen met
problemen waar werklozen
mee te maken hebben.
Wie geïnteresseerd is in
dit vrijwilligerswerk kan
contact opnemen met de
werkgroep Vrijwilligers
werk, Latijnse Schoolstraat
10 in Middelburg. Het tele
foonnummer is 01180-35790.
Men kan er terecht op de
donderdag- en vrijdagoch
tend van tien tot twaalf uur.
Ook gesubsidiëerde instel
lingen, waar eventueel vrij
willigers kunnen worden ge
plaatst, kunnen contact met
de werkgroep opnemen.
zijn aan een aantal vrouwen
op verschillende woonwa
gencentra vragen gesteld
over hoe zij denken over po
litiek en verkiezingen. Ook
aan een aantal vrouwen die
politiek actief zijn, zijn een
aantal vragen gesteld.
De nieuwsbrief is aan te
vragen bij de Stichting,
Klein Frankrijk 7 in Goes.
KRUININGEN - De on
langs 20 jaar geworden
Zeeuwse amateur-wielren
ner Martin Stroosnijder uit
Kruiningen is door weg-
coach Piet Liebregts gekozen
in de ploeg die van 19 tot en
met 24 april gaat deelnemen
aan de buitenlandse etappe
wedstrijd de Gijling-race.
Speciale
aanbieding van 8625.-
Zuidvlietstraat 120 tel. 01100-12934
p.m'
15 x 25 x 260
p.stuk
60 mm
500 X 60.
p.rol
no. 9 55 X 70
p.stuk
100 x 50 2 cm dik
1 2 5 p.stuk
100 x 50 4 cm dik
2.5O p.stuk
260 x 60...f 9.05 p.stuk
0.76pm
1 .83 p.m'
22 x 50 mm
50 x 50 mm
50 X 75 mm
300 X 60
360 X 60
5 cm.
7 cm.
10cma
244 x 122 cm
éf 11
p.stuk
250 X 125 cm
10 mm dik 16.70 p.stuk
250 X 125 cm
18 mm dik jj 2 4 .16 p.stuk
Geldig t/m 21 april 1982
Inclusief B.T.W.
Ook zaterdags geopend
van 9.00 tot 12 00 uur
Showrooms aan de weg
van 's-Heerenhoek naar
Heinkenszand. Keukens,
bouwmaterialen. open
haarden, wand- en vloerte
gels. deuren, hout en hout-
produkten.
Gebr. De Jonge B.V.
Helnkenszand.eweg 22
Telefoon 01105-1710
's-Heerenhoek